Şimdi Ara

Dc motorda kapasitör kullanımı (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
66
Cevap
0
Favori
4.630
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bmsnin çıkışına paralel şekilde kondansatör baglayabilirsin 25v 1000uF iş görür

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Trust.Me T kullanıcısına yanıt
    Valla bende bu mesajı yazmaya gelmiştim. Konu gereksiz uzamış. Bms çıkışına yüksek kapasiteli ve yeterli voltajlı kondansatör bağlamak işi kökten çözer. 4700lük 2 tane paralel kondansatör bağlansa iş görür bence. 1000lik az gelir gibi çünkü. Ama denemek lazım. Ben garanti olsun diye 2*4700 diyorum

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • attillam kullanıcısına yanıt

    Kondansatörle sorunun çözüleceği kesin değil. Bi-sebep çözülebilir ama kesin değil. Çözen de olmuştur.


    Hepsi bi tarafa, bms dereleri li-ion pillerle rastgele uygulamalarda tavsiye edilmediğinden, zaten pil ömrü kötü etkilendiğinden direk bağlamayı tavsiye edenler bulunmakta. Yani daha önce dediğim gibi; switchli şarz soket ile şarz anında şarz soketinin takılmasıyla motoru devreden çıkaran (şarz anında düğme açık kalsa da motorun akım çekmesini engelleyen) bir sistem ile, motor direk çalıştırma düğmesinden pillere bağlanabilir. Yine bms şarz edecektir ama kullanırken direk bağlıdır. Zaten eski pil olduğundan çok önemsenmeyecektir pilin az-çok zarar görmesi.


    Bms devrelerinde balans ve enhance tipi var, satıcılar motor kullanımında enhance olanı seçin diyor. Balans modeli şarz kontrolü yaparken enhance'de olmayan bir özellikle; fazla şarz olan kısmı deşarz etmeye başlayabiliyor eşitlemek için. Aynı zamanda balans modelinin deşarz kontrolü varken enhance modelinde bu yok ya da daha farklı. Motor kalkışında,fırçalı motor özelliği ile de alakalı orantısız akım gereğinden; bms kartı akım kesiyor. Halbu ki; çok kısa akımı verebilse motor biraz dönse sorunsuz başlar herşey. Pek tabii motor kalktıktan sonra da bms yine bataryaları direk bağlamışsınız gibi bir performans almanıza engeldir. ENhance modelinde deşarz yönündeki eksiklik, kalkış anında pillerdeki zaafı değerlendirmiyor ve motor akım çekmeye devam edebiliyor. Pek tabii; deşarz kontrolünün yine tek tek pil kontrolü ile olduğunda balance modelinde anlık tek bir pilin dahi zaaf göstermesi kesmeye sebep olacaktır.


    Başka sebeplerden; kalkış anı yüksek akım çekerken piller yetersiz kalıyor olabilir demiştik. Bunu aşmak için her bir pile ya da gruba paralel ekleyebilirsiniz. Piller kendi içlerinde uyumsuz da olabilir, aralarında fark oluşmuş da olabilir.


    Kabloları kalınlaştırmak gerek. Basit gibi gelebilir ama kabloların kalınlaştırılması çözümdür bazı sorunlara.(BMS 4S 40A Balanced için 4mm^2den yani 4milimetrekareden daha fazla olması gerekli yazıyor bir satıcı açıklamasında)


    Şu satıcı uyarısını ekleyelim; 

    Alıntı

    metni:
    Caution 3: When carrying a load of a brush motor, it is necessary to connect a non-polar capacitor (withstand voltage above 25V, 10uF-100uF) in parallel to the positive and negative terminals of the motor to prevent the reverse spike from the motor from interfering with the protection board or Break the MOS tube.

    Fırçalı motor bağlıysa; motordan gelen ters etkiyle, koruma kartı ya da mosfetin çakışmasını engellemek için; (25V üstü 10uF-100uF) bir kutupsuz kondansatörü pozitif negatif uçlara paralel bağlamak gereklidir.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi karafetva -- 16 Mayıs 2021; 11:33:33 >




  • Hocam; Sayın @mustyyyyy nin açtığı https://forum.donanimhaber.com/sarjli-matkaba-lityum-batarya-18650-montaji--125044507 konusunda da aynı bu sorun devamında sorulmuş birileri tarafından. Hatta aynı kişi birçok başka foruma da konu açmış aynı cümlelerle...


    Yani çözülmüş değil :-?

  • karafetva K kullanıcısına yanıt

    emme başlamasa bile, hava direnci yük oluşturacaktır.

  • dergul D kullanıcısına yanıt

    hava direnci yük oluşturmayacaktır çünkü kalkması için gereken birkaç devirde hava direnci yoktur. belirli bir devire yükselmeden emme yani basınç farkı oluşmaz.

  • attillam kullanıcısına yanıt

    doğru akım motorlarında, ilk kalkış anında, düşük gerilim uygulanarak, yüksek kalkış akımı engellenir. bunu ya mikrodenetleyici kontrollü pwm devresiyle yada ilk kalkış anından sonra devre dışı kalacak wattlı bir dirençle sağlayabilirsin.

  • Batarya çıkışına kutuplarına dikkat ederek en az 4800uF lık kondansatör bağla. Voltaj değeri batarya değerinin en az 2 katı olsun. Motor kalkışta yüksek akım çektiği için bataryanın kısa devre koruması akımı kesiyor. Kondansatör sayesinde yüksek akım kondansatörün üzerindeki şarjdan karşılanacak. Motorun girişine bağlarsan büyük ihtimal işe yaramaz çünkü sen tetiğe basana kadar kondansatör şarj almayacak. Hatta in-rush current sebebiyle zararı bile olabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Virinom -- 16 Mayıs 2021; 12:13:40 >
    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • karafetva K kullanıcısına yanıt

    pervane olmasa haklı olabilirdin ama, kanatçıkların geniş yüzeyleri normal bir motordan daha fazla direnç oluşturur. pervanenin kendisi de bir yüktür.

  • dergul D kullanıcısına yanıt

    pervane, armatür yüktür ama atalet yüküdür, hava direnç yükü değil. Kömür fırçaları da yüktür ama yataklardaolduğu gibi sürtünme yüküdür.


    Su pompası gibi hem sıkıştırılamaz hem de sızdırmaz bir cihaz değil. Devir yükselmedikçe sonuç çııkmaz. Hem de kalkma anı çok kısa olduğundan olsaydı da sonucu etkilemezdi. Hem de hem de; doğru saysak bile, 10bin devirlerde 300Watt sayacağımız güç kalkış anındaki birkaç devirde küsürat bile etmezdi.


    Süpürge motorlar centrifugal-santrifüj yani merkezkaç etkisiyle havayı yollar. devir düşükken bu olmaz. Basit bir pervanenin dönmesi eneji sayılmaz. Ölçsek ölçemeyiz.... Ancak yüksek devire çıktığında çalışmaya başlamıştır. Kısacası vakum ortamında da konu sahibi sistemini çalıştırmaya kalksa, aynı sorunla karşılaşır, kalkış problemi devam eder.





  • karafetva K kullanıcısına yanıt

    ortada genede bir yük var ve boş çalışma olarak kabul edilemez. asıl önemli olan, motorun fazla akım çektiği, ilk kalkınma anına etki etmesidir.

  • dergul D kullanıcısına yanıt

    Hocam kesinlikle yük yok hava direncinden. Bir kalemi masadan alırken ne kadar hava direnci olur? İşte o kadar da bu sistemde olur. Ama bu yük değildir; konuşulmaz hesap edilmez.

  • dfk24 kullanıcısına yanıt

    Herkes bu konulara meraklı belli Dc motorda kapasitör kullanımı 


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hocam devreyi atma şansınız var mı merak ettim

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Trust.Me T kullanıcısına yanıt
    Dc motorda kapasitör kullanımı


    https://urun.n11.com/arduino-urunleri-ve-setleri/4s-bms-40a-18650-lityum-pil-sarj-koruma-devresi-balansli-P398662799 linkten bakarsınız 30 lira yazıyor, daha ucuzları da var 20lira civarında.





  • karafetva K kullanıcısına yanıt

    burdan direk motorlara mı bağlı

    motorları kontrol eden bir devre yok mu

  • 4 ayrı kısmına bataryaları bağlıyorsunuz ve bu devre bataryaları tk tek şarz ediyor, kontrollü. Çünkü li-ion hem tehlikelidir patlayabilir hem de kolay zarar görür. Ama kapasitesi çok yüksektir. Aynı bu devrenin çıkış kısmı var, zaten tek bir eektrik motoru var o da çıkışa bağlı. BU elktronik devre çıkış akıımını da, bataryaların gerilimini de kontrol ediyor.


    Motoru açıp kapatan sadece tek bir tuş/buton/switch/düğmedir.

  • Evet, bu kartın 3s olanı, 3S 40A Balanced version. İlginç bir nokta yakaladım, motoru havayı emen pervaneden ayırarak çalıştırdığımda sorun yok normal başlatıyor ve çalışmaya devam ediyor, ama pervaneyi tekrar monte ettiğimde tekleme başlıyor. Bence en iyi yöntem; bir soft start projesini öğrenip ucuz maliyetlerle birkaç kopya üretip bu tür sorunlarda kullanmak. Yine de öncelikli olarak kutupsuz kondansatörü deneyeceğim, bunu kartın P+ ve P- kutupları arasına tek bir adet olarak mı, yoksa P+ ile motorun +, P- ile motorun - kutupları arasına iki adet mi yapmam lazım? Diğer dediğiniz 4700mf 25V olayını daha sonra denerim. Uygun mudur böyle bir yöntem?

  • attillam kullanıcısına yanıt

    En son kondansatör tavsiyesi veren batarya çıkışına demiş. Yani bataryadaki gerilim düşüşüne karşı ilk an için.


    Pervaneyi dışarıda taktığınızda da tekleme yapıyorsa, pervane kütlesi eklendiğinde değişen kalkış özelliğindendir.. Ancak iç kısımda takıldığı bir yer bir pürüz de olabilir. sıkışmışlık gibi.


    Başlarken kaç saniye tekleme devam ediyor? Hiç kalkmadan bir iki kere tekleyip sonra direk kalkıyor mu yoksa orantılı bir şekilde mi tekleyerek kalkıyor? Basit işlere softsstarter tipi elektronik devre gereksiz sayılır. enhance tip kart kullansanız belki hiç sorun yaşamazdınız. Mesela balanced tip kartta, çıkış kontrol kısmını iptal etmek, bağlantı keserek enhancede döndürmek de mümkündür. Bir iki direnç vb çıkartarak.


    Video da ekleyebilirsiniz. Konu şenlenirdi.

  • Arkadaşlar konu katkılarınız sayesinde neşelendi aynen... Pervane dışarda da tekledi. Yalnız bu tekleme bekleyip bekleyip çalışmak şeklinde değil de, tık deyip durmak şeklinde. Ancak tekrar arka arkaya iki üç kere aç kapa yaparsam çalışıyor, aynen çok eski çakaralmaz marşlı arabaların marşları gibi. Enhance kartta da denedim, ancak onu ek balance devresiyle (iki ayrı kartı bağlayarak) takviye ederek kullandım. Sonuç aynı. Sadece enhance kartla deneyebilirim aslında. Ama bu sefer çalışsa da şarj olayı sorun olacak. Bakalım bir deneyeyim.

  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.