Ateşlemeye giden bir kablo görmedim. Anladığım kadarıyla bizim araçlardaki sistem çok gelişmiş bir sistem değil. Malum yeni nesil araçlarda yazılımsal bir sistemdir, ateşleme durur ve yanmayan benzin depoya geri gönderilir. Ecu olmadığı için bizde mekanik ve bizde depoya geri dönüşüm düzenide yok. Bizim sistemde vakum miktarı ölçülerek giden benzinin miktarı azaltılıyor. Yani yanma minimum seviyede devam edecek kadar (rölantide yakılan benzin miktarından daha az) benzin gönderiyor sistem. Böylece boşa atmaktan daha tasarruflu oluyor. Fakat benzini nasıl kestiğini çözemedim. Galiba gaz kelebegiyle alakalı. Ayrıca lpgde bu sistemin çalışmadığı söyleniyor. Çünkü lpgnin yanma odasına giderken izlediği yol benzinden farklı. Daha detaylı öğrenmek için fiat servisine gitmeyi düşünüyorum. Umarım onlar daha detaylı biliyorlardır.
Karbüratörün kodunu bilirsem ben araştırabilirim.
Motor devrini okuma üzerinde olsaydı şamandıranın olduğu havuzdan sonra konulan elektrovalf gaz pedalına basılıp basılmadığını kontol ediyor, pedala basılı dğeilse devri ölçüp ona göre kesiyordur diye tahmin ediyordum. Bunu da basit bir devreyle sağlamak mümkün olabilir.
Vakuma göre ölçüyorsa ve rölantiden daha az miktarda benzin yine veriliyorsa iki adet meme olabilir. Cut-off için gerekli şartlar meydana geldiğinde rölanti memesi mekanik bir şekilde kapanıp küçük olan diğer memeden yakıt veriliyor olabilir. Tabi bu da bir tahmin. Karbüratörün kodunu yazarsanız yerli-yabancı çeşitli kaynaklar bulabilirim.
Kodu bulmam biraz zor olabilir fakat daha önceden cut offu araştırırken bizim araçlarla ilgili bunu bulmuştum.
quote:
Motor 1700 d/dak.nın üzerinde iken ayağınızı gaz pedalından çekince gaz kelebek levyesinden şaselenir ve valfin + (positive) enerjisini kesilir. Selenoid valfin enerjisi kesilince içindeki nüvenin arkasındaki yay nüveyi ileri iterek memeyi tıkar ve rölanti devresine benzin akışını keser. Aslında tam olarak da kesmez. Dikkatle incelerseniz, memenin ucunda bulunan 0.47 mm. çapındaki bir delikten başka yan tarafında 0.20 mm. çapında bir delik daha göreceksiniz. Cut-off devreye girince 0.47 mm. lik delik tıkanır fakat yakıt 0.20 mm. lik delikten akmaya devam eder. 1800 d/dak. nın altına inince tekrar enerjilendirerek rölantide stop etmesini önler. Selenoid valf çalışmazsa, (bobinin bozuk olması veya kablosunun kopuk olması vb.) motor rölantide çalışmaz. Selenoid valf içindeki nüve memeyi iyi tıkayamazsa, motor rölantide çalışır fakat yüksek devire çıktıktan sonra ayağınızı gazdan çektikten bir süre sonra tekrar gaz verdiğinizde, egzosttan patlama sesi duyarsınız.
Seninde bahsettiğin gibi cut off devreye girince daha küçük bir memeden yakıt akışı sağlanıyor.
Güzel paylaşımlarSonunda konu canlandı
Gayet faydalı bilgiler emeği geçenlere ayrıca teşekkürler
Ben bu cut offla ilgili bildiklerimi otomobil genele yazdığımda dalga geçtiler benle Herkes şahinde cut off ne gezer diyordu. Bilmeyen insanlara bazen birşeyleri anlatmak zor oluyor. Onlara göre karbüratörlü araçta cut off olmazmış. Enjeksiyon gerekliymiş. Her neyse biz kendi aracımızın ne olduğunu biliyoruz, bu bize yeter.
Emre abi gerçekten öyle mi ya yakında detaylı foto ve bilgileri bekliyorum
quote:
Orijinalden alıntı: E.S 43
Ben bu cut offla ilgili bildiklerimi otomobil genele yazdığımda dalga geçtiler benle Herkes şahinde cut off ne gezer diyordu. Bilmeyen insanlara bazen birşeyleri anlatmak zor oluyor. Onlara göre karbüratörlü araçta cut off olmazmış. Enjeksiyon gerekliymiş. Her neyse biz kendi aracımızın ne olduğunu biliyoruz, bu bize yeter.
-15 derece ile +10 derece arası 2300-2500 d/d 10 derece ve yukarısı için 1300-1800 d/d yamulmuyorsam böyle olmalıydı.
quote:
Orijinalden alıntı: mcfacia07
Emre abi gerçekten öyle mi ya yakında detaylı foto ve bilgileri bekliyorum
Temmuzun başında memlekete gideceğim. O zaman çekerim foto. Fakat çekeceğim foto yukarıdakinden çok farklı olmayacak. Ek olarak karbüratöre giren 2 adet kabloyu göstereceğim. Önemli olan 94 modellerden itibaren kullanılan karbüratörün yan kesit fotosunu bulabilmek. Orda bu yakıtın geçtiği delikleri daha iyi görebiliriz.
quote:
Orijinalden alıntı: E.S 43
Ben bu cut offla ilgili bildiklerimi otomobil genele yazdığımda dalga geçtiler benle Herkes şahinde cut off ne gezer diyordu. Bilmeyen insanlara bazen birşeyleri anlatmak zor oluyor. Onlara göre karbüratörlü araçta cut off olmazmış. Enjeksiyon gerekliymiş. Her neyse biz kendi aracımızın ne olduğunu biliyoruz, bu bize yeter.
Lada Samara' da da cut-off var. Fiat motorlu olduğu için belki sistemi de aynıdır.
Emre abi
--------------------------------- Lada samaranın bazı parçalarını zaten fiat-tofaş a benzetiyordum.Demekki fiat motorluymuş
quote:
Orijinalden alıntı: E.S 43
quote:
Orijinalden alıntı: mcfacia07
Emre abi gerçekten öyle mi ya yakında detaylı foto ve bilgileri bekliyorum
Temmuzun başında memlekete gideceğim. O zaman çekerim foto. Fakat çekeceğim foto yukarıdakinden çok farklı olmayacak. Ek olarak karbüratöre giren 2 adet kabloyu göstereceğim. Önemli olan 94 modellerden itibaren kullanılan karbüratörün yan kesit fotosunu bulabilmek. Orda bu yakıtın geçtiği delikleri daha iyi görebiliriz.
Arjantin siteleri dışında karbüratörle uğraşan yer bulamadım ama Weber 32 TLDE(yanlışsa düzeltin) fotoğrafları bulabildim.
O iki kablo burada belki görünüyordur.
Karbüratörden kesit.
Karbüratör memeleri
Çift boğaz 44 lük weber yanılmıyorsam bu yarış arabalarında olanlardan enes abi olsaydı daha adetaylı bilgi verirdi çünkü onun arabadada bundan var
Güncelleme
Güncelleme
quote:
Orijinalden alıntı: E.S 43
Kodu bulmam biraz zor olabilir fakat daha önceden cut offu araştırırken bizim araçlarla ilgili bunu bulmuştum.
quote:
Motor 1700 d/dak.nın üzerinde iken ayağınızı gaz pedalından çekince gaz kelebek levyesinden şaselenir ve valfin + (positive) enerjisini kesilir. Selenoid valfin enerjisi kesilince içindeki nüvenin arkasındaki yay nüveyi ileri iterek memeyi tıkar ve rölanti devresine benzin akışını keser. Aslında tam olarak da kesmez. Dikkatle incelerseniz, memenin ucunda bulunan 0.47 mm. çapındaki bir delikten başka yan tarafında 0.20 mm. çapında bir delik daha göreceksiniz. Cut-off devreye girince 0.47 mm. lik delik tıkanır fakat yakıt 0.20 mm. lik delikten akmaya devam eder. 1800 d/dak. nın altına inince tekrar enerjilendirerek rölantide stop etmesini önler. Selenoid valf çalışmazsa, (bobinin bozuk olması veya kablosunun kopuk olması vb.) motor rölantide çalışmaz. Selenoid valf içindeki nüve memeyi iyi tıkayamazsa, motor rölantide çalışır fakat yüksek devire çıktıktan sonra ayağınızı gazdan çektikten bir süre sonra tekrar gaz verdiğinizde, egzosttan patlama sesi duyarsınız.
Seninde bahsettiğin gibi cut off devreye girince daha küçük bir memeden yakıt akışı sağlanıyor.
burda bahsedilen patlama sesini 2-3 sefer duydum.(özellikle yazıldığı gibi yüksek devirde aragaz verdikten sonra tekra yürümek için gaz verdiğimde)sanayide bir kaç kişiye sorduğumda bazen eksoza çiğ gaz atabiliryor motor ,o yüzden olabilir dediler.şu son 3-4 haftadır olduğu için olay pek üstünde duramadım ama sorun cut-off mekanizmasından kaynaklanıyor gibi..inip bakıcam birazdan,tşk. emre abi
Bişey değil. Senin araç 2000 model. Aslında bakarken foto çekebilirsen, senin araçtaki sistemede göz atabiliriz.
tamm abi en kısa zamnda bir kaç detaylı resim koyucam..
merhab arkadaşlar 2000 model enjeksiyonlu şahinim var kabut altındaki hava filtre hortumu yırtılmış bende orayı değiştirmek istiyorum ..
acaba açık hava filitresi taktırsam bana ne kadara maal olur ? ve ne gibi yarar sağlar zararı olurmu
bir kaç bilgim var sanırım soğuk hava almalı kabut kesemem havayı nerden aldırabilirim ?
quote:
Orijinalden alıntı: E.S 43
Arkadaşlar Weber karbüratör 94 modellerden itibaren kullanılmaya başladı zaten. 94'ten önce Solex karbüratör kullanılıyordu. Sizin bahsettiğiniz bu karbüratörler weberin modifiye için olanlarımı yoksa bildiğimiz bizim Webermi?
Burada bir yanlış var düzelteyim affınıza sığınarak.
1300 1977-1982 modellerde ağırlıklı olarak Solex vardır. 1600 1983-1987 ve yeni kasalarda 1988-1992 ye kadar olan düz motorlarda ise Weber 32 ADF vardır. Tempra motorların hepsinde ise Weber in farklı bir versiyonu vardır.94-95 model piç motor tabir edilen motor da dahil.
quote:
Orijinalden alıntı: mcfacia07
Güncelleme
Arkadaşlar işte kara düzen motor
Bu motor 1977 yılından itibaren Şahin de 1995 in ikinci yarısına kadar kullanıldı Doğan da 1977 yılından 1992 yılına kadar kullanıldı kullanılan modelleri ise Doğan 131-Doğan-Doğan L.Ve kartalda 1983 yılından itibaren başlanıp 1995 in ikinci yarısına kadar kullanılda sadece 90 yılından 95 in ikinci yarısına kadar Kartal_S ve Kartal Sl modellerinde kullanılmadı.Karadüzen motorlarda platin meksefe vardı yani elektronik ateşleme yoktu.
Ve buda S motor diye tabir ettiğimiz (Tempra)motor
Bu motorlar ise 1992 yılından itibaren kullanılmaya başlandı.Bu motorlar Doğan_S'de 1994 yılından 1998 yılına kadar kullanıldı Doğan_SL'de ise 1992 den 1993 e kadar kullanıldı Doğan_SLX'de ise 1993 yılından 1998 yılına kadar kullanıldı Doğan_SLX 1.6 i.e de ise 1997 yılının ikinci ayından başlayıp 1999 yılına kadar kullanıldı.Ve Doğan 1.6 i.e de 1999 yılının ikinci ayından başlayıp 2002 yılına kadar kullanıldı ve hala Mısır Etiyopya gibi ülkelerde kullanılıyor.Kartalda ise aynı şekilde Kartal_S'de 1994 yılından 1998 yılına kadar kullanıldı Kartal_SL'de ise 1992 den 1993 e kadar kullanıldı Kartal_SLX'de ise 1993 yılından 1998 yılına kadar kullanıldı Kartal_SLX 1.6 i.e de ise 1997 yılının ikinci ayından başlayıp 1999 yılına kadar kullanıldı.Kartal_1.6 i.e de ise 1999 yılının ikinci yarısından başlayıp 2002 ye kadar kullanıldı.Ve bu motorların hepsinde elektronik ateşleme vardı.Motor güçleri 86 hp D.I.N idi
Edit;İmla
Arkadaşlar sonrada piç motoru anlatacağım yanlışım varsa düzeltin
86-87-88 eski kasa doğanlarda magneti marelli - koç ortak yapımı MAKO marka elektronik ateşleme var.Hatta vakum avansı ile gaza yüklenme halinde de avansı arttırır.Slmlar