Bildirim
STOK FOTOĞRAFÇILIĞI BİLGİ PAYLAŞIMI
Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar:
Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
Giriş
Mesaj
-
-
Valla cok guzel bir konuya degindin. Bu konuda tecrubesi olan arkadaslar varsa bilgilerini paylasirsalar sevinirim.. -
Web'de stok fotoğraf satanların ayda binlerce dolar kazandığını duyunca bu işe merak sarabilirsiniz.
Dijital bir fotoğraf makinesine sahipsiniz, fotoğraf paylaşım sitelerini bir süredir takip ettiğinizi ve fotoğrafçılığınızı epey ilerlettiğinizi düşünüyorsunuz. O halde İnternet size yeni bir gelir kapısı sunuyor: Stok fotoğrafçılık. Bu işe gerçek anlamda "saran" becerikli fotoğrafçıların ayda 10-15, 000$'a varan rakamlar kazandığını biliyor muydunuz? Profesyonel bir fotoğrafçı değilseniz ama fotoğraflarınıza güveniyorsanız, en azından yeni alacağınız DSLR fotoğraf makinasının taksitlerini çıkartmaya ne dersiniz? O halde microstock dünyasıyla tanışın!
Nedir Stok Fotoğraf?
Stok fotoğraf, özellikle yayıncılıkta (basılı veya Web) büyük ihtiyaç duyulan bir malzeme. Diyelim ki derginizde sağlıklı beslenme üzerine bir yazı yayınlayacaksınız ve bir sepet dolusu meyvenin fotoğrafı o yazıya tam gidecek. Veya müşteri ilişkileri yönetimi üzerine bir yazı kaleme alacaksınız, kulaklığıyla gülümser bir şekilde poz veren genç bir bayan fotoğrafı yazıyı tamamlayacak. Ya da konunuz küresel ısınma ve alevler içinde bir dünya fotoğrafı lazım...
İşte böyle bir fotoğraf için yayıncılar eskiden stok fotoğraf kataloglarından fotoğraf seçip her biri için yüzlerce dolar ödemek durumundaydı. Şimdi ise stok fotoğraf ajanslarına rakip çıkan mikrostok sitelerinde, aynı türden bir fotoğrafı boyutuna (çözünürlüğüne) göre 25 cent ile 5-6$ arasında bir fiyatla satın alabiliyorsunuz. Bu sitelere profesyoneller ve yarı profesyoneller fotoğraf gönderiyor. Bir fotoğrafçıya her indirilen fotoğrafı için belli bir komisyon (%10 ila %50 arasında) veriliyor. Fotoğraflarınız "royalty free" olduğu, yani aynı fotoğrafı farklı yayıncılar kullanabildiği için, tüm dünyadan binlerce yayıncıyla buluşarak çok sayıda indirilen bir fotoğrafınızdan yüzlerce dolar kazanma şansınız var. Yani diğer fotoğrafçıların aksine sürümden kazanıyorsunuz.
Bu İş Nasıl Gelişti?
2000 yılında, stok fotoğraf ajanslarına rakip olarak müşterilere ucuz fotoğraf sunmak amacıyla kurulmaya başlayan mikrostok sitelerine fotoğraf gönderenler, başlarda bir fotoğraftan sadece bir kahve parası kazanabiliyordu. Üstelik bu sitelerdeki fotoğraflar da yeterince kaliteli değildi. Sonra dijital fotoğraf makinaları gelişip yaygınlaştıkça, dijital fotoğrafçılar çoğalıp becerilerini artırdıkça, dolayısıyla bu sitelere gönderilen işler arttıkça yayıncılar bu kanala yönelmeye başladı.
Bu sitelerin popülaritesi zamanla o kadar arttı ki, Getty gibi dev ajanslar bazı siteleri satın aldılar ve fiyat yapılarında bir düzenleme yaparak daha çok müşteri ve fotoğrafçı çekmeye başladılar. Artık onlarca mikro stok sitesi ve en bilinen sitelerde de 2 milyon civarında fotoğraf var. Sürüm arttıkça da fotoğrafçılar daha iyi kazanmaya başladılar. Öyle ki artık yılda 100-150 bin dolar kazanıp tamamen bu işe yönelen yarı-profesyonel fotoğrafçılar bile var.
Mikrostok Fotoğraf Siteleri
Fotoğraf gönderebileceğiniz onlarca mikrostok sitesi var. Aşağıda belli başlı siteleri harf sırasına göre veriyoruz. (Bunların içinde en ünlü ve en çok gelir getirdiği söylenenler ShutterStock, istockphoto.com, Fotolia, Dreamstime, LuckyOliver ve Stockxpert.)
• 123rf (http://www.123rf.com)
• Albumo (http://albumo.com)
• Big Stock Photo (http://www.bigstockphoto.com)
• Can Stock Photo (http://www.canstockphoto.com)
• Crestock (http://www.crestock.com)
• Dreamstime (http://www.dreamstime.com)
• Featurepics (http://www.featurepics.com)
• Fotolia (http://www.fotolia.co.uk)
• Geckostock (http://www.geckostock.co.uk)
• iStockphoto.com (http://www.istockphoto.com)
• LuckyOliver (http://www.luckyoliver.com)
• Revostock (http://www.revostock.com)
• Shutterstock (http://www.shutterstock.com)
• Stockxpert (http://www.stockxpert.com)
• SnapVillage (http://www.snapvillage.com)
• PhotoSpin (http://www.photospin.com)
Ne Tür Fotoğraflar Çekmelisiniz?
Mikrostok sitelerinde sözcükle arama yaparak her tür fotoğrafı bulabiliyorsunuz. Bu da her tür fotoğrafı satabileceğiniz anlamına geliyor. Öte yandan amacınız her fotoğrafınızın mümkün olduğunca çok indirilmesi olduğuna göre, "satacak" fotoğraflara yönelmelisiniz. Evinizdeki farklı türden dergileri şöyle bir karıştırın: Bilgisayar dergileri, sağlık dergileri, kadın dergileri, finans dergileri vb. vb. Bu dergilerde kullanılan "genel konulu" fotoğrafları düşünün. Sadece Türkiye'yi değil dünya yayınlarını dikkate alın. Mesela bir emlak dergisi için bir ev maketi bulup farklı mizansenlerle çekebilirsiniz.
Kedinizin köpeğinizin veya rasgele çektiğiniz bir manzaranın fotoğrafını göndermeyi düşünmeyin bile. Belki satarsınız ama en fazla 5-10 adet. Hedefiniz yüzlerce satacak bir fotoğraf çekmek olmalı. Ayrıca "sanat" fotoğrafları değil "ticari" fotoğraflar isteyen bir kitleye hitap ettiğinizi unutmayın. Hatta en iyisi bu mikrostok sitelerini gezerek en çok hangi fotoğrafların indirildiğini iyi bir inceleyin. Bir de artık akla ilk gelen konu ve mizansenlerden bol bol olduğunu, niş pazarlara da hitap etmek gerektiğini unutmayın.
Beni Kabul Ederler mi?
Herkes mikrostok sitelerine fotoğraf göndermek için başvurabilir. Ancak artık bu siteler kalite standartlarına ve yasal haklara büyük önem verdiği için hem bir başvuru sürecine tabi tutulabilirsiniz hem de başvurunuzun kabul edilmesi için sizden örnek fotoğraf istenebilir. Örneğin bu işin öncülerinden istockphoto.com artık başvuru öncesinde sitenin kurallarını dikkatle okumanızı isteyip ardından bu kurallarla ilgili sizi çift şıklı soruların olduğu bir teste tabi tutuyor.
Tüm soruları doğru cevaplamışsanız, kimliğinizi doğrulamak için kimliğinizin kopyasını göndermeniz isteniyor, daha sonra da en iyi 3 fotoğrafınızı gönderip bekliyorsunuz. Birkaç gün sonra fotoğraflarınızın kabul edilip edilmediğini bildiren bir e-posta alıyorsunuz. Kabul edilmeyenlerin kusurları belirtiliyor, siz bu kusurları düzelterek veya yeni fotoğraf göndererek kabul edilene kadar bu işlemi tekrarlıyorsunuz. Bazı sitelerde ise doğrudan fotoğraf göndermeye başlayabiliyorsunuz ancak tüm siteler, gönderdiğiniz fotoğrafları belirli kriterlere göre eleyerek bazılarını reddedebiliyor.
Yasal Kurallar Neler?
Tüm mikrostok siteleri telif haklarını ihlal etmemek için büyük titizlik gösteriyor. Fotoğrafınızın içinde başka birine ait bir fotoğraftan parçalar kullanmamalısınız. Ancak örneğin NASA gibi bazı kamu kuruluşlarının ve üniversitelerin Web sitelerinde ücretsiz dağıttığı fotoğraflar (örneğin bir dünya fotoğrafı) kullanılarak yapılan dijital düzenlemeler, sitede incelemeyi yapacak kişiye durumu belirten bir notla iletilirse, o fotoğraf kabul edilebiliyor. Yine de incelemeyi yapacak kişinin inisiyatifi önemli; o fotoğrafın reddedilmesi de mümkün.
Diğer bir yasal kural, fotoğrafta yüzü belirgin bir kişi varsa, o kişiye (veya yetişkin değilse velisine) bir model anlaşması imzalatılarak fotoğrafla birlikte sunulması gerekiyor. Hatta model bizzat sizseniz, sizin imzanızı taşıyan bir model anlaşması bile istenebiliyor. Ayrıca fotoğrafta copyright veya lisans gerektiren öğelerin bulunmaması gerekiyor. Markalar, marka isimleri, veya lisanslı olduğu bilinen ürünler fotoğraflarınızda yer almamalı. Bunun dışında çeşitli anıtlar, müzeler, binalar da bu kapsama girebiliyor. Farklı örnekler vermek gerekirse, Rubik küpünün, Louvre müzesinin dıştan görünümünün, gece çekilmiş Eiffel Kulesinin, Adidas eşofman giymiş bir kişinin, Olimpiyat oyunlarında yarışan atletlerin fotoğrafları kabul edilmiyor. Fotoğraflarınızın reddedilmesine neden olabilecek bu kuralları sitelerin forum bölümlerini takip ettikçe daha iyi anlayacaksınız.
Kalite Standartları Nedir?
Çok açık: Fotoğrafınız doğru netlikte ve keskinlikte olmalı, noise ve sıkıştırma kusurları içermemeli, aydınlatma doğru olmalı, renk kusurları içermemeli. Flu, noise (gürültü/gren) ve sıkıştırma kusurları içeren, fazla veya eksik pozlamalı fotoğraflar reddediliyor. Hatta en usta, en profesyonel fotoğrafçıların bile fotoğraf reddedilme oranı %1-2 civarında. Bazı siteler reddedilen fotoğraf oranınız %60-70'i buluyorsa üyeliğinizi belirli süre askıya alabiliyor.
Bunun teknik koşulların dışında, siteye bir kez kabul edildikten sonra çok sıradan konuları içeren, özensiz kompozisyona sahip fotoğraflarınızın kabul edildiği de oluyor ancak satılma şansları çok düşük olacağı için bu tür fotoğraflar göndermenin de bir anlamı yok.
Bazı siteler fotoğrafların minimum 2 MP, bazıları 4MP çözünürlükte olmasını istiyor ve enterpolasyon ile büyütülen fotoğrafları kabul etmiyorlar. Bazı siteler sadece JPG kabul ederken TIF veya RAW kabul edenler de var. Siteler bu fotoğrafların daha düşük çözünürlüklü versiyonlarını kendileri hazırlayıp farklı boyutlarda müşterilerine sunuyorlar.
Nasıl Bir Altyapı Lazım?
Büyük çözünürlüklü fotoğraflar daha yüksek fiyata satıldığı için öncelikle yüksek çözünürlüklü (6MP ve üzeri; 10 veya 12 MP ve üzeri önerilir) bir fotoğraf makineniz olmalı. Bu işte başarılı üyelerin büyük kısmı yarı-profesyonel veya profesyonel sınıf DSLR makinalar kullanıyor.
Flaş ve stüdyo ışığı sistemleri şiddetle önerilir, çünkü manzara resimlerinden çok, insanlı kompozisyonların ve still-life/obje fotoğraflarının daha çok satıldığını göreceksiniz. Copyright sınırlamaları ve model anlaşmaları çoğu fotoğrafçıyı sınırladığı için, çekim masası veya ışık çadırı satın alarak (veya kendi imkanlarıyla yaparak) 1-2 tepe flaşı veya paraflaş yardımıyla sabit objelerin fotoğrafını çekerek gönderen çok kişi var. Tabii profesyonel stüdyo ortamlarında pahalı ışık sistemleriyle çekim yapanların daha başarılı olduğunu unutmayın.
Çoğu kişi arkadaşlarını model olarak kullanıyor veya modellerin yüzlerinin görünmediği fotoğraflar gönderiyor. Öte yandan aylık geliri 5-6 bin doları geçen üyelerin model kiraladığını da görüyoruz. Tüm bunları gözünüzde büyütmeyin, ufaktan başlayıp gelir elde ettikçe altyapısını kuran kişiler de var.
Fotoğraf Gönderme Yöntemi
Fotoğraf gönderme yöntemi sitesine göre değişiyor. Bazıları HTTP üzerinden, bazıları FTP üzerinden upload etmenize izin veriyor. Ayrıca bir Web tarayıcı plug-in'i ile sürükle-bırak yöntemiyle Web sayfası üzerindeki bir alandan upload etme olanağı sunanlar da var. Fotoğraflarınızı JPG olsa bile en yüksek kalite seviyesinde (Photoshop'ta 12) göndermeniz gerektiği için, boyutları 5-6MB'dan başlayıp TIFF ve RAW seçeneği sunanlarda onlarca MB'a kadar yükselebiliyor. Bu yüzden bu eziyetli süreci kolaylaştıracak hızlı bir İnternet hattı şart. Ben 512/128K bağlantımla 10 fotoğrafı 1 saate yakın sürede gönderdim.
Fotoğrafı gönderdikten sonra adını, açıklamasını, türünü ve o fotoğrafın arandığında bulunmasını sağlayacak anahtar sözcükleri (İngilizce) gireceğiniz bir sayfa açılıyor. Anahtar sözcüklerinizi dikkatle seçin: Hem ilgisiz bir sözcük uyarı almanıza neden olabilir hem de yetersiz sözcük girerseniz aramalarda çıkmayabilir. Birden fazla siteyle çalışacaksanız, fotoğrafınızı Photoshop'ta kaydederken anahtar sözcükleri File/File Info menüsünden Keywords kutusuna da girebilirsiniz. Bazı siteler bu sözcükleri otomatik bulup ekliyor ancak hata olmaması için sitede kontrol etmeniz şart. Gerçi bu tanımlamaları sonradan da değiştirebiliyorsunuz.
Nasıl Bir Gelir Modeli?
Her sitenin gelir modeli ve verdiği komisyon farklı ve bazı esneklikler içeriyor. Üstelik indirilen fotoğraf sayınız belli bir rakamı geçtiğinde aldığınız komisyon yüzdesi de artıyor. Bazı siteler kendilerine yeni müşteri veya fotoğrafçı bulursanız "bonus" verebiliyor. Bunun yanı sıra çoğu sitede gelir modelinizin bazı kurallarını kendiniz belirleyebiliyorsunuz. Örneğin istockphoto.com'da şimdiye dek anlattığımız lisans modeli, 500 bine kadar baskıya sahip yayınlar ve Web siteleri için geçerli. Fotoğrafınızın sınırsız baskıya sahip yayınlarda veya takvim, kartpostal, tişört, kahve fincanı gibi ayrı bir üründe kullanılmasına izin vermek için, bu fotoğrafları Extended License (Genişletilmiş Lisans) kapsamına alabiliyorsunuz. Extended License ile indirilen her bir fotoğraf, kullanım kapsamına göre 25 ila 100$ getirebiliyor.
Bazı siteler onların ayrıcalıklı fotoğrafçısı olmanızı fotoğraflarınızı başka sitelerde satmamanızı istiyor. Bu yüzden belli bir fotoğraf satış sınırını geçtiğinizde (örneğin 500 download) sizi "exclusivity" programına davet ediyorlar. Kabul ederseniz komisyon yüzdeniz artıyor, fotoğraflarınız farklı kanallardan satışa sunularak size daha çok müşteri bulunuyor. Bu şekilde gelirinizi ikiye katlayabiliyorsunuz. Veya bazı sitelerde bunu fotoğraf bazında yapabiliyorsunuz — daha yüksek komisyonla o fotoğrafın sadece o sitede satılmasını kabul edebiliyorsunuz.
Ödemeyi Nasıl Alıyorum?
Hesabınız 100 doları geçince Paypal üzerinden veya çekle ödeme yapılmaya başlanıyor. Tüm siteler Paypal hesabını kabul ediyor, hatta bazıları başvuru için şart koşuyor. Tabii Paypal'ın Türkiye'deki bankalarla anlaşması olmadığı için, Türk fotoğrafçılar bu konuda sıkıntı çekiyorlar. Bu sorunu ise, parayı yurtdışında yaşayan bir tanıdıklarının banka hesabına aktararak çözüyorlar. O kişinin de size parayı havaleyle, veya Western Union (www.westernunion.com), Moneygram (www.moneygram.com) veya Ikobo (www.ikobo.com) gibi para transfer servisleri kullanarak iletmesi gerekiyor. Bu servisler örneğin parayı hesabınıza aktarmak için, para miktarına bağlı olarak %1.5 ila %10 arasında komisyon alıyorlar.
Başarı İçin Ne Lazım?
Başarının anahtarı, farklı konseptler planlayıp bol bol (ancak hedefe yönelik) fotoğraf çekerek göndermenizde saklı. Bu bir azim işi. Başlarda yılmayacaksınız ve ilk altı ay hayal kırıklığına kapılmayacaksınız. İddialı bir fotoğrafçıysanız, ilk 6 ay içinde 200-300 fotoğraf gönderdikten sonra işlerin açılmaya başladığını göreceksiniz. Yine istockphoto.com'dan örnek vermek gerekirse, şu anda rekor 4 yıl içinde 500 binin üzerinde download ile - bu sürede 5000'in üzerinde fotoğraf göndermiş - Lise Gagne adlı bir Kanadalı'da ve aylık gelirinin 15-20 bin dolar arasında değiştiği tahmin ediliyor. 140. sırada yer alan bir kişi aynı sürede 800 fotoğraf göndermiş ve bunlar 25 bin kez indirilmiş. Bu kişinin de ayda 1000$ civarında kazandığını tahmin etmek güç değil.
Bu arada istockphoto.com'da yeni başlayanlar ayda 200 civarı fotoğraf gönderebilirken, download sayısına ve "exclusive" üye olup olmamasına bağlı olarak aylık limit kademe kademe ayda 1800 adede kadar çıkabiliyor. Bazı sitelerde fotoğraf sayısı sınırlaması yok.
Tek Site mi Çok Site mi?
Sadece bir site için yüksek komisyonla ve daha yüksek satış potansiyeliyle fotoğraf çekmek mi daha iyi, yoksa aynı fotoğrafı çok sayıda siteye gönderip sürümden kazanmak mı? Aslında en avantajlı ve geniş kapsamlı exclusivity programını, ünlü Getty Images ajansına ait istockphoto.com sunduğu için, soru şöyle olmalı: "Sadece istockphoto'ya mı fotoğraf çekeyim, yoksa istockphoto dahil tüm sitelere mi?" Bu işten yüksek gelir elde edenlerin çoğu fotoğraflarını aynı anda en az 6-7 siteye birden gönderiyor ve aylık istatistik tutuyorlar (16 ayrı siteyle çalışan bile var!). Eğer istockphoto'dan elde ettikleri gelir aylık gelirlerinin %50'sini geçmeye başlamışsa istockphoto'nun exclusive fotoğrafçısı olmak daha avantajlı geliyor. Üstelik farklı sitelere büyük boyutlu çok sayıda dosyayı göndermek ve bu hesapları yönetmek derdinden de kurtuluyorlar. Ancak exclusive fotoğrafçı olmak istediğinizde başka sitelerdeki hesaplarınızı iptal etmenin birkaç ay sürebildiğini unutmayın.
Fotoğrafçıysanız teknolojinin mesleğinize getirdiği bu değişikliğe adapte olmanızı öneririz. Mikrostok siteleri bugün pazarın hala küçük bir kısmına sahip ancak son zamanlarda büyük ajansların ilgisiyle büyük bir hızla büyüyorlar. Ha, bu arada, bu sitelerde sadece fotoğraflarınızı değil illüstrasyonlarınızı, vektörel grafiklerinizi ve videolarınızı da satabiliyorsunuz.
Kaynak:www.fotobilgi.com天天澳门网址 官方,天天澳门网页 官方网站,搜索澳门网上 十大-【www.71017n.net】http://www.fotobilgi.com/showthread.php?t=462
Stok foto siteleri
• 123rf (http://www.123rf.com)
• Albumo (http://albumo.com)
• Big Stock Photo (http://www.bigstockphoto.com)
• Can Stock Photo (http://www.canstockphoto.com)
• Crestock (http://www.crestock.com)
• Dreamstime (http://www.dreamstime.com)
• Featurepics (http://www.featurepics.com)
• Fotolia (http://www.fotolia.co.uk)
• Geckostock (http://www.geckostock.co.uk)
• iStockphoto.com (http://www.istockphoto.com)
• LuckyOliver (http://www.luckyoliver.com)
• Revostock (http://www.revostock.com)
• Shutterstock (http://www.shutterstock.com)
• Stockxpert (http://www.stockxpert.com)
• SnapVillage (http://www.snapvillage.com)
• PhotoSpin (http://www.photospin.com)
böylelikle başlayalım konuyu irdelemeye
-
yukarıdaki bilgiler daha önce chip dergisinde Volkan Ersoy tarafından yayınlandı.
CHIP OnlineFotoğrafçılar, Web'den Para Kazanın!http://www.chip.com.tr/konu/Fotografcilar-Web-den-Para-Kazanin_3991.html
-
İhsan Gençelman'ın yazısı
Fotoğraf bir yönü ile gönlümüzü yakalamış çekmiş kendine. Kimimiz düşmüş yollara gezi fotoğrafçılığı yapmış, kentleri köyleri belgelemiş, doğaya vermiş gönlünü, eşsiz manzaralar doğa detayları yakalamış. Kimimiz insanları sevmiş portreler çekmiş, yaşamlara tanıklık etmiş. Bu işi profesyonel olarak yapıp yaşamını kazananlar da belli branşlarda uzmanlaşmış.
Sonunda bir çoğumuz dönüp baktığımızda yılların bilgi birikimi, emeği ve göz nuru ile oluşmuş belli ekonomik değeri olan, ya aklımıza gelmediğinden ya da değerlendirme yollarını bilmediğimizden ekonomiye kazandıramadığımız arşivimizi görür ve zaman zaman bu arşive bakıp nasıl değerlendirebileceğini düşünürüz.
Öte yandan hemen hemen tüm kurumlar yoğun olarak farklı konularda görsel malzemeye gereksinim duyarlar ve kullanırlar.
Görsel malzemeye gerek duyan, gereksinimi olan görseli kendi olanakları yada özel çekimle karşılayamıyorsa görsel stok ajanslarından hazır fotoğraf almayı seçer. Eğer zaman kısıtı varsa hazır stok fotoğrafları kaçınılmaz çözüm haline gelir. Pazardaki bu talep, farklı bir fotoğraf işini, stok fotoğrafçılığını doğurmuştur.
İster profesyonel olalım, ister belirli bir düzeye gelmiş amatörler olalım, stok fotoğrafçılığı işinde yerimizi almamamız için bir neden yok. Yalnızca stok fotoğrafçısı gibi düşünmeye o gözle bakmaya çalışmamız ve çalışmalarımıza bu bakışla yön vermemiz gerekli.
İsterseniz konuyu şu başlıklar altında inceleyelim:
• Pazar neden stok fotoğrafını tercih eder?
• Pazar nelere gerek duyuyor?
• Pazarın nelere gerek duyduğunu nasıl öğreneceğiz?
• Biz pazarın neresindeyiz?
• Bir stok fotoğrafı nasıl olmalıdır?
• Hazır görsel satın alma süreci nasıl işler?
• Oluşturduğumuz stoku nasıl pazarlarız?
Pazar neden stok fotoğrafını tercih eder?
Burada en önemli faktörler zaman, maliyet ve olanaksızlıktır. Proje aceledir. Acil olarak projedeki amaca uygun görsel malzeme gereklidir. Özel çekim yaptırmak pahalı bir çözüm olabilir ya da bulunulan zaman dilimi ve koşullarda istenilen fotoğrafı çekmeye olanak yoktur. Bu durumda başvurulan kaçınılmaz kaynak hazır görsel stoklarını sunan fotoğrafçılar yada ajanslardır.
Pazar nelere gerek duyuyor?
Bu soruya şöyle bir yanıt vermek istiyorum. Lise dönemimde bir öğretmenime “sınavda nerelerden soru gelebilir” diye sorduğumda aldığım yanıt “un çuvalının neresine vurursan orasından un çıkar” olmuştu. Stok fotoğrafçılığı da böyle bir uğraş. Her konudaki görsele ihtiyaç var. Ama neyin ne zaman gerekeceği bilinmeyen bir konu. Müşteriniz istediğinde stokunuzda varsa değerlendirirsiniz. Eğer yoksa çekip stokunuza almak için zamanınız yoktur ve en azından o iş kaçmıştır. 1980’li yıllardı sanırım bir müşteri için çayırda tek başına otlayan bir kuzu fotoğrafı aranmış ama İstanbul’da hiç bir fotoğrafçıda bulunamamıştı
Tarihi ve turistik yerler, doğal güzellikler pazarın her dönem de vazgeçilmez ihtiyaçlarıdır. Kentler, her yöreden insanlar, iş yaşamı, her türden nesne fotoğrafları, soyut kavramları simgeleyebileceğimiz fotoğraflar vs. bu listeyi istediğiniz kadar uzatabilirsiniz.
Türkiye özelinde bakarsak projeye uygun yazılı model izni olan Türk insanı fotoğrafları temininde zorluk çekilen en önemli konudur. Yaratıcı çalışmalarında görsel kullananlara “Neyi bulamıyorsunuz?” dediğinizde alacağınız ortak yanıt bu olacaktır. Çalışmalarda gördüğünüz özel çekim olmayan insan fotoğraflarının neredeyse tamamı Amerikalı, Kanadalı yada başka bir ulusun insanıdır. Bir sigortacı mutlu aile fotoğrafı arar ama Türk ailesi bulamaz. Özel çekim yaptıramıyorsa mecbur kalır yurt dışı kaynaklı fotoğraflar kullanmaya. Fakat bu durumda tüketici o fotoğrafı gördüğünde kendinden hissetmez ve tam bütünleşemez.
Pazarın nelere gerek duyduğunu nasıl öğreneceğiz?
Bunu aslında kimseye sormamıza gerek yok. Bunu pazar sürekli söylüyor ve bas bas bağırıyor. Her gün gördüğümüz dergiler, gazeteler, billboardlar, reklam afiş ve panoları, her gün gezdiğimiz İnternet siteleri bize nelerin kullanıldığını söylüyor.
Pazarın gereksinimlerini görebilmek için tüm mecraları izlemek gerekiyor. Ama “hafıza-i beşer nisyan ile maluldür” der eskiler. Doğru, hepimiz unutuyoruz. Eğer istersek unutmanın önüne geçmek için önlem alabiliriz. Mecbur değiliz ama, bir dosya oluşturup gördüğümüz örnekleri kesip bir dosyada biriktirebilir ve bu dosyadaki fotoğrafları nelere gerek duyulduğunu anlamak için kullanabiliriz.
Biz pazarın neresindesiniz?
Eğer stok fotoğrafçılığı ile ek uğraş olarak değil de ciddi olarak ilgilenecek ve yoğunlaşacaksak pazarın neresinde olduğumuzu doğru saptamalıyız. Oluşturduğumuz dosyaya ve arşivimize bakıp karşılaştırma yaptığımızda ne kadar örtüşüyor? Biz hangi tür fotoğrafları çalışınca daha mutlu, rahat ve başarılıyız? Gelecekte pazarın neresinde yer almak istiyoruz ve oraya varmak için neler yapmanız gerekir? Bunları saptamalı ve bu doğrultuda çalışmalarımızı yönlendirmeliyiz. Bunun için dosyamızı ve arşivimizi karşılaştırmalı örtüşmeyen noktaların neler olduğunu doğru analiz etmeli ve bu açık noktaları gidermenin yollarını aramalıyız.
Bu dosyayı kullanarak neleri saptayabiliriz?
• Çalışılmamış eksik konuları saptayabilir ve bu konularda çalışmalar yapabiliriz.
• Konu çalışılıp çok işlenmiş olabilir ama siz farklı bir tarz getirebiliyorsanız bu tarz boşluğunu doldurabilirsiniz.
Bir stok fotoğrafı nasıl olmalıdır?
Bu sorunun doğru yanıtına yaklaşabilmek için bazı başlıklara birlikte bakalım.
• Kompozisyon ve kadraj
Kompozisyon ve kadraj hataları olmamalıdır. Konunun dikey kadrajı mutlaka kullanmalı, mümkünse hem dikey hem yatay kadraj kullanılarak alternatifli çalışılmalıdır. Grafiker tasarımına göre yatay yada dikey kadraj kullanmak isteyebilir. Sayfa düzeninde dikey kullanım oranı daha fazladır. Eğer konu yatay ise yaratıcılığınızı kullanmalı ve dikey çekmenin yolunu bulmalıyız.
• Boşluklar
Kadrajda boşluklar olan alternatifler de çalışın. Yaratıcı çalışmayı yapan grafikerin mesajlarını/sloganlarını yazmak için fotoğrafın içinde boş yere gereksinimi olacaktır.
• Porte ve insan fotoğrafları
Yazılı model izni mutlaka alınmalıdır. Reklam veren yazılı model izni olmayan fotoğrafları kullanmak istemeyeceğinden yazılı model izni olmayan fotoğraf ticari değerini kaybedecektir.
• Film
Profesyonel kalitede ince grenli film kullanılmalıdır. Küçük format kullanılıyorsa iri grenli filmden kesinlikle kaçınılmalıdır. Saydam film kullanılmalı ve filmler profesyonel kalitede iş yapan laboratuarlarda yıkatılmalıdır.
• Sayısal çekimler
DSLR makinelerde belli olgunluğa erişmiş ve bu işte kullanılabilir duruma gelmiştir. Sayısal makinelerle yapılan çekimlerde sıkıştırılmış TIFF yada RAW gibi sıkıştırılmamış formatlar yeğlenmelidir.
• Işık
Konu iyi aydınlanmış olmalıdır. Örneği bir jimnastikçinin spor salonunun cıvalı ampulle aydınlatılmış doğal aydınlatması ve yüksek asalı filmle çekildiğinde elde edilen sonuç stok fotoğrafı için istenilmeyen bir fotoğraf olacaktır. Renkli giysiler içinde ve doğru ışık setiyle çekilmelidir.
Dış mekanda tarihi bir yerin fotoğrafını çekiyorsanız çekimi doğru saatte yapmalısınız. Geziniz sırasında uygun saatte orada değilseniz, ışık ters ise çekeceğiniz fotoğraf sizin için bir anı ve belge değeri taşıyacaktır, fakat ticari değeri olmayacaktır.
• Modeller
Modellerinizin çok güzel bayanlar yada yakışıklı erkekler olması gerekmiyor. Fakat objektife güvenle bakan bakımlı modeller olmaları gerekiyor. Örneğin modelin gömleği temiz ve ütülü olmalıdır.
• Marka görünmezliği
Kadrajdaki ürünlerin markaları görünmemelidir. Hiç bir reklam veren başka bir firmanın reklamını kendi reklamında yapmak istemeyecektir.
Hazır görsel satın alma süreci nasıl işler?
Genellikle görsel satın alma işlemini reklam veren adına yaratıcı çalışmayı yapan reklam ajansı gerçekleştirir. Aday görselleri seçer, müşterisine sunar ve kullanımına karar verilen görseli satın alarak çalışmasında kullanır.
Müşteriniz zaman kısıtı olan bir sektörde iş yapmaktadır ve gereksinimi olan görseli arayıp bulmak için ayıracağı zaman kısıtlıdır. Bu nedenle kendisine en bol seçeneği en kısa sürede sunan kanalları tercih eder.
Hazır stoklara ulaşmakta en çok tercih ettiği yöntemler şöyle özetlenebilir:
• Görsel stok ajanslarını arayıp müşteri temsilcisine ihtiyacını bildirmek,
• Stok fotoğrafçılığı yapan tanınmış fotoğrafçıları arayıp ihtiyacını bildirmek,
• Görsel stok ajanslarının hazır kataloglarını incelemek,
• İnternet üzerinden on-line satış ve teslimat yapan görsel stok ajanslarının sitelerini kullanmak,
İlk yöntem en çok kullanılan yöntemlerden biridir. Fotoğraf arayan en zamanı harcayarak işi müşteri temsilcisine havale ediyor. Müşteri temsilcisi gereken aramayı ve ön elemeyi yaparak seçtiği görselleri müşterisine iletiyor.
Stok fotoğrafçılığı yapan tanınmış fotoğrafçıları aramak ise, reklam veren yada reklam ajansı gibi birinci yöntemdeki müşteri temsilcilerinin de kullandığı bir yöntem. Burada önemli konu tek başınıza kaliteli ve büyük bir stoka sahip olmanız ve isim yapmış olmanızın gerekliliği.
Üçüncü yöntem ise görsel stok ajanslarının yayınladığı ve hedef müşteri kitlelerine dağıttıkları katalogların yada İnternet üzerinde sunulan katalogların kullanılmasıdır. Basılı katalogları kullanmanın bir dezavantajı ajansın sürekli gelişen stokundaki yeni görselleri görememektir. On-line satış yapmasa da arşivini İnternet üzerindeki kataloglarında sunan ajanslar bu dezavantajı taşımazlar.
Bu ilk üç yöntemde de seçimi yapmak ve görseli satın alarak kullanmaya başlamak arasında geçen bir zaman kaybı vardır.
Dördüncü yöntemde ise ilk üç yöntemde yer alan ortak dezavantaj olan görselin aranmaya başlaması ile müşterinin eline geçmesi arasında oluşan zaman kaybı ortadan kalkmıştır. Müşterinin internet üzerinde hızlı ve kolay kullanılan bir site ile sunulan görseller arasından arama yaparak aradığı görseli satın alması ve bilgisayarına indirerek teslim alması dakikalarla ölçülebilen kısa bir sürede gerçekleşebilmektedir. Müşteri sürekli güncek arşivi görmekte, yalnız istediği konudaki görsellere bakarak zaman kazanmaktadır.
Oluşturduğumuz stoku nasıl pazarlarız ?
Stok fotoğrafçılığı konusunda çalışmalar yaptık. Arşivimizden ve/veya yeni çalışmalarla bir stok oluşturmaya başladık yada elimizde var olan arşivle şansımızı denemek istiyoruz. Peki bunu pazara nasıl sunacağız?
Hazır görsel satın alma sürecinin nasıl işlediğini gördük. Şimdi kendimize uygun bir yöntem seçip stoklarımızdaki görselleri pazara ulaştırmamız gerekli. Başlangıç için bana en pratik görünen çözüm görsel stok ajansları ile çalışmaktır.
Stok görselleri çoklukla reklam sektöründe kullanılmaktadır. İletişim sağlayan kavram fotoğrafları, insan, yaşam sitili, iş dünyasından görüntüler, spor, endüstri en çok aranan konulardır. Bu konuları güncel olarak takip etmeli için reklam dünyasındaki eğilimleri izlemeliyiz.
Başarılı çok satan stok fotoğrafçıları uzun zaman sonucu fotoğrafçı/ajans iletişimi içinde oluşur. Fotoğraflarınız çok iyi olabilir. Ancak pazara sunulan birkaç fotoğrafın bir önemi yoktur. En iyi satan stok fotoğrafçıları pazardaki stoklarını sürekli arttıran pazara sürekli yeni iş üreten fotoğrafçılardır.
Gelişen teknoloji işin zanaat kısmını büyük ölçüde hallettiğinden işin zanaatını iyi yapmak artık bir beceri olmaktan çıkmıştır. İyi stok fotoğrafçısı aklını kullanan ve pazarda fark yaratabilen fotoğrafçıdır.
İhsan Gerçelman
27 Mart 2004
-
İlker Varer'e ait bir yazı
STOK FOTOĞRAF ENDÜSTRİSİ
Sevdiğiniz işi yapıp fotoğraf çekerek internetten para kazanmayı hiç hayal ettiniz mi? Eğer cevabınız evet ise daha fazla beklemeyin. Mikro stok fotoğraf sitelerine girerek bir an önce bu hayalin en pratik çözümünü gerçekleştirin…
STOK FOTOĞRAF NEDİR?
Yalan Rüzgarı ve Dallas gibi dizilerin popüler zamanlarından ve hatta daha da öncelerden beri süregelen bir fotoğraf alanıdır stok fotoğraf. Başta basılı işlerde kullanılmak üzere çeşitli fotoğrafçıların gözüyle oluşturulmuş bu fotoğraflar, kimi zaman gazete ve dergilerde, kimi zaman televizyonlarda kimi zaman ise bir binanın kör cephesinde gözümüze çarpmıştır.
Basit bir örnek vererek stok fotoğrafın tanımını yapalım. Bir grafiker arkadaşımızın üzerinde çalıştığı katalog için tasarımına uygun renk ve biçimde bir fotoğrafa ihtiyacı olduğunu hayal edin. Ama bu fotoğraf aynı zamanda içerdiği kompozisyonla da mesajın iletilmesine önemli ölçüde katkı sağlamalı.
İşte bu tam da onun aradığı şeydir. Tasarımını güçlendiren, mesajın daha çok kişiye ulaşması için dikkat çekebilen bir fotoğraf. Bu stok fotoğrafın ta kendisidir.
Önceleri insanlar stok fotoğraflar için kataloglardan beğendikleri fotoğrafları seçip yüzlerce dolar para öderlermiş. Şimdi ise 1 dolardan başlayan fiyatlarla bu sorunu kökünden çözüyorsunuz. Çözüm basit. Mikro stok fotoğraf siteleri.
En ucuz ve en çok kullanılan teknoloji olan internet aracılığıyla milyonlarca fotoğrafa istediğiniz arama kriterlerini kullanarak erişebiliyorsunuz. Peki bu imkanlar gerçekten stok fotoğraf kalitesini artırıyor mu yoksa düşürüyor mu yazının devamında buna da değineceğim.
MEVCUT MİKRO STOK FOTOĞRAF SİTELERİ
Yukarıda bahsettiğim stok fotoğraf katalogları yerini bu sitelere bırakmış durumda. Anahtar kelimeler (keywords) aracılığıyla yaptığınız aramalarla birkaç saniye içerisinde istediğiniz konuyla ilgili binlerce örnekle karşılaşmanız mümkün oluyor. Bilinen onlarca mikro stok fotoğraf sitesi var. Ama bunların 5-6 tanesi başı çekiyor. En çok tercih edilenler arasında iStockPhoto, ShutterStock, BigStockPhoto, Dreamstime, Stockxpert ve Fotolia yer alıyor. Bu siteleri sadece fotoğraf satın almak için değil, daha önce belirttiğim gibi çektiğiniz fotoğrafları satıp kazanç sağlamak için de kullanabilirsiniz. Ancak fotoğraflarınızı satın aldığınız fiyata denk bir fiyata satamıyorsunuz çünkü mevcut tüm siteler sattığınız fotoğraflardan belli bir oranda komisyon alıyor.
Fotoğrafları araştırmak için üye olmanız gerekmiyor ancak fotoğrafları araştırıp kolleksiyonunuza eklemek (lightbox) ya da satın almak istiyorsanız üye olmanız gerekmekte. Satın alma işlemi için kredi kartınızı kullanarak hesabınıza kredi yükleyebiliyorsunuz. Fotoğraflar ebatlarına göre kredilendirilerek satışa sunuluyor ve siz de istediğiniz fotoğrafı yeterli krediniz varsa bilgisayarınıza indirmiş yani satın almış oluyorsunuz.
FOTOĞRAF SATIŞI
Bu sitelerde fotoğraf satmak, satın almak kadar kolay değil. Öncelikle kendinizi ispat etmeniz gerekiyor. Çoğu sitede bunun yolu özenle seçtiğiniz örnek birkaç fotoğrafınızı göndermektir (Genelde 3 adet). Bununla birlikte iStockPhoto ve BigStockPhoto gibi işi daha sıkı tutan sitelerde sizlere ayrıca sorular soruluyor. Tüm bunlardan geçtiğiniz zaman sitenin pasif bir üyesi değil aktif bir üyesine dönüşüp fotoğrafçı statüsünü elinize alıyorsunuz. Satılması amacıyla gönderdiğiniz her fotoğraf yine site editörleri tarafından girdiğiniz anahtar kelimelerle birlikte titizlikle inceleniyor. Onay aldıysa yayına giriyor eğer onay almadıysa sebebiyle birlikte size açıklanıyor. Bu kadarla da bitmiyor. Elenen bazı fotoğrafların hata giderildikten sonra yeniden gönderimi bazı siteler tarafından engellenebiliyor (No Resubmit). Bu yüzden fırsat buldukça kabul görmüş ve siteye eklenmiş fotoğraflara bakmanızda kesinlikle fayda görüyorum.
Fotoğraf satışı yaparken sitelerin satışlardan belli oranda komisyon aldığını belirtmiştim. Fotoğraflarınıza siz fiyat biçemiyorsunuz çünkü fiyatlar sabit. Fotoğraflar upload edilip kabul gördükten sonra XS, S, M, L, XL, XXL olarak optimize ediliyor. Ebatlar da fiyatı otomatik olarak belirlemiş oluyor. Örneğin XS ebatında bir fotoğraf satın almak isterseniz cebinizden 1 kredi çıkıyor. Ama ben XXL ebatında istiyorum diyorsanız 20 krediyi hazırda bulundurun. Bu sınırlar minumum ve maksimum sınırlardır. Bazı siteler bu fiyatları düşürebiliyorlar da. Örnek olarak aynı fotoğrafı Stockxpert ve iStockPhoto’ya yüklediğiniz zaman fiyatlar değişiyor. Stockxpert gönderdiğiniz fotoğrafın uzun kenarını ortalama 800 px yaparak 1 kredi istiyor. iStockPhoto ise aynı fotoğrafın uzun kenarını ortalama 400 px yaparak 1 kredi istiyor. Aynı ebattaki fotoğrafı iStockPhoto’dan alırsanız yaklaşık 2.5 kat daha fazla ödüyorsunuz. Bu yüzden iStockPhoto’da 1 krediye ufak değil daha da ufak fotoğraf alıyorsunuz.
iStockPhoto ayrıca diğer sitelerden farklı olarak fotoğrafçılara “exclusive” adı altında bir hizmet sunuyor. Bu uygulamaya başvurabilmek için minimum 250 adet fotoğraf satışınızın olması ve fotoğraflarınızın onaylanma oranının da %50’yi geçmesi gerekiyor.
Eğer exclusive üyeliğe başvurmuş ve kabul edilmişseniz fotoğraflarınızı sadece iStockPhoto üzerinden satabiliyorsunuz. Exclusive üyelerin kabul edilmeyen fotoğraflarının dahi başka sitelerde satılamayacağını da belirtmeden geçemeyeceğim. Bu uygulamayla bir nevi sitenin fotoğrafçısı oluyorsunuz. Peki bu durumda exclusive fotoğrafçılar ne kazanıyorlar?
Exclusive düzeyine erişmek fotoğrafçının payını başlangıç olarak %20’den %25’e çıkartıyor. Satış oranı belli bir sayıya eriştiğinde ise bu oran %40’a kadar yükselebiliyor. Bu durumda fotoğrafçı daha çok kazanmış oluyor. Kimine göre bu bir avantaj kimine göreyse değil. Bazıları exclusive olmak yerine birden fazla siteden satış yapmanın daha karlı olduğunu düşünüyor.
DİĞER DOSYA FORMATLARI
Şu ana kadar sürekli olarak fotoğraftan bahsettik çünkü işin temelinde bu yer alıyor. Ancak mikro stok sitelere dosya gönderirken fotoğrafa takılıp kalmanıza gerek yok. Resim editör programlarıyla oluşturduğunuz raster grafikleri ya da vektörel illüstrasyonlarınızı da satışa sunabilirsiniz. Tabi bunların yine incelemeden geçirilip onaylanması gerekiyor.
iStockPhoto bu konuda geniş bir yelpazeye sahip. Siteye illüstrasyonun dışında, flash animasyonları ya da videolarınızı da yükleyebiliyorsunuz. Ancak iStockPhoto kaliteyi ayakta tutmak için diğerlerinden farklı olarak tüm alanlarda ayrı başvuru istiyor. Yani bir kullanıcı, başvurusu onaylanmadıysa vektör illüstrasyon, flash animasyonu ya da bir video dosyası yükleyemiyor.
Mikro stok sitelerin tümü içerlerinde JPEG formatını standart olarak sunmuş ancak bazıları farklı stratejiler geliştirmişler. Örneğin; BigStockPhoto PSD, PNG ve PDF dosyalarını yüklemenize izin vererek öne çıkmaya çalışırken, ShutterStock TIFF kullanmayı tercih etmiş. Dreamstime da boş durmayıp NEF ve RAW formatlarına kapıyı açmış. Ve bu alandaki en yeni gelişme şu. Stockxpert şubat ayının son haftasında aynı iStockPhoto’nun yaptığı gibi video satışına başladı. Sitede FLV, MPEG4 ve WMV formatındaki dosyaları HD kalitesiyle indirebilmeniz mümkün.
Stockxpert’in iStockPhoto’daki teknik kaliteyi yakalayıp yakalayamayacağını bilemiyoruz. Sitenin video kategorisinde bu aralar çoğunlukla 3D animasyonları satışa sunuluyor. Bu durumun ilerleyen zamanda uygulamanın üyeler tarafından keşfedilerek ortadan kalkacağını düşünüyorum.
HESABINIZDAKİ PARAYI TÜRKİYE’YE GETİRME
Mikro stok fotoğraf sitelerindeki hesabınızda fotoğraf satışlarından büyük emeklerle elde ettiğiniz kazancınızı Türkiye’deki banka hesabınıza transfer etmek mümkün. PayPal ve Moneybookers gibi para transfer sitelerine üye olduktan sonra mikro stok fotoğraf sitelerindeki hesabınızda gerekli ayarlamaları yapıp kazancınızı hesabınıza transfer edebilirsiniz.
Türkiye’ye para getirirken PayPal pek sorun yaşatmıyor. PayPal’a üye oluyorsunuz, kredi kartınızı sisteme kayıt ediyorsunuz ardından mikro stok fotoğraf sitesindeki kazancınızı PayPal’a nakledip oradan da kartınıza yükletiyorsunuz. Bunun için PayPal sizden düşük bir ücret alıyor.
Moneybookers’da ise durum biraz daha karmaşık. Yine üyelik gerekiyor ancak Moneybookers paranın doğru adrese gidip gitmediğinden emin olmak için sizden iki şey istiyor.
Birincisi banka hesabınızı doğrulama işlemi. Bu iş için Moneybookers’tan hesabınıza belirli bir ücret yatırıp gelen referans numarasını tekrar siteye giriyorsunuz.
İkincisiyse adres doğrulama işlemi. Bunun için ise önceden belirtmiş olduğunuz adrese bir referans kodu gönderiyorlar. Bu kodu alıp siteye girdikten sonra gerekli işlemleri sonlandırmış oluyorsunuz. Ardından yaklaşık 10 gün içinde paranız hesabınıza yatırılmış oluyor. Bu süreçte Moneybookers ve Türkiye’deki bankanız bazı kesintiler uyguluyor ve işlem sonunda ortalama 20-25$’lık bir kaybınız oluyor.
ANAHTAR KELİMELERİN ÖNEMİ
Fotoğrafın kendisi kadar önemli olan bir şey daha var o da anahtar kelimeler yani keywordler. Düzgün kategorize edilmiş ve doğru keywordlerle satışa sunulmuş fotoğraflar alıcıya daha çabuk ulaşmanızı sağlıyor. Bu durum fotoğraf satışınız hemen olmasa da fotoğrafınızın izlenme oranının artmasını sağlayacaktır. Diğerlerine göre daha fazla izlenerek popülaritesini arttırmış fotoğraflar insanların karşısına daha erken çıktığı için beraberinde satış olasılığını arttırmış oluyor.
Bu durumun önemini site yöneticileri de biliyor olmalı ki, bu sitelerden bir tanesi bu konuda bazı yenilikler getirmiş. Örneğin Dreamstime adlı site kullanıcılara isterlerse belirli bir ücret karşılığı keyword önerisinde bulunabiliyor. Fotoğrafı inceleyip ona uygun keywordleri seçiyorlar. Sitede bir diğer güzel özellik ise satın alınan fotoğrafların hangi keyword ya da keywordler aracılığıyla bulunduğunu sahibine belirtiyor olması. Bu iki özelliği başka hiçbir site henüz geliştirmemiş. Ancak diğer sitelerdeki kullanıcıların bu konuda büyük beklentileri var.
NE KADAR KAZANDIRIR
Eğer sistemden gerçek bir kazanç elde etmek istiyorsanız satış miktarınızı binlere ulaştırmalısınız. Tabi bu birkaç gün ya da birkaç hafta içerisinde olmuyor. Başarılı teknikler kullanıp güzel fotoğraflar yüklediyseniz ortalama 1 yıl içerisinde karşılığını almaya başlıyorsunuz. Kendini bu işe adamış çok başarılı fotoğrafçılar var ve site içerisinde sadece fotoğraf sayıları binlerle ifade ediliyor. Varın toplam indirilme sayısını iz düşünün. Bu kişileri mikro stok fotoğraf sitelerinde “most popular” veya benzeri sözcükleri baz alarak bulabilirsiniz.
TÜRKİYE’DEKİ MİKRO STOKÇULAR
Ülkemizde bu işi iyi yapan kişiler mevcut. Hatta o kadar iyi yapanlar var ki bunlardan bir tanesi iStockPhoto içerisinde ilk 10’da yer alıyor. Sitelerde fotoğrafçı statüsünü elinize aldığınız zaman bu kişilerle site mail uygulaması aracılığıyla iletişime geçebilir ve onlardan yardım talebinde de bulunabilirsiniz.
Ayrıcaadresine girip Mikro Stok Türkiye forumunda aktif bir katılımcı olmanızda fayda görüyorum. Bu forum sitesi Türkiye’de aktif olarak stok fotoğraf çekenlerin tümünü içinde barındıran bir site olma özelliğine sahip. Eğer yabancı diliniz iyiyse forumun uluslararası bölümlerini de kullanabilirsiniz. Forum siteleri aracılığıyla mikro stok fotoğraf siteleri hakkında en güncel bilgiye erişebilmeniz mümkün.
MODEL RELEASE
Eğer bir fotoğraf çekiminde yüzü belirgin bir veya birkaç model kullandıysanız site içerisinde sizlere sunulmuş olan “Model Release” formlarını eksiksiz doldurmuş olmanız gerekiyor. Bu form fotoğrafını çektiğiniz kişiden satış ve sergilemeye dair onayının alındığını belgelemiş oluyor.
Fotoğraftaki kişi eğer sizseniz yani fotoğrafınız otoportre türündeyse kendi onayınız dahi isteniyor.
KARŞILAŞILAN ZORLUKLAR
Kullanıcıların en çok şikayet ettikleri konuların başında fotoğrafların onay sürecinin çok uzun sürmesi geliyor. Bu onay bazen bir günde gerçekleşebilirken bazen ise iki hafta kadar sizi oyalayabiliyor. Bunun sebebi sitelere bir gün içerisinde binlerce fotoğrafın gönderiliyor olması ve incelemelerde bulunan ekibin bu taleplere yetişememesidir.
İkinci sorun ise bazı traditional stok sitelerin ürünlerinin mikro stok fotoğraf sitelerine elden satılıyor olması. Bu durumda kalitenin düşüşe geçmesi kaçınılmaz oluyor. Çünkü bahsi geçen bu fotoğrafların çoğu eskiden çekilmiş fotoğraflar. Sizler fotoğraf yüklemek için zaman harcarken ve yükleme limitlerine göre seçici davranırken, karşı taraf binlerce fotoğrafı direkt olarak sistem içerisine sokuyor. Bu da ileride benzeri görülmemiş bir yığılmaya davet çıkartacağa benziyor. Umarız bu sorun çok büyümeden çözülür.
ÜCRETSİZ MİKRO STOK FOTOĞRAF SİTELERİ
İnternet bu. Paralısını verir de parasız olanını vermez mi? Tabi ki verir ancak bu siteleri araştırdığınız zaman kalitenin %50’den daha fazla oranda düşük olduğunu göreceksiniz. Yine de haklarını yememek gerekir çünkü bu siteler bugüne kadar milyonlarca görsel ihtiyacını karşılamışlardır.
Eğer benim için kalite çok önemli değil diyorsanız bu siteleri size öneririm. Bu sitelerin en çok kullanılanı ise sxc’dir. Stockxpert çitayı yükseltip ücretli olmadan önce sxc ile yayındaydı. İncelediğiniz takdirde sitenin Stockxpert’e ne kadar benzediğini de göreceksiniz (www.sxc.hu)
SON OLARAK
Eğer bu işi yapmaya niyetliyseniz bulduğunuz her fırsatta sitelerde yer alan örnekleri incelemeli, çekim tekniklerini öğrenmeli ve zaman kaybetmeden deneme çekimlerine başlamalısınız.
Unutmayın, ilk satışınızı yaptığınızda her şey daha güzel olacak.
Şimdiden bol şanslar...
Gönderen: İlker VARER
-
Türkiye'de bu işi fotozade sitesi başlattı.
Gerisi nasıl olacak göreceğiz. -
Fotosearch.com burası da çok iyi
Geçenlerde Kanyon a bir yere çekime gittim ekmek çekecektim bu sitede baktım 17 bin civarında foto vardı ilk defa çektiğim için biraz kurcaladım süper fotoğraflar var
En basitinden CD yazın bir ton fotoğraf çıkıyor... -
birdewww.imagestocktr.com diye bir site var benim bildiğim.. -
Çok güzel paylaşım. Derleyen arkadaşlara teşekkür ediyorum -
Peki bu sitelerden herhangi birini kullanan bir arkadaş varmi acaba forumda? -
fotozade ile imagestocktr türkçe siteler. ikisinede fotoğraf yükleyebilirsiniz. Yalnız fotozade beta düzeyinde olduğu için şu an satış yapmıyor, fotoğraf topluyor.
imagestocktr ise satışa başlamış.
fotosearch yabancı bir site. -
Araştırma yapıp bilgi veren arkadaşlara çok Teşekkürler...
Bu konu çok işime yarayacak .... -
Scott Kelby'nin Dijital Fotoğraf El Kitabını okurken bu kavrama rastlamıştım.İlgimi çekti.Nedir stok fotoğraf dedim bir arama yaptım burası karşıma çıktı.Oldukça ilginç bir şeymiş bu stok fotoğrafçılık işi.Bir süre şey öğrendim.Bilgi paylaşımında bulunan tüm arkadaşlar teşekkürler. -
Hort. Ben de yeni merak saldım bu işe. İstockta üyeliğimi tamamloyorum yakında. 3 foto kısmındayım. -
Konu 2008de açılmış acaba şimdiki durum nedir ? -
ben geçen hafta fotolia ya üye olmuştum türkçeydi site orasıda demek bu kategoride. bende neden fiyat falan yazıo fotolarda diyodum. -
geçen gün istock'ta fotoğraflara baktım, en düşük fiyatı 2$ olan bir fotoğrafın bir sene içerisinde 6400 (altıbindörtyüz) kere satın alındığını görünce ben de merak saldım.. E ne demişler paranın yüzü sıcaktır. -
Hala kabul maili gelmedi ne kadar sürecek bilen arkadaşlar söyleyebilir mi? -
mesajım bulunsun
Benzer içerikler
- havalı stüdyo isimleri
- evkur sipariş iptali
- e devlet askerlik fotoğraf yükleme
- keysmart kimin
- instax mini 11 turuncu ışık yanıp sönüyor
- photoshop yapay zeka
- çocuk fotoğraf makinesi tavsiye
- hdr ne işe yarar
Ip işlemleri
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X