Şimdi Ara

Microsoft Flight Simulator X İniş, ILS, GPS... [Yardım Bekleniyor]

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
32
Cevap
7
Favori
24.898
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj



  • < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi    + -- 4 Kasım 2013; 23:32:55 >



  • Benimde tek sorunum uçuş planı oluşturmak , kule itribatı ve taxi.Onun haricinde indirip kaldırma işini gayet güzel yapıyorum ama işin diğer kısımlarını bilmiyorum.
  • Hemen bildiklerimi aktarayım hocam.
    Öncelikle Free Flight kısmında uçağı, hava durumunu vs. ayarlayabileceğimiz bir kısım var. Buradan uçağınızı, uçuş zamanınızı ve havayı seçin, fakat pisti seçmeyin.
    Hemen aşağıda bir Flight Planner butonu olacak. Oraya tıkladığımızda;
    "Departure Location" (kalkış yeri) ve "Destination" (varış yeri) şeklinde iki kısım olacak.
    Buradan isimlerinden de anlayabileceğiniz gibi kalkış ve varış pistlerimizi seçiyoruz.
    Hemen aşağıda bizden uçuş planı tipi seçmemizi istiyor. (VFR, IFR)
    IFR' yi seçip, "Find Route" (Rotayı bul) butonuna tıklıyoruz. Burada bir uydu görüntüsü üzerinde rotamızı görüyoruz.
    Ve aşağıda otomatik planlanmış yükseklik var. Bu yükseklik yer şekillerine göre değişiyor genelde. (Dağlık alanlarda daha yüksekten uçmanız gerekiyor mesela)
    Ve dilerseniz bu planlanmış yüksekliği değiştirebilirsiniz. OK butonuna bastığımızda "Belgelerim/Microsoft Flight Simulator X Files" isimli dizine PLN uzantılı bir dosya kaydedilecek. Bu sizin uçuş planı dosyanız, oyunu tekrar açtığınızda kaldığınız yerden devam edebilmeniz için.
    En son Fly Now butonuna bastığımızda uçağımızın içinde oluyoruz.
    Burada " tuşuna basarak mesaj panelini açıyoruz, panelin kullanımı son derece basit. Tamamen sizi yönlendiriyor.
    Şu anda tam olarak yazanları hatırlayamasam da başlangıçta 2 cümle yazıyor olması lazım.
    1-) Conctact Clearance (Tıklayacağınız kısım, Clearance ile iletişim kuracağız.)
    2-) Turn on ATIS (Tıklamanız halinde yukarıda yeşil bir bar belirecek havaalanı hakkında anlık bilgiler verilecektir.)

    Contact Clearance' a tıkladıktan sonra "Request IFR Clearance" diyoruz ve uçuş planımızı teyit ediyoruz.
    Ardından Clearance bize taxi' ye hazır olduğumuzda Ground ile iletişim kurmamızı söylüyor. (Clearance, ground diye yazıyorum çünkü Türkçe karşılıkları biraz anlamsız kalabilir.)
    Burada biz Ground' a taxi' ye hazır olduğumuzu söylüyoruz, o da bize kalkış yapacağımız piste giden taxi yolunu söylüyor.
    Bu noktadan sonra taxi' ye başlayabiliriz. Ancak havaalanında kaybolmamak elde değil, bu yüzden (zannedersem 3. sırada) "Turn on Progressive Taxi" cümlesine tıklıyoruz ve zeminde beliren sarı oklar bize kalkış yapacağımız pistin başına kadar rehberlik ediyor.
    Bu arada hemen belirteyim taxi yapmak için öncelikle uçuş planı oluştururken kalkış pisti seçildikten sonra simulasyona başlamak için bir kapı ya da park alanı seçilmeli.
    "Active Runway" (Aktif pist) seçilmesi halinde simulasyon direkt olarak kalkış yapılacak pistten başlar.
    Piste geldiğimizde Kuleyle iletişim kurup "Request Take Off..." (Tam hatırlamıyorum) kısmına tıklıyoruz.
    Kalkış iznimizi de alınca taxi ışıklarımızı kapatıp, uçmaya başlayabiliriz.
    Pistten ayrılınca kule bize başka bir bölgeyle iletişim kurmamızı isteyecek. Bu noktadan sonra panel sizi daima yönlendirecektir.
    Düz uçuş esnasında 4 seçenek var.
    1-) Yeni bir IFR planı oluşturma. (Sakın tıklamayın, boşu boşuna baştan plan yaparsınız.)
    2-) Yükselme izni. (Genelde bir sakıncası olmadığından izin verilir, sadece ne kadar yükselmek istediğinizi seçmeniz yeterli.)
    3-) Alçalma izni. (Genelde izin verilmez, mantığı yükselme izniyle aynı.)
    4-) IFR iptali. (Sakın tıklamayın, rotanızı iptal eder, boş boş uçmaya başlarsınız.)


    Şimdilik bildiklerim bunlar, umarım yardımcı olabilmişimdir.




  • Nasıl teşekkür etsem bilemedim çok çok saol...
  • Önemli değil hocam, umarım yardımcı olmuşumdur.
  • ILS (Instrumental Landing System) (Aletli iniş sistemi) havaalanındaki ilgili kulesinden yayın yapan bir antenden aldığı sinyallerle yükseklik ve konum belirlemesi yapar. Dolayısıyla ihtiyacımız olan ilk şey ineceğimiz pistin ILS frekans numarasıdır. Bu değer NAV1 değeri olarak girilir. Örneğin frekans 115.30 ise NAV1 115.30 olacak şekilde ayarlanır (telsiz frekansını ayarlayan COM1 ile karıştırmamaya özen gösterin).

    Yapılacak olan ikinci ayarlama CRS (Course) ayarlamasıdır. Bu değer pistin doğrultusunu belirtir. Örneğin tamamen kuzey güney doğultusunda uzanan bir pistin kuzey ucu CRS 0 olurken, Güney ucu CRS 180 değerinde olur. CRS değeri 0 ile 360 arasında olabilir. Bu değeri girmekteki amacımız uçağa pisti hizalaması için doğrultu göstermektir. CRS hatalı olur diğer her şey düzgün olursa, piste CRS'nin hatalı olduğu oranda farklı bir açıdan yaklaşırsınız. Başka bir deyişle lokalize olamazsınız. Her pistin CRS değeri farklıdır. Kule bu değeri vermez. Uçuş haritalarından pistin tüm bilgilerini öğrenebilirsiniz. (Alt tuşu, World sekmesinden map sekmesi, havaalanına çift tıkladığınızda tüm pistler listelenir).

    Yapılması gereken ve en sık gözden kaçan ayarlama otomatik pilot için kullanılan NAV ya da GPS değeridir. Bu ayar otopilot üzerindeki NAV / HDG düğmelerinden farklıdır. Uçağı tanımanızı gerektiren noktalardan biri... Bu düğme GPS konumunda olduğu sürece otopilot uçuş planında belirtilen waypointleri ya da sizin otopilot üzerinde HDG ile verdiğiniz emirleri takip edecek ve inme teşebbüsünde bulunmayacaktır. Peki GPS ile seyrüsefer yaparken NAV tuşuna ne zaman basılmalıdır? Bu da önemli bir noktadır. Piste yaklaşırken kule sizi piste 30 derece açı içerisinde bir heading'e yönlendirir ve iniş için gereken pist numarası, irtifa gibi bilgileri verir. Bilgileri tekrar etmenizin ve uygulamanızın ardından iniş izni gelir. İniş iznini aldıktan sonra ils iniş prosedürünü başlatmak gerekir.

    Bir diğer önemli nokta da ILS'in belirli bir menzili olmasıdır. ILS'in kapsama alanında olup olmadığınızı anlamak için NAV1 ses düğmesini kullanabilirsiniz. ILS kapsama alanındaysanız 3 kısa 3 uzun 3 kısa sesli uyarı sürekli olarak tekrarlanacak şekilde duyulur. Kuleden izin alınır alınmaz NAV/GPS tuşu NAV konumunai otopilot da HDG konumundaysa NAV konumuna getirilerek lokalize olma işlemi başlatılabilir. DİKKAT: NAV/GPS DEĞERİ NAV OLARAK AYARLANMIŞ ANCAK OTOPİLOT HDG KONUMUNDA KALMIŞSA ILS DEVREYE GİRMEZ. HER İKİSİ DE NAV OLMAK ZORUNDADIR.

    Uçak bu noktada otomatik olarak kendisini pisti tam karşıdan görecek bir konuma getirerek dengeler. Bu arada size düşen uçağı gerekli hıza ayarlamaktır. Çok hızlı giderken lokalize olmak daha zordur. Bu nedenle örneğin bir 737 için 180kts gibi bir hızda lokalize olunmalıdır. 250kts ile lokalize olmaya çalışmayın. İniş yaklaştıkça bu hızı 135-140 kts'ye kadar düşürmelisiniz. Otopilot sizin girdiğiniz değerler dışında hız ayarlaması yapmayacaktır. Yani 180kts ile lokalize olmuşken hızı hiç değiştirmezseniz uçak 140 değil 180kts ile inmeye çalışır ki sonuç hiç iyi olmaz. Jet uçaklarında yer alan Auto Break (otomatik fren) seçeneği de 2 gibi bir konuma getirilmelidir ki uçak piste değer değmez motorları otomatik olarak terse doğru çalıştırıp frenleme yapsın. Piste inmiş bir uçağı sadece tekerlek frenleriyle durdurmaya çalışmak fsx'te değil ancak gerçek hayatta lastiklerin patlamasına ve ciddi kazalara neden olabilir.

    ILS ile inişte size düşen bir sonraki iş, doğru zamanda otopilot üzerindeki APPROACH tuşuna basmaktır. Bu tuş uçağa piste doğru belirli bir hızda süzülme eğrisi (glide slope) sınırları içerisinde alçalma talimatı verir. Uçak bu noktada piste doğru yavaş yavaş alçalmaya başlayacaktır. Bu düğmeye tam olarak ne zaman basılacağı, ILS devreye sokulduğunda ana uçuş göstergesi (primary flight display) üzerinde beliren 2 boncuk ile gösterilir. Alttaki yatay boncuğun tam ortada olması uçağın lokalize olduğunu, sağdaki dikey boncuğun tam ortada olması ise glide slope (süzülme eğrisinin) tam ortasında olduğunuzu gösterir. İŞTE BU NOKTADA APPROACH TUŞUNA BASILIR! Yine bu noktada flap arttırma görevi de size düşmekte. Hıza bağlı olarak flapları sonuna kadar (45 derece) indirmelisiniz. 30 derece ile inip daha düşük hızla inmeyi de tercih edebilirsiniz. Flapları bir anda sonuna kadar indirmeyin. Bunun yerine kademe kademe indirip her seferinde hızdaki azalışı kontrol edin. Aksi halde gaz koluyla cebelleşmek zorunda kalırsınız.

    Pist başına geldiğinizde hız gerekli seviyeye düşmüş ve flaplar tamamen indirilmiş olmalıdır. Bu noktada uçak yastık etkisi ile alçalabilir ama kanatların altında biriken hava nedeniyle piste dokunmayıp pist üzerinde süzülebilir. Bu daha da yavaş yaklaşmanız ya da hız kesmeniz gerektiğine işaret eder. Örneğin 140 yerine 130kts ile yaklaşın. Yaklaşma süresince burun 5 derece kalkık olmalıdır -ki önce arka tekerlekler yere değsin-. Aksi taktirde ön iniş takımı kırılabilir. Her şeyi doğru yaptıysanız uçak burun açısını (hücum açısını) kendi ayarlayacaktır.

    Ve size düşen son görev... Uçak durduktan sonra otopilotu devreden çıkartın, flapları kapatın, iniş ışıklarını söndürün, taksi ışıklarını yakın ve taksiye başlayın. Piste iner inmez otopilotu devreden çıkartıp hızı kendiniz de kesebilirsiniz.

    !!! Alıntıdır thunderwatcher adlı hocamdan alıntıdır. !!!




  • Hocam çok teşekkür ederim, çok makbule geçti.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • ILS işin zevkini söndürür. Mümkünse VOR yaklaşmalar denemeye çalışın. Ayrıca bir sanal havayolu şirketine de kaydolup , eğitimleri düzenli takip edip , bol bol bol bol bol bol okuyup , bol bol bol bol bol uygulayıp , sanal havacılığa adım atın. Benim eğitim gördüğüm ve ve bir sanal uçuş okulu olan Antalya VA , biçilmiş kaftandır. Orada eğitimlerimi tamamlayıp TR içinde 200 saat uçtuktan sonra mini bir sınavla Antalya VA'nın bir üst şirketi olan Istanbul VA'da uçmaya başladım.
    Eğitim eğitim diyoruz da , aslında sohbet tadında geçiyor. Öyle 45 ders 15 dk teneffüs gibi düşünmeyin. Sohbet ede ede , tartışa tartışa bir yerlere varıyoruz.
    Gerçek airbus pilotu olan bir hocamız , eğitim verdikten sonra , bu bilgilerle şuan çok rahat bir şekilde airbus uçurabilirsiniz demişti. O zaman anladım ne kadar büyük bir alem olduğunu sanal havacılığın.
    Önemli olan boeing veya airbus veya başka bir uçak değil. Bu işi en baştan öğrenip - bakın en baştan , herşeyi unutup - en son bölümde tipinizi almak daha önemlidir. Aslında emin olun bu işi öğrendiğinizde , airbus veya boeing değil , sürekli VFR uçmak isteyeceksiniz. Cessna style
    Ben buradan müsait oldukça bilgilerimi aktarmak için hazırım. Beraber konuşuruz , tartışırız , araştırırız
    Bence ilk önce havacılığın temellerinden başlayıp , bir uçak nasıl uçar , niye uçar , uçarsa ne olur gibi bilgileri öğrenin. Emin olun bunları öğrenirseniz bu işte 10 kat daha fazla zevk alırsınız.

    Hmm , sorunun cevabına gelince... Aslında anlatmak istemem ama merakta kalma diye 2-3 şey söyleyeceğim. Pek fazla boeing bilmediğim için airbustan anlatayım - aslında iniş sırasında o kadar çok şey var ki ama ILS bölümünü anlatmak yeterli şuanlık -

    - Varsa meydan için STAR ( Standard Terminal Arrival Routes , namı diğer Standart Terminal Varış Prosedürleri ) uygulaması yapılıp , meydanın chartlarında belirtilen IAF ( Initial Approach Fix , namı diğer İlk Yaklaşma Noktası ) noktasına gelinir. Eğer RNAV ( Area Navigation ) uygulanacaksa tabii IAF noktası RNAV'ın son noktasının çok uzağında kalacağından , sağdan veya soldan dönülüp IAF noktasına doğru devam edilir.
    - Bu sırada tabii uçağa bilgiler girilmiş , QNH değerleri set edilmiş ve meydana 20 mil kalmıştır , uçağın uçuş bilgisayarından , yaklaşmaya başladığımızı ona göre hızını ayarlamasını bilmesini isteriz.
    -ILS course'u chartta belirtilmiştir , bu kontrol edilir. ILS frekansı da uçuş bilgisayarına set edilir.
    - İdeal olan ILS hattının 30 derece sağ veya solunda kalmaktır , ideal diyorum isterseniz 70 derece sağınızda da kalabilir , ama sizin için rahat olmaz.
    - Airbus uçaklarda ATC , rüzgarı ve iniş iznini verdikten sonra APPR tuşuna basılır ve Go Around ( pas geçme ) irtifası set edilir.
    - Bu arada ILS DME ( yani meydana olan uzaklık gibi düşünülebilir ama böyle de olmayabilir. ) ' de 17 nm görülür ve FLAPS 1 set edilir. Ardında AUTO BRAKE MED seçilir ( yağmurlu havalarda LO )
    - Uçak FLAP 1 'i algıladıktan sonra hızını F speed'e düşürecektir. 12 nm ILS DME'de FLAPS 2 set edilir.
    - Flapların 2 pozisyonunda olduğunu gördükten sonra iniş takımı koyulur , three green görülür , ve FLAPS 3 hemen set edilir , flaplar 3 pozisyonunda iken , beklemeden FLAPS FULL set edilir , beklemeden LANDING CHECKLIST yapılır. ( Çok mu karışık oldu ne :)) )
    - Approaching minimum noktasında , ( yani pas mı geçicem yoksa inecek miyim karar noktasında ) karar verilir , ya pas geçilir , ya da inişe devam edilir.
    - Uçak 20 ft ikazını verdikten sonra RETARD ikazını verir ve palye yapılır , ve pist öpülür


    Aslında airbus , boeing pek fark edeceğini zannetmiyorum , ama araştırıp , flap prosedürleri falan bulunabilir. Ama yukarda anlattığım o kadar basit bir anlatım ki , yani bu ILS olayının %10 'u gibi düşünebilirsiniz. İşte bu kadar geniş bir alem bu sanal havacılık.
    Umarım çok karışık olmamıştır , ama yardımcı olacağımı bilmenizi isterim size bu konuda.

    Kazasız , belasız uçuşlar




  • Hocam öncelikle fikirleriniz ve verdiğiniz bilgiler için çok çok teşekkür ederim.
    Sizin de söylediğiniz gibi gerçekten çok büyük bir alem bu sanal havacılık ve oldukça fazla zaman & emek istiyor.
    Ve şu sıralar bende pek olmayan bir şey zaman, belki yaz aylarında sizin söylediklerini uygulayabilirim.
    O zamana kadar ILS' e devam diyoruz şimdilik.
    Bir kez daha çok teşekkürler.
  • Çok güzel bilgiler var yazanlara teşekkürler.Buradaki bilgiler sayesinde 2 denememde de 2 kere ils iniş yapabildim ama deneme yanılma yöntemiyle :) Benimde merak ettiğim bir kaç soru var onları akşam pcme geçtiğimde FSX i açtığımda sormak istiyorum Saygılar..
  • Ah ah joystick bozulmasa ne güzel devam ediyordum ben de ils falan her şeyi öğrenmiştim tam jetlere geçiyordum. İnterneten bakıyorum doğru düzgün joystick de satılmıyor ki. Eskiden ne güzel saitekler vardı türkiyede bulmak imkansız olmuş artık.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lars Ulrich

    Ah ah joystick bozulmasa ne güzel devam ediyordum ben de ils falan her şeyi öğrenmiştim tam jetlere geçiyordum. İnterneten bakıyorum doğru düzgün joystick de satılmıyor ki. Eskiden ne güzel saitekler vardı türkiyede bulmak imkansız olmuş artık.

    Aynen ne microsoft kaldı joystick ne başka marka snopy diye bişey aldım aylarca oynadım tam her şeyi çözdüm artık bu red-bull bölümünde falan bile ibretlik süreler yapıyorum joystick gitti sürekli sağa çekiyor hiç bir yerden de bulamıyorum adam gibi joystick çok sıkıntılıyım 1 haftadır...

    Bende sıkı 737'ciyim bende boeingde nasıl olduğunu anlatmaya çalışayım.

    1-)Öncelikle ineceğin pistin ils sinyalini ve course değerini alman lazım...
    2-) Ondan sonra bu değerleri uçuş bilgisyarına gireceksin. Örneğin 115.30 ils sinyali ise iki pilot arasında bulunan panelden en üsttten 3'ye bu değeri girip, stand-by'dan active getireceksin daha sonra sinyali almak için hemen altındaki düğmeye basılacak o zaman sinaylin geldiğini anlayacaksın çünkü mors kodunda sesler daha doğrusu biplemeler duyulacak...
    3-)Daha sonra autopilot bölümünde course değerini giriceksin
    4-)Eğer auto'daysan heading holddan çıkıp "VOR LOC" tuşuna basacaksın bu arada hava şartlarına göre 3000-5000 feet seviyesine in.
    5-)Daha sonra sen vorloc yapınca uça zaten sinyal kaynağına dönecek daha sonrasında pistle visual kuruncaya kadar bekle.
    6-)Primary flight displayde suni ufuğun hemen yanında bir mekanizma belirecek uygun uzaklığa gelince VORLOCtan çıkıp app.'ye bas ondan sonra uçak kendi inecek.

    Not: Tabi flapları, iniş takımlarını, auto brake'i, speed break'i arm pozisyonuna getirmeyi yaptığını varsayıp sadece diğer kısımları anlatıyorum.


    Umarım yardımı olur ben bu sistemden biraz farklısıyla singapur changci'ye 0 görünürlük ile inmeyi becerdim.
    Ama benim sana önerim ils'i tamam bil tabi ama her zaman kendin iniş çalışmaları yap bu çalışmaları ilk defa yapıyorsan'da 737 uygun değil pek daha küçükler ile başla üstten kanatlılar ile



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi The_North_Face -- 9 Nisan 2012; 19:26:16 >




  • Merhaba Ben daha oyunu almadım orjinal almayı dusunuyorum, fakat okuduklarıma cok zormus tabiki kolay olucak hali yok ama benim yararlanabilicegim veya oyunun icinde tutorial gibi bir kısım yokmu? yoksa eger oynamak ıstıyorsam ınternetten falanmı arastırma yapmam gerikiyor? şu pilot aday adayı kardeşine yardım edersen sevinirim:)

    Not: Hemen hemen bu sayfaya yazan herkese bu yazıyı attım yardımcı olabilirmisiniz? Cok Heveslıyım Ogrenmeye.
  • türk sanal hava kuvvetlerinden ve youtubedan yardım alabilirsiniz
  • Arkadaşlar hepinize yardımlarınızdan ötürü çok çok teşekkür ediyorum.
    En basit şekilde IFR planda bir 737 uçuşunda sırasıyla şu adımları izliyorum.
    - ATC bana ineceğim pisti söylediğinde ILS ve Course değerlerini girip NAV1' i aktifleştirmek için bekliyorum. Bu sırada hızımı azaltmaya ve gerektiği kadar da flap açmaya başlıyorum.
    - İnilecek pistin yaklaşma rotasını GPS üzerinden çiziyorum.
    - ATC' nin bana verdiği son heading emrini uyguladıktan sonra NAV1 aktifleştirerek NAV / GPS düğmesini NAV konumuna getirerek VOR LOC aktifleştiriyorum.
    - Son heading emriyle beraber verilen localizer irtifasını da autopilot paneline giriyorum.
    - Uçak sinyale doğru dönüşünü tamamladıktan sonra dikey stabilizeyi yakaladığı noktada APR aktifleştiriyorum ve uçağım alçalmaya başlıyor.
    - Tabi bu sırada hız düşürmeye ve flap açmaya devam ediyorum.
    - Pas geçmeyip, ineceğim zaman pistin ~100 - 200 feet üstündeyken, hızım normal hava şartlarında 140 knot, orta uzunlukta bir pist için autobreak 2' de, ve flaplarım full, iniş takımlarım açılmış ve spoiler' larım armed pozisyonunda AT ve AP' yi kapatarak manuel biçimde son yaklaşmayı devam ettiriyorum ve sağlıklı bir şekilde uçağım yeri görüyor.

    Şimdilik böyle devam ediyorum, herkese tekrar çok teşekkür ediyorum.




  • Herkes (ben dahil) ILS anlatıyor ben de VISUAL iniş anlatayım bari eksik var bu konuda. Halbuki visual inmeyi bilmeyene uçağın kapı kolunu bile vermezler gerçekte. Neyse...

    Dostum sen de genel bir hataya düşmüş ve direkt jetlere dalmışsın. Havacılık pırpırla öğrenilir. Cessna kullanmak ayıp değil, 737 de F16 değil. Yani Cessna kullanmakta yanlış bir şey yok. Aksine pist hizalamayı (lokalizasyon) inişin mantığını, flap kullanmayı ve diğer pek çok şeyi en güzel Cessna ile öğrenirsin. Bizim okulda Cessna ile eğitim veriliyor, mezun olunca A321'lere, 737'lere geçiyor elemanlar. Ama mezun olunca!

    Pist hizalamanın 2 altın kuralı vardır:

    1) Pisti sonsuza uzayan bir çizgi gibi düşünüp bu çizgiyi odaklaman lazım. Aslında course dediğimiz olay tam olarak bu oluyor. Course ile heading tam olarak üst üste bindiğinde sen de büyük ölçüde lokalize olmuş oluyorsun. ILS'in yaptığı da benzer bir mantık.

    2) İş işten geçtikten sonra pist hizalanmaz. Yani lokalizasyona erken başlaman lazım. Final leg dediğimiz iniş bölümü yaklaşmanın (approach) en kısa bölümlerindendir. Yani bir an önce lokalize olman lazım. Örneğin pist 10nm ilerdeyse ve sen piste 20 derece açıyla yaklaşıyorsan, pisti hizalamak için görsel bir referans noktası alman gerekir. Pist doğrultusunda çektiğin çizginin ortalarında bir yeri hedef alıp tam bu noktaya yaklaştığında piste doğru dönersen aşağı yukarı lokalize olmuş olursun. Ufak ayarlamalarla tam olarak hizalayabilirsin.

    Lokalizasyonda ineceğin pistin numarası önemli bir ipucudur. Aşağıdaki resimde gösterildiği gibi; örneğin 19 numaralı pist 190 derece yönünde demektir. Senin ineceğin tarafı 190 dereceye, pistin diğer ucuysa 10 dereceye (01 numaralı pist) bakıyor demektir. Eğer sen 80 derece yönünden gelip 19 numaralı piste ineceksen öncelikle bir süreliğine 260 derece yönüne doğru uçmalı, resimdeki pusulanın tam orta noktasına denk gelen yerlere yakın bir noktada 190 dereceye doğru dönmelisin. Hatalı yaklaşımı kırmızı renkle, doğru yaklaşımı mavi renkle gösterdim. Çizimin kabalığının kusuruna bakmayın.

    Kesik mavi çizgi uçtuğun yönü değiştirmezsen ne yöne gittiğini gösteriyor ki = 260 derece
    Kırmızı çizgi acemilerin yaklaşma açılarını gösteriyor
    Düz mavi çizgi lokalize olmak için izlenmesi gereken yol.

    Bu noktada seni en çok zorlayabilecek şey 260 dereceye doğru uçarken dönüşe hangi noktada başlayacağını belirlemek olacaktır. Çok erken ya da geç dönmeye başlarsan lokalize olamazsın. Tam zamanında dönersen ilk seferinde lokalize olabilirsin. Gerçek pilotlar bunu görüş durumuna, pisti bilip bilmemelerine, vs. bağlı olarak hesaplayarak (zaman tutarak) ya da görsel olarak (pisti görerek) yaparlar. Hesaplama daha sağlıklı olsa da pisti görebiliyorsan, görüş şartları iyiyse kendine bir referans nokta belirleyip buna göre inebilirsin. Bir bina, bir kara parçası, bir otoyol, bir nehir, vs. referans alınabilir.

     Microsoft Flight Simulator X İniş, ILS, GPS... [Yardım Bekleniyor]


    NOT: Kesik çizgiyi 260 yerine 250 dereceye çekmişim idare edin yorgunum
    NOT 1: Hava kontrol kulesi (ATC) olan pistlerde kontrolör bu ayarlamaları sizin için yapar ve sizi piste 30 derece açıda bırakır. Bundan sonrasını ayarlamak size kalır. Yani ATC olan pistlere son yaklaşmanız muhtemelen 80 dereceden değil de en fazla 40 ya da 340 yönünden olur. Bu kısımları kuledeki kankalarımız ayarlıyorlar bizim için sağolsunlar. Eğer 80 yönünden geliyorsanız mutlaka 10nm'den fazla mesafe vardır piste kadar. Yoksa dolaştırırlar epey Sizi önce 300-310 derece gibi bir yönde bir süre uçurur, sonra resimdeki pusula iğnesine yaklaştığınız bir noktada 190'a doğru çevirir, 30 derece içinde bırakırlar. ATC faydalı bişeydir netekim...

     Microsoft Flight Simulator X İniş, ILS, GPS... [Yardım Bekleniyor]



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi thunderwatcher -- 1 Temmuz 2012; 2:07:35 >




  • @thunderwatcher
    Hocam çok sağ olun. Hemen jetlerle başlamadım ben de tabi. Cessna ile Beech ile visual inmeye çalışıyordum.
    Bunu yaparkende GPS' te rota çizme dışında hiçbir şey bilmeden balıklama dalıyordum piste. Açıkçası şu pist numaralarını öğrenmem iyi oldu, gerçekten minnettarım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: baharat

    @thunderwatcher
    Hocam çok sağ olun. Hemen jetlerle başlamadım ben de tabi. Cessna ile Beech ile visual inmeye çalışıyordum.
    Bunu yaparkende GPS' te rota çizme dışında hiçbir şey bilmeden balıklama dalıyordum piste. Açıkçası şu pist numaralarını öğrenmem iyi oldu, gerçekten minnettarım.

    Ne demek faydamız dokunduysa ne mutlu! FSX'in sunabileceği hemen her şeyi layıkıyla öğrendiğime inanıyorum ancak hala zaman zaman pervaneli uçaklarla uçarım. Pervanenin zevki başka yerde yok. Kaldı ki bazı pistlere jetler inemiyor. Hatta bushflight tabir edilen uçuşlarda özel olarak modifiye edilmiş pervaneli uçaklar kullanan pilotlar sadece 50 metrelik açık alanlara, otoyollara, futbol sahalarına, araba park yerlerine, çimenlik alanlara inip kalkıyorlar. Bu tür bir esnekliği helikopterden başka bir hava aracı sağlamıyor pervaneli uçaklardan başka. FSX'te buna ilişkin çeşitli görevler mevcut. Birazdan dünyanın en tehlikeli pisti olan Nepal Lukla pistine bir Beech Baron ile iniş deneyeceğim, denerken de çok keyif alacağım. Go around imkanı olmayan tamamen visual bir pist, iniş ışıkları bile yok ve biraz da sis ekleyip gece inişi deneyelim Hadi hayırlısı...

    ILS daha çok sis, yoğun yağış gibi kötü hava şartlarında kullanmak içindir. Tembelliğe prim vermek için değil. Visual inişlerden vazgeçmeyin becerileriniz paslanmasın. Her fırsatta visual inişlere ve acil durumlara çalışın. Bu işin tüm zevki burda. Otobüs şoförü gibi A noktasından B noktasına gidip uçağı kendi kendine inmeye bırakmanın pek esprisi yok denebilir. Soru ve sorunlarınızı her daim beklerim.

    Şekil 1 Video 1



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi thunderwatcher -- 1 Temmuz 2012; 19:29:40 >




  • Hocam pervane motorlu uçaklar arasında en sevdiğim uçak Baron. Hem çok kolay tepki veriyor, yormuyor. Hem de tasarım olarak çok hoşuma gidiyor.
    Peki bir sorum olacak; manuel yaklaşma ile pisti ortalarken ILS gibi santimetrik ortalama yapmak oldukça zor. Tabi ki pisti ne kadar ortalarsak o kadar iyi ama, orta çizginin sağında ya da solunda kalarak insek bile bunu başarılı bir iniş sayabilir miyiz?
    Teşekkür ederim.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: baharat

    Hocam pervane motorlu uçaklar arasında en sevdiğim uçak Baron. Hem çok kolay tepki veriyor, yormuyor. Hem de tasarım olarak çok hoşuma gidiyor.
    Peki bir sorum olacak; manuel yaklaşma ile pisti ortalarken ILS gibi santimetrik ortalama yapmak oldukça zor. Tabi ki pisti ne kadar ortalarsak o kadar iyi ama, orta çizginin sağında ya da solunda kalarak insek bile bunu başarılı bir iniş sayabilir miyiz?
    Teşekkür ederim.

    Baron'un en güzel yanı çift motorlu olması. Hem azami irtifa hem de güvenlik açılarından bir Cessna'dan çok daha üstün bir uçak. Ancak 2 motor daha fazla ağırlık demek. Bu da Cessna gibi esnek olamaması anlamına gelir. Özel modifiyeli Cessna'lar 50 metrelik pistlere inebilirken bir Baron'a istediğin modifiyeyi yap yine de daha uzun bir pist isteyecektir ağırlık farkından dolayı. Cessna 11.000ft'de ancak 10 derece burun yukarı vererek havada kalabilirken Baron'a 30.000'i zorlamadan gösterdim ki daha da yükselecek gibiydi bıraksam. Yani "duruma göre" demek lazım. Cessna iyi bir eğitim ve hobi uçağı, çoğu bushflight uygulaması için de ideal ama faydaları burada son buluyor korkarım. Bundan sonra Baron gibi daha güçlü uçaklara geçmek gerekiyor.

    Aslında manuel yaklaşmada pisti hizalamak hiç zor değildir. Yalnız klavye ile bu işler epey zor ben de farkettim, mutlaka ucuzundan da olsa 1 joystick gerekiyor. Piste sağ salim indiğin, uçağa ve yolculara hiçbir zarar gelmemiş her iniş başarılı sayılabilir ancak güvenli olduğu söylenemez. Pist kenarında piste çıkmayı bekleyen uçaklar olabilir ve çizgiyi ortalayamamak kanatların bu uçaklara gereğinden fazla yaklaşmasına sebep olabilir. Ayrıca iniş sonrasında uçak durana kadar pist üzerinde biraz sağa sola gezinebilir (rüzgar nedeniyle) ve çok kenara indiysen tekerleklerden biri pistten çıkabilir. Kısacası ideali pisti ortalayarak inmektir.

    Pist ortalamakta zorlanıyorsan şöyle bir tavsiyede bulunabilirim: ILS'i olan bir pistte iniş çalış. Örneğin Isparta-Antalya ya da Bursa-İstanbul gibi kısa uçuşlar yapabilirsin. Kule ILS iniş verdiyse bile sen mahsus visual in ama ILS de devrede olsun. Yani VORLOC açık, GPS/NAV düğmesi NAV konumunda, NAV1 radyosuna pistin ILS frekansı girilmiş ama AP (otopilot) ve AT (Auto throttle) devre dışı. Bu durumda uçak sana yine ILS bilgilerini (localiser ve GS) bilgilerini ana uçuş ekranında gösterecek ancak uçağa müdahale etmeyecektir. Böylece ILS sisteminden tüyo alarak visual iniş yapabilirsin. Birkaç denemeden sonra el yatkınlığın artacaktır merak etme. Ayrıca cessna gibi küçük uçaklarla lokalize olmak daha kolaydır. Bunlarla daha fazla uçmalısın elin iyice alışana kadar. Bir süre sonra o kadar kolaylaşacak ki normal inişler zevk vermemeye başlayacak, Crosswind, emergency landing gibi daha komplike inişler denemek isteyeceksin. Bana guven




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.