Şimdi Ara

Türkiye'nin ilk yerli otomobili 'devrim arabaları' neden iptal edildi?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
0
Favori
1.611
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Türkiye'nin ilk yerli otomobili 'devrim arabaları' neden iptal edildi?

    Türkiye’nin ilk yerli otomobili olan Devrim’in hikayesini duymuşsunuzdur. 2008′de sinemaya da uyarlanan Devrim arabalarının hikayesinin sonunu herkes başarısızlıkla bilir. Aslında otomobil yapılmıştır ama sonrasında mühendislerin benzin koymayı unutmalarından dolayı araba yolda kalmıştır ve sonunda Türklerin araba sevdası hüsrana uğramıştır.

    Tabi durum bu olunca her zamanki gibi ağzımıza sakız olmuş bir lafı otomobil üretimi konusunda da sıkça tekrar etmeye başlamışız: Türkler otomobil yapamaz.

    BANA BİR OTOMOBİL YAPIN

    Sene 1961. Cemal Gürsel cuntası işbaşındadır ve Menderes’in idamının üzerinden henüz çok kısa süre geçmiştir. Çeşitli firmalarda çalışan 23 tecrübeli Türk mühendisi, kendilerine gönderilen ayrı ayrı mektuplarla “mühim bir konuyu istişare etmek üzere” Ulaştırma Bakanlığı’na davet edilirler. Mühendislerin bazıları yurt dışında görev yapmaktadır; ancak mesajı alan herkes “devletin isteği başımız üstüne” diyerek işini gücünü bırakıp Ankara’ya gelir.

    16 Haziran 1961 günü Bakanlıkta biraraya gelen mühendislere, toplantıya başkanlık eden Genel Müdür Yardımcısı Emin BOZOĞLU, bizzat Cemal Gürsel’den gelen “çok gizli” damgalı bir yazıyı okur. Yazıda : “Bu yılın Cumhuriyet Bayramı törenlerinde halkımızın görüş ve takdirlerine sunulmak üzere, hem tasarımı hem de malzeme olarak tamamen yerli malı bir otomobil üretmenizi istiyorum.” Mesajı vardır. Ayrıca mektupta bu görevin TCDD İşletmesine verildiği ve bu amaçla dönemin rakamlarıyla 1.400.000.-TL ödenek ayrıldığı da yazmaktadır.

    O gün orada bulunan 23 mühendis bu emri “Türk insanının makûs talihine karşı bir meydan okuma” olarak algılarlar. En küçük bir tereddüt ya da endişe sergilenmeksizin derhal işe başlanır. Çalışma mekanı olarak Devlet Demiryolları’nın Eskişehir’deki Cer Atölyesi seçilir. Zaman müthiş dardır, Cumhuriyet Bayramı’na kadar yalnızca 129 günü vardır ekibin…

     Türkiye'nin ilk yerli otomobili 'devrim arabaları' neden iptal edildi?


    Süspansiyon grubu ön takımlar için ”Mc Pearson” sistemini önerdi ve numuneye göre Eskişehir’de imal edildi. Eylül sonlarına doğru ön ve arka camları piyasada bulunabilenlere intibak ettirme zorunluluğu nedeniyle modele göre biraz değiştirilmiş, iki gövde çakılmış ve biri A, öteki B tipinden iki ayrı motor hazırlanmış bulunuyordu. Şanzımanlar, Ankara Fabrikasınca tümü yerli olarak yapılmıştı. Montaja geçildiğinde karşılaşılan en büyük sorun, gövde-motor uyumunu sağlamak, debriyaj, gaz ve fren kumanda mekanizmalarını yerleştirmek ve direksiyonun en uygun konumunu bulmaktı. Ayarlı direksiyon önerisi ise kabul edilmedi. (İki yıl sonra Cadillac bunu bir yenilik olarak getiriyordu.)

    Nihayet Ekim ortalarında Devrim otomobillerinden ilki tecrübeye hazır duruma gelebildi. Elektrik donanımı ile diferansiyel dişlileri, kardan istavrozları ve motor yatakları ile cam ve lastikleri dışında tüm parçaları yerli idi. Ekip günde sadece birkaç saat uyuyarak ve bu süre zarfında tesislerden hiç ayrılmaksızın, modeli tümüyle kendilerine ait olan, tüm parçaları el işçiliğiyle üretilmiş, 4 silindirli ve direksiyondan vitesli harika bir “aile otomobili” üretir. Hem de bir tane değil, tam üç tane!

     Türkiye'nin ilk yerli otomobili 'devrim arabaları' neden iptal edildi?


    Üç araç da insanüstü bir çabanın sonucunda 28 Ekim’in akşam saatlerinde tamamlanmıştır. Araçlara “Devrim 1“, ”Devrim 2” ve “Devrim 3” isimleri verilir. Mühendislerden biri Cumhurbaşkanı’nın alternatif bir renk isteyebileceğini de düşünerek, araçlardan birinin siyah olmasını teklif eder. Böylelikle, iki otomobil krem rengi kalırken, üçüncüsüise onu 29 Ekim geceyarısı Ankara’ya götüren “Karakurt” treninde binbir güçlük içinde siyah renge boyanır.

    Depolarında, trendeki güvenlik kuralları gereği hiç benzin bulunmayan Türkiye’nin ilk yerli otomobili devrim arabaları, o zamanlar Sıhhiye semtinde bulunan Ankara Demiryolu Fabrikası’na indirildi. Manevra imkanı sağlamak için depolarına yalnızca birkaç litre benzin kondu. Asıl ikmal sabahleyin Sıhhiye’deki Mobil Benzin İstasyonundan yapılacak, sonra da Meclis’e gidilecekti.

    29 Ekim sabahı, Devrim arabaları motosikletli oldukça kalabalık bir trafik ekibinden oluşan eskortun arasında yola çıktı. Çıktı ama, eskorttakiler, benzin alma işinden haberdar olmadığı için, Mobil’e uğramadan yola devam ettiler. Meclis’in önüne gelindiğinde durum anlaşıldı, alelacele getirilenbenzin ilk otomobile kondu. İkinci otomobile benzin konacağı sırada Cemal Paşa Meclis’in önüne gelmiş ve Anıtkabir’e gitmek üzere 2 numaralı benzini henüz konamamış Devrim otomobiline binmişti. Yola çıkıldı. Fakat 100 m. kadar sonra motor öksürerek durdu. Cemal Paşa’nın ”Ne oluyor ?” sorusuna direksiyondaki Yüksek Mühendis Rıfat SERDAROĞLU sıkılarak ”Paşam, benzin bitti.” cevabını verdi. Paşa’dan özür dilenilerek 1 numaralı Devrim arabasına geçmesi rica edildi. Buna uyan Cemal Paşa Anıtkabir’e bu otomobil ile gitti.

     Türkiye'nin ilk yerli otomobili 'devrim arabaları' neden iptal edildi?


    Cemal Paşa Anıtkabir’de araçtan inerken “Garp kafasıyla araba yapıyorsunuz, ama Şarklı olduğunuz için benzin koymayı unutuyorsunuz” diyerek hışımla aracı terkeder. Oysa, o aracı yapmayı başaranlar deposuna benzin koymayıda bilmektedirler elbette. Fakat, kimse aksiliğin yaşanan panikten kaynaklandığını cunta liderine anlatamaz veTürkiye’nin ilk yerli otomobili devrim arabaları daha doğdukları gün bizzat devlet eliyle öldürülürler. Arkalarında, kendilerine doğru düzgün bir teşekkür bile edilmemiş 23 tane gözüpek mühendisi bırakarak…

    Devrim Otomobili Nerede ? Ulaşım ve ziyaret

    1961 yılında üretilen Devrim otomobillerinden sadece birisi günümüze kadar ulaşmıştır. Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. Tülomsaş / Eskişehir bahçesinde, özel olarak yapılan camlı garajda muhafaza edilen Devrim otomobili halen çalışır durumdadır. Devrim Otomobili’nin sergilendiği fabrikaya ulaşım ve ziyaret gayet kolaydır. Şehir içinden geçen 19 ve 23 numaralı minibüslerle Porsuk Meslek Yüksekokulu istikametine çalışan otobüsler buraya ulaşımı sağlamaktadır. Ayrıca kent merkezindeki her hangi bir noktadan da buraya yürümek mümkündür. Otomobili görmek ücretsiz olup mesai saatleri içinde ziyaret mümkündür.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi imperium -- 14 Ekim 2015; 13:55:34 >







  • adamlar 4.5 ayda sıfırdan yaptı o günün teknolojisiyle.

    bunlar 5 yıldır yapacaklar .daha işin başındalarmış.


    yaptıklarıda araba olsa eski bir araca folyo kaplamışlar.millet anlamasın diye .


    1-prototip ne demek bakan öğrensin.

    2-platform yapmak 5 yılda zormudur madem satın alacaktınız niye sonradan açıklıyorsunuz elinize yüzünüze bulaşıncamı.

    3-2020 de bitecekmiş asıl araç bu değilmşiş eee ne demeye tanıtıyon neyi tanıtıyon ortada hiç bir şey yok.belki araçları kapladıkları folyo türk malıdır .

    4-ver herhangi bir üniversiteye 100m euro kaynak 6 ayda sana yerli platform motor hepsini üretirler.

    5-amaç oy toplamak zerre umurlarında değil yerli aracımız olmuş olmamış.

    6 matematik öğretmeninden sanayi bakanı yaparsanız olacağı budur.öğretmenler alınmasın eğitim bakanı olsun aile bakanı olsun lakin sanayi ile ne tecrübesi var bu bakanın.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi INTRUDERTR -- 14 Ekim 2015; 14:20:54 >




  • 100 bin liraya satılan bir arabadan oturduğum yerden yaklaşık 40 bin lira kar etsem ben de üretmek için uğraşmam. birileri üretsin, birileri alsın, ben de vergi geçireyim.
  • Yerli otomobil olayı balondan ibaret kanımca. Bu saatten sonra ülkeyi yerli otomobil kurtaramaz, biraz olsun geleceği düşünüyorlarsa yazılım geliştirip dünyaya satarlar. Kıçı kırık Whatsapp bile 3 adet Tüpraş değerine satıldı.
  • Yau adam devrim Arabasının hikayesini koymuş yorumlar Hede hödö.

    Hikayede ne yazıyor ?

    "Garp Kafasıyla araba yapıyorsunuz, şark kafasıyla benzin koymayı unutuyorsunuz" denilip projenin çöpe atılmasından bahsediliyor. 23 mühendis bu aracı yaptı ve bir kişinin iki dudağı Arasında kaybolup gittiler. Sıfırdan teknoloji geliştirmeye gerek yok -ki Yükseklik ayarlı direksiyonu yaparak az Kalsın onu da yapacaklarmış. SonradAn daha da geliştirilirmiş. Yazık oldu gerçekten.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 50 sene önceki kafayla şimdiki kafa aynı. Nerdeyse yetkilileri 1 kaşık suda boğacağız. Bu ülkede hiçbirşeye karışmazsan senden iyisi yok, ama faydalı bir şey yapayım dedim mi ayvayı yedin, senden kötüsü olmaz. Şu vw'nin başına gelenler kendi markamızın başına gelseydi yabancılardan önce kendimiz batırırdık markayı.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: INTRUDERTR

    adamlar 4.5 ayda sıfırdan yaptı o günün teknolojisiyle.

    bunlar 5 yıldır yapacaklar .daha işin başındalarmış.


    yaptıklarıda araba olsa eski bir araca folyo kaplamışlar.millet anlamasın diye .


    1-prototip ne demek bakan öğrensin.

    2-platform yapmak 5 yılda zormudur madem satın alacaktınız niye sonradan açıklıyorsunuz elinize yüzünüze bulaşıncamı.

    3-2020 de bitecekmiş asıl araç bu değilmşiş eee ne demeye tanıtıyon neyi tanıtıyon ortada hiç bir şey yok.belki araçları kapladıkları folyo türk malıdır .

    4-ver herhangi bir üniversiteye 100m euro kaynak 6 ayda sana yerli platform motor hepsini üretirler.

    5-amaç oy toplamak zerre umurlarında değil yerli aracımız olmuş olmamış.

    6 matematik öğretmeninden sanayi bakanı yaparsanız olacağı budur.öğretmenler alınmasın eğitim bakanı olsun aile bakanı olsun lakin sanayi ile ne tecrübesi var bu bakanın.


    Merhaba;

    Aynı gün içinde defalarca konu açan, alakalı alakasız her konuya benzer şeyleri yazmaktan çekinmeyen ve Bir konu üzerinden bu kadar propaganda yapan siyasi bir troll görmemiştim. Gerçekten sıktın artık...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Ülkede belirli bir kesim var , onlar bu ülkede zihniyetlerini değiştirmediği müddetçe donumuzun lastigine kadar dışardan almaya mecburuz , kaldıki yerli aracların sonuda devrim araçların sonu gibi olacak zaten . Keşke olmasa ama biz zeki milletiz kardeşim bizi kesmez böyle yerli , mirli falan ...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: INTRUDERTR

    adamlar 4.5 ayda sıfırdan yaptı o günün teknolojisiyle.

    bunlar 5 yıldır yapacaklar .daha işin başındalarmış.


    yaptıklarıda araba olsa eski bir araca folyo kaplamışlar.millet anlamasın diye .


    1-prototip ne demek bakan öğrensin.

    2-platform yapmak 5 yılda zormudur madem satın alacaktınız niye sonradan açıklıyorsunuz elinize yüzünüze bulaşıncamı.

    3-2020 de bitecekmiş asıl araç bu değilmşiş eee ne demeye tanıtıyon neyi tanıtıyon ortada hiç bir şey yok.belki araçları kapladıkları folyo türk malıdır .

    4-ver herhangi bir üniversiteye 100m euro kaynak 6 ayda sana yerli platform motor hepsini üretirler.

    5-amaç oy toplamak zerre umurlarında değil yerli aracımız olmuş olmamış.

    6 matematik öğretmeninden sanayi bakanı yaparsanız olacağı budur.öğretmenler alınmasın eğitim bakanı olsun aile bakanı olsun lakin sanayi ile ne tecrübesi var bu bakanın.

    Her konuda sen varsin. Artik bu yazdiklarina sadece guluyorum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.