Merhabalar; Son dönemlerin popüler pillerinden olan LTO bataryalardan bahsetmek istiyorum. Bu piller hakkında inanılmaz yanlış bilgiler var. Bu yanlış bilgilerin birkaç sebebi var ama en önemlisi kasıtlı hazırlanmış bazı videolardır. O videolardan sonra yanlış bilgiler kulaktan kulağa yayıldı. Ben doğru bilgileri içeren video çeksem de 1000 kişi bile izlemedi ancak yalan bilgilerin olduğu videolar yüzbinlerce kez izlendi :) İnsanların inandığı yalanlardan bazılarını görmek için şu görsele bakabilirsiniz; Sektörün içinden birisi olarak bu piller hakkında doğru bilgiler vermeye çalışacağım. (Neden o videolardaki bilgilerin değil de benim verdiğim bilgilerin doğru olduğunu ise kanıtlarla göstermeye çalışacağım. LTO pillerin en yaygın olanının görseli şudur; Bu pil şekil itibariyle kapasitöre benzetilebilir. (Hemen hemen aynı renk ve boyutta bir süper kapasitör vardır, karışıklığın ana sebebi budur, ancak bu pil bir kapasitör değildir. Bildiğimiz pildir. Bu pillerle ilgili atılan en büyük yalan, bu pillerin Türkiye'ye satılmadığı saçmalığıdır. Saçma sapan birkaç kanaldan çıkan bilgi tüm sosyal medyaya yayıldı. Pili gören aynı şeyleri tekrarlıyor. Arkadaşlar bu piller Türkiye'ye satılıyor, bu piller Türkiye'de satılıyor. Ben bu pili aldım, video çektim. (İlk videom sadece yalanlar üzerine oldu, izlemek isterseniz; (ben videoyu tam buraya koymuştum :) ama sanırım en alta gidiyor) Şimdi bu piller satılmıyorsa ben nasıl aldım? Youtube'daki birçok kişi nasıl aldı? Bu piller de tüm piller gibi ülkemizde satılıyor. Bu zamana kadar gelmediyse firmalar çok karlı görmediği için, yeni bir teknoloji olduğu için gelmemiştir. Tüm malzemeler gibi pillerin de belirli gümrük şartları vardır. Kafamıza göre malzeme getiremeyiz. Belirli belgeler gerekir. Bu bilgi ve belgeleri sunan şirketler gümrük parasını da ödedikten sonra istedikleri gibi pil getirebilirler. Aliexpress'teki bazı firmaların bu pilleri Türkiye'ye göndermemesi bu pillerin Türkiye'ye hiç satılmadığı anlamına gelmez ki. Adamlar gönderiyor ama pil bizim gümrükte takılıyor. Diğer yalan da burada devreye giriyor. Güya biz ülke olarak bu pilden üretecekmişiz o yüzden gümrükten sokmuyormuşuz. Yahu böyle saçmalık olur mu? Atılan yalana göre güya Aspilsan bu pilden üretmeye başlamış, hatta bazı otobüslerimizde varmış, içine bor da koymuşuz. 2 aya kadar elimizdeymiş, ondan sonra TOGG'da da kullanılacakmış. (Bu arada TOGG batarya ile ilgili yapılabilecek en iyi şeyi yaparak Farasis ile anlaştı) Aspilsan'a mail atıp sordum, bu pilden üretmediklerini, istersem yurtdışından benim için getirebileceklerini ve 2022'den sonra li-ion pil üreteceklerini söylediler. Bu birçoğumuzun bildiği bir şeydi. Bu gelen cevap ben dahil yüzlerce kişiye gelmiştir. Adamlar öyle bir yalan yaydı ki Aspilsan bununla uğraşmak zorunda kalıyor. Tekrarlıyorum, Aspilsan, Birikim Pilleri ya da başka herhangi bir yerli üretici bu pillerden üretmiyor. Zaten dünyada bile sadece birkaç üreticisi var. Şimdi teknik konulardan bahsedelim. Bu pil dünyanın en iyi, en müthiş pili mi? İnanılmaz bir teknoloji mi? Hayır değil, pilin iyi özellikleri var ancak anlatılan özelliklerin birçoğu da yalan. Bu pilin 3 tane çok önemli özelliği vardır, en önemli avantajları şunlardır; 1) Çok güvenlidir, delinse bile alev almaz. Aşırı şarj ve deşarjda yanmaz. (Bu çok önemli bir özellik, bu yönüyle li-ion ve li-po pillerden ayrılıyor) 2) Çok uzun ömürlüdür. Görselde ve videoda gördüğünüz pil 16.000 cycle'dır. Yani günde 1 kez doldurup boşaltırsanız 16000/365=43 sene ömrü vardır. (Bu konuda biraz Lifepo4 piller yaklaşabilir Lto pillere) 3) Hızlı şarj; bu piller kapasitelerinin 6 katı kadar akımla hızlı şarj olabilir. Bu yaklaşık 10 dakikada dolum demektir. (Aslında bu konuda bazı Polymer rakipleri var, Turnigy Nano Tech gibi) Yalnız görseldeki pil 40 ah'tir. 10 dakikada şarj edebilmek için 240A gereklidir. Bu çok yüksek bir değerdir, hangi şarj aleti bu değeri sağlayabilir? Bu 3 güzel özellikten sonra dezavatajlarından bahsedelim; 1) En önemli dezavantajı enerji yoğunluğunun düşük olmasıdır. Enerji yoğunluğunun birimi Wh/kg'dir. Yani pilin voltajı çarpı kapasitesinin ağırlığa bölünmesiyle elde edilir. Bu pil 2.3 volttur ve 40 Ah'tir. Ağırlığı ise 1.2 kg'dir. Yani enerji yoğunluğu; (2.3*40)/1.2=76 Wh/kg'dir. Farklı firmaların farklı pilleri ile daha yüksek bir enerji yoğunluğu elde edilebilir ancak en fazla 85 Wh/kg olur. Bu elektrikli araçlarda kullanılan li-ion pillere göre çok düşük bir değerdir. Elektrikli araçlarda kullanılan piller yaklaşık 250 Wh/kg'dir. Yani şu anki pillerin yerine LTO pil taksak 450 km yerine 150 km gidebileceğiz. Tamam hızlı şarj önemlidir ancak menzil de çok önemlidir. Cep telefonu üzerinden düşünün, şarjınız 18 saat yetiyor ama telefon 1 saatte şarj oluyor. Bunun yerine lto pil alıyorsunuz şarjınız 6 saatte bitecek ama telefon 10 dakikada şarj olacak. 6 saat birçok kişi için hiç yeterli olmaz. Kullanıldığı bazı araçlar olsa bu piller elektrikli bisiklet, elektrikli otomobil gibi uygulamalar için çok uygun değildir. 18650 piller üzerinde örneği pekiştirecek olursak, günümüzde en yüksek kapasiteli 18650 pil 3500 mAh'tır. Bu pillerden 12 tane alırsak 42 Ah yapar ve tanesinin ağırlığını 50 gramdan hesaplarsak 600 gram yapar. Bir tarafta 3.7 volt 42 Ah 600 gram pil, diğer tarafta 2.3 volt 40 Ah 1200 gram pil. 2) Diğer dezavantaj ise fiyattır. Görseldeki pil 1500-2000 tl arasında olacaktır. Bu şu anda son kullanıcı için çok pahalıdır. Çok karışık bir yazı oldu, her şeyi özetleyecek olursak; Bu pillerin hızlı şarj, cycle gibi güzel özellikleri, enerji yoğunluğun düşük olması gibi kötü özellikleri vardır. En uygun kullanım alanı solar sistemlerdir. Ağırlık önemli değildir, uzun yıllar sonucunda pillerin maliyeti çıkarılabilir. (Bazı elektrikli otobüslerde de bu piller kullanılmaktadır, duraklarda hızlı şarj özelliğinden yararlanılarak biraz şarj edilmektedir.) Şu an pili sadece tanıtmaya çalıştım. Sonraki yazı ve videolarda teknik konulardan bahsedeceğim. Kapasitesini ölçeceğim, 12 volt aküye karşılık batarya yapacağım, 240A ile şarj deşarj edip sıcaklığını kontrol edeceğim. Normalde cycle testleri de yapıyorum ama buna ömür yetmez :) Okuduğunuz için teşekkürler. Sorularınız varsa cevaplamak isterim. ----- Devam ediyorum; Kapasite testi; Ürünün kapasitesi 41 Ah çıktı. Ürün üzerinde yazan kapasiteyi sağlayabiliyor ve şarj/deşarj sırasında hiç ısınmıyor. Bu yönüyle ürün oldukça başarılı. < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi piladam -- 26 Nisan 2021; 13:38:9 > |
Lityum Titanat Oksit (LTO) Piller Hakkında Doğru Bilgiler
LTO Titanat Bataryaları Nedir?
Lityum Titanat Oksit (LTO) piller, lityum iyon pillerden farklı olarak lityum titanat oksit kullanarak çalışan bir tür pilden ibarettir. Bu piller, yüksek güç yoğunlukları ve uzun ömürleri ile bilinirler.
LTO Pillerin Avantajları
LTO piller, birkaç önemli avantaja sahiptir, bunlar şunlardır:
- Uzun Ömür: LTO piller, lityum iyon pillere kıyasla önemli ölçüde daha uzun ömre sahiptir ve 10.000'e kadar şarj-deşarj döngüsüne dayanabilir.
- Yüksek Güç Yoğunluğu: LTO piller, yüksek güç yoğunluğuna sahiptir, bu da onları elektrikli araçlar ve diğer yüksek güç uygulamaları için uygun hale getirir.
- Hızlı Şarj: LTO piller, lityum iyon pillere kıyasla daha hızlı şarj olur.
LTO Piller Neden Yasak Değildir?
LTO piller yasak değildir. Aslında, elektrikli araçlar ve diğer uygulamalar için güvenli ve verimli bir enerji depolama çözümü olarak yaygın olarak kullanılmaktadır.
LTO Pillerin Kullanım Alanları
LTO piller, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli uygulamalarda kullanılır:
- Elektrikli araçlar
- Endüstriyel ekipmanlar
- Elektrik şebekeleri
- UPS sistemleri
Lityum Titanat Pillerin Özellikleri
- Yüksek şarj-deşarj hızı
- Uzun ömür
- Yüksek güç yoğunluğu
- Isıya ve darbelere dayanıklı
- Çevre dostu