Şimdi Ara

Demiryolunun Kanal Istanbul'u oldurecegi gercegi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
3
Cevap
1
Favori
110
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Kanal Istanbul (KI) dunyanin en gereksiz, en sacma projesidir ki, eger ponzip veya piramit isi icinde degilseniz, muhtemelen KI'y para verecek enayi bulamazsiniz. Belki cevresinde kurulacak 2 sehirin tapusu toplu olarak kanali kazacak sirkete verirseniz bir ise yarayabilir. Ama yetmeyecektir muhtemelen, dogal olarak uzerinden gececek koprulerin de tapusu bu sirkete verilir, o zaman belki derim.

    Kanal insa edilse bile, cevresindeki yapilasmanin disinda getirecegi bir rant yoktur. Bunun sebepleri de asagida siralidir:

    1. Montro sozlesmesi ve gemilerin para vermeden gecme hakki bulundugu,
    2. Yine sozlesmede yeralan, bogazlara alternatif gecis yontemi cikmasi halinda yeni anlasma yapilmasi zorunlulugu,
    3. Petrol boru hatlariyla dusen tehlikeli gemi gecisleri
    4. Ve kimsenin bugune kadar pek de bahsetmedigi, Trans-Siberya ve Demir Ipek Yolu Demiryolu projeleri.

    Demir Ipek Yolu, KI'ya karsi

    Deniz tasimaciligin trene karsi mucadele edecegi bir doneme giriyoruz an itibariyle. Bugune kadar yapilan deniz tasimacigilin rotasi az cok belliydi. Genellikle Asya'da konsantre olan uretim bantlarindan cikan urunler, dunyanin ilk 10 limasi arasinda bulunan 4 cin limani arasinda paylastirilirdi. Burada islemden gecen kargo, ya Pasifik Okyanusu uzerinden ABD'ye, ya da Guney Cin denizi - Malacca bogazi - Hint Okyanusu - Suveys uzerinen guney avrupa'ya ulasirdi. Bir alternatif rota ise, Panama kanali - Atlantik Okyanusu - Rotterdam idi.

    Cin'in yukselinden gunumuze kadar, ozellikle roro ve kargo tasimacligi teknolojileriyle beraber, tonaji artan gemilere sahitlik ettik. Supertanker/ship olarak adlandirilan bu devasa gemiler sayesinde kargo basina maliyet neredeyse 0'a indi.

    Peki gunumuzdeki trend nedir ?

    Zamanin git gide onem kazandigi, dronelarla magazadan eve teslimatin yapildigi 2020 dunyasinda, kargo tasimaciligi da degisim yasiyor. Gemilerle teslimatin aylar aldigi donemden artik trenlerin agir yuku cekecegi intermodal transport sistemine dogru gidiyoruz.

    Avrupa'da demiryolu sistem ve hat projelerine bakilirsa, demiryollarinin kargo/yolcu olarak ikiye ayrildigi ve hat sayisinin 2'den 4'e cikarildigi gorulecektir. Ozellikle Rotterdam - Almanya arasindaki hatta ciddi yenileme calismalari var. Buna paralel olarak avrupa'da transit aksin gobeginde yer alan Isvicre de gerek kendi, gerek de AB ile beraber ortak transit projelerini yurutmekte.

    Burada bir ozne kaliyor geriye, Cin ve Cin'in yaptigi beyni yakan miktardaki demiryolu projeleri.

    Bunlardan bir tanesi de Cin - Londra arasini baglayacak Demir Ipek Yolu hatti ve, Rusya uzerinden gecmesi dusunulen (yanlis bir isimlendirme) Trans Siberya demiryolu.

    Demir Ipek yolunun gecis yolu turkiye ve ilk tren de gectigimiz ayda gecis yapti. Tesadufe bakin ki, ilk tren de bir kargo treniydi. Turkiye'nin icinde bulundugu ekonomik kriz goz onune alinirsa, Cin'in bogazlar uzerinden alternatif, sadece kargoya hizmet edecek bir hat istedigini, ve yapabilecegini dusunmek zor olmayacaktir. Bu noktada, KI projesi akla geliyor.

    Cin - Avrupa arasinda ortalama 160km hizla kargo tasimacaligi yapilabilecekken, aylar surecek gemi tasimacigilina kim bu saatten sonra para yatiracaktir ? Kullanilacak materyalin gucunu eletrikten (dizel platformlari saymiyoruz) dusunuldugunde, bunun buyuk bir bolumunu yenilenebilir enerji kaynaklarindan saglamak mumkun. Cin'in bunun uzerine de calismalari var ki, dunyada yenilebilir enerjiye parasal anlamda en buyuk yatirimi yapan ulke 2019 verilerine gore. Dogal olarak soz konusu hat hem 'bedava' eletrik kullanacak, hem de gemilerin yakalayamacagi bir hizda kargo tasimacagili yapacak. Tek sorunsal, muhtemelen kargo hacmi bakimindan gemilerin hala ustun olacak olmasi. Lakin burada da zaman/kargo basina maliyet hesabi devreye giriyor.

    Cin'den baslayip, Almanya'ya kadar olan hattaki ulkelerin kargo tasimaciligini sirtlayacak bir projenin maliyeti ne kadar olacaktir ? AB'nin demiryolu tasimacigilini subvanse ettigini goz onune alirsak, bu projenin maliyeti ve bakimi gemi tasimacigilini geride biraktirir mi diye de sormak lazim.

    Benim sahsi kanaatim, onumuzdeki yillarda demiryolunun gerek zaman, gerek maliyet olarak gemi tasimacagilini devreden cikaracagidir. Gerek Cin'in ciddi yatirimlari, gerek AB'nin demiryollarini subvansiyone etmesi, gerek artan cevresel hassasiyet, gerek soz konusu sistemin yenilebilir enerji kaynaklariyla desteklenmesi, gerek se boru hatlari uzerinden nakil edilen petrol ve dogalgaz, Kanal Istanbul'un ne kadar gereksiz oldugunu, insa edilse bile istendigi kara asla gecemeyegini bize gostermis oluyor.

    Geriye ise, sadece ici bos bir kanal projesi kaliyor.

    Cubbeli ve Proton araba satan malum sahsin, "faizsiz gelir" diye sattigi evler ile, malum iktidarin "buraya kanal gelecek" diye satmaya calistigi arazi ve 2 sehir projesi arasinda bir fark goremiyorum sahsen. Bilakis, asil hedefin bu 2 sehri kurup, yeni bir emlak/insaat ranti yaratmak oldugunu ve KI'nin da buna bir kilif olarak kullanildigini dusunuyorum. Ortada kanalin ise yaramayacagini gosteren bunca metrik varken, hala ustunde diretmenin baska bir aciklamasi olamaz cunku.


    Selam ve kanal ile.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi REV0 -- 20 Aralık 2019; 17:23:30 >







  • aynen öyle..

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.