Şimdi Ara

Özgür İradeli 'İnsan' Şart mı?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
43
Cevap
1
Favori
1.026
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • İnsan özgür iradeye sahipse, Tanrı da özgür iradeye sahip midir? Eğer değilse, insan, Tanrı'da bile var olmayan bir iyiliğe (özgür iradeye) sahip demektir, böyle bir şey mümkün müdür? İnsan, Tanrı' da bile olmayan "özgür irade ile iyiliği seçme" vasfına sahip olabilir mi?

    Eğer Tanrı özgür iradeye sahipse, o halde neden özgür iradeli "insan" yaratmak yerine özgür iradeli "yarı Tanrı" lar yaratmamıştır? Bu yarı Tanrılar özgür iradeye sahip olabilirler, buna rağmen tıpkı Tanrı gibi sürekli iyilik yaparlar. Böylece Tanrı hem özgür irade gibi büyük bir iyiliği yaratmaktan vazgeçmemiş olur, hem de şu ankinden daha iyi bir mümkün dünya yaratmış olur. Ayrıca bu yarı Tanrılar sürekli iyilik yapsalar da, Tanrı kadar iyi olmayabilirler, Tanrı'nın diğer vasıflarına (en bilgili, en güçlü varlık olmak) sahip olmadıkları için de Tanrı ile eşdeğer olmamış olurlar. Böyle bir şey neden mümkün olmasın? Tanrı, özgür iradeli varlıklar yaratmak için neden kötülüğe göz yummak zorunda olsun?

    ***Yarı Tanrı olması şart değil, "özgür iradesi olduğu halde sürekli iyilik yapan varlık" da diyebiliriz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi olasılıksız238 -- 28 Mayıs 2020; 18:33:14 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • Benimde en çok anlam veremediğim konulardan biri bu, mutlak iyi bir Tanrı özgürse neden insanları özgür ve kötülük yapmayacak sekilde yaratmak yerine kötülük yapabilecek varlıklar olarak yaratmış.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yazdıklarınıza göre tekrar bir ara yazarım ben de çok alakasız buldum çünkü kötülükten hiç söz etmedim ve özgür iradeyi kabul ederek özgür iradeyle ilgili normatif yargıda bulundum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • tanrıyı düşünürken yaptığın yanlış şu: tanrı evreni yaratmış bir "kişi" dğil "özne" değil, kişiden öte bir varlık olmalı. o zaman insana özgü anlamlar yüklenemez tanrıya çünkü zaman mekanın ötesinde bir "şey" o.

    kötülük var mı yok mu.
    bunu da arkdaşlar cevaplar herhallde.
  • Her şeyi bilen, her şeye kadir ve ahlâken kusursuz bir Tanrı ortaya çıkacak iyiliklere neden ihtiyaç duyuyor?
    2. si, ortaya çıkacak iyilikler her neyse ol diyerek yaratamıyormu?
    -https://forum.donanimhaber.com/zevk-ihtiyac-mecburiyet--142056885
  • başlıkta da soru sormuşsun. ben bunu kültür dominasyonu perspektifinde değerlendireceğim. zira benim içinde bulunduğum yaşadığım kültür her daim var olursa o zaman ben de varolurum. yani benim varoluşum = kültürüm. insanlar günümüzde ulus devletler içinde yaşadığına göre ve bu ulus devletlerin çatışması olduğuna göre oldu mu sana medeniyetlerin çatışması. buradan şuraya geliriz, uluslar kendini idame edecek kadar bünyesinde özgür iradeye sahip bireyler bulundurursa yeterli olur. mesela TC. bu ülkede çok gerekli olmayan bir şey. bu olmadan da soyunu aktarabiliyor, hayatını devam ettirebiliyorsun + huzurlu bir hayatın da oluyor ülkene katkı da sağlıyorsun. özgür iraden medyanın elinde de olsa medya bunu ülken devletin adına yapıyor.

    bence güzel bir şey.
  • O halde, liberteryen özgür irade doğruysa, Tanrı özgür iradeye sahip değil midir? Çünkü Tanrı'nın kötülük yapması imkansızdır (?) ki bu da, yukarıda dediğin gibi liberteryen özgür irade ile çelişir. Tanrı özgür iradeye sahip değilse, özgür iradenin Plantinga'nın savunusunda olduğu gibi büyük bir iyilik olup olmadığı konusunda şüpheye düşmek gerekmez mi? Bazı büyük kötülüklerin varlığı için dahi gerekçe olabilen bu iyilik, Tanrı'da değil de sadece insanda, yaratıklarda mı vardır? Eğer öyleyse, liberteryen özgür iradesi olduğu halde sürekli iyilik yapan bir insan, Tanrı'dan daha "iyi" bir varlık mı olur?

    Eğer bağdaşırcı özgür irade doğruysa, sürekli iyilik yapan varlıkları yaratmak neden tutarsız olsun? Sonuçta yaratılan varlıklar hem özgür irade gibi, sırf yaratmak için belli kötülüklere müsamaha gösterilen "büyük" bir iyilikten mahrum kalmamış olurlar hem de evrende özgür iradeye bağlı kötülükler olmamış olur. Tanrı'nın özgür iradeye bağlı kötülüklerin olmadığı bir dünyayı yaratması mümkünse bu dünya, özgür iradeye bağlı kötülüklerin olduğu bir mümkün dünyadan kesinlikle daha iyi değil midir?




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-596C9B846

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Ben bağdaşırcı özgür irade tutarlıysa-yani determinizm ve özgür irade bağdaşıyorsa- sürekli iyilik yapan, özgür varlıklar yaratmak tutarsız demedim, aksine tutarlı dedim. Ancak bağdaşırcı özgür irade mantıken tutarlı mı önce bunu metafiziksel bir tartışması yapmak gerek önce. Yani özgür irade ve determinizm birbiriyle çelişir mi sorusunu cevaplamalıyız.


    PLantinga'nın savunusu ile bağdaşırcı özgür irade bağdaşır demiştiniz yukarıda. Bunun nasıl mümkün olabileceğini sordum. Zaten bağdaşırcı özgür iradenin doğru olmasını farz ettiğimiz durumda, özgür irade savunusu ile bağdaşırcılığın nasıl bağdaşır olacağını sordum. Çünkü aktüel dünyada özgür iradesi olduğu halde sürekli iyilik yapan varlıklar yok. Bu varlıklar yoksa, o halde Tanrı mümkün olan en iyi dünyayı yaratmamış oluyor.




  • Özgür irade kusur yalnız.Tragedyanın ağırlığını azaltmak için tampon

    Aynı mantıkla

    1-Tanrı iyidir ve kusursuzdur

    2-İnsan tanrıdan daha az iyidir

    3-Daha az iyi ya da daha farklı iyi olma tarzları bir özelliktir

    4-Tanrının bünyesinde insanda bulunan özelliklerden biri eksik

    5-Öyleyse tanrı yoktur

    5b-Bunu istediğim kadar yeniden türettirebilirim

    Pek anlamlı gelmedi değil mi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 29 Mayıs 2020; 1:10:22 >
  • Salt mantık argümanları eskidi.Vahiy ve ''insan'' merkezli düşünün.Yani günümüzden tanrıya gidin,tanrıdan günümüze değil

    Tanrıdan günümüze gitmek aristo zamanından kalma şeyler

    Tanrının zorunlulukları kendine koyduğu zorunluluklardır,durumsaldır.Çünkü inanç öznesi gereği durumsaldır.Vahiy tarihselse(dikkat edin yanlış demiyorum) inanmam için sebep yoktur

    Din felsefesi saf akıl yürütümleriyle değil formal bilimle tesis edilecektir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 29 Mayıs 2020; 1:20:52 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-596C9B846

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    Çıkmıyor işte(leibnizin yaptığı basit ayak oyunu yetiyor) Arkadaşın hesabına göre çıkıyor ama

    Sıfatların insanlığın bilgisinin sınırlarını(genişleyen düşünce) kapsaması gerekiyor.Tabi sizin tayfa teizm tanrısındaki en temel özellikleri bile gevşettiği için



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 29 Mayıs 2020; 1:37:50 >
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.