Şimdi Ara

Lys 2015 Edebiyat 50+ icin Altin bilgiler

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
10
Cevap
41
Favori
3.070
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
11 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • merhaba herkese,

    bu bilgiler internet sitelerinde zaten bulunmakta, bulamayanlar icin buraya konu acarak yazdim. inceledim, bence yararli bilgiler. edebiyat'in kati kismini bitirmisseniz, bu bilgiler tuzu, biberi olmanin yaninda belki de taslari oturtmaya yarayacaktir.


    I. TÜRK EDEBİYATINDA İLKLER

    A. İSLAMİYET ÖNCESİ VE İSLAMİ DÖNEM (DİVAN VE HALK EDEBİYATI)

    İlk alfabe: Göktürk (Orhun) alfabesi
    Bilinen ilk Türk şairi: Arpınçur Tigin
    İlk Türk yazarı: Yolluğ Tigin
    Bilinen en eski ve ilk destanımız: “Alp Er Tunga Destanı”
    Türkçenin ilk yazılı belgeleri: “Orhun Yazıtları” (Türk adının geçtiği ilk metindir bu yazıtlar. “Orhun Yazıtları”, söylev türünün ilk örneğidir.)
    İslami dönem Türk edebiyatının ilk edebi eser örneği: “Kutadgu Bilig”dir. İlk Türkçe didaktik şiirler bu yapıttadır. Aruz ölçüsünün kullanıldığı ilk yapıttır. İlk mesnevi örneğidir. İlk siyasetname örneğidir.
    İlk İslami Türk destanı: “Satuk Buğra Han Destanı”
    Sagu türünün ilk örneği: “Alp Er Tunga Sagusu”
    Türkçenin bilinen ilk sözlüğü: “Divanü Lü- gati’t-Türk”
    Dede Korkut’tan ilk bahseden: “Camiü’t- Tevarih” adlı yapıtında ünlü tarihçi Reşidüddin’dir. Arap harfleriyle ilk neşreden Kilisli Muallim Rıfat Bilge’dir. Yeni harflerle ilk neşrini yapan Orhan Şaik Gökyay’dır.
    Türkçe ilk manzum mevlit metnini yazan: Ahmedi
    Divan sahibi ilk sanatçı: Yunus Emre
    Divan edebiyatının ilk temsilcisi: Hoca Dehhani
    Tasavvuf konusunda yazılan ilk eser: “Divan-ı Hikmet”
    Edebiyatımızın ilk aşk mesnevisi: Şeyyat Hamza’nın “Yusuf u Züleyha”sı
    Anadolu Türkçesiyle yazılan ilk eser: Ahmet Fakih’in yazdığı “Çarhname”si
    İlk gezi eserlerimiz: Seydi Ali Reis’in “Miratü’l- Memalik”i / Babürşah’ın “Babürname”si
    Antoloji türünün ilk örneği: Ömer b. Mezid’in 1437’de hazırladığı “Mecmuatü’t – Nezair”
    Süslü nesrin ilk temsilcisi: Sinan Paşa
    İlk şehrengiz: Mesihi
    Hamse sahibi ilk sanatçı: Ali Şir Nevai
    İlk edebi mektup: Fuzuli’nin “Şikâyetname”si
    Anadolu sahasında hamse sahibi ilk sanatçı: Hamdullah Hamdi
    İlk bibliyografya yazarımız: Kâtip Çelebi – “Keşfü’z- Zünun”
    Şairlerle ilgili yazılan ilk tarafsız ve alfabetik tezkire: Latifi
    İlk şairler tezkiresi: Ali Şir Nevai’nin “Mecalisü’n-Nefais”i
    Anadolu sahasında ilk şuara tezkiresi: Sehi Bey’in “Heşt Behişt”i
    İlk edebi anı: Babürşah’ın “Babürname”si
    Divan edebiyatında çocuklar için yazılan ilk eser: Nabi’nin “Hayriye”si
    İlk şarkı örnekleri: Naili
    Matbaada basılan ilk yapıt: “Vankulu Lügati”
    Türkçe ilk mevlit: Süleyman Çelebi’nin “Vesiletü’n-Necat” adlı yapıtı

    B. TANZİMAT EDEBİYATI

    İlk edebi ve felsefi çeviri: Münif Paşa’nın “Muhaverat-ı Hikemiye”si
    İlk çeviri roman: Yusuf Kemal Paşa’nın Fransız yazar Fenelon’dan çevirdiği “Telemak” adlı roman
    İlk resmi gazete: Takvim-i Vekayi (1831)
    İlk yarı resmi gazete: Ceride-i Havadis (1840)
    Batılı anlamda ilk günlük örneği: Direktör Ali Bey’in yazdığı “Seyahat Jurnali”
    İlk Türk gazetecisi: Şinasi
    Batılı anlamda ilk tiyatro yapıtı: Şinasi’nin “Şair Evlenmesi”
    Noktalama işaretlerini düzyazıda ilk kez kullanan: Şinasi
    İlk makale: Şinasi’nin Tercüman-ı Ahval gazetesindeki “Mukaddime” başlıklı yazısı
    İlk özel gazete: Şinasi ve Agâh Efendi’nin çıkardığı Tercüman-ı Ahval
    Batılı anlamda ilk fabl örneklerini yazan: Şinasi
    İlk tezli roman örneği: Nabizade Nazım’ın “Zehra” adlı yapıtı
    Sahnelenen ilk tiyatro yapıtı: Namık Kemal’in “Vatan yahut Silistre”si
    İlk hikâye denemesi: Emin Nihat Bey’in “Müsameretname”si
    İlk öykü örnekleri: Ahmet Mithat Efendi’nin “Letaif-Rivayet”i
    Batılı anlamda ilk eleştiri yazısı ve yapıtı: Namık Kemal’in “Lisan-ı Osmanî Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazat-ı Şamildir” yazısı, ilk eleştiri yapıtı “Tahrib-i Harabat”
    İlk edebi roman: Namık Kemal’in “İntibah” adlı romanı
    İlk tarihi roman: Namık Kemal’in “Cezmi”si
    İlk köy şiiri: Muallim Naci’nin yazdığı “Köylü Kızların Şarkısı”
    İlk kafiyesiz şiir: Abdülhak Hamit Tarhan’ın yazdığı “Validem”
    Yabancı ülkede geçen bir macerayı anlatan ilk tiyatro yapıtı: Abdülhak Hamit Tarhan’ın “Finten”i
    Aruzla yazılan ilk manzum tiyatro yapıtı: Abdülhak Hamit Tarhan’ın “Eşber”i
    Heceyle yazılan ilk manzum tiyatro yapıtı: Abdülhak Hamit Tarhan’ın “Nesteren”i
    İlk pastoral şiir: Abdülhak Hamit Tarhan’ın “Sahra”sı
    İlk edebiyat teorisi yapıtı: Recaizade Mahmut Ekrem’in “Talim-i Edebiyat”ı
    İlk polisiye roman: Ahmet Mithat Efendi’nin “Esrar-ı Cinayet” adlı romanı
    Türk romancılığında ilk alafranga tip: Ahmet Mithat Efendi’nin roman kahramanı olan Felatun Bey
    Batılı anlamda ilk antoloji: Ziya Paşa’nın üç ciltlik “Harabat”ı
    Türk tiyatrosunda Batı’dan eser uyarlamayı ilk kez yapan: Ahmet Vefik Paşa
    Türkçe sözlük adını ilk kullanan, ilk yerli roman olan “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat”ı yazan: Şemsettin Sami
    İlk tarih ve coğrafya ansiklopedimiz: Şemsettin Sami’nin yazdığı “Kamusü’l Alam”
    İlk köy romanı: Nabizade Nazım’ın “Karabibik”i
    İlk realist roman: Recaizade Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası”
    Çocuklara yönelik ilk dergi: 1869’da çıkan Mümeyyiz
    Edebiyat tarihi adıyla yazılan ilk eser: Abdülhalim Memduh’un “Tarih-i Edebiyat-ı Osmaniye”si
    İlk kadın romancı: Fatma Aliye Hanım
    Tanzimat’tan sonraki edebiyatımızın ilk kadın şairi: Nigar Hanım
    İlk mizah dergisi: Teodor Kasap’ın çıkardığı Diyojen
    İlk mizahi sözlük: Direktör Ali Bey’in “Lehçetü’l-Hakayık”ı
    İlk psikolojik roman denemesi: Nabizade Nazım’ın “Zehra”sı
    İlk dergi: Münif Paşa’nın çıkardığı Mecmua-ı Fünun

    C. SERVETİFUNUN EDEBİYATI VE FECRİATİ EDEBİYATI

    İlk edebi beyannameyi yayımlayan: Fecriati Topluluğu
    İlk mensur şiir: Halit Ziya’nın “Mensur Şiirler”i
    İlk psikolojik roman: Mehmet Rauf’un “Eylül” romanı
    Sone’yi ilk kez kullanan: Süleyman Nesip
    Anjambmanı ilk kullanan şair: Tevfik Fikret
    Çocuklar için yazılmış ilk şiir kitabı: Tevfik Fikret’in “Şermin” yapıtı
    İlk önemli fıkra yazarı: Ahmet Rasim

    D. MİLLİ EDEBİYAT VE CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

    İlk çocuk romanı: Mahmut Yesari’nin “Bağrı Yanık Ömer” yapıtı
    Röportaj türünün ilk örneği: Ruşen Eşref Ünaydın’ın “Diyorlar ki” adlı yapıtı
    Batılı anlamda ilk edebiyat tarihi: Fuat Köprülü
    “Milli Edebiyat” ifadesi ilk kez kullanılan: Genç Kalemler
    Türk sözcüğünü ilk kullanan şair: Mehmet Emin Yurdakul
    Dış Türkleri konu alan ilk roman: Ahmet Hikmet Müftüoğlu’nun “Gönül Hanım” adlı romanı
    Cumhuriyet dönemi köy romancılığının ilk örneği: Yakup Kadri’nin “Yaban” romanı
    İlk Türk sosyologu: Ziya Gökalp
    “Orhun Abideleri”nden ilk söz eden Türk: Necip Asım (İkdam gazetesi 200.sayı)
    İlk otobiyografik roman: Peyami Safa’nın “Dokuzuncu Hariciye Koğuşu” (Dünya roman tarihinde kahramanın adı verilmeyen ilk romandır.)
    İlk TDK roman ödülü: “Suçumuz İnsan Olmak” (1957) adlı yapıtıyla Oktay Akbal
    İlk TDK şiir ödülü: “Delice Böcek” şiiriyle Fazıl Hüsnü Dağlarca
    Batı nazım şekillerini ilk defa kullanan şairimiz: Edip Ayel (1894-1957)
    İlk fütürist (gelecekçi) sanatçımız: Ercüment Behzat Lav
    Köyden şehre göçü ilk kez işleyen: Orhan Kemal
    Heceyle yazılmış, sanat değeri taşıyan ilk manzum piyes: Yusuf Ziya Ortaç’ın “Binnaz” adlı oyunu
    İlk postmodern roman: Oğuz Atay’ın “Tutunamayanlar” adlı romanı
    İlk monolog tarzıyla yazılmış ilk roman: Adalet Ağaoğlu’nun “Bir Düğün Gecesi” romanı
    Hikâyede gerçek anlamda Anadolu’yu işleyen ilk yazar: Refik Halit Karay
    Serbest ölçüyü kullanan ilk şair: Nazım Hikmet
    Tiyatroda ilk kadın oyuncu: Afife Jale (Hüseyin Cahit’in yazdığı “Yamalar” adlı oyunda oynamıştır.)
    İlk epik tiyatro: Haldun Taner’in “Keşanlı Ali Destanı” adlı yapıtı

    II. DÜNYA EDEBİYATINDAKİ İLKLER

    İlk roman örneği: Rebelais – “Gargaunta”
    İlk modern roman: Cervantes – “Don Kişot”
    İlk tarihi roman: W.Scott – “Waverley”
    İlk psikolojik roman: Madam de La Fayette – “Princesse de Cleves”
    İlk öykü örneği: G. Boccacio – “Decameron”
    Olay öyküsünün öncüsü: Guy de Maupassant
    Durum/Kesit öyküsünün öncüsü: A. Çehov
    Deneme türünün kurucusu: Montaigne
    Deneme türünün ikinci ismi: Bacon
    İlk biyografi yazarı: Plutarkhos
    Tarih türünün kurucusu: Heredot
    İlk büyük destan şairi: Homeros
    İlk trajedi sanatçısı: Aiskhylos
    İlk büyük komedya sanatçısı: Aristophanes
    İlk anı yazarı: Ksenophon – “Anabasis”
    İlk özdeyiş yazarı: La Rochefaucault
    En eski ve ünlü hatipler: Demosthenes, Çiçero, Bousset
    İlk fabl örneği (Batı): Aisopos (Ezop) – “Fabllar”
    İlk fabl örneği (Doğu): Beydaba – “Kelile ile Dimne”
    İlk lirik şair: Sappho
    Pastoral şiirin kurucusu: Theokritos
    Didaktik şiirin kurucusu: Hesiodos
    İlk mensur şiir: Baudelaire – “Küçük Mensur Şiirler”
    Klasisizmin kuramcısı: Boileau – “Şiir Sanatı”
    Romantizmin kuramcısı: Victor Hugo – “Cromvell” yapıtının ön sözü
    Dramın kurallarını belirleyen: Victor Hugo
    İlk realist roman: G. Flaubert – “Madam Bovary”
    Natüralizmin kuramcısı: Emile Zola
    Dünyada bilinen ilk destan: Sümerlerin “Gılgamış Destanı”

    TÜRK EDEBİYATINDA SANATÇILARIN UNVANLARI

    Istırap şairi: Fuzuli,
    Sultanü’ş-şuara (şairler sultanı): Baki
    Hiciv üstadı: Nefi
    Hacı kalfa: Kâtip Çelebi
    Zevk-eğlence şairi: Nedim
    Lale devri şairi: Nedim
    Vatan şairi: Namık Kemal
    Hürriyet şairi: Namık Kemal
    Şair-i Azam: Abdülhak Hamit Tarhan
    Tezatlar şairi: Abdülhak Hamit Tarhan
    Üstat: Recaizade Mahmut Ekrem
    Mistik şair: Necip Fazıl Kısakürek
    Milli şair/Türk şairi: Mehmet Emin Yurdakul
    Sokağı getiren romancı: Hüseyin Rahmi Gürpınar
    Server Bedii: Peyami Safa
    Ağıtlar şairi: Recaizade Mahmut Ekrem
    Bayrak şairi: Arif Nihat Asya
    Evler şairi: Behçet Necatigil
    Çimdik: Yusuf Ziya Ortaç
    Kirpi: Refik Halit Karay
    Yazı makinesi: Ahmet Mithat Efendi
    Ölüm şairi: Cahit Sıtkı Tarancı
    İstanbul öykücüsü: Sait Faik Abasıyanık
    Halikarnas Balıkçısı: Cevat Şakir Kabaağaçlı
    Deli Ozan, Çamdeviren: Faruk Nafiz Çamlıbel
    İstanbul şairi: Yahya Kemal Beyatlı
    Ümmetçi şair: Mehmet Akif Ersoy
    Sokağı şiire getiren şair: Orhan Veli Kanık
    Anadolu şairi: Ömer Bedrettin Uşaklı

    KURTULUŞ SAVAŞINI İŞLEYEN YAZARLAR VE ROMANLAR

    Ahmet Hamdi Tanpınar: Sahnenin Dışındakiler
    Aka Gündüz: Dikmen Yıldızı
    Attila İlhan: Kurtlar Sofrası, Sırtlan Payı
    Halide Edip Adıvar: Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye
    Hasan İzzettin Dinamo: Kutsal İsyan
    İlhan Tarus: Vatan Tutkusu, Hükümet Meydanı, Var Olmak
    İlhan Selçuk: Yüzbaşı Selahattin’in Romanı
    Kemal Tahir: Yorgun Savaşçı, Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu
    Mehmet Rauf: Halas
    Mithat Cemal Kuntay: Üç İstanbul
    Peyami Safa: Sözde Kızlar, Biz İnsanlar
    Samim Kocagöz: Kalpaklılar, Doludizgin
    Talip Apaydın: Toz Duman İçinde, Vatan Dediler, Köylüler
    Tarık Buğra: Küçük Ağa, Küçük Ağa Ankara’da
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Yaban, Ankara, Sodom ve Gomore

    ANADOLU’YU ANLATAN YAZARLAR VE ROMANLARI

    Güney Anadolu, Toroslar ve Çukurova Yöreleri

    Orhan Kemal: Vukuat Var, Hanımın Çiftliği, Kanlı Topraklar, Bereketli Topraklar Üzerinde
    Yaşar Kemal: Teneke, Ortadirek, İnce Memed, Yer Demir Gök Bakır, Ölmez Otu, Demirciler Çarşısı Cinayeti

    Orta Anadolu

    Fakir Baykurt: Yılanların Öcü, Irazca’nın Dirliği, Kaplumbağalar, Tırpan, Amerikan Sargısı
    Kemal Tahir: Sağır Dere, Kör Duman, Rahmet Yolları Kesti, Yedi Çınar Yaylası, Köyün Kamburu, Büyük Mal
    Talip Apaydın: Sarı Traktör, Yarbükü, Ortakçının Oğlu, Define, Yoz Duvar

    Ege Bölgesi

    Necati Cumalı: Tütün Zamanı, Yağmurlar ve Topraklar, Susuz Yaz
    Samim Kocagöz: Yılan Hikâyesi, Bir Karış Toprak

    Doğu Anadolu

    Ferid Edgü: Kimse, O
    Kemal Bilbaşar: Cemo, Memo
    Ömer Polat: Mahmudo ile Hazel, Saragöl

    Güneydoğu

    Bekir Yıldız: Reşo Ağa, Kaçakçı Şahan

    DOĞU-BATI ÇATIŞMASI, YANLIŞ BATILILAŞMA, TOPLUMSAL DEĞİŞMEYİ İŞLEYEN YAZARLAR VE YAPITLARI

    Ahmet Hamdi Tanpınar: Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü
    Ahmet Mithat Efendi: Felatun Bey’le Rakım Efendi
    Halide Edip Adıvar: Sinekli Bakkal
    Peyami Safa: Fatih-Harbiye, Sözde Kızlar
    Recaizade Mahmut Ekrem: Araba Sevdası
    Reşat Nuri Güntekin: Miskinler Tekkesi, Yaprak Dökümü
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Sodom ve Gomore, Kiralık Konak

    KASABA YAŞAMINI ANLATAN YAZARLAR VE YAPITLARI

    İlhan Tarus: Yeşilkaya Savcısı
    Reşat Nuri Güntekin: Yeşil Gece, Kavak Yelleri
    Sabahattin Ali: Kuyucaklı Yusuf
    Samim Kocagöz: Bir Şehrin İki Kapısı

    OSMANLININ KURULUŞUNU ELE ALAN YAZARLAR VE YAPITLARI

    Kemal Tahir: Devlet Ana
    Tarık Buğra: Osmancık

    ÖNEMLİ HİCİV SANATÇILARI VE YAPITLARI

    Şeyhi: Harname
    Fuzuli: Şikâyetname
    Nef’i: Siham-ı Kaza
    Ziya Paşa: Zafername
    Neyzen Tevfik: Azab-ı Mukaddes

    EDEBİYATIMIZDA ÖNEMLİ ROMAN KAHRAMANLARI

    Tanzimat Edebiyatı

    Araba Sevdası: Bihruz Bey, Periveş, Keşfi Bey
    Cezmi: Cezmi, Adil Giray, Perihan, Şehriyar
    İntibah: Ali Bey, Mahpeyker, Dilaşup
    Karabibik: Karabibik, Yosturoğlu, Koca İmam, Huri, Hüseyin, Eftalya
    Sergüzeşt: Asaf Paşa, Celal, Dilber, Taravet, Cevher
    Zehra: Zehra, Suphi, Sırrı Cemal

    Servetifünun Edebiyatı

    Aşk-ı Memnu: Adnan Bey, Bihter, Behlül, Nihal, Firdevs Hanım
    Eylül: Necip, Suat, Süreyya
    Kırık Hayatlar: Ömer, Behiç, Vadide, Neyyir, Leyla, Selma
    Mai ve Siyah: Lamia, Ahmet Cemil, Hüseyin Nazmi
    Mürebbiye: Dehri Efendi, Matmazel Anjel, Şem’i, Sadri
    Şık: Şatırzade, Şöhret Bey, Madam Potiş
    Şıpsevdi: Meftun Bey, Edibe Hanım, Kasım Efendi

    Milli Edebiyat

    Yaprak Dökümü: Ali Rıza Bey, Hayriye Hanım, Ferhunde, Leyla, Necla, Fikret
    Ateşten Gömlek: Ayşe, Peyami, Binbaşı İhsan
    Çalıkuşu: Feride, Kamuran, Doktor, Hayrullah Bey
    Handan: Neriman, Hüsnü Paşa, Refik Cemal
    Nur Baba: Nur Baba, Ziba Hanım, Nigar Hanım, Süheyla
    Sodom ve Gomore: Leyla, Necdet, Sami Bey
    Vurun Kahpeye: Aliye, Hacı Fettah, Tahsin Bey
    Yaban: Ahmet Celal, Emine, Mehmet Ali, İsmail
    Sinekli Bakkal: Rabia, Osman (Peregrini), Kız Tevfik, Emine, Vehbi Dede
    Yeşil Gece: Şahin, Kazım

    Cumhuriyet Edebiyatı

    Aganta Burina Burinata: Mahmut, Halil Usta
    Anayurt Oteli: Zebercet
    Ayaşlı ve Kiracıları: Ayaşlı İbrahim, Hasan Bey, Buharalı Abdülkerim, Faika, Fuat, İffet Hanım, Şefik Bey
    Bereketli Topraklar Üzerinde: Yusuf, Köse Hasan, Pehlivan Ali
    Dokuzuncu Hariciye Koğuşu: Hasta Bir Çocuk, Nüzhet, Doktor Ragıp
    Fatih-Harbiye: Neriman, Faiz Bey, Şinasi, Macit
    Huzur: İhsan, Nuran, Suat, Mümtaz
    İnce Memed: Memed, Hatce, Abdi Ağa
    Kuyucaklı Yusuf: Yusuf, Muazzez, Selahat- tin Bey
    Küçük Ağa: Mehmet Reşit Efendi (İstanbullu Hoca), Çolak Salih
    Matmazel Noralya’nın Koltuğu: Ferit, Nilüfer, Fotika
    Sözde Kızlar: Behiç, Mebrure, Nafi Bey
    Tutunamayanlar: Selim Işık, Turgut Özben
    Yılanların Öcü: Kara Bayram, Haceli, Irazca Ana

    TÜRK EDEBİYATINDAKİ ÖNEMLİ DERGİLER

    Ağaç (1936): Necip Fazıl tarafından çıkarılmıştır.
    A dergisi (1956-1960): II. Yeni akımına destek olmak için çıkarılmıştır.
    Akbaba (1922-1977): Yusuf Ziya ve Orhan Seyfi tarafından çıkarılan haftalık, siyasi mizah dergisidir.
    Büyük Doğu (1943-1955): Necip Fazıl Kısakürek’in çıkardığı dergidir.
    Çınaraltı (1941-1944): Orhan Seyfi ve Yusuf Ziya’nın çıkardıkları Türkçü ve fikir ve sanat dergisidir.
    Dergâh (1921-1923): İlki Mustafa Nihat Özön tarafından çıkarılmıştır. 1990’da ise Ezel Erverdi tarafından yeniden çıkarılmaya başlanmıştır.
    Diriliş (1966-1967): Sezai Karakoç tarafından çıkarılmıştır.
    Genç Kalemler (1910-1912): Ömer Seyfettin ve Ali Cenap tarafından çıkarılmıştır.
    Hisar (1950-1957/1964-1980): Munis Faik Ozansoy tarafından çıkarılmıştır.
    Kadro (1932-1935): Yakup Kadri tarafından çıkarılmıştır.
    Mavera (1976): C. Zarifoğlu, E. Beyazıt, R. Özdenören, M. Akif İnan bu derginin kurucuları arasındadır.
    Papirüs (1966-1970): Cemal Süreya tarafından çıkarılmıştır.
    Resimli Ay (1924-1930): Zekeriya Sertel’in çıkardığı “gerçekçi” halk dergisidir.
    Türk Yurdu (1911-1931): Türk Yurdu Cemiyetinin yayın organıdır.
    Türk Dili (1951-…): TDK tarafından çıkarılmıştır.
    Ülkü (1933-1950): Halk evleri tarafından çıkarılmıştır.
    Yeni Dergi (1964-1975): Mehmet Fuat (Fuat Bengü) tarafından çıkarılmıştır.







    +125 bilgi

    1. Sagu-ağıt-mersiye konu yönüyle ortaktır. Mersiye ölçü yönünden farklıdır.
    2. Koşuk, sagu ve destan İslamiyet öncesi dönemde, dörtlükler biçiminde, hece ölçüsüyle ve genellikle yarım uyak kullanılarak söylenmiştir.
    3. Yapay destanlar, doğal destan sürecinden geçmeyen yazarı bilinen destanlardır.
    4. Orhun (Göktürk) Yazıtları 8.yy. da Orhun Irmağı kıyısında dikilen, yazılı edebiyatımızın ilk ürünleridir.
    5. Kutadgu Bilig, siyasetname olup, Yusuf Has Hacib tarafından yazılan, didaktik özellikler taşıyan alegorik bir eserdir.
    6. Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet), Divan-ı Hikmet (Ahmet Yesevi) tasavvufî eserlerdir.
    7. Dede Korkut Hikayeleri, Oğuzların savaşlarını anlatan, destan devrinden halk hikayeciliğine geçişin ürünü olan, on iki hikayeden oluşan anonim ürünlerdir.
    8. Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli 13.yy. da yaşayıp insanlık sevgisini anlatan tasavvufçulardır.
    9. Risaletü’n-Nushiye (Yunus Emre), Divan-ı Kebir (Mevlana), Makalat (Hacı Bektaş-ı Veli) tasavvufu anlatan eserlerdir.
    10. İlahi (nefes-deme), şathiye, nutuk, devriye tasavvuf şiirinin dörtlükle oluşan türleridir.
    11. Koşma, semai, varsağı, destan aşık edebiyatı ürünleridir. Dörtlüklerle ve hece ölçüsüyle yazılırlar. Koşma, işlediği konulara göre koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt dörde ayrılır.
    12. Kaygusuz Abdal ve Pir Sultan Abdal tasavvufu farklı yorumlayan kişilerdir.
    13. Karacaoğlan, Emrah, Aşık Veysel güzelleme; Dadaloğlu, Köroğlu koçaklama türünde eserler vermişlerdir.
    14. Seyranî (kişsel), Dertli (toplumsal) taşlama örnekleri vermişlerdir.
    15. Mani, “aaxa” uyak düzeninde, 7’li hece ölçüsü ve tek dörtlük oluşu nedeniyle anonim edebiyatın en yaygın nazım biçimidir. Divan şiirindeki rubai ve tuyuğla ortak özelliklere sahiptir.
    16. Olağanüstülük, kahramanlarının soylu kişilerinden oluşması, abartılı anlatım destanla masalın ortak özellikleridir. Destan milli, masal çoğunlukla evrenseldir. Destan konusunu tarihi bir gerçekten alır, masal tamamıyla hayal ürünüdür.
    17. Gazel 5-15, kaside 33-99 beyit ve “aa xa xa xa…” uyak düzeniyle, mesnevi ise beyit sayısında sınırlama olmaksızın “aa bb cc dd …” uyak düzeniyle yazılır.
    18. Şarkı ve tuyuğ Türk edebiyatına özgü nazım şekilleridir.
    19. Rubai, tuyuğ, murabba dörtlüklerle oluşturulan divan şiiri nazım türleridir.
    20. Felsefî ve dinî konuların işlendiği “terkib-i bend” de vasıta beyiti devamlı değişir. “Terci-i bend”de vasıta beyiti aynı kalır.
    21. Gazel ve kasidede ilk beyite matla, son beyite makta, şairin adının geçtiği beyite mahlas beyiti veya taç beyit denir.
    22. Dize sonlarındaki uyaktan başka şiirin ortasında da uyak bulunursa buna musammat gazel veya musammat kaside denir.
    23. Münacat, naat, h,c,v divan şiirinde şiirin konularına göre aldığı isimlerdir.
    24. Divan edebiyatında şairler hakkında bilgi veren eserlere tezkire, halk edebiyatında cönk adı verilir.
    25. Mecalisi’n-Nafais (Ali Şir Nevai) ilk şairler tezkiresidir.
    26. Harname (Şeyhi), 15.yy.da yazılmış hiciv türünde bir mesnevidir.
    27. Şikayetname, Fuzuli’nin maaşını alamadığı için yazdığı mektup türündeki eseridir.
    28. Nefi, 17.yy.da hiciv örneği “Siham-ı Kaza”; nabi, aynı yüzyılda yazdığı, didaktik eser olan “Hayriyye” ile tanınır.
    29. Nedim ve Şeyh Galib hece ile de yazan divan şairleridir.
    30. Katip Çelebi “Cihannüma” (coğrafya), Keşfü’z-Zünun; Evliya Çelebi, Seyahatnme; Naima, “Naima Tarihi” adlı eserleri yazan Divan edebiyatının nesir ustalarıdır.
    31. Takvim-i Vakayi (ilk resmî gazete), Ceride-i Havadis (ilk yarı resmî gazete), Tercüman-ı Ahval (ilk özel gazete), Şair Evlenmesi-şinasi (İlk tiyatro), Telemak-Yusuf kamil Paşa (ilk çeviri roman ), Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat-Şemsettin Sami (ilk yerli roman), İntibah-Namık Kemal (ilk edebi roman), Cezmi-Namık Kemal (ilk tarihi roman), Araba Sevdası-Recaizade Mahmud Ekrem (ilk realist roman), Karabibik-Nabizade Nazım (köy konulu ilk eser), letaif-i Rivayet-Ahmet Mithat (ilk öykü), Eylül-Mehmet Rauf (ilk psikolojik roman), Mai ve Siyah-Halit Ziya Uşaklıgil ( Batılı anlamda ilk realist roman).
    32. Tanzimat romanında yanlış batılılaşma ve cariyelik en yaygın konulardır.
    33. Tanzimat şiirinde divan şiiri biçimleri kullanılmış, içerik değişmiştir.
    34. Namık Kemal hem tiyatro hem roman yazmış; ancak onu asıl tanıtan vatan temalı şiirleridir.
    35. Tahrib-i Harabat ve Takib, Namık Kemal’in Ziya Paşa için yazdığı eleştirilerdir.
    36. Ahmet Vefik Paşa, Moliere’den Cimri, Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası gibi tiyatroları çevirmiştir.
    37. Ahmet Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılama düşüncesini Hüseyin Rahmi ve Halide Edep de sürdürmüştür.
    38. Edebiyatımızın ünlü sözlükleri; Divan-ü Lugati’t-Türk, Muhakemetü’l-Lugateyn, Lehçe-i Osman ve Kamus-ı Türkî’dir.
    39. Tanzimat edebiyatı ikinci döneminde “sanat sanat için” anlayışına dönülerek, Servet-i Fünun edebiyatına hazırlık yapılır.
    40. R. Mahmut Ekrem “Güzel olan her şey şiire girebilir.” diyerek Muallim Naci ile kafiye tartışmasını başlatır.
    41. A. Hamit Tarhan, Namık Kemal’in tiyatro anlayışının tersini savunur. Tiyatro tekniği iyi olmadığı için yazdığı tiyatrolar sahnelenemez.
    42. Edebiyatımızda ölüm temasıyla meşhur şairler; Abdülhak Hamit, Cahit Sıtkı, Yahya Kemal’dir.
    43. Servet-i Fünuncular beyit anlayışını kırarak nazımı nesre yaklaştırırlar.
    44. Servet-i Fünun’da romanlar realizm ve natüralizmden; şiirler ise sembolizm ve parnasizmden etkilenir.
    45. Servet-i Fünun romanı, çevre olarak İstanbul’u, karakter olarak aydınları seçer.
    46. Tevfik Fikret, sanatının ikinci döneminde sanatı toplumun hizmetine sunar, hece ölçüsüyle yazdığı şiir kitabının ismi Şermin’dir.
    47. “Sis”, Tevfik Fikret’in İstanbul’a hakaretlerle dolu şiiridir.
    48. Cenab Şahabettin, parnasizm ve sembolizmden etkilenmiş, bir şiirde birden çok aruz kalıbı kullanmıştır.
    49. H. Ziya Uşaklıgil, Balzac, Stendhal, flaubert gibi realist yazarlardan etkilenmiş; Batılı anlamda ilk realist roman Mai ve Siyah’ı yazmıştır.
    50. H. Ziya’nın anı türündeki eserleri Kırk Yıl, Saray ve Ötesi’dir.
    51. Hüseyin Cahit Yalçın, “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına neden olmuştur.
    52. Sürgüne gönderilen başlıca sanatçılar; Namık Kemal, H. Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, şair Eşref, Refik Halit Karay’dır.
    53. Süleyman Nazif ve Ahmet Hikmet Müftüoğlu dil yönüyle –sırasıyla- Tanzimat ve Milli Edebiyata bağlıdırlar.
    54. Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye, Metres, Kaynanam Nasıl Kudurdu Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarıdır.
    55. Ahmet Rasim, İstanbul’un günlük yaşantısını sade bir dille anlatan bağımsız yazarlardandır.
    56. Fecr-i Ati, Servet-i Fünun’u eleştirmesine rağmen onun “Sanat kişiseldir.” anlayışını devam ettirmiştir.
    57. Milli Edebiyat, “Genç Kalemler” dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” adlı makaleyle 1911 yılında başlar.
    58. Milli Edebiyat bir yönüyle halk edebiyatına dönüşür.
    59. Ömer Seyfettin, mili ve tarihî konulu öyküleriyle tanınan yazardır.
    60. Edebiyatımızdaki ünlü öykücüler; H. Cahit Yalçın, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner’dir.
    61. Ziya Gökalp, Türkçülüğün felsefesini yapmış, Milli Edebiyata düşünce yönüyle katkıda bulunmuştur.
    62. Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık Ziya Gökalp’in şiir kitaplarıdır.
    63. Özel isimle anılan şairler; Sultanü’ş-Şuara (Şairler Sultanı)-Baki, Vatan Şairi- Namık Kemal, Şairi-i Azam-Abdülhak Hamit Tarhan, Bayrak Şairi-Arif Nihat Asya, Türk Şairi-Mehmet Emin Yurdakul…
    64. Türk edebiyatının tarihini bilimsel açıdan işleyen Mehmet Fuat Köprülüdür.
    65. Edebiyat tarihi yazarları; M. Fuat Köprülü, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ali Canip Yöntem’dir.
    66. Halide Edip Adıvar, İngiliz edebiyatından etkilenir. Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye ( Kuruluş Şavaşı’nı işler); Sinekli Bakkal, Tatarcık (toplumsal konuları işler), Mor Salkımlı Sokak (hatıra) bazı eserleridir.
    67. Y. Kadri Karaosmanoğlu, Tanzimat’la Atatürk Türkiye’si arasındaki dönem ve kuşakların geçirdiği sosyal değişiklikleri ve bunalımları işler. Tezli roman türünün ustasıdır. Kiralı Konak ( kuşak çatısması), Sodom ve Gomore (işgal altındaki İstanbul’un olumsuz yanları), Yaban (Kurtuluş Savaşı ve köylü aydın uçurumunu işler), Ankara ( Cumhuriyet’ten sonraki Ankara’nın üç dönemi) Nur Baba ( Bektaşi tekkeleri) belli başlı eserleridir.
    68. Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır. Dili sade, karakterleri halktandır.
    69. Refik Halit Karay, sürgünde yazdığı Anadolu konulu eserleriyle tanınır. Sürgün, Yezidin Kızı, Bugünün Saraylısı (roman), Kirpinin Dedikleri, Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri bazı eserleridir.
    70. Beş Hececiler Milli Edebiyatın devamı sayılır. Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Yusuf Ziya Ortaç bu akımın şairleridir.
    71. Faruk nafiz Çamlıbel, aruzla da yazmıştır. Çoban Çeşmesi, Han Duvarları adlı şiirleri ünlüdür.
    72. Mehmet Akif Ersoy lirik-didaktik özellikteki şiirleriyle tanınır. Manzum hikayecilikte ustadır. Safahat (yedi bölüm) ünlü eseridir.
    73. Ahmet Haşim sembolist şairdir. Şeiirlerinde anlam kapalı, düzyazılarında dili yalındır. Bütün şiirlerini aruzla yazmış, Fecr-i Ati’den sonra bağımsız olarak sanat anlayışını devam ettirmiştir. Bazı eserleri; Piraye, Göl Saatleri, Gurabhane-i Laklakan…
    74. Yahya Kemal Beyatlı divan şiirine yeni yorum getirmiş, eski nazım biçimleriyle Batılı şiirler yazmıştır. Şiirlerinde sonsuzluğa erişme düşüncesi vardır. “Ok” şiirinin dışındaki bütün şiirlerini aruzla yazmıştır. Eserleri; Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Aziz İstanbul…
    75. Yedi Meşaleciler, Beş Hececileri duygusallıkla suçlamışlar; ancak kendileri de sembolizmden etkilenmişlerdir. Z. Osman Saba, Yaşar Nabi, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret Solok, Kenan Hulisi Koray sanatçılarıdır.
    76. Garip Akımı (I. Yeniciler) sanatsal anlatımdan, ölçü ve uyaktan kaçınmış sıradan insanların hayatlarını işlemiştir.
    77. II. Yeniciler, I. Yeni Hareketine tepki olarak ortaya çıkmışlardır. Şiirde anlam kapalılığı savunmuşlar ve sürrealizmden etkilenmişlerdir. İlhan Berk, Cemal Süreyya, Edip Cansever, Ece Ayhan bazı temsilcileridir.
    78. Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal’in öğrencisidir. Şiirlerinde bilinçaltı, rüya ve zaman kavramı baskındır. Geçmişe özlem eserlerinin başlıca temasıdır. Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Beş Şehir bazı eserleridir.
    79. Ahmet Kutsi Tecer, Anadolu motiflerini işler. Dergah ve Milli Mecmua’da eserleri yayınlanır. Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı bazı eserleridir.
    80. Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla adlı şiiriyle meşhurdur.
    81. Cahit Sıtkı Tarancı, ölüm, yalnızlık konularını işler. En çok bilinen şiirlerinden biri Otuz Beş Yaş’tır.
    82. Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın en ünlü eserlerinden biri “Üç Şehitler Destanı”dır. Eser yapay bir destandır.
    83. Cahit Külebi: Birçok şiirinde noktalama işareti yoktur. Çocuk şiirleriyle tanınır. “Türk Mavisi” eserlerinden bir tanesidir.
    84. Nurullah Ataç: Deneme ve eleştirileriyle anılır.Devrik cümle anlayışını başarıyla uygulamıştır. “Günlerin getirdiği, Karalama Defteri” bazı eserleridir.
    85. Gezi Yazısı Yazanlar: Evliya Çelebi (Seyahatname), Ahmet Haşim (Frankfurt Seyahatnamesi), Falih Rıfkı Atay (Yolcu Defteri), Cenap Şahabettin ( Hac Yolunda)…
    86. Psikolojik roman: Zehra (Nabizade Nazım), Eylül (Mehmet Rauf), Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (Peyami Safa)
    87. Sait faik Abasıyanık: Öykülerinde Adalar’ı, İstanbul’u ve sıradan insanı işler. Durum hikayecisidir. Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar bazı eserleridir.
    88. Necip Fazıl Kısakürek: metafizik problemleri hecenin gücüyle çok güzel anlatır. Şiir dışında tiyatro, öykü, araştırma gibi alanlarda da eserler vermiştir. Çile, Bir Adam Yaratmak bazı eserleridir.
    89. Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaçlı): Balıkçıları ve denizi işler. Bodrum’un antik çağlarındaki ismini mahlas olarak kullanır.
    90. Kemal Tahir: Roman ve hikayelerinin konusunu sistemin aksayan yönlerinden alır. Bozkırdaki Çiçek, Devlet Ana, Karılar Koğuşu, Esir Şehrin İnsanları bazı eserleridir.
    91. Bedri Rahmi Eyüboğlu; şair ve yazarlık dışında ressamdır. Karadut, Canım Anadolu bazı eserleridir.
    92. Tarık Buğra: istiklal Savaşı’nın bilinmeyen yönlerine yeni yorumlar getirdi. Küçük Ağa, Osmancık, Siyah Kehribar, yarın Diye Bir Şey Yok bazı eserleridir.
    93. Yaşar Kemal: Çukurova ve Toroslardaki efsanelere dayalı, toprak kavgalarını işleyen roman ve hikayeler yazmıştır. İnce Memed, Orta Direk, Sarı Sıcak, Teneke bazı eserleridir.
    94. Orhan Kemal: Köyden kente göç ve bu göçün son uçlarını işler. 72. Koğuş, Hanımın Çitliği bazı eserleridir.
    95. Necati Cumalı: Ege Bölgesi’ndeki köylüyü işler. Tütün Zamanı, Boş Beşik, Susuz Yaz bazı eserleridir.
    96. Cemil Meriç: Makale, deneme, eleştiri ustasıdır. Bu Ülke,Umrandan Uygarlığa, Kırk Ambar bazı eserleridir.
    97. Cengiz Aytmatov: Kırgız yazardır. Cemile, Gün Olur Asra Bedel, Selvi Boylum Al Yazmalım bazı eserleridir.
    98. Klasisizm, akıl ve sağduyuya önem verir. Latin ve Yunan kaynaklarına yönelen kuralcı, yüksek zümre edebiyatıdır. Moliere, Racine, La Fontaine klasik yazarlardandır.
    99. Romantizm, Klasisizm’e tepkidir. Kuralcılığı reddederek ulusal konulara yönelir. Zıtlıklar, ak-kara çatışması ve özellikle duygusallık ön plandadır. Victor Hugo, Goethe bazı yazarlarıdır.
    100. Realizm, Romantizm’e tepkidir. Gerçekler gözleme dayalı olarak anlatılır. Balzac, Stendhal, Flaubert, Tolstoy, Dostoyevski ünlü temsilcileridir.
    101. Parnasizm, realizm’in şiire yansımasıdır. Sözcüklerle manzara çizilir.
    102. Sembolizm, kapalı şiir anlayışını savunan edebi akımdır.
    103. Natüralizm: Aşırı gerçekçiliktir. Olayların ortaya çıkışı neden sonuç ilişkisi deneylenerek anlatılır.
    104. Edebi akımların sıralanışı: Klasisizm, Romantizm, Realizm, Natüralizm(roman akımları); Parnasizm, Sembolizm, Sürrealizm (şiir akımları)
    105. Dünya edebiyatının tanınmış yazar ve eserlerinden bazıları: Shakespeare (Hamlet ve Otello), Cervantes (Don Kişot), Maksim Gorki (Ana), Montaigne (Denemeler), Schiller ( Wiliam Tell), Dostoyevski (Suç ve Ceza), Tolstoy (Savaş ve Barış), Mark Twain ( Tom Sawyer’in Maceraları)
    106. Klasik trajedide karakterler yüksek tabakadandır, konu mitolojiktir. Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilmez. Üç birlik kuralı (zaman, mekan olay birliği) vardır.
    107. Klasik komedide kişiler halkın içinden, konular günlük yaşamdandır. Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilir. Üç birlik kuralı vardır.
    108. Deneme, kişisel düşüncelerin kanıtlama amacı güdülmeden aktarıldığı; fıkra, günlük olayların sade bir dille yazıldığı; makale, tezlerin kanıtlanmaya çalışıldığı; eleştiri; bir eserin bilimsel temellere dayanılarak yorumlandığı yazın türleridir.
    109. Lirik şiir, coşkuların işlendiği; epik şiir, kahramanlık konularının işlendiği; pastoral şiir, kır ve çoban yaşamının işlendiği; dramatik şiir, acıklı durumların işlendiği; satirik şiir eleştirilerin işlendiği; didaktik şiir; öğreticiliğin işlendiği şiir türleridir.
    110. Redif, aynı görevli ekler ve aynı anlamlı sözcüklerdir. Uyaktan sonra gelir.
    111. Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sebahattin Eyüboğlu, Bacon, Montaige ünlü deneme yazarlarıdır.
    112. Bir sözcüğün hem gerçek hem mecaz anlamda kullanılması kinaye sanatını doğurur.
    113. Hüsn-ü Talil sanatında olayın sebebi daha güzel bir nedene bağlanır.
    114. Bilinen bir konunun bilinmiyormuş gibi davranılması Tecahül-i arif sanatını doğurur.
    115. Sesteş sözcükler cinas sanatı yapar.
    116. İntak (konuşturma) sanatının olduğu her yerde teşhis vardır.
    117. Masal, evrensel; destan ulusal nitelikler taşır.
    118. Seci, düzyazıdaki ses benzerliğidir.
    119. Bir şairin bir şiirine aynı ölçü ve aynı uyakla yazılan şiirine nazire denir.
    120. İlyada (Yunan), Kalevala(Fin), Nibelungen (Alman), Ramayana (Hint), Şehname (Fars) dünyaca tanınmış destanlardır.
    121. Şarkı, tuyuğ, rubai dörtlüklerle yazılan divan şiiri nazım şekilleridir.
    122. Dilinin ağır oluşu ve yüksek zümreye yönelişi Divan edebiyatı ile Servet- Fünun’un ortak özellikleridir.
    123. Ağır ve sanatlı anlatım, sembollerle duyguları anlatma biçimine Sebk-i Hindi denir. Sebk-i Hindi divan edebiyatında kabul edilen bir anlayıştır.
    124. Dacemeron hikayeleri (Bocecaeio) dünyanın ilk hikayeleridir.
    125. Aiskhlos, Sophokles, Euripides, Aristopanes eski Yunan edebiyatının tiyatro ustalarıdır.


    not: alintidir.







  • uplayayim, herkes gorsun. gerci bu tur konulari acmissiniz, ama bu derli toplu.
  • boyle toplu olunca da insanin her seyi siktir edip manisada bi koy ciftligine yerlesesi geliyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Teşekkürler çok iyi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Uplayalım şimdiden lazim olur

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Niye upladin herkes gordu :D

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • alakockoyu kullanıcısına yanıt
    Allahım bu kafadakilerin inşallah ne sınavda ne hayatta istediği rast gitmesin inşallah

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Aslangur

    Allahım bu kafadakilerin inşallah ne sınavda ne hayatta istediği rast gitmesin inşallah

    yok kardeş şaka yaptım , bende uplamış oldum zaten, üstteki yorumumla ,farkındaysan, millet görsün diye :)
    hakkını helal et
  • Limit el kitabinin arkasinda da ayni bilgileri bulabilirsiniz bilginize.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Faydalı.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.