Şimdi Ara

Dinsiz ahlak konusunda aklıma takılan bir şey. (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
57
Cevap
0
Favori
1.122
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Herkes ve her durum için ortak bir doğru yanlış iyi kötü var mıdır? Yoktur. Koşullar ve özne farklıdır bu nedenle belli bir koşul içerisindeki öznede ahlaki yargılar gerekçelendirilir yani ahlak öznede sürekli bir temellendirilme halindedir. Öznenin her durum için en doğru ve iyiyi tesbit edebilmesi için mutlak bilgi ve muhakeme yeteneğine sahip olabilmesi gerekir - buna tanrı desek de koşul içinde hayal edilmesi gereken bir tanrı olur bu (öznenin tanrılığı) - . Ahlak her durumda öznede temellenir doğası gereği böyledir dini bildiği kadar din ile temellendirse de din her durumu örneklendiremez tanrının rızası için yapsa ne için yaptığını bilemez. Öznenin bilgi ve muhakeme yeteneği arttıkça doğru yanlış iyi kötü daha açık görmeye başlar özne seçimini hep iyiden doğrudan yana yapar bilgisizlik ve muhakeme yeteneğindeki eksiklik aslında iyi ve doğru olanın kötü ve yanlış görülmesi yanılgısı veya şahit olunana anlam verilememesinin sebebidir. İyi ve doğru mutlak iyi ve doğru limit olmak üzere her koşul için dereceli olarak vardır. Aksiyon ise bilgi ve muhakeme yeteneği nispetinde bu derecelerden birine tekabül eder.

    Öznenin muhakeme yeteneğini belirleyen onu karakterize eden varoluşsal eğilimleridir (zeka ve psikolojik eğilimler)

    Dinli ya da dinsiz ahlak diye birşey yoktur yani, ahlak her durumda öznede temellenir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Tekin G.

    Herkes ve her durum için ortak bir doğru yanlış iyi kötü var mıdır? Yoktur. Koşullar ve özne farklıdır bu nedenle belli bir koşul içerisindeki öznede ahlaki yargılar gerekçelendirilir yani ahlak öznede sürekli bir temellendirilme halindedir. Öznenin her durum için en doğru ve iyiyi tesbit edebilmesi için mutlak bilgi ve muhakeme yeteneğine sahip olabilmesi gerekir - buna tanrı desek de koşul içinde hayal edilmesi gereken bir tanrı olur bu (öznenin tanrılığı) - . Ahlak her durumda öznede temellenir doğası gereği böyledir dini bildiği kadar din ile temellendirse de din her durumu örneklendiremez tanrının rızası için yapsa ne için yaptığını bilemez. Öznenin bilgi ve muhakeme yeteneği arttıkça doğru yanlış iyi kötü daha açık görmeye başlar özne seçimini hep iyiden doğrudan yana yapar bilgisizlik ve muhakeme yeteneğindeki eksiklik aslında iyi ve doğru olanın kötü ve yanlış görülmesi yanılgısı veya şahit olunana anlam verilememesinin sebebidir. İyi ve doğru mutlak iyi ve doğru limit olmak üzere her koşul için dereceli olarak vardır. Aksiyon ise bilgi ve muhakeme yeteneği nispetinde bu derecelerden birine tekabül eder.

    Öznenin muhakeme yeteneğini belirleyen onu karakterize eden varoluşsal eğilimleridir (zeka ve psikolojik eğilimler)

    Dinli ya da dinsiz ahlak diye birşey yoktur yani, ahlak her durumda öznede temellenir.
    İyiye tanım verdikten sonra bu tanımı her durum için aynı değil mi? İyi eylem Allahın rızasını kazanacak eylemdir derse bi dindar bunun için her koşula örnek vermesi gerekmez ki? Koşullar farklı da olsa amaç bir olabilir bence (toplumun mutluluğu ya da Allahın rızası) öznenin değişmesi de tek öznenin genel geçeri temellendirdikten sonra önemseyeceği bir şey değil. O şöyle yapmalıydı der değişmiş özne ne yaparsa yapsın. Mesela özne değiştiğinde ne yaptığından ziyade ne yapması gerektiği. Bu arada düşük iqlü yüm yanlış bir şey söyledi isem görmezden gelin.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mal İnsan

    İyiye tanım verdikten sonra bu tanımı her durum için aynı değil mi? İyi eylem Allahın rızasını kazanacak eylemdir derse bi dindar bunun için her koşula örnek vermesi gerekmez ki? Koşullar farklı da olsa amaç bir olabilir bence (toplumun mutluluğu ya da Allahın rızası) öznenin değişmesi de tek öznenin genel geçeri temellendirdikten sonra önemseyeceği bir şey değil. O şöyle yapmalıydı der değişmiş özne ne yaparsa yapsın. Mesela özne değiştiğinde ne yaptığından ziyade ne yapması gerektiği. Bu arada düşük iqlü yüm yanlış bir şey söyledi isem görmezden gelin.

    Alıntıları Göster
    Her koşul için bir mutlak iyi hayal ettim. O koşul için Allah'ın rızası kul için bilinmezdir demek istedim. Amaç bir, koşul farklı ise, aksiyon değişir. Gerisini anlamadım benden daha yüksek bir zekadan gelen fikirler gibi...
    Sabahın bu saatinde her türlü gerzeklik yapılabilir yanlışı görmezden gelmeyin saldırın.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Tekin G.

    Her koşul için bir mutlak iyi hayal ettim. O koşul için Allah'ın rızası kul için bilinmezdir demek istedim. Amaç bir, koşul farklı ise, aksiyon değişir. Gerisini anlamadım benden daha yüksek bir zekadan gelen fikirler gibi...
    Sabahın bu saatinde her türlü gerzeklik yapılabilir yanlışı görmezden gelmeyin saldırın.

    Alıntıları Göster
    Evet din kitaplarında vs her şeyi örneklendiremezler. Bir sürü olay olabilir. Ama müslüman şöyle düşünür, "bu durum din kitaplarında yazmıyor ama ben ne yaparsam Allah memnun olurdu?" Aksiyonu buna göre belirlenir. Evet kul için bilinmez olabilir direk ne yapacağı. Ama benim merak ettiğim iyinin tanımı idi. Yani müslüman iyi olanı Allahın rızasını kazanacak hareket olarak tanımlayabilir. Bunun altında yatan motivasyonunu da cennet ödülünü kazanmak isteği olarak düşünmüştüm. Ama yukarıda arkadaş "Tanrı’nın sonsuz bilgi sahibi olduğu ve ancak Tanrı’nın istediği gibi davranmanın doğru davranış anlamına geleceği" için bir müslümanın Allahın rızasını kazanmak isteyeceğini söyleyince fikrim doğal olarak çöktü. Bunu düşünememiştim. Bi de aksiyonun değişmesi iyinin tanımını değiştirmiyor. Yani bir müslümana göre bir adam Allah rızası için bir yerdeki direği kaldırsa(yola engel olduğunu düşündüğü için) sonra diğeri gelip o direği geri çaksa(birinin işine yarar diye) ikisi de ahlaklı davranışlar olurdu muhtemelen. İkisinde de iyi ne demek sorusu aynı fiili yapanlar için. Ve ahlak aynı ahlak.




  • Birinin malını çalmamak, kadın ve erkeklere tecavüz etmemek, cocukları ve yetişkinleri sebepli veya sebepsiz öldürmemek, birine mental veya fiziksel işkence etmemek, verilen söze uymak, kendinden başka birilerinin iyiliğini düşünmek için "inanclı" olmaya gerek yok insan olsan yeter. Sen eğer sadece yaratıcı beni cehenneme atar diye yukarıdaki ve nicelerini yapmıyorsan bence senin insanlığında bir sorun var.
    Sen olayı çok yanlış anlamışın. Misal din insanları taşlayarak öldürmeye izin veriyor diye birini taşlayarak öldürebiliyorsan bu seni ahlaklı yapar mı? Senin inanç sistemine inanmıyor diye savaşıp, kişiyi öldürüp kiz ve karısını kölen olarak alıp onları mal gibi kullanabiliyyor ve alıp satabiliyorsun diye bu seni ahlaklı biri mi yapar?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mahoni_38 -- 19 Şubat 2019; 8:16:54 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mahoni_38

    Birinin malını çalmamak, kadın ve erkeklere tecavüz etmemek, cocukları ve yetişkinleri sebepli veya sebepsiz öldürmemek, birine mental veya fiziksel işkence etmemek, verilen söze uymak, kendinden başka birilerinin iyiliğini düşünmek için "inanclı" olmaya gerek yok insan olsan yeter. Sen eğer sadece yaratıcı beni cehenneme atar diye yukarıdaki ve nicelerini yapmıyorsan bence senin insanlığında bir sorun var.
    Sen olayı çok yanlış anlamışın. Misal din insanları taşlayarak öldürmeye izin veriyor diye birini taşlayarak öldürebiliyorsan bu seni ahlaklı yapar mı? Senin inanç sistemine inanmıyor diye savaşıp, kişiyi öldürüp kiz ve karısını kölen olarak alıp onları mal gibi kullanabiliyyor ve alıp satabiliyorsun diye bu seni ahlaklı biri mi yapar?




  • mahoni_38 kullanıcısına yanıt
    Felsefe bölümündesin hocam kendine gel avamdan oy toplamıyorsun

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mal İnsan

    @Plantinganın Cini hocam senin de nickten dindar olduğunu varsayıyorum. Berat hocanın yayınında görmüştüm galiba bu nicki o sen misin?
    Doğru anlamışın

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-2BA6261ED

    Felsefe bölümündesin hocam kendine gel avamdan oy toplamıyorsun
    Ne alaka? Al sana felsefi özet Din != ahlak
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kütahyalı 77

    Doğru anlamışın

    Alıntıları Göster
    Ateistim dedi ama.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mal İnsan

    Ateistim dedi ama.

    Alıntıları Göster
    Kardeş sizi tanımam etmem ama bir müsluman olarak görevim doğru olanı söylemektir aman diyeyim kendinizi yakmayın ve bu dünyanın lay lay lom gittiğine bakmayın ve ölümün sadece yaşlılara mahsus olduğunu unutmayarak ibadetlerinizi yapın ve Allah'a isyan eden asilerden olmayın

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mal İnsan

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    Lafa bak çay demle dikkate alınacak adam değilsin !

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mahoni_38

    Birinin malını çalmamak, kadın ve erkeklere tecavüz etmemek, cocukları ve yetişkinleri sebepli veya sebepsiz öldürmemek, birine mental veya fiziksel işkence etmemek, verilen söze uymak, kendinden başka birilerinin iyiliğini düşünmek için "inanclı" olmaya gerek yok insan olsan yeter. Sen eğer sadece yaratıcı beni cehenneme atar diye yukarıdaki ve nicelerini yapmıyorsan bence senin insanlığında bir sorun var.
    Sen olayı çok yanlış anlamışın. Misal din insanları taşlayarak öldürmeye izin veriyor diye birini taşlayarak öldürebiliyorsan bu seni ahlaklı yapar mı? Senin inanç sistemine inanmıyor diye savaşıp, kişiyi öldürüp kiz ve karısını kölen olarak alıp onları mal gibi kullanabiliyyor ve alıp satabiliyorsun diye bu seni ahlaklı biri mi yapar?
    "Sen eğer sadece yaratıcı beni cehenneme atar diye yukarıdaki ve nicelerini yapmıyorsan bence senin insanlığında bir sorun var." Ateistler hayrına mı yapmıyor o dediklerini sanki, herkesin ayrı bir nedeni var. Dindarların fazladan bir ana nedenleri daha var diye onlara bakın biz nedensiz yapıyoruz bu davranışları sizin gibi bir nedene bağlı olduğumuz için yapmıyoruz o yüzden sizler kötü insanlarsınız demek ne kadar saçma bir şey.




  • insanın tanınması ve bu insana uygun tavır alınması için beklenen bir süreç var. yüzyılların birikimi neticesinde insanın bir kısım şeylerden korkması ve buna uygun tavır alması istenmişe benziyor.

    sıradan biri için belki gerekli değil demek içinde milyarların yaşadığı bir dünyada maalessef gerekli tesiri uyandırmaz.

    bu açıdan ceza sistematiği şarttır.

    ......................

    şimdi ceza sistematiği doğal hukuk iken cezalık iş yapan ateiste ne denir? yani cezanın caydırıcılığı dahi etken olmayan bu adam doğal seleksiyon yolu ile mi toplum ya da dünya dışına itilecek?

    veya ceza denen şey esasen gereklidir mi denmeli?

    .........................

    bana göre tartışmanın adabı adına taraf ya da takım tutar gibi tartışmacı olmak yerine somut olanı göstermek ve bunu yaparken de makul olmak gerekli.

    tek taraflı beyanlarla toplum sosyolojisi çözümlenmiş sayılamaz kanaatindeyim.

    ...........................

    dünyaya saygı duyması gereken zira bu dünyadan başka bir dünya (ahiret manasında) olmadığına inanan bir ateiste başka bir ateist ne şekilde ceza verebilir? bu cezalar ne derece ağır olur? bir ate gitmiş birini menfaat için öldürmüş ve ölen gitti mi bi daha dönemiyor. şimdi bu ateye ne şekilde ceza verilmesi lazım gelir? sizce yaptığı şey bütün kainatı öldürmekle bir olabilir mi?

    ............................

    anlaşılmayan bi yer varsa sorun.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 19 Şubat 2019; 21:8:47 >




  • bir ateist içki içebilir mi? alkolizm çerçevesinde düşünün.

    hırsızlık yapabilir mi?

    yalan söyleyebilir mi?

    birden ziyade kadınla evlenebilir mi?

    gerekçeleri ile birlikte açıklayalım.

    .....................

    daha fazla sorular da sorulabilir ancak bunlar şimdilik yeterli. gerekçelerle birlikte cevapları alalım ki genel manada konuşmalar, yuvarlak kelimeler olmaksızın düşünceler ortaya çıksın. hatalar gözükürse kişiler ona uygun tavır konusunda fikir yürütebilir, aynı şekilde doğru tezler de taktir toplar ve kişilerin dünya görüşlerini değiştirebilir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HADO77

    bir ateist içki içebilir mi? alkolizm çerçevesinde düşünün.

    hırsızlık yapabilir mi?

    yalan söyleyebilir mi?

    birden ziyade kadınla evlenebilir mi?

    gerekçeleri ile birlikte açıklayalım.

    .....................

    daha fazla sorular da sorulabilir ancak bunlar şimdilik yeterli. gerekçelerle birlikte cevapları alalım ki genel manada konuşmalar, yuvarlak kelimeler olmaksızın düşünceler ortaya çıksın. hatalar gözükürse kişiler ona uygun tavır konusunda fikir yürütebilir, aynı şekilde doğru tezler de taktir toplar ve kişilerin dünya görüşlerini değiştirebilir.
    Hocam yapabilir mi derken eğer imkanı varsa hepsini yapar.
  • Mal İnsan kullanıcısına yanıt
    ilgi için teşekkürler.

    yalnız cevabınız biraz açıklanmaya muhtaç gibi.

    bu imkanı ateist mi veriyor ki imkanı varsa yapar dendi ya da ateist için normal midir deniyor da yapılabilmesi makul görülüyor?

    ..........................
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HADO77

    ilgi için teşekkürler.

    yalnız cevabınız biraz açıklanmaya muhtaç gibi.

    bu imkanı ateist mi veriyor ki imkanı varsa yapar dendi ya da ateist için normal midir deniyor da yapılabilmesi makul görülüyor?

    ..........................
    Hocam yani içki içebilecek param varsa içebilirim gibi demek istedim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mal İnsan kullanıcısına yanıt
    kaçamak bi cevap bu.

    bu cevapla bi müslüman da dilediği gibi yaşayabilir demek istemiş oluyorsun.

    ....................

    kayıt ve şarttan bahsedeyim.

    ben bir ateyim ve dilediğim gibi yaşarım dediğimde kayıt ve şart beni bu idrak sınırında tavır alamaya iter.

    yani; ben dilediğimi yaparım dediğin an, bunlar ne biçim müslüman ya da isevi vs. şeklinde bir ifade senin idrak sınırının dışındadır artık. kayıt ve şartını aşar şekilde sorgulaman mantıksızlık olur.

    ........................

    hiç bir şeyi kendine tanıdığın kayıt ve şartından dolayı sorgulayamaz hale gelirsin. namaz kılmayan oruç tutmayan ve adam öldüren hatta tecavüz eden bir müslüman dahi mümkün olur ve bu kişi cennete de gidebilir demek durumunda kalırsın.
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.