Şimdi Ara

EURO DİESEL Mİ?? NORMAL DİESEL Mİ???? (9. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
241
Cevap
0
Favori
18.409
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 7891011
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • sansür kelimesi bilerek yapılmış anlamına gelir !, merak ediyorsanız yazının tamamını koyarım ama burası için fazla detay olur diye kopyalamamıştım,Aşagıda yazının tamamını bulacaksınız.


    http://www.patentstorm.us/patents/6178954-claims.html



    Sevgili vezir, buna da hemen cevap vereyim.

    Baştan sona okudum. Yazı bir kere eksik. Yazının başı yok ve belli ki yazının başında dizel motor ile benzinli motor arasındaki knocking farkları anlatılıyor. Nerden mi anladım? Yazından alıntı yapayım:

    "As mentioned above, diesel knock is not responsible for thermal damages due to abnormal heat transmission but a sharp fluctuation in torque may not provide any quiet driving and also, there is a risk that its impact will result in causing an excessive stress (Automobile Engineering, Won Sup Bae, 1992, Dongmyung Publication Co., pp. 222-230; Diesel Engine, Eung-Suh Kim, 1996, Semoon Publication Co., pp. 367-370; Automobile Engine II diesel engine, Jae-Hwi Kim, 1997, Choongwon Publication Co., pp. 442-444.).

    Unlike a gasoline engine, a diesel engine has an unclear limitation on the diesel knock phenomenon which may be underestimated. Basically, it is possible to avoid the diesel knock with a short ignition lag. As such, since the ignition lag causes diesel knock, it is imperative that to prevent such phenomenon, diesel fuel having better ignition property should be used and, otherwise, proper alternatives be instituted. "

    Gördüğün gibi yazıya "as stated above" ile giriş yapmış ve devamında
    Dizel knock'unun başta anlatıldığı üzere termal zararlardan sorumlu olmadığını anlatarak devam etmiş gitmiş...

    Umarım yazının baş kısmı tarafından sansürlenmemiştir.




  • Sayın Tralles,

    Kavram kargaşası yaratmayalım derken bazı çelişkili ifadeleriniz bulunuyor,

    Dizelde bundan kaynaklanan kaba titreşime de knocking deniliyor ve bu yüzden kavram kargaşası doğuyor. oysa dizelde detonasyon olmaz. Ben iddiamın arkasındayım. BENZİNLİ MOTORDAKİ DETONASYON DİZEL MOTORDA OLMAZ.

    detonasyon yanma veya patlama demektir .Ne kasdettiğiniz karışıyor .Belki doğru biliyor veya düşünüyorsunuz ancak yanlış yazıyorsunuz , herkez sizi anlatmaya çalıştığınız şekilde anlayacaktır.
    Sıkıştırılan her gaz belirli bir sıkıştırmadan sonra ses dalgası üretir bunun dizelle benzinle alakası yoktur .Burada boş havayı sıkıştırsanız bile piyasa tabiriyle vuruntu oluşacaktır.Ben detay yazdım ki işin içinde farklı şeyler var olduğunu herkez anlasın diye.

    Yüksek kompresyon vuruntuya yol açar diyorsunuz, sonra da kompresyon yetersiz olduğu için dizelde yanma gecikmesi oluşur diyen yazılar gönderiyorsunuz, kendinizle çelişiyorsunuz.
    Şimdi ses olayını oluşturan irçek faktör vardır ancak konu ileri düzeyde bilgi gerektirdiği için bu yazıyı okuyan herkez anlamakta güçlük çekebilir endişesiyle detaya girmekten kaçınırım.Sonuna kadar benim bilgim de gitmekte yetmeyebilir (doktora konusudur)
    Anlatmaya çalıştığım şey şudur bir pistonda içine aldığınız havayı hızla sıkıştırırsanız ses dalgası üretirsiniz ancak karakteristik olarak bunu duyabilmeniz için belirli şartlar taşıması gerekir.Akışkanlar mekaniği hakkında bilginiz varsa detaya inebilirim yoksa sadece kabaca alatuka tuvaletlerdeki ECA veya başka marka su vanasını bıraktığınızdaki çıkan ses veya ses üstü uçakların geçtikten sonra patlama ile yarattığı ses dalgası karakteristiği normal motorun yanma esnasında oluşan gazların çıkardığı ses etkisinden tamamen farklıdır.Bunlara şok dalgaları denmektedir.bu başlığı bulundırmamak için başka konu topiğinde incelemek gerekli diye düşünüyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 4 Temmuz 2007; 12:42:09 >




  • sayın thales,

    Öte yandan bu yazı, benim daha önce de ifade ettiğim dizeldeki yanma gecikmesini tanımlıyor, Lütfen eski yazılarıma bir bakıver. Burda benim anlattığımdan farklı bir şey yok. Sadece detay var. Dizeldeki yanma gecikmesi neden ve nasıl gerçekleşiyor, olası sonuçları ve kontrol altına alma yolları anlatılıyor. Burda benim szöünü ettiğim ve sadece benzinli motorlarda olur dediği iki hadise: auto-ignition ve pre-ignition (genel adları detonasyon) kavramlarından söz etmiyor ki!

    ses üreten şey şok dalgasıdır bu konuda detay için (aslında çok daha matematiksel detay var ama genel bilgi için yeterlidir) ekteki dokümana bakınız.ben burada bahsettiğimiz detonation wave ile alakalı kısma vurgu yapmak için , bu kısmı kopyalıyorum.(sansür falan yoktur... )

    http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_wave

    Detonation wave
    A detonation wave is essentially a shock supported by a trailing exothermic reaction. It involves a wave traveling through a highly combustible or chemically unstable medium, such as an oxygen-methane mixture or a high explosive. The chemical reaction of the medium occurs following the shock wave, and the chemical energy of the reaction drives the wave forward.
    A detonation wave follows slightly different rules from an ordinary shock since it is driven by the chemical reaction occurring behind the shock wave front. In the simplest theory for detonations, an unsupported, self-propagating detonation wave proceeds at the Chapman-Jouguet velocity. A detonation will also cause a shock of type 1, above to propagate into the surrounding air due to the overpressure induced by the explosion.


    şimdi patlama veya yanma esnasında oluşan basınç ile birlikte oluşan ses dalgası karakterisiği hakkında daha fazla detaya ihtiyacınız varsa ,derine dalabilirim ancak daha önce vurgun konusunda uyarı yapmıştım .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 3 Temmuz 2007; 18:59:58 >




  • bende topiği açan değerli arkadaşımızın beklentisine doğru yorumda bulunabilmek için sorumu tekrar tekrar soruyorum. Silindir içinde yeni nesil motorlarda korozyon oluşmakta mıdır.Bunu en iyi devamlı yeni nesil dizel aracına normal dizel alıp da motor yaptırmak için açıldığında durumu gören arkadaşlar veya bakım elemanları cevap verebilecektir diye düşünüyorum.Bunu net yanıtlamadan ileri hamle yapmayacağım çünkü vasago aradaşımız bu konuda araştırma yapmakta kendisinin de uzmanlık konusu olan kimyasal tepkime ve atıklar açısından incelemek lazım.Eğer böyle bir değil yüzlerce vaka yoksa silindir içi korozyon (normal dizel kullanmaktan dolayı) olayı şehir efsanesi olmuş olacaktır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    bende sorumu silindir içi korozyon için yeniliyorum.

    Yeni dizel araçlarımızda silindir içi korozyon gözlenmekte midir yoksa sadece teoride mi düşünülmektedir.?

    önce gerçekte ne olmakta oluyor sorusunu sormadan elimizde böyle yeni nesil araçların gömlekleri veya silindir kafaları ile alakalı elle tutulabilir ve istatistiksel olarak ispatlanabilir veri var mı ? diye sormak zorundayım.

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    sayın trales,
    uzun zamandır teknik detaya inebilenler olmadığı için belirli arkadaşlar ile konuyu anlamaya çalıştık.Aslında tam benim istediğim ortam budur .Doğruyu bulmak için elimizdekiler ile teorik olarak olması gerekeni ve pratikte karşılaştığımız olayı olarak vaka belirlemesi yapmak , mühendislik yorumu yapomak.Yıllardır mesleğim icabı hep bu tür üst düzey tartışları yaptım , öğrendiklerim oldu kendi kafama yatmayanlar oldu .Şimdi bu olay için ben teybi başa sararak sormam gerekiyor.

    Yeni dizel araçlarımızda silindir içi korozyon gözlenmekte midir yoksa sadece teoride mi düşünülmektedir.?bunu yanıtlamadan adım atmak istemiyorum çünküğ bu işler satranç gibidir bazen kendinizle çelişir duruma düşebilirsiniz.






  • sayın mutijet13,

    eğer aracınızda normal dizel hiç kullanmamış ve hep euro dizel kullanmış olsaydınız , performans alamadığınızı ve normal dizelden daha iyi performans aldığınızı söylemiş olsaydınız olaya şüpheli bakardım.
    Ancak motorunda çeşitli kereler normal dizel kullanarak artık kurum sebebiyle katmanlar oluşmuş motor ve elemanları euro dizel alarak temizlemek kolay iş değildir.Bu nedenle performans alamamanızda da olasıdır .

    sizden ricam karşılaştırmasını yapmış olduğunuz motorların sıkıştırma oranları , yakıt yakma sistemleri , enjektör deliği büyüklükleri ,turbo basınçları hakkında bilgi verebilirseniz daha isabetli bir yorumda bulunabilirim.


    quote:

    Orjinalden alıntı: MULTIJET13

    Çok Teşekkürler Vezir...

    Ben yazdıklarımda tamamen Dizel Bir araçla seyahat ettiğim için izlenimlerimi aktardım. Turbo ve yağ birbirleri ile bağlantılıdır. Kalitesiz yağ turboyu bozar...

    Motorindeki kükürt te eğer motor için normal değerlerin üzerinde ise yağı bozar...

    normal Dizelin Common rail ünitesine çok ciddi zararlar verdiği söyleniyor bu yazılanlarda...

    PEKİ SORUYORUM ?????????????????????????????????????????????????

    Benim aracımda da

    Katalatik Konvertör
    Turbo intercooler
    Common rail ve yüksek basınçlı yakıt enjektörleri var..... Aynı Multijet Sistem.. Teknik isimlendirmesi ile 1.3 JTD...

    1- Aynı motor (1.3 multijet) Fiat Grande Punto da da Fiat Palio da da var. Her iki aracın bünyesindeki motorda da aynı üniteler var.
    2- Fiat resmi web sitesinde grande punto için euro dizel, palio için ise normal motorin (Dizel) kullanılır diyor..
    3- Aynı donanımlarda ne farklıki birinde euro dizel diğerinde normal dizel ile araç gidiyor..... ?????????

    Ben naptıysam euro dizelden performans alamadım. araç gidiyor ama ölü gidiyor. hatta yokuşlarda stop bile ettiği oluyor. Çekişi düşüyor. Çok daha fazla yakıt tüketiyor euro dizel benim arabamda.

    Ancak normal dizelde hiçbir sorun yaşamıyorum.

    Arkadaşlar ben gene söylüyorum. euro dizelin tek espirisi çevre normları...

    ama hala neyin hangi birimin farkından dolayı uyumsuzluk olduğunu bulamadım




  • konuyla hiç alakası yok ama, bir sorum vardı. kusura bakmayın.

    vezir hocam ne arabası kullanıyorsun, çok pahalı değlse bi tane de biz alalım.
  • hayır pahalı değil yeni ford focus TDCI dizel aracım var , ayrıca 99 model subaru impreza da benzini dört çeker vazgeçilmezim olarak köşede duruyor.

    quote:

    Orjinalden alıntı: molarrr

    konuyla hiç alakası yok ama, bir sorum vardı. kusura bakmayın.

    vezir hocam ne arabası kullanıyorsun, çok pahalı değlse bi tane de biz alalım.
  • Ateşlenme anında herhalde ses dalgası üretilir, ben ne sanıyormuşum ki? Yani motorların çalışırken çıkardığı ses herhalde arabanın müzik sisteminden gelmiyor, motorundan geliyor. Zaten modern motorlardaki knock sensörleri birer piezo-elektirik mikrofon değil midir? Sonuçta sesin frekansındaki değişimi algılayarak avansı retard eden sistemler bunlar. Mikrofondan gelen sesi analiz eden bir yazılım algoritması da arka planda çalışır. Ancak motordaki ses üretim dinamikleri çok karmaşık olduğundan bu knock-sensörler sık sık yanılırak redarda girer ve performansı düşürürler. Yani bunu biliyorum da konumuzla ne kadar ilgili anlayamadım.

    evet motordaki knock sensorleri piezoelektrik mikrofondur ancak yanlış bildiğiniz bir nokta vardır ki bunu bilmeden kavramlarda hatalı sonuçlara varabilirsiniz.Bunlar ses dalgasını değil motordaki titreşimi ölçerler .Mikrofondan gelen ses diye birşey yoktur , titrreşimin ürettiği voltaj dalgalanması vardır.Hiç ses çıkarmayıp (duyma aralığımız içinde olmaması durumu)da titreşebilen birçok olay vardır.Ses de bir titreşimdir ancak sadece titreşim onu duymamız için geçerli değildir.Amplitude olması ve duyma eşiğimizi aşması gereklidir.dB cinsinden çevirim yapılarak olay analiz edilir.
    Motorun titreşimi rezonansı bizi rahatsız edecek ses üretimini oluşturmaz ancak mekanik olarak elemanlar üzerinde çok tahribat yapabilen ve balanslanmadığı takdirde malzeme ömrünü azaltan bir olaydır.
    şimdi neden bunları açıkladım, sensor olsada olmasada pistonlu sistemlerde patlama ve/veya yanma anaında ses dalgası üretilir bunu da sensör falan durduramaz .Ancak motorun titreşimine etki eden faktörler denetlenebilir ve bu titreşiminden kaynaklanan düşük frekansdaki sesler bertaraf edilebilir.Bu sesler kulağımız rahatsıız eden dizel sesi değil , vucudumuzu sallayan motordaki vibrasyondur.Dizelde bu vibrasyon daha fazladır çünkü daha fazla sıkıştırma vardır ve düşük devir ile birlikte istenmeyen vibrasyonun 2 majör faktörünü bir araya getirir.

    knock sensor ün işleme prensibyle ilgili merak eden arkadaşlar için link koyuyorum.

    http://www.autoshop101.com/forms/h38.pdf




  • Eveet nerde kalmıştık?

    Vezir arkadaş bana bir link göndermişti ve bu link ile dizelde vuruntu'nun olduğunu ispatladığını ispat etmişti. Ancak yazının ilk yarısını kopyalamamıştı. İkinci yarısı ise zaten daha çok mazotun viskozitesinin ateşleme gecikmesi üzerindeki etkilerini anlatıyordu. Konumuzla ilgili değildi. nedense sürekli konu dışına çıkıyoruz. Bizim tartıştığımız konu bu değil. Vezir arkadaşın gönderdiği linkler çoğunlukla konuyla doğrudan ilgisi olmayan içinde hasbelkader "diesel knock" kelimeleri geçtiği için google'dan aratılıp bulunmuş ve öyle üstünkörü okunmuş veya okunmadan gönderilmiş linkler çoğunlukla. Zaten çoğunun da dediğim gibi konumzla ilgisi yok. Ben vezir arkadaşın yazısından konumzu ilgilendirebilecek kısmını kestim ve aşağıya kopyaladım. Sonra da ne diyor, kabaca özetleyeyim İngilizce bilmeyenler için.

    "When some problems associated with normal and abnormal combustion from a diesel engine are reviewed mechanically and chemically, the combustion from a diesel engine occurs in such a manner that, unlike a gasoline engine, the injection of diesel fuel continues for a certain period. Thus, the intervals of fuel injection will significantly affect some fuel combustion. In general, a diesel engine is characterized in that, through a compression stroke of air, injected fuel within a cylinder is formed into an appropriately mixed gas and ignited spontaneously. Thus, several flame nuclei are simultaneously formed, while the combustion occurs throughout the cylinder.

    FIG. 1 contains a graph showing the combustion process of a diesel engine. When diesel fuel is injected at "A" point, an ignition lag occurs between points "A" and "B", normally an extremely short time due to heating and chemical change. Hence, if the ignition lag is long, the maximum explosion pressure is high, as illustrated in FIG. 2. If the ignition lag is, on the contrary, short, the injection fuel is slowly fired in the sequential order of injection. Then, since the pressure within the cylinder builds slowly, the highest explosive force is maintained by the pressure formed within a cylinder. Therefore, if the ignition lag is short, a maximum explosion pressure is lower than FIG. 2, as shown in FIG. 3.

    Since diesel fuel within a diesel engine is fired under constant pressure, a slow combustion process is required. If diesel fuel having a long ignition lag is employed, the drastic combustion causes a diesel knock phenomenon under the reversed constant-pressure combustion. Since an explosive pressure is rapidly enhanced simultaneously with ignition between "B" and "C" illustrated in FIG. 1, diesel fuel accumulated between "A" and "B" is continuously exploded simultaneously with ignition. This is a change corresponding to the basic-cycle static combustion and cannot be regulated by any other method from the outside.

    Since the pressure and temperature within a combustion chamber may adequately reach the necessary levels between "C" and "D" as illustrated in FIG. 1, injected diesel fuel is fired in a sequential order of injection and the process is maintained in nearly constant pressure. However, if such period gets much longer, the cut-off ratio of diesel fuel becomes enlarged and its thermal efficiency lowered. In order to ensure the maximum efficiency with high output within a limited cylinder, it is considered that the maximum combustion effects should be fulfilled by a minimum amount of excessive air with an appropriate mixing ratio of injection fuel, atomization and air.

    Further, some remaining fuel, which has not been fired at the point of "D" illustrated in FIG. 1, maintains the after-burning state but this is of little help in that such fuel increases the temperature of combustion exhaust and blackens the color of exhaust gas. Such phenomenon occurs because diesel fuel having a long ignition lag is used and there is an accumulation phenomenon with the fixed fuel valve reopened.

    As mentioned above, diesel knock is not responsible for thermal damages due to abnormal heat transmission but a sharp fluctuation in torque may not provide any quiet driving and also, there is a risk that its impact will result in causing an excessive stress (Automobile Engineering, Won Sup Bae, 1992, Dongmyung Publication Co., pp. 222-230; Diesel Engine, Eung-Suh Kim, 1996, Semoon Publication Co., pp. 367-370; Automobile Engine II diesel engine, Jae-Hwi Kim, 1997, Choongwon Publication Co., pp. 442-444.).

    Unlike a gasoline engine, a diesel engine has an unclear limitation on the diesel knock phenomenon which may be underestimated. Basically, it is possible to avoid the diesel knock with a short ignition lag. As such, since the ignition lag causes diesel knock, it is imperative that to prevent such phenomenon, diesel fuel having better ignition property should be used and, otherwise, proper alternatives be instituted.

    To overcome the combustion related problems associated with a diesel engine, such factors as compression ratio and suction/ cylinder temperature should be considered. Hence, it is preferred that the temperature of compression and suction is higher, since this means that higher compression is given to the air inhaled into a combustion chamber.

    Under such state, the fluidity of air intake and proper time of injecting diesel fuel should be determined. A swirling or turbulent flow of air-intake will facilitate the chemical reaction during the mixing process. Moreover, if an air-intake temperature is high, vaporization of diesel fuel is increased which helps to atomize the injected diesel oil, thus shortening the ignition lag. Also, if the injection period of fuel is determined as a top dead center, its mean temperature and pressure are maximized so that the ignition lag is further shortened. "


    Önce bu konu bir patent başvurusundan alınma.
    Başvurunun konusu "Device for reducing toxic wastes of diesel fuel" yani
    Mazotun toksik atıklarını azaltmaya yarayan cihaz veya alet için patent başvurusu. Detonasyonla ilgisi yok. Ama toksik atık sonuçta "combustion" sürecinin bir ürünü olduğu için dizel combustion'u yani dizel motorun yanma çevrimini anlamak gerekiyor. Yazıda da kabaca bu anlatılıyor. Daha önce sözünü etmiştim. Bu topikteki eski yazılarımda var. "Dizelde detonasyon olmaz ama dizel knock tabir edilen ve enjeksiyonun yanmaması ya da geç yanmasından kaynaklanan sarsıntılı çalışma haline dizelde diesel knock adı verildiğini, bunun detonasyonla karıştırıldığını söylemiştim. Yukarıdaki alıntı pasaj, büyük ölçüde bu yanma gecikmesininneden ve nasıl olduğunu açıklıyor. detonasyonla ilgisi yok.

    Şimdi konuyu açıklığa kavuşturalım:

    1. Detonasyon nedir? Aşağıdaki linkte detaylı bir şekilde açıklanmıştır. baştan sona okuyun ki, kavramlar birbirine karışmasın:
    http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/Page_2.php

    Okumak istemeyenler için linkten kısa bir alıntı:

    Detonation
    Detonation is the spontaneous combustion of the end-gas (remaining fuel/air mixture) in the chamber. It always occurs after normal combustion is initiated by the spark plug. The initial combustion at the spark plug is followed by a normal combustion burn. For some reason, likely heat and pressure, the end gas in the chamber spontaneously combusts. The key point here is that detonation occurs after you have initiated the normal combustion with the spark plug


    Yazı kısaca detonasyonun ne olduğunu açıklıyor. Sanırım açmama gerek yok.

    Şimdi de kafa karışıklığına yol açan ve "diesel knock" neymiş ona bakalım:

    http://www.fisita.com/students/congress/SCpapers/sc24.pdf
    http://www.tb-training.co.uk/13diesel.htm

    Bir de alıntı:
    8. What makes the diesel engine noisy? The noise produced by a diesel engine is a combination of combustion noise and mechanical noise. Fuel properties can affect only combustion noise.

    In a diesel engine, the fuel ignites spontaneously shortly after injection begins. During this delay, the fuel is vaporizing and mixing with the air in the combustion chamber. Combustion causes a rapid heat release and a rapid rise of combustion chamber pressure. The rapid pressure rise is responsible for the diesel knock that is very audible for some diesel engines


    Görüldüğü üzere dizel knock denilen şey dizelin tipik karakteristiği ve dizel motoru tehdit eden bir fenomen değil. Evet, motor üzerindeki stresi artırdığı doğru ama bunun motoru emekliye ayırması mümkün değil. En önemli etkisi dizele bu aşırı kemikli ve gürültülü çalışma sesini vermesi. Zaten yeni nesil dizellerde diesel knock hemen hemen tarihe karışmış durumda çünkü dizel knock'u azaltmak veya elimine etmek için enjeksiyon kademeler halinde yapılıyor, eski dizellerdeki gibi 1 kerede değil. Mesele önce pilot enjeksiyonu yapılıyor, hemen ardından normal yanma enjeksiyonu geliyor. Dolayısıyla ignition lag minimize ediliyor. O yüzden de, ignition lag olgusu büyük ölçüden önemini yitirdi dizel motorlarda.

    Kavramlar nerde karışıyor öyleyse? Nedeni şu:

    Türkçede knocking, detonation vs. hepsi tek sözcükle karşılanıyor: Vuruntu. Aslında İngilizcede de knock kelimesi halk arasında aynı vuruntu gibi joker kelime. Yani nerde titreşimli, sarsıntılı ve7veya gürültü bir motor çalışma insidansı var, halk buna knock diyor. Oysa çok farklı fenomenler knock tabir edilen durumlara yol açıyor ama sıradan insan için sebep önemli değilk, sonuç önemli. O da Knock - Vuruntu.

    Oysa bir mekanik/mühendis için bunlar bambaşka şeyler. İşin uzmanı vuruntu demez, yanma gecikmesi der, ön-ateşleme der, kontrolsuz veya spontone ateşleme der, detonasyon der. Bunlar hep ayrı şeyler ama sonuçları itibarıyla birbirlerine çok yakın portreler üretiyorlar ama tek farkla. Benzinli motorda detonasyon motorun çökmesine yol açar. Dizelde ise knocking motorun gürültülü ve titreşimli çalışmasına ama motora kayda değer bir zarar vermez.

    Özetleyelim:

    Dizel Vuruntusu (Diesel Knock): Dizelde piston hızının mazotun yanma hızını aştığı andan itibaren önem arz eder. Piston TDc'ye yaklaşırken yanma odasına enjektörden ortalama 2 ms. süreyle mazot püskürtülür. Psükürtme anından tutuşma anına kadar geçen süre ne kadar uzun olursa yanma basıncı o kadar sert ve ani olacaktır. Dizele kemikli sesini veren de budur.
    "When fuel is injected into the combustion chamber of a diesel engine, ignition does not occur immediately. The interval between the commencement of fuel injection and the commencement of combustion is known as the " ignition delay" and is a measure of the ignition quality of the fuel. This delay period depends on the nature of the fuel, the engine design, and on the operating conditions. If the delay is too long, the engine may be hard to start and when the accumulated fuel does ignite, the rate of pressure rise may be so great that it causes roughness or diesel knock"

    Bundan kaçınmak için şunlar yapılabilir:
    1. Cetan numarası yüksek mazot kullanılır (daha çabuk tutuşsun diye)
    2. Kompresyon bir miktar daha artırılarak sıcaklık artırılır bu sayede mazotun daha çabuk tutuşması hedeflenir.
    3. püskürtme (enjeksiyon) ineer yapılmaz kademeli yapılır. Önce az sonra çok püskürtme yapılır.
    4. Püskürtme bölümlü yapılır yani tüm mazot aynı anda püskürtülmez aynı zaman diliminde azar azar psükürtülür.
    5. Püskürtmenin vaporizasyon ve atomizasyon kalitesi artırılır. yani daha küçük droplet (damlacık) oluşturulur.
    6. Yanma odası sıcaklığı artırılır

    Bunlar benim ilk anda aklıma gelenler. Görüldüğü üzere vuruntuyu azaltmak için kompresyonu daha da artırmak gerekebiliyor.

    Gelelim benzinli motorlara:
    Pre-ignition (erken ateşleme): emme strokunda emilen gaz daha henüz sıkıştırma strokunun başlangıcında veya herhangi bir yerinde buji ateşlemeden tutuşabilir. Buna neler yol açar? silindirdeki karbon depozitleri kalınlaşmışsa, emkanik sürtünme esnasında ordan burdan kopan akkor halindeki mikroskobik metal parçaları, aşırı ısınmış egzost portu ve süpapları ile bunların silindire yakın yerleşimi, yanlış çalışma sıcaklığına ait bir buji, yüksek hızla soğumaya fırsat bulamayan bir buji, tırnağı, yanlış metalurjil işlem yüznden aşırı ısınmış bir segman bölgesi veya silindir duvarında aşırı sıcak bir spot vs. vs. İşte tüm bunlar erken ateşlemeye sebep olur ve motorda ciddi yıkıma yol açar. Düşünsenize yukarıya çıkmaya çalışan bir pistona karşı genişleyen bir gaz patlaması. Bunun motora vereceği zarar çok büyüktür, pistonlar yamulur.
    Bu hadise bir dizel motorda olmaz. Neden? Çünkü dizelde buji olmaz ve bujiden kaynaklanacak erken ateşleme olamaz. ikincisi diğer etmenler dizel motorda da olabailir ama ortamda buların erken tutuşturacağı bir gaz yoktur sadece sıkışmakta olan hava vardır. Buna benzinli motor jargonunda detonasyon denir. BU BİR DİZEL MOTORDA İMKANSIZDIR.

    Auto-ignition (spontone ateşleme). İşte benzinli motorda kompresyon artınca ortaya çıkan hadise budur. Ve dizelde de kompresyonu artırınca ortaya çıkacağı yanılgısına düşülen şey de budur. Bu da aşırı sıcaklık (yüksek kompresyon) yüzünden bujinin ateşleyerek başlattığı alev cephesinin ayarttığı şok dalgaları yüzünden daha da ısınan geri kalan gazın eşik iç sıcaklık değerini aşarak gelen alev cephesini beklemeden şiddetle patlamasıdır. Bunun aşırısı motoru çökertir. Pistonları eritip yamultur. Az miktarda olanına ise dayanabildiği kadar dayanır motor.
    Buna da detonasyon denir. VE BU DA BİR DİZEL MOTORDA GERÇEKLEŞEMEZ çünkü dizelde yanma ile mazot ve havanın karışarak gaz haline geçmesi aynı anda olmaktadır. yani mazot gaz haline geçtikçe yanmaktadır. gaz halinde birikerek patlama yapmaya zamanı, imkanı ve ortamı yoktur. Fiziken mümkün değildir.

    Tüm bunların üzerine söylenecek szö varsa kim söyleyecekse buyursun söylesin.

    Bunun dışında anlatılanların konu ile ilgisi yoktur. özellikle ses dalgaları ile ilgili anlatılanların yukarıdaki süreçlerle bağlantısı vardır ama konumuz değildir. Onları da ayrıca cevaplayacağım.

    Tüm bu yazdıklarımdan sonra hala kavram kargaşası var ise benim artık yapabileceğim bir şey yok. zaten artık bu konu sıkmaya başladı. Bir ortak müşterek de buluşılamıyor ve sürekli konu üzerine konuşmak yerine çevresinde dolaşılıyorsa; bu, ya konuya hakim olmamaktandır, ya da tartışmayı bilmemekten veya benim bilmediğim başka sebeplerden. O yüzden ben Vuruntu konusundaki yazılarımı burada noktalıyorum. Yeterince yazdım, Anlayan anladı. Ben iddiamı sürdürüyorum. Bir dizel motorda kompresyon artınca vuruntu (detonasyon) artar iddiasına karşı çıktım ve bildiğim ve dilim döndüğünce anlattım.

    Benim iddiam (daha doğrusu gerçek) şudur: DİZELDE DETONASYON OLMAZ. Diesel engine knocking denilen şey DETONASYON değildir.

    Bunun aksini kanıtlayan kaynaklar varsa okey ama konuyla ilgisi olmayan kaynaklara itibar etmeyeceğimi de peşinen söyleyeyim. O yüzden kaynak gösterilecekse lütfen adam gibi okunup, konuyla ilgisi saptandıktan sonra gönderilsin ve içinden benim iddiamı çürüten kısımlar alıntı yapılsın. Aksi halde dön babam dön, dolap beygiri gibi aynı yerde dönüp duruyoruz.

    VURUNTU hakkındaki son yazımdır. gerçekten sıkıldım. Ben meseleyi net biçimde anlattığımı sanıyorum. Anlattıklarıma karşı argüman bekliyorum, alakasız şeyler değil.







































    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    sansür kelimesi bilerek yapılmış anlamına gelir !, merak ediyorsanız yazının tamamını koyarım ama burası için fazla detay olur diye kopyalamamıştım,Aşagıda yazının tamamını bulacaksınız.


    http://www.patentstorm.us/patents/6178954-claims.html


    Sevgili vezir, buna da hemen cevap vereyim.

    Baştan sona okudum. Yazı bir kere eksik. Yazının başı yok ve belli ki yazının başında dizel motor ile benzinli motor arasındaki knocking farkları anlatılıyor. Nerden mi anladım? Yazından alıntı yapayım:

    "As mentioned above, diesel knock is not responsible for thermal damages due to abnormal heat transmission but a sharp fluctuation in torque may not provide any quiet driving and also, there is a risk that its impact will result in causing an excessive stress (Automobile Engineering, Won Sup Bae, 1992, Dongmyung Publication Co., pp. 222-230; Diesel Engine, Eung-Suh Kim, 1996, Semoon Publication Co., pp. 367-370; Automobile Engine II diesel engine, Jae-Hwi Kim, 1997, Choongwon Publication Co., pp. 442-444.).

    Unlike a gasoline engine, a diesel engine has an unclear limitation on the diesel knock phenomenon which may be underestimated. Basically, it is possible to avoid the diesel knock with a short ignition lag. As such, since the ignition lag causes diesel knock, it is imperative that to prevent such phenomenon, diesel fuel having better ignition property should be used and, otherwise, proper alternatives be instituted. "

    Gördüğün gibi yazıya "as stated above" ile giriş yapmış ve devamında
    Dizel knock'unun başta anlatıldığı üzere termal zararlardan sorumlu olmadığını anlatarak devam etmiş gitmiş...

    Umarım yazının baş kısmı tarafından sansürlenmemiştir.





  • arkadaşımız güzel bilgiler vermiş ancak ne gibi yazı bulacam da kabul edilecek bilmiyorum .Bu konuda uzun uzun yazı yazmak yerine tabii ki internetten konu başlığı ile alakalı olanları kopyalıyorum.Hepimiz iş güç sahibiyiz ben uzun süre yazı yazamam bu yüzden olay hakkında bulabildiğim yine bence doyurucu ilk dökümanı kopyalıyorum.Bu konuda yakıtlar hakkında bence çok eksik bigileri olan kişilerle detay hakkında yazışmak öğretmedeğil belki ancak kanıtlama adına yapılmamalıdır.yanlış öğrenilmiş bir şey çok zararlı sonuçlara varmaya neden olabilmektedir.(düşük cümle kalıbı ve hataları için şimdiden özür dilerim)

    Bütün yakıtlar gaz fazında alev alırlar bu yakıtın parlama noktasıdır.her yakıt için mimumum parlama noktası vardır ve hava içinde belirli yüzdede bulunması yanma için yeterlidir patlama anında sonic wave tabir edilen ses dalgası da oluşmaktadır.Zaten önceden bahsetmişdim.İsteyenler arama motorlarını kullanarakdetaylı bilgi edilebilirler.Küçük bir not ekleme ihtiyacım var dizelde yanma eşik ısısına ulaşmak için piston sıkıştırması anındaki sıcaklık artışı kullanılmaktadır.Kapalı kaplar konununa göre sıkıştırılan bir kap veya piston içindeki hava ısısı sıkıştırma oranı ile birlikte artmaya başlar.(PxV=nxRxT)İşte yakıt püskürtülmeye baslandığında bu sıcaklık değerine ulaşılmış olması ateşleme için yeterli tek nokta değildir.Çünkü yakıt buharının da havadaki oranı yanma için eşik değeri bulmuş olmalıdır.Buradaki herhangi bir gecikme piston havayı sıkıştıtrmaya devam edeceği için üst ölü noktaya çok yakınlarda önem arz etmektedir.Yeterli ateşleme sıcaklığı ile birlikte havanın içinde gaz fazındaki yakıtın buhar basıncının ve yüzdesel oranının patlama için kritik eşiği aşmış olması gereklidir.neyse konu uzun ben de güzel yazamıyorum çünkü okuyunca kendimi beğenmedim en iyisi link koyayım kafaları çalıştırarak anlamaya çalışayayım.


    şimdi önce kısa yazıyı sonra merak edenler için tüm yazıyı sonra iddaa sahibinin yazısını okuyorak doğruyu anlamaya (bulmayı değil) çalışalım.Diğer forum okuyucularının da konu hakkında ne anladıkları benim için önem arzettiği için iki satır da olsa ne anladıklarını yazmalarını rica ederim.

    The limits to compression ratio are based on the knock limits of the fuel.
    Knock is the term used to describe the auto ignition that occurs when a fuel
    ignites because the pressure in the cylinder is such that combustion occurs.
    In a spark ignited engine, it is best if the spark control the ignition,
    since timing of the piston motion with the motion of the flame front is
    critical to the operation of an efficient engine.
    In a diesel engine, one relies on auto ignition of the fuel because the
    engine is basically compression ignited (there is no spark plug). There-


    fore, we want the fuel to be autoignited. However, some types of combustion
    waves move faster than others. There are waves called detonation waves that
    contribute to sonic velocities of the hot gases in the cylinder. It is
    generally, the nonuniformity of the pressure within the cylinder that are
    responsible for knock.
    Some believe that these nonuniformities are due to
    detonation and others believe they are due simply to nonuniform combustion
    or auto ignition in the cylinder.
    The knock limits for a fuel are determined on a special single cylinder
    engine called a CFR engine. On this engine, the compression ration can be
    gradually changed. In general, a fuel is burned in the engine and the
    compression ratio is changed high and low until the engine begins to shake.
    This is known as the knock limit for the fuel. The higher the knock limit,
    the higher the compression ratio.


    kaynak=http://www.newton.dep.anl.gov/newton/askasci/1995/eng/ENG48.HTM


    Buna da detonasyon denir. VE BU DA BİR DİZEL MOTORDA GERÇEKLEŞEMEZ çünkü dizelde yanma ile mazot ve havanın karışarak gaz haline geçmesi aynı anda olmaktadır. yani mazot gaz haline geçtikçe yanmaktadır. gaz halinde birikerek patlama yapmaya zamanı, imkanı ve ortamı yoktur. Fiziken mümkün değildir.

    Tüm bunların üzerine söylenecek szö varsa kim söyleyecekse buyursun söylesin.

    Bunun dışında anlatılanların konu ile ilgisi yoktur. özellikle ses dalgaları ile ilgili anlatılanların yukarıdaki süreçlerle bağlantısı vardır ama konumuz değildir. Onları da ayrıca cevaplayacağım.



    Benim iddiam (daha doğrusu gerçek) şudur: DİZELDE DETONASYON OLMAZ. Diesel engine knocking denilen şey DETONASYON değildir.

    Bunun aksini kanıtlayan kaynaklar varsa okey ama konuyla ilgisi olmayan kaynaklara itibar etmeyeceğimi de peşinen söyleyeyim. O yüzden kaynak gösterilecekse lütfen adam gibi okunup, konuyla ilgisi saptandıktan sonra gönderilsin ve içinden benim iddiamı çürüten kısımlar alıntı yapılsın. Aksi halde dön babam dön, dolap beygiri gibi aynı yerde dönüp duruyoruz.




  • Sevgili vezir bu defa olmuş. Nihayet konunun etrafında değil, içinde dolaşmaya başladık. Aslında bu konuyu kapatmak istiyordum, bunu da belirtmiştim ama bu kez verdiğin linkteki konu da bu defa doğrudan tartıştığımız şeyin bir persfektifi. O yüzden cevap vermezlik edemedim.

    Önce yazdıklarını alıntılamalıyım:
    "Bütün yakıtlar gaz fazında alev alırlar bu yakıtın parlama noktasıdır.her yakıt için mimumum parlama noktası vardır ve hava içinde belirli yüzdede bulunması yanma için yeterlidir patlama anında sonic wave tabir edilen ses dalgası da oluşmaktadır.Zaten önceden bahsetmişdim.İsteyenler arama motorlarını kullanarakdetaylı bilgi edilebilirler.Küçük bir not ekleme ihtiyacım var dizelde yanma eşik ısısına ulaşmak için piston sıkıştırması anındaki sıcaklık artışı kullanılmaktadır.Kapalı kaplar konununa göre sıkıştırılan bir kap veya piston içindeki hava ısısı sıkıştırma oranı ile birlikte artmaya başlar.(PxV=nxRxT)İşte yakıt püskürtülmeye baslandığında bu sıcaklık değerine ulaşılmış olması ateşleme için yeterli tek nokta değildir.Çünkü yakıt buharının da havadaki oranı yanma için eşik değeri bulmuş olmalıdır.Buradaki herhangi bir gecikme piston havayı sıkıştıtrmaya devam edeceği için üst ölü noktaya çok yakınlarda önem arz etmektedir.Yeterli ateşleme sıcaklığı ile birlikte havanın içinde gaz fazındaki yakıtın buhar basıncının ve yüzdesel oranının patlama için kritik eşiği aşmış olması gereklidir.neyse konu uzun ben de güzel yazamıyorum çünkü okuyunca kendimi beğenmedim en iyisi link koyayım kafaları çalıştırarak anlamaya çalışayayım."


    Teşekkürler, dizel motorda tutuşma geckmesini benim anlattığımdan çok daha detaylı anlatmışsın. Ben de herkesin anlayacağı şekilde yalın bir dille anahatlarını anlatmaya çalışmıştım, sen ise ayrıntıya inmişsin. Güzel de olmuş. Ancak, anlattıkların nihayetinde dizeldeki tutuşma gecikmesi (ignition lag/delay), dizelde detonasyon değil. Ben yazımda zaten bunun detonasyon olmadığını, benzinli motordaki knocking semptomlarına benzer titreşim ve gürültğülü çalışmaya yol açtığı için halk arasında "diesel knock "adıyla bilindiğini yazmıştım. Sonuçta benim yazdıklarımın tekrarı olmuş, dizeldeki detonasyon olgusunu anlatmamışsın. Ama verdiğin link, doğrudan dizelde detonasyonu çağrıştıran bir olgudan söz ediyor ama orda da belirsizlik var. Açıklayayım ama önce o linkten alıntı:

    "In a diesel engine, one relies on auto ignition of the fuel because the
    engine is basically compression ignited (there is no spark plug). There-
    fore, we want the fuel to be autoignited. However, some types of combustion waves move faster than others. There are waves called detonation waves that contribute to sonic velocities of the hot gases in the cylinder. It is generally, the nonuniformity of the pressure within the cylinder that are responsible for knock. Some believe that these nonuniformities are due to detonation and others believe they are due simply to nonuniform combustion"


    Şimdi İngilizce bilmeyenler için kısaca çevirelim:
    "Dizel motor yakıtın kendiliğinden tutuşması esasına dayanır. Bu yüzden temelde sıkıştırma ateşlemelidir (buji yok). Bu yüzden dizel motorda yakıtın kendiliğinden tutuşmasını bekleriz. Öte yandan, bazı tür yanma dalgaları diğerlerinden hızlı hareket eder. Detonasyon dalgaları denilen dalgalar silindir içindeki sıcak gazların sonik hızlarına katkıda bulunurlar
    Bütünü itibarıyla, knocking hadisesine yol açan şey silindir içindeki basıncın üniform (düzgün dağılmış) olmamasıdır. BAZILARI DÜZGÜN OLMAYAN DAĞILIMIN DETONASYON YÜZÜNDEN OLDUĞUNA İNANIRKEN DİĞERLERİ BUNUN BASİTÇE DÜZGÜN OLMAYAN YANMADAN KAYNAKLANDIĞINI SÖYLER.

    Şimdi, dizel motorun ateşleme prensibi ile izleyen cümlenin dizel motoru tanımladığı yazının akışı içinde hayli muğlak kalmış, bu yönde bir belirsizliğe yol açıyor. kaldı ki, doğrudan dizel motordaki combustion sürecini nitelese bile yazının sonu benim büyük harfle yazdığım şekilde bitmiş. Yani ister detonasyonla ilgili kısım dizelle ilgili olmasın, isterse ilgili olsun, her iki olasılık da aynı kapıya çıkıyor. Yazıda açıklanan olgunun benim tanımladığım detonasyon tiplerinden biri olması bir yana, detonasyon olduğu bile tartışmalı. Bizahiti yazının içinde söylüyor bunu.

    Öte yandan dizel motorda detonasyon olmadığına dair ben bir link göndermiştim. Orda kocaman harflerle dizel motorun özelliklerini tanımlarken NO DETONATION diye yazıyordu. O linki sessizce es geçmişsin. Ben aşağıda tekrar veriyorum ve dizel motorda detonasyon olmadığını kanıtlayan fazladan linkler de veriyorum:

    Önce kocaman NO DETONATION yazan link. Daha önce de vermiştim ama hiç ses çıkmadı bunla ilgili:
    http://66.102.9.104/search?q=cache:UTJRQUNlA6YJ:www.atmos.umd.edu/~russ/434L10.ppt+how+detonation+occurs+in+diesel+engines&hl=tr&ct=clnk&cd=6&gl=tr

    Şİmdi de ikinci link:
    http://carsguide.news.com.au/story/0,20384,20121692-5001701,00.html
    bu da yukarıdaki linkten alıntı:
    "Secondly, the more you squeeze or compress the air before you add fuel to heat it up, the more work it will do. Diesel engines run compression ratios as high as 20:1 whereas petrol engines are constrained to around 11:1. If you go too high with a petrol engine the air being squeezed gets so hot the petrol explodes before it is supposed to ignite and burn and the engine suffers from detonation (exploding fuel) which destroys it. So the diesel engine has combined advantages of using a fuel that produces more heat and a compression ratio that produces more efficiency"

    Şimdi de 3. link ve o linkten alıntı:
    http://quasiturbine.promci.qc.ca/ETheoryDetonationEngine.htm

    "Unlike Beau de Rocha (Otto), Diesel compresses pure air (no fuel mixture). Air temperature raises due to high compression ratio, to such a level that any fuel injected do burn (no detonation). The fuel jet injected goes through the 3 combustion modes: air excess on the exterior of the spray, stochiometric in mid area, and fuel rich in the spray center (very difficult to control...). Because the Diesel accepts all the intake air, its efficiency is not reduced by the intake vacuum as in Beau de Rocha (Otto). Diesel cycle is a fuel lean engine."

    bU DA SON LİNK OLSUN. yOKSA DAHA ÇOK LİNK VAR:
    http://auto.howstuffworks.com/diesel2.htm
    Linkten alıntı:
    "One big difference between a diesel engine and a gas engine is in the injection process. Most car engines use port injection or a carburetor rather than direct injection. In a car engine, therefore, all of the fuel is loaded into the cylinder during the intake stroke and then compressed. The compression of the fuel/air mixture limits the compression ratio of the engine -- if it compresses the air too much, the fuel/air mixture spontaneously ignites and causes knocking. A diesel compresses only air, so the compression ratio can be much higher. The higher the compression ratio, the more power is generated"

    Ama bu linki de geçmeyelim. Dizeller türbo kullanmaya neden uygunmuş görelim (konumuzla ilgili):
    http://www.wilksch.com/popular_flying_jan_feb02_text.html

    Q. Are diesel engines heavier than gasoline engines?
    "A. Other things being equal � yes. Because diesels use higher compression to ignite their fuel they must be stronger, and because the limiting speed of diesel combustion is slower than gasoline combustion, the peak rpm of the diesel is lower. Both factors make the diesel heavier for the same power. However no detonation limit makes the diesel ideally suited to turbo-charging and by using a 2-stroke cycle the gap can be further closed. For direct drive engines (like the traditional �Lycontinental�) where the rpm is dictated by the prop, a diesel can readily match or beat a gasoline engine."


    Son link demiştim ama ya bu linke ne demeli? Burada detonasyon nedir detaylı anlatıyor ama açık söyleyeyim tamamını okumadım. Meraklısı okusun diye verdim. Konuyla doğrudan ilgili değil.
    http://www.guns.connect.fi/gow/nitro.html

    EVET SEVGİLİ VEZİR SADECE UZADIĞI İÇİN BURDA KESİYORUM YOKSA DAHA NİCE LİNK DİZELDE DETONASYON OLMADIĞINI YAZIYOR. BEN YAZARKEN UYDURMUYORUM, OKUYUP ÖĞRENDİKLERİMİ YAZIYORUM.

    DOLAYISIYLA, YUKARIDA VERDİĞİM LİNKLERİN YAZARLARI YA BU İŞİ BİLMİYOR YA DA YALAN SÖYLÜYOR.

    NE DİYORSUN, HALA DİZEL MOTORDA DETONASYON OLUR DİYOR MUSUN?

    NOT: DETONASYON ÇATISI ALTINDA TÜM TEKNİK İNSANLARIN AYNI ŞEYLERİ KASDETMEDİĞİNİ BİLİYORUM. TERMİNOLOJİNİN KULLANIMINDA MUTLAK BİR STANDART YOK, SINIRLARIN DIŞINA TAŞAN YAZARLAR VAR AMA GENEL OLARAK DETONASYON KAVRAMININ ÇERÇEVSEİ BENİM ANLATTIKLARIM DAHİLİNDE KABUL GÖRÜYOR.

    Özet (herhangi bir yerden alıntı değil, bildiklerimin özetidir):
    Benzinli motorda yaşanan ve genel olarak detonosyon başlığı altında adlandırılan şu iki temel yanma (combustion) anomalisi dizel motorda görülmez: pre-ignition ve post-ignition. Neden?
    1. Dizel karışımı homojen değildir (partly-mixed), benzin-karışımı homejendir (fully-mixed) dolayısıyla dizel silindiri içindeki heterojen karışım dağılımı, patlama şeklinde bir yanmaya engeldir.
    2. dizel ağırlıklı olarak fakir-karışımdır, benzinli motor ise daha çok stoykometrik veya zengin-karışımdır. Dizelde mazot püskürtüldüğünde püskürtme jetinin en başında yer alan partiküller sıkışmış havanın direnciyle yavaşlarken arkadan gelen partiküllerin hızı aynı oranda düşmez. Bu da dizel jetinin ortda stoykometrik, başta ve sonda ise fakir-karışım olmasına yol açar. Dizel jetinin sadece orta kısmı patlamaya elverişli gaz karışımına uygunken benzinli motorda silindirin her noktasında elverişli gaz bulunur.
    3. dizelde mazot 360 derecelik krank çevriminin sadece çok küçük bir kesitinde mesela mesela -20/+10 derecelerinde silindirde bulunur. Benzin ise krank çevriminin hemen tamamında silindir içinde mevcuttur.
    4. Dizel (slow-burning combustion) yavaş yanmaya, benzinli ise hızlı yanmaya (fast-burning combustion) göre tasarlanır. Yavaş yanma esnasında detonasyon koşulları belirsizdir. yanma ısısı dizelde yaklaşık 400 F daha düşüktür. Üstelik yüksek sıkıştırma oranına rağmen bu böyledir.
    5. benzinli motor yanma (combustion sıcaklığı kabaca 1800 F, dizel ise 1400 F civarındadır.
    6. benzinin tutuşma sıcaklığı düşük (495 F), mazotunki ise yüksektir (600 F)
    7. benzinin reid buhar basıncı 12-15 psi civarındayken mazotunki 0,2 psi'dır.
    8. benzinli motorda ateşleme buji kıvılcımı aracılığı ile başlatılırken dizelde mazotun basınç altında kendiliğinden tutuşması sağlanır. Aslında teknik olarak bunun adı da auto-ignition'dır ama benzinliden farkı, benzinlide auto-ignition istenmeyen bir durumken (ateşlemeyi bujinin yapması beklenir) dizel motorda auto-ignition zaten beklenen ve istenen durumdur, benzinliden farkı, dizelde auto-ignitionu istediğiniz zaman siz başlatırsınız (enjeksiyon zamanını belirleyerek) benzinlide ise auto-ignition ne zaman ve nasıl olur asla bilemezsiniz. Auto-ignition sonrası dizelde yanma hızını siz psüktirtme miktarı ve süresini ayarlayarak kontrol edersiniz. Benzinli de ise Allaha emanet, bujiyi ateşler ve sonrasında ne hızını ne büyüklüğünü ve ne de zamanını belirleyemeyeceğiniz bir detonasyon olmaması için oturur, beklersiniz.

    İşte yukarıdaki nedenlerle dizel motorlarda, benzinlilerde olan tarzda bir detonasyon OLMAZ.

    Benim bu konudaki son sözüm budur.








    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    arkadaşımız güzel bilgiler vermiş ancak ne gibi yazı bulacam da kabul edilecek bilmiyorum .Bu konuda uzun uzun yazı yazmak yerine tabii ki internetten konu başlığı ile alakalı olanları kopyalıyorum.Hepimiz iş güç sahibiyiz ben uzun süre yazı yazamam bu yüzden olay hakkında bulabildiğim yine bence doyurucu ilk dökümanı kopyalıyorum.Bu konuda yakıtlar hakkında bence çok eksik bigileri olan kişilerle detay hakkında yazışmak öğretmedeğil belki ancak kanıtlama adına yapılmamalıdır.yanlış öğrenilmiş bir şey çok zararlı sonuçlara varmaya neden olabilmektedir.(düşük cümle kalıbı ve hataları için şimdiden özür dilerim)

    Bütün yakıtlar gaz fazında alev alırlar bu yakıtın parlama noktasıdır.her yakıt için mimumum parlama noktası vardır ve hava içinde belirli yüzdede bulunması yanma için yeterlidir patlama anında sonic wave tabir edilen ses dalgası da oluşmaktadır.Zaten önceden bahsetmişdim.İsteyenler arama motorlarını kullanarakdetaylı bilgi edilebilirler.Küçük bir not ekleme ihtiyacım var dizelde yanma eşik ısısına ulaşmak için piston sıkıştırması anındaki sıcaklık artışı kullanılmaktadır.Kapalı kaplar konununa göre sıkıştırılan bir kap veya piston içindeki hava ısısı sıkıştırma oranı ile birlikte artmaya başlar.(PxV=nxRxT)İşte yakıt püskürtülmeye baslandığında bu sıcaklık değerine ulaşılmış olması ateşleme için yeterli tek nokta değildir.Çünkü yakıt buharının da havadaki oranı yanma için eşik değeri bulmuş olmalıdır.Buradaki herhangi bir gecikme piston havayı sıkıştıtrmaya devam edeceği için üst ölü noktaya çok yakınlarda önem arz etmektedir.Yeterli ateşleme sıcaklığı ile birlikte havanın içinde gaz fazındaki yakıtın buhar basıncının ve yüzdesel oranının patlama için kritik eşiği aşmış olması gereklidir.neyse konu uzun ben de güzel yazamıyorum çünkü okuyunca kendimi beğenmedim en iyisi link koyayım kafaları çalıştırarak anlamaya çalışayayım.


    şimdi önce kısa yazıyı sonra merak edenler için tüm yazıyı sonra iddaa sahibinin yazısını okuyorak doğruyu anlamaya (bulmayı değil) çalışalım.Diğer forum okuyucularının da konu hakkında ne anladıkları benim için önem arzettiği için iki satır da olsa ne anladıklarını yazmalarını rica ederim.

    The limits to compression ratio are based on the knock limits of the fuel.
    Knock is the term used to describe the auto ignition that occurs when a fuel
    ignites because the pressure in the cylinder is such that combustion occurs.
    In a spark ignited engine, it is best if the spark control the ignition,
    since timing of the piston motion with the motion of the flame front is
    critical to the operation of an efficient engine.
    In a diesel engine, one relies on auto ignition of the fuel because the
    engine is basically compression ignited (there is no spark plug). There-


    fore, we want the fuel to be autoignited. However, some types of combustion
    waves move faster than others. There are waves called detonation waves that
    contribute to sonic velocities of the hot gases in the cylinder. It is
    generally, the nonuniformity of the pressure within the cylinder that are
    responsible for knock.
    Some believe that these nonuniformities are due to
    detonation and others believe they are due simply to nonuniform combustion
    or auto ignition in the cylinder.
    The knock limits for a fuel are determined on a special single cylinder
    engine called a CFR engine. On this engine, the compression ration can be
    gradually changed. In general, a fuel is burned in the engine and the
    compression ratio is changed high and low until the engine begins to shake.
    This is known as the knock limit for the fuel. The higher the knock limit,
    the higher the compression ratio.


    kaynak=http://www.newton.dep.anl.gov/newton/askasci/1995/eng/ENG48.HTM


    Buna da detonasyon denir. VE BU DA BİR DİZEL MOTORDA GERÇEKLEŞEMEZ çünkü dizelde yanma ile mazot ve havanın karışarak gaz haline geçmesi aynı anda olmaktadır. yani mazot gaz haline geçtikçe yanmaktadır. gaz halinde birikerek patlama yapmaya zamanı, imkanı ve ortamı yoktur. Fiziken mümkün değildir.

    Tüm bunların üzerine söylenecek szö varsa kim söyleyecekse buyursun söylesin.

    Bunun dışında anlatılanların konu ile ilgisi yoktur. özellikle ses dalgaları ile ilgili anlatılanların yukarıdaki süreçlerle bağlantısı vardır ama konumuz değildir. Onları da ayrıca cevaplayacağım.



    Benim iddiam (daha doğrusu gerçek) şudur: DİZELDE DETONASYON OLMAZ. Diesel engine knocking denilen şey DETONASYON değildir.

    Bunun aksini kanıtlayan kaynaklar varsa okey ama konuyla ilgisi olmayan kaynaklara itibar etmeyeceğimi de peşinen söyleyeyim. O yüzden kaynak gösterilecekse lütfen adam gibi okunup, konuyla ilgisi saptandıktan sonra gönderilsin ve içinden benim iddiamı çürüten kısımlar alıntı yapılsın. Aksi halde dön babam dön, dolap beygiri gibi aynı yerde dönüp duruyoruz.






    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 5 Temmuz 2007; 9:26:08 >




  • Ben yazdıklarının detonation yazısını patlama şeklinde türkçeye çevirerek okuduğumda farklı hiç bir şey görmüyorum.Acaba siz bu detonasyon kelimesini yanlış mı algılıyorsunuz.Dizelde detonasyon yoktur demek ,çok saçma bir ifadedir.Çünkü dizelde patlamalı yanma yoktur demekle eşdeğerdir.Alıntı yaptıklarınız yazıların hepsine ben de katılıyorum ancak kafamda olayı canlandırırken patlama ve bunun için gereken ortamı algılıyorum.Siz başka birşey mi anlıyorsunuz.(türkçeye çevirisi değil fiziksel anlamı olarak)

    det·o·na·tion /ˌdɛtnˈeɪʃən/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[det-n-ey-shuhn] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
    –noun 1. the act of detonating.
    2. an explosion.
    3. Machinery. the premature spontaneous burning of a fuel–air mixture in an internal-combustion engine due to the high temperature of air compressed in a cylinder.



    detonation patlama demektir ve btün yakıtlar için belirli bir alt seviye ve üst seviye vardır.Eğer ortamda buhar fazında ortamda alt limitte ve yanma için gerekli ısı ve yakıt yüzdesi varsa yanma kendiliğinden patlama ile gerçekleşir.Ayrıca bir kıvılcım veya ateş kaynağına gerek yoktur.Bu bize verilen her yangın ve yanıcı madde eğitimlerinde tekrarlanır.Simdi dizelde kıvılcım kaynağı olmadığına göre ve ortamdaki ısı da patlama için eşik değere uşalmışsa yanma olayı patlama şeklinde oluşur .şimdi biz hala detonasyon derken dizelde yoktur dersek bu işin tanımına ve doğal dizaynına aykırı olacaktır.bakınız vuruntudan bahsetmedim hiç.Benim olaya bakışım budur .Dünyanın hangi sitesinde araştırma yaparsanız yapın yanlış yazmadılarsa kasdedilen de bu olacaktır.Bunu sündürüp farklı bir anlam yüklemek hatalı olacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 5 Temmuz 2007; 9:25:45 >




  • sevgili tralles,

    şimdi konu başlığımıza dönersek israrla sorduğum yeni nesil motorlarda silindir içi korozyon olayına şahit oldunuz mu hiç.Bu istatistiksel olarak dikkate alınması gerekn bir oranda tamir gereksini midir.Bu konu etrafında pratik gözlemleri olanların verilerine ihtiyacımız var.Çünkü bazı kafamda şüphelerim oluştu , bunu vasago arkadaşımız da hissetmiş ,sezgilerimizi ön yazılarda paylaşmıştık.

    Sizin pratik hayatta karşılaştığınız (yani nesil motorda normal dizel kullanmış ve silindir için korozyon olmuş araçlar)bizimle paylaşmak isteyeceğiniz durumlar varsa öğrenmek isteriz.
  • Sevgili vezir,
    buna da cevap vereyim.

    Öncelikle detonasyon tam olarak yanma veya patlama değildir. Bununla ilgili linki bir önceki yazımda vermiştim. Ancak çoğunlukla detonasyon ve patlama nedense eş anlamlı olarak kullanılıyor. Çoğunlukla mesela ben de böyle kullanıyorum farkında olmadan ama detonasyon süreçleri ve karakteristikleri, patlamanınkinden biraz daha farklı. Konu ilgimi çekmediği için bu konuda detya bilmiyorum ama internette yeterince detay var, merak edenler google araştırabilirler.

    Kavram kargaşası dediğim şey de tam olarak bu. Sıkışan gazlar elbette ki ses dalgası üretir. Ancak hiç bir ses dalgası bir pistonu eğriltemez. Onu yamultan şey olağanüstü yüksek basınçtır. Vuruntu dediğiniz şey sesin pitchindeki değişimse eyvallah. Ama vuruntu dediğiniz şey benim dediğim gibi nihayetinde piston yamulmasıyla sonuçlanan anormal yanma süreçleri ise ses dalgaları bunların sonucudur. nedeni değildir. Nedenlerle sonuçları birbirine karıştırmayalım derim.

    Öte yandan knock-sensörlerin nasıl çalıştığını biliyorum, zaten internette bunla ilgili bir dolu sayfa var. Hatta tesadüfen benim gönderdiğim linklerden birinde ayrıntılı anlatıyor. Ama dediğim gibi konumuz knoxk-sensörlerin nasıl çalıştığı değil. Konu dışına çıkmayalım. Knock-sensörler nasıl çalışıyoru tartışmaya başlamadan önce, şu vuruntu/detonasyon tartışmasını bitirelim. Zaten knock sensörler konusunda da bir görüş ayrılığı olduğunu sanmıyorum. Peki o zmana bir soru: dizel motorlarda knock-sensör var mıdır? Eğer yok ise acaba neden yoktur?

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Sayın Tralles,

    Kavram kargaşası yaratmayalım derken bazı çelişkili ifadeleriniz bulunuyor,

    Dizelde bundan kaynaklanan kaba titreşime de knocking deniliyor ve bu yüzden kavram kargaşası doğuyor. oysa dizelde detonasyon olmaz. Ben iddiamın arkasındayım. BENZİNLİ MOTORDAKİ DETONASYON DİZEL MOTORDA OLMAZ.

    detonasyon yanma veya patlama demektir .Ne kasdettiğiniz karışıyor .Belki doğru biliyor veya düşünüyorsunuz ancak yanlış yazıyorsunuz , herkez sizi anlatmaya çalıştığınız şekilde anlayacaktır.
    Sıkıştırılan her gaz belirli bir sıkıştırmadan sonra ses dalgası üretir bunun dizelle benzinle alakası yoktur .Burada boş havayı sıkıştırsanız bile piyasa tabiriyle vuruntu oluşacaktır.Ben detay yazdım ki işin içinde farklı şeyler var olduğunu herkez anlasın diye.

    Yüksek kompresyon vuruntuya yol açar diyorsunuz, sonra da kompresyon yetersiz olduğu için dizelde yanma gecikmesi oluşur diyen yazılar gönderiyorsunuz, kendinizle çelişiyorsunuz.
    Şimdi ses olayını oluşturan irçek faktör vardır ancak konu ileri düzeyde bilgi gerektirdiği için bu yazıyı okuyan herkez anlamakta güçlük çekebilir endişesiyle detaya girmekten kaçınırım.Sonuna kadar benim bilgim de gitmekte yetmeyebilir (doktora konusudur)
    Anlatmaya çalıştığım şey şudur bir pistonda içine aldığınız havayı hızla sıkıştırırsanız ses dalgası üretirsiniz ancak karakteristik olarak bunu duyabilmeniz için belirli şartlar taşıması gerekir.Akışkanlar mekaniği hakkında bilginiz varsa detaya inebilirim yoksa sadece kabaca alatuka tuvaletlerdeki ECA veya başka marka su vanasını bıraktığınızdaki çıkan ses veya ses üstü uçakların geçtikten sonra patlama ile yarattığı ses dalgası karakteristiği normal motorun yanma esnasında oluşan gazların çıkardığı ses etkisinden tamamen farklıdır.Bunlara şok dalgaları denmektedir.bu başlığı bulundırmamak için başka konu topiğinde incelemek gerekli diye düşünüyorum.





  • Pistonu yamultan şey ses dalgası (basınç değişimi ses dalgası yaratır)veya başkası olsun detonasyona başka anlam yüklemek hatalıdır.Olayı farklı alana çekmek doğru olmaz.Bu konu sizin çok iyi bildiğiniz prensiplerin dışına çıkmamalı.Diğer sorunuzu teknik konular ve yardım kısmında başlık olarak açarsanız diğer arkadaşlarında yorumlarından faydalanabiliriz.
    Ben motordaki olayı yıllar önce bitirdim.Bu konuda yanma ve patlama ve verim konusunda öğrenebileceğim birşey kaldığını sanmıyorum.Yeni yorum yapmak da eski tenceredeki yemeği yeni çelik tencerede yapmaktan başka birşey değildir , benim için.Yani teknolojier sadece elektroniğin gelişmesiyle olaya minör düzeyde katkıda bulabilen sistemlerdir.bunları bu forumda tartışmak alt konu açıp iğer katılımcıların gözünden kaçacağı için yanlış buluyorum.

    bu konu başlığı altında son mesajımdaki soruma cevap verirseniz devam edebilirim.Yoksa sakın bilmediğimden yanıt vermediğimi zannetmeyin diye vurgu yapıyorum.


    quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    Sevgili vezir,
    buna da cevap vereyim.

    Öncelikle detonasyon tam olarak yanma veya patlama değildir. Bununla ilgili linki bir önceki yazımda vermiştim. Ancak çoğunlukla detonasyon ve patlama nedense eş anlamlı olarak kullanılıyor. Çoğunlukla mesela ben de böyle kullanıyorum farkında olmadan ama detonasyon süreçleri ve karakteristikleri, patlamanınkinden biraz daha farklı. Konu ilgimi çekmediği için bu konuda detya bilmiyorum ama internette yeterince detay var, merak edenler google araştırabilirler.

    Kavram kargaşası dediğim şey de tam olarak bu. Sıkışan gazlar elbette ki ses dalgası üretir. Ancak hiç bir ses dalgası bir pistonu eğriltemez. Onu yamultan şey olağanüstü yüksek basınçtır. Vuruntu dediğiniz şey sesin pitchindeki değişimse eyvallah. Ama vuruntu dediğiniz şey benim dediğim gibi nihayetinde piston yamulmasıyla sonuçlanan anormal yanma süreçleri ise ses dalgaları bunların sonucudur. nedeni değildir. Nedenlerle sonuçları birbirine karıştırmayalım derim.

    Öte yandan knock-sensörlerin nasıl çalıştığını biliyorum, zaten internette bunla ilgili bir dolu sayfa var. Hatta tesadüfen benim gönderdiğim linklerden birinde ayrıntılı anlatıyor. Ama dediğim gibi konumuz knoxk-sensörlerin nasıl çalıştığı değil. Konu dışına çıkmayalım. Knock-sensörler nasıl çalışıyoru tartışmaya başlamadan önce, şu vuruntu/detonasyon tartışmasını bitirelim. Zaten knock sensörler konusunda da bir görüş ayrılığı olduğunu sanmıyorum. Peki o zmana bir soru: dizel motorlarda knock-sensör var mıdır? Eğer yok ise acaba neden yoktur?

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Sayın Tralles,

    Kavram kargaşası yaratmayalım derken bazı çelişkili ifadeleriniz bulunuyor,

    Dizelde bundan kaynaklanan kaba titreşime de knocking deniliyor ve bu yüzden kavram kargaşası doğuyor. oysa dizelde detonasyon olmaz. Ben iddiamın arkasındayım. BENZİNLİ MOTORDAKİ DETONASYON DİZEL MOTORDA OLMAZ.

    detonasyon yanma veya patlama demektir .Ne kasdettiğiniz karışıyor .Belki doğru biliyor veya düşünüyorsunuz ancak yanlış yazıyorsunuz , herkez sizi anlatmaya çalıştığınız şekilde anlayacaktır.
    Sıkıştırılan her gaz belirli bir sıkıştırmadan sonra ses dalgası üretir bunun dizelle benzinle alakası yoktur .Burada boş havayı sıkıştırsanız bile piyasa tabiriyle vuruntu oluşacaktır.Ben detay yazdım ki işin içinde farklı şeyler var olduğunu herkez anlasın diye.

    Yüksek kompresyon vuruntuya yol açar diyorsunuz, sonra da kompresyon yetersiz olduğu için dizelde yanma gecikmesi oluşur diyen yazılar gönderiyorsunuz, kendinizle çelişiyorsunuz.
    Şimdi ses olayını oluşturan irçek faktör vardır ancak konu ileri düzeyde bilgi gerektirdiği için bu yazıyı okuyan herkez anlamakta güçlük çekebilir endişesiyle detaya girmekten kaçınırım.Sonuna kadar benim bilgim de gitmekte yetmeyebilir (doktora konusudur)
    Anlatmaya çalıştığım şey şudur bir pistonda içine aldığınız havayı hızla sıkıştırırsanız ses dalgası üretirsiniz ancak karakteristik olarak bunu duyabilmeniz için belirli şartlar taşıması gerekir.Akışkanlar mekaniği hakkında bilginiz varsa detaya inebilirim yoksa sadece kabaca alatuka tuvaletlerdeki ECA veya başka marka su vanasını bıraktığınızdaki çıkan ses veya ses üstü uçakların geçtikten sonra patlama ile yarattığı ses dalgası karakteristiği normal motorun yanma esnasında oluşan gazların çıkardığı ses etkisinden tamamen farklıdır.Bunlara şok dalgaları denmektedir.bu başlığı bulundırmamak için başka konu topiğinde incelemek gerekli diye düşünüyorum.







  • Sevgili Vezir,
    Şu siteyi bir daha okumanı tavsiye ederim:

    http://www.guns.connect.fi/gow/nitro.html
    Burada patlama ile detonasyon arasındaki farklar gayet güzel anlatılıyor. Ama özet olarak patlama ile detonasyonun toplam egzotermik çözülüm oranları farklıdır. Sözlük anlamlarına takılıp kalmayalım bence. Sözlüğü açtığımda bende detonasyon karşılığında explosion kelimesini görüyorum ama detaylı incelediğimde detonasyonun egzotermik çözülüm hızları veya oranlarındaki düzensizliğe işaret ettğini, patlamanın ise aşırı hızlı egzotermik çözülüme karşlık geldiğini görüyorum. yani patlamanın da detone olmuşu var, yanmanın da. Sonuçta bir kimyasal süreç detone oluyor. Patlama da yanma da benzer kimyasal süreçlerdir. Süreçlerin olağan seyirlerindeki sapmalar anormallikler ise detonasyondur. kabaca hadise budur.

    dedim ya biz terminolojide anlaşamıyoruz.

    Bir de ben dizel motorda knock-sensor var mıdır sorusunu kinaye olarak sormuştum. Yoksa cevabı biliyorum. Dizel motorda knock sensor yoktur. Çünkü dizelde benzinli motordaki knock (detonasyon) hadisesi dizelde yoktur.

    O yüzden bence de bu konuyu kapatıp, senin soruna geçelim.


    Soruna yanıt vereceğim.

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Ben yazdıklarının detonation yazısını patlama şeklinde türkçeye çevirerek okuduğumda farklı hiç bir şey görmüyorum.Acaba siz bu detonasyon kelimesini yanlış mı algılıyorsunuz.Dizelde detonasyon yoktur demek ,çok saçma bir ifadedir.Çünkü dizelde patlamalı yanma yoktur demekle eşdeğerdir.Alıntı yaptıklarınız yazıların hepsine ben de katılıyorum ancak kafamda olayı canlandırırken patlama ve bunun için gereken ortamı algılıyorum.Siz başka birşey mi anlıyorsunuz.(türkçeye çevirisi değil fiziksel anlamı olarak)

    det·o·na·tion /ˌdɛtnˈeɪʃən/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[det-n-ey-shuhn] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
    –noun 1. the act of detonating.
    2. an explosion.
    3. Machinery. the premature spontaneous burning of a fuel–air mixture in an internal-combustion engine due to the high temperature of air compressed in a cylinder.



    detonation patlama demektir ve btün yakıtlar için belirli bir alt seviye ve üst seviye vardır.Eğer ortamda buhar fazında ortamda alt limitte ve yanma için gerekli ısı ve yakıt yüzdesi varsa yanma kendiliğinden patlama ile gerçekleşir.Ayrıca bir kıvılcım veya ateş kaynağına gerek yoktur.Bu bize verilen her yangın ve yanıcı madde eğitimlerinde tekrarlanır.Simdi dizelde kıvılcım kaynağı olmadığına göre ve ortamdaki ısı da patlama için eşik değere uşalmışsa yanma olayı patlama şeklinde oluşur .şimdi biz hala detonasyon derken dizelde yoktur dersek bu işin tanımına ve doğal dizaynına aykırı olacaktır.bakınız vuruntudan bahsetmedim hiç.Benim olaya bakışım budur .Dünyanın hangi sitesinde araştırma yaparsanız yapın yanlış yazmadılarsa kasdedilen de bu olacaktır.Bunu sündürüp farklı bir anlam yüklemek hatalı olacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 5 Temmuz 2007; 10:46:37 >




  • Sevgili Vezir,

    ben de baştan beri bunu soruyorum zaten. Yeni nesil dizellerin silindir gömlekleri eski nesil dizellerinkinden farklı bir malzemeden mi yapılyor da, dizelin içindeki kükürt eski nesil dizele zarar vermezken, yeni nesil dizele zarar veriyor? Ben de bu sorunun yanıtını arıyorum. Benim görüşüm. silindir metalurjik özelliklerinin eski olsun yeni olsun dizellerde değişmediği yönünde. Dolayısyla eski kükürtlü mazotun yeni nesil dizel motor silindirlerinde fazladan korozyona yol açmayacağını düşünüyorum.
    Açması teknolojide kazanılmış mevzinin terkedilmesi olur kanatindeyim.
    Ancak bunun için servislerde çalışan ve yeni nesil dizel motorları açan arkadaşların görüşlerine ihtiyaç var. Ben görmedim.



    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    sevgili tralles,

    şimdi konu başlığımıza dönersek israrla sorduğum yeni nesil motorlarda silindir içi korozyon olayına şahit oldunuz mu hiç.Bu istatistiksel olarak dikkate alınması gerekn bir oranda tamir gereksini midir.Bu konu etrafında pratik gözlemleri olanların verilerine ihtiyacımız var.Çünkü bazı kafamda şüphelerim oluştu , bunu vasago arkadaşımız da hissetmiş ,sezgilerimizi ön yazılarda paylaşmıştık.

    Sizin pratik hayatta karşılaştığınız (yani nesil motorda normal dizel kullanmış ve silindir için korozyon olmuş araçlar)bizimle paylaşmak isteyeceğiniz durumlar varsa öğrenmek isteriz.




  • bu konuda efsanenin doğmasına neden olan gözüyle olaya sahit olanların verisi lazım bana .öyle biriki değil istatistiksel olarak tamircilerin veya bakım istasyonlarının verisi daha doğru olacaktır.bunun üstüne kafa yorulabilir.
    Teorisini rahatlıkla yapabiliyorum da paratikte olmayan birşeye teori üretirsek komplo (consipracy)teorisyeni durumuna düşmek istemiyorum.
  • Bu konuyla alakalı olarak dün türkçe ,güzel bir yazı görmüştüm .bugun sonuna kadar okudum sansürlemeden! linki koyuyorum.Tüm anlatılanlara ve tercümelerine sonuna kadar katılıyorum.Kim hazırladı ise güzel bir çalışma yapmış.Ben bütün bunları bilsem de alt alta yazmak söz konusu olunca edebi birikim de önem arz etmekte .Bu konuda zayıf olduğumu, zaten baştan kabulleniyorum.

    http://web.deu.edu.tr/otomotiv/pdfler/3.Ders.pdf
    (sayfa 11, 12 ve 13 konu ile direk alakalı)

    Özellikle dizelde yanma ile alakalı kısımları ve türkçeleştirmesini kullanmanızı öneririrm.Çünkü yanmanın zamanını kontrol etmek için sizin de iyi bildiğiniz püzkürtme hızı ve terminolojileri kontrol ederek bu işler ayarlanmaktadır.Ayrıca yazıda bahsedilmeyen ancak benim belirtmekte gerek duyduğum bir konu var ki yazmadan edemeyeceğim.
    Yüksek basınçlı pomlar ve üretikleri küçük taneli dizel yakıt yanma odasındaki ısıyı kontrollü olarak düşürmek ve iyi bir yanma için argüman olarak kullanılmaktadır.Yani yanmanın kontrollü ve birden basınç yükselmesi ile değil (işte bu aşamada sizle ayrılıyoruz ben buna detonasyon diyorum)de daha küçük partikül ile ortamdan ısı alan hale dönüştürülmesi (themodinamik prensibleri ile anlamaya çalışalım, buhar fazında su püskürten evoratif soğutma araçları hatırlarsınz) yanma kontrolünde bir etmen olarak kullanılmaktadır.Neyse bu kadar bilgi yeterli bence.




    quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    Sevgili Vezir,
    Şu siteyi bir daha okumanı tavsiye ederim:

    http://www.guns.connect.fi/gow/nitro.html
    Burada patlama ile detonasyon arasındaki farklar gayet güzel anlatılıyor. Ama özet olarak patlama ile detonasyonun toplam egzotermik çözülüm oranları farklıdır. Sözlük anlamlarına takılıp kalmayalım bence. Sözlüğü açtığımda bende detonasyon karşılığında explosion kelimesini görüyorum ama detaylı incelediğimde detonasyonun egzotermik çözülüm hızları veya oranlarındaki düzensizliğe işaret ettğini, patlamanın ise aşırı hızlı egzotermik çözülüme karşlık geldiğini görüyorum. yani patlamanın da detone olmuşu var, yanmanın da. Sonuçta bir kimyasal süreç detone oluyor. Patlama da yanma da benzer kimyasal süreçlerdir. Süreçlerin olağan seyirlerindeki sapmalar anormallikler ise detonasyondur. kabaca hadise budur.

    dedim ya biz terminolojide anlaşamıyoruz.

    Bir de ben dizel motorda knock-sensor var mıdır sorusunu kinaye olarak sormuştum. Yoksa cevabı biliyorum. Dizel motorda knock sensor yoktur. Çünkü dizelde benzinli motordaki knock (detonasyon) hadisesi dizelde yoktur.

    O yüzden bence de bu konuyu kapatıp, senin soruna geçelim.


    Soruna yanıt vereceğim.

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Ben yazdıklarının detonation yazısını patlama şeklinde türkçeye çevirerek okuduğumda farklı hiç bir şey görmüyorum.Acaba siz bu detonasyon kelimesini yanlış mı algılıyorsunuz.Dizelde detonasyon yoktur demek ,çok saçma bir ifadedir.Çünkü dizelde patlamalı yanma yoktur demekle eşdeğerdir.Alıntı yaptıklarınız yazıların hepsine ben de katılıyorum ancak kafamda olayı canlandırırken patlama ve bunun için gereken ortamı algılıyorum.Siz başka birşey mi anlıyorsunuz.(türkçeye çevirisi değil fiziksel anlamı olarak)

    det·o·na·tion /ˌdɛtnˈeɪʃən/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[det-n-ey-shuhn] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
    –noun 1. the act of detonating.
    2. an explosion.
    3. Machinery. the premature spontaneous burning of a fuel–air mixture in an internal-combustion engine due to the high temperature of air compressed in a cylinder.



    detonation patlama demektir ve btün yakıtlar için belirli bir alt seviye ve üst seviye vardır.Eğer ortamda buhar fazında ortamda alt limitte ve yanma için gerekli ısı ve yakıt yüzdesi varsa yanma kendiliğinden patlama ile gerçekleşir.Ayrıca bir kıvılcım veya ateş kaynağına gerek yoktur.Bu bize verilen her yangın ve yanıcı madde eğitimlerinde tekrarlanır.Simdi dizelde kıvılcım kaynağı olmadığına göre ve ortamdaki ısı da patlama için eşik değere uşalmışsa yanma olayı patlama şeklinde oluşur .şimdi biz hala detonasyon derken dizelde yoktur dersek bu işin tanımına ve doğal dizaynına aykırı olacaktır.bakınız vuruntudan bahsetmedim hiç.Benim olaya bakışım budur .Dünyanın hangi sitesinde araştırma yaparsanız yapın yanlış yazmadılarsa kasdedilen de bu olacaktır.Bunu sündürüp farklı bir anlam yüklemek hatalı olacaktır.






  • Vezir bu bilgiler güzel yalnız eski. Artık ön-yanma odalı dizel motor kalmadı. Neredeyse hepsi DI. Otomobillerse HDI/TDI/CRDI vs. vs.

    Ayrıca 8:1 veya 9:1 sıkıştırma oranlı benzinli motor da kalmadı pek. meğer ki türbo/kompresör emişli olmasın.

    Ama nihayetinde bizim günlerdir konuştuklarımızın bir özeti. Nihayetinde günümüz otomobillerinde dizel olsun, benzinli olsun elektronik motor yönetim sistemleri ve çok daha etkin soğutma sayesinde zaten vuruntu (hem motorda ses değişikliği hem de benim anladığım anlamda - mekanik hasar olarak söylüyorum) olması pek de mümkün değil. Aslına bakarsan verimli ama yararsız bir tartışma oldu.


    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Bu konuyla alakalı olarak dün türkçe ,güzel bir yazı görmüştüm .bugun sonuna kadar okudum sansürlemeden! linki koyuyorum.Tüm anlatılanlara ve tercümelerine sonuna kadar katılıyorum.Kim hazırladı ise güzel bir çalışma yapmış.Ben bütün bunları bilsem de alt alta yazmak söz konusu olunca edebi birikim de önem arz etmekte .Bu konuda zayıf olduğumu, zaten baştan kabulleniyorum.

    http://web.deu.edu.tr/otomotiv/pdfler/3.Ders.pdf
    (sayfa 11, 12 ve 13 konu ile direk alakalı)

    Özellikle dizelde yanma ile alakalı kısımları ve türkçeleştirmesini kullanmanızı öneririrm.Çünkü yanmanın zamanını kontrol etmek için sizin de iyi bildiğiniz püzkürtme hızı ve terminolojileri kontrol ederek bu işler ayarlanmaktadır.Ayrıca yazıda bahsedilmeyen ancak benim belirtmekte gerek duyduğum bir konu var ki yazmadan edemeyeceğim.
    Yüksek basınçlı pomlar ve üretikleri küçük taneli dizel yakıt yanma odasındaki ısıyı kontrollü olarak düşürmek ve iyi bir yanma için argüman olarak kullanılmaktadır.Yani yanmanın kontrollü ve birden basınç yükselmesi ile değil (işte bu aşamada sizle ayrılıyoruz ben buna detonasyon diyorum)de daha küçük partikül ile ortamdan ısı alan hale dönüştürülmesi (themodinamik prensibleri ile anlamaya çalışalım, buhar fazında su püskürten evoratif soğutma araçları hatırlarsınz) yanma kontrolünde bir etmen olarak kullanılmaktadır.Neyse bu kadar bilgi yeterli bence.




    quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    Sevgili Vezir,
    Şu siteyi bir daha okumanı tavsiye ederim:

    http://www.guns.connect.fi/gow/nitro.html
    Burada patlama ile detonasyon arasındaki farklar gayet güzel anlatılıyor. Ama özet olarak patlama ile detonasyonun toplam egzotermik çözülüm oranları farklıdır. Sözlük anlamlarına takılıp kalmayalım bence. Sözlüğü açtığımda bende detonasyon karşılığında explosion kelimesini görüyorum ama detaylı incelediğimde detonasyonun egzotermik çözülüm hızları veya oranlarındaki düzensizliğe işaret ettğini, patlamanın ise aşırı hızlı egzotermik çözülüme karşlık geldiğini görüyorum. yani patlamanın da detone olmuşu var, yanmanın da. Sonuçta bir kimyasal süreç detone oluyor. Patlama da yanma da benzer kimyasal süreçlerdir. Süreçlerin olağan seyirlerindeki sapmalar anormallikler ise detonasyondur. kabaca hadise budur.

    dedim ya biz terminolojide anlaşamıyoruz.

    Bir de ben dizel motorda knock-sensor var mıdır sorusunu kinaye olarak sormuştum. Yoksa cevabı biliyorum. Dizel motorda knock sensor yoktur. Çünkü dizelde benzinli motordaki knock (detonasyon) hadisesi dizelde yoktur.

    O yüzden bence de bu konuyu kapatıp, senin soruna geçelim.


    Soruna yanıt vereceğim.

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    Ben yazdıklarının detonation yazısını patlama şeklinde türkçeye çevirerek okuduğumda farklı hiç bir şey görmüyorum.Acaba siz bu detonasyon kelimesini yanlış mı algılıyorsunuz.Dizelde detonasyon yoktur demek ,çok saçma bir ifadedir.Çünkü dizelde patlamalı yanma yoktur demekle eşdeğerdir.Alıntı yaptıklarınız yazıların hepsine ben de katılıyorum ancak kafamda olayı canlandırırken patlama ve bunun için gereken ortamı algılıyorum.Siz başka birşey mi anlıyorsunuz.(türkçeye çevirisi değil fiziksel anlamı olarak)

    det·o·na·tion /ˌdɛtnˈeɪʃən/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[det-n-ey-shuhn] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
    –noun 1. the act of detonating.
    2. an explosion.
    3. Machinery. the premature spontaneous burning of a fuel–air mixture in an internal-combustion engine due to the high temperature of air compressed in a cylinder.



    detonation patlama demektir ve btün yakıtlar için belirli bir alt seviye ve üst seviye vardır.Eğer ortamda buhar fazında ortamda alt limitte ve yanma için gerekli ısı ve yakıt yüzdesi varsa yanma kendiliğinden patlama ile gerçekleşir.Ayrıca bir kıvılcım veya ateş kaynağına gerek yoktur.Bu bize verilen her yangın ve yanıcı madde eğitimlerinde tekrarlanır.Simdi dizelde kıvılcım kaynağı olmadığına göre ve ortamdaki ısı da patlama için eşik değere uşalmışsa yanma olayı patlama şeklinde oluşur .şimdi biz hala detonasyon derken dizelde yoktur dersek bu işin tanımına ve doğal dizaynına aykırı olacaktır.bakınız vuruntudan bahsetmedim hiç.Benim olaya bakışım budur .Dünyanın hangi sitesinde araştırma yaparsanız yapın yanlış yazmadılarsa kasdedilen de bu olacaktır.Bunu sündürüp farklı bir anlam yüklemek hatalı olacaktır.








  • 
Sayfa: önceki 7891011
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.