< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HawrecT -- 31 Ekim 2024; 0:34:14 > |
9.6 volt 2700 mAh Nİ-MH pili 12v 0.5 A DC ile şarj etmek.
-
-
Merhaba 8 seri bağlı pil grubu şarjında kesinlikle balans devresi olmalı. Orjinalinde balans devreli varsa seri şarj edin, yoksa kesinlikle 8x paralel bağlyıp max. 1,5 volt ile şarj etmenizi öneririm. Yok eğer balans devreli bir seri bağ ise evet 12V adaptör ile (ama o adaptör ile değil çünkü amperi çok düşük) biraz daha güçlü adaptör ile şarj edin ama 12V artı üzerine bir seri diyot bağlayın voltaj ideal olur. Bu arada belki piller de eski olduğundan elinizde ki 0,5A adaptör şarj edebilir. Denemek gerekir ama 3-4 amper kapasiteli bir diyot araya bağlamayı unutmayın, 8x1,4V= 11,2V eder Yani 11,2-11,5 volt aralıkları uygun olur. Diyot voltaj düşümü sonrası 11,3-11,4 volta düşer uygun hale gelir. Kolay gelsin.
-
Teşekkür ederim, bu tarz bir devre yapmaya çalışacağım ama şimdilik şarj etsem pil zarar görür mü? Piller puntolanmış, RC kumandalı araç pili 9.6 v üzerinden gitmem lazım. Bu arada yeni aldım pili bir kere bitirdim şarj edemedim. Şarj aletine gelince aynısının 1A ve 2A olanları da var ama pil 2700 mAh olduğu için 270 -300 mA şarj akımı tavsiye ediliyordu. O yüzden düşük amper olsun dedim ama net bilgi sahibi değilim. Devre yapmadan şarja bağlamayın diyorsunuz yani ?
Pilin balans devreli olduğunu sanmıyorum bu arada. Pil aşağıdaki gibi.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HawrecT -- 31 Ekim 2024; 17:8:1 >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
-
Ben teşekkür ederim.
Bu pillerde balans devresine gerek yok. 0,5 amper akımlı bir adaptör de uygun olur. Öyle 10/1 şarj akımına fazla takılmayın bu pil gruplarında problem olmaz. Önceden dediğim gibi 12V çıkışın artı ucuna 1 adet 2-3 amperlik diyot bağlayın 11,2-11,4 V çıkış voltajı bu pil için gayet uygun olur. Tabi devre yapacaksanız da ayrıca devre konusunda yardmıcı olabilirim. Kolay gelsin.
-
Her yerde bu 10/1 oranı yazmışlar, o yüzden önemli sandım. Deneme amaçlı, bahsettiğim adaptör ile doğrudan bağlayarak pili şarj ettim. 2 saat sonra piller baya ısındı(ilk bir saat hiç ısınma olmadı), 1 saat daha bekleyip çıkardım. Dinlendikten sonra 9.9v ölçtüm. Tam şarj olmamış ama yarım saat kadar kullandım pil bitmedi, led şerit lambaya bağlayıp 8.5 volta düşürdüm, boşta duruyor şu an. Şarj esnasında voltaj 10.7 idi. Voltaj yetersiz galiba ama pil ısınınca akım mı yüksek geldi diye düşündüm. Çok sorum var:
1- Bu şarj voltajında (10.7v) diyot ya da direnç bağlanmaz değil mi? (bağlanacaksa 12 volt mu)
2- Amperi yüksek olan adaptöre bağlasam(1A - 1,5A - 2A var) voltaj düşüşü daha mı az olur?
3- Şarj işlemi için voltajı nereye kadar düşürmem sağlıklı, kullanılmadığında boş mu beklemeli bu piller?
4 -Bu adaptör uygun diyorsanız kaç derece ısı pile zarar verir? (dışarıdan ölçebilirim sıcaklığı) Sıcaklık uygunsa bu voltajda 6 saatte şarj olur mu?
Devre işini öğrenmeye çalışıyorum, vaktiniz varsa sizden bilgi almak isterim.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HawrecT -- 7 Kasım 2024; 0:22:56 >
-
Merhaba; aslında 10/1 eski akü eski pil grupları için geçerliydi. Ama şimdi lityum fosfat vb. pil kimyası değişince oranların önemi kalmadı. Belki sizde farkındasınızdır, devir kısa sürede pil şarj etme üzerine çalışıyor. Pil yada batarya, akü hepsi. Yani kullanıcı (tüketici) olarak; abi ben bataryamı hemen 10-15 dak. da şarj edeyim, 5-8 saat kullanayım isteği haklı olarak isteniyor. Ör; elektrikli araçlarda şarjın hızını söylememe gerek yok, yolda şarj istasyonunda ne kadar kısa kalırsa o kadar vakit kazancı yani. İşte bu yüzden lityum fosfat (şimdilik) devreye giriyor. 100 amper bir bataryayı eski teknikle en fazla 10 A/h akımla şarj ederken bu batarylar 50-60 ampere banamısın demiyor. Uzun konu şimdilik kısa keseyim.
Gelelim max. voltaja, 9,6V bir pilin max. voltajı kıyasla hesap edelim; 3,7V bir pil max. 4,2V ile şarj edilirse 9,6V bir pil X'de şarj edilmelidir? X= 9,6x4,2/3,7=10.89V-10,9V. max. voltajda şarj edilmelidir. Sizin pil şarj olurken ısındığına göre demek ki voltajı ideal olsa da pilin miadı biraz dolmuş ki bu voltajlarda ısınıyor. Voltajı biraz daha düşürmek gerekebilir. Yada çok ısındırmadan şarja devam etmek.
Cevap 1= Bu voltajda diyot bağlanmaz ama çok güçlü adaptörünüz olsaydı (ör 10-15 amper kapasiteli) elbette bu durumda araya amper sınırlamak için wattlı uygun omajlı direnç gerekirdi. Sizin adaptör 0,5A olduğu için ayrıca direnç veya bir daha diyot kullanmaya gerek yok.
2=Daha güçlü adaptör daha yüksek şarj akımı demektir ki pil ısınması çok hızlı olur, belki de pil patlar.
3= Kalan cevabı birazdan vereyim, vaktim kısıtlı
-
3- şarj işlemi için bir alt sınır voltaj yok, yani piller % 10 doluyken yada % 75 doluyken dahi şarj edebilirsiniz. Hatda devamlı tam boşalmadan hemen şarj ederseniz daha iyi olur. Yanlış olan görüş; piller tam boşalmadan şarj edilmez. Bu görüşe inanmayın bilakis zararlıdır da.Ama bu pili en fazla ne kadar deşarj (kullanma) edebilirim derseniz voltajı 7,9-8 voltlardan aşağı düşürmeyin. Aynen aküler gibi pillerin de deşarj noktası önemlidir.
4- Evet bu adaptör uygun ama ısınmaya pek müsaade yok . Aslında ideal voltaj ve akımla şarj edilen bir sağlam pil kolay-kolay ısınmaz, ısınması hayıra alamet değildir. O pile max. kaç derece sıcaklık zarar verir buradan bilemem, bilmiyorum da. Ama ılık dereceleri pek geçmesin, geçiyorsa demek ki pilin ömrü doluyordur. Yani miadı doluyordur. Bu defa işte araya bir wattlı direnç atılmalı. Ör;2w gücünde, 2,2R bir direnç deneyin. O adaptörün max. amperajında 1,1V kayıp yaşatır bu sebeple daha düşük amperle şarj edilir ısınma da olmaz.
Devre işini öğrenmek isterseniz elbette vakit buldukça bilgi vermeye çalışırım. Tabi sizin elektronik bilgi-beceri-tecrübe derecenizi iyi tespit etmem gerekir. Ör; bilginiz azdır, ben çok aktarırım, sizi boğar, bilginiz çoktur ben hafifden başlarım sizi sıkar gibi. Siz; lehim yapmayı, opamp, komparator, 7812 yada Transistör sürme gibi teknikleri biliyormusunuz? Mesela bu sorular ile başlayayım.
-
Tekrar sağ olun. Elektriğe aşinayım ama elektronik biraz zayıf. Yukarıda saydıklarınızdan sadece lehim yapıyorum diyebilirim.
Bu esnada birkaç şarj ve ölçüm de yaptım. Pil yeni bu arada toplamda 4 - 5 defa şarj etmişimdir.
Pili bitirdim şarj 8.5v iken 2 saat şarj ettim hiç ısınma olmadan çıkardım. Şarj voltajı 10v'tu. İki saat şarjdan sonra pil dinlenmiş hali: 9.55 v.
Bir gün sonra kullanmadan 1 saat daha şarj ettim, ısınma başlamıştı çok el yakmadan çıkardım. Sökmeden şarj voltajı 10.65'ti. Şu an pil 9.80 volt (toplam 3 saat şarj).
10 -10.6 şarj voltajı ancak bu kadar dolduruyor galiba.
Şarj esansında devreye multimetreyi seri bağladım, amper, 0.66 A gösteriyordu. Bunun için saatte 660 mAh dolduruyor diyebilir miyiz ?
15 volt 1A adaptör gelecek. Yavaş şarj daha iyi olacak gibi. Daha önce başka bir yerde, 15 v adaptör + LM317 + 4 ohm dirençli bir devre tavsiye edilmişti 300 mAh şarj akımı için. Siz ne diyorsunuz bu devre için ?
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HawrecT -- 10 Kasım 2024; 3:17:12 >
-
Sizde sağolun.
Bence 15V adaptör e falan gerek yok. Bu kullandığınız adaptör bu hali ile gayet uygun gibi. Siz en iyisi artı hat üzerine (adaptör artı ile pil artı arasına) yukarda bahsettiğim 2w 2,2R bir direnç bağlayın tamamdır. Ayrıca devre yapmaya gerek kalmaz, işininzi gayet güzel görür. Evet 0,66A=660ma dolduruyor diyebiliriz. Bu durumda bu tavsiye ettiğim direnç ile gayet uygun şarj eder. Yani arada ki direnç ile biraz akımı sınırlandırıp hem pilin ısınmasına engel olursunuz hemde şarj akımı biraz daha düşerek daha ideal şarj etmiş olursunuz.
LM317'li devre falan fii tarihinde kaldı. Bence hiç yapmayın daha iyi. Haa yok ben elektronik öğrenmek istiyorum, başlamam ve ilerlemem gerekiyor diyecekseniz farklı tabi. Ama hocam; işiniz yoğun ise, bu işe çok zaman ayıramayacaksanız boş verin. Bu elektornik öyle 3-5 günde öğenilecek bir şey değil. Kolay gelsin.
-
Tamamdır, direnci deneyeceğim. Yani çok vakit ayıramıyorum ama hobi amaçlı bir devre yapmak istiyorum.
Bu adaptör 10 - 10.7 volt civarı veriyor şarj sırasında, pilin dolu hali 11 volt dersek bu voltaja çıkarır mı 5 saat şarjda dursa. Tabi dediğiniz gibi direnç koyup 3.saatten itibaren başlayan ısınmayı engellemem lazım.
-
Evet 5 saat sonunda çıkarır. Aslında daha fazla şarjı pek kafaya takmayın. Çünkü o voltajlarla zaten piliniz % 85-90 dolmuş demektir. Tabi direnç sonrası ideal şarj akımı ile % 95-100 pili doldurur. Hobi amalı devre yapmak istiyorsanız; ufaktan başlamak doğru olan. Tavsiyem; önce küçük bir bredboard, 2-3 adet yeşil kırmızı led, 1k, 5k, 10 k 1/4W direnç çeşitleri, 1 adet 7812, lm317, TIP122 transistör alın. WEb'de bu malzemeler ile basit devreleri bulun ve devreye göre bredboard üzerinde şeamyı oluşturun. Bredboard'a verdiğiniz voltaja uygun devreler (Ör; cep şarj cihazı ise 5 VDC elinizde ki 12V adaptör ile ise 12 VDC'ye uygun devreler kurun, çalıştığını görün, kendinize öz güven gelir. Tabi bu arada bu işi severek yapıp yapmayacağınız da bu esna da belli olur. Ör; çalıştığını gördüğünüzde hoşunuza gider zevk alırsanız elektroniğ seviyorsunuz anlamı çıkar ki devam edersiniz. Yok size sıkıcı gelirse yolun başındayken bu işi yapmaz, vaz gereçersiniz, boş yere masrafa da girmemiş olursunuz.
Hemen 3 farklı basit bir devre çizdim, örneğin bu devrelerle başlayabilirsiniz.
-
Bakacağım devrelere, elinize sağlık. Kullanılmış ve sıfır karışık devre elemanları var bende. Bazılarını fotoğraf olarak atayım. Dirençleri ölçmüştüm, renk olayına da baktım. İki transistörden biri NE555P diğeri BC237.
Voltajları tam olan ama anakarta start vermeyen Masaüstü PC arızalı güç kaynağı da var. O işime yarar mı bu tarz devrede. Bir de aşağıdaki diyotlar da akım sınırlıyor mu ?
-
Eyvallah, ben elinizde ki malzemelere uygun devreler çizeyim, siz yapın, buradan paslaşırız. Bismillah der başlarsınız nereye kadar gideceğinizi berbaer göreceğiz inşallah. Biz en iyisi önce elinizde ki power supply'nin tamiri ile başlayalım.
O power supply (PSU) nin çıkış kondansatörleri şişmiş olabilir ki yüke bindimi korumaya geçer, kapanır.
Bunun için basitçe bir test yapacağız.
Bilgisayara takmadan bağımsız olarak test edeceğiz.PSU çok kablolu çıkışta ki yeşil ile siyah arasını kısa devre yapın, PSU çalışmaya başlar. 12V 10w,, 21W gibi varsa elinizde bir lamba ile önce sarı-siyah=12V'a değdirin PSU kapanmıyorsa sonra kırmızı-siyah=5 V'a değdirin, yine kapanmıyorsa turuncu-siyah=3,3 V'a değdirin. 5v ve 3,3V uçlarına biraz daha büyük yü
k ile takılmalı. Ör; 12V araç far ampülü tam uygun olur. Hangisinde PSU kapanıyorsa onun KOnd. ları şişmiş demektir. Zaten PSU'yu açınca çıkış tarafında ki kond. lara dikkatli bakınca şişmiş kond.lar bariz görülür. Tabi bazı zaman kond.lar tam altından da şişer yada patlar bunları görmek için KOnd.ları sökmek gerekir.
Her ne kadar siz biliyorsunuzdur ama yüksek voltaj tehlikesini aman unutmayın, fişten çekili, 220V tarafında ki kondansatörlerin de boş olduğunu bir multimetre ile ölçün ondan sonra uğraşmaya başlayın. Kolay gelsin.
-
Anladım ben zevkle yapmaya çalışırım. Elimde bir tane yanmış dandik bir PSU ve bir tane de henüz arızasını çözemediğim iyi bir PSU var. İyi olan için 10 yıl önce forumda konu açmıştım cevap yazan olmadı. Şimdi güncelleyip sadeleştirdim mesajı bakmak isterseniz link atıyorum. Daha önce yardımcı olanlar olmuştu ama ben devamını getiremedim henüz. Geniş zaman bulmam gerek bu işlere. Sizin de çok vaktinizi almadan fikrinizi öğrenmek isterim. Aciliyet yok. İçinin detaylı fotoları da var.
Lamba bağlayıp denedim o zaman 12v kanalını sıkıntı yoktu. 12 v lambayı 5v ve 3v kanallarına da bağlayabilir miyim test için?
Bir de üzerindeki IC entegreyi kalem havya ile sökebilir miyim internette buldum aynısını değiştirmek gerekirse diye ?
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HawrecT -- 13 Kasım 2024; 0:39:48 >
-
5V ve 3,3V uçları dahil hepsine birden yük bağlamanız daha doğru olur. Linke baktım, hata PG (power good) veriyorsa biraz zor. Power ON kablosu yeşil renkli olan kablodur. ON- yani paşlatma kablosu.
-
Bakarım inşallah teşekkür ederim. "Power good" hatası eminim gri kablo. PSU kitapçığında green :PS_ON , gray:PWR ON olarak isimlendirilmiş. Yeşil kablodan başlıyor PSU. Griden voltaj alamıyorum.
Bu arada aşağıdaki multimetre ile kondansatör ölçemiyorum değil mi elimde bu var ?
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Kablo renkleri aynen söylediğiniz gibi. Bu multimetre ile maalesef kondansatör ölçülmez. Griden voltaj okunmaması normal. PG sinyali voltaj olarak okunmaz. Bende linkini eklediğim; test cihazı var. Resimlere bakarsanız zaten PG'nin 320 gösterdiğini göreceksiniz. İşte sağlam bir PSU da PG değerleri bu değerlere yakın okunur.
aliexpress.PC bilgisayar LCD 20/24 Pin 4 PSU ATX BTX ITX SATA HDD dijital güç kaynağı test cihazı - AliExpresshttps://tr.aliexpress.com/item/1005003563720911.html?src=google -
Tamamdır böyle bir test cihazı edineceğim galiba. PG sinyalinin voltajla değil başka bir değerle ölçüldüğünü bilmem iyi oldu. Bir tane de kondansatör ölçen cihaz almam lazım. Çok yardımcı oldunuz. PSU'nun üzerine gittiğim vakit tekrar kapınızı çalarım inşallah :)
Pil şarj adaptörüne bağlamak için "2w gücünde, 2,2R bir direnç deneyin" demiştiniz, dirençlerin 2 watt gücünde olduğunu nereden bileceğim? Daha önce attığım fotoğrafta sağdan 2. olanlar 2.2 k direnç ama watt'ını bilmiyorum?
-
Kapım her zaman açık. Faydalı olmak isterim.
Önce ki resimde ki dirençlar 1/4 Watt, bu dirençlerden yaklaşık 8 kat daha büyüklükte olacak. Cüsse yönünden yani. Zaten siz 2w isteyince malzemeci size doğrusunu verir.
Bende bir multimetre var, ANENG marka, aliexx. den almıştım. Küçük cep tipi, 10.000 uF'a akadar kond. ölçebiliyor. ANENG AN8203 modeli. Tek eksiği amper ölçemiyor. Zaten bende pens ampermetre vb. çok çeşitli m.metre var. Yani amper ölçmesine ihtiyacım yok. Tabi True RMS özelliği olması da extra avantaj. Böyle bir model tavsiye ederim.
-
Sağ olun tekrar tavsiyeler için de. Zaman buldukça uğraşıyorum ben de . Elektronik güzel şey.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X