Şimdi Ara

Hakikaten felsefi olarak tanrı var olabilir mi? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
80
Cevap
0
Favori
1.534
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bu bize neden sınavda olmadığımızı kanıtlıyor?

    Eğer bize bizim gibi birisi bizden üstün birinin bizi labirentte koyduğunu söylüyorsa ve bu labirent bir sınav diyorsa biz nasıl anlıyoruz bunun sınav olmadığını? Nereye gittiğimizi bilmiyoruz ki, ancak yol göstericiye inanırsak cennet kapısına doğru labirentte yol alacağımıza inanarak ilerleriz ve labirentin bitiminde ya yok oluşa ya da inandığımız gibi cennete gideriz. Tam tersi durumda da ya yok oluşa ya da cehenneme gideriz ancak nerden kanıtlıyoruz cennet veya cehennem kapısının olmadığını?

    Tanrının gücünü insan aklı hayal dahi edemez. Ancak kendi algıları doğrultusunda sınırsız olması gerektiği sonucuna çıkar.
  • torlofan T kullanıcısına yanıt
    önceki yorumlarımda yazmıştım şurdan anlıyoruz, yaratan ve sınava sokan kişi aynı. sen yaptığın bir robotu sınava sokarmısın? en fazla yapacağın şey robotu test etmek olur (bu durum her şeye gücü yeten tanrıyı eliyor) umduğun sonuç çıkmazsa robota ceza vermezsin çünkü bu hata üreticinindir.

    her şeye gücü yeten demek amaca ulaşmak için araç kullanmamak demek mesela ben bir yere gitmek için araba kullanıyorum tanrı bunu yapmaz ordayım der orda olur benim arabamın lastiği patladığında değiştirmek için anahtar kullanmam gerekir tanrı ol der ve lastik tamir olur biz tanrıya ne verebilirizki tanrı ol dediğinde olmayan?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-4D62BFE91

    önceki yorumlarımda yazmıştım şurdan anlıyoruz, yaratan ve sınava sokan kişi aynı. sen yaptığın bir robotu sınava sokarmısın? en fazla yapacağın şey robotu test etmek olur (bu durum her şeye gücü yeten tanrıyı eliyor) umduğun sonuç çıkmazsa robota ceza vermezsin çünkü bu hata üreticinindir.

    her şeye gücü yeten demek amaca ulaşmak için araç kullanmamak demek mesela ben bir yere gitmek için araba kullanıyorum tanrı bunu yapmaz ordayım der orda olur benim arabamın lastiği patladığında değiştirmek için anahtar kullanmam gerekir tanrı ol der ve lastik tamir olur biz tanrıya ne verebilirizki tanrı ol dediğinde olmayan?
    Bu nasıl saçmalıktır, kafanız mı güzel.
  • Robotun benliği varsa ve üreticisinin verdiği emirlerin dışına çıkıyorsa suçlu kim olur bu durumda?
  • Ben pek anlatamayabilirim. Şunu bir izlemeni öneririm.
    Caner Taslamanyoutube
    Allah Her Şeyi Biliyorsa Özgür İrademiz Olur Mu ? / Caner Taslaman ve Emre Dorman
    https://www.youtube.com/watch?v=q9OO328ug0U




  • Geleceği görmek abartılıyor. Aslında cok tahmin edilebilir canlılarız. Evreni biz bile belli ölcüde tahminleyebiliyoruz. bknz yörünge hesapları, bknz hava tahminleri. Sadece bir kişinin alışveriş yaptıklarını üzerinden kişinin hamile olduğunu kendinden önce tahminleyebiliyoruz. Datalarımız üzerinden neyi talep edebileceğimizi tahmin edip reklam gösterebiliyor hatta mal olup acaba ses mi dinliyor diyoruz. Tanrı varsa da yoksa da geleceği görmek o kadar da büyük bir olay değil. Bunu bilin istedim.
  • Ancak biz labirentin içindeyiz ama o bu boyutta değil. Biz onun ne olduğunu bilmiyoruz, bildiğimiz boyuta göre bir algımız var ve ona göre yorum yapabiliyoruz ancak. Vardır veya yoktur diye de inanıyoruz. Kanıt arayan maddi kanıt ararsa bulamayacak ancak yine de insan inanmaya programlı şekilde tasarlanmış olduğu da net. Algılarımız bize öyle söylüyor ki birçok şeye inanıyoruz.
  • ben A kişisi olarak dedim ki ey B kişisi gel namazını eda eyle sıyamı bırakma hele ki şu kitap var ya şu kitap ona sımsıkı sarıl.

    B kişisi ya sen muhakkak ki atiden bahsettin ve olmayanı ileri sürdün. ben dünyanın cennet olduğuna inansam derim ki bir tane daha olabilir. halbuki burası bir mezbahadır ve insan muhakkak ilaha salt tecavüz fiilini göstermekten başka da kulluk yapmayacaktır. onlar sadece bu fiili öğretirler.
    der ki ben başka bir cennete buradan dolayı inanmam.

    .......................

    aynı anlı olarak demek ki burası bir cehennemdir o halde o cehennemden sakın dediğimde ise o kişi bunun anlattığın ilahla ilgisi yoktur. buranın sahibi kendisine anne baba dedirten o iki kişdir. ben mücadelemi onlarla yaparsam zaten gökteki olan beni başka bir cehenneme almaz. zaten anladım ki kitabın namazın sıyamın da özü bu mücadeledir.

    bu kişi yalan söylemiyordur.

    ..........................

    şimdi A kişisi olarak tamam manada tefekkür ve his yoksunu bir kişiye aynı durumu anlattığımızdaki tepkisizliğini aynı B kişisine yahu şurada bir iş var sadece şunu al ve bırak sana 1.000,00 tl verecek dediniz. o kişi gider o işi yapar ve mazeret de üretmez.

    ........................

    seni eyleme geçiren şey seni yaratandır.

    toplamda felsefi anlamda insan her gün yediği içtiği ile yaratılmaya devam etmekte iken onu yaratan şeye karşı verdiği tepki ölçüsünde yaratıcısı belli edilir.

    ateizm denen şeyde kişinin yaratıcısı anne baba denen birey olmakla kişi dünyayı da hanesini de cenneti sever gibi sever ve korursa o kişi dünyevi manada kendisini harekete geçiren şey kadar anlam ve kamet kazanır.

    ........................

    teorik açıdan konuştuğumuz kişi şunu biliyordu ve bu açıdan ateizmi uyardı. insanları kulluk için yaratan var ve o insan topraktan yaratılan bitki idi. ey kendisine insan diyen sen o bitkinin türevi olmakla ben de insanım dedin. ancak ilahın katına çıkan erkek ve kadınlar fiil olarak dünya denen yerde mütecaviz bir olgu var dedi. bu durum salt tecavüz fiilinden başkaca bir şeyin olmadığını bu fiilin namaza sıyama kitaba karşı da olduğunu açıkça gösterdi. sen dünyayı ve haneni korumakla bir şey yaptın ancak ilahın katına çıktığında sen dahi bu mütecavizliğe şehadet edeceksin. zaten evini haneni dünyanı koruma zorunluluğunda olman dahi seni bu doğru bilgi ile teçhiz etmişti.

    ................................

    arayış içinde olduğu şey bakımından insanın düşünüş yolu ile bulabileceği şey insanımsının sadece mütecaviz olduğunu beyandır. bu varlığın bulacağı ilah dahi ya mütecaviz olandır ya da insanımsı denen şeyi bir değer için dünya denen yerde satılığa çıkarandır.

    ateizm kafası ile ilahiyat aranırsa kişi ilaha dost olursa tecavüzün yanında yer alır. düşman olursa kendisinin kandırıldığına satıldığına inandığındandır denerek felsefi hal ortaya konur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kamisama-

    Robotun benliği varsa ve üreticisinin verdiği emirlerin dışına çıkıyorsa suçlu kim olur bu durumda?
    yani özgür iradesi varsa demek istiyorsun, burada asıl içinden geçen şey şu tanrı bile ne yapacağımızı bilmiyorsa? bunu dile getiremiyorsun çünkü inancına ters. eğer robota bir benlik vermişsen ne yapacağını bilemeyebilirsin bu senin zekanın yetersiz olduğunu gösterir ama bu demek değildirki robotun ne yapacağı belli değil, iki faktör var karşımıza çıkacak seçenekler ve yaratılış şeklimiz sonucu belirleyen bu. biliyorsan neden emirlerini dinlemeyecek bunu da bilirsin (yazılımını yazarken hangi kodda problem var) milyarlarca kod yazmışsın 70 yılın sonunda bu koddan çıkacak sonuç negatifse robotun bunu değiştirme şansı yok dolayısıyla robota ceza veremezsin çünkü bunu yazan sensin.




  • torlofan T kullanıcısına yanıt
    hocam bana şunun mantıklı açıklamasını yap, yine aynı örnekten gidelim yaptığın robotu hangi şartlarda sınava sokarsın? kendine istediğin gücü ata robota istediğin özelliği ver ne yaparsan yap hiç farketmez çelişki olmasın yeter. önce kendini ve robotun özelliklerini tanımla sonra robot ne yaparsa sınava sokarsın kurgula bakalım mantıklı bir şey çıkıyormu
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-62091E307

    Ben pek anlatamayabilirim. Şunu bir izlemeni öneririm.
    https://www.youtube.com/watch?v=q9OO328ug0U
    bu soruya bu cevap o kadar basitki ya geçiştirmek istemiş yada kafa basmıyor.
  • Robotun kendimin istediği şartlarda sınava sokarım çünkü ben robottan üst bir boyuttayım ve ondan çok daha fazla bilgiliyim. Robota ne kadar bilgi vermişsem vereyim ben robottan daha bilgiliyim, robota verdiğim bilgi ile robotun beni bulmasını veya inkar etmesini zaten ben sağladım. Robot istediğini desin yapsın bu benim olmadığım sonucuna çıkmayacak çünkü onun algısı o kadar.

    Kediler nankördür derler mesela. Sen ne dersen de seni dinlemezler kendi bildiklerini okurlar, köpekler ise senin emirlerini yerine getirirler ve yapma dediğini yapmazlar.

    Ancak bu ikisinden de insan gibi düşünüp bilim yapmasını istemezsin değil mi? Çünkü onların kapasitesinin insan olamayacağını ve onların hiç bir şart altında bir insanın aklını anlayabileceğini düşünmezsin.

    Tanrı konusu bir inançtır bu sebepten. Kanıt ile ispat sunulmaz, eldeki bilgilere göre bir seçim yaparsın. Var mı yok mu, varsa bizi muhatap almış mı, almışsa ne demiş.

    Şunu da unutuyorsun, kanıt olsa bile yine insan bu formuyla sınava çalışmamazlık yapabilir ve sınavdan kalabilir. İnsan öyle bir varlık ki yapması gerekenler net olarak önünde olsa bile yapmamayı seçebiliyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-CA021941B

    https://www.bookadvice.co/top-100-philosophers.html

    tarihin en ünlü 100 filozofu bu listede sayılır. ezici kelimesini kullandığına göre 75 kişi işaretleyebilir misin bu görüşte?

    Alıntıları Göster
    Inceledim biraz listeyi orda ki filozoflarin 50tanesi
    ne yakin Tanri'nin varligina inaniyor.

    Aristoteles,Platon,Sokrates,Phytagoras,Buddha,St.Agustine,Kant,Descartes,St.Aquinas,Machiavelli,J.J.Rousseau,Herakleitos,Avicenna,Seneca,Demokritos(Ahmet Arslan'in felsefe giris kitabinda Tanri'nin maddesinin arayisilari oldugunu,Tanri'ya inandiklarini soyluyordu,eger yanlis ise demokritosu almayabiliriz),Plutarkhos,Hegel,Thomas Moore,Erasmus,Spinoza,Asisli Francesco,Plotinus,Averroes,Francis Bacon,Pierra Abelard,Tertullian,Montaigne,Epictetus,Arius,Henri Bergson,Roger Bacon,Al-Farabi,Ockham'li William,Comenius,Gazali,Nasreddin,Kieerkagard,Berkeley,Karl Jaspers.

    Burda en az 45tane listede sayilan filozoflarin ismini yazdim. Bilmedigim 10'a yakin filozof var. Ve saydigim listedeki 2 3 filozof tartismali. Bu sayilan filozoflarin Tanri tanimlari farkli onu belirteyim. Stoacilar,Panteistler,Deistler v.s ilerliyor. Nasreddin'i ne kadar filozof olarak ele almak mantiklidir orasi okuyucu takdiri. Yanlisim varsa soyleyin duzelteyim lutfen.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Herattaa -- 1 Ocak 2020; 13:45:51 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Yaratıcı varlık ve yokluk kavramlarının da üstünde olmalı bence. Çünkü yokluktan varlık var etmiş.

    Olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır nedensellik ilkesine göre. Yani dünya olmaya başlamıştır bir nedeni vardır, nedir? işte bir gezegen çarpmıştır, onun nedeni nedir? İşte bir gaz bulutundan oluşmuştur. Onun nedeni, onun onun diye gider. En sonunda yoktan nasıl var olduya kaçınılmaz olarak gelir. Çünkü varlık olmaya başlamıştır. Bunun nedeni yoktan var edebilen bir güç, zamanı da kendisi yarattığı için (çünkü zaman ve mekan bağımlı, evren yokken mekan yok, dolayısıyla zaman da yok)zamana da bağlı değil yani ezeli.

    Ezeli bir varlık, olmaya başlamadığı için ona nedensellik uygulanamaz.

    Bir hiçlik anında hiçbir şey yoktur. O hiçlikte, varlığın olmaya başlamasını tetikleyecek ve nedenselliği başlatacak hiçbir şey olamaz, çünkü adı üstünde hiçlik. Madde yok, mekan yok, zaman da yok, hiçbir şey yok. İşte bu hiçliği varlığın ve yokluğun üsyünde bir gücün bozmuş olması lazım.

    En mantıklı çözüm bu. Diğerleri kendini kandırmak ve paradoksu devam ettirip anlamsızlığı ve nedensizliği savunmak. Bir dinden çıktığınızda otomatik olarak ateist olmazsınız. Sadece dinden çıkmış olursunuz. Ülkedeki çoğu dinden çıkan da, dinden çıktıktan sonra karşı tarafta en bilinen olarak ateistliği görüyor ve bir yaratıcı olmadığını savunmaya başlıyor bence. Bir yaratıcı kesinlikle vardır. Aksi halde hiçbir şey olmazdı, tamamen bir hiçlik ve sessizlik olurdu.

    Neden hiçbir şey yerine bir şeyler vardır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-3559F3B6A -- 1 Ocak 2020; 14:7:57 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-4D62BFE91

    önceki yorumlarımda yazmıştım şurdan anlıyoruz, yaratan ve sınava sokan kişi aynı. sen yaptığın bir robotu sınava sokarmısın? en fazla yapacağın şey robotu test etmek olur (bu durum her şeye gücü yeten tanrıyı eliyor) umduğun sonuç çıkmazsa robota ceza vermezsin çünkü bu hata üreticinindir.

    her şeye gücü yeten demek amaca ulaşmak için araç kullanmamak demek mesela ben bir yere gitmek için araba kullanıyorum tanrı bunu yapmaz ordayım der orda olur benim arabamın lastiği patladığında değiştirmek için anahtar kullanmam gerekir tanrı ol der ve lastik tamir olur biz tanrıya ne verebilirizki tanrı ol dediğinde olmayan?
    insan robot değildir, o yüzden örneğin yanlış, yanlış örnek yanlış sonuca götürür.
    Allah insanı iradesi insanın kendisine ait olan bir canlı yarattı. Örneği robot değil "kendi iradesine sahip bir canlı" olarak değiştirirsen fikrin de değişecek zaten.




  • torlofan T kullanıcısına yanıt
    hocam bu tanrının olmadığını kanıtlıyor demedim sınavda olmadığımızı kanıtlıyor. robot örneği vermemin sebebi işin içine yaratıcı karışınca malesef objektif düşünemiyorsunuz. kendine ve robota istediğin özelliği ver sonra düşün bakalım robot ne yaparsa sınava sokarsın.
  • Sen tanrı gibi düşünemezsin diyorum sana ben.

    Sana labirent örneğini verdim zaten sınav olarak. Benim algım robot veya hayvan farketmez üstün ve onları sınava tabi tutabilirim, tüm hesaplamaları baştan yapmışsam onun hangi sonuca gideceğini de bilirim. Ancak bu robotun veya farenin benim bildiğimi bilebileceği anlamına gelmez.

    Çünkü ben ondan üstünüm.

    Eğer tanrıyı da bu şekilde algılarsan bizim bilemediğimiz şekilde bizi sınava tabi tutması durumu oluşur. Sen ısrarla ben tanrının bildiğini bilecek kadar zekiyim diyorsun ve sınav olamaz diyorsun.

    Kur'an da bu konu bu şekilde açıklanır zten, şeytan Allah'a ben azmadım sen benim azmamı bildiğin için ben azdım ve Adem'e secde etmedim der. Melekler neden Adem'i halife yapıyorsun der, Nuh oğlum onlardan değildi onu kurtar sulardan der. Allah'ın verdiği cevap şudur;

    Ben sizin bilmediklerinizi bilirim.

    Seçim senin. Ben bu hayatta bildiğim ve bilebileceğim şeylerin sınırının olduğunu kabul ettim ve herşeyi bilmesem de bir seçim yapıp inandım.




  • torlofan T kullanıcısına yanıt
    yani sınava sokma sebebin üstün olmanmı? robot sana üstün olmadığınımı iddia etti?

    senin yerine ben kurgulamaya çalışayım yapay zekaya sahip bir robot ve bir evren yapmaya karar verdin projeyi çizdin yazılımı yaptın vs. projeyi hayata geçirmeden hesaplamaların robotun sana itaat etmeyeceğini gösterdi buna rağmen projede değişiklik yapmadan üretimi yaptın halbuki x kodunu y yapsaydın robot sana itaat edecekti.

    örnek olsun yazdım, sen istediğin gibi kendine göre yada inancının söylediğine göre kurgula



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-4D62BFE91 -- 1 Ocak 2020; 15:23:46 >
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.