Şimdi Ara

Türkiye ile Polonya'nın havacılık sanayii geçmişine bir Polonyalı akademisyen bakışı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
17
Cevap
0
Favori
866
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Türkiye ile Polonya'nın havacılık sanayii geçmişine bir Polonyalı akademisyen bakışıTürk S/İHA’larının bilinirliği ve bunun neticesinde ortaya çıkan müşteri potansiyeli artarken ülkemiz savunma sanayi şirketlerinin başarısını perçinleyen son haberlerden biri de hatırlanacağı üzere Polonya’dan geldi. Baykar Savunma tarafından üretilen TB2 Bayraktar SİHA’lardan 24 adet satın alacağını duyuran ülke, Türk hava araçlarının müşterileri arasındaki yerini aldı.



    Ayrıca Bkz.Resmen doğrulandı: Polonya, Türkiye’den 24 adet Bayraktar TB2 ve bolca mühimmat alıyor



    Savunma sanayii, özellikle de havacılık sanayiinde tarihsel bir ortaklığı bulunan Türkiye ve Polonya’nın geçmişi, Polonyalı bir akademisyen olan Lukasz Fyderek tarafından Twitter ortamına taşındı. Fyderek’in “Hazır Polonya Türk yapımı TB2 SİHA’lardan almaya karar vermişken iki ülkenin havacılık endüstrisindeki tarihsel bağları hakkında konuşmanın, güzel bir fikir olduğunu düşündüm” sözleriyle başlattığı Tweet dizisi yoğun ilgi gördü. Gelin biz de bir Polonyalı’nın gözünden iki ülke arasındaki ortaklığın nasıl başladığına bakalım.



    Türkiye ile Polonya'nın havacılık sanayii geçmişine bir Polonyalı akademisyen bakışı



    Fyderek’e göre Türkiye Polonya arasındaki hikâye 1936 yılında başlıyor. O yıl, Türk Savunma Bakanlığı Polonya devletine ait PZL uçak fabrikasında üretilen P.24 savaş uçaklarından 40 adet sipariş veriyor. Türkiye, ilk olarak 6 Ekim 1926 yılında açılan ancak çeşitli nedenlerle kapatılıp 1930 yılında tekrar açılan TOMTAŞ Kayseri Uçak Fabrikası’nda Panstwowe Zaklady Lotnicze (PZL) lisansı ile bu uçaklardan 20 tane daha üretiyor.





    İkinci Dünya Savaşı’nın patlak vermesiyle birlikte Nazi ve Rus işgalcilerden kaçan bazı Polonyalı uçak mühendisleri İngiltere’ye sığınıyor. Britanya savaşı esnasında girişimde bulunan Türkiye, Polonyalı yetkililerle uzlaşarak bu mühendislerin 35 tanesinin Türkiye’ye gönderilmesini sağlıyor. 1941 yılının Mayıs ayında ülkemize ulaşan Polonyalı mühendis ekibi, THK Etimesgut Uçak Fabrika’nın kurulmasında görev alıyor. Polonyalı ve Türk mühendislerin bu fabrikadaki ilk tasarımı ise 26 m kanat açıklığına sahip ve 10 personel ile teçhizat taşıyabilen THK1 Nakliye Planörü oluyor.





    Sonraki proje ise bir eğitim uçağı. THK 2 adı verilen tek ve eliptik kanatlı hava aracının Türk Hava Kuvvetleri envanterinde gelişmiş eğitim uçağı olarak hizmet verdiğini belirtelim.



    İlk İhraç ettiğimiz uçak



    Sonraki tasarım ise Türk Havacılık Sanayii için çok önemli bir proje. İki motorlu hafif yolcu uçağı olarak tasarlanan ilk etapta THK 5 olarak adlandırılan daha sonra ise ismi MKEK-5 olarak değiştirilen ahşap gövde tasarımına sahip hava aracı, ülkemizin ihraç ettiği ilk uçak olarak biliniyor. Söz konusu uçaktan bir adedi Danimarka’ya ambulans uçak konfigürasyonuyla satılıyor. Danimarka’nın bu uçaktan 26 adet Avrupa’nın çeşitli ülkelerinin ise 30 adet sipariş verdiğini hatırlatmak lazım. Ancak bu siparişler ne yazık ki çeşitli nedenlerle teslim edilemedi.  





    Mühendis ekibin bir sonraki tasarımı THK 11, belki de Fyderek’in bu diziyi kaleme almasındaki en büyük etken. Zira desteksiz kanat ile ikiz bomlu ve arkadan itiş sağlayan pervane tasarımıyla alışılmışın dışında bir proje olan THK 11’in aerodinamik yapısı, TB2’nin de içinde olduğu birçok İHA’ya ilham vermiş gibi duruyor. THK 11 aynı zamanda Polonyalı mühendislerin yer aldığı son proje olarak biliniyor. Bu projenin tamamlanmasını müteakip, Polonyalı ekip 1946 yılında Türkiye’den ayrılıyor.  





    Fyderek, Polonyalı mühendislerin aynı zamanda İstanbul Teknik Üniversitesi’nde ders verdiğini belirtmiş. Konuyla ilgili farklı kaynaklardan bilgi almak için aşağıdaki yazılara da göz atabilirsiniz.




    Kaynak:https://twitter.com/fyderek/status/1396144628177440778
    Kaynak:www.sozcu.com.tr/2018/yazarlar/sinan-meydan/cumhuriyetin-kanatlari-ataturkun-ucak-fabrikalari-2629140/
    Kaynak:www.yenisafak.com/tarih/yerli-ucaklarin-hazin-sonu-3400333







  • Zamanında uçak fabrikamız kapatılmasa, Nuri Demirağ ve Vecihi Hürkuş gibi değerlerin önü kesilmeseydi yolcu ve savaş uçaklarımız olur hatta bunları tüm Dünya'ya ihraç ediyorduk. Belki de şu an 5. nesil savaş uçağımızı çoktan uçurmuştuk ve kendi yolcu uçaklarımız Dünya'nın her yerinde yolcu taşıyordu.

    Umarım bu vebalin sorumluları iki cihanda gün yüzü görmezler.
  • Ülkemizin Nuri Demirağ'ın kurduğu uçak fabrikasında çalışan Polonyalı mühendislerden bahsediyor. Siyasi sebeplerden dolayı Nuri Demirağ'ın uçak fabrikasının kapatılması oldukça vahim bir olaydır.

  • Zamanında uçak fabrikamız kapatılmasa, Nuri Demirağ ve Vecihi Hürkuş gibi değerlerin önü kesilmeseydi yolcu ve savaş uçaklarımız olur hatta bunları tüm Dünya'ya ihraç ediyorduk. Belki de şu an 5. nesil savaş uçağımızı çoktan uçurmuştuk ve kendi yolcu uçaklarımız Dünya'nın her yerinde yolcu taşıyordu.

    Umarım bu vebalin sorumluları iki cihanda gün yüzü görmezler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi homebird -- 24 Mayıs 2021; 11:51:11 >
  • homebird kullanıcısına yanıt

    bu fabrıkayı kım kapatmıs acaba merak ettım yada nurı demıragın onunu kesen kım sanırım kendı gızlı saklı ucak yapıyordu yasak felan varmıs

  • Biri şu durumu açıklık getirsin şu fabrikayı kim, neden kapattı herkes konuşuyor ama kimse neden ve kimin kapattığını açıklamıyor

    Açıklayacak olan arkadaş kanıt gösterirse iyi olur

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • lollololo L kullanıcısına yanıt

    Uçak fabrikası ve gök okulu[değiştir | kaynağı değiştir]

    Avrupa’dan, Amerika’dan lisanslar alıp uçak yapmak kopyacılıktan ibarettir. Demode tipler için lisans verilmektedir. Yeni icat edilenler ise bir sır gibi, büyük bir kıskançlıkla saklanmaktadır. Binaenaleyh kopyacılıkla devam edilirse, demode şeylerle beyhude yere vakit geçirilecektir. Şu halde Avrupa’dan ve Amerika’nın son sistem tayyarelerine mukabil, yepyeni bir Türk tipi vücuda getirilmelidir.[6]

    Devrin en zengin iş adamı olan Demirağ.[4], 1936 yılında uçak fabrikasına kurma girişimine başladı. O yıllarda ordunun uçak ihtiyacı halktan ve zengin işadamlarından toplanan bağışlarla karşılanmaktaydı. Kendisinden uçak satın almak için başlatılan bir bağış kampanyasına katılması istendiğinde “Benden bu millet için bir șey istiyorsanız, en mükemmelini istemelisiniz. Madem ki bir millet tayyaresiz yaşayamaz, öyleyse bu yaşama vasıtasını başkalarının lütfundan beklememeliyiz. Ben bu uçakların fabrikasını yapmaya talibim” sözleriyle karşılık vermişti.[4].

    Fabrikayı memleketi Divriği’de kurmayı planlamıştı. Ancak öncelikle İstanbul’da bir deneme atölyesi kurulacaktı. Bu amaçla Çekoslovak bir şirketle anlaştı. İstanbul’da Barbaros Hayrettin Paşa İskelesi’nin yanında atölye binası inşa edildi (Deniz Müzesi’nin solunda bulunan büyük sarı bina). Deneme uçuşlarını yapabilmek için Yeşilköy’deki Elmas Paşa Çiftliği’ni satın aldı ve üzerinde büyük bir uçuş sahası, hangarlar ve uçak tamir atölyesini yaptırdı. Uçuş sahası, Avrupa’nın en büyük havalimanı olan Amsterdam Havalimanı büyüklüğünde idi.[4] Bu alan, günümüzde Uluslararası İstanbul Atatürk Havalimanı olarak kullanılır.

    Uçakları kullanacak Türk pilotların yetişmesi için bir havacılık okulu kurmak gerekiyordu. Pistin bulunduğu arazide Gök Okulu kuruldu. Okul, 1943 yılında kadar 290 pilot yetiştirdi. Yeşilköy’deki Gök Okulu’ndan önce Divriği’de de bir Gök Ortaokulu açtı. Sivas’ın hiçbir ilçesinde ortaokul yokken açılmış bu okulda öğrencilerin tüm masrafları karşılanıyor; öğrenciler havacılığa özenmeleri için İstanbul’a getirtilip uçuş dersleri veriliyordu.[3]

    Beşiktaş’taki uçak fabrikasında üretilecek uçak ve planörlerin planını Türkiye’nin ilk uçak mühendislerinden Selahattin Reşit Alan çizdi. 1936’da ilk tek motorlu uçak üretildi ve Nu.D-36 adı verildi. 1938’de Nu.D-38 adlı çift motorlu altı kişilik yolcu uçağı yapıldı. NuD-38, 1944 yılında Dünya havacılığı yolcu uçakları A sınıfına alındı. İlk uçak siparişini 1938 yılında Türk Hava Kurumu (THK) verdi.

    Nuri Demirağ, havacılık alanında çalışmalarına 1939’da Türkiye’nin ilk yerli paraşüt üretimini gerçekleştirerek devam etti. 1941’de tamamen Türk yapımı ilk uçak İstanbul’dan Divriği’ye uçtu. Nuri Demirağ’ın oğlu ve Gök Okulu’nun ilk mezunlarından olan Galip Demirağ, bu uçuşta pilot idi.[4].

    THK tarafından sipariş edilen 65 planör kısa sürede teslim edildikten sonra; NuD-36 adlı 24 eğitim uçağı tamamlanmış, deneme uçuşları İstanbul’da gerçekleşmişti.

    Uçak fabrikasının kapanması[değiştir | kaynağı değiştir]

    THK’nın siparişi olan ve son olarak İstanbul’dan Eskişehir’e uçan uçakların teslimi için Eskişehir’de bir kez daha test uçuşu yapılması talep edilmiştir. Selahattin Reşit Alan, 1938’de Nu.D-36 uçağıyla iniş yaparken, çevredeki hayvanlar hava alanına girmesin diye pistte açılan hendeği görmez ve hendeğe düşer. Reşit Alan bu kazada vefat eder. Bu kazadan sonra THK siparişi iptal etti. Nuri Demirağ, mahkemeye verdiği THK ile yıllar süren bir mahkeme sürecine girdi. Mahkeme THK lehine sonuçlandı. Ayrıca uçakların yurt dışına satılamaması için bir de kanun çıkartılır. Bu yüzden sipariş alamayan fabrika 1950’li yıllarda kapanır. Beşiktaş’ta üretilen uçakların uçuş deneme testleri ve gök okulu için yapılan pistler, hangarlar, üzerlerindeki bütün yapılı binalar o yıllarda dünyanın en büyük havalimanı Amsterdam Havalimanı büyüklüğündeki bütün kurulu tesisler istimlak edildi. Bu havalimanı günümüzdeki Atatürk Havalimanı’dır.

    İspanya, İran ve Irak’tan alınan siparişler engellendi; elde kalan uçaklar hurdacıya satıldı.[7] Nuri Demirağ’ın davayı kaybettikten sonra hükûmet üyeleri ve cumhurbaşkanı İsmet İnönü’ye mektuplar yazarak yanlışlığın düzeltilmesi için yaptığı girişimler başarısız oldu; fabrika tekrar açılamadı.





  • Uçaktan denizaltıya, yarıiletkenden otomobile kadar her girişimi yapmışız ama bir şekilde önü kesilmiş ve girişimciliğimiz de git gide azalmış, özgüven azalmış, fakirlik artmış, eğitim ve insan kalitesi azalmış.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Meb’in tarih kitaplarında anlatmadıklarını elalem twitlerden öğreniyor.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • İnşallah açık yazılımı ile beraber teslim etmezler

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Sorun para arkadaşlar! Siyasi sebepler değil! 2. Dünya savaşından çıkılmış! Savaş bitince de savaş uçağı ihtiyacı kalmamış.

    "1950’LERDE NELER OLDU?

    Peki ne oldu da bu kadar başarılı bir şekilde giden Türkiye’nin uçak sanayi hamlesi çöktü. Merak edilen bu konu hakkında ise bilgiler şu şekilde. İkinci Dünya savaşının sona ermesi ile 1950’de başlayan büyük ekonomik kriz sırasında ABD ve Sovyetler iki büyük güç oldu. Avrupa savaşın getirdiği zarar ile zor bir dönemden geçerken Sovyetler Komünizm propagandası yapmaya başladı. Doğu Avrupa ve Yunanistan’da önemli bir etkinlik yaratan Sovyetlere karşı ABD ilk olarak Truman Doktrini’ni devreye soktu. Bu kapsamda Yunanistan ve Türkiye’ye 400 Milyon Dolar para yardımı yaptı. Türkiye’ye 100 Milyon Dolar gelirken bu paranın büyük bir bölümü hava kuvvetlerine harcandı. Bu yardımın sonrasında Türkiye Marshall planı kapsamında para ve büyük miktarda sanayi yardımı aldı. 1950 yılında, özellikle ABD askeri Marshall yardım projesi nedeniyle, yeterli siparişi ordudan alamayan THK, mali zorluklara düştü. Haziran 1952 tarihinde faaliyetlerine son verip Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na devredilmiştir. 1952 – 54 yılında MKE, Türk Hava Kurumu THK’nın geliştirdiği, aralarında Model 3 olarak yeniden adlandırılan Mehmetçik‘in de bulunduğu 6 ayrı modeli imal etme kararı aldı. Aynı yıl ABD, Lockheed T-33 tipi jet eğitim uçaklarını Türk Hava Kuvvetleri’ne hibe etmesiyle projenin uygulanmasından vazgeçildi. 1956 yılına kadar mevcut uçak üretim projesine devam eden fabrikada, 1962 yılında tüm havacılık faaliyetleri durdurulmuştur."

    Alıntıdır: Haber61





  • quote:

    Orijinalden alıntı: lollololo

    Biri şu durumu açıklık getirsin şu fabrikayı kim, neden kapattı herkes konuşuyor ama kimse neden ve kimin kapattığını açıklamıyor

    Açıklayacak olan arkadaş kanıt gösterirse iyi olur

    Bilimsel teknolojik tarihimizi ne yazık ki Türk akedemisyenler, yazarlar, haberciler tam paylaşmadığı için böyle yabancılar tarafından bazı şeyler fark ediliyor. Hem dış hem iç müdahaleler sebebiyle Türk havacılığı 2.dünya savaşı sonrası gelişen olaylarla beraber "bitirildi." Bu acı gerçeği hala kabullenemiyoruz.

    https://www.linkedin.com/in/dr-emir-öngüner-89840848/detail/recent-activity/shares/ (Bu araştırmacının güzel yazıları var kaynakçaları ile)

    https://esatis.tubitak.gov.tr/books/22003;jsessionid=2546B381DE4C6A2FAD0FE26AD02A4BD9 (Tubitak tarafından yayınlanan Nuri Demirağ Kitabı)

    (Kaynak: Tubitak Bilim Teknik: https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf?dergiKodu=4&cilt=45&sayi=538&sayfa=24&yil=2012&ay=9&yaziid=33611 )


    Başka bir üyeye yazdığım cevap:

    Öncelikle 1924te Türkiyede ilk uçak üreten kişi Vecihi Hürkuş'tur. Seri imalat olarak üretebilen ise ilk Junkers Kayseri Fabrikasıdır. 1928de kapanmıştır ama 1932de "Kayseri Uçak Fabrikası" olarak faaliyetlerine devam etmiştir. 1950'de ise "Kayseri Hava İkmal Bakım Merkezine" dönüştürülmüştür. Tabi unutmamamız gereken önemli diğer kişi ise Nuri Demirağ'dır. Oda 1920lerde 1930larda Sivas'ta uçak fabrikaları, gök okulları kurmuştur. İstanbul'da etüd örnekleme merkezi kurmuştur. Fakat yine Nuri Demirağ uçak fabrikaları 1950lerde kapatılır çünkü THK uçak siparişlerini iptal etmiştir. Bu durumda Türk Hava Kurumuna suç atanlar oluyor ama 300'den fazla mühendis, teknikerin çalıştığı THK Etimesgut uçak fabrikasıda 1950'de kapatılmıştır.

    (Kaynak: Tubitak Bilim Teknik: https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf?dergiKodu=4&cilt=45&sayi=538&sayfa=24&yil=2012&ay=9&yaziid=33611 )

    Türkiye ile Polonya'nın havacılık sanayii geçmişine bir Polonyalı akademisyen bakışı



    -Ek olarak bilimsel ve teknolojik araştırmalar için TUBİTAK gibi önemli bir devlet kurumu 1963 yılında kurulmuştur. Aselsan gibi kurum ve şirketlerin kuruluş yıllarıda 1970'lerdir. TAI- Türk havacılık uzay sanayii ise 1984tür. Şuan bütün bu kurumlar sayesinde Türkiye tekrardan üretebiliyor.

    -Ek2 Zamanında 50 Polonyalı mühendisin yararı olmuştur tabi ama mesela dönemin ileri görüşlü devlet adamları havacılık için alman profesör Richard von Mises'ide getirmiştir. Bu adam havacılığın ilk akedemik kitabını yazan akedemisyendir. Öte yandan Nuri Demirağ'ın bazı amerikan mühendislerini de istihdam ettiğini okumuştum. Yani kaliteli kim varsa Türkiyeye getirilmeye çalışılmış zamanında.


    Tarihi Kronoloji İçin Diğer Kaynaklar:

    https://www.savunmasanayiidergilik.com/tr/HaberDergilik/Turkiye-nin-ilk-ucak-fabrikasi-TOMTAs

    https://www.savunmasanayiidergilik.com/tr/HaberDergilik/THK-Etimesgut-Ucak-Fabrikasi-nin-ilk-ucagi-78-yil-once-bugun-havalandi

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Nuri_Demirağ#:~:text=Nuri%20Demirağ%2C%20mahkemeye%20verdiği%20THK,fabrika%201950%27li%20yıllarda%20kapanır.





  • Honda'nın resmi sitesinde yok henüz, twitter sayfasından da duyurmadı.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Hey maşallah elin yabancıları bizden daha bilgili. Eğitim seviyemizin neden düşük olduğunun kanıtı. Kendi tarihimizi bilmiyoruz üstüne Wikipedia kardan tarih öğrenmeye çalışıyoruz ne kadar doğrudur bu bilgiler tartışılır bir de.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • bu tarz haberler beni hep üzmüştür. zamanına göre bu tarz gelişmiş fabrikalar bir bir kapatılmış.bugünlerimiz o günlerden şekillendirilmiştir. öyle veya böyle sahip çıkılmamış bu fabrikalara.

    inşallah bu kapatılmalar bütün herkese örnek olur,ders olur ve üretim hatlarına sahip çıkabiliriz bugün ve gelecekte.

    zaten sahip çıkmadığımız zaman sömürülen köleler oluyoruz ve başlıyoruz avrupada arabalar 1000 euro, asgari ücret avrupada 1500 euro demeye.hayat avrupada çok güzel diye ballandıra ballandıra anlatıp dururlar.çeşitli videolarla fenomen edip avrupayı özendirirler. halbuki yukarıdaki haberler gibi ders niteliğindeki olaylar videolarla fenomen yapılmalıdır ve gençlere okullarda gösterilmelidir,ders diye okutulmalıdır.



    son olarak buradan polonyalı hocaya ve burada haberi yapan arkadaşa saygılar sevgiler. emeklerinize sağlık.

  • Böyle bir fabrikanın kapatılması akla mantığa gram uymuyor

  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.