Şimdi Ara

aracın ağırlığının virajda yere basmaya etkisi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
48
Cevap
2
Favori
6.980
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Beyler konu baya bir uzadı ben aracın ağırlığının yere basma kuvvetine etki edeceğini ve bir aracın ağırlık merkezi kaymadığı sürece ağırlığı arttığında virajda daha iyi yol tutacağını iddaa ediyorum...

    Aksini düşünenler var onlar için hodri meydan diyorum...Konu çünkü çok uzadı artık... Ağırlığın araca etkisi olmadığı gibi bir muhabbeti sonlandırmak gerekir diye düşünüyorum...

    Benim aracın ebatlarına en yakın ve hafif araç clio 4 ...

    bu arada aracımın bilgileri

    aks mesafesi 1470 mm
    dingil mesafesi 2585 mm
    ağırlık 1240kg

    clio 4

    aks mesafesi 1500 mm
    dingil mesafesi 2589 mm
    ağırlık 1071 kg

    Bir yere vurmanız halinde mesuliyet kabul etmiyorum onuda belirteyim...







  • Doğru değil. Çünkü eylemsizlik kanunu yok varsayıyorsunuz.

    Aracınızın direksiyonunu çevirdiğinizde, 1300 kiloluk bir kütle direksiyonu çevirmeden önceki yöne doğru devam etmek istiyor. Bunu engelleyen ise lastiklerin sürtünme kuvveti.

    Araba ağırlaştıkça önceki yöne doğru uygulanan kuvvet artar. Bu da arabanın daha erken kaymaya başlaması anlamına gelir.

    --------------------------------

    Ancak, ağırlık arttıkça lastiklere olan basınç da arttığı için bu ikisi birbirini bir miktar götürür. Ama sonuçta, araç iyi bir geometriye sahip olan iki eş araba arasında hafif olan daha iyi yol tutar.

    Spoiler gibi bir merete ihtiyaç duymalarından bunu anlayabilirsiniz. Araca ağırlık yüklemeden arabanın yere basışını arttırmak istedikleri için spoiler kullanırlar.

    --------------------------------

    Super-spor arabaların bir kısmı aşırı ağır, bir kısmı aşırı hafiftir. Aşırı ağır araçlarda devasa lastikler kullanarak aracı yolda tutmaya bakarlarken, aşırı hafif araçlarda böyle sorunlar yoktur.

    En iddialı pist araçları olarak F1'i alacak olur isek, hafif arabanın daha iyi yol tutacağını göstermiş oluruz sanırım. Aynı şekilde WRC arabaların da hafif olmasına özen gösterilir. WRC'de bütün mesele viraj almak zaten.

    --------------------------------

    Burada çok fazla faktör var. Aracın ön ve arka takımının geometrisi, lastikler, ön/arka ağırlık dağılımı, ağırlık merkezinin ne kadar aşağıda olduğu, arabanın aerodinamiği, varsa spoiler'ın yere basma etkisi ilk aklıma gelenler... Bunlarla oynayarak ağır bir arabanın hafif bir arabadan daha iyi yol tutması tabii ki sağlanabilir. Ancak, hafif araçla ağır araç arasında, iki araba da maksimum yol tutuş için en ufak detay atlanmadan, maliyet kısmadan özenle hazırlanmışsa, hafif araç daha iyi yol tutacaktır.

    Ancak gündelik araçlarımızla bunu gözlemleyemeyiz. Çünkü yukarıda saydığım faktörler her arabada değişir.

    --------------------------------

    Son olarak: Hafif arabanın genel olarak avantajı olmakla birlikte, sekme etkisi konusunda bir dezavantaja sahiptir. Hafif araba bozuk yolda daha kolay kopma yaşar. Bozuk yoldaki tümsekler, çukurlar hafif arabanın yer ile olan temasını daha kolay keser. Bu genelde WRC'de pilotların kaza yapma sebebidir.
    Son kullanıcı için üretilmiş sıradan arabalarla bunu gözlemleyemezsiniz. Çünkü sıradan arabalarda basit bir denklem var. Para-çokomel.

    Sıradan araba paranızın karşılığını verir. Ne kadar çok para verirseniz, araba o kadar büyür, donanımı artar, torsiyon amortisörden kurtulursunuz, lastik ebatlarınız büyür... Tüm bunlar olurken araba da ağırlaşır. Ve insanlarda "ağır araba daha iyi yol tutar" yanılgısı oluşur.

    Doğrusu ise, "Yol tutuş için iyi planlanmış araba daha iyi yol tutar." olmalıdır.

    Ancak örnek verecek olur isem, 18" jantlı Z4 2.0, Z4 3.0'dan (bu zaten 18"'den başka seçenek sunmuyor) daha iyi yol tutar. Biri 1050 kilodur, diğeri 1200 kilodur.
    sissil s kullanıcısına yanıt
    S sissil demiş ki;
    Mesajı Yerinde Gör
    quote:

    Orijinalden alıntı: sissil

    Bu söylediğinizi şekil çizin formülle ispatlayın...

    Yok ben ispatlayamıyorum diyorsanız getirin bir araç deneyelim...

    Ben aynı aracın ağırlığının artmasından bahsediyorum siz konuyu dağıtıyorsunuz...

    sen lisede fizik okumadın sanırım. merkezkaç kuvveti diye birşey var. iddia edilecek birşey yok. fiziksel kanun zaten.
  • Doğru değil. Çünkü eylemsizlik kanunu yok varsayıyorsunuz.

    Aracınızın direksiyonunu çevirdiğinizde, 1300 kiloluk bir kütle direksiyonu çevirmeden önceki yöne doğru devam etmek istiyor. Bunu engelleyen ise lastiklerin sürtünme kuvveti.

    Araba ağırlaştıkça önceki yöne doğru uygulanan kuvvet artar. Bu da arabanın daha erken kaymaya başlaması anlamına gelir.

    --------------------------------

    Ancak, ağırlık arttıkça lastiklere olan basınç da arttığı için bu ikisi birbirini bir miktar götürür. Ama sonuçta, araç iyi bir geometriye sahip olan iki eş araba arasında hafif olan daha iyi yol tutar.

    Spoiler gibi bir merete ihtiyaç duymalarından bunu anlayabilirsiniz. Araca ağırlık yüklemeden arabanın yere basışını arttırmak istedikleri için spoiler kullanırlar.

    --------------------------------

    Super-spor arabaların bir kısmı aşırı ağır, bir kısmı aşırı hafiftir. Aşırı ağır araçlarda devasa lastikler kullanarak aracı yolda tutmaya bakarlarken, aşırı hafif araçlarda böyle sorunlar yoktur.

    En iddialı pist araçları olarak F1'i alacak olur isek, hafif arabanın daha iyi yol tutacağını göstermiş oluruz sanırım. Aynı şekilde WRC arabaların da hafif olmasına özen gösterilir. WRC'de bütün mesele viraj almak zaten.

    --------------------------------

    Burada çok fazla faktör var. Aracın ön ve arka takımının geometrisi, lastikler, ön/arka ağırlık dağılımı, ağırlık merkezinin ne kadar aşağıda olduğu, arabanın aerodinamiği, varsa spoiler'ın yere basma etkisi ilk aklıma gelenler... Bunlarla oynayarak ağır bir arabanın hafif bir arabadan daha iyi yol tutması tabii ki sağlanabilir. Ancak, hafif araçla ağır araç arasında, iki araba da maksimum yol tutuş için en ufak detay atlanmadan, maliyet kısmadan özenle hazırlanmışsa, hafif araç daha iyi yol tutacaktır.

    Ancak gündelik araçlarımızla bunu gözlemleyemeyiz. Çünkü yukarıda saydığım faktörler her arabada değişir.

    --------------------------------

    Son olarak: Hafif arabanın genel olarak avantajı olmakla birlikte, sekme etkisi konusunda bir dezavantaja sahiptir. Hafif araba bozuk yolda daha kolay kopma yaşar. Bozuk yoldaki tümsekler, çukurlar hafif arabanın yer ile olan temasını daha kolay keser. Bu genelde WRC'de pilotların kaza yapma sebebidir.




  • Son kullanıcı için üretilmiş sıradan arabalarla bunu gözlemleyemezsiniz. Çünkü sıradan arabalarda basit bir denklem var. Para-çokomel.

    Sıradan araba paranızın karşılığını verir. Ne kadar çok para verirseniz, araba o kadar büyür, donanımı artar, torsiyon amortisörden kurtulursunuz, lastik ebatlarınız büyür... Tüm bunlar olurken araba da ağırlaşır. Ve insanlarda "ağır araba daha iyi yol tutar" yanılgısı oluşur.

    Doğrusu ise, "Yol tutuş için iyi planlanmış araba daha iyi yol tutar." olmalıdır.

    Ancak örnek verecek olur isem, 18" jantlı Z4 2.0, Z4 3.0'dan (bu zaten 18"'den başka seçenek sunmuyor) daha iyi yol tutar. Biri 1050 kilodur, diğeri 1200 kilodur.
  • Bu söylediğinizi şekil çizin formülle ispatlayın...

    Yok ben ispatlayamıyorum diyorsanız getirin bir araç deneyelim...

    Ben aynı aracın ağırlığının artmasından bahsediyorum siz konuyu dağıtıyorsunuz...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sissil -- 31 Mart 2016; 10:01:00 >
  • Git tenha bir yolda kendine bir viraj seç.Önce tek başına max süratte dön sonra yanına 4 arkadaşını alıp dön hangisinde rahat dönüyorsun dene kendin bul sonucu.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: sissil

    Bu söylediğinizi şekil çizin formülle ispatlayın...

    Yok ben ispatlayamıyorum diyorsanız getirin bir araç deneyelim...

    Ben aynı aracın ağırlığının artmasından bahsediyorum siz konuyu dağıtıyorsunuz...

    Sen şekil çizip formülle ispatladın mı ki, biz senin için şekil çizelim.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hepsi yalan. Virajlarda aracın ağırlık merkezine göre bir merkezcil ivme olur, kütleden bağımsızdır. İster 10 ton ister 900 kilo olsun fark etmez. Fizik kuralı. Daha yüksek sürtünme katsayısı olan bir lastik kullanmak işe yarayabilir. Veya daha yavaş girmek. Yoksa kütle ile alakalı bir şey yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Hafif Virajda Fren Sorunu ?
    6 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • Yere basma kuvveti (ya da aracın yere uyguladığı kuvvet) zaten = araç ağırlığı*yerçekimi ivmesidir.
    Basit fizik gözüyle bakarsak ağırlık arttıkça virajlarda etkiyen merkezkaç kuvveti de artar.
    Dolayısıyla ağırlık arttırmanın bu basit fizik kuralı çerçevesinde yol tutuşu iyileştirmeye etkisi olmaz görünüyor.

    Ancak gerçek dünya bu kadar basit değil. Çok fazla değişkenin olduğu bir ortam var dışarıda.
    Araçların süspansiyon dizaynından tutunda lastik deseni ve hamuruna kadar bir çok etken var.

    Örneğin bir pickup araç yük taşımak üzere dizayn edilmiştir. Süspansiyon geometrisi yüklü duruma göre dizayn edilmiştir.
    Bu araçların arkadan çekişli olması da çok büyük etkendir. Kasası boşken virajda gaza basarsanız arka taraf kontrolden çıkar.
    Bu nedenle bu araçları boş olarak kullanan kişiler arkaya ağırlık koyarlar.
    Bu sizin savınızı destekliyor.

    Ama benzer şekilde bir ağırlığı önden çekişli bir sedan araçta yaptığınızda ağırlığın olumsuz etki yarattığını görürsünüz.
    Aracın geometrisi bozulur. Mesela dik bir yokuşu boşken rahat çıkarken, arkada bir yük olduğu durumda patinaja düşmeye başlar.
    Veya virajda kafadan kaymaya başlar.

    Formula araçları ise bunu izah etmek için mükemmel bir örnektir.
    Her tarafı aracı yere basmak için gerekli kanatlar ile donatılmış bir araç.
    O kanatlar olmasa o hızda o virajları dönmesi mümkün değil.
    Kanatlar yüksek hızlarda aracın ağırlığı kadar bir ilave kuvvet ile aracı yere bastırıyor.
    Araç 600 kg ise yere sanki 1.200 kg gibi basar.
    Ama viraja geldiğinde merkezkaç kuvvet kütleye baktığından 600 kg'a karşılık gelen bir kuvvet oluşur.
    Eğer tam o anda, virajın en sert yerinde bir sihir yapsak ve kanatlar yok olsa ve yerine 600 kg'lık bir ağırlık gelse, araç sizce nasıl davranır?

    a) Hiçbir şey olmamış gibi yoluna devam eder.
    b) Daha iyi yol tutar.
    c) Yoldan kopar ve pist dışına savrulur.
    d) Hiçbiri.

    Ben c diyorum.




  • orktas O kullanıcısına yanıt
    şekil çizemiyorsan deneyelim diyorum okumanda mı yok anlamanda mı?

    ikisine yapamıyorsan ne yapacaksın ? susacaksın...
  •  aracın ağırlığının virajda yere basmaya etkisi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • hocam dün arkadaşlar bunu paylaştı eywallah formül tamam aşağıda

    v2 = k . g. r yazıyor....

    şimdi atıyorum hesap yapmaya kalksak

    V= 100 km/s
    g=9.8 m/s2
    r= 1000 m = 1km
    k = ?????

    k katsayısını açalım diyorum çünkü buradada iki yüzeyin birbirine olan kuvveti ile oran bulunuyor...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sissil -- 31 Mart 2016; 11:13:53 >
  • Talismanda mesela arka tekerler de 35 derece açı ile dönebiliyor güzel özellik

    porche dede bu özellik vardı sanırım 911 lerde
  • Hem cahil, hem arıza .
    Bırakın pili bitene kadar dönsün dursun...
  • dostum r orada kurp yarı çapı ... şerit genişliği ile ne alakası var .. genel kural zaten r dairenin yarı çapı değilmidir ?

    Sanırım orada bir hata yapıyorsun tekrar bak istersen... 1000 lik kurb baya büyük sanırım bu arada karayolları tasarım el kitabından bir bilgi paylaşayım...

    Bu arada sizin formül gene tutmuyor niye diyeceksiniz çünkü 20 km üzeri tasarlanan bütün kurblarda yani sizin virajın iç kısmı ile dış kısmı arasında yükseklik varkı var bunada dever deniyor...

    Yani sizin formülü tekrar revize etmeniz lazım merkez kaç kuvvetini yere dik hesaplama işlemi yanlış çünkü asfaltta eğim var...

    Hocam lafım sana değil yanlış anlama ama kafası basmayan gereksiz insanlar yorum yazmasın...
    Bu mesaja eklenen görseller:

     aracın ağırlığının virajda yere basmaya etkisi




  • sissil S kullanıcısına yanıt
    hocam eğim var diyorsanız iş değişiyor
    orada formül v2=g.r.tanθ
  • m.V^2 / R

    Yani ağırlık arttıkça yanal ivme artar. Yani araç daha çok savrulur. Sencesi bencesi yok bunun.

    m.g

    Ağır araba yere daha sağlam basar doğru. Ama bu ağırlık virajda dezavantaj olur. O yüzden spor araçlar hafif ama hızlandıkça yere basma kuvveti artacak şekilde tasarlanır.

    Çünkü yanal ivme yana, yerçekimi ivmesi aşağı etki eder. Aralarında 90 derece var. Sonuç olarak düzlemleri farklı. Birbirini dengeleyemez bunlar. Topla çıkar yapılamaz.

    Ağır araba daha iyi viraj alsaydı kanat denen parça icat edilmezdi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DolceVita. -- 31 Mart 2016; 12:24:45 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Aslinda agirligin degilde agirlik merkezinin yere yakinligi daha buyuk etmen.

    Yani ilk olarak agirlik merkezinin yere yakinligi ikinci olarak agirligin hafif olmasi diyebiliri.

    Ince hafif ama 2 transporter boyunda bir arac dusunun hafif olmasi ona hicbir avantaj getirmez viraja girdiginiz anda savrulur gider. Cunku yatma egilimi gosterir.

    Ancak yere yakin 2 tonluk bir ferrariyi dusunun ne kadar avantajli.

    Bizim crv 2 tona yakin ancak 2002 civic den her crv ye gecip ilk viraja girişimde bir korku alir beni. Burada 1050 kg lik civic crv ye gore cok cok avantajli.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yalnız F1 araçlarında olay biraz farklı. Ön ve arka rüzgarlıklar ile Downforce sağlanarak araç ağırlığı 2 katıymış gibi bir etki oluşturuluyor.
  • formülde kütleleri yok ettiniz ağırlığın hiçbir önemi yok dediniz... ozaman ağırlık araçların virajda yol tutmaları için negatif bir etken değil demekki sonuç bu mu çıkıyor ?

    ozaman downforce ne alaka oluyor ? ağırlığın önemi yoksa nasıl olsa formülde uçup gidiyor...

    bazı arkadaşlar konuyu tam anlamamış ilk yazıyı okursanız aynı araçtan bahsediyoruz ...

    yüzde 63 ön yüzde 37 arka denge noktasında sabit kalacak şekilde araca 100 kg ilave yük getirilecek...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: sissil

    Bu söylediğinizi şekil çizin formülle ispatlayın...

    Yok ben ispatlayamıyorum diyorsanız getirin bir araç deneyelim...

    Ben aynı aracın ağırlığının artmasından bahsediyorum siz konuyu dağıtıyorsunuz...

    sen lisede fizik okumadın sanırım. merkezkaç kuvveti diye birşey var. iddia edilecek birşey yok. fiziksel kanun zaten.
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.