Şimdi Ara

Çinli araştırmacılar, Mach 16 hıza ulaşabilen dünyanın ilk jet yakıtlı motorunu üretti

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
18
Cevap
0
Favori
893
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
14 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Çinli araştırmacılar, Mach 16 hıza ulaşabilen dünyanın ilk jet yakıtlı motorunu üretti
    Çinli bilim insanları, jet yakıtıyla çalışan ve Mach 16 (ses hızının 16 katı) hızına ulaşabilen bir motor geliştirdi. Kerosenle çalışan dünyanın ilk eğik patlamalı motoru (oblique detonation engine, ODE) ile hipersonik uçuşlarda devrim yaşanabilir.



    Pekin'deki JF-12 şok tünelinde, 40 km'den fazla irtifada yüksek Mach uçuş koşullarının simüle edildiği denemelerde, Çin Bilimler Akademisi'nden (CAS) araştırmacılar, yaygın bir ticari kerosen olan RP-3 jet yakıtı kullanarak sürekli eğik patlama dalgaları elde ettiler.



    Elde edilen sonuçlar, geleneksel scramjet motorlarından 1.000 kat daha hızlı yanma oranları ve Mach 6 ile Mach 16 arasında operasyonel hızlara ulaşılabileceğini ortaya koyuyor. Bu hızlar, geleneksel hava soluyan motorların ulaşamayacağı kadar yüksek.



    Eğik patlamalı motorlar nasıl çalışıyor?



    Scramjet motorlarının aksine, büyük yanma odalarına ihtiyaç duymayan ve yüksek Mach hızlarında alev sönmesi riskiyle karşılaşmayan ODE, şok dalgalarını avantaja çeviriyor. Mühendisler, yanma odasının duvarına stratejik olarak 5 mm'lik bir çıkıntı yerleştirerek, mikro saniyeler içinde yanmayı tamamlayan kendi kendini sürdüren "patlama elmasları" (ultra hızlı şok dalgasıyla beslenen patlamalar) oluşturabileceklerini keşfettiler. Bu şok dalgaları, yakıt-hava karışımını şiddetli bir şekilde tutuşturarak, kendi kendini güçlendiren bir patlama cephesi yaratıyor.



    Çinli araştırmacılar, Mach 16 hıza ulaşabilen dünyanın ilk jet yakıtlı motorunu üretti



    Mach 9 hızında yapılan testlerde, detonasyon noktalarında ortam seviyesinin 20 katına ulaşan basınç artışları tespit edildi. Bu da motorun, scramjet motorlarının çalışmakta zorlandığı hızlarda önemli bir itiş gücü üretebildiğini gösteriyor.



    Motorun aşırı yüksek güç gereksinimi nedeniyle, rüzgar tüneli yalnızca 50 milisaniyelik bir sürekli çalışma süresi sunabildi. Bu süre, Mach 9 hızında yaklaşık 150 metre yol kat edilmesine eşdeğer bir süreydi ve araştırmacılar için motorun ateşleme ve kendi kendini sürdüren şok dalgası tahriki hakkında tam bir anlayış sağlamaya yetti.



    Çinli araştırmacılar, Mach 16 hıza ulaşabilen dünyanın ilk jet yakıtlı motorunu üretti



    Araştırmacılar, yeni motorun bir scramjet tasarımından yüzde 85 daha kısa bir yanma odası olduğunu ve bunun uçağın ağırlığını önemli ölçüde azaltabileceğini ve uçuş menzilini uzatabileceğini söylüyor.



    On yıllardır hipersonik motorlar hidrojen veya etilen yakıtlarına bağımlılar. Ancak bu yakıtlar hızlı ateşlenebilmesine rağmen pratik olmayan depolama gereksinimlerine sahipler. RP-3 keroseni ise lojistik açıdan daha elverişli ve daha yüksek enerji yoğunluğuna sahip olsa da, uzun ateşleme gecikmeleri nedeniyle motorun uçuş sırasında çalıştırılmasını son derece zor hale getiriyor.



    Ancak araştırmacılar, tutuşmadan önce yakıt-hava karışımlarını 3.800 Kelvin'e (3.527 santigrat derece) kadar önceden sıkıştırarak, zincirleme reaksiyonları tetiklemek için yerel "sıcak noktalar" oluşturan küçük bir çıkıntı ekleyerek ve yakıt dağılımını hızlandırmak için kanat şeklinde yapılar kullanarak bu sorunun üstesinden geldi.



    Ayrıca Bkz.Boomless Cruise: Sonik patlama olmadan süpersonik uçuş artık mümkün



    Çin, dünyanın her yerine bir saat içinde erişebilen bir uçak hedefliyor



    Proje, Çin'in 2030 yılına kadar dünyanın her yerine bir saat içinde ulaşabilen bir uçak inşa etme konusundaki iddialı planının bir parçası olarak ortaya çıktı. Mach 16 (yaklaşık 20.000 km/s) hızında, Şanghay’dan Los Angeles’a yarım saatte ulaşabilen bu teknoloji, atmosferik ve yörüngesel uçuşları birleştiren yeniden kullanılabilir uzay uçaklarını mümkün kılabilir.



    ODE motoru eğer askeri teknolojiye uygulanırsa, ultra uzun menzilli ve düşük operasyonel maliyetli hipersonik füzeler, insansız hava araçları veya hatta bombardıman uçakları üretmeye olanak tanıyabilir ve Çin Halk Kurtuluş Ordusu’na (PLA) gelecekteki savaşlarda önemli bir avantaj sağlayabilir.



    Ancak hâlâ aşılması gereken engeller bulunuyor. Araştırmacıların patlayıcı yanma sırasında ve sonrasında RP-3'ün yan ürünleri hakkında daha fazla bilgi edinmeleri ve gerçek uçuş için motor verimliliğini artırmak üzere çıkıntı konfigürasyonlarını optimize etmeleri gerekiyor.



     




    Kaynak:https://www.scmp.com/news/china/science/article/3299576/chinese-scientists-build-worlds-first-jet-fuel-powered-engine-mach-16-flight
    Kaynak:https://www.msn.com/en-xl/news/other/chinese-scientists-build-world-s-first-jet-fuel-powered-engine-for-mach-16-flight/ar-AA1zOj9z







  • G kuvvetinden dolayı diyorsanız haklısınız, g kuvvetini belirleyen şey ivmelenme. Yani mach 16 da olsa, eğer sabit bir hızda gidiyor ise ekstra g kuvveti yaşanmaz. Ama tabi ki o hıza çıkarken ve o hızdan yavaşlarken ki oranları önemli. Bunu da insanların kaldırabileceği ivmede yapmaları gerekir ki bu da maksimum hıza ulaşmak için de tekrar yavaşlamak için de epey bir süreye ihtiyaç anlamına gelir, o açıdan haklısınız.

    Mesela yolcuları maksimum 3G kuvvetine maruz bırakarak 0 dan mach 16 ya ulaştırmak istenir ise v=u+a⋅t formülünden yaklaşık 3 dk 6 saniye süre gerekir. Tabi yine bunun bir de yavaşlama süreci olacak bu da aynı şekilde. Yani 6 dk hızlanma ve yavaşlamaya harcanız. Ama özel G giysileri giyinmeden normal insanların 3dk gibi süre boyunca 3G ye maruz kalmaları çok sıkıntı yaratabilir.

    En fazla normal insanların 2G kuvvetine giysisiz bir süre dayanabileceğini düşünür isek, bu sefer 4dk 40 saniye gerekir maks hız için. Bu sürenin tamamında da 2G kuvvetine maruz kalırlar. Giysisiz bir şekilde bunda dahi insanların bir kısmı fazla rahatsızlık hissedebilir. Zira vücut ağırlıkları 2 katına çıkmış olacak.

    Ancak antremanlı savaş pilotları, sürekli yüksek ivmelenmeye maruz kalan formula pilotları yüksek G kuvvetlerini belli süre yaşamaya alışkınlar. Ki burada aslında önemli olan o G'de geçirilen süre. Yoksa formula pilotları da pistten piste değişmek ile beraber frenlemelerde 5-6G kuvvetlerine kısa süreli ama tekrarlayan bir şekilde maruz kalıyorlar. O yüzden aslında formula pilotluğunu da en zorlu yapan şeylerden biri bu. Bilgisayar oyununda oynamaktan en farklı kısmı bu. Çok iyi şöför olabilirsiniz, çizgileri, nerede frenleyeceğinizi nerede gazlayacağınızı çok iyi bilebilirsiniz. Ama normal araçtaki gibi gaz pedal ile uğraşma dışında çok büyük bir fiziksel efor da işin içine giriyor pistte iken. Özellikle boyun kaslarına çok büyük yükler biniyor, bu sebeple de boksörler gibi boyun kaslarını geliştirecek antremanlar da bol bol yapıyorlar.

    Sonuç olarak dediğiniz gibi, mesele yolcu taşınacak ise mach16 da giden uçak yapabilmek değil, o hıza insanları bayıltmadan çıkartabilmek. Bunun için de çok süre harcandığında yine iki mesafe arası ister istemez uzun süre almak zorunda kalır.
    Bir insan, uygun koşullar sağlanırsa 16 Mach hızında (yaklaşık 19,600 km/saat) bir hava taşıtında zarar görmeden yolculuk yapabilir.
    Astronotlar fırlatma sırasında 3-4 G kuvvetine dayanabilir, ancak bu daha yüksek olursa bilinç kaybı veya ölüm meydana gelebilir.
    Eğer hızlanma süreci yavaş ve kademeli olursa, insan vücudu bu hıza ulaşmadan önce zarar görmez.

    Aslında önemli olan sadece hız değil, nasıl hızlandığın. Bir insanı 16 Mach ve üzeri hızlara çıkarmak mümkün ama bunu bir anda yapılırsa vücud bu G kuvvetine dayanamaz. Ancak, hızlanma süresi uzun tutulursa, yani kademeli olarak hızlandırılırsa, vücut buna adapte olabilir. Tabi yolculuk sırasında ani manevralar yapılmadığı, yolcu kabininin iç basıncının iyi korunması da gerekiyor.

  • 16 mach hızında bir hava taşıtının içinde insan yolculuk yapabilir mi

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • AlbatrosD.IIIFazılBey kullanıcısına yanıt

    Aslında önemli olan sadece hız değil, nasıl hızlandığın. Bir insanı 16 Mach ve üzeri hızlara çıkarmak mümkün ama bunu bir anda yapılırsa vücud bu G kuvvetine dayanamaz. Ancak, hızlanma süresi uzun tutulursa, yani kademeli olarak hızlandırılırsa, vücut buna adapte olabilir. Tabi yolculuk sırasında ani manevralar yapılmadığı, yolcu kabininin iç basıncının iyi korunması da gerekiyor.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi .V. -- 27 Şubat 2025; 13:7:41 >
  • AlbatrosD.IIIFazılBey kullanıcısına yanıt
    Bir insan, uygun koşullar sağlanırsa 16 Mach hızında (yaklaşık 19,600 km/saat) bir hava taşıtında zarar görmeden yolculuk yapabilir.
    Astronotlar fırlatma sırasında 3-4 G kuvvetine dayanabilir, ancak bu daha yüksek olursa bilinç kaybı veya ölüm meydana gelebilir.
    Eğer hızlanma süreci yavaş ve kademeli olursa, insan vücudu bu hıza ulaşmadan önce zarar görmez.

  • G kuvvetinden dolayı diyorsanız haklısınız, g kuvvetini belirleyen şey ivmelenme. Yani mach 16 da olsa, eğer sabit bir hızda gidiyor ise ekstra g kuvveti yaşanmaz. Ama tabi ki o hıza çıkarken ve o hızdan yavaşlarken ki oranları önemli. Bunu da insanların kaldırabileceği ivmede yapmaları gerekir ki bu da maksimum hıza ulaşmak için de tekrar yavaşlamak için de epey bir süreye ihtiyaç anlamına gelir, o açıdan haklısınız.

    Mesela yolcuları maksimum 3G kuvvetine maruz bırakarak 0 dan mach 16 ya ulaştırmak istenir ise v=u+a⋅t formülünden yaklaşık 3 dk 6 saniye süre gerekir. Tabi yine bunun bir de yavaşlama süreci olacak bu da aynı şekilde. Yani 6 dk hızlanma ve yavaşlamaya harcanız. Ama özel G giysileri giyinmeden normal insanların 3dk gibi süre boyunca 3G ye maruz kalmaları çok sıkıntı yaratabilir.

    En fazla normal insanların 2G kuvvetine giysisiz bir süre dayanabileceğini düşünür isek, bu sefer 4dk 40 saniye gerekir maks hız için. Bu sürenin tamamında da 2G kuvvetine maruz kalırlar. Giysisiz bir şekilde bunda dahi insanların bir kısmı fazla rahatsızlık hissedebilir. Zira vücut ağırlıkları 2 katına çıkmış olacak.

    Ancak antremanlı savaş pilotları, sürekli yüksek ivmelenmeye maruz kalan formula pilotları yüksek G kuvvetlerini belli süre yaşamaya alışkınlar. Ki burada aslında önemli olan o G'de geçirilen süre. Yoksa formula pilotları da pistten piste değişmek ile beraber frenlemelerde 5-6G kuvvetlerine kısa süreli ama tekrarlayan bir şekilde maruz kalıyorlar. O yüzden aslında formula pilotluğunu da en zorlu yapan şeylerden biri bu. Bilgisayar oyununda oynamaktan en farklı kısmı bu. Çok iyi şöför olabilirsiniz, çizgileri, nerede frenleyeceğinizi nerede gazlayacağınızı çok iyi bilebilirsiniz. Ama normal araçtaki gibi gaz pedal ile uğraşma dışında çok büyük bir fiziksel efor da işin içine giriyor pistte iken. Özellikle boyun kaslarına çok büyük yükler biniyor, bu sebeple de boksörler gibi boyun kaslarını geliştirecek antremanlar da bol bol yapıyorlar.

    Sonuç olarak dediğiniz gibi, mesele yolcu taşınacak ise mach16 da giden uçak yapabilmek değil, o hıza insanları bayıltmadan çıkartabilmek. Bunun için de çok süre harcandığında yine iki mesafe arası ister istemez uzun süre almak zorunda kalır.





  • Hala insan deniyor ne insanı insanın devri bitti . Yarın öbür gün büyük bir dünya savaşı olsa siz sahada insan mı görüceğinizi sanıyorsunuz .. bu kadar sibernetik insanımsı robotlar on yıllardır boşuna geliştirilmiyor..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çinde çogu sey yalandır dogru ise artık burdan cinli diktatörlere laf ettigimizde nokta atışi bizi yok edebilirler bizimkiler iyiydi deriz

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • @.V. @faniseyler bilgilendirme için sağolun arkadaşlar.

  • 6. neslin zaten şartlarından bili atmosferde çok yukarılara uçabilmesi. bu sayede çok yüksek hızlara çıkabilmek.



    ruslar bunu 80 de başardılar mig31 ile. çin muhtemelen bu rus motorlarını satın alıp üstüne teknoloji inşaa etti. adamlarda kabiliyet var.



    sen amerikan malını alıp yerli milli yapıyorsun. üstüne bir vida bile çakamıyorsun. tek yapabildiğin GE standlarında vidalamak!

  • Bu hızda giderken cam kırılsa etin kemiğinden sıyrılır :)

  • Bizim mantar kafalı torba sakallı bilim adamları da laboratuvarlarda harıl harıl sakızın orucu bozup bozmadığını araştırıyor

  • Aynen onlar sakızı çalışırken sen de namus bacak arasında değildir hipotezine çalış haldır haldır,

    Sanki kendilerinden bi cacık oluyor da milletin sakalına laf atmış


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yüzyıl100 Y kullanıcısına yanıt
    Ne diyon la sen düz zebra!!!



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-2DE0543D9 -- 28 Şubat 2025; 19:2:30 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Asil olay ya bilerek ya da bilmeyerek gözdan kaciriliyor.
    Projenin özelliklerine bakilirsa asil hedef hiz degil irtifa..
    Füzeler gibi dis atmesfere cikip akabinde tekrar girip kamikaze dalis veya fuze firlatip tekrar dis atmesfere donuş..
    Uretilmiş radarlarin buyuk kismindan kacis demek bu .radar ucagi tespit edemeden fuzeyi yiyecek.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • AlbatrosD.IIIFazılBey kullanıcısına yanıt
    uluslararasi uzay istasyonu iss de astronotlar mach 23 ile yorungede donuyorlar. dunyadan firlatilan uzay araclari astronotlari tasirken bu hizlara ulasmadan iss e yanasamaz. insani etkileyen hiz degil ivme, g gucu. savas pilotlari maksimum 10g ye dayanacak sekilde egitilirler, kisa sureler icin 25g yaralanmaya neden olabilir, 50g agir yaralanma demektir, 100g mutlak olum, kisa sure olsa bile. hiz olarak bakarsak su an bile gunes cevresinde mach 87 ile hareket ediyoruz, sabit degiliz tum gezegenle beraber hareket halindeyiz ama ivme olmadigi icin hissetmiyoruz, bir etkisi olmuyor.

  • vücuda etki eden g gücü kaldırılabilir mi, mesela daha da hızlanabilen uzay araçlarının yapılması yönünde bir engel mi g gücü acaba hocam, mesela 100 mach hızında uzay aracı olsa g kuvvetini naparız.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AlbatrosD.IIIFazılBey -- 4 Mart 2025; 13:28:1 >
  • Çin'in Hipersonik Motor Devrimi işte Detayları
    Mustafa Arasyoutube
    Çin'in Hipersonik Motor Devrimi: Eğik Patlamalı Motorları...
    https://www.youtube.com/watch?si=GzSr_qrls-rYNPhe&v=pQ03tsJZb2g&feature=youtu.be





  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.