Şimdi Ara

Yakıt tasarrufu için doğru vites seçimi! (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
79
Cevap
6
Favori
12.453
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: rubinstein

    anladım teşekkür ederim.bu arada cut-off da bu konuyla alakalı olduğundan (çarpanlardan biri sıfır olduğundan ötürü) birşey daha sormak istiyorum. yokuşlarda hem frene basmamak hem de cut-off'la ekonomi yapmak için motor freniyle iniyoruz küçük viteste. bu forumda da olabilir ama biryerde cut-off'un düşük devirlerde devreye girmediğini okumuştum mesela güvenlik açısından sıkıntı olmayacak bi yerde boşa atmak yerine yüksek bir viteste inmek de ekonomi yaptırır mı.3te motor freniyle ineceğim yerde 5e atıp mesela devir rolanti devrine yakın oluyor. veyahut ışıklarda duracağım zaman önceden boşa atmak yerine vites büyütüyorum gaza basmıyorum.böyle ekonomi yapıyormuyum?



    Aracın ECU'su 1500 devirden itibaren aracı rölantiye hazırlar. Devir düşüşünün keskinliğini azaltmak ve stop ihtimalini ortadan kaldırmak için ara ara püskürtme yaptırır enjektörlere. 1000 devire doğru bu miktar artar. Cut-off'dan tam olarak yararlanmak için motor devrinin benzinli bir motorda ~1300 devir, dizel bir motorda ~1100 devir üzerinde olması gerekir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    O.B.K;

    Hazır yol bilgisayarından da konu açılmışken sorayım;

    - Yol bilgisayarında dikkatimi çeken bir nokta var; kasisten geçtikten sonra ya da ışıklarda ivmelenirken hangi vitesi seçmem gerektiği konusunda bazen sıkıntı yaşıyorum. Araç 1. vitesteyken hızlanıyorum fakat belli bir hıza kadar (tahminen 5-10 km/s) yol bilgisayarında tüketim değeri görünmüyor. Aracın birinci vitesi de kısa olduğu için, tüketim değeri görünene kadar çok kısa sürede ikinci vitese geçmiş oluyorum. 30-35 km/s civarında 3. vitese geçiyorum. Çünkü 2. vitesteyken sabit hızda yakıt tüketimi (3000-3250 deviri geçmemiş olur) 10 litreyi rahatlıkla aşıyor. Aynı devirlerde 40-50 kilometre hızla 3. viteste sabit hızla giderken 5-6 litreyi kesinlikle geçmiyor.

    Arada bu kadar az hız farkı olmasına ve devirler de aynı olmasına rağmen, tüketim değerlerinin bu ölçüde farklılık göstermesi normal midir? Değilse olası sıkıntı ne olabilir?

    Umarım anlatabilmişimdir. Konu için teşekkür ediyorum. Akşama kadar boş konular açılıyor. Bin konuda biri işe yarıyorsa, altında imzan olduğunu tahmin edebiliyor insan.

    Not: 1.2 motor, 16V, 80 HP, 110 NM'lik Nissan Micra kullanıyorum.


    Merhabalar. Rica ederim.

    Motor devrinin ve gaz pedalı açısının aynı olduğunu varsayarsak hızınız yaklaşık 1.5 katı kadar artıyor. Bu da ortalama tüketimin paydasını büyütüyor ki bu da yol bilgisayarına yansıyor. 30 km/s hız ile 45 km/s arasında 15km/s kadar az bir fark olsa da oransal olarak 1.5 katı bulan bu fark paydayı 1.5 kat büyütüyor ve anlık tüketim değerini 1/1.5'e düşürüyor.

    Düşük hızlarda anlık tüketim değeri bazı üreticiler tarafından gerçekçi veriler sunmamasından dolayı gösterilmiyor. Bu bazı araçlarda 25L/100km ile sınırlı, bazısında 49L/100km... Bazı araçlarda anlık tüketim değeri limit değerde sabit kalırken, tıpkı sizin aracınız gibi bazı araçlarda ise --- şeklinde boş gösteriyor.

    Tasarruflu ve güvenli sürüşler...




  • Eline sağlık üstad.

    Çok faydalı bir paylaşım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K


    Aracın ECU'su 1500 devirden itibaren aracı rölantiye hazırlar. Devir düşüşünün keskinliğini azaltmak ve stop ihtimalini ortadan kaldırmak için ara ara püskürtme yaptırır enjektörlere. 1000 devire doğru bu miktar artar. Cut-off'dan tam olarak yararlanmak için motor devrinin benzinli bir motorda ~1300 devir, dizel bir motorda ~1100 devir üzerinde olması gerekir.


    anladım teşekkür ederim.
  • Teşekkür ederim O.B.K.
  • O.B.K

    bir sorum olucaktı sarj dinamosu ve aku ile ilgili konu mu açmalıyım burdan mı sormalıyım

    konu ile ilggili bir sorun degil ama

    2 3 bin tl fiyat çektilerde yenisine akuden yiyormuş dinamo yenisi yada parçası degisirse ucuz tutar dedi servis parça sı yokmuş ama

    aku ve dinamo yu sıfır vericeklermiş
  • Sayın O.B.K ustam, formülünüzü son olarak şöyle özetlesek doğru olur mu?

    Devir Sayısı X Gaz Pedalı Açısı / Hız


    Bir de sanırım bu formül turbo motorlu araçlarda bazen işe yaramıyor.Yani turbo boşluğunun oluştuğu 1700 devire kadar gaza isterseniz gıdım basın isterseniz sonuna kadar çok fazla değişmiyor anlık tüketim.Bunun sebebi nedir?Çok teşekkür ederim bu faydalı yazınız için.Ben bunu yıllar önce yol bilgisayarı verilerini sürekli takip ederek bulmuştum fakat yol bilgisayarı olmayan araç sahipleri veya kulaktan dolma bilgilere sahip insanlar için çok faydalı olacaktır.
    Hocam bir de şunu anladımki ekonomik kullanılmak isteniyorsa yokuş felan farketmeksizin mümkün olan en yüksek viteste kullanılmalıdır araç.Evet yokuş çıkarken yüksek viteste hızımızı sabit tutmak zor olabilir fakta 5-10 km yavaşlamasına(yavaş yavaş) izin verdiğimizde en yüksek viteste tırmanmak en ekonomiği.Fakat mutlak surette aracı hızlandırmamaya çalışmak gerekiyor hatta hızımızı bile sabit tutmamaya çalışmalıyız.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: trabzon61_66

    Yakıt tüketimini azaltma açısından bir ilave öneride bulunayım.

    Düz yolda örneğin 100 km/h hızla gidiyorsanız yokuşa yaklaşırken hızınızı bir miktar artırıp mesela 130-140 rampaya çıkmaya başlayıp. Yani düz yolda aracınıza bir miktar fazla hızlandırıp yokuşun başlangıcında gaza fazla yüklenmeden bu hızı kullanın ve araç hızını kaybetmeye başladığında hızın durumuna yokuşun dikliğine göre kalan kısmı 5 veya 4 . vitesle tamamlayın faydası olur. Ayrıca yokuşu tırmandıktan sonra yokuş aşağı inmeye başladığınızda gaza fazla yüklenmeden hafif gaz vererek aracınızı hızlandırın ve aracın ağırlığının ataletinden yararlanmaya çalışın.

    En önemlisi hem cüzdan hemde can güvenliğiniz için yüksek hız yapmayın...


    Hocam o da yanlış bir yöntem.Eğer hız önemli değilse ve en ekonomik şekilde araç kullanılıyorsa yokuşlarda bırakın 90a felan düşmeyi 30a kadar düşülmesi gerekiyor maalesef:) Yıllar önce Opel Astra 1.6 easytronic le tutturduğum 4.7 litre/100 km ortalamaya böyle ulaşabilmiştim.Misal düz yolda 70 le gidiyorum(dikkat edin 90 değil çünkü en ekonomik 70-80) yokuş ineceğim hiç gaza dokunmuyorum şöyle bir 65 e düşüyor araç yokuşu inerken.Sonra yine aynı şekilde rampa geliyor son ana kadar vites düşürmüyorum fakat gaza dokunuyorum anlık tüketim yokuş çıkarken bile 6-7 geçmiyor fakat araç yavaşlıyor ciddi anlamda.Gaza dokunuyorum 3.vites 30 a kadar düşüyorum anlık tüketim hala 10 dolaylarında.(aslında 5.vites 70 le gittiğimden bile az yakıyor fakat araç çok yavaş gittiği için 10 diyor). sonra yol düz olunca gaza hiç basmıyorum yine ayağım sabit sadece vites atıyorum kendi kendine gıdım gıdım hızlanıyor tekrardan araç.Tabi buna araba sürmek denmez ama en ekonomik maalesef böyle kullanılıuyor.Yani o çok bilinen rampaya gelmeden hızını arttır teorisi çok ama çok yanlış.




  • Daha önce birkaç konu içerisinde paylaşmıştım, burada da yer almasında fayda var diye düşündüm.

    Hep aklımda olan bir minimum tüketim deneme sürüşü seyahati yaptım. Bakalım aracın teknik verilerindeki değeri yakalayabilecek miyim ya da altına dahi düşebilecekmiyim diye merak ediyordum. Aracımın şehir dışı tüketimi için 4 L/100km yazaıyor kullanıcı kitabında.

    Teorinin doğruluğunun pratikteki ispatı için güzel bir örnek olabileceğini düşünüyorum:



    Parkur: İzmir-Aydın-İzmir-Çeşme-İzmir %95'i otoyol.

    Uzaklık 442 km
    Toplam tüketim 16,9 Litre


    100 km'de 3,8 Litre

    2006 Albea MultiJet, 185/65-14 Pirelli P400 Aquamile M+S, 2 kişi, Klima kapalı.
    Yakıt Opet fullforce Eurodiesel

    Ortalama Hız: 76 km/s


    Gaza hiç bir zaman %20'den fazla basılmadı, ortalaması %10 civarıdır, rampalarda gerekirse 3.vitese kadar vites düşürüldü. Her viteste maximum tork devri olan 2000 rpm'de seyredildi.

    Bu sonuca göre Albea 48 Litrelik deposu ile 1256 km yol gidebiliyor.
    Mevcut 3,23 TL/L motorin fiyatı ile 1 km'yi 12,3 kuruşa gitmiş oldu.

    Not: Yakıt ikmalindeki miktar ile yol bilgisayarı arasında %1'lik bir fark oluştu. Ben yakıt ikmalindeki miktara göre size bilgi aktarıyorum.




  • OBK Hocam ilk msjınızda sanırım yanlışlık yapmışsınız 4.vites için belirlenen 70 derecelik açıyı yanlışlıkla 65 olarak yazıp 4500 ile çarpmışsınız ve sizi yanlış sonuca sevketmiş
  • benimde B segment dizel aracım var.
    ben genelde 5. viteste 2000 devirde 90 km hızla yolculuk yaparım.
    genelde 4,5 litre yakar 4 yakyığıda olur.
    hız yapmamak,
    başta güvenli, sonrasında ekonomik ve konfor içindir.
    hız yapmamanızı tavsiye ederim.
  • sayin abilerim;

    yokusta 3. vitese kadar dusup tuketim degerlerini minimumda tutmaya calisirken baski balata maliyetini ekliyormusunuz fiyatlara. bu maliyeti de eklediğinizde bu fark ne kadar oluyor??

    her iki yontemi de deneyerek ayni yolda test yaptinizmi? aradaki fark ne kadar oldu??


    yontem1. rampada 3. vitese kadar yavasliyarak gitmek, çok vites değiştirerek deviri sabit tutmaya çalışmak.

    yontem2. rampaya gelmeden hizlanip rampadaki hiz dususunu tolare etmek, çok nadir 4. vitese düşmek.


    cevaplar için üstadlara teşekkürler.
  • güzel çalışma olmuş eline sağlık... Genelde max. 2750 dd kullandığım için çok sorun olmuyor....
  • şehir içi yokuş aşağı santim santim ilerleyen dur kalklı İstanbul trafiğinde aracı boşa alıp hafif fren yapa yapa iniyorum.
    bu doğru mu?
    yoksa viteste tutup sürekli debriyaja basmak ve hafif fren mi doğru?
  • çok güzel konu gerçekten..
    ellerinize sağlık..
  • Ben genelde motorun sesini dinliyorum, zorlandığını sesinden belli ediyor zaten o zaman vites düşürüyorum.
  • Hazır böyle bir konu varken sorayım ben de merak ettiğimi. Ben eğer gaza çok basmayacaksam hep hemen bir üst vitese geçmeye çalşırım. Örneğin hafif eğimle iniyorsam 2500 devir ile inmek yerine vitesi yükseltip 2000 ile gitmek daha mantıklı sanrım. Hangi devirle gitmek normaldir ve bu motor gücüne bağlı olarak değişir mi? Aracım 1.2 80 bg opel corsa. Düz yolda genelde 2500 devirde bir üst vitese geçiyorum. Doğru mu yapıyorum acaba
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Prof.Matematik

    şehir içi yokuş aşağı santim santim ilerleyen dur kalklı İstanbul trafiğinde aracı boşa alıp hafif fren yapa yapa iniyorum.
    bu doğru mu?
    yoksa viteste tutup sürekli debriyaja basmak ve hafif fren mi doğru?



    Debriyajda sürekli basılı tutmak daha fazla masraf çıkartır. Bende köprü trafiğinde aynısını yapıyorum çok bir zararının olacağını pek sanmam!....
  • Hocam ben boşa atıyorum.Biraz daha sık olmaya başladı bu aralar bir sorun olur mu?Malum benzin fiyatları.
  • çok yararlı ve açıklayıcı bir konu olmuş elinize sağlık.

    fakat gelin görünki akaryakıt fiyatlarının tavan yaptığı bir ortamda yakıt tasarrufu kelimesi bana çok yavan geliyor.

    daha alırken bile o kadar pahalı ki.

    üstüne ne yaparsanız boş bence.
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.