Şimdi Ara

Tesla, otomotivdeki 60 yıllık 12V dönemini sonlandırarak yeni bir devrim yapıyor

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
29
Cevap
0
Favori
3.683
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
15 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj

  • Tesla, nadiren paylaştığı blog yazılarından birini yayımlayarak otomotiv endüstrisinde yeni bir standart getirme çabasını duyurdu. Şirket, Cybertruck modelinde tanıttığı 48 volt (48V) düşük voltajlı elektronik mimariyi ve bu yapıyı destekleyen yeni bağlantı elemanlarını tüm otomotiv sektöründe standart hale getirmeyi hedefliyor. Bu bağlamda firma Düşük Voltajlı Konnektör Standardını (LVCS) tanıttı.



    Tesla’dan yeni bir standart



    Tesla’nın yayımladığı blog yazısında, bu yeni standartlaşma adımının sürdürülebilir enerjiye geçişi hızlandırma amacı taşıdığı belirtilirken LVCS’nin hem verimliliği artırmayı hem de maliyetleri düşürmeyi hedeflediğinin altı çiziliyor. Tesla, bu yeni sistem sayesinde, araç içi elektrik bağlantılarında kullanılan bağlantı elemanı çeşitliliğini altı temel tip ile sınırlamayı planlıyor. Tesla, bu sayede üretim maliyetlerinde ve operasyonel süreçlerde önemli tasarruflar sağlanacağını vurguluyor.




    Şirketin açıklamalarına göre, 48V mimarisi aynı güç ihtiyacını geleneksel 12V mimarisine kıyasla dörtte bir akımla karşılayabiliyor. Bu da araçtaki kablo ağırlığını azaltarak üretim sürecini sadeleştiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Tesla’nın tasarladığı altı farklı bağlantı parçası, aynı gövde ve şekil özelliklerine sahip. Bu yeni konnektör tasarımı, araçtaki elektrikli cihazların yüzde 90'ından fazlasında kullanılabilecek nitelikte ve farklı kablolama gereksinimlerini karşılamak için çeşitli düzenlemelere sahip.



    Şu anda Tesla dışındaki markalar, 48 volt mimarisine dayalı araç üretmiyor. Tesla bu teknolojiye o kadar inanıyor ki Cybertruck piyasaya çıkarken diğer bazı otomobil üreticilerine bunun nasıl yapılacağına dair kılavuzlar gönderdi. Firma aynı zamanda bu 48V mimarisini Cybercab gibi gelecekteki araçlarında da kullanacak.



    60 yıllık standardı değiştirmek iyi bir fikir mi?




    Öncelikle, voltajı yükseltmek neden iyi bir fikirdir? Ohm Kanunu bize voltajın akım çarpı dirence eşit olduğunu söyler (V=IR). Sabit bir direnç varsayıldığında, voltajı yükseltmek akımı düşürür. Akımı düşürmek, aynı miktarda gücü iletmek için daha ince kablolar kullanabileceğiniz anlamına geliyor. Bu da ağırlık ve para tasarrufu sağlar ve araç verimliliğini artırır. Daha yüksek akım aynı zamanda ısı olarak daha fazla enerji kaybına karşılık gelir. Bu nedenle 12 voltluk bir sistem sadece daha yüksek güç seviyelerinde verimsiz olmakla kalmaz, aynı zamanda bileşenlerin daha yüksek voltajlı sistemlere göre daha büyük ısı emicilere sahip olmasını da gerektirir.



    Ayrıca Bkz.Elon Musk’tan eski Tesla sahiplerini üzecek ve kızdıracak açıklama



    Otomobil üreticileri 1950'lerde daha gelişmiş elektrikli bileşenlerin, özellikle de daha yüksek kompresyonlu motorlar için ateşleme sistemlerinin yarattığı artan güç ihtiyacını karşılamak için 6 volttan 12 volta geçiş yapmıştı. O zamandan bu yana, otomobillerdeki elektrik sistemlerinin sayısı muazzam bir şekilde artmış olsa bile, endüstri genellikle 12 voltluk elektriğe bağlı kaldı.




    Kaynak:https://www.carscoops.com/2024/10/tesla-wants-automakers-to-adopt-its-new-48v-charge-connector-the-way-they-did-with-nacs/
    Kaynak:https://www.tesla.com/en_CA/blog/standardizing-automotive-connectivity







  • quote:

    Orijinalden alıntı: Torlak Kemal

    Birilerinin eski teknoloji dediğin şeyin parası hepimizin cebinden çıkıyor. Biraz ekonomi öğren sonra yorum yapmaya yeltenirsin. Ayrıca 12V 48V olunca nasıl yeni teknoloji oluyor? Yeni olduğu doğru da teknoloji bunun neresinde?


    Yatırımları geçtim, ben evimdeki 12V şarj aletini çöpe atacağım. Niye?

    Hocam polemiğe giremeyeceğim , ben deveye hendek atlatmaya gidiyorum

    Haberde geçen

    "Ohm Kanunu bize voltajın akım çarpı dirence eşit olduğunu söyler (V=IR). Sabit bir direnç varsayıldığında, voltajı yükseltmek akımı düşürür."

    cümlesi biraz sıkıntılı olmuş. Sabit güç vurgusu yapılmalı P=IV güç formülü ile açıklansa daha doğru olurdu:

    Düzeltilmiş haliyle o paragraf:

    "Öncelikle, voltajı yükseltmek neden iyi bir fikirdir? Güç formülü olan (P=IV) ile ifade edilen elektrik gücü, voltaj ve akımın çarpımıdır. Aynı gücü iletmek için voltajı yükseltirsek, gereken akım azalır. Ohm Kanunu’na göre (V=IR) , yani sabit bir dirençte voltaj yükseldiğinde akım da artar. Ancak güç aynı kalacak şekilde voltajı artırdığımızda akımın azalmasını sağlayabiliriz. Akımı düşürmek, aynı miktarda gücü iletmek için daha küçük kesitli kablolar kullanılabilmesini sağlar. Bu da ağırlık ve maliyet tasarrufu sağlar, araç verimliliğini artırır. Ayrıca, daha yüksek akım, ısı olarak daha fazla enerji kaybına yol açar. Bu nedenle, düşük voltajlı (örneğin 12 voltluk) bir sistem, daha yüksek voltajlı sistemlere göre daha verimsiz çalışır ve bileşenlerin daha büyük ısı emicilere sahip olmasını gerektirir.

    Kaynak:https://chatgpt.com/share/6720f687-f3a8-8006-ab28-55e0ef4b7b8d

    İyi düşünmüş tamam da, bu olayı sadece motor aksamına koyacak şekilde tasarlarsa anlamlı olur, aksi durumda farklı sorunlar çıkmaya başlar.


    En basitinden çakmaklığa bakınca telefon şarjı 5v ile yapıyor, 12v dan 5 e düşürmek kolay, çok zorlanmaz, ama 48v dan 5 düşürmek çok ciddi bir işlem ve ucuz ürünlerde yanmaya neden olur.


    Hakeza radyo ve diğer motor aksamları hep 12v a göre tasarlanmış.


    Yani demem o ki, 48v için çok erken.


    Ama olsa kötü mü olur, tabi ki de hayır, en azından kablolara o kadar yük binmez, daha uzun ömürlü olur, ısınma ve yangın olayları da olmaz.


    Örneğin abd de şebeke 110v ama bizde 230v, kablolar bizde yarıya güç taşıyor. Bizde 110v kullansak tesisattaki kabloların 2 kat kalın yapmamız lazım. Klimaya 1.5 luk kablo çeken usta ayvayı yer o zaman.


    Konu dağılmasın, genel olarak güzel düşünce olsa da bu değişim öyle basit değişim değil, mico usb den tip c ye geçiş değil bu. Yüzlerce ürünü bu sisteme uyarlamak lazım ki bu da yakın zamanda pek mümkün gözükmüyor.

  • Trendi takip etme trendi kendin oluştur , yenilik bunu gerektirir helal Tesla
  • Devrim değilde sineğin yağını çıkarmak diyelim pratikte çok şey farketmez, Her firma bunu yapabilir, yan sanayii standartı 12 volt o yüzden aynen devam ediyorlar,
  • Düşünüyorum 🧐😁
  • Haberde geçen

    "Ohm Kanunu bize voltajın akım çarpı dirence eşit olduğunu söyler (V=IR). Sabit bir direnç varsayıldığında, voltajı yükseltmek akımı düşürür."

    cümlesi biraz sıkıntılı olmuş. Sabit güç vurgusu yapılmalı P=IV güç formülü ile açıklansa daha doğru olurdu:

    Düzeltilmiş haliyle o paragraf:

    "Öncelikle, voltajı yükseltmek neden iyi bir fikirdir? Güç formülü olan (P=IV) ile ifade edilen elektrik gücü, voltaj ve akımın çarpımıdır. Aynı gücü iletmek için voltajı yükseltirsek, gereken akım azalır. Ohm Kanunu’na göre (V=IR) , yani sabit bir dirençte voltaj yükseldiğinde akım da artar. Ancak güç aynı kalacak şekilde voltajı artırdığımızda akımın azalmasını sağlayabiliriz. Akımı düşürmek, aynı miktarda gücü iletmek için daha küçük kesitli kablolar kullanılabilmesini sağlar. Bu da ağırlık ve maliyet tasarrufu sağlar, araç verimliliğini artırır. Ayrıca, daha yüksek akım, ısı olarak daha fazla enerji kaybına yol açar. Bu nedenle, düşük voltajlı (örneğin 12 voltluk) bir sistem, daha yüksek voltajlı sistemlere göre daha verimsiz çalışır ve bileşenlerin daha büyük ısı emicilere sahip olmasını gerektirir.

    Kaynak:https://chatgpt.com/share/6720f687-f3a8-8006-ab28-55e0ef4b7b8d




  • 48V çözüm değil bilhassa yıkım sürecidir. 12V ile araç içinde elektronik aksesuarlar ve elektrikli aksesuarları da çok rahatlikla çalişip şarj olabilmektedir. Oto elektrik ve elektronik parçalar için her biri müstakil şarjlı düşük voltajla hızlı ve yüksek klitede şarj olup araç şarji bitmiş dahi olsa sizi en azından amorti edecek çalişır verimliliği oluşmuş olur.
  • Geleneksel kurşun-asit akülerle bu olmaz. Mutlaka lityum akü kullanmak gerekir. Aksi halde kablo ağırlığından tasarruf edeyim derken akü ağırlığından gol yersiniz.


    Ayrıca 12V mimarisine dayalı devasa bir araç ve ekipman parkı (şarj cihazları vb.) ve buna dayalı yan sanayi yatırımı, mevcut 12V akü üretim tesisleri yatırımları vb., hepsinin çöpe gitmesi 48V ile edilecek verimlilik karından çok daha ağır ekonomik israfa yol açacaktır.


    Ben mantıklı bir adım olarak görmüyorum.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • 12 v yerine 24,36 veya 48 volt kullanmak mantıklı, daha ince kablo ile aynı gücü alırsın, anfi gibi parçalar en azından kendi içinde iveter kullanmak zorunda kalmaz. Mesela çoklu akü kullanırsan lazım olan yerlerede daha düşük voltajla hat çekebilirsin.
  • İsteyen bu standarda geçiş yapar, isteyen yapmaz; ancak Tesla’nın konnektör sayısını azaltıp tasarımı standart hale getirmesinin nedenini ben, Optimus robotunun fabrikalara girecek olmasına bağlıyorum. 200’den fazla konnektörü analiz edip her birinin nereye gireceğini hesaplamaktansa, robotun yalnızca 6 konnektörü tarayıp onların yerini belirlemesi çok daha kolay olur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Elektrikliarabasever -- 29 Ekim 2024; 20:42:42 >
  • Tesla tipik teknoloji lideri yada tekel durumda olmadığından rakiplerini yarıp geçmek zorunda olduklarından çabalıyorlar, 12volt'a göre avantajı olması onlar için yeterli gelmiş bakalım sektörde etkisi olacak mı? neticede milyon adetlik satış rakamları var, bu geçiş için yapılan harcamaların geri dönüşünü de hesap etmişler, darısı köhnemiş durumdaki araba üreticilerinin başına. :))
  • Torlak Kemal kullanıcısına yanıt

    Değişmeyen tek şey değişimin kendisi, gerekirse sil baştan yapılacak, birilerinin eski teknoloji stoklu malı ya da sistemi var diye yenilik gelmesin mi yani.. 48v her anlamda zaten daha avantajlı bir sistem.

  • khanstern kullanıcısına yanıt

    Birilerinin eski teknoloji dediğin şeyin parası hepimizin cebinden çıkıyor. Biraz ekonomi öğren sonra yorum yapmaya yeltenirsin. Ayrıca 12V 48V olunca nasıl yeni teknoloji oluyor? Yeni olduğu doğru da teknoloji bunun neresinde?


    Yatırımları geçtim, ben evimdeki 12V şarj aletini çöpe atacağım. Niye?

  • quote:

    Orijinalden alıntı: Torlak Kemal

    Birilerinin eski teknoloji dediğin şeyin parası hepimizin cebinden çıkıyor. Biraz ekonomi öğren sonra yorum yapmaya yeltenirsin. Ayrıca 12V 48V olunca nasıl yeni teknoloji oluyor? Yeni olduğu doğru da teknoloji bunun neresinde?


    Yatırımları geçtim, ben evimdeki 12V şarj aletini çöpe atacağım. Niye?

    Hocam polemiğe giremeyeceğim , ben deveye hendek atlatmaya gidiyorum

  • Endüstrinin neredeyse yirmi senedir beklediği standarlardır. 2000'lerde USCAR altında (US Council for Automotive Reseach) 48 Volt araştırma ekibi vardı ama standartları ve test standartlarını açıklamaları çok uzun sürdü, tabii buna SAE ve NHTSA de müdahil. Sonunda ben de takibi bırakmıştım. Yeni standartlar 2021 gibi açıklanmış.


    Gecikme iki sebepten dolayı görünüyor: geleneksel kurşun-asit pillerin limitasyonları ve düşük voltajda alışılagelmiş yüksek operatör güvenliği. 18 Volt üzerinde tehlikleler başlıyor, 12 Volt sistem regülatör sapmalarıyla halihazırda 18 V gerilime ulaşabiliyordu. 48 Volt DC devre üzerindeki bir hatada (mesela bir ampul değişiminde) operatör kendisini yakabilir, hastanelik olabilir.


    Haberde asıl avantaj açıklmanmamış. Kilometrelere uzanan kablolamanın avantjından başka asıl konu sensör verimliliğidir. Daha ucuz sensörler, çok daha detaylı ve güvenilir okumalar verebilecek. OBC daha iyi çalışacak. 10.5 ~ 16,5 V arasında salınım yapan bir gerilimde doğru veri almak elektronikçileri epey uğraştırıyordu. Karadüzen, bilgisayarsız bir otomobildeki en basit bir yakıt seviye göstergesinde bile doğrulama devreleri gerekir. Aydınlatmaki değişimler güvenlik problemleri yaratır. 48 V, konvansiyonel IC motorlarda bile hesaplanabilir verimlilik artışına izin verecek.


    Tesla'nın bu gelişmedeki yeri nedir? Tabii eleketrikli otomotiv detay tecrübemizi geliştirdi, Tesla da bazı detay sorunlarını ilk karşılayanlardan. Ama şu haberde bence Tesla poz vermek istemiş. İşin asıl zor olan ve büyük kısmı her zamanki gibi resmi ve sivil toplum örgütlerince yapıldı. Büyük bir üretici taklitleri engellemek veya örgün pazarlama kanallarıyla arasına bariyerler koymak için kendi anahtarlamalarını, piyasayla antagonik veya sinerjik çalışacak detaylarını geliştirebilir. 48 V kullanmak isteyen ürün-geliştirme bölümleri için standartlar zaten hazır.


    uscar.org
    48 Volt Mild Hybrid Electric Vehicles Test Manual – USCAR
    https://uscar.org/wpfd_file/48-volt-mild-hybrid-electric-vehicles-test-manual-2/




  • "48V mimarisi aynı güç ihtiyacını geleneksel 12V mimarisine kıyasla yüzde 25 daha az akımla karşılayabiliyor."
    Daha az demeseydik iyiydi. Okuyanların aklında (100-25) %75 oluşabilir.

    "aynı miktarda gücü iletmek için daha küçük kablolar"
    Burada da küçük değil, ince dense daha iyi olurdu.

    ChatGPT'ye felan sormadım. Kendi bilgimle yazdım.
  • Elektrikliarabasever E kullanıcısına yanıt
    Büyük resmi görmüşsün. Kartlar yeniden dağılsın.
  • Torlak Kemal kullanıcısına yanıt
    Maalesef doğru değil. Kurşun-asit akülerle de 48V elde edilebilir. Nitekim taşımacılıkta kullanılan araçlar için 24V kullanılıyor. "çift akü" tabir edilir. 2 tane normal aküyü seri bağladığında 24V elde edersin. Nitekim büyük araçlarda kullanılıyor. (işte tam bu noktada hayal gücümüzü kullanıyoruz, 2 değil de 4 tane kullanırsak diyerekten bir hesap...)
  • Torlak Kemal kullanıcısına yanıt

    küçük akü koyarsın. sonuçta Amper saat değeri değişmez. Değişen birşey yok elektrik enerjisi açısından. Akü açısından da.

  • gokturk010 kullanıcısına yanıt

    Nasıl değişen olmaz, kurşun-asit aküde dediğini yapamazsın. Her bir hücre 2.1V, bunu hacmi büyütmeden istesen de artıramazsın. Hacmi ve ağırlığı büyütmeden aynı hücreden nasıl daha yüksek gerilim alacaksın? BU mümkün olsa TIRlar neden çok sayıda akü kullansın? Li-on aküde bile kısmen yaparsın, bir 18650, 21700, 26650 hepsi 3,7V 48V için 13 tane 26650'yi seri bağlaman gerek ama ampere ihtiyacın varsa belki 13'lü 5 sıra hücreyi paralel bağlaman gerekecek. Lityum aküde bile boyutları büyütmeden ve amper-saat kapasiteden vazgeçmeden 48V çok zor. Elektrikli arabada CCA değeri düşük olsa da olur ama fosil yakıtlı arabada marş motorunun çekeceği akımı karşılayabilmek için amper yüksek olmak zorunda. Bu da boyutu küçük tutamayacağın anlamına gelir.

  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.