İnternetten dizüstü bilgisayar satın almak için sipariş veren binlerce kişinin ödediği paralar buhar oldu... Ne paraları iade edildi, ne de binlerce liralık ürünler adreslere teslim edildi. Site, siparişleri teslim etmezken şirket merkezi ve depo da kapatıldı. Yetmedi, söz konusu şirket açıklama yaptı: "Aradaki kur farkını ödeyin siparişinizi 90 gün içinde gönderelim!". Konu ile ilgili telefonla ulaşmak istediğimiz şirket sahibine ulaşılmazken, hukukçular, mağdurların savcılığa başvurmaları gerektiğini söyledi.
Teknoloji dünyası, Norma Bilgisayar Dış Ticaret Şti. (pcdepo.com) üzerinden satışı yapılmasına karşın teslim edilmeyen binlerce ürünle çalkalanıyor. 13 yıla yakın bir süreden beri faaliyet gösteren pcdepo.com isimli e-ticaret sitesi, büyük indirimleri görerek dizüstü bilgisayar satın alan teknoloji tutkunları mağdur oldu. Haftalar geçmesine rağmen sipariş ettikleri bilgisayarlar bir türlü kargoya verilmedi.
MAĞDURLAR HAREKETE GEÇTİ Dizüstü bilgisayar siparişi veren kişilerin ödediği para 2 bin TL ile 4 bin TL arasında değişiyor. Ödemelerini kredi kartı üzerinde yapan olduğu gibi banka havalesi ile yapan da var. Birçok kişi, şirketten sağlıklı bir yanıt alamayınca yaptıkları ödemenin iadesi için çeşitli girişimlerde bulunuyor. Kimileri ise Tüketici Hakem Heyetlerine başvurma planı yapıyor.
SIKINTI EKİM AYINDA BAŞLADI Hürriyet Dünyası’nın da ulaştığı mağdurların hemen hepsi, ya ürünlerini geri alabilmek ya da paralarının iadesini istiyor. A.S.Y., 13 Ekim’de sipariş verdiğini ancak henüz ürününü alamadığını söyledi. İ.D. ise, 26 Ekim’de verdiği sipariş bir hafta içinde teslim edilmeyince kendi çapında araştırmaya gitmiş. İ.D.’nin edindiği bilgiler, umudunu biraz daha kırmış gibi. Zira şirket merkezi ve depo olarak kullanılan yer kapalı.
YILDA 25 BİN BİLGİSAYAR SATTI Dolandırıldıklarını anlayan ve mağdur olan binlerce kişi Facebook ve sosyal medya hesapları üzerinden örgütlendi. Bazıları parasını kurtarmak için bankalara koşarken, bazıları da dolandırıldıkları için savcılığa şikayette bulundu. 94 bin üyesi bulunan ve yılda ortalama 25 bin dizüstü bilgisayar sattığı belirtilen şirketten alışveriş yapan ve dolandırılan kişi sayısı tam olarak bilinmiyor. Şirketin ticaret sicil kaydında ise önemli bir değişim yaşandı. Şirket ortaklarından biri hissesinin tamamını diğer ortağa devretti.
TELEFONLARI AÇAN YOK, ŞİRKET KAPALI Kredi kartı ve havale ile ödemeyi gerçekleştiren ve dolandırıldığını düşünen vatandaşlar şirketin telefonlarını aradı. Ama açan olmadı. İnternet sitesinde yazan şirket adresine gitti; ama bu kez de sözkonusu işyerinin kapandığını gördü. Hürriyet Dünyası’nın cep telefonunda aradığı şirket sahibi Sinan Yener’e de ulaşılamadı.
‘SON KURUŞUNA KADAR ÖDEYECEĞİZ’ İnternet dünyasında büyük yankı uyandırmasının ardından şirket müdürü Sinan Yener'in telefonundan alışveriş yapan herkese SMS gönderildiği anlaşıldı. Gönderilen SMS'lerde alışveriş yapanlara ödemelerinin yapılmasının planlandığı söylendi. Müşterilere gönderilen mesajlarda "Ödemelerini herkesin yapmayı planlıyoruz. Norma kapanmayacak ve gecikmeli de olsa herkesin ödemesini son kuruşuna kadar ödeyeceğiz. Benim 13 yıllık emeğim var bu e-ticaret sitesinde ve şirkette bırakıp kaçıp gitmek söz konusu bile değil" denildi.
‘KUR FARKINI ÖDEYİN GÖNDERELİM’
Gönderilen SMS'lerin ardından bu kez pcdepo.com'dan dikkat çekici gibi bir açıklama yapıldı. Geçtiğimiz cuma günü şirketin web sitesine konulan açıklamada Şubat-Eylül ayları arasında kurların aniden yükseldiği, sipariş verenlerin bu kur farkını ödemesi halinde 90 gün içinde sipariş ettikleri bilgisayarı göndereceklerini duyurdu. Şirket, müşterilerine yönelik son açıklamayı geçtiğimiz cuma sitesine koydu.
MAĞDURLAR SAVCILIKLARA BAŞVURSUN Av. Alper Sarıca, sanal mağaza üzerinden alınan ürünün 30 gün içinde müşteriye teslim edilmesi gerektiğini hatırlattı. Benzer durumdaki mağdurların, şirkete karşı alacak davası açmaları halinde sonuç almalarının güç olduğuna işaret eden Av. Sarıca,“Her mağdur, şirket yetkilileri ve sorumlular hakkında en yakın karakola ya da cumhuriyet savcılığına şikayette bulunmalıdır” dedi. Av. Sarıca, şirketten müşterilere çeşitli zamanlarda gönderilen mesajların birbiri ile çeliştiğine işaret ederek, “Şirket sahipleri hakkında nitelikli dolandırıcılıktan dava açılması halinde kişi eğer hapis yatmak istemiyorsa şikayetçi olan mağdurların zararını gidermek zorundadır. Olayda binlerce mağdur olduğu belirtildiğine göre dava açılması halinde faillerin miktar itibari ile tarihi bir hapis cezasına çarptırılması söz konusu olabilir” dedi. Av. Sarıca, şirketin elinde olmayan ürünleri sattığının belirlenmesi durumunda, Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamında da işlem yapılabileceğini kaydetti. Tüketicilerin internet üzerinde alışveriş yaparken dikkatli olmaları uyarısı yaparak “Hiç kimse aynı kalite ve nitelikteki bir ürünü piyasa fiyatından çok daha ucuza satamaz” dedi. kataer@hurriyet.com.tr; dgokce@hurriyet.com.tr