|
motordaki sarım sayısı
![](/static/forum/img/downicon.png)
![](/static/forum/img/upicon.png)
![](/static/forum/img/Forum-Mobil.gif)
![](/static/forum/img/close.png)
-
-
motorlardaki sargılardaki her spir başına bir gerilim değeri düşer. bu gerilim değeri sacın kalitesine ve bobinin kapladığı alan gibi değerlere bağlı olarak değişir. bunu sipir sayısı ile çarparsak bobinin ürettiği veya üzerindeki gerilimi buluruz.
bobinden geçecek olan akım ise tel kesidine bağlıdır. bobintelinin kesidine göre taşıyacağı akım, motor akımıdır. bu değerler ise tablolardan ve kataloglardan öğrenilebilinir. eğer telin kesidini sabit tutup, akımı arttırmaya çalışırsanız, bobinleri yakarsınız. -
telin kesitini değiştirmezsen gerilim artar akım sabit kalır
Ama sarım (sipir) sayısını arttırırsan, kesit de azalırsa gerilim artar fakat akım azalır. -
O zaman biz sarım sayısını artırınca gücü artırmış oluyoruz. Bobin tellerini de direnç olarak düşünürsek teller üzerindeki gerilim artınca otomatik olarak akım da artıyor. Ama tellerin taşıyabileceği maksimum akım miktarına dikkat etmek gerekiyor, yoksa bobinler yanabilir. Doğru mu? -
gerilim arttığında akımda otomatik olarak artmıyor. akım zaten çekilen yüke bağlı bir şeydir. generatörün gücünu zorladığınızda çekilen akım arttıkça gerilim düşebilir, ama dayanma sınırını telin kesidi belirler. -
Milinden verdiğiniz mekanik güç , artımı karşılayabiliyorsa
Bobinleri oluklara sığdırabiliyorsanız
Tel kesitiniz yeterli ise
Magnetik nüveniz doyuma gitmiyorsa
Yükünüz aynı ise :
Evet akım 2 katına çıkar.
U=R*I ve ya P=I*I*R
Elinizdeki tek sabit R
Diğerleri birbirine bağlı.
Bobinleri direnç olarak düşünemezsin. -
Sarimlara mudahale etmeden once
n devirde V,I degerlerini veren alternator,
Sarimlar 2 katina ciktiginda V,I degerlerini n/2 devir sayisinde verecektir.
Fakat genelde oluklarda yer olmadigi icin sargilari iki katina cikartamazsiniz. Tel capini dusurup sargilari cogaltirsaniz bu kez de alacaginiz akim duser.
Bu nedendirki dusuk devirli alernator yada motorlar ayni gucteki yuksek devirli motorlardan daha iri ve pahali olurlar. -
peki kullanacağımız voltaja göre sarımları hesaplayabilirmiyiz mesela 16V ile motor çalıştırmak istiyoruz R280 DC motor mesela tel kalınlığı ve spir sayısı kaç olmalı ?
-
Motorun nüve kesiti ve manyetik akı yoğunluğu (kullanılan nüvenin kalitesine bağlı) değişmediği için gücünün daima sabit kalacağını unutmayın. Belki belirli toleranslar dahilinde değişiklik yapılabilir ama en başından bütün hesaplamalarda dikkate alınan değerler nüve kesiti ve kalitesidir. Sarım sayısını çoğaltıp, iletken kesitini azaltarak gerilim ayarlaması yapabilirsiniz. Bunun için, endüvi üzerinde bulunan sarımları tek tek sayarak sökersiniz. Sarım başına düşen gerilim değerini bulursunuz. Daha sonra çalıştırmak istediğiniz gerilim için gereken sarım sayısını bulursunuz. Sınırlı alana daha fazla sayıda sarım sığdırabilmek için doğal olarak iletken kesitini küçültmeniz gerekir. Ama sizin el ile yapacağınız sarımlar, fabrikasyon şekilde nüvenin üzerine yerleştirilen sarımların yerini asla tutmaz, gevşeklik ve boşluklar olur. Kayıplar artar, dahası endüvinin ağırlık dengesi bozulabilir. Motoru çalıştırılacak gerilime göre adapte etmektense, gerilimi motora göre ayarlamak çok daha kolay ve güvenlidir. Deneysel amaçlı yapılabilir tabi.
-
Devirli döner parça olan kollektör sarılması sakıncalı bir iş. Dengelemesini balansını yapabilen az yer var ve bobinajcılar kaçınır bu işten.
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X