Şimdi Ara

Yargıtay: 'Banka konut kredisinden dosya masrafı alınamaz.' (44. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
1.234
Cevap
71
Favori
136.308
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 4243444546
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: internetcokguzel

    quote:

    Orijinalden alıntı: musti-duru61

    Av. Yasin Bey; son on yılda Ziraat Bankasından dört ayrı kredi çektim. Şubat ayında Genel Merkeze yazı yazarak dosya masraflarının iadesini ve dekontları istedim. Aradan 3,5 ay geçti hala cevap gelmedi. Bir ay önce de BDDK'ya şikayette bulundum yine ses yok. Kesilen dosya masraflarının miktarını bilmiyorum, elimde hiçbir belge yok. Ne yapmamı tavsiye edersiniz?

    banka şubesine giderek sözkonusu kredi bilgilerinizi gösterir belge ve dekontlarınızı isteyebilirsiniz. dekont başına 30 tl istenebilir ziraatbankasının uygulaması bu şekilde.

    Ziraat bankasi dekont 30 TL ekstre 3.5 TL dir, Ekstre yeterli ekstre isteyin

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: musti-duru61

    Av. Yasin Bey; son on yılda Ziraat Bankasından dört ayrı kredi çektim. Şubat ayında Genel Merkeze yazı yazarak dosya masraflarının iadesini ve dekontları istedim. Aradan 3,5 ay geçti hala cevap gelmedi. Bir ay önce de BDDK'ya şikayette bulundum yine ses yok. Kesilen dosya masraflarının miktarını bilmiyorum, elimde hiçbir belge yok. Ne yapmamı tavsiye edersiniz?

    Dosya masraflarinin gosterir dekont ya da ekstreyi banka subenize basvurarak alin, iadesi icin hakem yetetine basvurun bankaya degil, bankanin olumsuz cevap verecegi zaten kesin,
    Ziraat bankasindan dekont degil ekstre isteyin 3,5 TL karsiligi alirsiniz

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • av.yasin toprak A kullanıcısına yanıt
    Tüketici hakları hakem heyetine başvurulacağını biliyorum, ilk etapta bankadan talep etmemiz gerektiği için genel merkeze başvuru yapmıştım. Herhangi bir şube, diğer şubelerden çektiğim kredilerin ekstresini verir mi?
  • quote:

    T.C. ……………………….. KAYMAKAMLIĞI (Tüketici Hakem Heyeti Başkanlığı’na)
    Şikayet Eden :
    Adres :
    E- Posta&Telefon :
    Şikâyet edilen :
    Adresi :
    Şikayetin parasal değeri :
    Şikayetin tarihi :
    Şikayetin konusu : Dosya masrafı adı altında alınan ……………… -TL’nin iadesi talebimdir.. (4077/6-10. maddeleri)
    Açıklamalar:
    1-) ……………… Bankası, …………………. şubesinden ………………………. tarihinde
    ………………………. adı altında ………………. Türk Lirası kredi aldım.
    2-) Banka ile kredi sözleşmesi imzaladım. Bu sözleşmenin örneği
    bana verilmediği gibi önceden hazırlanmış matbu sözleşme olduğu için
    sözleşmenin içeriğine müdahale hakkı verilmemiştir. (4077/6. Madde )
    3-) Sözleşme akdedilirken bir taraf aleyhine olacak maddenin
    bağlayıcılığı yoktur. (4077/6. Madde)
    4-) Kredi sözleşmesinde dosya masrafı ve kesintilere taraf olan tüketiciyi
    bilgilendirmek zorunludur. Bu bağlamda tüketici dosya masrafı işlemine bağlı
    olarak rıza ve onayını sözleşme içinde kaim bulunan madde karşısına kendi
    yazısıyla tarih ve imza koyması halinde sözleşme bağlayıcıdır.
    Aksi bir durum satıcının/kredi verenin ispat yükü yasal hüküm gereğidir
    (4077/6. Madde).
    5-) 4077 Sayılı kanunun 10. maddesine göre; “Tüketici krediyi, bir mal veya
    hizmet edinmek amacıyla nakit olarak alır. Kredi sözleşmesinin yazılı yapılması
    ve bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Sözleşmede öngörülen kredi
    şartları tüketici aleyhine değiştirilemez.
    Sözleşmede;
    a) Tüketici kredisi tutarı,
    b) Faiz ve diğer unsurlarla toplam borç tutarı,
    c) Yıllık faiz oranı,
    d) Ödeme tarihleri, anapara, faiz, fon ve diğer masrafların
    ayrı ayrı belirtildiği ödeme planı,
    e) İstenecek teminatlar,
    f) Akdi faizin yüzde otuzunu geçmeyecek faizi oranı,
    g) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,
    h) Kredinin vadesinden önce kapatılmasına ilişkin şartlar,
    Dolayısıyla benden dosya masrafı adı altında hukuksuz alınan
    ………………… TL’nin iade edilmesi gerekir.
    6-) Bu şikâyet 4077 Sayılı Kanunun ilgili 22/5. Maddesi hükmü gereğince
    hakem heyeti yetkisindedir.
    7-) İşbu şikâyet ikâmesinde Hakem Heyetine başvurmak zarureti doğmuştur.
    Hukuki sebepler : 4077 Sayılı Kanun.
    Hukuki deliller : Sözleşme, ödeme belgesi, ihtarname,
    posta gönderi ekleri, bilirkişi incelemesi.
    İstem sonucu : Yukarıda arz ve izah edilen nedenlerle;
    haksız ve hukuksuz olarak alınmış bulunan ………………………. TL’nin
    tarafıma iadesine karar verilmesini saygıyla talep ederim.

    Şikâyet eden (Ad, soyad ve imza)



    @av.yasin toprak bey üstteki dilekçe örneğinin ilgili yerlerini doldurarak tüketici hakem heyetine versem problem olur mu? dilekçede geçen kanun maddelerinde yeni kanuna göre değişen madde oldu mu




  • Hakem Heyeti konut kredisi dosya masrafı iadesine ilişkin başvurumu reddetmiş. Gerekçeli kararı ekliyorum. Sırada yapabileceğim adım nedir ?

     Yargıtay: 'Banka konut kredisinden dosya masrafı alınamaz.'



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nboy -- 3 Haziran 2014; 14:55:59 >
  • musti-duru61 M kullanıcısına yanıt
    Krediyi hangi şubeden çektiyseniz ancak o şube gerekli evrakları (dekont,ektsre..) verebiliyor.
  • Bence bu kadar uğraşmanıza gerek yok. Bende dahil bir çok arkadaşım sadece dekont veya ekstre ile giderek başvuru yaptık. Sonuçları ise hepsinin olumluydu.

    Tek yapmanız gereken dekontlarınızla birlikte bağlı bulunduğunuz THH'ne gitmek. Görevliler sizi yönlendirecektir. Size orada bir hazır form veriyorlar. Banka adresi, şikayet konusu, tutarın ne kadarını isediğiniz gibi boşlukları dolduruyorsunuz.
    Sonra bu formu üç nüsha, dekontları da üç nüsha olacak şekilde çoğaltıyorsunuz. Ayrı ayrı zımbalatarak görevliye teslim ediyorsunuz.
  • arkadaşlar bende 2012 yılında işbankasından konut kredisi kullandım ve 600 tl dosya masrafı ile 2013 yılında yapılandırma zamanında 1750 tl erken ödeme cezası ödedim.şimdi bunları geri almak için dosya masrafı 600 tl için hakem heyetine 1750 tl erken ödeme için mahkemeye mi başvuruyum yoksa ikisini bir mahkemeye mi taşıyayım karar veremedim.... ne önerirsiniz sonuç almak için hangisi daha erken ve olumlu olur ......nelere dikkat etmeliyim....birde avukata mı versem yoksa kendim mi takip etsem önerilerinizi bekliyorum.....
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nboy

    Hakem Heyeti konut kredisi dosya masrafı iadesine ilişkin başvurumu reddetmiş. Gerekçeli kararı ekliyorum. Sırada yapabileceğim adım nedir ?

     Yargıtay: 'Banka konut kredisinden dosya masrafı alınamaz.'


    itiraz edin hemen




  • Brother-II kullanıcısına yanıt
    Hakem heyetine mi itiraz edeceğim yoksa artık hakem heyetinin süreci bitti mi ? Tüketici mahkemesine mi itiraz edeceğim ?
  • kartal311 kullanıcısına yanıt
    Dosya masrafı ile yeniden yapılandırmalarda Hakem heyeti daha hızlı ve uğraştırmadan sonuç veriyor. Bazı bankalar nadiren de olsa uğraştırmak için süreci Tüketici Mahk. taşıyorlar. Fazla masraf yapmayacağınız için yerinizde olsam Hakem heyetine başvururum.

    Erken ödeme diye yazdığınız yeniden yapılandırma komisyonu değil mi. Kredi erken kapatılırken alınan anaparanın %2'si kadar erken ödeme cezası yasal.
  • Av.yasin bey ben yapilandirma masrafini Vakif Banktan yapmiştim.Yerel mahkeme yapilandirma masrafini iade etmemişti.Bende yargi kararini üst mahkemeye taşimiştim.31 mayis 2014 resmi gazatede yayimlanan yargi kararlarini okudum.Tarsus 3. asliye hukuk mahkemesinin yapilandirma masrafinin iadesine red cevabi vermiş.Tüketici avukati temyiz etmiş.Temyizi kabul eden yargitay bozma karari vermiş.

    2014/10887 esas, 2014/9790 , 2014/76725 yargitay ilami benim için bir emsal teşkil eder mi? Karar ayni bankadan olunca biraz kazanma umudu doğdu.Cevabiniz icin şimdiden teşekkür ederim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mehmetrüzgar4516 -- 4 Haziran 2014; 11:33:34 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nboy

    Hakem heyetine mi itiraz edeceğim yoksa artık hakem heyetinin süreci bitti mi ? Tüketici mahkemesine mi itiraz edeceğim ?

    Kararda da görüldüğü üzere Tüketici Mahkemesine yoksa Tüketici Mahkemesi sıfatıyla Asliye Hukuk Mahkemesine
  • DAVACI : (T.C. Kimlik No: )
    Tebligat Adresi :
    DAVALI :
    ADRES :

    DAVA KONUSU :
    ……………….. tarafıma yasal faiziyle iadesi ile tüm yargılama giderleri ve ilerde avukat ile temsil edilmem halinde avukatlık ücretinin karşı tarafa yükletilmesi taleplidir.
    .
    AÇIKLAMALAR :
    …………



    MEVZUAT :
    5411 sayılı Bankacılık Kanunu 76. maddesi’nde; “Bankalar, müşterilerinin, verilen hizmetlerden kaynaklanan her türlü sorularına cevap verecek bir sistem kurmakla ve bu hizmetle ilgili bilgiyi müşterilerine bildirmekle yükümlüdür. Bankalar, kredi sözleşmelerinin onaylı bir örneğini müşterilerine vermek zorundadır. Talepleri halinde müşteri ile yapılan diğer işlemlere ilişkin her türlü belgenin bir örneği de müşterilere verilir. Bu Kanunun 4 üncü maddesinde yer alan faaliyet konularına ilişkin olarak, bankalar ile bireysel müşterileri arasında akdedilecek sözleşmelerin şekil ve içeriğinde yer alması gereken asgarî hususlar ile tip sözleşmelerin uygulanacağı işlemler Kurulun uygun görüşü alınarak kuruluş birlikleri tarafından belirlenir. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.” hükmü yer almaktadır.
    4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 10'uncu maddesine, 5582 SK'nin 24'üncü maddesi ile eklenen, “Konut Finansman Sözleşmeleri” başlıklı B fıkrasına göre konut finansmanı kuruluşları, tüketicilere sözleşme öncesinde kredi veya finansal kiralama işlemleri ile ilgili genel bilgiler vermek ve tüketiciye teklif ettikleri kredi veya finansal kiralama sözleşmesinin koşullarını içeren Sözleşme Öncesi Bilgi Formu vermek zorundadır. Sözleşme Öncesi Bilgi Formunun tüketiciye verilmesini takip eden bir iş günü geçmeden imzalanan sözleşme geçersizdir.
    4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 6 ıncı maddesinde sözleşmelerdeki haksız şartlar şöyle açıklanır; “Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır.
    Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. Eğer bir sözleşme önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir. Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurların veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez. Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. 6/A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleşmeleri en az oniki punto ve koyu siyah harflerle düzenlenir.” Der.
    Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Hakkında Yönetmeliğin Sözleşme Şartlarının Haksızlığının Değerlendirilmesini açıklayan 6 inci maddesi “Sözleşme şartlarının tüketicinin anlayabileceği şekilde açık ve anlaşılır dille yazılmış olması gerekir. Sözleşmede yer alan bir şartın ne anlama geldiği hukukun yorum yöntemleriyle belirlenemiyorsa, tüketici lehine olan yorum tercih edilir.” Der.

    Aynı yönetmeliğin 7 inci maddesi Haksız Sözleşme Şartları Karşısında Tüketicinin Haklarını şöyle açıklar “Satıcı, sağlayıcı veya kredi veren tarafından tüketici ile akdedilen sözleşmede kullanılan haksız şartlar batıldır. Yok, sayılan bu hükümler olmadan da sözleşme ayakta tutulabiliyorsa sözleşmenin geri kalanı varlığını korur.”
    Yine aynı yönetmeliğin 7 inci maddesinin son fıkrasında Anılan Türden Haksız Şartları belirten EK 3 üncü maddesi “Satıcı, sağlayıcı veya kredi verenin, sadece kendisi tarafından belirlenen koşullarda edimini ifa edeceği, buna karşılık tüketicinin her halde ifa ile yükümlü tutulduğu şartlar”.”
    Ve Ek 9 uncu maddesinde de “Tüketicinin, sözleşmenin kurulmasından önce fiilen bilgi sahibi olamayacağı sözleşme şartlarını, aksi ispat edilemeyecek şekilde kabul ettiğini gösteren şartlar,” haksız şartlar olarak kabul edileceği belirtilmiştir.
    Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğünün 2007/02, 2007/03, 2007/09 ve 2008/5 sayılı Genelgelerinde ‘sözleşmelerdeki haksız şartlar’ ayrıntılı değerlendirilmiş ve tüketicinin aleyhine olan, tüketiciyi külfete sokan ve tüketiciyle ayrıca müzakere edilerek kararlaştırılmayan her türlü şart haksız şart olarak değerlendirilmiştir.
    Ayrıca 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Tüketici Kredisini açıklayan 10 uncu maddesi; “Tüketici kredisi sözleşmesinin yazılı olarak yapılması ve bu sözleşmenin bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Taraflar arasında akdedilen sözleşmede öngörülen kredi şartlar, sözleşme süresi içerisinde tüketici aleyhine değiştirilemez. Sözleşmede; tüketici kredisi tutarı, faiz ve diğer unsurlarla birlikte toplam borç tutarı, faizin hesaplandığı yıllık oran, ödeme tarihleri, anapara, faiz, fon ve diğer masrafların ayrı ayrı belirtildiği ödeme planı, istenecek teminatlar, akdi faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere gecikme faiz oranı, borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları, kredinin vadesinden önce kapatılmasına ilişkin şartlar, yer alır.’ Der. Kredinin tüm taksitleri de bitmiş olmasına rağmen tarafımıza ayrıca bir külfet daha çıkarmıştır. Bunun hukuken ve vicdanen kabul edilebilmesi kanunun bu maddesine göre de zaten mümkün değildir.
    Bankalar tarafından müşterilerinden faiz dışında temin edilen menfaatler ile tahsil edilen ücret, komisyon ve masraflar, “Borçlar Kanunun 19. maddesinde öngörülen sözleşme serbestisi içinde Bankalar ile müşterileri arasında serbestçe belirlenebilir.” Hükmünde de açıklandığı üzere, ‘banka ile müşterisi arasında sözleşme serbestisi içinde belirlenir’ hükmü vardır.
    Bankanın bizle müzakere etmeden, kendi inisiyatifinde bir kararla, vermiş olduğu kredi için bazı ücretleri ayrıca talep etmesi iyi niyet kurallarına ters düşmekle birlikte, 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ve Yönetmelikçe de hukuken mümkün değildir Tarafımıza her koşulda bankanın istemiş olduğu her türlü ücreti ödeme zorunluluğu getirdiği, tüketicinin bizim aleyhimizedir. Sözleşmeler tüketicilerin hak ve yükümlülüklerini tam olarak anlayabilmesinin sağlanması için yapılmaktadır. Ucu açık, muğlak sözleşme maddeleri bağlayıcı değildir.
    İpotek işlemi bankanın kendi alacağını garanti altına almak için bir işlem olduğu için ipotek ücreti diye bir ücret var ise de banka tarafından karşılanması gerektiği, aslında bankanın ipotek ücreti adı altında tüketiciden istemiş olduğu gizli bir komisyon/masraf türü olduğu ve bunun sözleşme tesis edilirken tüketiciden gizlendiği müzakere edilmediği, TMK anlamında hakkın kötüye kullanılmasıdır ve iyi niyet kurallarına ters düşmektedir. Haksız Şartlar içerdiği tespit edilen bahse konu sözleşme ile tüketiciden tarafımızdan herhangi bir ad altında ücret istenmesi Kanunun 6 ıncı maddesine göre de mesnetsizdir.

    4077 SK'nin 10/B maddesinin 15'inci bendinin b fıkrasına göre, konut finansmanı sözleşmelerinde bulunması gereken unsurlar arasında, kredi sözleşmeleri için üzerine ipotek tesis edilen konuta ilişkin bilgilerin yer alması zorunludur. 4077 SK'nun tüketicilere sağladığı en önemli haklardan biri bilgilendirme ve aydınlatılma hakkıdır. Bu kapsamda banka, kredi verdiğinde masraf, komisyon ve diğer tüm giderler dâhil olmak üzere çekilecek kredi tutarı, taksit miktarı, faiz oranı ve sabit aylık ödemeyi tüketiciye bildirmek durumundadır.
    Banka aldığı ek ücretler ile haksız şart koyarak banka faiz oranını gizli olarak yükseltmiştir.

    YAPILANDIRMA İŞLEMİNE KARŞI BEYANLARIM :

    4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 23/3. maddesinde Tüketici davaları tüketicinin ikametgahı mahkemesinde de açılabilir. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 10'uncu maddesine, 5582 SK'nin 24'üncü maddesi ile eklenen, “Konut Finansman Sözleşmeleri” başlıklı B fıkrasına göre konut finansmanı kuruluşları, tüketicilere sözleşme öncesinde kredi veya finansal kiralama işlemleri ile ilgili genel bilgiler vermek ve tüketiciye teklif ettikleri kredi veya finansal kiralama sözleşmesinin koşullarını içeren Sözleşme Öncesi Bilgi Formu vermek zorundadır. Sözleşme Öncesi Bilgi Formunun tüketiciye verilmesini takip eden bir iş günü geçmeden imzalanan sözleşme geçersizdir. 4077 SK'nin 10/B maddesinin 13'üncü bendine göre, tüketici, konut finansmanı kuruluşuna borçlandığı toplam miktarı önceden ödeyebileceği gibi aynı zamanda bir ya da birden çok ödemeyi vadesinden önce yapabilir. Her iki durumda da konut finansmanı kuruluşu, vadesinden önce ödenen taksitler için gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür. 14'üncü bende göre de, faiz oranının sabit olarak belirlenmesi halinde, sözleşmede yer verilmek suretiyle, bir ya da birden fazla ödemenin vadesinden önce yapılması durumunda konut finansmanı kuruluşu tarafından tüketiciden erken ödeme ücreti talep edilebilir. Erken ödeme ücreti gerekli faiz indirimi yapılarak hesaplanan ve tüketici tarafından konut finansmanı kuruluşuna erken ödenen tutarın % 2'sini geçemez.
    Öncelikle belirtmek gerekir ki, yasadaki düzenlemede; “Yeniden Yapılandırma” şeklindeki bir işlemden bahsedilmemektedir. Bu nedenle, bu ad altında yapılan işlemin yasal düzenlemenin genel ve özel şartlarına uygun olup olmadığının araştırılması icap eder. Baktığımızda, yasa maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci ve son bendinde “Taraflar arasında akdedilen sözleşmede yer alan şartlar, sözleşme süresi içerisine tüketici aleyhine değiştirilemez.” hükmünün yer aldığını görüyoruz. Bu hükme göre, sözleşme şartları tüketici aleyhine hiçbir zaman değiştirilemeyecektir, BUNUN İÇİN TÜKETİCİNİN RIZASI OLUP OLMAMASININ BİR ÖNEMİ YOKTUR.
    Yasal düzenlemeyi bir bütün olarak değerlendirdiğimizde; bir kez sözleşme düzenlendikten sonra sözleşme şartları tüketici aleyhine asla değiştirilemeyeceği gibi, eğer sözleşme -olayımızda olduğu gibi- sabit faiz üzerine bina edilmişse her iki tarafın ortak rızası olmadan tüketici lehine de değiştirilemeyecektir. Diğer bir deyişle, banka rızası alınmadan sözleşme süresince faiz indirimi yapmakla yükümlü kılınamaz. Ancak tüketici faiz indirimi talebinde bulunmuş ve banka da piyasa koşulları veya başka sebeplerle buna rıza göstermişse faizde indirime gidilebilir ve yeni faiz miktarına göre ödeme tablosu oluşturulabilir.
    Bu durumda, yasada belirlenen erken ödeme tazminatı için uygun şartların oluşup oluşmadığı önem kazanmaktadır.
    Yasadaki düzenlemeye göre, sözleşmede tüketici lehine-faiz indirimi vb- bir değişiklik yapılmak istenmesi halinde her iki tarafın rızası alınmalıdır. Yani diğer bir ifade ile tüketiciler her zaman faiz indirimi talebinde bulunabilirler ancak bankalar da bu talepleri her zaman reddedebilirler. Yine düzenlemeye bir bütün olarak baktığımızda “Erken Ödeme” işleminin sözleşme değişikliği olarak görülmediğini, bu konuda tüketicinin özgür iradesinin belirleyici olduğunu görüyoruz. Tüketici isterse, her zaman “erken ödeme ”de bulunabilir, bu durumda banka durumu kabul etmek zorundadır ve -sözleşmede yer almak kaydıyla yüzde ikiyi geçmeyen bir tazminat isteme hakkı saklıdır.- gerekli faiz indirimi yapmakla yükümlüdür. Yasada yer alan “erken ödeme”, açıkça belirtildiği gibi kredinin tamamının ya da bir veya birkaç taksitinin zamanından önce ödenmesidir. Dolayısıyla hem yasadaki düzenlemeye baktığımızda hem de işin özü itibariyle “erken ödeme” ile olayımızda yapılan işlemin, yani “yeniden yapılandırmanın birbiriyle bir ilgisi/ilişkisi bulunmamaktadır. Dolayısıyla da faiz indirimi yapmakla yükümlü değilken bu teklifi bir kez kabul eden banka “erken ödeme” şartı için konan hükme dayanarak tüketiciden tazminat alabilmesi yasal dayanaktan yoksundur. Çünkü en başında banka tüketicinin talebini kabul etmeyebilir, tüketici de bu durumda erken ödemeye ilişkin tazminatı ödeyerek krediyi kapatıp, bir başka bankadan yeni bir kredi alabilir; ya da durumuna rıza göstermek zorunda kalıp sözleşmeyi sürdürebilirdi.
    Bu arada belirtmek gerekir ki, yeniden yapılandırma esnasında tüketiciden kesilen %2’lik ücretin ve diğer masrafların yasaya aykırı olduğu yönünde Ankara 7.Tüketici Mahkemesi kararının Yargıtay 13.Hukuk Dairesince onandığı da bilinmektedir.
    Borç yapılandırma, 29 Eylül 2007 tarih ve 26658 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Konut Finansmanı Kapsamındaki Kredilerin Yeniden Finansmanına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenmiştir. Anılan yönetmelikte, borç yapılandırma halinde komisyon alınacağına ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır. Bundan başka, yönetmeliğin 7'nci maddesine göre; konut finansmanı sözleşmesinde yeniden finansman kapsamında yapılacak değişikliklerde tüketicinin yazılı izni alınır. 6'ncı maddeye göre ise 7'nci maddede belirtilen yazılı onay alınmadan önce, konut finansmanı kuruluşunca, yeniden finansman amacıyla konut finansmanı sözleşmesinde yapılan değişikliklerin tüketiciye nasıl yansıyacağına ilişkin karşılaştırmalı bilgi, tüketiciye yazılı olarak verilir.
    4077 SK'nin 10/B maddesinin 15'inci bendinin b fıkrasına göre, konut finansmanı sözleşmelerinde bulunması gereken unsurlar arasında, kredi sözleşmeleri için üzerine ipotek tesis edilen konuta ilişkin bilgilerin yer alması zorunludur. 4077 SK'nun tüketicilere sağladığı en önemli haklardan biri bilgilendirme ve aydınlatılma hakkıdır. Bu kapsamda banka, kredi verdiğinde masraf, komisyon ve diğer tüm giderler dâhil olmak üzere çekilecek kredi tutarı, taksit miktarı, faiz oranı ve sabit aylık ödemeyi tüketiciye bildirmek durumundadır.
    Sözleşme yapılıp taksitler ödenmeye başlandıktan sonra faizlerdeki düşüş nedeniyle bankayı yapılandırmaya zorlamak hukuken mümkün değil ise de; serbest piyasa koşulları ve bankalar arası rekabet nedeniyle, kredi kullanan, krediyi tümüyle kapatarak başka bir bankadan daha uygun şartlarda kredi alabileceği için “yapılandırma” adı altında yeni bir uygulama gelişmiştir. Bankalar, mümkün olduğu kadar düşük oranda faiz ilanları yapmakta, daha sonra masraf ve komisyon adı altında aldıkları ücretlerle faiz oranını dolaylı şekilde artırmaktadırlar.

    4077 SK'nin, 4822 SK değişik 6'ncı maddesi ile sözleşmelerdeki haksız şart düzenlenmiş ve “Satıcı ve sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı, değildir. Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir. Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez. Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. 6/ A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/ A, 10, 10 / A ve 11/ A maddelerinde yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleşmeleri en az oniki punto ve koyu siyah harflerle düzenlenir ...” hükmü, yine 4077 SK'nin 6 ve 31'inci maddelerine dayanılarak hazırlanan Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Hakkında Yönetmeliğin 7'nci maddesinde “Satıcı, sağlayıcı veya kredi veren tarafından tüketici ile akdedilen sözleşmede kullanılan haksız şartlar batıldır” hükmü getirilmiştir.
    5411 sayılı Bankacılık Kanunu 76. maddesi’nde; “Bankalar, müşterilerinin, verilen hizmetlerden kaynaklanan her türlü sorularına cevap verecek bir sistem kurmakla ve bu hizmetle ilgili bilgiyi müşterilerine bildirmekle yükümlüdür. Bankalar, kredi sözleşmelerinin onaylı bir örneğini müşterilerine vermek zorundadır. Talepleri halinde müşteri ile yapılan diğer işlemlere ilişkin her türlü belgenin bir örneği de müşterilere verilir. Bu Kanunun 4 üncü maddesinde yer alan faaliyet konularına ilişkin olarak, bankalar ile bireysel müşterileri arasında akdedilecek sözleşmelerin şekil ve içeriğinde yer alması gereken asgarî hususlar ile tip sözleşmelerin uygulanacağı işlemler Kurulun uygun görüşü alınarak kuruluş birlikleri tarafından belirlenir. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.” hükmü yer almaktadır.
    Yargıtay üyesi Candaş İLGÜN - HUKAB – 2013 Ocak Sayısı No:4 Sayfa :70-71 makalenin tamamı ekte bir sureti sunulmuştur.Makalesinde son bölümde:“….Yargıtay 13 Hukuk Dairesi 2011/9823 Esas 2011/19204 Karar 15.12 2011 Tarihli Onama ilamı ile yerel mahkemenin gerekçesindeki nedenlerle" Somut olayda bankayı yeniden yapılandırmaya zorlamak yasal olarak mümkün olmamakla birlikte banka kendi inisiyatifiyle yapılandırmayı kabul ettiğine göre tüketiciye yapılandırma ile ilgili faiz oranını her şey dâhil olmak üzere net biçimde ve kalan sure için ödenecek taksit tutarını bildirerek yapmak zorundadır. Borç yapılandırmasını kabul eden bankanın erken ödeme komisyonu adı altında ve plan değişikliği adı altında yeniden ücret talep etmesi usul ve yasaya aykırıdır Faiz oranlarındaki düşüş nedeniyle bankanın yeniden yapılandırma talebini kabul ettiği, bu nedenle komisyon adı altında ücret talep etmesinin usul ve yasaya uygun olmadığı aksi halin haksız şart niteliğinde olacağı" açıklanmıştır.Bu karardan anlaşıldığı üzere Yüksek Özel Daire konut kredisinin borçlu tüketici tarafından tamamen kapatılması halinde erken ödeme cezasının alınabileceğini ancak kredi kapatılmayıp bankanın kendi inisiyatifi ile tüketicinin düşen faiz oranı sonrası önceki krediyi görünürde kapatıp yeni faiz oranından kredi kullandırmasını kredi kapama olarak kabul etmemektedir. Ayrıca Yargıtay 13 Hukuk Dairesi Emsal 2012/26042 Esas ve 2012/25690 Karar sayılı içtihadında:"-Bununla birlikte davalı bankanın tacir olup. yaptığı masrafları tüketiciden isteme hakkı bulunduğu anlaşılmakta ise de. somut uyuşmazlığın tüketici hukukundan kaynaklandığı da gözetildiğinde, bankanın ancak davaya konu kredinin verilmesi için zorunlu, makul, belgeli masrafları tüketiciden isteyebileceğinin kabulü gerekir. Buna göre; mahkemece davalı bankadan bu yönde delilleri sorulduktan sonra, konusunda uzman bilirkişi ya da heyetinden kredinin kullanılması için zorunlu ve belgeli masrafların neler olduğunun araştırılarak gerektiğinde konusunda uzman bilirkişiden rapor alınarak hâsıl olacak sonuca göre bir karar verilmesi gerekirken bu yönler gözetilmeksizin eksik inceleme ile yazılı şekilde davanın kısmen kabulüne karar verilmesi usul ve yasaya aykırı olup bozma nedenidir".Yargıtay 13 Hukuk Dairesinin emsal kararlarından anlaşılacağı üzere Konut kredisinin gerçekte kapatılmadığı halde bankanın düşen faiz oranı sonrasında müşterisini kaybetmemek için krediyi yeniden pazarlama düşüncesiyle yeni bir sözleşme yaparak kredi kullandırması ve önceki krediyi kapatma göstererek erken ödeme cezası almasını sözleşme ve Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun genel ilkelerine aykırı bulmaktadır.Dosya masraflarına İlişkin olarak yüksek özel daire ilke olarak, bankanın kredi kullanımı için zorunlu, belgeli makul masrafları isteyebileceği bunun dışında masrafları talep edemeyeceğini vurgulamıştır. Buna göre banka kredinin kullanımı için zorunlu, makul belgeli masrafları talep edebileceği ancak bunun ispatını ise bankaya ait olduğunu ilke olarak benimsediğini örnek kararlar anlaşılmaktadır.”
    Hukuki Sebepler :4822 ile değişik, 4077 Sayılı TKH. Kanun ve diğer ilgili tüm mevzuat.
    TALEP :
    ……………. tarafıma yasal faiziyle iadesi ile tüm yargılama giderleri ve ilerde avukat ile temsil edilmem halinde avukatlık ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesi için,

    Gereğini Saygılarımla Arz Ederim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Brother-II -- 4 Haziran 2014; 18:38:08 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: hakanmbe

    akbank ın yeniden yapılandırma esnasında almış olduğu faiz indirim komisyonu için

    1-thh lehime karar verdi fakat banka bağlayıcı kararın üstünde olduğu için ödeme yapmadı

    2- tüketici mahkemesine başvurdum

    ilk celsede bilirkişiye gönderildi haziran 13 de 2. celse görülecek bilirkişi raporu lehime sonucu 14 haziran gibi paylaşırım herkese kolay gelsin
    arkadaslar bugun itibarı ile akbank icra yolu ile paramı hesabıma yatırdı....
    umarım mahkemeye itiraz etmezler..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tipocu16 -- 4 Haziran 2014; 23:05:46 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mehmetrüzgar4516

    Av.yasin bey ben yapilandirma masrafini Vakif Banktan yapmiştim.Yerel mahkeme yapilandirma masrafini iade etmemişti.Bende yargi kararini üst mahkemeye taşimiştim.31 mayis 2014 resmi gazatede yayimlanan yargi kararlarini okudum.Tarsus 3. asliye hukuk mahkemesinin yapilandirma masrafinin iadesine red cevabi vermiş.Tüketici avukati temyiz etmiş.Temyizi kabul eden yargitay bozma karari vermiş.

    2014/10887 esas, 2014/9790 , 2014/76725 yargitay ilami benim için bir emsal teşkil eder mi? Karar ayni bankadan olunca biraz kazanma umudu doğdu.Cevabiniz icin şimdiden teşekkür ederim.

    ÜST MAHKEME DEDİĞİNİZ YARGITAY OLSA GEREK, KARARDA ALEYHİNİZE BİR HÜKÜM ÇIKTIYSA TEMYİZ ETMENİZ VE YARGITAY A GÖNDERMENİZ GEREKMEKTEDİR. TEMYİZ ETTİYSENİZ YARGITAY IN AYNI BANKADAN FAİZLERİN DÜŞMESİ SEBEBİ İLE YAPILANDIRMADA ERKEN KAPAMA ÜCRETİ VS BAŞKA İSİMLER ALTINDA ÜCRET ALAMAYACAĞI AÇIKTIR. BU GÖRÜŞE GÖRE KARARINIZIN BOZULMASI GEREKİR




  • quote:

    Orijinalden alıntı: nboy

    Hakem Heyeti konut kredisi dosya masrafı iadesine ilişkin başvurumu reddetmiş. Gerekçeli kararı ekliyorum. Sırada yapabileceğim adım nedir ?

     Yargıtay: 'Banka konut kredisinden dosya masrafı alınamaz.'


    TÜKETİCİ MAHKEMESİNE DAVA AÇIN, ÇOK SAÇMA SAPAN Bİ KARAR




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kartal311

    arkadaşlar bende 2012 yılında işbankasından konut kredisi kullandım ve 600 tl dosya masrafı ile 2013 yılında yapılandırma zamanında 1750 tl erken ödeme cezası ödedim.şimdi bunları geri almak için dosya masrafı 600 tl için hakem heyetine 1750 tl erken ödeme için mahkemeye mi başvuruyum yoksa ikisini bir mahkemeye mi taşıyayım karar veremedim.... ne önerirsiniz sonuç almak için hangisi daha erken ve olumlu olur ......nelere dikkat etmeliyim....birde avukata mı versem yoksa kendim mi takip etsem önerilerinizi bekliyorum.....

    HAKEM HEYETİ SINIRI 2000 TL OLDU, 1750 TL İÇİN BAZEN "BANKALAR ERKEN KAPAMA ÜCRETİ" ADI ALTINDA DEKONT KESMEKTE VE HAKEM HEYETİNİ DE BU HUSUS YANILTMAKTA VE RED CEVABI GELEBİLME İHTİMALİ OLMAKTADIR,

    SİZ EN İYİSİ Bİ AVUKAT KANALI İLE İKİSİNİ BİRLEŞTİRİP DAVA AÇIN, EKSPERTİZ ÜCRETİ BANKA TARAFINDAN FATURALI BİR ŞEKİLDE ŞİRKETE YAPTIRILMADIYSA ONU DA ALABİLİRSİNİZ




  • quote:

    Orijinalden alıntı: MehmetNurD

    Geri Alınan ücretler sadece dosya masrafı olmak zorundamı. Bana zorla hayat sigortası, konut sigortası, yaptırdılar bunlarıda geri alabilirmiyim?

    SİGORTALARI GERİ ALAMAZSINIZ ANCAK SİGORTA PRİMLERİ İLE İLGİLİ DEĞİŞİK FİRMALARDAN FİYAT ALIP UYGUN OLANA YAPTIRABİLİRSİNİZ
  • arkadaşlar 3 haftadır halkbank dan extre bekliyordum, bu hafta gönderdirler, onunla birlikte tüketici hakem heyetine gitim, artık 2 yıldan eski dosyalara bakmadıklarını söylediler, bu konuda bilgisi olan varmıdır, ne yapmam gerekir. teşekkürler
  • 
Sayfa: önceki 4243444546
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.