Şimdi Ara

HÜRJET, ABD'nin jet eğitim uçağı ihalesine katılabilir

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
10
Cevap
0
Favori
515
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
10 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • HÜRJET, ABD'nin jet eğitim uçağı ihalesine katılabilir
    Fatih Özmen ve Eren Özmen tarafından ABD’de kurulan uçak bakım, montaj ve uzay hizmetleri sunan Sierra Nevada Corporation (SNC) şirketi ABD Donanması için HÜRJET’i teklif etmeyi planlıyor. Aviation Week’in haberine göre T-45 Goshawk uçaklarının yerini alacak ileri seviye jet eğitim uçağı ihalesine Sierra Nevada ve TUSAŞ ortaklığında teklif verilebilir.



    ABD Donanması, yaşlanan T-45 Goshawk ileri seviye jet eğitim uçaklarını değiştirmeyi düşünüyor ancak bu değişim planı 2 yıl ertelendi. Teklifler için son tarih 2026 yılı olarak belirlenmişti. Yeni yayınlanan bilgi notuna göre bu süre 2028’in ikinci çeyreğine ertelendi. ABD Donanması, toplam 145 adet jet eğitim uçağı alacak.



    HÜRJET, ABD'nin jet eğitim uçağı ihalesine katılabilir



    Aviation Week: "HÜRJET adaylar arasında"



    Aviation Week’in haberine göre HÜRJET'in T-45’in yerini alması için Sierra Nevada Corporation ve TUSAŞ ortaklığında teklif verilebilir. HÜRJET, ihale için adaylar arasında gösterildi. Henüz iki şirketten de herhangi bir resmi açıklama bulunmuyor.



    Ayrıca Bkz.GÖKBEY helikopterinde kullanılacak yerli motor rekor güce ulaştı



    ABD Hava Kuvvetleri'nin ihalesine Sierra Nevada Corp ve TUSAŞ ortaklığında teklif verilmişti



    Daha önce ABD Hava Kuvvetleri, T-38’lerin yerini alacak jet motorlu eğitim uçağı için ihale başlatmıştı. Sierra Nevada ve TUSAŞ, HÜRJET’in ABD’ye özel versiyonu için 2017 yılında ihaleye katıldı ancak HÜRJET kısa listeye giremedi. İhaleyi Boeing’in T-7A uçağı kazandı. Bu defa ABD Donanması için modern teknolojilere, güvenli iniş ve kısa piste iniş yeteneklerine sahip uçak aranıyor.



    İhaledeki erteleme, uygun uçağın belirlenebilmesi için ABD Donanması’na süre kazandırırken HÜRJET gibi adayların da sürece dahil olmasına imkan tanıyor. HÜRJET henüz Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edilmedi. 2025’te TSK’ya teslim edilmesi planlanıyor. ABD Donanması’nın ihalesi 2028’de imzalanacak. HÜRJET’in 2025-2028 yıları arasındaki uçuş başarısı sonucu etkileyecek.



    ABD Donanması hangi özellikleri istiyor? 



    Yeni jet eğitim uçağında bulunması gereken özellikler açıklandı. Uçağın en az 0,9 Mach hıza sahip olması, 20 derecenin üzerinde sürekli etki alanı, en az 6G sürekli yük faktörü, maksimum 41.000 ft irtifa ve dönüş hızının 12 derece/sn değerlerinde olması isteniyor. Uçağın kokpitinde Head Up Display (HUD), dokunmatik ekran, AR ve Kaska Monte Ekran (HMD) özelliklerini istiyor.



    ABD Donanması, jet eğitim uçağında modern uçaklarda bulunan gelişmiş güvenlik ve çevresel koruma özelliklerinin bulunmasını istiyor. Donanma, kuş çarpması nedeniyle bazı uçaklarını kaybetmişti. Bu nedenle uçağın kuş çarpmasına dayanıklı gölgelik özelliğine sahip olması gerektiği özellikle vurgulanıyor. 



    İleri jet eğitim uçağı için istenen diğer özellik ise Hassas İniş Modu (PLM) özelliği. Bu özellik, eğitim uçağının uçak gemilerine inişini sağlayacak. HÜRJET’in TCG Anadolu’dan kalkış-iniş yapabilmesi için entegrasyon çalışmaları başlatılmıştı. HÜRJET’in TCG Anadolu’dan kalkış ve iniş yapabilmesi halinde ABD Donanması için en güçlü adaylardan biri haline gelecek.



    HÜRJET'in özellikleri neler?



    TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ) tarafından geliştirilen HÜRJET, Türkiye’nin ilk jet motorlu uçağı olacak. TSK’nın jet tekamül eğitimlerinde kullandığı T-38 ve akrotim gösterilerinde kullandığı F-5 uçaklarının yerini alması için tasarlandı.



    HÜRJET, ABD'nin jet eğitim uçağı ihalesine katılabilir
    HÜRJET sınıfına göre gelişmiş tasarım özellikleri, yüksek performansı ve modern teknolojilere sahip kokpiti ile öne çıkacak. HÜRJET, General Electric tarafından üretilen F404 motorundan güç alıyor. General Electric F404 motoru; F-117 Nighthawk, F/A-18 Hornet, F-20 Tigershark ve T-50 Golden Eagle uçaklarında kullanılıyor.



    HÜRJET, 25 Nisan 2023'te ilk uçuşunu yaptı. İlk uçuşunda 26 dakika havada kalarak emniyetli şekilde uçuşunu tamamladı. HÜRJET’in 2025 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edilmesi hedefleniyor. HÜRJET’in TCG Anadolu’dan iniş ve kalkışı için çalışmalar yapılacak. Böylelikle HÜRJET, kısa pistli gemilere inebilecek.



    HÜRJET'in Teknik Özellikleri




    • Uzunluk: 13,6 m / 44,6 ft

    • Kanat açıklığı: 9,5 m / 31 ft

    • Yükseklik: 5,1 m / 16,7 ft

    • Kanat Alanı: 35 m2 / 270 ft2

    • İtki: 17.600 lb

    • Servis Tavanı: 13.716 m / 45.000 ft

    • Kesintisiz Dönüş: 5,5 g @ 15.000 ft < 0.9 Mach

    • Tırmanma Oranı: 39.000 fpm

    • Menzil: 2222 km / 1200 nm

    • Yük Kapasitesi: 2721 kg / 6000 lbs

    • Azami Hız: 1,4 Mach

    • G Limitleri: +8g / -3g



    Hürjet'in Öne Çıkan Yetenekleri




    • Yüksek AoA kontrolü

    • Baş Üstü (Head-up) Göstergesi (HUD)

    • Kaska Monteli Gösterge (Koşullu)

    • Tam Otorite, Dijital Kontrollü Uçuş Sistemi

    • Gelişmiş İnsan Makine Arayüzü, F-35 ve MMU için Asgari Alışma Zamanı

    • Intra & Inter Veri Linki

    • Gece Görüşüne Uyumlu (AJT, LIFT)

    • Havada Yakıt İkmali (AJT için Kuru, LCA için Sıvı)

    • Rahat İdare

    • Gömülü Taktik Eğitimi ve Canlı Sanal Yapıcı Eğitim Sistemleri

    • Otonom Operasyonlar için APU

    • Hava-Hava, Hava-Yer Atış Kabiliyeti



    HÜRJET’in rakipleri neler?



    Leonardo M-346N



    Textron Havacılık ve Leonardo tarafından geliştirilen, M-346’nın ABD Donanması ihtiyaçlarına göre özelleştirilecek M-346N versiyonu için teklif yapılacak. M-346 100 binden fazla uçuş saatine sahip olması sayesinde kendini kanıtlamış bir uçak olarak dikkat çekiyor. T-45’in tek motorlu olması ve kuş çarpmaları nedeniyle bazı uçakların kaybedilmesine karşın M-346N’nin ikinci motoru, kuş çarpmaları sonrasında güvenli şekilde iniş yapma imkanı sunacak.



    Boeing T-7A Red Hawk



    Boeing T-7A, ABD Hava Kuvvetleri tarafından T-38’lerin yerini alacak jet eğitim uçağı olarak ihaleyi kazanmıştı. Boeing T-7A Red Hawk uçağı ihaleye katılacak. ABD Hava Kuvvetleri için üretilen T-7A uçağında gecikmeler yaşandı ve eğitim takvimi değiştirilmek zorunda kalmıştı. Bu durum T-7A'nın olumsuz değerlendirilmesine neden olabilir.



    TF-50N



    Lockheed Martin ve Korea Aerospace Industries tarafından geliştirilen KAI T-50'nin yeni versiyonu TF-50N ihaleye katılacak.




    Kaynak:https://aviationweek.com/defense-space/light-attack-advanced-training/us-navy-pushes-back-t-45-replacement-timeline







  • sierra nevada sirketi amerikan ordusundan hava kuvvetlerinden ihaleler alan ciddi bir sirket, iyi baglantilari var, onun uzerinden ihaleyi almak gayet mumkun. ucaklarin arkasinda bakim destek konusunda kendini ispatlamis bir amerikan sirketinin durmasida baska bir arti.

    sierra nevada diyince hep aklima gecmisde bizim siyasilerin dar goruslulugu yuzunden kacan firsat geliyor. 2010lardi sanirim. sierra nevada alman dornier sirketini aldi. o sirada dornierin elinde argesi gelistirilmesi yeni tamamlanmis bolgesel jet denen daha kucuk boyutlu yolcu jeti vardi. dornier 328di sanirim. sierra nevada bunun uretimi turkiyede yapalim dedi. fabrikasini turkiyeye kuracakti. tum uretim hatti, alman dornierin ikinci dunya savasina kadar giden havacilik know how i tecrubesi transfer olacakti. karsiliginda sadece 50 tane ucak alimi istediler ki bence makul bir talep. thy ve turk hava kuvvetlerine 50 ucak almak zor geldi. ne sacma islere satilan yuz milyarlarca dolarlar varken boyle bir ise butce ayrilmadi. devrin siyasileri ne yapti, ucagin fotolarini aldilar. secim propagandasinda carsaf carsaf "kendi ucagimizi yapiyoruz" diye ilanlarda kullandilar, secimden sonra oylece cope attilar.

    aslinda ilerlemek gelismek oyle zor bir sey degil, sadece dogru secim meselesi. zamaninda dogru secimler yapilsa kaynaklar dogru yerlere kullanilsa bugunku ekonomik zorluklarin hic biri yasanmiyordu.
  • sierra nevada sirketi amerikan ordusundan hava kuvvetlerinden ihaleler alan ciddi bir sirket, iyi baglantilari var, onun uzerinden ihaleyi almak gayet mumkun. ucaklarin arkasinda bakim destek konusunda kendini ispatlamis bir amerikan sirketinin durmasida baska bir arti.

    sierra nevada diyince hep aklima gecmisde bizim siyasilerin dar goruslulugu yuzunden kacan firsat geliyor. 2010lardi sanirim. sierra nevada alman dornier sirketini aldi. o sirada dornierin elinde argesi gelistirilmesi yeni tamamlanmis bolgesel jet denen daha kucuk boyutlu yolcu jeti vardi. dornier 328di sanirim. sierra nevada bunun uretimi turkiyede yapalim dedi. fabrikasini turkiyeye kuracakti. tum uretim hatti, alman dornierin ikinci dunya savasina kadar giden havacilik know how i tecrubesi transfer olacakti. karsiliginda sadece 50 tane ucak alimi istediler ki bence makul bir talep. thy ve turk hava kuvvetlerine 50 ucak almak zor geldi. ne sacma islere satilan yuz milyarlarca dolarlar varken boyle bir ise butce ayrilmadi. devrin siyasileri ne yapti, ucagin fotolarini aldilar. secim propagandasinda carsaf carsaf "kendi ucagimizi yapiyoruz" diye ilanlarda kullandilar, secimden sonra oylece cope attilar.

    aslinda ilerlemek gelismek oyle zor bir sey degil, sadece dogru secim meselesi. zamaninda dogru secimler yapilsa kaynaklar dogru yerlere kullanilsa bugunku ekonomik zorluklarin hic biri yasanmiyordu.





  • F-404 motorlu hürjet pek ala şansı var. Lakin sıkıntı donanma genelde çift motorlu uçak tercih ediyor. Kara kuvvetlerine satsak satardık kaçmış fırsat. Leonardo ve textron baya sağlam lobi gücü olan devasa savunma sanayi şirketleri. Leonardo İtalyan şirket. İtalya ile Amerika birbirine çok iş paslar. Donanma için hürjet şansı yok. Çift motorlu M-346N alır gibime geliyor.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • darkaura kullanıcısına yanıt

    Ek bilgi olarak Sierra Nevada'nın kurucuları Türk karı kocadan oluşuyor.

  • nE KADAAR iyi olursa olsun yine kendi uçaklarını alacaklar.tıramp bey yine seçilir ve amerigan milli malı destekler. Taksi ihalesinde koç gurubunun süper ürünü bile seçmediler. Connectleri yasakladılar. Hala bizden araç alır diyenler olmaz diyorum onlarda bizden daha berbat zihniyet var.Çinliden alır ama Türkiye asla.

  • İhale ertelenince bizim uçaklarda o zamana kadar envantere girer ise tabii ihaleye girer. Kazanır mı belki kazanır belki kazanmaz ama markaya büyük faydası olur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi gun -- 5 Temmuz 2024; 16:2:44 >
    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Türkiye'nin en kısa sürede kendi uçak motorlarını yapması gerekiyor.Bu konuda çalışmalar son hızla devam etse de known how transferi olmadan bu işler zor.adamları yüz yıl önce çözdüğü konuları sıfırdan geliştirmek gerçekten zor

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Her ne kadar Leonardo M-346N çift motorlu olsada kullandığı motor Honeywell F124 Tayvan kökenli art yakıcısız emekleme aşamasında bir motor hatta iki motorun itki gücü neredeyse bir tane GE F404'ün kuru itki gücüne denk gelmiyor. Leonardo hariç ihalenin olası 3 adayıda zaten GE F404 kullanıyor. GE F404'e FA-18'den aşina oldukları için muhtemelen T-7 yada TF-50N'i tercih ederler. Bizim uçağın durumu ise çok karmaşık şuan GE F404 ile üretiliyor ama yakında yerli motorla üretilecek deniyor. Ayrıca ihaleyi alsak yeterli miktarda GE F404'ü temin edebilecek miyiz parça tedariğini sağlayabilecek miyiz malum Amerika ile aramız limoni.

  • Tek motorlu bir uçak ihaleyi alabilir, bunun yakıt, bakım gibi ciddi avantajları var, ileri jet eğitimi için gayet makul bir uçak Hürjet, Sierra Nevada güçlü bir ortak, ayrıca motor f404 ABD üretimi, neredeyse tüm eğitim uçaklarında bulunan bir motor. Türkiye(Tusaş) ilk defa böyle bir ihaleyi alacaksa ABD'nin pek çok firmaya yaptıramayacağı birden çok talebi prestij için kabul edebiliriz, ayrıca uçağın geleceği için kar marjını çok minimize edebiliriz. Bu da ABD için bir avantaj.

    Gelelim diğer olumsuz yanlarına, Türkiye-ABD ilişkili çok kırılgan, Hürjet henüz envantere girmiş seri üretime başlamış ve eğitim uçağı olarak ömrüne devam eden bir uçak değil, bizim için rüştünü ispatlamış olsa da havacılık için henüz ispatlamadı, kuvvet çift motor istiyor diye biliyorum bu da bir dezavantaj.

    Bunlara rağmen maliyet avantajı, kuvvet isterlerine göre çok fazla esneyebilme sonuçta seri üretim öncesi çok fazla ekleme yapılabilir. Tusaş'ın F16 üretimi gibi geçmişte çok fazla ortak uçak üretmiş olmamız, Ayrıca hızlı üretim kapasitemiz tüm olumsuz yanlarına rağmen ihale için şansımız olduğunu görebiliyorum.

    Leonardo şimdilik ABD için en mantıklı seçenek fakat neden Hürjet olmasın.





  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.