Şimdi Ara

Arabada multimetre ile olcum yapmak

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
17
Cevap
1
Favori
6.937
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • selam arkadaslar

    araba seat cordoba 1.4 , motor tekliyor cekis iyi degil..
    ariza kodlari :
    P0118 Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit High
    16947 system voltage too high

    sensoru degistim,,fark olmadi,, dinamo dan direk akuye 14.39 volt,,,aku kutup baslarindan 14.30 volt olcuyorum
    yani kucuk bir fark var.

    arabada kisa devre oldugundan supheleniyorum,sigortalar saglam buda isimi zorlastiriyor.
    resimdeki gibi bir olcum yaptim kontrol ederseniz sevinirim yanlislari duzeltin luften.

    akunun (- ) kutup basidaki kabloyu cikardim ve multimetre ile (+) ucuna dokunmuyorum ama butun sasi yerlerinde 12 volt olcuyorum. yani multimetre iki ucuyla 2 - ucu olcuyorum.
    Arabada multimetre ile olcum yapmak

    sonra akunun + ve - uclarindan kablolari soktum ve 2 ucun arasindaki direnci olctum..tam hatirlamiyorum ama bayagi yukse direnc vardi,,, + ile - uc arasinda hic direnc olmamasi gerekli degil mi?
    sonra multimetreyi continuity test ayarina getirdim,,+ ve - kablolari olctum alet otmedi( normalde kisa devre oldugu zaman dittt diye otuyor) ama bayagi yuksek bir sayi verdi,,sanirim yine direnc ile alakali bir deger,,aleti otturecek kadar guclu degil ama iki kablo arasinda bir baglanti var sanirim.
    sonra + ucu akuye tekrar bagladim ve - uctaki kabloyu akuye baglamadan olctum,,cok kucuk bir voltaj olcuyorum..normalde - ucun aku ile balantisi olmadigi icin 0 volt olcmem gerekli degil mi ?



    kafam bayagi bir karisti..elektriciklik ne zor zenaatmis arkadaslar,,ALLAH yardimcilari olsun..:)

    herkese simdiden tesekkur ederim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dirimbox -- 29 Ocak 2017; 21:23:27 >







  • Sasi eksi olur kisa devre yapmasi normal

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Muhtemelen bilgisayar veya radyo hafızası için bir yerlerde küçük bir pil daha var, akünün negatif kablosu çıktığında ölçtüğünüz de budur. Pozitifii de bağlayıp çıkardığınızda içerdeki elektronikler dalgayı anlayıp swicth yapıyor.

    Sadece bir tahmin, tam olarak emin olmak için modelin elektrik devre şamasını bilmek lazım.

    Akü söküldüğünde pozitif ve negatif arasındaki direnç sonsuz olmalı. Multimetrenin modeline göre 888.88, 999.99, - -, veya E yazabilir. Çünkü temas, yani kısadevre yoksa direnç sonsuza yakındır. Fakat arada bir batarya varsa, küçük bir saat pili de olabilir bunun aküye gelen 4 ve - kablıolardaki direnci görülebilir.

    Multimetreler direnç ölçerken devreye elektrik veririler. Kendi dirençleriyle kontakt halinde oldukları devrenin direncini karşılaştırarak bulurlar. Hassas devrelerde buna dikat edilmeli. otomobilde problem olmaz fakat elektronik PROM devrelerinde sorun olabilir.




  • Hevesiniz kırılmasın ama elinizdeki ölçü aleti amatör bir ölçü aleti ise sadece fikir verir. Elektrikçi değilseniz veya bu işlerden anlamıyorsanız daha fazla kurcalamanızı tavsiye etmiyorum. Diyelim ki ölçtünüz arızayı buldunuz, tamir edilmesi için elektrikçiye gidip şöyle ölçtüm böyle buldum derseniz bu ustaya hakaret etmek demektir, madem biliyorsun yap o zaman derler.
    Sorunuza gelince;
    Aküye bağlı kabloları söküp kabloların direncini ölçerseniz çok yüksek bir deger görürsünüz-görmeniz gerek. Eğer tavan lambası yanıyorsa, radyo teyp gibi alıcılar çalışıyorsa (hafıza silinmesini önlemek için sürekli bağlı olurlar) araç marka modeline göre bazı elektronik alıcılar sensörler belli zaman peryotlarıyla sistemi kontrol ederler bu gibi durumlarda illa ki farklı degerler görürsünüz. Ayrıca arıza kodundaki yüksek voltaj uyarısı farklı bir arıza bildirimi olması gerekir, akü voltajı düşer ama 14-14,5 volt üstüne de çıkmaz.




  • @adıdı
    Aküye bağlı kabloları söküp kabloların direncini ölçerseniz çok yüksek bir deger görürsünüz-görmeniz gerek.

    @Karbon 12
    Akü söküldüğünde pozitif ve negatif arasındaki direnç sonsuz olmalı. Fakat arada bir batarya varsa, küçük bir saat pili de olabilir bunun aküye gelen 4 ve - kablıolardaki direnci görülebilir.


    Oncelikle herkese tesekkur ederim,
    sanirim konuyu daha iyi anladim ve netlik kazandi.

    biz aracin + ve - uclarindan direnc olcerken multimetre sisteme elektrik yukluyor( Karbon arkadasimizin da dedigi gibi.. ve bu elektrik butun sistem uzerinde uzun bir yolculuk sirasinda cesitli birbirinden farkli goreve sahip elektronik elemanlar/parcalar uzerinde de geciyor ( resistor, transostor,capacitator,cipler, epromlar, say sayabildigin kadar )...

    araba gibi karisik sisteme sahip devreler uzerinde elektrik girisinin negatif ve pozitif kutuplari arasindaki direnci olcerken BIR DIRENC OLCMEMIZ GEREK

    iste insani celiskiye dusurunde tam burasi... arti ile eksi nin temas halinde olmasi bir ariza sebebi olmasi gerekirken ,enerji girisinin direnc olcumunde tam tersi,, sistemin birbiriyle baglantili ve en azindan enerji akisinin saglam oldugunumu gosteriyor ?

    kisadevre ararken o zaman OHM olcmek pekte guvenilir sonuc vermez diyebilirmiyiz ?


    bir ustaya goturup yaptirmak mesele degilde son 3-4 yildan bu yana bu internet sayesinde cok sey ogrendim ve ogrenmek arastirmak bir aliskanlik haline geldi,keske daha once 20 li yaslarda baslasaydim,,.40 dan sonra zor oluyor :)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dirimbox -- 1 Şubat 2017; 4:22:48 >




  • Arabanın bildiğiniz tüm elektriksel alıcılarını ve kapıları kapatın. Akünün kutupbaşının - ucunu takın, + uçtaki ana kabloyu akünün + ucuna değdirip çektiğiniz zaman kıvılcım çıkıyorsa veya çıt çıt sesleri geliyorsa çalışan bir eleman, dolayısı ile enerji akışı var demektir sizin ölçtüğünüz direnç bu sese veya kıvılcıma sebebiyet veriyordur (en basitinden telefon şarj cihazını prize yavaşça takıp çıkarırsanız bu kıvılcım ve sesi duyabilirsiniz). Ama bu durum kısa devre veya yüksek voltaj olarak degerlendirilemez.
  • adıdı kullanıcısına yanıt
    dediginizi yaptim, kabloyu akunun kutub basina degdirdigim zaman kivilcim atiyor. youtube da testlambasi ile elektrik kacagi ile alakali bir video buldum,, akunun ( - ) ucunu cikartiyoruz , kablo ile akunun eksi ( iki eksinin arasina) bir 5watt lamba bagliyoruz...lamba yaniyorsa kacak var...bende yandi..sonra sigortalari tek tek cikardim merkezi kilit ile alakali sigortayi cikardigimda lamba sondu ( sonmedi ama amper cok dustu , radyo standby da oldugu icin az bir amperide o cekiyordu ).
    simdi geldik isin en zor kismina,,,haydi gelde bul hangi kablo nerde kisadevre yapiyor :) en azindan ariza hakkinda kesin bir bilgi sahibi olduk,,,
    arkadaslar hepinize tesekkur ederim..

    son birsey sormak istiyorum,,, arabanin ( icerideki) sigorta kutusundaki sigortalar herzaman + kisimdami bagli olurlar yoksa oyle kesin bir kural yok yerine gore + yerine gore - hatta baglanirlar ?
    benim arabada sigortalarin cogu + sinyale bagli ama bazilarinda - elektrik olctum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: dirimbox

    dediginizi yaptim, kabloyu akunun kutub basina degdirdigim zaman kivilcim atiyor. youtube da testlambasi ile elektrik kacagi ile alakali bir video buldum,, akunun ( - ) ucunu cikartiyoruz , kablo ile akunun eksi ( iki eksinin arasina) bir 5watt lamba bagliyoruz...lamba yaniyorsa kacak var...bende yandi..sonra sigortalari tek tek cikardim merkezi kilit ile alakali sigortayi cikardigimda lamba sondu ( sonmedi ama amper cok dustu , radyo standby da oldugu icin az bir amperide o cekiyordu ).
    simdi geldik isin en zor kismina,,,haydi gelde bul hangi kablo nerde kisadevre yapiyor :) en azindan ariza hakkinda kesin bir bilgi sahibi olduk,,,
    arkadaslar hepinize tesekkur ederim..

    son birsey sormak istiyorum,,, arabanin ( icerideki) sigorta kutusundaki sigortalar herzaman + kisimdami bagli olurlar yoksa oyle kesin bir kural yok yerine gore + yerine gore - hatta baglanirlar ?
    benim arabada sigortalarin cogu + sinyale bagli ama bazilarinda - elektrik olctum.

    Lambanın yanması kısa devre anlamına gelmez, eğer kısa devre olsaydı sigorta atardı lambanyı yakan sigortanın olduğu hatta çalışan bir elektrikli alıcı/modül var demektir. Bu sensör olur, tavan lambası olur, teyp olur hatta çakmaklıktaki şarz cihazı bile olabilir. Merkezi kilite sürekli olarak enerji verilemez anlık olarak çalışır dolayısı ile burada sorun olması ihtimalini eleyin. Çok eksterm bir olay olmadığı müddetçe sigortalar devamlı + hat üzerinde olur (aksi durumu görmedim!!!!!).




  • sigortalar (+) hat üzerindedir, aracın şasesi ise (-) dir. Sigorta kutusu üzerinde sigorta-limitli dirençler vardır. Fazla akım olduğunda erir-atar.

    Kısa devre - sigorta bitirme sebepleri ise genel olarak:

    Sonradan takılan teyp, multimedia cihazlar.

    Sonradan takılan Xenon, balast bağlantıları.

    sonradan takılan ses sistemi, amfi vs.

    Kaza sonrası toplanan araçta kesip biçilen kablolar...
  • Alternatör içindeki voltajı sınırlayan elektronik parçalar arızalanmış olabilir.
    Bu konuda bilgim eksik, baştan bunu belirteyim.
    Zener Diot diye bir devre elemanı var.
    Bu zener diot'un görevi, üzerinde yazan voltaj değeri aşıldığında üzerinden akım geçirmektir.
    Yani 12 voltluk bir zener diot üzerinden 11 volt geçtiğinde açık devredir. Yani devreye paralel bağlandığında hiç bir fonksiyon göstermez.
    Ama motor devri artmaya başladığında alternatör daha fazla voltaj üreteceğinden, örneğin voltaj 14 volta çıktığında zener diot kapalı devre duruma geçer.
    Üzerinden akım geçmeye başlar. Zener diota seri olarak bir direnç bağlıdır. zenerden geçen fazla akım bu dirençte harcanır.
    Böylece sabit 12 volt çıkış alınır.
    Eğer Zener diot arızalıysa motor devrine bağlı olarak voltaj değişmeye başlar. Fazla voltaj üretilir.


    www.nortonownersclub.org
    Alternators & Charging - An Overview | Norton Owners Club
    http://www.nortonownersclub.org/support/technical-support-electrical/alternators-charging-an-overview




  • Direnç ölçme konumunda araçta bir şey ölçmeyin. Multimetreyi yanlış kullanıyorsunuz gördüğüm kadarıyla. Ayrıca gerilim ölçme konumunda multimetrenin problarının multimetre üzerindeki doğru terminale bağlandığından emin olun aksi takdirde ciddi bir kısa devre oluşturabilirsiniz.

    Şu testi yapın size yeterlidir,

    1) Motoru çalıştırın, araçtaki tüm elektrikli aygıtları kapatın. Rölanti devrinde akü kutup başından gerilim ölçümü yapın 13,5-14,4 Volt arası gerilim görmeniz gerekir. Aynı ölçümü birde 4000-5000 devir gibi yüksek devirlerde yapın gerilim 14,4 Voltu çok geçmemelidir.

    2) Motoru çalıştırın, araçtaki tüm elektrikli aygıtları devreye alın. Özellikle kalorifer/klima en yüksek devirde, arka cam ısıtıcı ve tüm farlar devrede olsun. Rölantide kutup başından gerilim ölçümü yapın 13 Voltun altına düşmemelidir. Aynı esnada devri 4000 devir mertebesine yükseltin tekrar gerilim ölçümü yapın.

    Sonuçları buraya yazın tekrar bakalım.

    Saygılar....




  • Bakın çok alakasız gelecek ama geçen aynı hata birebir başıma geldi. Emme manifoldunun gaz kelebeğinden önceki kısımlarını sökmüştüm, tam takmamıştım. MAF ile kelebek arasında bir yer gevşekti. Bu hata geldi. Sensörleri söktüm taktım olmadı. Gevşek olan yeri sıktım, hata düzeldi. Motordan anlarım ama inanın ben de anlam veremedim. Sanırım başka bir uyarıya da bağlı bu kod.
  • msansertekin kullanıcısına yanıt
    arkadaslar hepinize ayri ayri tesekkur ederim, cok verimli bir topic oldu , paylastiginiz birbirinden degerli bilgiler eminim bir cok kisiye yardimci olacak( bircok ustaya bile ) . bu arada bende bos durmadim sizlerin paylasimlari dogrultusunda biraz arastirdim.

    @adıdı arkadasimizin dedigi cok dogruymus ,- kutublarin arasina konan lambanin yanmasi kacak testinin 100% dogru olduguna yonelik kabul gormus yanlis bir kanaat var.( bazi ustalar bile bunu kullaniyor ) ama burda unutulan en onemli nokta ise aslinda biz akuden cekilen akimi olcuyoruz
    zaten aku hicbir baglantisi olmasa bile kendini boasaltiyor.yada bazi standby cihazlar akim cekiyor.burda anahtar kelime 50 mili amper. 50mA den yukari bir akim olctugumuzde o zaman kacak ihtimali soz konusu.lambanin her yanmasi kacak vardir demek degil.

    ve aslinda kacak olan yerde sigortanin saglam kalmasida pek mumkun degil..breadboard uzerinde 9 voltluk lamba ile denedim,,kucucuk pil bile nerdeyse kabloyu eritiyordu..enerji tamamen isiya donusuyor ve voltajda 0 dusuyor

    bugun arabanin sigortalarini yeniden olctum bir cok sigorta gercekten de negatif hat uzerine bagli. ama bu sigortalar araba calistiginda yada kullanici tarafindan bazi switch ler aktif edildiginde ( mesela plaka lambasi,farlar,) o zaman roleler araciligiyla pozitif hat uzerine geciyorlar,yani sadece calistiklari zaman pozitif sinyale baglaniyorlar.
    ben nerdeyse sase ile elektrik hattinin birbirine temas halinde olduklarina o yuzden negatif sinyal olctugume inanmistim.. var olmayan bir kisadevrenin pesinde gencligim gidecekti :)
    kural : sizlerinde belirttiginiz gibi sigortalar POZITIF hat uzerine bagli( cok istina bir kac durum haric)

    @C4_1400 arkadasimizin verdigi bilgi cok degerli ve aracta yuksek voltaj olcumu yapildiginda bakilacak ilk yerlerden birisi dinamo regulotoru ve icindeki o diyot. basima gelmedi ama eminim tamiride mumkundur. en azindan komple dinoma degistirmeden once gozden gecirebilecek bir secenek.

    @ Kerosen arkadasimiz sag olsun beni bir dalginliktan kurtardi, ben sadece araba calismadan aku baslari ve dinamodan direk akuye olcum yapmistim ama eksik bir olcum .
    uzatma kablosuyla multimetreyi yanima aldim :
    araba stop halindeyken aku : 12.72 volt veriyor
    marsa bastigimda : 10.80 volta dusuyor ( cok fena bir rakam olduguna emin degilim ama voltajin dusmeside guzel degil)
    araba rolantide calisirken voltaj 14.36 Voltta da sabit
    farlar kalorifer ( hersey ) acikken 14.00 voltta seyrediyor
    aku super olmasada iyi gibi gorunuyor, dinamonun duzgun calistigindan eminim,,

    @msansertekin arkadasimiz fikirlerime tercuman oldu :) artik kisa devreden yada yuksek voltajdan suphelenmiyorum,( sag uzun far lambasi kaldi onuda eledikten sonra, sag uzun yanmiyormus, ya lamba bozuk yada orda kisadevre olabilir)
    bir yabanci forumda okudum ayni hata kodlarini alan biriside sonunda sorunu maf sensorune bagli vakum hortumundaki delikte bulmus. zaten arabanin cekisinin dusmesi teklemeside benim aklima ilk once hava+benzin+ateslesme uclusunu getirdi ama yuksek voltaj kodu kafami karistirdi. ve ayrica bu kodu vagcom ile silmekte mumkun degilmis, kalici bir kod

    ilk firsatta gaz kelebegi dahil hepsini sokecegim..hortumlara sensorlere baglantilarina bakacagim,,, aliexpresten vagcom 15.7 almistim parasini cikardi..ariza okutmak gaz kelebegini yeniden programlamak bayagi bir paradir? kac lira bilmiyorum ama ? kedi kopek yemeseler bu cinlileri daha cok sevecem :)

    dostlar hepiniz sag olun var olun,bir kez daha hepinize ayri ayri tesekkur ediyorum, ben cok bilgilendim eminim sayenizde bu topic bir cok kisininde sorununu cozecek.




  • Testi birde gaz vererek tekrarlayın, 2.maddede belirttiğim gibi. 14,4 Volt üzerine çıkmamanız lazım.



    Marş anında gerilim düşer bu çok normaldir. Akü testide böyle yapılır zaten. Akü kapasitesinin 3 katı akım (60 Ah aküden 180 Amper) çekilir aküden yüklemeli voltmetre ile eğer gerilim 10 Voltun altına düşmüyorsa akü kullanılabilir durumdadır. Marş anında da zaten ilk anlarda 100-200 Amper mertebesinde akım çekilir bu nedenle gördüğünüz değer normaldir.



    Saygılar....

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Kerosen kullanıcısına yanıt
    2.maddedeki gibi herseyi actim 4000-4500 devirde 14.02 (..04) volt arasinda seyrediyor 14.4 cikamadi,sebebi sanirim asagidaki problemden kaynakliyor.

    arkadaslar galiba sorun cozuldu. spray sisesi ile araba calisirken motorun ustune buji kablolarina biraz su puskurttum..
    1 numarali silindirdeki kablo buji odasinin kenarina kivilcim atiyor..daha once ilk olarak buji ve kablolarada bakmistim ama gunduz gorulmesi mumkun olmayan kucucuk bir yirtik var ( dipte bujinin basinda ) anlasilan motor bloguna sicrayan bu akim arac beyni tarafindan bir sekilde yuksek voltaj olarak olculuyor..aracin teklemeside gayet normal. ariza kodlarinda motor sicaklik sensoru ile yuksek voltaj hatasini vermesi bizi yanlis yonlendirdi...
    biraz once denemek icin kabloyu kalin tabaka izole bant ile bantladim,,,teklemesi fark edilecek kadar azaldi,,yarin kabloyu degistirecegim. vakum hava sisteminide gozden gecirecegim.
    igne ucu kadar bir yirtigin yaptigi ise bak, kucuk ama marifeti buyuk oldu.hem yordu hemde sayesinde sizlerin paylastigi birbirinden degerli bircok bilgileri ogrenme sansini buldum...

    hepinize ayri ayri bir kez daha tesekkur ediyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dirimbox -- 6 Şubat 2017; 1:59:4 >




  • Alternatör taş gibi sağlam.



    Saygılar...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Rehber niteliginde konu olmuş yıllar sonra bana da yol gösterdi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.