Hiremco Matrix Pro APK kurulumu?
Alman dev ZF geliyor.
Almanya'nın en büyük otomobil tedarikçisi ZF Friedrichshafen üretimini Türkiye’ye kaydırmaya karar verdi.
Almanya merkezli otomobil parça üreticisi ZF Friedrichshafen dünya çapında otomobil ve ticari araçlar için aktarma organları ve şasi teknolojisi tedarikçisi konumunda yer alıyor.
Gelecek yıl 110. yılını kutlayacak olan ve 31 ülkede çok sayıda lokasyonu bulunan şirket, AB bürokrasinin yanı sıra yüksek ekonomik maliyetler sebebiyle üretimini Almanya’dan Türkiye’ye üretimi taşımayı planladığı aktarıldı. Ayrıca Almanya’da 54 bin çalışanı bulunan şirketin 12 bin çalışanı tasarruf tedbirleri kapsamında işini kaybetme riski ile karşı karşıya olduğu bildirildi.
Geleneksel şanzıman üreticisi, elektrikle çalışan araçlarda şanzımanın daha az kullanılması nedeniyle pek çok yatırımı da beklemeye aldı. Bunun yanı sıra AB bürokrasisi de dev şirketi üretim alanını kaydırma planın da önemli bir etkenin başı olarak dikkat çekiyor.
TÜRKİYE AVANTAJLI
Tasarruf etmenin yollarını araştıran köklü şirket, üretimi kaydırarak AB bürokrasisinden ve artan maliyetlerden kaçınmayı planlıyor. ZF Friedrichshafen’in Türkiye’de üç şubesinin olması, ucuz ve görece Avrupa kıtasına yakınlığı ve AB mevzuatına tabi olmaması Türkiye’ye yatırımı cazip kılıyor.
ZF şirket sözcüsü birçok farklı üretim koşulunun olduğunu vurgulayarak “Yer kararlarında ve hangi ürünlerin hangi lokasyonlarda üretileceği sorusunda çok sayıda faktör rol oynuyor. İstikrarlı tedarik zincirleri sağlamak için rekabetçilik ve müşterilere yakınlık öncelikli olarak hayati önem taşıyor ancak politik ve ekonomik koşullar da bu kararları etkiliyor.” İfadelerini kullandı.
Avrupa Tedarik Zinciri Yasası da otomobil tedarikçilerine daha fazla ekonomik yük eklediği de Alman üreticilerin şikayet ettiği konuların başında geliyor.
Almanya’da son yapılan ankette de üç şirketten birisi yatırımlarını yurtdışına kaydırmayı planladığı ortaya çıktı.
Kaynak:
Aracımı 17 Mart 2024 Tarihinde Ankara Otosay Citroen bayisinden aldım. Model yılı 2024 ve Shine Bold Paket. Bugün itibariyle yaklaşık 112 gündür aracın sahibiyim. Şu ana kadar 2956 km yol katetmişim ve bunun içerisinde 2 defa uzun yol yolculuğu var ki onlarda toplamda 1800 km kadar yapıyor. Yani şu ana kadar 1800 km uzun yol, 1156 km şehir içi (karışık, trafikli-trafiksiz) kullanımım olmuş.
Araçta Stellantisin Common Modular Platform (CMP) altyapısı mevcut (Bu platform ile 208, 2008, corsa, mokka, jeep avenger gibi araçlar üretiliyor), bu platform B segment yada giriş seviyesi C segment (C4 – C4x – eC4) araçlar için kullanılıyor. Bu platform (CMP), iki iz genişliği, üç dingil mesafesi uzunluğu, üç arka modül seçeneği ve çeşitli tekerlek çapları sunma yeteneği ile yüksek düzeyde modülerlik sunarak mühendislerin ve tasarımcıların hatchback ve sedanlardan SUV'lara kadar çok çeşitli gövde stillerini sunmalarına olanak tanıyor. PSA/Stellantis grubu daha büyük C segment araçlar veya C segment üstü araçlar için EMP2 platformunu kullanıyor. Altyapısı her ne kadar CMP üzerine kurulmuş olsa da içerideki yaşam alanı, diz mesafesi, aks mesafesi ve bagaj hacmi, genel malzeme kalitesi herhangi bir C segment araç gibi. Aks mesafesi 2670 mm olmakla birlikte C segmenti taşıtlar arasında Golf'ten (2619 mm), A3’ten (2636 mm), Egea’dan (2637 mm), Ateca'dan (2638 mm), Karoq'dan (2638 mm), Kia Ceed'den (2650 mm) daha iyi iken, Megane’dan (2711 mm), Tiguran'dan (2676 mm), corolla’dan (2700 mm), Focus'tan (2700mm), Cerato’dan (2700 mm), Elantra’dan (2700 mm), civic’ten (2736 mm) daha kısa kalıyor. Bu noktadan bile bakıldığında, aracın C segmentine alt-orta sıralardan girebildiği anlaşılıyor.
Bu araç (C4X) doğrudan NCap testine girmedi ama HB kasası olan C4 NCap testine 2021 yılında dahil edildi ve HB için yapılan test hem C4X için hem eC4 ve eC4X için referans alınıyor. NCap testini çoğu PSA modelinde olduğu gibi 4 yıldız alarak tamamlayabilmiş araç. Teste giren araç ile şu an en üst pakette sunulan araç arasında farklar var, günümüzde, otoyol sürüş desteği, ön tarafta algılayıcı (Radar) gibi ekstralar var.
NCap Yorumlar:
C4'ün yolcu bölmesi, ön ofset testinde sabit kaldı. Kukla okumalar, hem sürücü hem de yolcu mankenlerinin dizlerinin ve uyluk kemiklerinin iyi korunduğunu gösterdi. Citroën, test mankeni ve farklı pozisyonlarda oturan farklı boylardaki yolcuların üst bacaklarına aynı düzeyde koruma sağlanacağını gösterdi. Bununla birlikte, sahte okumalar, ön yolcunun alt bacağının marjinal korumasını da gösterdi. Testten sonra çarpma arabasının ve deforme olmuş darbe bariyerinin yavaşlamalarının analizi, C4'ün makul derecede iyi huylu bir çarpışma ortağı olacağını gösterdi. Tam genişlikte rijit bariyer testinde, vücudun tüm kritik bölgelerine iyi veya yeterli koruma sağlanmıştır. C4, tüm kritik vücut bölgelerini iyi koruyarak hem yan bariyer hem de yan direk darbelerinde maksimum puan aldı. Yana doğru sapmanın (yolcunun arabanın karşı tarafına hareketi) ne ölçüde hafifletildiği [zayıf] [zayıf] olarak derecelendirildi ve yan darbelerde yolcunun yolcuya yaralanmasını önlemek için herhangi bir karşı önlem alınmadı. Ön koltuklar ve koltuk başlıkları üzerinde yapılan testler, arkadan çarpma durumunda boyun zedelenmesi yaralanmalarına karşı iyi koruma sağladığını gösterdi. Arka koltukların geometrik analizi de iyi bir boyun zedelenmesi koruması gösterdi. C4, bir çarpışmadan sonra ikincil darbeleri önlemek için tasarlanmış bir sistem olan 'Çarpışma Sırasında Frenleme' ile donatılmıştır. Ancak, sistem Euro NCAP'in gereksinimlerini karşılamadı ve ödüllendirilmedi.
Aracın altının yerden yüksekliği 18,5 cm. Çoğu yerde 15,5 cm diye geçiyor ama yapılan testlerde ve kamerun sitesinde doğru bilgi bulunuyor.
Aracın bagaj ölçüleri şu şekilde;
En dar yerlerden ölçüldüğünde;
Zemin eni: 100 cm
Zemin boyu: 102 cm
Zeminden tavana: 55 cm
En geniş yerlerden ölçüldüğünde;
Zemin eni: 130 cm
Zemin boyu: 108 cm
Zeminden tavana: 55 cm
Aracın genel malzeme kalitesi sınıf standartlarında, hemen hemen her noktada (Mukayeselerin çoğunu 6 yıl kullandığım 2018 Model 1.6 e-torq motorlu, 6 ileri aisin otm. Şanzımanlı, Egea HB aracıma göre yapacağım) Egeadan biraz daha kaliteli malzemelere sahip. Hatta Corolla’dan da genel anlamda daha iyi hissettiren malzemelere sahip diyebilirim. Yumuşak-sert malzeme kısımlarına girmeyeceğim, benim için malzemenin yumuşak veya sert olmasından ziyade dokunulduğunda verdiği hissiyat daha önemli. Sonuçta bu klasmandaki araçlarda malzeme kalitesi belli, yumuşak dokulu da olsa malzemenin kendisi kaliteli olmuyor. İşçilik anlamında ne kötü ne de mükemmel, bazı birleşim noktalarında Egea bile daha iyiydi dediğim yerler varken (Mesela motor kaputunun kasaya oturma yerleri kasa ile uyumsuz, çok basit duruyor) bazı noktalarda güzel işçilikler görmek mümkün. En basitinden Egea’da emniyet kemerlerinin tokalarını istediğiniz yerde sabitleyeceğiniz aparatı vardı, bunda yok. Ya da mesela Emniyet kemerleri yükseklik ayarlı değil, olsa güzel olurdu. Aslında araç genel manada tam olarak Egea, Corolla, Megane ile karşılaştırılabilecek kıvamda duruyor.
Arkada ve önde çok net kameraları mevcut (camdaki kamera dışında ön tarafta park yardımı için de kamera mevcut) ve bu 2 kamera aracılığı ile sağlanılan 360° görüntü idare eder. Kameraların hem gündüz hem gece görüntüleri ciddi anlamda net. Tabela okuma için ön camda ayrı bir kamera ve ACC, otoyol sürüş desteği, çarpışma önleme sistemleri içinde bu kameraya yardımcı bir radar ön tamponda mevcut.
Sürüş destek sistemleri stabil çalışıyor, uzun yolda otoyol sürüş destek sistemi şartlar çok elverişsiz hale gelmediği müddetçe devrede oluyor. Elverişsiz şartlar neler olabilir; çok keskin viraj, silinmiş yol çizgileri, parlayan yol, şiddetli yağmur v.s.
Multimedia ekranın dokunmatik hassasiyeti güzel, tepkileri hızlı, çözünürlüğü gayet iyi. Egea aracımda ntfs biçimli olarak kullandığım 64 gb flash belleği görmedi, fat32 olarak tekrar biçimlendirmem gerekti, ancak o zaman gördü, daha yeni daha teknolojik araç halbuki, tüm formatları görmesini beklerdim. Belkide bellekle alakalı (type c yuvaya adaptör ile bağladım) bir problemdir, başka ve doğal type c girişli bellekle denemek lazım.
Navigasyonu hızlı ama sanırım Türkçe karakterlerle bir sıkıntısı var, aradığınız bir çok yeri bulamıyor navigasyonu. Ya oralara yakın bir yeri yazıyorum ya da kullanmasam daha iyi diyorum ama hedefinizi bulabilirseniz navigasyon güzel çalışıyor.
Android auto kablosuz bağlantı için en az android 11 kurulu olmalı telefonda. Android auto kablosuz olarak anında bağlanıyor ve hem hızını hem kullanımını çok işlevsel buldum.
Ses sistemi ise benim için hayal kırıklığı oldu diyebilirim, Ses sistemi güzel, sesi yükselttiğinizde keyif veren bir tını çıkıyor ortaya ama Egea’dan sonra hissedilir bir fark yaşamadım. Kullanılan ses sistemi (hoparlör v.s.) nedir onunla ilgili bir bilgi bulamadım, sitesinde ve kitapçığında 8 Hoparlörlü Hi-Fi ses sistemi olduğunu yazıyor ama hissedilir derecede daha iyi bir ses sistemi bekliyordum, yalan yok. Ama maalesef ya beklentiyi çok yüksek tuttum ya da gerçektende eski aracım Egea’ya göre bariz daha iyi (farkedilir derecede) bir ses sistemine sahip değil.
Araca bağlı telefon ile yapılan konuşmalar çok net, hem gelen sesin kalitesi hem giden sesin kalitesi (karşı taraf söylüyor bunu) eski aracım ile mukayese dahi edilmeyecek kadar iyi.
Aracın USB portları kataloğa göre eksik, katalogda önde 2 adet USB girişi (biri veri de sağlayan, diğeri sadece şarj için) arkada da 2 adet USB girişi diyor ama arkada sadece 1 tane USB girişi var. Dönem dönem gelen bir çok modelde katalogda yazan bazı şeyler ya olmuyor ya da yazmayan şeyleri de koyuyorlar. Benim şanssızlığıma katalogda yazandan eksik olan bir model geldi.
Direksiyon arkası gösterge ekranı çok küçük, oyuncak gibi. Her ne kadar çözünürlüğü yüksek olsa, ihtiyacınız olan her bilgiye o ekrandan ulaşmak ve görmek mümkün olsa da o minnacık ekranı oraya koymaya utanır insan. Hiç değilse 8” bir ekran olmalıydı orada, araçta en sevmediğim ve muhtemelen hiçbir zaman da sevemeyeceğim nokta burası olacak. Head up display ekranını hiç kullanmıyorum, bana gereksiz geliyor. Ona o kadar maliyet yüklenene kadar, ana ekranı büyütseler daha iyiymiş ama citroen işte, garip işler yapmayı seviyorlar.
Araçta start/stop fonksiyonunu da her aracı çalıştırdığımda kapatıyorum, bir türlü alışamadım. Özellikle dur kalklı trafiklerde tam durmaya yakın trafik akıyor, tekrar devam etmek gerekiyor. Öyle durumlarda s/s motoru durdursam mı, durdurmasam mı derken araç sarsılıyor. Ben kullanımını çok konforlu ve gerekli bulmadığımdan kapatıyorum. Bunun da şöyle bir sıkıntısı var, S/S her aracı çalıştırmada kendiliğinden tekrar aktif oluyor ve unutmadan bunu her seferinde kapatmanız gerekiyor, kalıcı olarak kapatılabilmesi lazımdı bence ama öyle bir özellik koymamışlar.
İlk başlarda alışmakta zorlandığım elektrikli el freni ve vites seçicisi artık gözüme çok hoş geliyor. Orta konsolda el freni, vites kolu gibi sopaların olmaması güzel bir görüntü vermekle kalmıyor, kaliteli hissetmenizi de sağlıyor.
Burada EAT8 şanzıman için ayrı bir paragraf açmasam olmayacaktı. Önceki aracımda bulunan AT6 otomatik şanzıman (ki ondan çok memnundum, 1-2, 2-1 geçişlerini hissettirmekle beraber onun dışında pürüzsüz, sorunsuz bir şanzımandı) ile kıyaslanmayacak kadar hızlı ve pürüzsüz. Şu ana kadar herhangi bir vites değişiminde sarsıntı ya da hissettirme durumu olmadı. Vites değişimlerinin direksiyon arkasındaki kulakçıklardan yapılması hem pratik hem hızlı, beğendiğim güzel bir uygulama. Kulakçıktan manuel vites değiştirdikten bir süre sonra kendisi tekrar otomatik kullanımı ele alıyor.
1.2 Puretech motor (bol bol sorun potansiyeli de olan bir motor -muş-) için çok bir şey yazmaya gerek yok herhalde, stellantis grubu neredeyse tüm araçlarında kullanıyor. Performansı bu araç için yeterli, aracın ağırlığı 1289 kg olarak geçiyor ve motorum sağladığı 130 bg – 230 nm tork aracı güzel yürütüyor. Motor azami torkunu 1750 dd ve azami hp yi 5500 dd da veriyor. Citroen C5AC veya Peugeot 3008 ya da Opel grandland gibi daha ağır araçlarda sanki biraz zayıf kalır (ya da tatmin etmez diyelim) diye düşünüyorum. Sakin kullanımda aracı uçurmuyor, nazlı nazlı hızlandırıyor, gaza yüklenirseniz de ben gitmem demiyor ama bu seferde tabi yakıt tüketimi artıyor. Yokuşa denk geldiğinizde illaki vites düşürmek ve hız kaybetmek kaçınılmaz olarak yaşanıyor. Egea ile de aynı durumları yaşıyordum, onda da basınca gitmem demiyordu ama bunun kadar hızlı toparlamıyordu kendini, 1.2 ünite yüksek sıkıştırmanın da etkisiyle gaza yüklendiğinizde kendini hızlıca toparlıyor ve ihtiyacınız olan gücü ayağınızın altında hissediyorsunuz. Şu ana kadar 2 kez uzun yola gittim, gözlemlediğim kadarıyla, düz yolda 2000 devirde 110 km/s hızla ilerleyebiliyor ama tabi aracın yükü v.s. de önemli.
Araçta yokuş kalkış desteği var ama bazen hafif yokuşlarda kaçırdığını farkettim, kullanıcı kitabında da belirli bir eğimde devreye girdiği yazıyor (– Belirli eğim koşulları karşılanmışken. ) ama Egea’da eğimli ya da eğimsiz hiçbir yerde bir kere bile hafiften de olsa kaçırdığını görmemiştim.
Bütün aydınlatmalar Led olarak sunulmuş, içeride (benim için) çok bir fark yarattığını söylesem yalan olur, çünkü eski aracımda da bunda da iç aydınlatmalarla pek işim olmuyor. Sadece arkada çocuklar otururken onlar arka tavan aydınlatmasını çok kullanıyorlar ve halojen lambada (Egea) ateş gibi olan kısımlar bunda öyle ısınmıyor ve beyaz ışık olması da ortamı daha güzel kılıyor. Ama farların aydınlatması çok çok iyi, Egea’da yıllarca şikayet ettiğim ve hep çözüm aradığım ama bir türlü uygulamaya cesaret edemediğim sorundu farların yeterince aydınlatmaması. Bazen alacakaranlıkta farların yandığını anlamadığım bile oluyordu, C4X te öyle değil, abartıyorum belki ama gündüz gibi aydınlatıyor aracın önünü neredeyse. Uzun yolda uzun far asistanı kusursuz çalışıyor, önden bir araca yaklaştığında ya da karşıdan gelen bir aracın farları göründüğü anda kısalara geçiyor, yol şartları müsait olunca tekrar uzunları aktif ediyor. Geçişler çok güzel ayarlanmış.
Aracın izolasyonu genel anlamda başarılı, yol sesi konusunda özellikle çok başarılı buldum, alttan neredeyse ses gelmiyor ya da camlardan ve aynaların olduğu yerden gelen rüzgar sesi zaten alttan bir yol sesi gelecekse de onu bastırıyor. Bunda belki araç üzerinde gelen 69db ses seviyesine sahip 19560r18 Goodyear Efficientgrip Performance 2 lastiklerinde katkısı olabilir. 100-110 km/s hızlara kadar içerisi oldukça sessiz ama ondan sonrasında yan camlardan çok rüzgar sesi (hele hava rüzgarlıysa) almaya başlıyor. Daha önce yazdığım gibi, 2 defa uzun yol yaptım, özellikle dışarıda biraz rüzgar sesi varsa yan camlardan bunu ziyadesiyle hissettiriyor. Ama genel olarak yalıtım tarafında Egea’danda, Corolla’danda (Corolladan bariz iyi) daha iyi dersem abartmış olmam sanıyorum.
Aracın koltukları her ne kadar Advanced comfort diye övülse de, kullanılan (deri diye geçen muşamba malzeme) malzeme kaliteli değil, alcantara kumaş olmasını tercih ederdim. Koltuk ergonomileri de incelemelerde öve öve bitirilemediği gibi değil hatta ben beğenmedim (Vücudu sarıp sarmalayan bir yapısı yok) desem abartmış olmam. Ayrıca havaların ısınmasıyla birlikte, koltukların çok fazla terlemeye sebebiyet verdiğini söylemem gerek, sanırım çakma deri malzeme ile yazın kullanmak mümkün olmayacak, belki bir kılıf bakarım. Onun dışında koltuklar insanı yormuyor. Bir gün sabah Ankara’dan Bursa’ya gittim, o günün akşamı tekrar Ankara’ya döndüm. Yani (Bursa içerisinde kullandığım süreleri de sayarsak) Sabah 07 den geldiğim saat olan 02 ye kadar (yaklaşık 19 saat) neredeyse 10 saat araç sürdüm ama arabadan indiğimde hiç yorulmadığımı ve hiçbir yerimin ağrımadığını farkettim.
Koltuklar dışında cam açma kapama düğmelerinin yerlerini de beğenmedim. Önceki aracın Egea’da da beğenmezdim, o araçta çok ileride konumlanmışlardı, ön camı açmak için hamle yaptığımda arka camlar açılıyordu, ön cam kumandaları epey ileride kalıyordu. C4X te tam tersi, cam kumanda düğmeleri çok geride, (belki Egeadan kalma alışkanlıkla) elimi uzattığımda hep ayna ayar düğmesine denk geliyor, kolumu dirsekten geriye çekerek ancak tam konumuna ulaşabiliyorum. Biraz daha ileride konumlandırılsalar daha ergonomik olurmuş. Belki zamanla kullandıkça alışabilirim konumuna.
Arkada baş mesafesi maalesef kısıtlı, uzun boylu, iri yapılı birisinin rahat edemeyeceği kesin ama neyse ki ne ailemde ne yakın çevremde (Araca hasbel kader binecek olanlar içinde) bu ebatta kimse yok.
Açılır cam tavan (esasen sunroof ama neredeyse cam tavan kadar geniş bir sunroof, o nedenle cam tavan diyeceğim) ortama hem ferahlık hem şıklık katıyor, araç kilitliyken kilit açma tuşlarına uzun basınca kapılarla cam tavanı açıyor ama camları açmıyor, tam tersi kilit düğmesine uzun basınca da camları kapatıyor ama cam tavanı kapatmıyor. Cam tavan ya da sunroof tercih ettiğim/istediğim bir donanım değil aslında ama üst paketle birlikte mecbur almak zorundasınız, çıkartılamıyor paket içeriğinden.
Aracın konforu için uç noktalarda desem yanlış olmaz herhalde. Yoldaki ufak çukur ve tümsekleri pıtır pıtır geçiyor, öyle incelemelerde söylenildiği gibi bir uçan halı hissiyatı elbette yok ama darbe sönümlemesi güzel. Amaaa, iş daha derin çukurlara geldiğinde tam tersi sanki oturma organınıza kürekle vuruyorlarmış gibi sert darbeler iletiyor araç size. (Lastiklerin havasını halen kontrol ettirmedim, onlara bi baktırmam lazım, belki onunla alakalıdır.)
Belli ki aracın süspansiyonları yumuşak ayarlanmış ve bu size konforlu, rahat, yumuşak bir seyahat olarak dönüyor ama iş virajlara biraz sert girmeye geldiğinde araç şeridini koruyor ama siz sanki araç şeridinden çıkacakmış ya da yan yatacakmış gibi hissediyorsunuz. Direksiyon şehir içinde çok yumuşak, yüksek hızlarda biraz sertleşiyor ama Egea’dan sonra bana yine de çok yumuşak geliyor ki Egea da city modu hiç kullanmadım, öyle pamuk gibi direksiyon sevmiyorum. Direksiyonun geri bildirimleri de size çok bir şey vermiyor. Yine yumuşak süspansiyonun bir dezavantajı olarak düşünüyorum, biraz uzun yapılı çukurlara, ciddi yol bozukluklarına denk geldiğinizde araç çizgisini kaybedecek gibi hareket ediyor, Egea bu konuda daha güven veriyordu mesela.
Yakıt tüketimi olarak eski aracım olan Egea 1.6 e-torq 6 ileri otm.e göre aynı kullanım güzergah ve hızlarında 1-1,5 lt daha az tüketimi var. Egea ile 21 km/s ort hızla 10-11 lt yakıt gördüğüm durumlarda bu araçla 8,5-9,5 lt tüketim görüyorum. Beklediğimden daha iyi çünkü Egea kadar yakar diye bekliyordum. Aradaki 1-1,5 lt düşük tüketim bile hoşnut ediyor insanı.
Uzun yolda da yine Egea ile mukayese edersem; Egea ile 93 km/s ortalama hız ile 5.8 lt tüketim varken bunda 94 km/s ortalama hızla 5.4 lt tüketim olmuş. Çok bir fark yok yani arada ama tabi C4X in 130 bg / 230 nm tork veren motoru ile uzun yol seyahati daha konforlu oluyor.
En başta yazdığım gibi 2956 km yol yapmışım ve bunun 1800 km si şehirler arası, 1156 km si şehir içinde olmak kaydıyla bugüne kadar ki yakıt ortalaması (depo ölçümü) 6.4 lt/100 km olarak görünüyor.
Biraz uzun bir yazı oldu, okuyan arkadaşlar sağolsunlar, merak ettiklerinizi, eklemek, düzeltmek istediklerinizi memnuniyetle okurum.
EGEA fiyatlarında büyük indirim.
Ocak - Mayıs döneminde en çok satılan modeller!
Egea Mayıs ayında 1. liği kaptırmış olsa da 5 ayın toplamında zirvedeki yerini korumayı başardı.
Araç hakkında soru sormayın!
Merhaba arkadaşlar,
Bu konu vasıtasıyla çok gerekli ve sürekli el altında olması gereken bu bilgilerin göz önünde kalmasını amaçladım. İlk mesaja sizlerin de mutlaka katkısı, şu da eklensin dediğiniz şeyler olacaktır, katkılarınızı paylaşırsanız, ilk mesaja eklerim.
*********************************************************************************************************************************************
İSTİSNA KAPSAMINDAKİ TAŞITLAR
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinin (a) alt bendi uyarınca, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi mallardan, , motor silindir hacmine bakılmaksızın, hesaplanması gereken özel tüketim vergisi ve diğer her türlü vergiler dâhil bedeli 2024 yılı için 1.591.200,00 TL’nin altında olan;
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin,
87.03 tarife pozisyonunda yer alan, Binek otomobil, panelvan, pick-up, arazi taşıtı, ATV, jeep, steyşın vagon vb. taşıtların,
87.04 tarife pozisyonunda yer alan, eşya taşımaya mahsus, 2800 cm³ veya altında motor silindir hacmine sahip van, panelvan, kamyonet, pick-up vb. taşıtların,
87.11 tarife pozisyonunda yer alan, motor silindir hacmine bakılmaksızın motosikletlerin ilk iktisabı ÖTV den istisnadır.
Engelli araç alımınında uygulanan ÖTV muafiyeti üst limiti 1 Ocak 2024 tarihinden - 31.12.2024 Tarihine kadar (Her sene yeniden değerleme oranında artıyor) 1 milyon 591 bin 200 liradır.
Yukarıdaki rakam dışında, motor hacmine göre bir kısıtlama bulunmamaktadır.
*********************************************************************************************************************************************
ÖTV İstisnasından kimler yararlanabilir, detaylı anlatım;
TEBLİĞ
Maliye Bakanlığından:
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ (II) SAYILI LİSTE
UYGULAMA GENEL TEBLİĞİ
II- İSTİSNALAR VE VERGİ İNDİRİMİ
C- DİĞER İSTİSNALAR
1. Malul veya Engellilerin Taşıt Alımlarında İstisna
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde düzenlenen, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi malların malul veya engelliler tarafından beş yılda bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabında uygulanan istisnaya ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirlenmiştir.
1.2. Engellilik Derecesi %90 veya Üzerinde Olanların Taşıt Alımlarında İstisna
Her yıl belirlenen limitler dahilindeki araçların (2024 yılı için 1 milyon 591 bin 255 TL) engellilik derecesi %90 veya daha fazla olan malul veya engelliler tarafından beş yılda bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabı ÖTV’den müstesnadır. Bu istisnadan yararlanmak için, taşıtın özel tertibatlı olması ve malul veya engellinin taşıtı bizzat kullanması şartı aranmaz.
1.3. Engellilik Derecesi %90’ın Altında Olanların Taşıt Alımlarında İstisna
Engelliler tarafından bizzat kullanmak amacıyla engelliliğine uygun hareket ettirici özel tertibat yaptıran malul veya engelliler tarafından ilk iktisabı ÖTV’den müstesnadır. Bu durumda engellinin sağlık kurulu raporundaki engeliyle paralel kodları içeren "B" sınıfı ehliyeti olması şarttır.
İstisnadan yararlanmak için taşıtın, özel tertibatlı olması ve malul veya engelli tarafından bizzat kullanılabilecek durumda olması şarttır.
Bu uygulamada, taşıtı hareket ettirici aksam olarak debriyaj, fren ve gaz pedalları ile vites kolu kabul edilir. İlk iktisaptan önce hareket ettirici aksamda sabitlenmiş bir şekilde özel tertibat yapılması gerekmekte olup, yapılan özel tertibatın kişinin engelliliğiyle uyumlu olması da zorunludur.
Sol el ve/veya kolda engelliliği bulunanların, taşıtta hareket ettirici aksam sayılan manuel vites kolunu engelliliğe uygun olarak direksiyona monte ettirmesi ve benzeri şekilde tadilat yaptırması veya taşıtın fabrika çıkışında vitesin direksiyonun sağ tarafına sabitlenmiş olması gibi haller hareket ettirici aksamda özel tertibat olarak kabul edilir.
Direksiyona topuz takılması, engelin bulunduğu taraftaki silecek kolu, sinyal, cam silecek kumandası, dörtlü flaşör, ön-arka cam su fıskiyesi, korna ve kontak gibi düzeneklerin diğer tarafa alınması veya direksiyon simidine monte edilmesi ve benzeri tadilatlar taşıtı hareket ettirici aksamda özel tertibat kapsamında değerlendirilmez.
Taşıtın otomatik vitesli olması, engelliliğe uygun hareket ettirici özel tertibat yaptırılması şartının aranmasına engel değildir. Dolayısıyla otomatik vitesli taşıtların hareket ettirici aksamında da kişinin engelliliğine uygun olarak sabitlenmiş özel tertibat yaptırılması gerekmektedir. Örneğin, sağ ayağı ampute olan bir engellinin, fren ve gaz pedalında özel tertibat yaptırmadan otomatik vitesli taşıtı kullanması mümkün olmadığından, ancak anılan tertibatın yaptırılması halinde otomatik vitesli bir taşıt bakımından istisnadan faydalanılabilir.
Öte yandan, manuel vitesli bir taşıtı vites kolunda ve/veya debriyaj pedalında sabitlenmiş özel tertibat yaptırmadan kullanamayacak durumda olan engelliler bakımından, otomatik vitesli taşıtlar, özel tertibatlı taşıt olarak kabul edilir.
20/2/2019 tarihinden itibaren düzenlenen engellilik sağlık kurulu raporlarına istinaden işlem yapılabilmesi için raporun “Sadece hareket ettirici aksamda özel tertibatlı taşıt kullanması gerekir” değerlendirmesini içermesi şarttır. Bu tarihten itibaren düzenlenmekle birlikte söz konusu değerlendirmeyi içermeyen raporlara istinaden işlem yapılmaz.
Diğer taraftan, istisnadan yararlanılabilmesi için ayrıca "B" sınıfı, engellilik durumu itibarıyla istisna kapsamındaki taşıtta bulunması gereken özel tertibata/tertibatlara ilişkin ibareleri (kod numarasını/numaralarını) içeren sürücü belgesini haiz olunması şarttır. Ancak, sürücü belgesinde özel tertibat kodlarının bulunması, istisnadan yararlanmak için gerekli olmakla birlikte tek başına yeterli değildir. Engelliliği ile sadece hareket ettirici aksamda özel tertibatlı taşıt kullanılması gerektiğine dair değerlendirme bulunan engellilik sağlık kurulu raporunda belirtilen engel durumunun ne yönde bir tertibat gerektirdiğinin tespitinde, sürücü belgesinde yer alan özel tertibat kodları dikkate alınır. Bu kodların engellilik sağlık kurulu raporunda tespit edilen engellilik durumu ile uyumlu olması gerekir.
Engellilik derecesi %90'ın altında olanlarda, aranan şartları haiz olmak koşuluyla belli bir engellilik derecesine sahip olunması şartı aranmaz.
Öte yandan engellilik durumu, ilk iktisabı yapılacak taşıtın hareket ettirici aksamında tadilat yaptırılmasını gerektirecek nitelikte olmalıdır. Örneğin, sağ veya sol el parmaklardan herhangi bir ya da birkaçının olmamasına rağmen vitesin değiştirilmesine engel, vites kolunda tadilat yaptırılmasını gerektirecek bir durumun bulunmaması halinde manuel veya otomatik vitesli taşıt alımında istisna uygulanmaz.
1.4. İstisna Kapsamında İlk İktisabı Yapılan Taşıtların Hurdaya Çıkarılması Halinde İstisna
Bu şekilde istisnadan yararlanmak isteyen malul ve engellinin, istisnadan yararlanarak ilk iktisabını yaptığı taşıtın deprem, heyelan, sel, yangın veya kaza sonucu kullanılamaz hale geldiğini tevsik eden ekspertiz raporu ile “hurdaya çıkarılmıştır” damgası vurularak kayıt konulan tescil belgesinin aslı veya noter onaylı örneğini ibraz etmesi şartıyla, durumuna göre Tebliğin (II/C/1.2 ve 1.3) bölümünde yapılan açıklamalara göre işlem yapılır ve aranan şartları haiz olması kaydıyla ilk iktisabını yapacağı yeni taşıt için de ÖTV istisnası uygulanır.
1.5. Ortak Hususlar
Bu istisnadan yararlanılarak ilk iktisabı yapılan taşıtın ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçmeden satışı veya devrinde, ÖTV’sinin ödenmiş olması, söz konusu taşıtın ilk iktisabından itibaren beş yıllık süre içinde ilk iktisabı yapılacak diğer bir taşıt için istisnadan yararlanmayı sağlamaz.
Bu istisna kapsamında ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçtikten sonra, istisnadan yararlanan kişinin, Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendi kapsamında iktisap edeceği bir başka taşıt için de ÖTV istisnası uygulanması mümkün olup, bu şekilde istisnadan yararlanılabilmesi için eldeki taşıtın satılması veya devri aranmaz.
Malul veya engelli tarafından iktisabı yapılan taşıtın kayıt ve tescil ettirilmeden malul veya engellinin vefat etmesi durumunda, mezkûr istisna uygulamasından yararlanılamaz. Bu durumda, taşıtın mükellefe iade edilmemesi halinde, mirası reddetmeyen varis/varisler tarafından kayıt ve tescilden önce taşıta ait ÖTV beyan edilip ödenir.
Malul veya engellinin, birden fazla engelli sağlık kurulu raporunun bulunması halinde, en son tarihli rapor bu uygulamada dikkate alınır. Malul veya engelli tarafından geçerli raporun ibraz edilmediğinin tespiti ve ibraz edilmeyen en son tarihli raporun da ilgili istisna uygulamasında aranılan mahiyette olmaması durumunda, ziyaa uğratılan vergi, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi ile birlikte malul veya engelliden aranır.
Engelli sağlık kurulu raporunda, raporun süresiz olduğunun belirtilmesi halinde herhangi bir tarihle sınırlı olmaksızın; belirli süre içinde geçerli olduğunun belirtilmesi halinde, raporun süresinin bitimine altı aydan az bir süre kalmaması kaydıyla, bu süre içinde, ilk iktisabı yapılacak taşıtlar bakımından söz konusu raporlara dayanılarak istisnadan yararlanılabilir.
İstisna kapsamında ilk iktisabı yapılan taşıtın, engelli kişi tarafından bizzat kullanılması; engelli kişinin taşıtı bizzat kullanmasının mümkün olmaması halinde ise sürekli olarak istifadesine sunulması gerekmektedir. Taşıtın, zorunlu sebepler dışında, engelli tarafından bizzat kullanılmadığının veya engellinin taşıtı bizzat kullanamayacak durumda olması halinde taşıtın bariz bir şekilde engellinin istifadesine sunulmadığının tespiti halinde, istisna şartlarının ihlal edildiği kabul edilir ve ilk iktisapta ödenmeyen ÖTV, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi ile birlikte malul veya engelliden aranır.
Ayrıca, taşıtın ilk iktisabında yaptırılan hareket ettirici aksamın, sonradan söküldüğünün tespit edilmesi halinde de aynı yönde işlem tesis edilir. Söz konusu durumlara ilişkin tespitlerin, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçtikten sonra yapılması halinde, ilk iktisapta ödenmeyen ÖTV ile ilgili olarak herhangi bir işlem tesis edilmeyeceği açıktır.
İstisna kapsamında ilk iktisabı yapılan taşıtın beş yıllık süre dolmadan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri uyarınca ayıplı mal kapsamında iade edilerek, aynı nitelikleri haiz yeni bir taşıtın iktisabı halinde, söz konusu taşıt için de istisna uygulanması mümkündür. Bu durumda, beş yıllık sürenin başlangıcı, yeni alınan taşıtın ilk iktisabı tarihinden itibaren başlar.
ÇÖZGER RAPORUNA İSTİNADEN ÖTV İSTİSNASI
18 yaşını doldurmamış malul veya engellilerin bu uygulamadan yararlanabilmesi için ise 20/2/2019 tarihinden önce düzenlenen ve engellilik derecesinin %90 veya daha fazla olduğuna dair engelli sağlık kurulu raporunu veya bu tarihten itibaren ilgili mevzuat çerçevesinde yetkili sağlık kurumlarından alınan, “7” özel gereksinim kodu ile “Özel koşul gereksinimi vardır (ÖKGV)” bilgileri çerçevesinde özel gereksinim düzeyini içeren Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporuna (ÇÖZGER) haiz olması gerekir.
Bununla birlikte, ilgili Yönetmelik gereği 18 yaşını dolduran malul veya engellilerin haiz olduğu daha önceki yıllara ait ÇÖZGER’e göre işlem yapılması mümkün bulunmadığından, bu kişilerin 18 yaşını doldurduktan sonra bu istisnadan yararlanabilmeleri için engellilik derecesinin %90 veya daha fazla olduğuna dair erişkinler için engellilik sağlık kurulu raporunu haiz olmaları gerektiği tabiidir.
Engel sebebinin önemi bulunmamaktadır. Görme, işitme, konuşma veya ortopedik olabileceği gibi zihinsel engelliler veya böbrek rahatsızlığı olanlar da bu istisnadan yararlanabilmektedir.
Bu uygulama kapsamındaki taşıtın ilk iktisabında ÖTV istisnası uygulanması için, malul ve engellilerin taşıtı bizzat kullanması şartı aranmamaktadır. Dolayısıyla, ÖTV Kanununun (7/2-a) maddesi kapsamında iktisap edilen taşıt, malul ve engellinin bizzat kendisi tarafından da kullanılabilir. Bununla birlikte, istisna kapsamında ilk iktisabı yapılan taşıtın malul ve engellinin bizzat kullanmasının mümkün olmaması halinde, engelli kişinin sürekli olarak istifadesine sunulması gerekir.
ÖTV İSTİSNALI OLARAK ALINAN TAŞITIN MTV İSTİSNASI İÇİN YAPILACAKLAR
Engellilik dereceleri %90 ve daha fazla olan malul ve engellilerin bu durumlarını tam teşekküllü devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu ile ilgili vergi dairelerine belgelendirmeleri halinde, söz konusu malul ve engellilerin kendi adlarına kayıt ve tescil edilmiş olan taşıtları ile Engellilik dereceleri %90’dan az olan malul ve engellilerin bu durumlarını; tam teşekküllü devlet hastanesinden alınan sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri ve kendi adlarına kayıt ve tescilli olan taşıtların engellilik haline uygun özel tertibatlı veya özel tertibatlı hale getirilmiş taşıtlar istisna hükmünden yararlanabileceklerdir.
Özel tüketim vergisi istisnasından faydalanmayan ancak; motorlu taşıtlar vergisi istisnasından yararlanacak olan malul ve engelliler tarafından; “Malul ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu” düzenlenerek sağlık kurulu raporu, motorlu araç tescil belgesi, araçlar için teknik belge ve proje raporu asıllarının veya fotokopilerinin ilgili vergi dairesine verilmesi gerekmektedir. İstisnadan yararlanabilmek için ibrazı zorunlu olan belgelerin fotokopilerinin getirilmesi hâlinde, asıllara uygunluğu kontrol edilerek işlem tesis edilecektir.
ÖTV istisnasından faydalanılarak satın alınan taşıt için, vergi dairesi tarafından MTV tahakkuk ettiriliyor. Bu MTV yi kaldırtmak için, Dijital vergi dairesine e-devlet şifrenizle girerek, Genel amaçlı dilekçe kısmından aşağıdaki örneğe uygun bir dilekçe doldurup, ekine de "EK-5 Malul ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu" nu, Sağlık raporunu ve araç ruhsat fotokopisini ekleyerek gönderirseniz, en kısa sürede tahakkuk eden MTV kalkar.
Dilekçe örneği;
....... VERGİ DAİRESİ MÜDÜRLÜĞÜNE
KONU : MTV borcumun kaldırılması hk.
Ekli belgelerde yer alan Tescil Belgesine sahip aracın sahibiyim. 197 Sayılı MTV Kanununun 4. Maddesi C Bendinde belirtilen mevzuat uyarınca aracımın MTV istisnası bulunmaktadır.
Motorlu aracımın mevzuatta yer alan MTV İstisnası hakkından yararlanması için gereğini saygılarımla arz ederim.
Süresiz raporlara istinaden alınan araçlarda bir daha MTV tahakkuk etmez, süreli raporlarda ise rapor her yenilendiğinde maliyeye bilgi vermeniz gerekir, rapor yenilenmezse, rapor bitiminde MTV tahakkuk eder.
ÖTV İSTİSNASI İLE ALINAN TAŞIT SAHİBİNİN 5 YIL DOLMADAN ÖLMESİ DURUMUNDA YAPILACAKLAR
ÖTV Kanununa göre, ilk iktisabında istisna uygulanan kayıt ve tescile tabi taşıtların, veraset yoluyla intikallerinde ÖTV aranmaz. Dolayısıyla, taşıtın veraset yoluyla intikaline bağlı olarak müştereken bütün mirasçılar adına kayıt ve tescil edilmesi halinde, bu intikal işlemi nedeniyle ÖTV uygulanmaz. Ancak, muristen mirasçılara sadece bir taşıtın intikal etmiş olması, başka bir mal ve/veya hakkın intikal etmemiş olması halinde, taşıtın miras hisselerinin tek bir mirasçıya devredilmesi, devralan mirasçı açısından (kendi miras hissesine karşılık gelen kısmı hariç olmak üzere) «veraset yoluyla intikal» olarak değerlendirilmez.
Muristen mirasçılara intikal etmiş olan terekede söz konusu taşıtın yanı sıra başkaca mal ve/veya hakkın da bulunması halinde ise diğer mirasçıların, lehine taşıt üzerindeki mülkiyet hakkından ivazsız olarak feragatini gösteren belgenin ibrazı şartıyla istisnadan yararlanılmış olan taşıtın lehine feragat edilen mirasçıya intikali, “veraset yoluyla intikal” olarak değerlendirilir. Bununla birlikte, terekede yer alan diğer mal ve/veya hakların değerinin taşıtın değeri ile mütenasip olması gerekmektedir.
30.12.2023 tarih ve 32415 (2. Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 55 Seri No.lu Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu Genel Tebliği ile 2024 yılında uygulanacak istisna hadleri belirlenmiştir.
Buna göre, 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren 7338 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b), (d) ve (e) bentlerinde yer alan istisna tutarları;
- Evlatlıklar dâhil, füruğ ve eşten her birine isabet eden miras hisselerinde 1.609.552 TL ye kadar olan kısımdan VİV alınmaz.
Kaynaklar;
18 Nisan 2015 CUMARTESİ
Resmî Gazete
Sayı : 29330
Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (resmigazete.gov.tr)
10 Ağustos 2019 CUMARTESİ
Resmî Gazete
Sayı : 30858
10 Ağustos 2019 CUMARTESİ (resmigazete.gov.tr)
-engelliler_vergi_rehberi_2022.pdf (turmob.org.tr)
***************************************************************************************************************************************
SORU - CEVAP
Soru 1: ÖTV Muafiyeti Nedir?
Engellilik oranı %90 veya üzerinde olan yetişkin engelliler ile Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu'nda (ÇÖZGER) “Özel Koşul Gereksinimi Vardır (ÖKGV)” ibaresi bulunan 18 yaş altı engelliler ÖTV istisnasından yararlanabilirler.
Bununla birlikte engellilik oranı %90'ın altında olan engellilerden engelli sağlık kurulu raporunda "Sadece hareket ettirici aksamda özel tertibatlı taşıt kullanması gerekir." değerlendirmesi bulunanlardan, ilk iktisabı yapılacak taşıtın hareket ettirici aksamında (debriyaj pedalı, fren pedalı, gaz pedalı ve/veya vites kolunda) tadilat yaptırılmasını gerektirecek nitelikte olan engelliler ÖTV istisnasından yararlanabilirler.
Yukarıda yazılı olanlar dışında kısmi indirim, engellilik oranında indirim gibi şeyler söz konusu değildir.
Soru 4: Üzerine araç alınan engelli kişinin engelli sürücü belgesine sahip olma şartı var mıdır?
Hayır, yoktur. Engelli oranı %90 ve üzerinde olan engelli bireyin üzerinden ilk iktisap edilecek araçta ÖTV muafiyetinden yararlanılabilir.
Soru 5: Özel tertibatlı araçları kimler kullanabilir?
Engellilik derecesi %90’ın altında olan engelliler tarafından bizzat kullanılmak amacıyla düzenlenmiş özel tertibatlı araçları, engelli araç sahibinin yanı sıra araç sahibinin eşi, üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü de kullanabilir.
Ancak, söz konusu kişilerin de engelli aracını kullanabilmesi için “herhangi bir engeli bulunmayan kişilerin kullanımına uygun olarak üretilmiş olan aracın teknik donanımlarında hiçbir değişiklik yapılmadan, engelli kişinin sağlık raporunda belirtilen tertibatın ilave aparatlarla taktırılmış olması” ve aracın engelli veya bu kişiler tarafından her iki şekilde de kullanılabileceğinin yetkili kurum ve kuruluşlarca belgelendirilmesi şarttır.
NOT: GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI, ARAÇ ALIM ESNASINDA, ENGELLİDEN ALDIĞI TAAHHÜTNAME İLE BU UYGULAMANIN ÖNÜNÜ KESİYOR, ARACI ENGELLİDEN BAŞKASI KULLANAMAZ DİYOR.
Soru 6: Engelli adına alınan araçlar kimler tarafından kullanılabilir?
Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 53. maddesi, 3. fıkrası uyarınca; özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90 ve üzeri olan malul ve engelliler tarafından ÖTV muaf olarak bizzat ithal edilen araçların; araç sahibi engelli kişinin eşi, kanuni mümessili ile üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zorunludur.
Engellilik derecesi %90 ve üzeri olan kişiler adına ÖTV’den muaf olarak yurt içinden alınan ve özel tertibatı bulunmayan araçların araç sahibi dışında birisi tarafından kullanılması konusunda mevzuatta herhangi bir kısıtlayıcı hüküm bulunmamaktadır.
NOT: GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI, ARAÇ ALIM ESNASINDA, ENGELLİDEN ALDIĞI TAAHHÜTNAME İLE BU UYGULAMANIN ÖNÜNÜ KESİYOR, ARACI ENGELLİ İLE BİRLİKTE 1. DERECE VE AYNI ŞEHİRDE İKAMET EDEN 3 YAKININDAN BAŞKASI KULLANAMAZ DİYOR.
Soru 11: Engelli park kartı nedir?
Yalnızca üzerine araç tescil edilmiş engelli bireylerin, ayrılmış park alanlarına araçlarını bıraktıklarında camdan görünür şekilde yerleştirdikleri park kartlarıdır. İlin Trafik şube müdürlüğünden alınır. 3 Yıl geçerlidir.
Soru 14: B sınıfı engelli ehliyeti almak için hangi şartlar aranmaktadır?
1 Ocak 2016 tarihinden, “H sınıfı” engelli sürücü uygulaması kaldırılmış ve engelli sürücülere de B sınıfı engelli ehliyetleri düzenlenmeye başlamıştır. Bir başka deyişle engelliler için ayrı bir sürücü belgesi sınıfı bulunmamaktadır.
B sınıfı engelli sürücü belgesi alabilmek için 18 yaşını doldurmuş ve 19 yaşından gün almak ve bağlı bulunulan aile hekimine başvurmak gereklidir.
Aile hekiminin, engelli bireyin özel tertibatlı araç kullanabileceğine yönelik karar vermesi durumunda, engelli sürücü adayını İl Sağlık Müdürlüklerine bağlı İl Sağlık Komisyonuna sevk eder.
İl Sağlık Komisyonu tarafından, engelli kişinin kullanacağı araçta bulunması gereken özel tertibat, “Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmeliğe” göre hazırlanan listeden belirlenen kodu ile birlikte sağlık raporuna yazılır.
Sağlık raporunda belirtilen kısıtlama ve araç uyarlama kodları engelli sürücü belgesine de işlenmekte ve engelli sürücünün bu kodlara uygun olan araç kullanması gerekmektedir.
Soru 16: Kaza sonucu vücudunun fonksiyonlarını sonradan kaybeden kişi, var olan sürücü belgesini nasıl değiştirebilir?
Bu kişiler tekrar yazılı sınava tabi tutulmazlar, verilen sağlık raporuna göre düzenlenmiş özel araçlarla eğitim aldıktan sonra, direksiyon sınavına tabi tutulurlar. Bu sınavda başarılı olan sürücüler engelli sürücü belgesi almaya hak kazanır.
Yıllara göre dünyada en çok satan araçlar.
Emre Özpeynirci'den alıntıladığım görseller.
2024 SATIŞ RAKAMLARI
2023 KİRALAMA SEKTÖRÜNÜN PAYI
2024 ÖTV GELİRLERİ
2024 ÖTV İSTİSNALI ARAÇ SATIŞ ADETLERİ VE MARKA BAZINDA SATIŞ ADEDİNE ORANLARI
İlgi Alanları: http://forum.donanimhaber.com/memberlist.asp?currpage=1&criteria=2&orderSC=2&customregfield=0
Asla kendisi gibi olmaya cesaret edemeyecekleri bir adamın ölüsüne, ömür boyu ve her gün tekrar tekrar yenilenler, "yaşayan ölüler" "...biz O’nun gövdesine tapan bir putperest değil, ölmez eserine ve mânasına bağlı bir şuuruz. O, kendi vücuduyla beraber kaybolacak fani bir milletin değil, kendi manasıyla beraber yaşayacak ebedi bir milletin yaratıcısıdır.” |
“Tüm sermayesini vitrine yatıranların bir taşlık canı olur" "İnsanın konuşacak kadar zekaya ya da susacak kadar akla sahip olmaması büyük bir talihsizliktir." |
Köleler efendilerinden nefret etmektense, özgür ruhlu kölelerden nefret etmeyi tercih ederler. Böylesi daha güvenli ve kolaydır. Kişilik sahibi olmak gibi bir külfete katlanmayı gerektirmediği gibi, efendilerinin gözüne girme fırsatıdır aynı zamanda. Konu bu olduğunda, öyle çabuk birleşirler ki, şaşarsın. - |
Son Giriş: 2 sa. önce
Son Mesaj Zamanı: 7 sa.
Mesaj Sayısı: 23.742
Gerçek Toplam Mesaj Sayısı: 29.191
İkinci El Bölümü Mesajları: 1.119
Konularının görüntülenme sayısı: 361.938 (Bu ay: 9.398)
Toplam aldığı artı oy sayısı: 11.791 (Bu hafta: 7)
En çok mesaj yazdığı forum bölümü: Donanım / Hardware