Şimdi Ara

Atık Yağ Geri Dönüşüm Waste Oil Recovery

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
1
Cevap
0
Favori
707
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Motor yağı değiştirilir, değişmiş işe yaramaz görülen eski yağdır. Lekesi çıkmaz. Kara yağdır adı. Odun hızarı kullananlar ucuz diye zincir yağı yapar.

    Araç servislerinde ve özellikle kamyon (iş makinası) tipi yerlerde çok olur. Varili(200lt) 150-200-250 TL civarındadır. Enerji değeri çok yüksektir. Kaloriferde yakılmakta ancak brülör deliğini büyütmektedir. Zamanla o brülör memesinin değişmesi gerekir. Meme aşındırmasının sebebi motorda yağa karışan aşındırıcılığı yüksek maddelerdir.

    Bu yağ aslında temizlenerek tekrar piyasaya sürülür. Temizlemede 330 santigrad a kadar ısıtıp yağ içinde bir kısım temizlenmesi gereken maddelerin direnci kırıldıktan sonra %5 sülfürik asit ve sonra %3 kostik uygulaması ile temizlenir. Bu asit yöntemindeki atık tehlikelidir ve bu yöntem abd de yasaklandı. Türkiyede de popüler değil çünkü tehlikeli atığı temizlemesi için bir kuruma veriliyor ki o kurumun alım fiyatı yüksek. Yani atığı çöpe atamıyor o kuruma vermesi kanuni zorunluluk ve pahalı.
    Damıtma ile ayrıştırma çok efektif. Ama siz ev şartlarında yapamazsınız. Çok meraklı ve güvenliği alırsanız "homemade" tarzı yapanlar da yok değil. Damıtmada düşük basınçta yapılanı daha makbul.
    Bu arada 330 derece yağın yanma sıcaklığının çok üstünde. Yağ 250 lerde alevlenmekte. Ya içeride hava olmayacak (yani sadece yağ buharı) ya da vakum altında olacak.
    Bu yağdan 5 ayrı cins yağ ve lpg elde edilebilmekte... Atık yok damıtmada, toner mürekkebi oluyor çıkan atık.

    Ancak bu yağ temizlenmeden direk beton santrallerinde kullanılabiliyor. Kanunen serbest. Çünkü çimento imalatında yüksek sıcaklıkta yakıldığından kara yağ atıkları tehlikesiz hale geliyor. Diiceksiniz ki yanmanın da sıcaklığı mı olur? Yakıtın yanması için gereken sıcaklık vardır bir de ısı transferi yaptığından dolayı yanmada geçen süre içindeki denge sıcaklığı vardır. Ortam soğuksa alevler de soğur ve yanma sıcaklığı azalır. Ama küçük ortamda fazla yakıt kullanılırsa sıcaklık artar dolayısıyla alev sıcaklığı da artar. Ne ortamdan aleve ne de alevden ortama ısı transferi olmadan tespit edilen yakıtın alev sıcaklığına adyabatik alev sıcaklığı (adiabatic flame temperature) denir.

    Ayrıca asitle temizleme yönteminde 330 dereceye ısıtmadan da temizlersiniz ama asit çok tehlikeli bir asit. Pet i çeliği bakırı deler.
    Yağı 60 dereceye ısıt. %10 asit ekle. Çok fazla karıştır. Yağdan yeşilimsi dumanlar çıkarsa asit etkimiştir. 2-3 gün beklet. Dibine çökmüşse üstündekini al. Kostik ile nötrleştirebilirsin ve ya nötrleştirmeden kullanabilirsin. Kostik %3-5 arasında ve o da çok tehlikelidir. Deriyi mahveder ve çok şeyi deler.

    Asiti %25 eklersen sonuç kesin olur. Hatta daha yüksek de eklenir. Ama asit yağda çözünmediğinden karışması çok zor bunun için makina bile yapılması gerekebilir. Sistematik olarak %5 asit kullanılır. Çünkü hem maliyet azalır hem de kostikle nötrlenmesi gereken asit azalmış olur. Bu asit metalleri yediğinden fabrikatif üretimde yani yeniden kullanım için üretimde kesinlikle asit temizlenmiş olmalıdır. Ayrıca fabrikatif de 330 a kadar ısıtma olduğundan asit çok rahat işini görür.
    Sülfürik asit-kostik sanayide deterjan üreticilerinde bulunur Normalde çok ucuz ama onlar kaça satarsa.. Asit sülfürik asit kostik de Sodyumhidroksit NaOH tır.

    Tabi kara yağ atık yağ waste oil temizlemesinde bir de refrigiratif tarz Bütan ile yapılan temizlik var... Tüpgaz yağa karıştırılıyor ve yağı çözüyor. Tüm pislikler o esnada çöküyor ve yağ ayrı bi kısma alınıp bacsıncı düşürülünce bütan tekrar gaz olarak ayrılıyor. Tüpgaz nelere kadir değil mi? Çok temiz ve kaliteli ürün çıkaran yöntem. İsmi aklıma gelmedi ama soğutma çevrimi gibi çalışıyordu...

    330 dereceden sonra yağ buharlaşmaya başlıyor. Buharlaşırken sıcaklık sabit değil. Neden çünkü içeriği birden fazla yağ bulunduruyor. Biri buharlaşırken diğerlerinin sıcaklığı arttırma eğilimi devam ediyor.
    Tabi buharlaşırken sıcaklığın sabit olması enerji ihtiyacının yok olması değil. Yağ sıcaklığını arttırmadığı halde hala ısınıyor yani buharlaşıyor. Kaynayan suyun hala altında ocağın yanması gibi.

    5 dedik ama aslında atık yağ temel olarak iki cinstir. Kalın ve ince. İncesi benzinsidir ve kokusu çok yayılır. Kimyada kaynama noktası düşük olan maddelerin uçuculuğunun fazla olması ilkesi. Amatörce yapılan sistemlerde bu ürün ilkin çıkar. Mazot olarak kullanılabilir. Hatta bunu kullanan birisinin 10 numara yağdan ve motorinden(mazot) çok daha temiz eksozu olduğunu söylediğini bilirim.

    Kalın olan ikinci ürün daha yüksek sıcaklıkta çıkar. Daha kalındır ama sobaya dökülünce hemen yanar. Diğeri yani ince olanı sobada gazyağı gibi parlar ve sobadan alevi kendine çekerek bulunduğu kapta patlayabilir.

    Basit bir damıtmada basıncı düşürmek için ortamdan kompresörle vakum yapılırsa kompresör yanısı gaz çeker. LPG dir ve bildiğiniz patlama tehlikesi bulunmaktadır. Büyük sistemlerde bu lpg depolanır. Ama basit sistemde ısıtma kısmına yollanıp yakılabilir direk.

    Şimdi sorarsınız hem yağı buharlaştırmaktan bahsediyoruz yani bi şeyleri yakıcaz bu iş için. Hem de zaten kendisi yanan birşey elde edicez? Yani zarar diil mi? Yaktığımızı yakmasak daha iyi diil mi? Evvela odun da yakabilriz başka şey de. Ayrıca temiz bi şey elde ediyoruz.
    Öyle ki bu atık yağı damıtan ufak sistemlerde yağın kendisi ve ya çıkan ürün yakılır. Yani hem temiz ürün çıkıyor hem de çıkan ürün kara yağı damıtmak için buharlaştırmada kullanılıyor... Demek istediğim buharlaştırma damıtma için öyle sanıldığı kadar yakıt gerekmiyor. İlk çalışmada buharlaşma sıcaklığına ulaşılırken çok yakıt lazım ama sonra "rejim"e girince gerekmiyor fazla yakıt.


    Bu tip bir sistemde baca gazından ısıyı geri kazanma yöntemlerini tartışmamız lazım.

    Şimdi bu yağın buharlaşma ısısına ulaşamamıştım. Kimse bilgi vermiyor, verenin bi şe bildiği yok. Ama en son shell miydi neydi yağ distirbütörü ile iletişim kurmam tavsiye olunmuştu.

    Küçük bi deney seti yaptım ve 10kW ile yağ buharlaştırdım. Suyun 540cal/gram olan buharlaşma ısısı 1340 gibi görünüyordu. Bazı yanlış tespitlerimiz olabilir. Mesela buharlaşan kütlesini çok az yağı referans alarak hesapladığımızdan muhakkak yanlış. Sistemimiz yalıtımsız olduğundan ısının hepsi yağa geçmedi. Yani 1340 gibi görünen ısıl değer aslında yarısı nispetinde. Mesela 800. Tabi hesabımız da yanlış olduğundan 1000 diye kabul edilebilir. Hesabı da bi ara sallarım buraya.

    10kW lık rezistans ile saatte 8 lt lik yağ damıttığım bilgisi var.
    10kW 1 saatte enerjisel olarak;
    E = 10kW*1saat=10kWsaat=10000Nm/s*3600s=3.6*10^7Joule (joule=Nm) =36MJ
    4.184Joule = 1 calorie (10kWsaat 4TL yapıyor, 8lt yi 4 liraya halletmişiz)
    36MJ=36/4.184MC=8.6MC (mega calorie diye bi birim kullanılıyor muydu bilmiyorum ama biz kullandık)
    1 saatte 8litre yağ d=0.8gr/cc yoğunluk ile (1 litre = 1000cc, cc=cubic centimeter=cm^3)
    m=V*d=8000cc*0.8gr/cc=6400gram
    Buharlaşmada enerji=buharlaşan kütle*birim buharlaşma ısısı=Ev=m*e
    8.6MC=8600000calorie=6400gram*e; e=1343calorie/gram

    Bu değer suyun 540calorie/gram değerinin neredeyse 3 misli. AMa bizim deney seti yalıtımsızdı yani tüm ısı enerjisini yağ almadı o yüzden bulduğumuz sonucun yarısını kabul edebiliriz. O taktirde suya daha yakın.







  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Petro time motor yağı.
    2 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.