Merhaba değerli dostlarım benim aklıma soru takıldı ? Aynı cins yakıt diyelim benzinli , vitesleride aynı sadece manuel veya sadece otomatik vites olsun. Motor hacimleri farklı , beygir güçleri farklı , tork farklı ve araba ağırlığı farklı olsun ancak arabay alınacak yolcu ve yük aynı olduğunda mukayese nasıl hesaplanır . Mesela A arabası ağırlıkca hafif ama motor hacmide küçük B arabasının ağırlığı fazla ancak motor hacmide fazla. Ayrıca örneğin 1.2 turbo benzinli bir araç atmosferik kaç hacimli ve kaç beygirlik arabadan iyi nasıl mukayese edebiliriz ? Sanırım öğrenmek istediğimi anlatabildim ? Saygılar . < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
Arabaların arasında hangisi güçlü hesabı nasıl yapılıyor ?
-
-
Motor tipi, şanzıman, aktarım organları vs sonucu etkiler. Ancak beygir başına düşen kilogram ile az çok bilgi edinebilirsiniz. Aracın beygiri/Ağırlık yapın. Değeri yüksek olan araç genellikle daha iyi yürüyecektir.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
0-100, 100-200 gibi değerlere bakabilirsiniz. Hem şanzıman hem motor performansını ölçmüş olursunuz.
-
Biraz karmaşık bir husus bu. Konuya biraz hakimseniz göz ucuyla bakarak tutarlı tahminler yürütebilirsiniz.
Öncelikle araçların teknik verilerinde beygir gücü ve torkun en yüksek değeri verilir. Bir de motorun tork eğrisi denilen, hangi devirde ne kadar tork verdiğini gösteren bir grafik vardır. Esas hesabı bu grafik üzerinden yapabilirsiniz.
Şanzıman oranları genelde benzer motorlarda genelde aynı veya yakındır. O yüzden bunu göz ardı da edebilirsiniz.
Şimdi bilmeniz gereken bir tane formül var; Tork (NM) * Devir (RPM) / 7121 = Güç (Beygir Gücü)
Aracın o anda ürettiği torku devir ile çarpıp 7121'e bölersek o anda ürettiği beygir gücünü hesaplarız.
O zaman bir vitesi hangi devirde büyüttüğümüzü, vites değiştirdikten sonra devrin kaça düştüğünü bilirsek, aracın hızlanma esnasındaki ortalama gücünü bulabiliriz. Aracın ağırlığını bu güce bölerek kilogram başına beygir gücünü bulup hangi aracın daha iyi hızlanacağını kestirebiliriz. Tabii burada aktarma kayıpları, şanzımanın törpülediği güç gibi etmenleri ihmal ediyoruz.
Örnek veriyorum: 2.0 atmosferik motorlu 4500 devirde 190 nm tork, 6000 devirde 136 beygir güç üreten bir otomobil ile 1.6 turbo dizel motorlu, 2000 devirde 300 nm tork 4000 devirde 120 beygir güç üreten bir otomobil olsun.
İlk aracımız 6000 devirde vites büyütüp 4500 devirden devam ediyor olsun. İkinci aracımız da 4000 devirde vites büyütüp 3000 devirden devam ediyor olsun. İki aracın da ağırlığı aynı olarak 1250 kilogram kabul edelim.
Şimdi 1. aracın 6000 devirde 136 beygir güç ürettiğini biliyoruz. Peki 4500 devirde ne kadar güç üretiyor?
190 x 4500 = 855.000 / 7121 = 120 beygir. Yani hızlanma esnasında kullandığı 4500-6000 devir aralığında güç 120-136 arasında ve sürekli artış halinde (Yani 4600 devirde 122, 4800 devirde 124 diye gidiyor). Bu durumda 4500 devirde beygir başına 10,4 kilogram ağırlık düşüyor. 6000 devirde ise 9,2 kilograma kadar düşüyor bu ağırlık (Yani 1 beygir gücünün hızlandırması gereken kütle 9,2 kilograma kadar düşüyor).
Turbo dizel aracımız ise 4000 devirde 120 beygir güç üretiyor dedik. 3000 devirde ise 300 nm tork vermesi imkansız zira öyle olursa 126 beygir güç üretmiş olur ki biz 4000 devirde 120 beygir maksimum gücü var dedik. Peki 3000 devirdeki gücü nasıl buluruz? Hemen tork grafiğini buluyoruz: 3000 devirde 260 nm civarında tork 82 kilowatt civarında güç var. 82 kw aşağı yukarı 110 beygir yapar (1.36 ile çarpılır).
Yani 1.6 turbo dizel araç hızlanırken 110-120 beygir bir güç aralığında hızlanıyor. 2.0 atmosferik motor ise 120-136 aralığındaydı. Ağırlıklar da aynı olduğuna göre 2. aracın 110 beygir güç üretirken beygir / ağırlık oranı 11,3, 120 beygir güç üretirken beygir / ağırlık oranı 10,4 olur. Bu durumda yarış senaryosunda 2.0 atmosferik aracın daha iyi hızlanabileceğini öngörmek yanlış olmaz.
Şanzıman oranları emsal araçlar arasında çok bir şey değiştirmez zira beygir gücü tüm bu karmaşayı gidermek için ortaya çıkan bir değerdir. Yani 4000 devirde 120 beygir güç üreten turbo dizel bir motor ile 6000 devirde 120 beygir güç üreten atmosferik motorun, turbo dizelin 1,5 kat daha uzun şanzımanı çevirmesine rağmen maksimum güç devirlerinde dipgaz yapıldığında hemen hemen aynı hızlanmayı göstermeleri beklenmelidir.
Edit: Aslında keşke Peugeot'nun 1.6 225 beygir motoru ile Volkswagen'in 2.0 190 beygir motorunu kıyaslasaymışım. Görünürde 35 beygir daha güçlü bir motorun nasıl zayıf kaldığını göstermiş olurdum.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 5 Kasım 2021; 2:1:3 >
-
Sn crssover , sn diablo ve sn goodorevil gerçekten verdiğiniz bilgiler ile aklımdaki soru işaretlerini gidebilirim. Hele sn goodorevil detaylı açıklamanız için çok teşekkür ederim. Emeğinize sağlık. Sağlıklı günler dilerim. Saygılar.
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X