Merhaba Aracımda aşağıdaki resimde görünen 80Ah 800A AGM akü bulunmakta. Yaklaşık 7 yıldır kullanıyorum, muhtemelen ömrünün sonuna yaklaştı. Aracı genelde kısa mesafede kullandığım için şarj dinamosu yeterli şarj etmeye fırsat bulamıyor. Bende havalar soğumadan aküyü araçtan ayırıp atölyede şarja bağladım. Şarj öncesi akü voltajı 11.9V civarında idi. Voltaj ve akım ayarlı güç kaynağına; voltajı 14.4V ve max akımıda 5.0A e sınırlandırarak bağladım. Başlangıçta şarj akımı 5A den (sınırladığım değer) başladı, yaklaşık 6 saat sonra çekilen akım 1A e kadar düştü. Bu kadar hızlı tam şarj olacağını sanmıyorum. Sabaha kadar bu şekilde kaldığında, şarj akımının tekrar yükseleceğini tahmin ediyorum. Geçen yıl aynı şekilde sabit voltaj (14.4V max 5A akım sınırlamalı) şarj ettiğimde başlangıçta yüksek, sonra düşük, yaklaşık 12-16 şarjdan sonra yine yüksek akım çekmeye başlamıştı. AGM akü şarj akımı davranışının bu şekilde olması normal mi? |
AGM Akü Güç Kaynağı İle Şarj Etme
-
-
Sağlıklı bir akü için bu durum normal değil, arızalı(Belirli oranda performansını kaybetmiş) akü için normal bir davranış.
Sonuç ne oldu? Akım artmadıysa akünün kapasitesi kalıcı olarak düşmüştür.
-
Voltaj: 14.4V
Akım: 5A max sınırlı
Daha anlaşılır olması için şarj aşamalarını saat bazlı açıklamaya çalışayım.
0..5 Saat: arası 5A den başladı 5 saatin sonunda 1A e kadar düştü.
18. Saat: 0,5A e kadar düştü.
25. Saat: 0,7A şeklinde bir miktar arttı.
Gece yine şarjda, her ihtimale karşı akünün ısınmaması için max şarj akımını 1.5A ile sınırladım. Sabah olduğunda yaklaşık 40 saat şarjda kalmış olacak. Sonucu paylaşırım.
-
0.5 ampere düştükten sonra şarj işlemi sonlanmalıydı diye düşünüyorum. -
Bir önceki akşam çıkışta gece boyunca akü ısınmasın diye max akımı 1.5A ile sınırlandırmıştım. Sabah çekilen akım 1.5A e çıkmıştı. Gün içerisinde kontrol etme şansımız olduğu için şarj akımı limitini tekrar 5A e çıkardım ve akü 3.6A akım ile şarj olmaya devam etti. Beklediğim gibi aküde hafif bir sıcaklık var, yaklaşık 30~32 derece civarında.
Doğru açık devre voltaj ölçümü için yanlış bilmiyorsam akünün birkaç saat dinlenmesi gerekiyor, ben şarj işleminden ayırıp yaklaşık 30 saniye kadar bekledikten sonraki değeri fikir vermesi için not alıyorum.
Bu şartlarda akünün tam kapasite şarj olduğunu anlamak / şarj işlemini bitirmek için:
- Şarj akımı tekrar düşünceye kadarmı şarjda tutayım?
- Veya; hep 5A çektiğini kabul edersek ve çekilen akım azalmıyorsa 80Ah/5A = 16h (saat) sonra şarj işlemi sonlandırılmalı mı?
Edit: Çarşamba sabah 3.5A değeri yarım saat (08:30) sonra 4.6A e çıktı.
Edit2 Çarşamba 18:00 e kadar 5A ile şarj devam etti. Gece icin sarj akımını 3A e düşürdüm. Yarın öğlenden önce tam şarja ulaşmasını bekliyorum.
Yukarıdaki mesajlardaki verdiğim değerlerin daha derli toplu hali aşağdadır.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rafet32 -- 16 Kasım 2022; 19:25:5 >
-
İki fikrim var sadece onu söylemek isterim.
* Akü ilk sarj olurken fazla akım çeker, akü sarj oldukça akım düşer, mesela 1A da sabit kalınca, akü şarj olmuş olur.
* akü kapasitesi azalınca, sarj olacağı kapasitede az olacağından, 40A 10 saat yerine 20A 5 saat sürede dolum gerceklesir.
sizde akü belki tam bitmemiş oldugundan 25A şarj olmuş. Tam bitmemesi iyi ve tavsiye edilmez.
* Akünüzü bağlamadan önce 3mm yalıtım süngeri ile kaplayın, alan varsa 3mm daha kaplayın, soğuktan yalıtım, verimi arttırır.
* aracı gece park edince , hararetin yükselip düşmesini , düşünce fan durunca, 15 20 sn daha çalıştırın, farlar falan kapalı olsun.
akü bir soluklansın yani.
cok yazdım 🤣
-
Ben bu yöntemle onlarca akü onardım, bu akımın artması iyiye işaret diye düşünüyorum.
İnşallah akü bir nebze düzelmiştir.
-
Konuya katkı sağlayan herkese teşekkürler.
Evet akım sonradan arttı ve güç kaynağımın limiti olan 5A ile akım yükseldikten sonra 18 saat kadar daha şarj ettim. Bu esnada aküyü serin tutmaya gayret gösterdim. 18 saatin sonunda akım düşmedi, bende saat hesabına göre aküyü şarjdan ayırdım ve araca taktım. Şimdilik gayet iyi durumda marşa basıyor.
@piladam Bu şekilde kurtarma şarj işlemlerinde, akım yeniden düşünceye kadarmı beklemek doğru olur?
@Emin-Firtina Sorunun asıl kaynağı yakın mesafede kullanmam. Hararet yapacak kadar ısınmadan yol bitiyor :) Akü montaj yeri milimetrik ayarlanmış, çıplak hali ile söküp takmak bile meşakkatli. İyi tarafı, akünün dışında plastikden de olsa bir katman daha var, üstündede süngerli bir plastik kapak.
-
evet şarj yeniden düşünceye kadar beklemek lazım.
Kapasitesinin %1-%5'i kadar bir seviyeye düşünce şarjı sonlandırabilirsiniz.
Şu videolarda biraz anlatmıştım;
https://www.youtube.com/watch?v=A1tec4MMsIY
https://www.youtube.com/watch?v=qK32dQcMk-I
-
Merhabalar, baya eski bir gönderi ancak sorunuma en yakın cevabı burada bulduğum için yazmak istedim.
Şimdiye kadar hep kurşun asit bakımsız aküleri şarj ettim ve sistemim hep aynıydı. Voltajı 14.4v sabitle, Akımı %10 olacak şekilde sabitle ve akım 0.5A ya düşene kadar bekle işlem tamam %100 dolmuştur idi. ve her zaman bu şekilde oldu. Bu şekilde belki 50 60 akü şarj işlemim olmuştur.
Ancak son aracımın aküsü AGM 70A (2 yıllık) ve bir kaç gün önce kontağı 1 gün açık unutmuşum ve akü tamamen bitmişti (voltmetre 5v gösteriyordu)
Vartanın sitesi ve Araştırmam sonucu Voltajı 14.7 de sabitlemem ve Akımı Maksimum %25 e kadar kullanabileceğim yazıyordu ben de Voltajı 14.7 ye akımı ise (güç kaynağım 5a lık) 4A ile şarj etmeye başladım. Başlarda 6-7-8v ve 4a ile 13.8 e kadar yükseldi. Beklentim eski tip kurşun asit akülerde olduğu gibi bir süre sonra 14.7 ye çıkıp akımında 0.5A lere kadar düşmesi idi ancak öyle olmadı.
Şu anda Akımı 2a ile sınırladım ve voltaj da 13.81 in üzerine çıkmıyor (Akımı yükselttiğimde 14.7 yi yakalıyorum ancak sürekli akım çekiyor.
Bu durum benim kafamı karıştırdı. Akım çekmeyi hiç bırakmıyor. Mesela kısa süreli olarak voltajı 15v ile sınırladığımda sürekli olarak 4A akım çekiyor.
Yaklaşık 4 5 gündür bu şekilde.
Yani bu AGM akülerin bir özelliğimi sürekli 14.7 voltta 3-4a akım mı çekerler.
Mesela Akımı 1A ya çekersem voltaj da otomatik olarak 13 lere kadar düşüyor.
Eğer yukarda piladam ın dediği gibi %1 ile sınırlandırırsam (Yani 0.7A) Bu sefer Voltaj 12.9 da sabitleniyor.
Eğer göstergeli bir güç kaynağı ile daha önce AGM akü şarj eden arkadaşlar bir cevap verebilirse sevinirim.
-
Bu tarz konuların uzmanı @piladam, benim bu konudaki bilgi ve tecrübelerim genel düzeyde.
Sizin kullandığınıza benzer göstergeli tip ayarlı güç kaynağı ile akümü yılda bir iki sefer şarj ediyorum (Kısa mesafe kullanım nedeniyle).
Şarj işlemleri sırasında akünün sıcaklığını kontrol ettinizmi? Akü sıcaklığının 45~50 dereceyi geçmemesi gerekir. Ben uzun süreli şarj işlemlerimde akünün dışına sabitlediğim bir sensörle sıcaklığı takip ediyorum. Isınma ihtimaline karşı içi su dolu bir kaba aküyü koyarak üzerinide ıslak havlu ile kaplıyorum. Islak havludaki suyun buharlaşması akü yüzeyindeki ısıyı alıp uzaklaştırıyor, havlunun suya temas eden uçlarındanda yeni su çekiliyor ve havlu çok uzun süreler nemli kalabiliyor.
Aşağıdaki yorumun sezgisel ve sadece tahmin.
Derin deşarj olmuş akü şarj işlemine doğrudan 14.7V ile başlamak yerine gerilim normal seviyelere gelinceye kadar daha düşük volt ve amper ile başlamak daha iyi olabilirdi.
Son bir nokta: Güç kaynağınızın çıkış voltajını güvenilir başka bir ölçü aleti ile kontrol ediniz. Güç kaynağı gerçekte, ekrandaki gösterilenden farklı bir değerde veriyor olabilir.
-
Cevabınız için teşekkür ederim.
Çektiğim fotografta görünmüyor ancak sizin taktiğinizi ben de uzun süredir kullanıyorum. Yani bu iş için bir havuzum var ve aküyü onun içerisindeki suda tutuyorum. Her ihtimale karşıda suyun içerisinde bir alarmlı termometre tutuyorum. Bu yüzden sıcaklık ile ilgili bir endişem yok. :) şimdiye kadar 20 derecenin üzerine nadiren çıktı +-1 derece.
Zaten 14.7v ile başlamak mümkün değil çünkü akımı 4a ile sabitlediğimde başlangıçta ne kadar ihtiyaç duyuyorsa o kadar voltaj çekiyor. Yani tam aklımda değil ama bu akü için başlangıçta 7-8v gibi değerlerle başladı 1 2 gün sonra voltaj benim sabitlediğim konuma yani 14.7 ye çıktı ancak kurşun asit aküler gibi voltaj sabitlendiğinde (yani benim sabitlediğim voltaja ulaştığında) akımın düşmesi gerekiyordu ancak hiç düşmedi. Bir süre sonra denemelerle fark ettim ki AGM aküm 14.7v da sürekli 3.5a akım çekiyor. Eski kurşun asit akülerimden çok iyi hatırlıyorum, Akımı 0.07A ya kadar bile düşürmüşlüğüm var.
Evet zaten oradaki değerler tam doğru değil ancak çok bir fark yok mesela ekranda 14.8 görünüyor ancak multimetrem onu 14.65-14.70 okuyor. Akım da da çok fazla fark yok (Geçmişte güç kaynağımla multimetrem arasındaki farkı fark edip güç kaynağının voltmetre ve ampermetresini, multimetreme göre içindeki potansiyometrelerle senkronize edip düzeltmiştim.)
Sizin AGM akümüzün davranışıda benim aküm gibi mi acaba şarj bittiği halde sürekli akım çekiyor mu?
Ayrıca @piladam eğer buralarda iseniz AGM aküler ile ilgili deneyimlerinizi paylaşırsanız sevinirim.
@pilada
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi StarSOzi -- 16 Mayıs 2024; 12:40:8 >
-
Sizin akünüz daha yeni sayılır 2 yıllık. Benim akü 2015 yılı üretimi 9. yaşını kutluyor :)
Gözlemim araba üreticilerinin fabrikasyon taktıkları akülerin ömürleri piyasa akülerine göre daha fazla sanki. Kalite farkımı ne dir bilemiyorum. Bir önceki aracımda vartanın bir aküsü vardı, onuda yaklaşık 10 sene kadar sorunsuz kullanmıştım.
REsimdeki aküyü 5-6 gün kadar sürekli şarjda tuttuğum oldu. Ama bendeki max voltaj 14.4V idi. Şarj işlemine araca ihtiyacım olunca akım 1 Amperin altına düşmediği halde son vermek durumunda kalmıştım. Ya ben yeterince beklemedim, yada sizin sorduğunuz gibi tam şarjdaki davranışı farklı veya aküde bir hata/kusur var/oluştu.
Konuya katkı vereceklerin cevaplarını bende merakla bekliyorum.
-
Kamp sırasında elektronik cihazları şarj etmek için aldığım pillerle ilgili teknik özelliklerini bulmak zor oldu. Özel bir şarj cihazı almam gerekebilir, ancak tezgahtaki güç kaynağını kullanarak şarj edebileceğimi düşündüm. Şarj voltajı ve akım sınırlarını bilmem gerekiyor, ancak bu pillerin teknik detaylarına çevrimiçi olarak erişemiyorum.
Duracell Ultra Deep Cycle Battery 12V 35Ah AGM
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rubra -- 13 Haziran 2024; 22:56:52 > -
Merhaba, bir süredir foruma girmediğim için mesajı geç gördüm kusura bakmayın.
Şu anda belki sizin işinize yaramaz ama yine de fikirlerimi söyleyeyim.
70 Ah bir akünün 5 gün boyunca 4A çekmesini yorumladığımda akünün içerisine 24*5*4=480 Ah kapasite doldurulduğunu görüyoruz. Hiç durmadan şarj ettiyseniz bu değer çok fazla, bu aküde bu durumun oluşmasını beklemezdim, her zamanki sülfatlaşmalardan daha farklı bir şey olmuş olabilir. Ve ben bu akünün çok ısınmasını beklerdim, havuzunuz çok büyükse o engelliyor olabilir.
Dediğiniz gibi bu değer akü kapasitesinin %1'ine falan düşebilmelidir. Ben bu akünün son durumunu merak ettim açıkçası :)
(Varta marka 100'den fazla aküyü %25 kadar akımla 14.7 volta kadar şarj etmiştim, 60 tanesi ilk denememde düzelmişti ama voltajı çok düşük olan aküleri önce %5-10 gibi bir değerle şarj etmiştim)
-
Merhaba;
Şu dokümanda https://library.coburns.com/specs/CATALOG_Duracell-BatteryBulbs_DURDC12-55P.pdf şöyle bir uyarı var "GEL batteries are charged at 13.8 -14.1V"
14.1 volta kadar 3.5A ile şarj edebilirsiniz.
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X