brugge, bu konuda castrol sitesinden bir alıntı yapıyorum genel anlamda fikir verecektir.
Sentetik yağ ile mineral yağ arasında ne fark vardır? Mineral yağlar, petrolün işlenmesiyle elde edilen baz yağa gerekli katıkların eklenmesiyle üretilir. Sentetik yağlar ise, laboratuar koşullarında çeşitli kimyasal işlemlerden geçtikten sonra gerekli katıkların eklenmesiyle elde edilir. Laboratuar ortamında farklı bir teknoloji ile üretilen sentetik yağlar, mineral yağlara oranla daha yüksek ve daha düşük sıcaklıklar ile yüksek basınca karşı daha dayanıklıdır.
Sentetik yağlar mineral yağlara göre neden daha pahalıdır? Sentetik yağların hammaddesi olan sentetik baz yağ, ileri teknoloji ile yoğun işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu da fiyatını etkileyen nedendir.
Motorlar neden yağ eksiltir? Yağ eksilmesi motorun teknolojisiyle ilgilidir. Yeni teknolojilerle üretilen modern motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla metaller (silindirler, pistonlar) birbirine daha yakın tasarlanmıştır. Motorlarda ki bu özellik yağın yıpranmasına, dolayısıyla da eksilmesine yol açar. Araç üreticileri, araçların belirli km. aralıkları için yağ eksiltme paylarını araç kitapçıklarında belirtmişlerdir. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha az eksiltme yapmaktadırlar.
Sentetik yağları mineral yağlar ile karıştırıp kullanabilir miyiz? Sentetik yağlar ile mineral yağların karıştırılmaması daha doğru olur. Bu yağlar karıştırıldığı takdirde mineral yağ sentetik yağın üstün vasıflarını azaltır.
İnce yağ motora zarar verir mi? Burada dikkat edilmesi gereken nokta, aracın motoruna uygun ve araç üreticisi tarafından tavsiye edilen yağın kullanılmasıdır. Kullanılan ince yağ sentetik içerikliyse motora zarar vermez. Sentetik yağlar ince olmasına rağmen mineral yağlara göre çok daha dayanıklıdır ve performansı yüksektir.
Motor yağına ek olarak başka yağ katkı maddesi kullanmak yararlı mıdır? Hayır, yararlı değildir. Çünkü motorun ihtiyacı olan tüm katıklar kaliteli bir motor yağında zaten vardır. Yapışan ve viskozite artıran olmak üzere iki gruba ayrılan katıklar, motor yağının katık dengesini bozarak uzun vadede motora zarar verir. Otomobil üreticileri dışarıdan katık kullanılmasını tavsiye etmezler. Motor yağı katığı kullanmanın sakıncaları şunlardır:
Yağa sonradan ilave edilen katıklar, motor yağının mevcut katıklarıyla reaksiyona girip yapısını bozabilir. Bu durumda genelde yağda katılaşma şikayetleri oluşmaktadır Yine bu katıklar, silindir duvarlarında daha iyi yağlama için açılan honlama çizgilerini tıkar. Bu da yağın silindir duvarlarına tutunmasını zorlaştırarak yağ filminin oluşmasını engeller ve motor aşınmasını artırır
Yağ performans sınıfı nedir? Nasıl anlaşılır? Bir yağın performans sınıfını, ambalajındaki API ve ACEA değerlerinden anlayabilirsiniz. Yağ firmalarının uzun yıllar süren, yüksek maliyetli çalışmalar sonucu aldığı bu sınıflar, yağın performansını belirler. Bugüne kadar geliştirilmiş yağlarda; Benzinli sınıfta SM en üst API performans düzeyini Dizel sınıfta CF ve CI-4 en üst API performans düzeyini A3, binek araçlar için ACEA performans sınıfını B3, dizel, hafif ticari araçlar için ACEA performans sınıfını E4, ağır ticari araçlar için ACEA performans sınıfını gösterir Castrol Formula SLX Longtec, Türkiye’ nin ilk API SM spesifikasyonlu motor yağıdır.
API SH/CF ne demektir? API; performans sınıfı onayı veren kuruluş Amerikan Petrol Enstitüsü'nün (American Petroleum Institute) baş harfleridir. "S" harfi, bujiyle ateşlemeli araçlarda (spark ignition), "C" harfi, basınçla ateşlemeli araçlarda (compressed ignition) kullanılacağını gösterir. Bu iki harf sabit olmak üzere, arkalarından gelen harfler ise performans derecelerini belirtir. ( SA, SB, .......SL, SM gibi). Benzinli otomobillerde en üst sınıf SM, dizel araçlarda ise CF ve CI-4'tür. CF, hafif ticari araçlarda CI-4 ise iş makinelerinde en üst sınıftır API SH/CF örneğinde "S" harfi önde olduğu için, bu yağın öncelikle benzinli araçlarda kullanılması öneriliyor demektir. "S"nin yanında ki "H" harfi, yağın benzinli araçta "H" sınıfı bir yağ olduğunu gösterir. Aynı zamanda bu yağ, dizel bir araçta ise CF sınıfı bir yağ olarak rahatlıkla kullanılabilir.
peki hocam bu turbo soğutması için aracın motorunu durdurmadan önce 30 sn ye kadar bekliyoruz fakat bunu akaryakıt istasyonu gibi kısa süreli duraklamalarda uygulamamız gerekiyor mu?
AKARYAKIT İSTASYONUNDA İLK DURUŞTA 10 SN CİVARI BEKELEMEK GEREKİR , YENİDEN ÇALIŞTIRIP STOP ETMEK GEREKİRSE BEKLEMEYE GEREK YOK
Çipler,sensörler aracılığı ile motoru yanıltıyorlar... Bir çeşit doping de diyebiliriz buna. Ondan osnra sonuç ortada
bu arada arkadaşlar petrol ofisi reklamını gördüyseniz 10 ppm lik dizel yakıt çıkartmış,diğer marka yakıtlar da çıkartacaktır gibi görünüyor yakında...
quote:
Orjinalden alıntı: mendel50
ben bazen yol boşsa boşa alıyorum uzuuun düzlükler görürsem tabi sanırım herkes bunu yapıyor , ama şehir içinde veya kalabalık trafikte katiyen boşa almam , boşa almanın sakıncalarını biliyoruz çok yazıldı forumda , onunda bilincindeyim yani , ama dizel için sakıncasını açıklayabilecek bi arkadaş varmı ? nedir bunun sakıncaları ??
NOT : BU ARADA BAŞLIĞI DEĞİŞTİRDİM AMAÇ DİZEL ARAÇLARIN MOTORUNU İYİ TANIMAK VE KULLANIRKEN BİLİNÇLİ OLMAK
BİLİNDİĞİ GİBİ BİZİM İNSANIMIZ YENİ BİR ELEKTRONİK EŞYA ALDIĞI ZAMAN KULLANMA KILAVUZUNU OKUMAZ İNCELİKLERİNİ BİLMEDEN DİREK ÇALIŞTIRIR ZORLANDIĞI BİR NOKTA OLURSA ONDAN SONRA KULLANIM KATALOĞUNA BAKMAK AKLIMIZA GELİR , AMA MALESEF ARABA GİBİ UCUZ OLMAYAN ŞEYLERDE DENEME YANILMA PEK UCUZA MAL OLMUYOR ...
Hocam bence boşa almakda çok mantıklı değil, yeni nesil araçlarda araba vitesdeyken ayağınızı gazdan çekince yakıt tüketimi 0.0 oluyor. Ama boşa attığınızda 0.6 - 0.7 civarında seyrediyor.. Bildiğim kadarıyla yokuş aşağı boşa atmakta zararlı, tüm yük fren balatalarına biniyor, oysa uygun vitese takıp motor freni ile 0.0 yakıt tüketimi ile iniş yapmak daha mantıklı geliyor.
Birde bir sorum olacak, şehir içi kullanırken 2. viteste 2500 devirde gitmek yerine 3. viteste 1500 gibi devirlerde gaza çok hafif basarak gidince anlık yakıt tüketimi 3.4 gibi değerlere düşüyor, ama 2. viteste 2500 devirle giderken 8.0- 10 arasında değişiyor, bende daha düşük devirde kullanıyorum, bunun araca zararı olurmu? ( Kurum yapmak gibi ? )
Bu aralar arabamı 2-4 km gibi kısa meseafelerde kullanıyorum, yakıt tüketimi 9 lt den aşağı düşmüyor, birde geçenlerde yağ değişimi için arabayı babam ile özel servise gönderdim, ordaki usta hava filtresi kirli diye hava tutmuş ondan sonra da tüketim arttı, sizce kısa mesafede tüketim normal mi ?
3. VİTESTE 1500 DEVİRDE KULLANMAK PEK UYGUN DEĞİL ,HANİ ESKİLER DER YA DİZEL DEDİĞİNİ BİRAZ BAĞIRTACAKSIN 2500 DEVİR GİBİ AMA ÇOK ABARTMADAN , DÜŞÜK DEVRİN KURUMDAN ZİYADE POMPA VEDE ENJEKTÖR GİBİ ORGANLARINA ZARAR VERECEĞİNİ DÜŞÜNÜYORUM
bu kadar motor ustası varken merak ettiğim bir konuyu sormak istedim,
bunlar ford connectin motor özellikleri, başka araçlarda da aynı durum böyle galiba,
vites oranları, motor hacmi, sıkıştırma oranı vs. aynı iken motor gücünü 75 ten 90 ve 110 a çıkaran nedir acaba? neyi değiştirerek bu artışı sağlıyorlar bunu merak ediyorum.
ayrıca seri üretime geçipte motoru üretmeye başladıktan sonra 15-35 bg güç için bu kadar fiyat farkını nasıl oluşturuyorlar da araçları 2-3 milyar pahalıya satıyorlar bu da ayrı merak konusu.
özel olarak vermiş olduğunuz aracı bilmiyorum ancak turbo basıncı artırılarak beygir gücünü bu şekilde oynuyorlar .Ne kadar yüksek tırbo basıncı olursa beygir gücü o kkadar artıyor .tabii kiki her şeyin bir sınırı var, sınırlar dahilinde araca zarar vermeyecek şekilde yapılıyor.
quote:
Orjinalden alıntı: dragotreis
bu kadar motor ustası varken merak ettiğim bir konuyu sormak istedim,
bunlar ford connectin motor özellikleri, başka araçlarda da aynı durum böyle galiba,
vites oranları, motor hacmi, sıkıştırma oranı vs. aynı iken motor gücünü 75 ten 90 ve 110 a çıkaran nedir acaba? neyi değiştirerek bu artışı sağlıyorlar bunu merak ediyorum.
ayrıca seri üretime geçipte motoru üretmeye başladıktan sonra 15-35 bg güç için bu kadar fiyat farkını nasıl oluşturuyorlar da araçları 2-3 milyar pahalıya satıyorlar bu da ayrı merak konusu.
sayın brugge ,
Bekleme işi turbo soğutması için gereklidir, nerde olursa olsun yapılmasında fayda vardır.Araç devri rölantiye düştükten sonra min. 20-30 saniye beklenmesi soğutma için yeterlidir.Aslında bu saniyelere çok da kafa takmamak gerekli ancak ani manevralarla girdiğiniz(genelde sağ serit tıkalı oluyor yol vermiyen çok oluyor) benzincinizde bir 30 saniye beklemek de çok sayılmaz.Bunun için araçtan çıkıp benzin kapağını kendi elinizle açmanız ve araca dönüp kontağı çevirmeniz süresince zaten bu süre geçecektir.Herşey alışkanlık kazanmakla ilgili.
quote:
Orjinalden alıntı: brugge
peki hocam bu turbo soğutması için aracın motorunu durdurmadan önce 30 sn ye kadar bekliyoruz fakat bunu akaryakıt istasyonu gibi kısa süreli duraklamalarda uygulamamız gerekiyor mu?
quote:
özel olarak vermiş olduğunuz aracı bilmiyorum ancak turbo basıncı artırılarak beygir gücünü bu şekilde oynuyorlar .Ne kadar yüksek tırbo basıncı olursa beygir gücü o kkadar artıyor .tabii kiki her şeyin bir sınırı var, sınırlar dahilinde araca zarar vermeyecek şekilde yapılıyor.
peki bu işlem çok maliyetli midir? bir arabanın fiyatında ne kadarlık bir oynama yapar? yani 2-3-4 milyarlık bir masraf çıkartır mı üreticiye de beygir gücüyle fiyat doğru orantılı olarak artıyor?
eğer aynı aracın iki farklı beygir gücü seçeneği varsa muhakkak yapılıyordur.masrafını bilemeyeceğim ama fabrikasyon olan daha ucuza geleceğini sanıyorum.Değişik ustalar ben yaparım diyebiliyorlar ama turbo basıncının ayarlanmasını neyi set ederek yaptıklarını net olarak bilemiyorum.Eğer bilgisayardan yapılabiliyorsa işiniz kolay ama turbo basıncını ayarlayan valve değişecek ise ucuza çıkmaz.En temizi servise danışın size doğruya en yakın cevabı verirler.
quote:
Orjinalden alıntı: dragotreis
quote:
özel olarak vermiş olduğunuz aracı bilmiyorum ancak turbo basıncı artırılarak beygir gücünü bu şekilde oynuyorlar .Ne kadar yüksek tırbo basıncı olursa beygir gücü o kkadar artıyor .tabii kiki her şeyin bir sınırı var, sınırlar dahilinde araca zarar vermeyecek şekilde yapılıyor.
peki bu işlem çok maliyetli midir? bir arabanın fiyatında ne kadarlık bir oynama yapar? yani 2-3-4 milyarlık bir masraf çıkartır mı üreticiye de beygir gücüyle fiyat doğru orantılı olarak artıyor?
aracı üreten firma için çok pahalı bir işlem olmadığını düüşünüyorum ben de sizin gibi, bu da demek oluyor ki firmalar 2 ye mal edip 10 a satarak yine vatandaşa yapacağını yapıyor.
ha almak zorunda mıyız hayır, modern!! çağın satış politikaları işte....
diesel motora yeni başlamış biri olarak 1.4 tdi polo kullanıyorum. şimdi vites değiştirirken 2500 devirde değişim yapınca bir üst vitese geçtiğimde araba hızlanmada biraz zaman istiyor ama 2800 den itibaren max 3000 rpm olunca bir üst viteste hızlanma daha rahat oluyor. düşük devir diyoruz fakat zaten benzinli arabada da ben zaten vitesi 3000 rpm de değiştiriyordum ki 4000 rpm de düşük viteslerde benzinli araç da bağırır (1200 motor palio benzinli kullanıyordum) . bunu algılamak deneme yanılma olayı sanırım. arabayı zaten performans amacıyla kullanmıyorum fakat devrini alması gerektiği fikrini de destekliyorum. ama bu konudaki abartılara da karşıyım. polo forumunda bi arkadaş 80 hp tdi la 4. viteste 160 yaptığını belirtmiş. bu kullanımın doğru olduğunu düşünmüyorum.çünkü aracın katalog bilgisinde maximum hız 165 yazıyor zaten. bu konularda deneyimlerinizi ve bilgilerinizi paylaşırsanız memnun kalırım.saygılar...
bu turbo 2000 rpm de devreye girdiğinde sesi duyulabilir birşey midir?? kullanırken fark ediyor musunuz diyelim?
evet duyulur bir vınlama sesibardır ve fark etmekl için 2000 devir ve biraz üztünde gazı soununa kadar basarsanız sesi bariz duyulacaktır bir kere duyarsanız daha sonra bu sesi ayırt edebilirsiniz .
quote:
Orjinalden alıntı: brugge
bu turbo 2000 rpm de devreye girdiğinde sesi duyulabilir birşey midir?? kullanırken fark ediyor musunuz diyelim?
Sayın Vezir kullandığım araç imzamda mevcut.Siz 1500 devirde kullanmayın diyorsunuz,ama aracın kullanım klavuzunda ekonomik sürüş bölümünde verilen devirler hep 1500 ve civarı.Biraz kafam karıştı.
ben 1500 devirde kullanmayın demedim ki ,ekonomik sürüş için aracın maksimum torku kaç devride ise bu devirde kullanın diyorum.Ancak detaylı olarak başka forumlarda yazmıştım vits atmak için daha üst devirlerde bu işlemi yapıp sonuçta maksimum tork devrine düşmeniz lazım.Yanlış bir kanı olarak insanlar aracı maksimum devre kadar hızlandırıp tam bu devirde vites atıyorlar yanlış olan budur.
Eğer sizin aracınız 1500 devirde maksimum tork devrini yakalıyorsa uzun yolda bu devirde kullanırsanız ekonomi sağlarsınız. ford focus için bu devir 1750 dir.
quote:
Orjinalden alıntı: ottoman24
Sayın Vezir kullandığım araç imzamda mevcut.Siz 1500 devirde kullanmayın diyorsunuz,ama aracın kullanım klavuzunda ekonomik sürüş bölümünde verilen devirler hep 1500 ve civarı.Biraz kafam karıştı.
düşük devirde kullanmakta kurum yapıyor. ekonomik kullanayım derken yanlışlar yapmayalım.ben yeni kullanıyorum diesel motoru fakat 2000 altı devirlerde kullanmanın hele yüksek viteslerde doğru olacağını düşünmüyorum. vites değiştirirken bile 2500 rpm de bir üst viteste erken değiştirdiğiniz mesajını alıyorsunuz çünkü araç hızlanmıyor.ben kişisel olarak polo 1.4 tdi motor bir araçta 2800 ve 3000 arası vites değiştiriyorum. çünkü belirttiğim gibi daha düşük devirlerde araba toparlanmıyor beklemeniz gerekiyor. bunun bir sakıncası varsa da belirtin lütfen.
quote:
Eğer sizin aracınız 1500 devirde maksimum tork devrini yakalıyorsa uzun yolda bu devirde kullanırsanız ekonomi sağlarsınız. ford focus için bu devir 1750 dir.