Böyle bir cevap beklemezdim senden. O kadar yazıyorsun otomobil bölümüne, böyle bir ceabı çok garipsedim doğrusu. Vites boştayken motor kapalı değil ama aktarma ile bağlantısı kesik. Yani boştayken motor freni olmaz. Viteste iken frene debriyajsız basıp yavaşlamak ile debriyaja basarak fren yapmak çok farklıdır. |
Yüksek hızda arabayı boşa almak zararlı mı? (2. sayfa)
-
-
frene basmak icap ederse fren balataları daha fazla aşınıyor ve ayrıca anlık tüketim 2.7 - 3.5 arasına yükseliyor oysa vites boşta inince 0.0 gözüküyor.
boşa giden yakıt tüketimi dpf ve katalizöre zarar verir mi bu durum bilmiyorum o yüzden sadece 1 kere denedim.
arabamın motoru zincirli o yüzden korkmadan motor freni yaptırıyorum tabii ki abartmadan 3800 deviri geçirtmeme konusunda özen gösteriyorum
-
frenleme mesafen çok artar bir de rölantide yaktığın yakıtı yakarsın, vitesteyken yakıt tüketimi 0 olur. başka bir şey olacağını sanmıyorum
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
panik fren yaptığın zaman zaten lastiklerdeki maksimum tutunmayı kullanmış oluyorsun. hatta o kadar kullanıyorsun ki lastikler kilitleniyor, abs freni kademeli olarak uygulayarak hem kilitlenmeyi önlüyor hem de arabayı mümkün olan en kısa mesafede durdurmayı amaçlıyor. motor freni olup olmamasının panik frende önemi yok.
-
quote:
Orijinalden alıntı: fractal designBöyle bir cevap beklemezdim senden. O kadar yazıyorsun otomobil bölümüne, böyle bir ceabı çok garipsedim doğrusu.
Vites boştayken motor kapalı değil ama aktarma ile bağlantısı kesik. Yani boştayken motor freni olmaz. Viteste iken frene debriyajsız basıp yavaşlamak ile debriyaja basarak fren yapmak çok farklıdır.
Bakin soruda diyor ki ZARARLI MI?
Ben de diyorum ki bosta fren yapmak hangi parcaya zararli?
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Burada sorulması gereken soru amaç ne?
Bayır aşağı giderken daha az yakıt tüketmek istemek mi?
-Evet ise;
- Yokuş aşağı giderken boşta yakıt tüketimi 1-3 lt arasında değişir. Yani rolantide yaktığın yakıtı yakarsın.
- Vitese ise araç pistonlarda sadece hava çevirir tekerlekten aldığı güç ile ve tüketimin 0.0 olur.
Balata biter denmesinin sebebi bayır aşağı inerken frene basınca tüm yükün fren balatalarına verilmesi. Viteste iken araç motor freni ile birlikte yavaşlayıp balatalara daha az yük bindirir. Baskı balata ile pek alakası yok.
Trafikte boşa alınmasının sebebi manuelde ayağını debriyajdan çekmek, otomatikte ise aracı viteste ileri gitmek için kavramada zorlanmaması için.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi fractal design -- 19 Ocak 2021; 13:4:3 > -
Motor freni devre dışı kalıyor, bu durumda da uzun fren mesafesi demek.
-
araca herhangi bir zararı olmaz sadece tekrar vitese takarken hıza uygun vitese takın. ancak sürüş güvenliği için birçok olumsuz şeye sebep olabilir bu yüzden tavsiye edilmez. -
quote:
Orijinalden alıntı: fractal designBurada sorulması gereken soru amaç ne?
Bayır aşağı giderken daha az yakıt tüketmek istemek mi?
-Evet ise;
- Yokuş aşağı giderken boşta yakıt tüketimi 1-3 lt arasında değişir. Yani rolantide yaktığın yakıtı yakarsın.
- Vitese ise araç pistonlarda sadece hava çevirir tekerlekten aldığı güç ile ve tüketimin 0.0 olur.
Balata biter denmesinin sebebi bayır aşağı inerken frene basınca tüm yükün fren balatalarına verilmesi. Viteste iken araç motor freni ile birlikte yavaşlayıp balatalara daha az yük bindirir. Baskı balata ile pek alakası yok.
Trafikte boşa alınmasının sebebi manuelde ayağını debriyajdan çekmek, otomatikte ise aracı viteste ileri gitmek için kavramada zorlanmaması için.
hocam baskı balatanın alakası nedir, vitesi boşalma diyince benim anladığım vitesi orta konuma ya da otomatikse n ye almak geliyor, vites takılıyken sürekli debriyaja basıp bırakıp inen de mi var acaba :)
-
Yanlış yazmışım fren balatası diye yazdım onu. Düzeltiyorum.
-
Hocam öncelikle başlıkta zaten yüksek hızda diyor, ona göre yazdım ben. Ayrıca sürekli boştayken fren yapmak tüm yükü frenlere yükleyeceği için ilk olarak frenler ısınıp tutmamaya başlayabilir, ikincisi de normalden daha erken fren balatası değişimine sebep olabilir.
-
quote:
Orijinalden alıntı: x-raytedverebilir. Hızlı giden ama rölantide boş viteste olan araçta , vitese taktığınızda şanzıman dişlileri zarar görebilir uzun vadede. Belki 3-5 seferde birşey olmaz ama uzun vadede olabilir. çünkü taktığınız vites ve o hız için o rölanti devri uygun değil. Vitese attığınızda bu devir uyumsuzluğu dişlilere zarar verebilir. Ben o yüzden bunu yaptığım 90lı yıllarda önce azıcık ara gaz verir , motor devrini o hız ve vitese uygun diyelim 2000 devir civarlarına çıkarıp öyle vitese atardım.
Ancak ekonomi için bunu yapmanıza gerek yok . Eğim yüksekse , viteste inmek boşa aldığınızdan daha az yakar çünkü yakıt akışı kesilir.
Bunu yapmanızı sadece eğim çok ufaksa %5-6 gibi yapmanızı öneririm. Çünkü o zaman viteste kalırsa araba yavaşlayacak ve siz mecburen gaza basacaksınız Yukarıda bahsedilen otomatiklerdeki yelken modu da bunun için var. Düşük eğimler için.
Fakat yüksek eğimde araba kontrolsüz hızlanabileceğinden ani fren veya manevra gerektiren durumlarda motor frenini kaybetmiş olacaksınız.
Kesinlikle yokuş aşağı boşa almanızı önermem.
Alıntıları GösterVitesi bende hız ve devir saatine bakarak atıyorum. Mesela 50-70 arası 4.vites 2000 devir benim araçta. O halde uygun devir ve hız şartı gerçekleştiği taktirde boş giderken vitese atmak şanzımana zarar vermez? Benim sürekli yaptığım eylem. Ama şanzıman dişlilerini kütürdetmiş olabilirim
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
-
quote:
Orijinalden alıntı: ravravVitesi bende hız ve devir saatine bakarak atıyorum. Mesela 50-70 arası 4.vites 2000 devir benim araçta. O halde uygun devir ve hız şartı gerçekleştiği taktirde boş giderken vitese atmak şanzımana zarar vermez? Benim sürekli yaptığım eylem. Ama şanzıman dişlilerini kütürdetmiş olabilirim
Alıntıları Göstereğer uygun devri yakalamak istiyorsan ara gaz verebilirsin. vites küçültürken çok işe yarar. zamanla ustalaşırsın ve silkeleme olmadan rahatça geçer vitese.
benim araç atmosferik motor ve hızlanmak bazen sıkıntı olabiliyor. 4. viteste giderken birden 3e atıp uzamam gerektiğinde ara gaz ile devri 4.000'e çıkarıp 3üncü vitese geçirdiğimde sıkıntısız yol almaya devam ediyor.
-
quote:
Orijinalden alıntı: TheCaliph_Bakin soruda diyor ki ZARARLI MI?
Ben de diyorum ki bosta fren yapmak hangi parcaya zararli?
Alıntıları GösterFren mekanizmasında bir sapma varsa çok düşük oranlarda dahi olsa yüksek hızda çekişin oluşu bunu tolere edebiliyor ama çekişin olmadığı durumlarda bu sapma daha fazla hissedilir oluyor üzerine yüksek hızı da eklerseniz aracın kaza yapma riski artar gibi ama çok uç senaryolar birden fazla olumsuzluğun üst üste gelmesi gerekiyor ki 1000/1 falan anca olabilir.
Yukarıda ki senaryo dışında bence bir zararı yok.
-
quote:
Orijinalden alıntı: TIGERSHARKTam otomatikler boşta iken yağlanmayı kestiği için seyir halinde boşa alınması tavsiye edilmiyor ama düz vites de sorun olmuyor sadece tekrar vitese takarken uygun vitesi bulman gerekir yoksa şanzıman dişlilerine bir ihtimal zarar verebilirsin
Sanıyorum şanzımanı yağlamaktan bahsediyorsunuz öyle dahi olsa boşta zaten hareketli parçalar olmadığından yağlamaya ihtiyaç olmaz ki...
-
Konu tekrar yukarı çıkmış geç bir yanıt olacak ama.
Boşta fren yapmanın viteste fren yapmaktan hiç bir farkı yok, motor freninin yaptığı yavaşlatma ayak freninden çok daha zayıf olduğundan pratikte durma mesafesinde vs. bir fark olmaz. Bir zararı da olmaz haliyle.
Ama şöyle bir sıkıntı var, ayak freni vakum servosuyla çalışıyor. Araç boştayken diyelim ki stop etti ve o anda da ani fren gerekti, vakum olmayacağından (aslında 2-3 basımlık kadar vakum kalır sistemde) fren gücü çok azalır. O yüzden yüksek süratlerde boşa mümkün olduğunca alınmamalı, ne olur ne olmaz.
-
Herkes motor freninden bahsetmiş, binek araçlarda panik frende motor freninin pratikte bir etkisi yoktur, çünkü yukarıda da yazıldığı üzere aracın frenleri motorun yapacağı yavaşlama etkisinin çok çok üzerinde. “Panik fren esnasında motor freni” doğru bilinen bir yanlıştır.
Belli bir devirde dönen motorun gaz bırakıldığında kendi ataletiyle yavaşlamasıyla bunun üzerinde bir hızla (sert fren) yavaşlamaya zorlanması aynı şey değildir, volan ve birlikte dönen diğer tüm ağır aktarma parçalarının yarattığı atalet bu durumda fren mekanizmasına destek yerine ek yük olur.
Kafalarda canlanması için; hızla dönen ağır bir disk düşünün (volan), kendi haline saldığınızda belli bir ivme ile yavaşlayarak bir süre sonra duracaktır (gaz kesme durumu). Elinizle müdahale ederek daha hızlı şekilde durmaya zorlarsanız (fren durumu) size destek değil, eylemsizlik nedeniyle hızla yavaşlamaya karşı direnç gösterecektir. Hızını arttırmaya çalışırsanız yine direnç gösterecek, sonuçta bir enerji yüklemeniz lazım ki hızlansın (yokuş aşağı gaza basmadan viteste inme durumu, gerçek manada işe yarayan motor freni).
Panik frende debriyaj+fren önerilmesinin ve bu şekilde öğretilmesinin bir sebebi de budur. Yavaşlamalarda motor freninden bahsedebilmeniz için motoru kompresyonun (ya da vakumun) etkili olduğu çok yüksek devirlerde tutmanız lazım. Fakat eninde sonunda frene sert biçimde basıldığında yine frenler anında baskın hale gelecek (çünkü çok çok daha güçlüler) ve işler tersine dönecek, kompresyonun etkisinden daha hızlı yavaşlamaya zorlanan motor fayda değil ek yük bindirecektir. Bu yük azdır, çoktur bu tartışılır.
Binek araçlarda motor freni ne işe yarar, yukarıdaki örnekte belirtildiği üzere yokuş aşağı arabanın hızlanmasını zorlaştırmaya yarar burada etkilidir, frenleri daha az kullanırsınız, hatta yokuşun durumuna göre hızı sabit de tutabilir. Ama ani duruşlarda iş yükü tamamen frenlerde ve lastiklerdedir.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rst78 -- 16 Mart 2021; 18:14:31 >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
-
Boşta olursa zararı olmaz motor yine dakikada 800 devir çeviriyor rölantide.Yağlama devam eder.Çok azda olsa yakıt tüketir.
-
Ben de bunu yazacaktim. Panik frende zaten debriyaj + fren yapilir. Yani bosa almaktan bir farki yok.
Sebebi de panik frende motor freni degil, motor sizi hizlandirmaya calisir belli bir hiza dustukten sonra. Durmak icin motorun gucunu yenmeye calismis olursunuz mesafe uzar.
-
Düz yolda niye boşa atıyorsun ?
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X