Şimdi Ara

Uzun süredir hibrid kullanan var mı? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
41
Cevap
4
Favori
6.964
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • @bulentcandan bizi diskoya götür!

    Hocam verdiğin bilgiler için ben de teşekkür ederim.

    Şu an 1.2 Micra aracım var ve Aralık'ta büyük ihtimalle hybrid alamayacağım... Ancak duruma göre şartları zorlayıp bu keyfe erişebilirim. Olmazsa da bir sonraki aracım olarak odaklanacağım.

    Yalnız her gördüğümde sanki Ferrari, Lamborghini geçiyor gibi heyecanlanıyorum. Bir kere gidip denedim ve hayran kaldım.

    Ayrıca bir fizik öğretmeni olarak, "Bu bilgiler günlük hayatımızda ne işe yarayacak?" sorsunun cevabı hybriddir.
    Hem de Rejeneratif fren ve pulse&glide forumdaki tsi, dizel kavgasını bitirmesi gereken bir konu iken...

    Bir benzinli otomobil, ister atmosferik ister turbo ister supercharger farketmez, %25-35 verim aralığında çalışır. Dolayısıyla da 4lt/100km - 8lt/100km yakıt tüketimi neredeyse bir çok araç için neredeyse kesin bir aralıktır. Tabii ki bu araçların kg/hp - kg/torq değerleri de belli aralıklarda bulunması şartı ile.

    Üretilen fazla enerjinin geri dönüşümü yakıt tüketimini azaltmanın ve dolayısıyla da verimi artırmanın en kolay, en doğrudan yoludur.

    Tsi ya da dizel tartışmasına ayırdığımız zamanla tüm foruma lise fizik dersinin iş güç ve enerji ünitesini çalıştırsak, bir makine mühendisi arkadaşımız da bu konuları motor örneğine indirgese çok güzel olurdu :)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi erdoganb -- 12 Ağustos 2019; 23:19:45 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • erdoganb E kullanıcısına yanıt


    Araca her bindiğimde 'işte bu, tam da olması gerektiği gibi' diyorum. Öyle ki, bu araçlarda klima pompası elekriklidir, içten yanmalı motor çalışmadan yaklaşık 15 dakika kadar klima bataryadan güç alarak çalışabilir.

    Toyota hibrit sisteminde alternatör ve marş motoru bulunmaz, bunların yerine rijit bir aksam içinde bulunan MG1 (motor/jeneratör) bu iki görevi üstlenir. 12 Voltluk akü, DC-DC çeviriciyle arka koltuğun altındaki büyük bataryadan doldurulur.

    Sürüş esnasında elektrikli ana tahrik motoru gibi davranan MG2, fren esnasında ise jeneratör görevini üstlenip büyük bataryayı rejeneratif frenle doldurur. Ne zaman ki fren pedalına daha sert basıldı veya araç 7km/h hızın altına düştü, o zaman konvansiyonel disk-balata fren sistemi devreye girer.

    Gerçekten tam olması gerektiği gibi ilmek ilmek işlenmiş ve tasarlanmış bir sistem.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Yaklaşık bir buçuk senedir 2017 model golf 1.4 tsi highline kullanmaktayım. Hanımda da 2017 model CHR diamond premium paket hibrit araç mevcut. Şirketten bir arkadaşım da yeni corolla hibrit araç aldı (paketini bilmiyorum ama flame olabilir)

    Tam sizin sorunuza göre bir cevap olmayacak ama iki farklı araç tipini kullanıcı deneyimi altında kıyaslar isek;

    İşçilik

    Golf malzeme işçiliği olarak daha kaliteli durmakta. Bunu bir araçtan hemen diğerine geçtiğimde (Otoparka araç yerleştirme) rahat hissedebiliyorum. Corollada da aksi yönde bir fikir oluşmadı bende.

    Konfor

    CHR 19 inchlik jantlara rağmen daha konforlu bir araba. Corrolla ise chr'dan daha konforlu geldi bana (ancak fazla kullanıp tecrübe etme şansı olmadı)

    Uzun Yol Sürüşü

    Golf'ün ivmelenmesine alıştıktan sonra CHR bana gerçekten yavaş gelmekte ve yüksek hızlarda rüzgarın chr'da ciddi bir direnç oluşturduğunu hissedebiliyorsunuz. Tam olarak anlatmak zor bunu ama izah etmeye çalışır isem; chr'da sanki bir şey sizin gitmenizi engelliyor, diğerinde rüzgar aracın etrafından kayıyor. Corollada bunu hissetmedim ama araç sollamalarında ara hızlanmaların daha iyi olmasını diledim sürerken. Bu neden ile uzun yola çıkarken hep golf'ü tercih eder oldum.

    Şehir içi Sürüş

    CHR şehir içi sürüşü en keyifli araç. İkinci olarak Corolla diyebilirim. Hibritlerin istanbul trafiğindeki performansını ele alır isek; trafikte motoru hissettirmeden kapatması, ihtiyaç halinde motorun gürültülü olmayan bir şekilde devreye girmesi (start-stop'a göre), motorun daha tasarruflu olması ve araç süspansiyonunun bozuk yollarda böbrek taşlarımı düşürmemesi benim hoşuma giden özellikler : )

    Sorun çıkarma olasılığı
    Golf'e iki ya da üç farklı sebep için garantiden işem yapıldı ve parça değişimi oldu. Hatta garanti bitmeden satma niyeti içine girdim ki araç daha 31.000 km'de. CHR ise bu zamana kadar tek bir sıkıntı çıkarmadı. Toyota sorun çıkarmama konusunda bana daha çok güven veren bir araç.


    Diğer Detaylar
    Bana göre hibrit araçların tek eksiği performans. 2.0 hacimli hibrit motorlar ile bu eksiklik büyük ölçüde giderilmekte ancak taş devrinde kalma vergi sistemi bulunan güzel ülkemde bu motora sahip araçların fiyatları mantık çerçevesinin çok üzerinde.

    Yine hazır vergi konusunda girmiş iken, ben chr için yıllık 2.600 tl MTV ödüyorum. 1.4 motor golf'e ise 1.400 ödedim. Bi nevi hibrit araç ile bir senede yaptığım tüm tasarrufa "dur bakalım yiğidim" diyerek hazine el koyuyor.

    Durum bu. Saygılar.




  • Bilgiler için teşekkür ederim Bülent bey 👏👏👏

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Hybrid araç almayı düşünmesem de verilen bilgiler için üyelere çok teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 1 yıldır kullanıyorum. Ben tavsiye ederim sonuna kadar
  • Hyundai Ioniq e bayıldım, keşke milletimiz şu dizel- LPG sevdasıni bıraksa da bu tür araçlar yaygınlaşsa 2. Elde daha bol seçenek karşımiza çıksa...

    Gelecek hybrid de...4 litre tüketim değeri 10 senede batarya yenileme maliyeti ki bu maliyetler de bence ilerleyen zamanda düşecektir...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Shotput S kullanıcısına yanıt
    Bu araçların akaryakıtlı motorunun diğer araçlardan bi farkı yok. Bu yüzden lpg açısından hiç bir fark söz konusu değil. Artık motorlar diirek enjeksiyon olduğundan sorun olursa bu olur başka bi sorun yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hibrit araçların benzin motorları her ne kadar Otto çevrimli motor yapısında olsa bile aslında Atkinson çevrimini simüle ederler. Bu simülasyonu Toyota şu çekilde yapmış;

    - piston kolu normalden biraz daha uzun tutulmuş,
    - 1.8 litre motor için mesela; piston aşağı inerek hava emme valfinden hava emer, yakıt püskürtülür, emme valfi açıkken (Otto çevriminde kapalı olur) piston yukarı harekete başlar ve bir miktar yakıt+hava karışımı emme manifolduna gönderilir. 1.8 litre motor oldu sana 1.5 litre motor. Yani 1.5 litre motor kadar yakıt kullanıldı.
    - piston üst noktaya geldiğinde buji çakar ve piston 1.8L motor pistonu kadar aşağı iner. Daha fazla iş yapılır, yani verim artmış olur.

    Evet, hibrit araçların içten yanmalı motorları güçsüzdür, neden; çünkü verimlilik esas alınmıştır. Aynı hibrit sisteminde daha fazla güç mü istiyorsunuz? O zaman hacim arttırılır ve harcanan yakıt arttırılır. 2.0 ve 2.5 litre motorlar da mevcut.

    Atkinson çevrimli motor alt devirlerde torksuz, üst devirlerde yeterli güçtedir ama son geliştirmelerden sonra dizel motorlara taş çıkaracak %41 termal verimliliğe ulaşmıştır.

    Hibrit araç motorları genellikle atmosferik motorlardır ve bugünkü teknolojiyle 1/14 gibi muazzam sıkıştırma oranlarına kadar ulaşmıştır. Motorda yüksek sıkıştırma oranı, vuruntu olmadan daha yüksek oktanlı yakıt kullanmaya imkan tanır. Bu da verimliliği arttıran bir unsurdur. Mesela LPG, benzine göre daha yüksek oktanlıdır. Hibrit araçlarda LPG kullanmak verimi bir miktar daha arttırır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Tüketim nasıl? Özellikle çok yoğun şehiriçi trafiğinde?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihburak95

    Çok açıklayıcı bir cevap olsun çok teşekkür ederim hocam.
    Yavaş yavaş bu sistemlerin ülkemizde yayılması lazım. Hem hava kirliliği hem de döviz ile petrol satın alan bir ülkede benzin tüketimini düşürmek güzel bir hamle olacaktır.
    Elektrik beleş mi? Orada zırt pırt zam yapıyorlar.. Güneş paneli alırsan başka.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: false6

    Tüketim nasıl? Özellikle çok yoğun şehiriçi trafiğinde?
    Çok yoğun trafikte dizel motorlu bir araç 8-9L/100km mazot yakıyorsa, hibrit araç 5lt/100km benzin yakar diyelim. Bir LPG tüketen araç da herhalde 12-13L/100km yakar. Bu noktadan bir hesap tutturulabilir. Bir yanlış varsa düzeltilsin elbette.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bulentcandan -- 15 Ağustos 2019; 1:51:20 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bulentcandan

    Batarya konusunda küçük bir maliyet hesabı;

    - ortalama 6.5lt/100km mazot yakan dizel bir araç ve ortalama 4lt/100km yakan hibrit araç için.. Yılda 20.000km ile mazot maliyeti (yakıt fiyatları bugünkü değerle) 8.000TL, hibrit yakıt maliyeti 5.300TL, yıllık fark 2.700TL.

    - dizel aracın bakım maliyetlerinin fazla olabileceğini düşünüyorum. Turbo, DPF, enjektör konularında bazen masraflı olabiliyorlar. Hadi bunları geçelim, bir hibrit araç yaklaşık 4 yıl sonra zaten batarya maliyetini kurtarıyor. 4'üncü yılda batarya değişse zaten 5 yıl garantili olduğu için ücretsiz değişim sağlanıyor. 7'inci yılda batarya bozulsa zaten hem yakıttan dolayı kardasınız, hem de batarya garantisini düzenli olarak 10 yıla kadar uzattıysanız batarya yine ücretsiz olarak değiştiriliyor.
    Yalnız bu kıyasda marka model ve araç fiyatı belirtmek gerekir...
    clio dizel otomatik
    Yaris hybrid otomatik
    Sıfır fiyatları nekadar?
    Yaris 4lt yakarken clio 6.5lt mi yakar?



    C sınıfı corolla için benzin tv nin videosu. Bu eski rallici arkadaş sanırım hiç hesap kitaptan anlamıyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi oquzdag -- 15 Ağustos 2019; 9:31:32 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: oquzdag

    Yalnız bu kıyasda marka model ve araç fiyatı belirtmek gerekir...
    clio dizel otomatik
    Yaris hybrid otomatik
    Sıfır fiyatları nekadar?
    Yaris 4lt yakarken clio 6.5lt mi yakar?

    https://youtu.be/o7k3m2_6IeQ

    C sınıfı corolla için benzin tv nin videosu. Bu eski rallici arkadaş sanırım hiç hesap kitaptan anlamıyor

    Alıntıları Göster
    Madem ki bu iki aracı kıyasladınız, sıfır fıyatlarla;

    - Icon 1.5 dCi EDC 90hp. 150.250TL
    - Yaris Hybrid Cool 100hp. 135.000TL (3.000-4.000TL değerinde aktif güvenlik sistemi ve 7 adet hava yastığı fiyata dahil.)

    - Icon 1.5 dCi EDC 90hp + 1.600TL Park Asistan Paketi + 1.250TL Metalik boya, toplam 153.100TL
    - Yaris Hybrid Spirit 100hp. 159.000TL

    Kaldı ki; Yaris'in aktif ve pasif güvenlik sistemleri, şanzımansız otomatik vites yapısı, şehir içindeki sessiz sürüşü, daha sorunsuz bir araç olması gibi üstünlükleri vardır.

    Aşağıdaki tabloya sıfır Yaris Hybrid kendini 4.yılda amorti ediyor.


    Uzun süredir hibrid kullanan var mı?

    İkinci el fiyatlarına ise malum siteden bakabilirsiniz. Aynı donanıma, özelliklere, kilometreye sahip iki aracın da fiyatlarının birbirine denk olduğunu göreceksiniz. Demek ki bir önceki mesajında yazdığım gibi 4 yılda zaten batarya ücreti kurtarılmış oluyor.


    Videoya gelecek olursak;

    Türkiye'deki çağ dışı vergilendirme yüzünden 1.6 litre üzeri motorlu hibrit araçların pek fazla şansı kalmıyor. Yine de rallici kardeşimin hesabından daha detaylı bir hesabı aşağıdaki tablolarda görebilirsiniz. İlk resimde, videoda belirtilen değerleri kullandım; 1.6 litre araç için 7.8lt/100km ortalama tüketim ve hibrit model için 4.8lt/100km. Sonuç, 10.yılda Corolla Hybrid kendini anca amorti ediyor.


    Uzun süredir hibrid kullanan var mı?


    Aşağıdaki ikinci resimde ise daha yoğun bir trafik için olası senaryoda 1.6 litrenin 9lt/100km ortalama yakıt tükettiğini ve hibrit Corolla'nın aynı şartlarda 5lt/100km yakıt tüketeceğini öngörerek hesap yaptığımda hibrit modelin 6.yılda kendini amorti edeceği ortaya çıkıyor.


    Uzun süredir hibrid kullanan var mı?


    Bu hesaplamalarda ekstra oluşabilecek arızalar yoktur, yıllık zam/enflasyon %10 alınmıştır, yaşa göre MTV kademe düşüşü hesaba katılmamıştır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Güzel tablolar hazırlamışsınız. Elinize sağlık.
    Liste fiyatlarından gitmek zorundayız, haklısınız ancak masa başında renoda ciddi indirimler alınır. Toyotada nasıldır bilemiyorum.
    Örneğin Audi net fiyatlarından neredeyse %30 indirimli fiyatlara satıyor. Bmw ise yaklaşık net fiyatlarında(kampanyalılar hariç)
    İlk alım maliyet farkının faiz getirisinide katmışsınız.
    Yüksek km yapmış hybrid araçlar 2.elde ilk alım maliyet farkından daha da değer kaybederek extra maliyet oluşturabilir. ( ama onu net bilmediğimizden katamayız) dizelde de aynı şekilde değer kaybı olur. Ama hangisinde daha fazla bilemiyoruz. Pil değişimi korkusumu? Dizel masraflarımı ağır basar ? Dizelde şüpheler daha az gibi. Tecrübeler daha fazla.

    Sonuç olarak c sınıfında zaten benzinli normal corollaya tüp takmak en ekonomiği görünüyor. Tüpe karşı olanlar için kullanım özelliklerine göre seçenekler değişir. Ama şuan için hybrid corolla mantıklı görünmüyor.
    Tek 1.6 mtv li hybrid İqonic almayı ciddi düşünmüştüm. Ancak ağır kasasıyla düşük tüketim yakalayamadım. Chr de zaten dar hacim ve küçük bagajdan kaybediyor.

    Birde 1.6 benizinli corolla kullanıcısı arkadaşlardan birisi merak edip hybrid 1-2 gün kiralasa iki araç arasında tam lt farkını görebilsek harka bir tecrübe olurdu...

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: blueways

    Yaklaşık bir buçuk senedir 2017 model golf 1.4 tsi highline kullanmaktayım. Hanımda da 2017 model CHR diamond premium paket hibrit araç mevcut. Şirketten bir arkadaşım da yeni corolla hibrit araç aldı (paketini bilmiyorum ama flame olabilir)

    Tam sizin sorunuza göre bir cevap olmayacak ama iki farklı araç tipini kullanıcı deneyimi altında kıyaslar isek;

    İşçilik

    Golf malzeme işçiliği olarak daha kaliteli durmakta. Bunu bir araçtan hemen diğerine geçtiğimde (Otoparka araç yerleştirme) rahat hissedebiliyorum. Corollada da aksi yönde bir fikir oluşmadı bende.

    Konfor

    CHR 19 inchlik jantlara rağmen daha konforlu bir araba. Corrolla ise chr'dan daha konforlu geldi bana (ancak fazla kullanıp tecrübe etme şansı olmadı)

    Uzun Yol Sürüşü

    Golf'ün ivmelenmesine alıştıktan sonra CHR bana gerçekten yavaş gelmekte ve yüksek hızlarda rüzgarın chr'da ciddi bir direnç oluşturduğunu hissedebiliyorsunuz. Tam olarak anlatmak zor bunu ama izah etmeye çalışır isem; chr'da sanki bir şey sizin gitmenizi engelliyor, diğerinde rüzgar aracın etrafından kayıyor. Corollada bunu hissetmedim ama araç sollamalarında ara hızlanmaların daha iyi olmasını diledim sürerken. Bu neden ile uzun yola çıkarken hep golf'ü tercih eder oldum.

    Şehir içi Sürüş

    CHR şehir içi sürüşü en keyifli araç. İkinci olarak Corolla diyebilirim. Hibritlerin istanbul trafiğindeki performansını ele alır isek; trafikte motoru hissettirmeden kapatması, ihtiyaç halinde motorun gürültülü olmayan bir şekilde devreye girmesi (start-stop'a göre), motorun daha tasarruflu olması ve araç süspansiyonunun bozuk yollarda böbrek taşlarımı düşürmemesi benim hoşuma giden özellikler : )

    Sorun çıkarma olasılığı
    Golf'e iki ya da üç farklı sebep için garantiden işem yapıldı ve parça değişimi oldu. Hatta garanti bitmeden satma niyeti içine girdim ki araç daha 31.000 km'de. CHR ise bu zamana kadar tek bir sıkıntı çıkarmadı. Toyota sorun çıkarmama konusunda bana daha çok güven veren bir araç.


    Diğer Detaylar
    Bana göre hibrit araçların tek eksiği performans. 2.0 hacimli hibrit motorlar ile bu eksiklik büyük ölçüde giderilmekte ancak taş devrinde kalma vergi sistemi bulunan güzel ülkemde bu motora sahip araçların fiyatları mantık çerçevesinin çok üzerinde.

    Yine hazır vergi konusunda girmiş iken, ben chr için yıllık 2.600 tl MTV ödüyorum. 1.4 motor golf'e ise 1.400 ödedim. Bi nevi hibrit araç ile bir senede yaptığım tüm tasarrufa "dur bakalım yiğidim" diyerek hazine el koyuyor.

    Durum bu. Saygılar.
    Şirketteki arkadaşınız hybrid corollası ve siizin chr hakkında ayrıntılı tüketim verileri verebilirmisiniZ? Uzun yol, dur kalk, akıcı yoğun vs

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • etusch kullanıcısına yanıt
    Hocam nasıl fark yok? Teknik verilerde bir sürü farklar var. Lpg beyinleri benzin beyinlerini taklit ediyor. Bu noktada sıkıntılar olabilir. Ayrıca hybrid araç motor kabinleri oldukça karmaşık ve dolu. Ve araçlar ağır. Birde extra depo ile ağırlık oluşturacak ve dahada karışıklık yaratacak lpg sistemi saçma gibi duruyor. Elektirik ve tüp her an bir kıvılcım olmasın :)

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • oquzdag O kullanıcısına yanıt
    Hocam iki aracın son 2.000 km ortalamasını size ileteyim;

    1.4 tsi motor: 7.0
    1.8 hibrit (chr); 5.4

    Araçlar genelde değişmeli olarak kullanıldı.

    Yine de sürüş profili, mesafe, mevsim (soğuk/sıcak) ve trafik durumuna göre alacağınız değerler çok değişmekte.

    20 km’lik trafiksiz bir çevre yolunda yakıt oranı olarak kayda değer bir fark görmek mümkün olmayabilir ama trafiğin yoğun olduğu bir rotada ya da kısa mesafelerde iki motor tipi arasında ciddi bir fark oluşmakta. Kısaca aracı günlük kullanmayı düşündüğünüz güzergaha göre değerlendirmekte fayda var. Uzun yolda kullanım için hibrit kendi deneyimime göre yakıt ve performans açısından mantıklı değil ama şehir içi ise bu durum tam tersi.

    İlave olarak hibrit motorların soğuk havaları çok sevmediği kanaatindeyim. Yazın aracı çalıştırdığımda benzin motoru hazırda bekler iken kışın çalıştırdığımda benzin motoru hemen devreye girip motoru (ve belki de dolaylı olarak pilleri) ısıtıyor. Bu da harcanan yakıt demek ama size maalesef ortalama bir değer veremem çünkü henüz ölçmedim.

    Corolla için sorup dönmem gerekecek.


    Bu arada bulentcandan hocam detaylı bir şekilde değerli bilgiler paylaşmış. Bilgilenmiş oldum sayesinde. Kendi adıma teşekkür ederim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi blueways -- 16 Ağustos 2019; 0:30:25 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • blueways B kullanıcısına yanıt
    Aynen, soğuk havada her içten yanmalı motor gibi bir miktar motorun ısınması gerekiyor ve bir Warm-up süreci mevcut. Motor suyu sıcaklığı 62C'ye gelene kadar motor boşta çalışıyor, bu sırada batarya da dolduruluyor. Yazın çok kısa süren bu süreç, kışın soğuk havalarda 5-6 dakikada sonlanıyor. Bu süre zarfında motor 3.000dev/dk civarında dönüyor ve biraz sesli çalışıyor. Ardında S1, S2a, S2b, S3, S4 ve Idle Check gibi süreçlerle araçta tam kondisyon sağlanıyor.

    Hyundai/Kia hibritlerde de kışın kalorifer açıldığı anda benzin motoru çalışıp bir an önce kalorifer/motor suyunu ısıtmaya başlar ve aynı zamanda bataryayı şarj eder.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bugünün şartlarında hibrit araç yoğun dur-kalk trafiğinde hem tüketim, hem sessizlik konusunda avantajlıdır. Mevcut akaryakıt fiyatlarıyla uzun yol için en uygunu LPG kullanan araç olur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.