Şimdi Ara

aracın ağırlığının virajda yere basmaya etkisi (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
48
Cevap
2
Favori
6.984
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • Hocam "cahiller yazmasın y.l mezunuyum, o sebepten biçoğunuzun söylediği bana abest" diyosunuz ama daha dün sürtünme katsayısının ağırlıkla orantılı olarak değiştiğini söylüyodunuz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Tollerance -- 1 Nisan 2016; 0:22:22 >
  • Çok net tek kelime ağırlık arttikca ağırlık merkezi çok değişmediği için viraj kabiliyeti çok etkilenmez.

    Misal agirliktan dolayı a.m. yere daha yakin konumlandırılmış olsaydı işler değişebilir di. Zaten bunu adaptif süspansiyon ve Elektronik alcaltma ile kismen başardılar. Ancak çok büyük katki olmadığı icin gereksiz bir sistem.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ağırlık doğrudan etkilidir fakat merkez kaç kuvvetide ağırlıkla doğru orantılı olduğundan bir etkisi yokmuş gibi düşünülebilir

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Kütlenin etkisi aracın virajdaki tepkisi ile uyumlu olursa o araç virajda daha rahat hissettirir. Aracın ağırlık merkezi yüksek ise üst taraf dış kısma doğru daha fazla yatar, dengesizlik olur. Kamyon ile arabayı düşünün işte. Arabaların ağırlık merkezinin yüksekliği 1 metre ya var ya yok. Kamyonlarda ise bu 2-3 metreye kadar yük durumuna göre değişebiliyor. Yerle araç arasında tekerlerdeki sürtünme de çok fark etmediği sürece olay aracın üretimi ve tasarlanması sırasındaki teknolojiye, hesaplara bakıyor. sürtünme katsayısı 1.5 ise atıyorum, o değer 1.2 veya 1.80 olur yollarda. Aracın amortisörleri aracı düz ve stabil tutabiliyorsa veya bunun için fark yaratıyorsa siz oluşan şeyi tehdit veya olumsuzluk olarak algılamıyorsunuz. Ama kamyonlarda öyle değil. Çünkü ister istemez bir savrulma oluyor ve bunu tamamen kontrol etmek çok zor. Bunu da aracın içindekiler tehdit, olumsuz durum olarak algılıyor ve kötü diyor. Yoksa Mercedes veya BMW veya Bentley fark etmeksizin bütün araçlara aynı fizik kuralları etki ediyor. Kimisinin lastiği kimisinin ağırlık merkezi kimisinin amortisörü kimsinin ise sürüş kontrol sistemi ve direksiyon tepkileri sebebiyle daha olumlu hissediliyor. 3 tonluk Bentley de Maybach da savruluyor ama tekerlerin dönüşleri, açıları savrulmayı minimize etmek için değişiyor, güç değişken olarak aktarılıyor, amortisörler yatmayı daha az hissettirecek şekilde hareket ediyor, koltuklar daha rahat vs. Sonuç? Kalas gibi üretilen sümbüldeki tırsmadan eser yok.




  • Bir sürü etmen var;

    -Lastikler
    -Süspansiyon
    -Yükseklik
    -Ağırlık dağılımı
    -Aks ve dingil mesafesi v.s.

    durumlar değişir kısacası ancak standart araçlarda belli bir ağırlığın üstünde mortingen ştrayze olur.Aşağıdaki video konu kilit üye ban niteliğindedir :D

    https://www.youtube.com/watch?v=-ufbc2Ai1yE
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Huseyin-ZST

    Doğru değil. Çünkü eylemsizlik kanunu yok varsayıyorsunuz.

    Aracınızın direksiyonunu çevirdiğinizde, 1300 kiloluk bir kütle direksiyonu çevirmeden önceki yöne doğru devam etmek istiyor. Bunu engelleyen ise lastiklerin sürtünme kuvveti.

    Araba ağırlaştıkça önceki yöne doğru uygulanan kuvvet artar. Bu da arabanın daha erken kaymaya başlaması anlamına gelir.

    --------------------------------

    Ancak, ağırlık arttıkça lastiklere olan basınç da arttığı için bu ikisi birbirini bir miktar götürür. Ama sonuçta, araç iyi bir geometriye sahip olan iki eş araba arasında hafif olan daha iyi yol tutar.

    Spoiler gibi bir merete ihtiyaç duymalarından bunu anlayabilirsiniz. Araca ağırlık yüklemeden arabanın yere basışını arttırmak istedikleri için spoiler kullanırlar.

    --------------------------------

    Super-spor arabaların bir kısmı aşırı ağır, bir kısmı aşırı hafiftir. Aşırı ağır araçlarda devasa lastikler kullanarak aracı yolda tutmaya bakarlarken, aşırı hafif araçlarda böyle sorunlar yoktur.

    En iddialı pist araçları olarak F1'i alacak olur isek, hafif arabanın daha iyi yol tutacağını göstermiş oluruz sanırım. Aynı şekilde WRC arabaların da hafif olmasına özen gösterilir. WRC'de bütün mesele viraj almak zaten.

    --------------------------------

    Burada çok fazla faktör var. Aracın ön ve arka takımının geometrisi, lastikler, ön/arka ağırlık dağılımı, ağırlık merkezinin ne kadar aşağıda olduğu, arabanın aerodinamiği, varsa spoiler'ın yere basma etkisi ilk aklıma gelenler... Bunlarla oynayarak ağır bir arabanın hafif bir arabadan daha iyi yol tutması tabii ki sağlanabilir. Ancak, hafif araçla ağır araç arasında, iki araba da maksimum yol tutuş için en ufak detay atlanmadan, maliyet kısmadan özenle hazırlanmışsa, hafif araç daha iyi yol tutacaktır.

    Ancak gündelik araçlarımızla bunu gözlemleyemeyiz. Çünkü yukarıda saydığım faktörler her arabada değişir.

    --------------------------------

    Son olarak: Hafif arabanın genel olarak avantajı olmakla birlikte, sekme etkisi konusunda bir dezavantaja sahiptir. Hafif araba bozuk yolda daha kolay kopma yaşar. Bozuk yoldaki tümsekler, çukurlar hafif arabanın yer ile olan temasını daha kolay keser. Bu genelde WRC'de pilotların kaza yapma sebebidir.

    1. teorinizde haklı olmadığınız düşünmekteyim çok hafif araba virajda g kuvvetine daha çabuk yenilir aynı şekilde çok ağır arabada öyle. gündelikte en ideal ağırlık 1320 kg ile 1480 kg dir.

    2. teorinize katılmakla beraber yol tutuşda en ufak 1 liralık iş bile etkendir.

    3. teoride ise f1 araçların belirli bir kurallar dahilinde üretildiğini unutmayalım yok herkes farklı ağırlık üzerinde farklı sonuçlara ulaşacaktır. wrc yarışlarında hafifletilmiş araçların viraj çıkışlarında maximum hızlanma için hafifletilmektedir. virajı dönme ile kesinlikle alakalı bir durum yoktur. zaten viraj dönüşleri ağırlıklı olarak el freni çekilerek arabanın arkası attırılmak suretiyle dönüş yapılmakta bu ağırlıkla ilgili bir durum değildir. bunun devamındaki hız kaybını maximum seviyeye en kısa zamanda çıkarabilmek için hafifletme yoluna gidilmektedir. aracı istediğiniz kadar ağırlaştırın veya hafifletin g kuvvetine karşı uygulayabileceğiniz kuvvet bellidir üstüne çıkamazsınız.

    4. teorinize katılmaktayım. dediğim gibi 1 liralık işlem bile etkendir. faktördür.




  • gOkO kullanıcısına yanıt
    Bu videonun üzerine bisey söylemeye gerek yok :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: iyigun

    quote:

    Orijinalden alıntı: By_KeReMM





    Arkadaş güzel kaynak bulmuş buraya koymuş, burada tüm soruların yanıtları var,

    kütle, ağırlık, ivme, yanal kuvvet, sürtünme kuvveti, bunları karıştırmayın arkadaşlar

    Alıntıları Göster
    Bunun gibi lise öğtrenim düzeyine anlatılan kitaplarda dikkat ederseniz konu anlatılırken çok fazla kabul olur.Atıyorum havanın sürtünme kuvveti,aracın ataleti,aracın dingil mesafesi vs bir sürü etmen söz konusudur.Dolayısıyla bu tarz lise uygulamalarına bakarak gerçek hayatta kesin hüküm vermek yanlıştır.Araç ağırlaştıkça tekerlerdeki sürtünme de artar.Ancak aynı zamanda aracın ataleti de artacaktır.Eğer ağırlık merkezini değiştirmeme gibi bi durum söz konusu olursa araç daha kötü yol tutacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hearthland -- 20 Şubat 2019; 0:42:12 >




  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.