Şimdi Ara

Diferansiyel ve çekiş hakkında soru

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
0
Favori
10.075
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Herkese meraba, bir sorum olacak.

    - Önden çekişli bir araç düşünelim, bu aracın sol ön lastiğini kaldıralım, sağ ön lastik yere bassın, arabayı kaldırmayı denersek araç hareket edermi yoksa tüm güç havadaki boşa dönen lastiğemi gider?
    - Eğer güç havadaki lastiğe gidiyorsa bunun sebebi nedir? Ayna mahruti denen aksam mı bunu sağlıyor? Tam tersi yer ile teması olan lastiğe iletilmesi gerekmezmi?
    - Günümüz arabalarında(önden çekişli), direksiyonu sağa tam çevirirsek ve hareket edersek, sol ön lastik, sağ öne lastiğe göre daha fazlamı dönüyor, yoksa ikiside aynı mı döndürülüyor?

    Teşekkürler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-1E1FC651D -- 13 Mart 2012; 14:05:57 >



  • Güzel sorular. Cevabı biliyorum. Ama ifade edemiyorum. Terimleri bilmiyorum. Takipteyim.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-1E1FC651D

    Herkese meraba, bir sorum olacak.

    - Önden çekişli bir araç düşünelim, bu aracın sol ön lastiğini kaldıralım, sağ ön lastik yere bassın, arabayı kaldırmayı denersek araç hareket edermi yoksa tüm güç havadaki boşa dönen lastiğemi gider?
    - Eğer güç havadaki lastiğe gidiyorsa bunun sebebi nedir? Ayna mahruti denen aksam mı bunu sağlıyor? Tam tersi yer ile teması olan lastiğe iletilmesi gerekmezmi?
    - Günümüz arabalarında(önden çekişli), direksiyonu sağa tam çevirirsek ve hareket edersek, sol ön lastik, sağ öne lastiğe göre daha fazlamı dönüyor, yoksa ikiside aynı mı döndürülüyor?

    Teşekkürler.
    Güç havada boşa dönen tekerleğe aktarılır. Gaza fazla ve aniden basarsanız sehpadan düşebilir ama.

    Bunun nedeni diferansiyel mekanizmasıdır. Diferansiyel hareketi direncin çok olduğu yerden alır az olan tarafa verir. Burada hareket keliesi önemli. Hareketin olduğu yerde enerji, enerjini olduğu yerde de güç vardır. Sürtünmeler farklı olduğunda konu güç hesaplarına gelir. Her ayna-mahruti diferansiyel değildir. Büyük dişlilere ayna deniliyor (sun gear).

    Önden çekişli arabalarda da arkadan çekişliler gibi dışardaki tekerlek daha büyük bir çap çizer ve daha fazla döner.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12


    Güç havada boşa dönen tekerleğe aktarılır. Gaza fazla ve aniden basarsanız sehpadan düşebilir ama.

    Bunun nedeni diferansiyel mekanizmasıdır. Diferansiyel hareketi direncin çok olduğu yerden alır az olan tarafa verir. Burada hareket keliesi önemli. Hareketin olduğu yerde enerji, enerjini olduğu yerde de güç vardır. Sürtünmeler farklı olduğunda konu güç hesaplarına gelir. Her ayna-mahruti diferansiyel değildir. Büyük dişlilere ayna deniliyor (sun gear).

    Önden çekişli arabalarda da arkadan çekişliler gibi dışardaki tekerlek daha büyük bir çap çizer ve daha fazla döner.

    Yanıtınız için teşekkürler hocam, dışarıdaki tekerlek daha büyük bir çap çizer ve döner orası doğrudur fakat diferansiyel onuda ayarlıyormu yani sağa veya sola dönüşlerde diferansiyel sağ veya sol lastiği daha fazla çevirme gibi bi mekanizması varmı?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Halleluja

    Yanıtınız için teşekkürler hocam, dışarıdaki tekerlek daha büyük bir çap çizer ve döner orası doğrudur fakat diferansiyel onuda ayarlıyormu yani sağa veya sola dönüşlerde diferansiyel sağ veya sol lastiği daha fazla çevirme gibi bi mekanizması varmı?

    rica ederim,

    Diferansiyel tam olarak bu iş için var. Diereksiyonla çizilmek istenilen çapın gerektirdiği kadar ve oranlı bir şekilde bir tekerleği yavaşlattığı kadar diğerini daha fazla döndürür. Sürtünmeler farklı, motor güçleri fazla olduğunda diferansiyel hata yapar, bir taraf patinaja düşer ama bunlara dönüşteki doğru geometri için katlanıyoruz.

    Diferansiyel olmadığında dönüş sırasında sabit bir çekiş aksında iki taraftaki tekerleklerde farklı yönlerde sürtünmeler oluşur bu da yol tutuşunu çok karasız bir hale getirirdi, büyük güç kayıplarına neden olurdu. İlk arabalarda bu nedenle tek taraftaki tekerleğe güç aktarılıyordu.




  • Ben tam tersini biliyordum.
    Diferansiyel gücü boşa dönenden alıp sürtünmenin fazla olduğu yere aktarır zannediyordum.
    Mantığı da şuradan kuruyordum.
    Kışın tek teker buzda kalırsa ve basmaya devam ederseniz, diferansiyel gücü buzda boşa dönen tekerlekten alır sürtünmenin olduğu tekerleğe verir ve böylece araba gider zannediyordum?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kubilay S.

    Ben tam tersini biliyordum.
    Diferansiyel gücü boşa dönenden alıp sürtünmenin fazla olduğu yere aktarır zannediyordum.
    Mantığı da şuradan kuruyordum.
    Kışın tek teker buzda kalırsa ve basmaya devam ederseniz, diferansiyel gücü buzda boşa dönen tekerlekten alır sürtünmenin olduğu tekerleğe verir ve böylece araba gider zannediyordum?

    Tam tersi. Buzda kayan tekere verdiği için arabalar yolda kalıyor. Kilitli diferansiyelli araçların kar-buz performansı o yüzden çok iyi.

    Diferansiyelin amacı viraj dönmektir. Virajın içinde kalan tekeriniz daha az mesafe katederken virajın dışında kalan tekeriniz daha çok yol kateder. Doalyısıyle diferansiyel daha çok yol katetmek isteyen tekeri daha hızlı çevirirken, daha az yol katetmek isteyen tekeri daha yavaş çevirir. Bunu da tamamen mekanik olarak yapar. O yüzden aynı işleve karda-buzda da sahiptir. O yüzden tek tekeri buzda kalan araba yolda kalır...




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Dj_Hutnu!

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kubilay S.

    Ben tam tersini biliyordum.
    Diferansiyel gücü boşa dönenden alıp sürtünmenin fazla olduğu yere aktarır zannediyordum.
    Mantığı da şuradan kuruyordum.
    Kışın tek teker buzda kalırsa ve basmaya devam ederseniz, diferansiyel gücü buzda boşa dönen tekerlekten alır sürtünmenin olduğu tekerleğe verir ve böylece araba gider zannediyordum?

    Tam tersi. Buzda kayan tekere verdiği için arabalar yolda kalıyor. Kilitli diferansiyelli araçların kar-buz performansı o yüzden çok iyi.

    Diferansiyelin amacı viraj dönmektir. Virajın içinde kalan tekeriniz daha az mesafe katederken virajın dışında kalan tekeriniz daha çok yol kateder. Doalyısıyle diferansiyel daha çok yol katetmek isteyen tekeri daha hızlı çevirirken, daha az yol katetmek isteyen tekeri daha yavaş çevirir. Bunu da tamamen mekanik olarak yapar. O yüzden aynı işleve karda-buzda da sahiptir. O yüzden tek tekeri buzda kalan araba yolda kalır...

    Şimdi anladım hocam, demek ki yanlış biliyormuşuz
    Açıklama için çok teşekkür ederim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: Halleluja

    Yanıtınız için teşekkürler hocam, dışarıdaki tekerlek daha büyük bir çap çizer ve döner orası doğrudur fakat diferansiyel onuda ayarlıyormu yani sağa veya sola dönüşlerde diferansiyel sağ veya sol lastiği daha fazla çevirme gibi bi mekanizması varmı?

    rica ederim,

    Diferansiyel tam olarak bu iş için var. Diereksiyonla çizilmek istenilen çapın gerektirdiği kadar ve oranlı bir şekilde bir tekerleği yavaşlattığı kadar diğerini daha fazla döndürür. Sürtünmeler farklı, motor güçleri fazla olduğunda diferansiyel hata yapar, bir taraf patinaja düşer ama bunlara dönüşteki doğru geometri için katlanıyoruz.

    Diferansiyel olmadığında dönüş sırasında sabit bir çekiş aksında iki taraftaki tekerleklerde farklı yönlerde sürtünmeler oluşur bu da yol tutuşunu çok karasız bir hale getirirdi, büyük güç kayıplarına neden olurdu. İlk arabalarda bu nedenle tek taraftaki tekerleğe güç aktarılıyordu.

    Hocam kusura bakma konu uzayacak ama, son bir soru daha soracağım? günümüzde her araçta diferansiyel varmı yoksa 4x4 lerde mi var? Günümüz önden çekiş araçlarında diferansiyel değilde ona benzer bir ayna ile bu işlem gerçekleştirilebiliyormuş doğrumudur, yanıtın için tekrar şimdiden teşekkür ederim.

    Dj_Hutnu! Teşekkürler



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-1E1FC651D -- 13 Mart 2012; 15:54:44 >




  • Önden çeker arabalar da da arkadan itiş arabalarda da diferansiyel var. 4 çeker arabalarda bir önde bir arkada toplam iki tane var.

    Önden çeker arabalarda diferansiyel şanzımanın içine gömük oluyor. Şanzıman çıkışı direkt akslar vasıtası ile poryalar üzerinden jant oluyor.

    Arkadan itiş arabalarda önden arkaya tahriği iletmek için şaft, şaft sonunda Diferansiyel (Tofaşlarda arabanın arka-ortasında gözüken armut gibi şey) diferansiyel sonrasında akslar mevcut.

    4 çekerde bu ikisinin kombine edilmiş hali mevcut...
  • Önden çekişlilerde de, arkadan çekişlilerde de diferansiyel var. Önden çekişte motordan hareket kısa sürede olur. Arkadan çekişte şaft, mafsal gibi aktarma organları kullanılır.

    Bana asıl ilginç gelen Mercedeslerdeki diferansiyel. Başka arabalardaki gibi kocaman, yuvarlak bir göbek yok. Sanki diferansiyelsizmiş gibi. Yanılmıyorsam bazı Ford otomobillerde de gizliydi bu sistem. Hangi modeller olduğunu hatırlıyamadım şimdi. Ford escort olabilir. Eski arka çekişlilerden olanlar. Veya Scorpio.
  • Arkada bağımsız süspansiyon olduğunda akslarda mecburen önden çekişlilerdekine benzer hareketli eklemler olması gerekiyor. Bu eklemler konulmuşken de diferansiyel kovanını yukarıya çekiyorlar, çünkü aşağıda vurma ihtimali yüksek bir yerde duruyor. Bir de difransiyel kovanı aksla entegreyken monte edecek yeni bir yer bulmak gerekiyor. Kabine çok yakın olursa ses fazla oluyordu, her firmanın alamet-i farika çözümleri vardı: Granada başka, Mercedes Başka, Peugeot 504 başka...

    * * *

    Diferansiyel 1910'lardan beri sanıyorum her arabada var. Çok eski bir icad. Artık diferansiyel denilince özel diferansiyeller anlaşılır oldu, daha genç olanlarımız herhalde bunu karıştırıyorlar. 4 çeker araçlarda, torku düzenleyen, sürtünmenin olduğu yere hareket aktarmayan, en yüksek sürtünme kuvvetinini olduğu tarafa en yüksek torku gönderen dirferansiyeller var. Ama bunlar pahalı ve özel diferansiyeller. Aile arabalarında pek bulunmazlar. Sıradan diferansiyel her arabada var.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.