Şimdi Ara

FS2004 ve ILS iniş ANLATIMI

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
24
Cevap
0
Favori
8.659
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar selam,

    NOT: kesinlikle offline uçuş ve kuleyi kaile almadan yapılacak inişler içindir!!!

    "Öncelikle size tavsiyem mumkunse 10-12 nm onceden pisti ortalamaya baslamaniz eger ineceginiz pistin ILS tertibati varsa o halde ILS frekansini radio bolumunde NAV alanina yazarak, yukselkiginizi ve yonunuzu gozlemleyebilirsiniz. Bu arada kullandiginiz ucagin cinsi herkese göre değişik olacağından ben Flight Simulatorun kendi boeing 737'si ne gore yaziyorum.

    ILS bilgilerini yani pistin saginda mi yoksa solunda mi kaldiginizi gosteren 'localizer' ve piste yaklasma acinizin altinda mi yoksa ustunde mi oldugunuzu gosteren 'glideslope' bilgilerini ana PFD ekranindan gozlemleyebilirsiniz. (Hiz, yukseklik gibi bilgilerin bulundugu panelin solunda ki buyuk ekran)
    ILS i takip etmek kolaydir, eger localizer sagda ise saga kaymaniz gerekmektedir solda ise sola, glideslope ise ayni sekilde yukarida ise yukselmeniz asagida ise alcalmaniz gerekmektedir.
    Eger kendimizi pist dogrultusuna oturtmayi basardiysak hem localizer hem de glideslope gostergeleri ortayi gostereceklerdir.

    Gelelim hiz konusuna
    Son yaklasma da sizin pisti ortalamanizi zorlastiran etken ucagin hizi olabilir. Hizli bir bir yaklasma ayni zamanda durma mesafenizi uzatir ve sert bir inis yapmaniza sebep olabilir. Gene FS in default Boeing737 sini ele alirsak son yaklasmada ki hiziniz ortalama 145knots olmalidir. Tabii flapler full konumda iken.

    Hersey olmasi gerektigi gibi ilerler ise yani piste dogru bir aci ile uygun hizda yaklasiyorsak, tek yapmamiz gereken son ~100feet te ucagi toparlamaya baslamak ve palye(flare) yaparak inisimizi yumusatmak.
    ~100 feet kala ucagin burnunu hafifce yukari kaldirmaya baslayalim, bu sekilde alcalmaya devem ederken son 20 ya da 10 feet te motorlari idle yapalim. Ucagimiz pist ustunde bir muddet suzuldukten sonra yere teker koyacaktir. Gecmis olsun.

    Autopilot.
    Oncelikle sunu soylemem gerek eger FS default 737 ya da baska bir FS ucagi kullaniyorsaniz, autopilotun ucagi piste indirmesi olanaksiz. En azindan tek parca halinde indirmesi....
    Ancak gene de autopilot sizin icin inisin bir kismini ustlenebilir. Tabii ineceginiz pistin ILS tertibati var ise.

    Radyo bolumunde NAV alanlarina inecegimiz pistin ILS frekanslarini yazalim. Ornegin Ataturk Havalimani(LTBA) 36R pisti icin ILS frekansi 111.30 dur. NAV bolumune bu degeri girdikten sonra, glareshield de (Autopilot ayarlarinin oldugu bolge) Course alanina inecegimiz pistin 'yonunu' girelim LTBA 36R icin 355.

    Diyelim ki pistin 15nm uzagindayiz ve manuel olarak pisti ortalamaya calistik. Az evvel bahsettigim localizer ibresi hafif sagda ya da solda kalacaktir. Glareshield de 'NAV' tusuna basarak ucagin ils sinyalini takip etmesini saglayalim. Bu sayede ucagimiz yavas yavas pisti ortalayacaktir. Artik hizimizi dusurmenin vakti geldi. Hizimiz piste 10nm kala en fazla 200-220 knots olmalidir. 200knots hizla pisti ortalamis seyrederken 'glideslope' ibresinin (yukarda ya da assagida oldugumuzu gosteren) assagi dogru inmesini bekleyelim. (Ki LTBA 36R ye yaklasirken bu mesafe 2700feet te 9nm dir.)
    glideslope ibresi hareketlendigi zaman (Bu olaya glideslope alive denir) Glareshield da 'APP' tusuna basalim. Ucagimiz bir muddet sonra burnunu indirmeye ve alcalmaya baslayacaktir. Biz de bu esnada autobreak i set edip inis takimlarini acalim ve suratimizi 170knots gibi bir hiza dusurelim. Ve son olarak flaplari 20 ya da 25 derece indirelim.

    Kademeli olarak hizimizi dusurup flaplari indirdikten sonra 500Feet yukseklikte autopilot u kapatalim. Ucagimizi saga ya da sola duzeltmemize gerek yok(Ruzgarsiz ortamda) ancak dikey olarak ufak duzeltmere gitmemiz gerekebilir.
    Buradan sonrasi manuel landing le aynidir.

    Dikkat ettiyseniz her iki landing seklinde de ILS olan bir pistten bahsettim. Cunki ILS pistlere inis yapmak nisbeten daha kolay. Ancak ILS olmayan pistlere nasil inis yapilacagini da merak ediyorsaniz yazabilirim. Bunun icin ApproachPlate , VORDME yaklasma gibi hadiselerle bogusmak durumunda kalacaksiniz.

    Umarim yardimci olabilmisimdir. "



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bravis -- 15 Şubat 2008; 14:07:43 >







  • yeni baslayanlar icin guzel bir anlatim
  • oyunu bulsam da başlasam
  • Teşekkürler.
  • Teşekkürler az sonra oyunu indirmem biticek hemen deniyeceğim
  • hatırlatma...
  • Teşekkürler.

    bravis pm yolladım.Bi bakar mısın?
  • teşekürler ama resimli olarak hangi değerin nereye girileceğinin gösterilmesi çok daha faydalı olacak. hala tarlalara iniyorum.
  • arkadaşım oto pilotun sizi indirmesi imkansız demişsin ama ben hep otopilotta iniom o localizeri ve glideslop kendisi yakalıyo ve inmeye başlıo ben sadece hızı ayarlıom (default boeing737 ile).



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi yesil286 -- 19 Şubat 2008; 17:15:54 >
  • Bu arada kardeş ils kolayda şu vor/dme yaklaşmasını anlatabilirmisin ben zorlanıyorum onda
  • vor dme yaklaşması öncelikle pistin chartına göre yapılan bir yaklaşma türüdür yani elinde bir pisitn dökümanı olması gerekiyor.ama hani onlar ile uğraşamam diyorsan pistin vor frekansını nav1e yazıp pisti sabitledikten sonra sonra mutlaka manuele geçip alçalmayı kendin ayarlamandır.ama vor dme öncelikle charta göre yapılır.
  • Selam arkadaşlar, VOR/DME, VOR, NDB yaklaşmaları Flight Simulator'de gerçek hayattakinden çok daha kolay değildir *(bakınız en aşağısı). Bunu bir yana koyarsak, hakkıyla bir VOR DME yaklaşması yapmak için, öncelikle i_k_turner'ın dediği gibi güncel haritaların el altında muhakkak basılı halde olması gerekir, ayrıca önceden iyice yaklaşmayı etüd etmek, iniş sırasında çözmeye çalışmamak gerekir.

    VOR yaklaşmasına girişmeden önce şu sorulara kendiniz eğer yüzde yüz cevap veremiyorsanız önce bu eksikleri tamamlamanız gerekir:

    -VOR, NDB nedir?
    -Course nedir? OBS nedir? Radyal nedir?
    -Turlu yaklaşma, doğrudan iniş nedir?
    -Karar yüksekliği nedir?
    -Prosedür dönüşü nedir?
    -Bekleme (hold) nedir, nasıl girilir?
    -Görerek yaklaşma nasıl yapılır?

    Daha da önemlisi bir yaklaşma haritasının her bir satırını bile anlayacak derecede harita okuma bilgisi gerekir.


    Bir diğer görüşüm de bu tür sorulara havacılıkla ilgili kaynaklardan cevap bulmanın daha doğru olduğudur. Gördüğüm kadarıyla Sanalpilot sitesi bu konuda gayet zengin bir içeriğe sahip.

    * Neden daha kolay değil? Çünkü FS'de uçağın üç boyutta yaptığı hareketi hissederek anlamanız çok zor, hatta imkansız. Halbuki pilotajın önem kazandığı anlarda uçağın hareketini hissetmeniz ve her hareketine hakim olmanız gerekmekte. Yani uçağın alçaldığını hissetmelisiniz, FS'de sadece göstergeye bakarak anlayabiliyorsunuz bunu.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Eveready -- 22 Şubat 2008; 1:10:44 >




  • Öte yandan kabaca, bir VOR/DME yaklaşması sizi pisti görebileceğiniz bir mesafeye kadar getirip o andan sonrasını da görerek gerçekleştirmenizi sağlar. Yani ILS gibi sizi pistin eşiğine getirmez. Piste tamamen hizalamış gelebileceğiniz gibi dik de gelebilirsiniz. Bu durumda da bir meydan turu atarak göz teması koruyarak, dolaşıp inersiniz.

    VOR/DME haritasına bakarak VOR'un hangi radyalinde ve DME yani uzaklık bilgisi veren istasyona hangi mesafede hangi yükseklikte olmanız gerektiğini görürsünüz. Bu bir nevi "merdiven" gibi bir alçalmadır, 10nm. kala 3000 feet, 5nm. kala 1500 feet gibi belli noktaları geçersiniz ve karar yüksekliğine gelirsiniz, bu nokta da ineceğiniz pisti görmeniz gerekmektedir. Göremezseniz pas geçersiniz.

    Gördüğünüz takdirde de doğrudan gidip inersiniz ya da meydanın yapısına göre, yukarıda dediğim gibi, bir tur atıp inersiniz.

    DME olmadan sadece VOR yaklaşması da olabilir, bu durumda mesafe bilgisi alınmadan süreye dayalı hesap yapılabilir.




  • benimde çok yanlışım varmış everaday arkadşımızın yazıdğından sonra, teşekkür ederim aydınlattığınız için yalnız şurayı anlamadım vor yaklaşması sırasnda süreye dayalı hesap nasıl yapacaz?tekrar teşekkürler.
  • Şöyle bir örnek vereyim, VOR kullanarak yaklaşmalarda genellikle meydanın içinde ya da yakınındaki bir VOR'un üzerine gelip sonra bir öteleme bacağıyla uzaklaşılır (outbound), sonra geri dönülür ve yaklaşılır (inbound) ardından da inilir. Hani bu "inbound oluşu ikaz" cümlesini Isparta'daki Atlas Jet kazasından hatırlarsınız belki.

    Neyse, VOR/DME derken, DME istasyonu bize mesafe bilgisi verir (Distance Measuring Equipment) ama her yerde DME olmayabilir. Bu durumda yaklaşma chartında ilgili bilgiye bakılır ve ona göre dönülür:

     FS2004 ve ILS iniş ANLATIMI


    Burada "Start turn at 2 Min" denmiş, demek ki IST VOR'undan 2 dakika uzaklaştıktan sonra geri dönülüp yaklaşmaya başlanıyor. DME mevcut olsaydı burada örneğin 10nm. gittikten sonra dönmemiz gerektiği yazabilirdi.

    Madem değindik daha da açayım. Şemaya göre IST VOR'u üzerinde 3000 feette iken 239 course ilerliyoruz ve bu esnada 1500 feete iniyoruz, 2. dakikanın ardından dönüşü tamamlayıp 59 course ile karar yüksekliğine kadar alçalıyoruz, karar yüksekliğinde görüş müsaitse iniyoruz, değilse pas geçiyoruz. Hangi varyoyla (vertikal hız) alçalacağımız haritanın devamında yine belirtilmiştir, karar yüksekliği de.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Eveready -- 22 Şubat 2008; 7:23:13 >




  • Benim de çok merak ettiğim, öğrenmek istediğim ve kafamda birçok soru işareti bırakan bir olaydır VOR, NDB yaklaşmaları. Az çok bilgim var fakat hala birçok sorum/sorunum var ve bu şekilde iniş yapabilecek düzeyde değilim şu anda.

    @ Eveready

    IST VOR'undan 2 dakika uzaklaşıp geri döncez fakat bu durumda hızımız ne olacak? Sonuçta 180knots ile 2 dakika boyunca uzaklaşmakla 160knots ile 2 dakika boyunca uzaklaşmak arasında fark var. Bunu neye göre belirliyoruz? Bir de ayrıca, pist doğrultusunda gelsek bile yine de VOR üzerine kadar gidip oradan dönüş yapmamız mı gerekiyor? Tabi DME olanlar için konuşuyorum. Sonuçta VOR'a mesafemiz belli olduğundan gerekli mesafede 1500feet'te yaklaşarak alçalabiliriz. Bu olayın mantığı nedir?
  • Hız konusuna gelince... Varsa eğer, gerekli limitler chartta belirtilmiştir. Mesela haritanın tamamnını koysaydım şu kısım dikkatimizi çekecekti:

     FS2004 ve ILS iniş ANLATIMI


    "Procedure turn restricted to 185kts." ibaresi bizim outbound'dan inbound'a yaptığımız dönüşün en fazla 185 kts. ile olması gerektiğini söylüyor.

    Alt kısımda da son alçalmada 3.04 derecelik alçalmayı yaparken de hızımıza göre alçalma varyasyonumuzun kaç olacağı hesaplanıp yazılmış, tek yapmamız buna uymak (her haritada bu yoktur gerçi).

    Ama hiç limit olmasa bile bir pilotun hangi hızla bu manevraları yapması gerektiğini artık az çok kestirmesi gerekir. 3000 feet'ten 1500 feet'e inip sonra geri dönüp, oradan da iniş için son alçalmayı yapıyoruz. Bu durumda altımızdaki uçağın ne kadar mesafede ne kadar alçalabilmeyi becerebildiği ve bu arada hızı da inişe uygun hale getirebildiği mühimdir. Bir 737 ile outbound'u 180 ile yapıp dönüş yaptığımızda da artık iniş hızına az çok erişmiş olmak gerekir, zaten son alçalmaya başladığımızda artık son 4nm. içinde oluyoruz.

    Diğer soru için de, eğer DME bilgisi alınabiliyorsa ve geliş istikametiniz ile irtifanız uygunsa, dediğiniz geçerli olabilir ancak chartların izin verdiği ölçüde. Ama her son yaklaşma için IAF (initial approach fix) denen bir başlangıç noktası vardır, bizim varsaymamız gereken yaklaşma manevrasına bu noktadan başlamamız gerektiğidir. Bu VOR ya da NDB üzeri de olabilir, başka bir fix de olabilir. Yaklaşmanın türüne göre farklılık gösterir. Chart güvenli yaklaşmayı sağlar ama ancak ona uyduğunuz sürece.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Eveready -- 22 Şubat 2008; 8:22:45 >




  • Faydalıl bir topic olmuş. teşekkürler... Bu arada FS ciler joystick olarak ne kullanıyorsunuz. Bende microsoftun eski joystici var titreşimsiz. ve Sidewinderin force feedback joystici de üretilmiyor artık. Feedbackli bir model olarak ne önerirsiniz??
  • logitech force 3dpro öneririm ben kullanıyorum gayette memnunum
  • Fs x aldım ve şu anda yüklüyorum. Hep merak etmiştim nasıl bir oyun diye.
    Uçaklara ve uçmaya merakım vardır. Yukarda geçen terimleri pek anlamadım. Hele bir başlayayım. Bakalım nasıl olacak? Takıldığım noktaları birlikte çözeriz umarım.

    Saygılar herkese.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.