Şimdi Ara

Hangisi daha dayanıklıdır ? Boxer - Sıralı - V Tipi ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
37
Cevap
2
Favori
1.668
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar merhaba.


    Aynı hacimde tamamen aynı şartlarda kullanılan başlıktaki motor tiplerinden hangisi daha uzun ömürlüdür ?


    Bir tanıdığım boxer motorun uzun ömürlü olmayacağını söylüyor.




  • En dayanıklı V8, sonra 6 silindir düz, daha sonra da boksör motor gelir. Bakımını aksattığın V8 veya 6 silindir benzinli motoru kolay kolay bozamasın ama boksör motor da bakım önemlidir. Ama V8 motorun da yakıtı fazla işte. Kısacası hepsinin avantajı dezavantaj var ama soruya göre amaç sadece ömür ise V8 kat kat daha üstündür.

  • tenekekutu kullanıcısına yanıt

    Boxer motor neden daha kısa ömürlü ?

  • Tasarımı ile alakalı, en temel olanı aynı hacimdeki sıralı motorlara göre motorun her tarafını eşit soğutmak çok zor. Genelde eski Subaru'lar conta eskitmeleri ile meşhurdu. Outbacklerin çoğu belli km de yeni conta değişimi istiyordu.


    Motor teknolojileri ile alakalı baya kaynak var nette okuman lazım hepsinin arasındaki farkları anlayabilmen için. Burada yazarak anlatmak oldukça zaman alır kısacası.

  • tenekekutu kullanıcısına yanıt
    Hocam 6 silindirin dayanıklı olmasını neye dayanarak söylediniz? Yanlış anlamayın merak ettim. Motor bloğu daha uzun olduğu için dayanıklılık sorun olmaz mı I4 veya I5 motorlara göre.

    Acaba titreşim daha az mı bu motorlarda?
  • Genel olarak, 8 silindir kadar güç üretmez, 4 silindir kadar da yüksek devir çevirmek zorunda kalmaz bu yüzden ömürleri uzun olur.


    Bir motorun uzun ömürlü olması için en basitçe, çok devir çevirmemesi, motorun soğutmasının elverişli olması, bloğunun ise döküm olması, aşırı beslemenin de olmaması ( turbo gibi) gerekir.


    Daha kaliteli malzeme kullanılarak üstesinden birçok sorunun gelinebilir ama motorların ağırlığını da belli rakamların üstüne çıkması emisyonu çok etkiliyor. Hafif ama dayanıklı malzemeleri de pahalı olduğu için ancak üst seviye spor araçlarda kullanabilirsin. O yüzden günümüzdeki motorlar çok uzun ömürlü değildir. Ayrıca ömür deyince motorun yenilenebilme kapasitesi de göz önüne alınmalı. Günümüzün küçük hacim motorları daha çok kullan sonra sandık motor al mantığı ile üretilir, yedek parça gibi.


    @Profes124





  • quote:

    Orijinalden alıntı: tenekekutu

    Genel olarak, 8 silindir kadar güç üretmez, 4 silindir kadar da yüksek devir çevirmek zorunda kalmaz bu yüzden ömürleri uzun olur.


    Bir motorun uzun ömürlü olması için en basitçe, çok devir çevirmemesi, motorun soğutmasının elverişli olması, bloğunun ise döküm olması, aşırı beslemenin de olmaması ( turbo gibi) gerekir.


    Daha kaliteli malzeme kullanılarak üstesinden birçok sorunun gelinebilir ama motorların ağırlığını da belli rakamların üstüne çıkması emisyonu çok etkiliyor. Hafif ama dayanıklı malzemeleri de pahalı olduğu için ancak üst seviye spor araçlarda kullanabilirsin. O yüzden günümüzdeki motorlar çok uzun ömürlü değildir. Ayrıca ömür deyince motorun yenilenebilme kapasitesi de göz önüne alınmalı. Günümüzün küçük hacim motorları daha çok kullan sonra sandık motor al mantığı ile üretilir, yedek parça gibi.


    @Profes124

    Aslında devir çevirmenin ya da aşırı beslemenin motor ömrüne çok da etkisi yok diyebilirim. Çünkü motorlar ona göre dizayn ediliyor. Turbo beslemeli motorun yatakları, pistonları, biyel kolları daha güçlü yapılırken mesela çok devir çevirecek motorların da supapları, kam milleri v.b daha hafif yapılıyor. Zaten öyle olmasaydı kamyonlar, otobüsler 2 milyon kilometreyi deviremezlerdi. Ciddi bir turbo basıncı altında çalışıyorlar. Ya da günümüz turbo dizel motorları yüzbinlerce kilometre deviremezlerdi (Bkz. Multijet).


    Yine mesela motor bloku olarak bakarsanız, Volvo'lar alüminyum blok ile gayet uzun kilometreler devirebiliyorlar. Tamamen motorun mühendisliği ve motorun maruz kalacağı koşulların iyi öngörülebilmesi ile alakalı diyebilirim.


    Bir de modern yağ teknolojisi, modern üretim teknolojileri ve gelişen malzeme kalitesi motor ömürlerini ciddi uzattı. Eskinin kamyonları mesela 500 bin kilometre devirirse bu büyük başarı sayılırdı. Şimdi 2 milyon kilometreler konuşuluyor. Tabii bunda yol kalitesinin artması, motora daha az yüklenilmesi, motor güçlerinin artması sebebiyle motorların daha az yük altında çalışması da önemli birer etken.





  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Aynı şartlarda veya ona çok yakın olan araçlara göre yorum yapıldı. Yani araçlar aynı yıllarda üretilmiş, satış fiyatları üç aşağı aynı, sıfır sandık motor fiyatı aynı vs vs. Yoksa multjet var multijet var. 1.3 lt olan ile 1.6 lt olanın dayanımı bile aynı değil.


    @goodorevil

  • quote:

    Orijinalden alıntı: tenekekutu

    Aynı şartlarda veya ona çok yakın olan araçlara göre yorum yapıldı. Yani araçlar aynı yıllarda üretilmiş, satış fiyatları üç aşağı aynı, sıfır sandık motor fiyatı aynı vs vs. Yoksa multjet var multijet var. 1.3 lt olan ile 1.6 lt olanın dayanımı bile aynı değil.


    @goodorevil

    Hocam burada da V6 l4 kıyası olmuyor bu sefer de. V6 üreten yarı yarıya daha fazla malzeme (Supap, piston, kam v.b) kullanacak, bu sefer de kalite v.b düşmek zorunda kalacak. O kadar monomot bir kıyaslama yapamayız o yüzden.

    Genel olarak 1.3 Multijet de baktığımız zaman ortalama fiyatlarla satılan bir motor. Ekstra pahalı bir ünite değil.

    Hatta bugün şartlarında çok sıkıştırıldığı için piston kıran, aşırı ısınmayı önlemek için fazladan benzin püskürten fındık kadar turbo benzinli motorlar haricinde her türlü motor gayet uzun ömürlü diyebilirim. 1.4 TSI motorlar koca 1,5 tonluk Passat kasası altında 400 binlere kadar ulaşıyorsa bence ötesini düşünmeye gerek yok. Benzer şartlarda 1.6 atmosferik de o kilometrelerde motor istiyor genelde.





  • Başka türlü karşılaştırma imkansız ama. En azından aynı motor gücüne sahip motorların fiyatları benzer olmalı ki karşılaştırabilelim. 8 silindirde tabi fazla malzeme kullanıyor ama fiyatı malzeme kalitesi daha çok belirliyor. V8'den 200-250 beygir almak çok kolay iken düşük hacim de turbo kullanıyorsun gibi düşün. V8 motora sadece headers takarak bile +50 beygire yakın güç alabilirsin en basitinden.


    Ortalama özellikle bir Türk kullanıcısının zaten kafa yoracağı şeyler de değil bunlar ama arkadaş sormuş, yoksa bakımını düzgün yap 400-500 bin kmlere kadar araçların çoğu gider.


    @goodorevil

  • quote:

    Orijinalden alıntı: tenekekutu

    Başka türlü karşılaştırma imkansız ama. En azından aynı motor gücüne sahip motorların fiyatları benzer olmalı ki karşılaştırabilelim. 8 silindirde tabi fazla malzeme kullanıyor ama fiyatı malzeme kalitesi daha çok belirliyor. V8'den 200-250 beygir almak çok kolay iken düşük hacim de turbo kullanıyorsun gibi düşün. V8 motora sadece headers takarak bile +50 beygire yakın güç alabilirsin en basitinden.


    Ortalama özellikle bir Türk kullanıcısının zaten kafa yoracağı şeyler de değil bunlar ama arkadaş sormuş, yoksa bakımını düzgün yap 400-500 bin kmlere kadar araçların çoğu gider.


    @goodorevil

    Aynen. Aslında şöyle de bir denge var, motor hacmini artırdıkça, silindir başına ağırlık v.b arttığı için, silindir sayısını artırmak mantıklı olmaya başlıyor. Yani 6 litre bir motor hacmi 4 silindirle sağlasak 1,5 litre silindir başına hacim düşer. Bu da her bir iş zamanının çok güçlü olması, motorun sarsıntılı çalışması, biyel koluna çok yük binmesi gibi handikaplara yol açar. BMW'nin kabul ettiği silindir başına 500 cc güzel bir oran.


    Olay şöyle bir dengeye geliyor, silindir başına en az şiddette yanmanın düştüğü ama aynı zamanda iş yapabilmek için çok fazla devire ihtiyaç olmayan bir motor.


    Muhalefet ediyor diye düşünmeyin, sadece biraz bilgi alışverişi yapalım istedim.





  • goodorevil kullanıcısına yanıt
    Silindir başına 500 cc biraz düşük değil mi hocam? Eski amerikanlarda small blok motorlarda (5.7 l) 700, big bloklarda (7.1 l) 900 cc’leri buluyor. Özellikle small block motorlar da neredeyse ölümsüz olarak bilinen çok uzun ömürlü motorlardır. Keza 3.8 l v6 motorlar da öyle mesela…
  • quote:

    Orijinalden alıntı: CapriceClassic

    Silindir başına 500 cc biraz düşük değil mi hocam? Eski amerikanlarda small blok motorlarda (5.7 l) 700, big bloklarda (7.1 l) 900 cc’leri buluyor. Özellikle small block motorlar da neredeyse ölümsüz olarak bilinen çok uzun ömürlü motorlardır. Keza 3.8 l v6 motorlar da öyle mesela…

    Hocam o hacimden alınan güç düşük, o yüzden o motorlar ölümsüz diye geçiyor. 500 cc Avrupa standardı için. 4 silindir motorun 2 litre, 5 silindir motorun 2,5 litre, 6 silindir motorun 3 litre, 8 silindir motorun da 4 litre civarı olduğu bir ortamdan bahsediyoruz.

  • tenekekutu kullanıcısına yanıt
    Teşekkür ederim bilgilendirme için.

    Piyasada I6 tipi motorlar görmek çok zor. Ancak E46 kasa 330-335 gibi araçlarda oluyor sanıyorum. Bildiğim kadarıyla bu motor da 8 bin devirlere kadar çıkabiliyor. (Yanlış hatırlamıyorsam M modelleri ile aynı bloğa sahipti.)

    Elbette iş makinelerinde, kamyonlarda ya da otobüslerde kullanımı nasıldır bir şey diyemiyorum. Zaten bildiğim kadarıyla midibüsler de I4 kullanıyor.
  • Taksi ve hafif ticari grubunda V motorla bilinen markaların modelleri hep sıralıdır.
  • Profes124 kullanıcısına yanıt

    Bu kadar güzel bilginin arasına gireyim hocam. e30, e46, e36, e39 ve bunların döneminde çıkmış bmw modelleri, 2000 motor ve üstünde 6 silindir olarak çıkmış hep.

  • V8 tabi ki. İçten yanmali bir motorun dogasına en uygun tasarim v8 dir. Dizel benzin fark etmez. Ardindan da sıralı 6 gelir. Ozellikle 12.000cc ve ustundeki agir vasitalarda sirali6 da gayet basarilidir
  • tenekekutu kullanıcısına yanıt

    1.5 DCI motoru söylemişsin, döküm blok, düşük devir dizel motor.  

  • En konforlu-titresimsiz olani boxer, sonra v, sonra siralidir…

    En maliyetli olani boxer, sonra v, sonra siralidir…

    Muhendisligi en zoru boxer, sonra v, sonra siralidir…

    Kaputa sigdirmasi-yerlestirmesi, sanzimana birlesimini ayarlamasi en zor olani boxer, sonra v, sonra siralidir… (bu bilgi tam dogru mu emin olamadim) (sanirim kucuk hacimlerde verdigim bilgi dogru, buyuk hacimlerde sirali bu seferde kaputa sigmadigi icin v, w veya boxera gecis zorunlu hale geliyor olmasi lazim)

    Yani hem maliyeti hem muhendisligi vb. durumlari goz onune alindiginda genel akima arac uretimi yapan, hizli ve bol sayida uretimi gereken (yani niş olmayacak olan) motorlari eger mumkunse ureticiler sirali uretirler… Yoksa en iyisi sirali oldugu icin degil… Yoksa en iyisi diye bakildiginda keske hep boxer veya v motor kullansak… Ama kimse ayni gucu ve yakit tuketimini veren sirali yerine v veya boxer motora otv ve kdv ekledikten sonra 50-60 bin ₺ ekstra vermez… Cogu kisi atmosferikten turboluya, hem guc artisi hem yakit tuketimi dususu oldugu halde ekstra 50-60bin₺ vermeye razi gelmiyor…

    Anca niş modellerde bu tercih yapilabiliyor… Adam gidip bu porsche boxer motor olsun 200bin fazla olsun diyebilir… Ama kimse megane im golfum sirali degil de v olsun ben ayni guce ekstra 40-50 bin neyse sayarim demez… Zaten gunumuz teknolojisinde sirali motorun sarsintisini tolere edecek ek sistemler var ve gayet de iyi sonuclar veriyorlar… sirali 3 silindirli veya 5 silindirli motorlar bile ahim sahim titreme yapmiyorlar… Unutmayin buyuk markalar bu tarz kazanc/kayip durumlarini hep en optimal seviyede ayarlamaya calisirlar…



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi eapantherea -- 7 Eylül 2021; 18:28:12 >




  • Bazı arkadaşlar döküm blok demiş ama sacdan yapılan bir motor yok, hepsi dökümden imal ediliyor. Aradaki fark, birinin alüminyum diğerinin demir alaşımlı döküm olması. Dizeller demir, benzinliler de alüminyum alaşımlı bloktan yapılıyor. Dizelin geç ısınma sebeplerinden biridir.


    Yukarı yazdığınız argümanların çoğunu f1'deki teknik gelişimler, bertaraf etme yönünde ilerliyor. Mesela V12 motordan sırayla V10'a ve V8'e indirilmesi, en son haliyle V6 ve 1.6 litrelik hacimli motora gelinmesi... Yüksek güç için, daha hacimli ve daha çok silindir gerekliliği olduğunu ilk savunan Bentley'dir. Halen de hacimli motor üretiyorlar ancak beygir ve tork motorun büyüklüğü ile doğru orantılı yükselmiyor. Hiçbir mühendislikte, emniyet payı bırakılmadan iş yapılmaz. Motorların hiçbiri tam sınırında kullanılmamakta. Uzun ömürlü olmasını da buna bağlanmaktadır.


    Boxer motorlara, Subaru ve Porsche romantik yaklaşıyor. Onların alameti farikası boxer motordur. Yoksan en iyisi o olduğu için kullanıyorlar diyemeyiz. Porsche'nin birçok V8 ve V10 motoru var.


    En titreşimsiz ve konforlu motor boxer da diyemeyiz. Rolls Royce'nun, motor sesi de titreşimi de içeriye neredeyse hiç gelmez.


    Boxer'ın en çok övüldüğü, yere yakın oluşundan ve tasarımın boyuna değil enine yerleşiminden sebep ağırlık dengesinin virajlarda çok iyi oluşu bir artı olmakla beraber; yeni nesil araçlarda yan sistemlerle beraber artık bu avantajının kalmadığı da söylenebilir. Zaten motor tek başına aracın kütlesinin büyük bölümünü oluşturmuyor. Aktif ve pasif sistemlerle bu avantajı ortadan kalktı.





  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.