Şimdi Ara

Yaratıcı ispatlanamaz (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
106
Cevap
0
Favori
2.330
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vamparf

    Tanrı sınırsız ifadesi çelişik. "Her şeye gücü yeter, geçmişi geleceği bilir" gibi, Tanrı'yı övme maksadıyla otomatikman kullanılan bir terim olsa da aslı çelişik.

    Eğer Tanrı'nın bir sınırı yoksa, Tanrı her şey demektir bu. Sınırsızsa, yani hiçbir sınıra çarpmadan, tüm sınırlardan geçiyorsa, her şey tamamen Tanrı olur. Sen de, şeytan da, porno yıldızları da sokaktaki arabalar kadar Tanrı olur. Eğer Tanrı bizim dışımızda bir varlıksa, bizimle arasında sınır vardır. Eğer Tanrı, çarmıha gerilmiş İsa biblosu veya Buda putunun dışında bir varlıksa, biblo ve putlarla arasında bir sınır vardır; yani Tanrı pekala sınırlıdır.

    Bu konu bir kenara, insanın Tanrı'yı kavraması meselesine bakalım. Bu sınır muhabbetine hiç takılmazsak, Tanrı, insan sınırları dışındaki özel bir varlıksa asla anlaşılamaz mı?

    Her şeyden önce, sınır ifadesini çok yanlış tanıyoruz. İnsanın en belirgin sınırı derisidir. Peki bu derinin işlevi nedir? Bizleri dış dünyadan izole etmek mi, yoksa dış dünyayla iletişim kurmamızı sağlamak mı? Elimizle bir taş tuttuğumuzda, taştan izole mi oluruz; yoksa taşla iletişime girer, onunla bir etkileşim bütünü mü oluştururuz?

    Mesela dokunma duyumuzun en hassaslaşmış organı gözlerimizdir. Gözlerimizle ekrana baktığımızda, ekranla izole mi oluruz, yoksa ekranla iletişime geçer, ekranla bir bütün mü oluştururuz?

    Aynı şekilde anlamak da, anlaşılan bilgi nesnesiyle iletişime geçmektir, onunla aramıza set çekmek, onunla ayrıksılaşmak değil.

    Tanrı da eğer bir varlıksa veya sadece bir fikirse, insan aklı, Tanrı hakkında düşündüğü zaman, Tanrıyla iletişime geçer; onu anlayabileceği formatta anlar. Bu anlayışa, yanlış veya eksik bir anlaşılma diyemeyiz. Böyle diyebilmemiz için, başka çeşit, daha kapsamlı bir anlayışın mümkün olması, ama bizlerin o anlayışa ulaşamaması gerekirdi. Eğer tek anlama formatı olan insanca anlamak böyle bir şeyse, bu şekilde anlamak da, tek anlamaktır.

    Semavi dinlerin ön kabullerinden konuşmak lazım ratio(sınır) bunu gerektirir çünkü bu açıdan varsayılan tanrının ''bilinebilme'' imkanlarını irdeliyorum

    Hiç öyle roland barthese falan gitme yani



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 29 Kasım 2018; 20:18:51 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Burası 3 boyutlu evren 4 değil :D

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • ilonsahiden kullanıcısına yanıt
    Varlığını da kanıtlayamıyorsun yokluğunu da, ama kendince bardağın dolu tarafına bakıyorsun. Senin dolu olan tarafın başkasına göre boş taraf, o halde var da diyemezsin, yani kesinlikle yokluğu ispatlanamaz da diyemezsin. Boş laf ebeliği yapıp durmayın, varlığı da yokluğu da belirsiz. Zaman kaybından ibaret bu.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • arkadaşlar iyiniyetle araştırma yapıyorlar ancak bir sorunu göz ardı ediyorlar.

    mesela yaratıcının varlığını ispatlayamamak anlaşılabilir ancak yokluğunu da ispatlayamamak denen şey bakımından ortadaki boşluk kimin tarafından doldurulacaktır?

    kendi kendini imha eden bir cihaz var ve siz varlığı ve yokluğu ispatlayamayız deyince 3 ten 0 a doğru sayan şeye dönüşüyorsunuz.

    bunun nedeni ispat denen argumanda gizli var dyemiyorum yok da diyemiyorum. peki o halde diyemeyen kim ya da ne sorusu bakımından özneniz ya da nesneniz tehlikeye girer.

    .......................

    ileri tefekkürde esasen bu tehlikeli hal sizi akledemez bir şeye de çevirebileceği düşünülüyor.
  • Teorik olarak ikisi de boş evrensel küme olan yapının kesişimi Çokluk ifade etmediği gibi bileşimi dahi aynı şeydir.



    O halde sanki kesişti ya da birleştik sanrısından başka elimizde ne kaldı?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sonsuza gönderme derken neyden bahsettiğin muğlak. Benim anladığım kadarıyla insanın eylemlerinin sonsuza dek sürememesinden bahsetmişsin galiba biraz açarsan düzgün bir cevap verebilirim.
  • Yaratıcı kavramının zaten insanlarda olması gerekir ki imtihan gerçekleşebilsin "insanın görmeden uydurduğu tanrı" bu ifadeler çok komik açıkçası. Tanrı kendini gösterecekse imtihan nasıl gerçekleşecek? Burada neden imtihan ediliyoruz diye sorabilirsin orası ayrı konu tabii. Göremediğimiz şeyler ispatlanamaz diye bir şey yok. Tanrı olgusal bir varlık değildir dolayısıyla bilimsel metodlarla(deney ve gözlem) ıspatlanamaz. Tanrı felsefenin konusudur buradaki başka bir sorun da bizim popüler kültürde rastladığımız aynı türden zırvalıklar; garajımdaki ejder, peter pan, spagetti canavarı vb. bunlar neden Tanrı olmasın şeklinde bir itiraz var. Buna şöyle karşı çıkılabilir: Tanrı tanımı gereği; her şeyi bilen, her şeye gücü yeten, özgür iradeli, mutlak iyi, zamansız, nedensiz bir varlık senin "Peter Pan" dediğin varlık bu sıfatları taşıyorsa o da ıspatlanır fakat; neden ona Peter Pan diyelim ki? Zaten bu sıfatlarda olan bir varlığı gösteriyoruz ve buna Tanrı diyoruz. Buna Peter Pan demen hiç bir şeyi değiştirmez.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-F54F98451 -- 2 Aralık 2018; 2:36:15 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Qwait

    Yaratıcı kavramının zaten insanlarda olması gerekir ki imtihan gerçekleşebilsin "insanın görmeden uydurduğu tanrı" bu ifadeler çok komik açıkçası. Tanrı kendini gösterecekse imtihan nasıl gerçekleşecek? Burada neden imtihan ediliyoruz diye sorabilirsin orası ayrı konu tabii. Göremediğimiz şeyler ispatlanamaz diye bir şey yok. Tanrı olgusal bir varlık değildir dolayısıyla bilimsel metodlarla(deney ve gözlem) ıspatlanamaz. Tanrı felsefenin konusudur buradaki başka bir sorun da bizim popüler kültürde rastladığımız aynı türden zırvalıklar; garajımdaki ejder, peter pan, spagetti canavarı vb. bunlar neden Tanrı olmasın şeklinde bir itiraz var. Buna şöyle karşı çıkılabilir: Tanrı tanımı gereği her şeyi bilen, her şeye gücü yeten, özgür iradeli, mutlak iyi, zamansız, nedensiz bir varlık senin "Peter Pan" dediğin varlık bu sıfatları taşıyorsa o da ıspatlanır fakat; neden ona Peter Pan diyelim ki? Zaten bu sıfatlarda olan bir varlığı gösteriyoruz ve buna Tanrı diyoruz. Buna Peter Pan demen hiç bir şeyi değiştirmez.

    Tanrı kendini göstermiyor ama insanlara kitap gönderiyor ve üstelik bu bilgiyi tüm insanlar da bilmiyor (örneğin brezilyadaki kabileler) ama bilgiyi bilenler sorgulanacağından emin. Böyle şeyleri geçiniz. İnsanı üstün görürseniz, merkeze yerleşirseniz etrafı göremezsiniz. İnsanın beyni üstün olabilir ama başka şeyi üstün değil, haliyle insan da üstün değil. Mantık yürütebilme yeteneği gelişince insanlar hemen herşeyi kendisi için olduğunu düşünmeye başladı, bu çok komik ve acınası bir durum... Ben, ben, ben, benim için, benim için, benim için...

    Pater Pan nasıl hayali ve üstün yetenekleri olan bir şey ise tanrı da odur diyorum. Peter Pan her şeyi yapabilir diye düşünürseniz yine tanrı ile aynı anlam içeren ama farklı kelime olmuş olacak. Kelime oyunlarına hiç gerek yok, orada karakter özelliklerini kastetmiyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Drahmizm -- 2 Aralık 2018; 2:40:14 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Evrenin dili matematiktir. Biz matematiksiz bir şeyi ispatlayamayız. Tanrıyı matematiksel olarak açıklayın ya da defolun.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: enoelroc

    Evrenin dili matematiktir. Biz matematiksiz bir şeyi ispatlayamayız. Tanrıyı matematiksel olarak açıklayın ya da defolun.

    Düşünsene, kabileye gidip o haram onu yersen tanrı seni cezalandırır diyorsun. Adam sana orada ne diyor bu diyerek mızrağı saplar birde üzerine seni yer.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • İnsanlara kitap göndermesi zaten imtihan buradaki hata nedir? Tüm insanlar imtihana dahil olmak zorunda değil Brezilyadaki kabileler imtihan dışındadır. Burada şunu diyebilirsin: O halde neden onlar yaratıldı? Bende şunu söylerim: Tüm insanlar imtihan edilseydi Tanrı'nın varlığını algılamak daha kolay olacağından imtihan basitleşirdi. Dolayısıyla Brezilyadaki kabilelerin olması imtihanı zorlaştırmak içindir diyebiliriz. İnsan hakkında bahsettiğin şey için daha önce şunları yazmıştım:

    "Evrimin sonucu olarak bizler diğer hayvanlar ile aynı kökene sahibiz biz insanlar diğer hayvanlar ile akrabayız kendimizi onlardan üstün göremeyiz. Dinler ise bize insanın üstünlüğünden bahseder bu yüzden dinler yanlıştır şeklindedir. Bu argüman da bana göre oldukça gülünç diğer hayvanlarla akraba olmamız neden bizi eşit kılsın ki? Biz insanların diğer hayvanlardan bazı yönlerden farklılığımız olabilir. Mesela ahlaki yetiler, bilinçli farklılık, öğrenme, duygularımız, entelektüel faaliyetlerle uğraşabilme, yüksek zeka gibi özelliklerimiz insanları hayvanlardan daha üstün kılabilir.

    Buna benzer başka bir argüman ise evrim, insanın diğer canlılardan daha değersiz olduğunu göstermese bile diğer canlıların bizim için yaratılmadığını gösterebileceğini söyler. Yani biz eşref-i mahlukat değiliz. Diğer canlılarla aynı kökenden geldiğimiz için diğer canlıların bizim keyfimiz için yaratıldığını söyleyemeyiz. Dinlerin(semavi) diğer hayvanlara her şekilde davranabileceğimiz şeklinde bir itirafı yoktur. Eşref-i mahlukat olmasak bile diğer hayvanlara karşı belli sorumluluklarımız olabilir. Bunların dışında evrim teorisinin amaçlılıkla uyumlu olduğunu düşünürsek diğer hayvanların bizim için yaratılması problem teşkil etmiyor gibi. Burası tam anlaşılmayabilir şöyle açıklayayım: Evrimsel sürecin amacı insanı var etmekse biz var olduğumuz için diğer hayvanları kullanıyor olabilir diyebiliriz. Bu cevaba eleştiri olarak her hayvanın bizim için kullanılmadığı eleştirisi getirilebilir. Bunun dışında veganizm lehindeki ahlaki argümanları makul bulan bir kişi de bu iddiaya karşı çıkabilir."



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-F54F98451 -- 2 Aralık 2018; 2:54:55 >




  • Sonradan eklediğin kısıma cevap: Aynı hatayı yapıyorsun. Tanrı zaten sıfatlardan yola çıkılarak felsefi argümanlar ile kanıtlanmaya çalışılır. Yani demek istediğim bizler zaten bu sıfatları taşıyan bir varlığa Tanrı diyoruz tanımı gereği öyle. Senin bu varlığa peter pan demen hiç bir şeyi değiştirmez. Din felsefesine giriş dahi yapmadığın buradan belli oluyor...
  • Bunla alakalı en iyi hikaye eskimo ve papaz hikayesi. Yaz gugıla hemen çıkar.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Ben onca isyan ettim kimi zaman küfür ettim ona bana karşılık vermemesinin sebebi nedir

    1- Merhametli ve sabirli olusundan tövbe etmeme imkan mi veriyor ?

    2- Kibrinden dolayi umursamiyor.

    3- kayit altina alip zamani gelince gram acimadan işkence etmek icin müsaade ediyor yani zaten seni yakacaktim yeterince suc isle delil biriktir

    Ya bu olasılıklardan biri yada başka bi olasılık sizce hangisi ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Qwait

    İnsanlara kitap göndermesi zaten imtihan buradaki hata nedir? Tüm insanlar imtihana dahil olmak zorunda değil Brezilyadaki kabileler imtihan dışındadır. Burada şunu diyebilirsin: O halde neden onlar yaratıldı? Bende şunu söylerim: Tüm insanlar imtihan edilseydi Tanrı'nın varlığını algılamak daha kolay olacağından imtihan basitleşirdi. Dolayısıyla Brezilyadaki kabilelerin olması imtihanı zorlaştırmak içindir diyebiliriz. İnsan hakkında bahsettiğin şey için daha önce şunları yazmıştım:

    "Evrimin sonucu olarak bizler diğer hayvanlar ile aynı kökene sahibiz biz insanlar diğer hayvanlar ile akrabayız kendimizi onlardan üstün göremeyiz. Dinler ise bize insanın üstünlüğünden bahseder bu yüzden dinler yanlıştır şeklindedir. Bu argüman da bana göre oldukça gülünç diğer hayvanlarla akraba olmamız neden bizi eşit kılsın ki? Biz insanların diğer hayvanlardan bazı yönlerden farklılığımız olabilir. Mesela ahlaki yetiler, bilinçli farklılık, öğrenme, duygularımız, entelektüel faaliyetlerle uğraşabilme, yüksek zeka gibi özelliklerimiz insanları hayvanlardan daha üstün kılabilir.

    Buna benzer başka bir argüman ise evrim, insanın diğer canlılardan daha değersiz olduğunu göstermese bile diğer canlıların bizim için yaratılmadığını gösterebileceğini söyler. Yani biz eşref-i mahlukat değiliz. Diğer canlılarla aynı kökenden geldiğimiz için diğer canlıların bizim keyfimiz için yaratıldığını söyleyemeyiz. Dinlerin(semavi) diğer hayvanlara her şekilde davranabileceğimiz şeklinde bir itirafı yoktur. Eşref-i mahlukat olmasak bile diğer hayvanlara karşı belli sorumluluklarımız olabilir. Bunların dışında evrim teorisinin amaçlılıkla uyumlu olduğunu düşünürsek diğer hayvanların bizim için yaratılması problem teşkil etmiyor gibi. Burası tam anlaşılmayabilir şöyle açıklayayım: Evrimsel sürecin amacı insanı var etmekse biz var olduğumuz için diğer hayvanları kullanıyor olabilir diyebiliriz. Bu cevaba eleştiri olarak her hayvanın bizim için kullanılmadığı eleştirisi getirilebilir. Bunun dışında veganizm lehindeki ahlaki argümanları makul bulan bir kişi de bu iddiaya karşı çıkabilir."



    İlk önce inkar yoluyla mantıklı bir açıklama uydurmaya çalışmayacaksınız, doğruları yazacaksınız. O işin doğrusu da o kabileler uzakta olduğu için erişilemeyen bir yerde olduğu için kültürel etki ile o insanlara din yayılamadı bunu diyeceksiniz. Bu kadar basit bir şey için böyle alakasız ama mantıklı bir açıklama uydurunca bu doğru olmuyor.

    Sosyal yetenekler konusunda ise bütün maymunların insanlar gibi sosyal yetenekleri var, başka canlıların da var ama bize benzediği için, daha kolay gözlemlediğimiz için özellikle maymun örneğini verdim. Bir köpek gece düşmanını göremez ama kokusundan yabancı olduğunu anlar, bir insan bunu yapamaz. Bakın beyin önemli bir organ ve bizim beynimiz çok gelişmiş. Beyin odaklı yani beyini referans alırsanız en üstün canlı insan olur.

    Evrim konusunda da hiç lafı dolandırmaya gerek yok çünkü evrimin ne olduğunu bile bilmiyorsunuz. Evrime bir din veya düşünce gibi bakmak çok anormal bir durum. Antibiyotiklerin artık bakterilere etki etmemesinin nedeni evrim ile açıklanır yani bu evrimin olduğunun ispatıdır, bu kadar basit. Evrim öyle evrim böyle şeklinde bir şeyler demeye gerek yok.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Qwait

    Sonradan eklediğin kısıma cevap: Aynı hatayı yapıyorsun. Tanrı zaten sıfatlardan yola çıkılarak felsefi argümanlar ile kanıtlanmaya çalışılır. Yani demek istediğim bizler zaten bu sıfatları taşıyan bir varlığa Tanrı diyoruz tanımı gereği öyle. Senin bu varlığa peter pan demen hiç bir şeyi değiştirmez. Din felsefesine giriş dahi yapmadığın buradan belli oluyor...

    Tamam ben de diyorum ki peter pan çizilmiş bir karakter o yüzden aklına bir şekil gelir ama tanrı çizilmiş bir karakter olmadığı için aklına bir şekil gelmez. Tanrı her dinde var ve her inanışta farklı. Tanrı denilince aklına bir şeklin gelmemesi ona ait bir şekil çizilmediğinden, bu yüzden aynı inanışta olsan dahi aklına aynı şey gelmez yoksa tanrı ile bu yüzden fark yok diyorum. Tanrı bir şekil olsa her dinde tanrı 1, tanrı2 diye aynı özelliklerde olmasına rağmen özel ayrım olurdu.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Drahmizm -- 2 Aralık 2018; 3:20:56 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Öncelikle sorularına cevap vereceğim lakin tekrardan belirtmek istiyorum yazdıklarınız gerçekten basit ve ufacık düşünmeyle cevaplanabilecek şeyler din felsefesi literatüründeki tartışmaları görseydiniz bunları sormaktan utanırdınız. Belki bana kızıyorsunuz ama kızmak gerçekleri değiştirmiyor. Din felsefesine giriş kitabı alıp okuyun bana hak vereceksiniz. Sırayla devam edelim: "İlk önce inkar yoluyla mantıklı bir açıklama uydurmaya çalışmayacaksınız, doğruları yazacaksınız. O işin doğrusu da o kabileler uzakta olduğu için erişilemeyen bir yerde olduğu için kültürel etki ile o insanlara din yayılamadı bunu diyeceksiniz." ifadesinde ters bir durum yok bu şartları inkar etmeme gerek yok ki bu şartı Tanrı ayarlardı diyebilirim ki zaten bunu demeli bir teist. Diğer canlıların da bizler gibi ahlaki, öğrenme ve duygu gibi özellikleri sahip olabilirler fakat; sorun şu bu varlıklarda bunların bulunma oranı imtihan için yeterli midir? Yeterli olmadığı çok basitçe gözüküyor bence. Evrim konusunda lafı falan dolandırmadım evrim üzerinden sunulan argümanlara cevap verdim. Evrimin ne olduğunu biliyorum :) evrim, popülasyon içerisindeki canlıların gen ve özellik dağılımlarının nesiller içerisindeki değişimidir. Evrime din veya düşünce diyen olmadı zaten bunu nereden çıkardın bilemiyorum evrim bilimsel bir yasa ve teoridir. Antibiyotiklerin bakterilere etki etmemesi doğal seleksiyon ile gerçekleşir bunu açıklamamız evrim teorisidir onu gözlemlememiz evrimin bir yasa olduğunu gösterir. Evrim hakkında dediklerimi anlamamışsın tekrar okumanı öneriyorum orada bahsettiğim şey farklı şeyler.




  • Tanrı'nın bedenli olup olmaması sadece bir sıfatını değiştirir fakat; teistik Tanrı tanımına göre Tanrı bedensizdir. Argümanlar böyle bir varlığı kanıtlar. Yani senin peter pan dediğin şey bedenli bir varlıksa gene Tanrı olabilir fakat; bedenli olma sıfatının argümanlar ve Tanrısal sıfatlar arasında çelişki barındırmaması gerektirir. Eğer bedenli bir varlıktan söz ediyorsan orada iş değişir ve öyle bir Tanrı felsefi argümanlar ile kanıtlanamaz tabii. Çünkü, argümanlar sıfatlar üzerinden çalışır mesela kelam kozmolojik argüman özgür iradesiz bir Tanrıyı kanıtlayamaz. Bizim bahsettiğimiz felsefi argümanlar teistik Tanrıyı kanıtlar aynı zamanda deizmin Tanrısını da kanıtlayabilir. Deistler bazı sıfatları reddedebilir.(mutlak iyi sıfatı) Deizm mi Teizm mi makul burası da felsefi bir tartışma ama şunu söyleyebilirim ki din felsefesi literatüründe deizm hiçte popüler değil. Neredeyse bütün felsefeciler teizmi daha rasyonel bulur. Din felsefesinde en baba iki görüş teizm ve natüralist ateizmdir.

    Kısa bir not: Kelam kozmolojik argüman hakkında bir şey duymamışsındır muhtemelen şurayı okumanı öneriyorum:



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-F54F98451 -- 2 Aralık 2018; 13:17:56 >




  • Olsa bile insanların aklındaki gibi bir varlık olmayabilir.

    Bu kainatta bir yaratıcı varsa quasar'dan, kara delikten vs daha muazzam bir şey olur, dünyadaki din diye yazılmış kitapları göstersen bunu ben mi gönderdim ulan beyinsizler, hiç mi aklınız fikriniz yok diye tersleyebilir.

    Kolonileşip başka galaksilere gitsen, tanrıyı çoklu evrenin göbeğinde bulsan belki sen kimsin de sana cennet yaratıcam haddini bil ulan deyip elinin tersiyle şöyle bir geçirebilir.

    Yazdıklarım çok saçma gelebilir ben tanrı'ya inanmıyorum ama bu kainatta belki minor kadim sayılabilecek canlılar belki vardır neden olmasın?

    Belki transformer'lar gibi gelişmiş, bilmediğimiz maddelerden oluşmuş, uzay koşullarına über dayanıklı sibernetik yaşam formları mesela.

    Düşünün başka galaksilerdeki uygarlıklar tarafından on binlerce yıl içinde neden böyle bir cihaz geliştirilemesin ki?




  • Yaratıcıyı bilmiyorum ama görmediğimiz varlıklar olduğuna eminim çünkü hissediyorum özellikle geceleri orda biri olduğunu biliyorum ama göremiyorum, varlıgını hissedebiliyorum yani eminim herkesin başına gelmiştir bu. Yani görememek olmadığına kanıt değil bence ne hissettiğin önemli :)
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.