|
Bildirim
|
tur operatörleri otellerle her sene sezonluk garanti oda satışı olarak anlaşma sağlar. Mesela sizin örneğinizle yola çıkalım. X operatör 2018 yılı yaz sezonu için Alanya Okurcalarda ki V ve Y tesisilerinde yaz boyunca kendisinin satabileceği aylık 40 garanti oda satışı için anlaşma yapar, parasını da peşin öder. Ha mesela bazen de öyle bir anlaşma yapılır ki o otel kendisini sadece X operatöre satış yetkisi verir.
Şimdi parasını peşin ödemiş, riski üstlenmiş olan operatör bunu kara geçirmek için öyle bir sistem yapmalı ki hem satış olsun, hem satışlarda ki karlılık katlanarak artsın ve müşteri de bu sistemde erken almanın avantajlı olduğunun farkındalığında olarak erken alsın. Peki bu sistem nasıl hesaplanıyor, 1 temel formül ve turizmin değişmez kuralı ışığında. Turizm’de Değişken olmayan kural (uçak, otel, feribot, cruise, vb.) kota dolmaya yaklaştıkça fiyat artar. Mesela uçak; koltuk değil yer satar, 180 kişilik uçakta promosyondan vergiler ve diğer masraflar dahil 50 TL tavan fiyattan satışa açar, fiyata 9 kontenjan verir, doldukça arta arta devam eder. Otelde de durum aynıdır. Mesela Alanya Okurcalardaki tesis çalışacağı turistlerin ülke durumuna göre cost (maliyet) hesaplaması yapar, Mesela Y otel der ki Almanlarda kişi başı günlük cost 50 €, Rus 58 €, Türk 70 € Bu rakamlar ışığında ben 1 Türk müşteriden günlük 10 € kazanmak istiyorum. Yani otel ham fiyatta gecelik kişi başı satış fiyatını 80 € olarak belirler. Şimdi de bunu sezona yayar, çünkü Nisan Mayıs düşük sezondur, bu dönemde emekliler, kendi işinde çalışanlar zaman problemi olmayanlar gelir, doluluk çok fazla değildir. Haziran 2. Haftası, Temmuz, Ağustos ve Eylül ilk haftasının son pazarına kadar ise yüksek sezondur. Ve oteller bu tarih aralığını haftalık veya 2 haftalık periyotlara böler ve der ki bu periyotta 80 € yu üzerine 10 € koyarak devam et der. Bu otel ayağı idi. Şimdi de operatör tarafı var. Acente ise otelin belirlediği fiyatlar üzerinden, satış politikası geliştirirken şöyle yapar, erken alan avantajlı olsun, yaz tatili yaklaştıkça, indirim oranı düşsün yazında otelin doluluğu ve operatörün otele garanti satış doğrultusunda bağladığı parayı çıkarmak adına piyasa koşullarında normal satış üzerinden bir fiyat politikasıyla satış. Mesela erken rezervasyon ilk döneminde (Kasım) 3500 TL olan otel şimdi 5000 TL neden? Arz talep meselesi. Yazın arz yüksektir, herkes tatile gitmek ister, ama kışın alanın da bir avantajı olması gerekir. Bu yazdığım genel fiyatlandırma. Şimdi gelelim özel durumlara. 1- Geçen sene ki 15 Temmuz olayları turizme büyük darbe vurdu, rezervasyonlar iptal edildi, ödemeler yarım kaldı. Dolayısıyla geçen senenin zararı bu sene fiyatlara yansıdı. 2 – 15 Temmuz olayları genel anlamda ekonomiye çok büyük zarar verdiği için zamlar, enflasyon döviz kuru derken o ilk başta anlattığım kişi başı cost (maliyet) çok yükseldi. 1 insanın yiyebileceği sınırlar genişlemedi ama o yiyecek maliyetleri, temizlik ürünleri, personel gideri vs. yükseldi. 3- Bu ekonomik dar boğaz şöyle bir algı oluşturdu turizmde, Bu sene turist fazla gelmez, oteller yerliye kalır, Onlar da iş yapsın diye yabancıya verdiği fiyatları iç pazara uygular. Türkler ucuz tatil yapar. Bu çok vahim bir beklentiydi zira en başta cost (maliyet) hesapları bir Türk ile bir Almanın aynı değil ki. Alman kahvaltı da 2 meyve 1 kahve içer, Türk bunun 3 katını yer, İngiliz 1 plaj havlusu ile 2 gün geçirir, Türk günde 3 havluyu kirli bölümüne teslim eder. Maliyet aynı değil ki fiyat aynı olsun. 4- bir üst madde ile doğru orantılı, pek çok tesis personelde küçülme, otelde ki bölümleri daraltarak (hizmete kapatarak) ta olsa sezona girdi. Ancak otelcilerin ortak düşüncesi şu idi. Zararına satışla yerliye yöneleceğime, nominal fiyatlar üzerinden yerli pazara devam ederim, Böylece otelin prestijini, ismini, marka değerinden bir şey kaybetmeyeyim. Gerçekten, bu yüksek fiyatlarda bilinen birçok tesis fiyat kırmadı ve aslında sektördeki bu fikir birliği başta devlet kurumları olmak üzere diğer özel sektör dallarında bile son yıllarda görülmemiş bir centilmenlik anlaşması gibi oldu. Çünkü bilirsiniz bizde fırsatçılık vardır. 2002 den beri turizmin içinde olan ben bile, Ya bir otel zinciri veya çok bilindik bir tesis, sırf sürüme oynamak adına fiyatları düşürür diye bekledim. Ama helal olsun iyi direndiler. Sonuç olarak bu sene ki iç Pazar otellerinin fiyatlarının özeti bu şekilde açıklanabilir |
|
|
|
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi beyinsis -- 17 Temmuz 2017; 11:54:44 > |
|
|
|
|
|
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |