Şimdi Ara

HYUNDAİ BİLGİ PLATFORMU (47. sayfa)

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
1.077
Cevap
1
Favori
89.127
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 4546474849
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • sanırım arabın aküsü bitti geçen gün çalıştıramadım :(( size aküler hakkında biraz bilgi vereyim
    yazıhttp://www.modifiyeliarabalar.net/yazi/Ak%C3%BCBak%C4%B1m%C4%B1.html sitesinden alıntıdır.

    Akü Bakımı
    27.10.2007 by ~modifiye, Bu yazı 147 kez okundu

    Kimyasal anlamda enerji depolayan ve gerektiğinde bu kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine çeviren cihazlara Akü denir.

    Aküler yapı olarak birbirine benzerlik göstermelerinin yanı sıra bir grup elektro kimyasal hücreden oluşmaktadırlar. Bu hücrelerin her birinde bir pozitif, bir negatif elektrot ve bir ayıraç mevcuttur.

    Akü Deşarj edilirken iki elektrotun içinde bulunan farklı materyaller arasında elektro kimyasal bir değişim meydana gelir. Çok basit anlamda, negatif elektrottaki madde oksijenle tepkimeye girerek elektronlarını serbest bırakır, yani daha negatif bir konuma gelir. (Anot reaksiyonu). Aynı zamanda pozitif elektrottaki madde azalır ve elektrot daha da pozitifleşir (Katot reaksiyonu) Elektronlar pozitif ve negatif kutupları birleştiren bir dış devre aracılığıyla elektrotlar arasında dolaşır. Elektronlar pozitif ve negatif elektrotlar arasında hareket ederken farlar, marş motoru gibi bir dış devreyi de faaliyete geçirir. Enerjiyi depolamak için farklı materyaller kullanılabilir ve aküler genellikle o akünün yapısında aktif olarak kullanılan nikel/kadmiyum – nikel/demir – lityum/demir gibi materyalle tanımlanırlar. Diğer akülerse elektrotlarda bulunan diğer tıp materyallerle ve kullanılan elektrolit tipine göre adlandırılırlar. En yaygın olanları kurşun asit aküleridir.Kullanılan aktif materyal, hücrelerin voltajını belirler ve hücrelerin sayısı da akünün toplam voltajını belirler. Bir kurşun asit akünün 2 V. civarında nominal voltajı vardır. Bir çok araba aküsü bu tip 6 hücreden oluşmaktadır. Bu yüzden 12 V. lik bir voltaja sahiptirler. Geleneksel açık aküler elektrolit ile doldurulabilir.Bakım gerektirmeyen aküler doldurulamaz Yeniden bileşim aküleri doldurma gerektirmez, çünkü aküde bulunan hidrojen ve oksijen gazları birleşerek suya dönüşürler.

    Su seviyesi hiç bir zaman plaka seviyesinin altına düşmemelidir.

    Yaz aylarında su daha sık azalacağından kontrolleri sıklaştırmakta fayda vardır.

    Akü kısa devreden korunmalı, üzerlerinde metal bir şey unutulmamalı.

    Ani sıcaklık, soğuk ve ateş tehlikelidir. Patlama olabilir.

    Sarsıntılardan etkilenmemeli, sabitlenme yapılmalı.

    Akü gözlerindeki tapaların havalandırma delikleri açık olmalı.

    Kutup başları, oksitten korunmaları için gres veya vazelin ile kaplanmalıdır.

    Yağ ve yakıtın bulaşmamasına dikkat edilmeli.

    Akü bağlanırken önce pozitif (+), sonra negatif (-) ucu takılır. Sökerken ise bu işlemin tersi yapılmalıdır.

    Su ilave edilirken akü üzerinde bulunan seviyelere dikkat ediniz.

    Dolu (asidi veya suyu olan) aküyü şarjsız bırakmamaya özen gösteriniz.

    Şarj olurken çıkardığı gazlar insan sağlığı için tehlikelidir.

    Ambalajında kullanıma hazır halde bir akü satın aldığınızda akünün uzunca bir zamandan beri yattığını düşünüp akünüzün amperinin en fazla % 10’uyla şarj etmeniz faydalı olacaktır. Eğer asidi konmamış bir akü satın almışsanız, akü yeni yani sıfırsa ilk defaya mahsus sadece özgül ağırlığı 1.285 olan saf sülfürik asit konur. Plakaların üzerini 10-15 mm geçinceye kadar asit doldurulduktan sonra akü en az iki saat dinlendirilir, bu süre akünüzün ömrünü arttıracaktır. Bu işlemden sonra bir kaç günde bir akü gözleri açılarak su (elektrolit) seviyesi kontrol edilmeli seviye düşmüşse sadece saf su ilave edilmelidir. artık bundan sonra asit konmaz.

    Soğuk havalarda akülere neler olduğu konusunda bir çok yanlış kanı mevcuttur. İnsanlar genellikle aküler düşük ısılarda, soğuk havalarda kapasitelerini kaybetmezler diye düşünürler. Ama bu genellikle yanlıştır, kaybederler. Hem de enerji sağlama yetenekleri azalır. Derece düştükçe aküdeki kimyasal reaksiyon yavaşlar. -10C°’ den sonra her derece ısı düşüşünde kimyasal reaksiyon süresi ikiye katlanır. Bu yağın soğuk havadaki özelliğiyle kıyaslanabilir. Derece düştükçe yağ akışkanlığını gittikçe yitirir. Kimyasal terminolojide kurşun plakaların içinde durduğu asit , kurşun plakalara doğru kurşun sülfat olmak için içindeki sülfiri harekete geçirir ve bu hareket tekrarlanır, işte belirtilen bu hareket soğuk havalarda oldukça yavaşlar. Soğuk havada rezistans yükseldiğinden, aküden alınan akımın voltajı düşer. Akünün gücü ısı ile temas halinde olduğu zaman azalır (aküler fonksiyonlarını en iyi + 10C° ile +30C° arasında gösterirler) Akünün gücünde aşırı ısıdan dolayı meydana gelen azalma, aküyü soğuk havada kullanmadan anlaşılmaz. Bunun sebebi akünün yüksek ısıda kullanıldığında ortaya çıkan aşınmadır. SORUN, kimyasal reaksiyonun yüksek derecelerde daha hızlanmasıdır. Akü daha çabuk enerji üretir, bu da elektrotlardaki aşınmanın artması demektir. Buna ilaveten gaz oranı yükselir. Su buharlaşır ve aşınmayı daha da hızlandıran asit daha çok yoğunlaşır. Isı sorunu, sadece aracın sıcak iklimde kullanılmasında ortaya çıkmaz. Eğer akü bir ısı kaynağının yanına veya sıcak bir bölüme konulursa akünün ömrü belirgin bir şekilde kısalır. Bu sebepten ötürü, akü sıcak bir ortamda kullanılacağı zaman ısıdan korumak için levhalar kullanılır.Bir kurşun asit aküsü dışardan bir güç kaynağıyla şarj edildiğinde deşarj süresi oluştuğu gibi, elektrotlar zıt yöne giderler. Bunun oluşması için dış güç kaynağının aküden daha çok enerji üretmesi gerekmektedir. Her kurşun asit ünitesi takriben 2V üretir. Bu da şarjın amacına göre 10V’ luk bir araba aküsü için her üniteye 2.2-2.4 V ya da toplam 13.2-14.4 V verilmesi anlamına gelir. Bir marş aküsü genellikle aracın kendi jeneratörü tarafında şarj edilir. Fakat hepimizin de bildiği gibi akü herhangi bir nedenle boşalmış olabilir. Yani bir akünün doldurma cihazına ihtiyaç duyduğu an gelmiştir.Aküyü şarj etmek için güvenilir bir şarj cihazı gereklidir ve bu cihaz mutlaka voltaj regülatorü olmalıdır. Bizim genelde uyguladığımızın tersine şarj süreci oldukça karmaşıktır. Bununla birlikte biz sadece aküyü şarj ederken çıkabilecek pratik sorunlarla ilgileniyoruz. Güvenlik açısından kimse piyasada bulunan basit destekleme şarj cihazlarını kullanmamaktadır.

    Aşırı yükleme akünün belirtilen noktanın üzerinde şarj edilmesi ile ortaya çıkan yaygın bir hatadır. Geleneksel akülerde aşırı yükleme hidrojen ve oksijenin birikmesine ve uçup gitmesine sebep olur. Bu gazlar patlayıcı oksi-hidrojen karışımı halini alırlar. Bu yüzden bu işlem daima iyi havalandırılmış yerlerde yapılmalıdır. Aküde gaz oluşurken, dereceyi düşüren ve yoğunluğu arttıran elektrolitten su buharlaşır. Açıkta kalan elektrotlar hasar vermeye meyillidir. Aşırı yüklemede meydana gelen su kaybını tamamlamak için akülere arıtılmış su konulur. Aşırı yüklemeden meydana gelen bu etki genellikle gözle görülmez ve akünün ömrünün kısalması ile sonuçlanır.

    resim gitmiyor




  • Bahri Bilgiler güzel Eline sağlık, Benim arabanında Aküsü geçenlerde of olmuştu.Araba 4 ay hiç çalışmadı. yattı Sonra çalıştırayım dedim.Nakavt. Akücüye götürdüm Abi bu ölmüş dedi. Bende İyi dayanmış dedim çünkü 5 sene kullandım Aküyü. Yeni Akü aldım 100 Ytl verdim.
  • Emre kardeşim senin bahsettiğin şeyleri daha önce hiç duymadım, bu konuda bilgim yok. Olsa sana seve seve anlatırdım.Kendine iyi bak.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Bahri Bilgiler güzel Eline sağlık, Benim arabanında Aküsü geçenlerde of olmuştu.Araba 4 ay hiç çalışmadı. yattı Sonra çalıştırayım dedim.Nakavt. Akücüye götürdüm Abi bu ölmüş dedi. Bende İyi dayanmış dedim çünkü 5 sene kullandım Aküyü. Yeni Akü aldım 100 Ytl verdim.

    abi 5 sene dayansa amin diyecem ama 3 sene bile olmadan bitti ne biçim bir iştir anlamadım dogrusu ?
  • emrecim konunun iç yüzünü ögrenince bizede haber verirsin bende merak ettim
  • 2008 YILININ TÜM SEVDİKLERİNİZLE BİRLİKTE SAĞLIK VE HUZURLU BİR ORTAM İÇERİSİNDE GEÇİRMENİZİ YÜCE ALLAHTAN TEMENNİ EDERİM.
  • FORUMDAKİ TÜM HYUNDACİLERİN YENİ YILI KUTLU MUTLU UMUTLU SAGLIKLI HUZURLU BARIŞ VE KARDEŞLİK İÇİNDE GEÇSİN.....
  • quote:

    Orjinalden alıntı: westbam

    emrecim konunun iç yüzünü ögrenince bizede haber verirsin bende merak ettim


    Öncelikle tüm arkadaşların , abilerimin yeni yılı kutlu ve mutlu olsun. Bahri abi bizde performans tip açık hava filtresi vardı. Bunun yanında Egzantrik(Krank) filtreside takılırsa performans daha da artıyorumuş. Abim de sipariş etmiş bu filtreyi. Egzantriğe giden havayı filtre ediyor. Ama bi zararı fln var mı nereye takılıyor hiç bilmiyorum. Sanırsam sanayiye gidip sormam lazım..
  • yeni bir sene temiz bir defter yapragı gibidir. zamanla işlenir kelimeler resimler bundan dolayı girdiğimiz bu senenin herkese haırlı defterinde hep güzel resimlerin ve kelimelerin yazılmasını dilerim.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: westbam

    yeni bir sene temiz bir defter yapragı gibidir. zamanla işlenir kelimeler resimler bundan dolayı girdiğimiz bu senenin herkese haırlı defterinde hep güzel resimlerin ve kelimelerin yazılmasını dilerim.

    Bahri Kardeşim dileklerine Aynen katılıyorum.Allah Gönlüne göre versin.
  • herkesin abi
  • dosya orjinal alıntı kaynagıhttp://www.lastix.com/haberler.asp?nws=13&cid= sitesidir.
    Lastik Nedir ?

    Lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
    "1.resime bakınız"
    SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesidir.

    OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesidir.

    YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.

    TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.

    EBAT GÖSTERİMİ :

    Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.
    "2. resme bakınız"

    1 - (175) Nominal Kesit Genişliği (mm)
    İlgili janta uygun takılmış ve hava ile şişirilmiş bir lastiğin dıştan dışa yanaklar arasında kalan en geniş mesafenin (kabartma yazılar hariç) mm cinsinden nominal gösterimidir. Ölçülerek bulunan kesit genişliği değeri ile lastiğin üzerinde yazılı olan nomimal kesit arasından fark olabilir.

    2 - (70) Kesit Oranı
    Kesit yüksekliğinin kesit genişliğine yüzde olarak oranıdır.kesit oranı azaldıkça, lastik kesit (yanak) yüksekliği azalır. (60,70 serisi gibi...)

    3 - (R) Radyal Lastik

    4 - (13) Jant Çapı (inç)

    5 - (82) Yük Endeksi
    Belirtilen hız limitinde lastiğin taşıyacağı maksimum yüktür.

    6 - (T) Hız Endeksi
    Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limitini belirtir.

    Yük İndeksi- Lastik başına yük (kg)-Y.i.-L.b.y.(kg)-Y.i.-L.b.y.(kg)
    60 250 79 437 98 750
    61 257 80 450 99 775
    62 265 81 462 100 800
    63 272 82 475 101 825
    64 280 83 487 102 850
    65 290 84 500 103 875
    66 300 85 515 104 900
    67 307 86 530 105 925
    68 315 87 545 106 950
    69 325 88 560 107 975
    70 335 89 580 108 1000
    71 345 90 600 109 1030
    72 355 91 615 110 1060
    73 365 92 630 111 1090
    74 375 93 650 112 1120
    75 387 94 670 113 1150
    76 400 95 690 114 1180
    77 412 96 710 115 1215
    78 425 97 730

    Hız Sembolü - Hız Limiti (km/saat)
    J 100
    K 110
    L 120
    M 130
    N 140
    P 150
    Q 160
    R 170
    S 180
    T 190
    U 200
    H 210
    V 240
    W 270
    Y 300
    Z(*) 240+

    (*) Öteki hız endekslerinden farklı olarak ebat markalamasının içinde yer alır. Hız sınırı için ilgili üreticiye danışılmalıdır.
    Lastik Performansını ve Ömrünü Neler Etkiler?

    Hava Basıncı
    Lastik hava basıncının gerekenden az ya da çok olması, tamiri mümkün olamayacak hasarlara yol açabilir. Ayrıca, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına neden olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmelidir. Araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine mutlaka uyulmalıdır.
    Rot Ayarı
    Aracınızdaki mekanik ve süspansiyon sistemindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek bir mekanik tamir ve bakım masrafına yol açar
    Balans Ayarı
    Jant ve lastiğinizin kütle dağılımına uygun olarak dengede tutulması gerekir. Yoksa; özellikle hızlı sürüşte, zıplama, yalpalama gibi rahatsızlıklar konforunuzu etkileyecek, lastiklerinizde düzensiz aşınma görülecektir.
    Rotasyon
    Lastikleriniz araçta takılı oldukları her ayrı pozisyonda değişik aşınma özellikleri gösterir. Lastiklerinizin yerini periyodik olarak değiştirin. Bu, lastiklerinizin ömrünü uzatır.
    Lastiğinizle ilgili bilmeniz ve dikkat etmeniz gereken altın kurallar:
    Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın. Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI arttırın
    Karlı ve buzla yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin. Lastik Supap kapaklarını kapalı tutun.
    Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın. Diş derinliği 1.6 mm.'ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
    Kışın diş derinliğinin 3 mm.'den az olması çekişi olumsuz etkiler. Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
    Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının. Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
    Lastiklerinizi çok aşırı basınçlı kompresörlerle yıkatmaktan kaçının. Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin.
    Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
    Lastiklerinizin havasını en az 15 günde bir kontrol edin.
    Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın.
    Lastik sorunları ve muhtemel nedenleri:

    Viraj alırken ve dururken lastiklerin ötmesi - Düşük hava basıncı
    Direksiyon hakimiyetinin azalması - Düşük hava basıncı, aşınmış lastik
    Lastiğin omuzlarının fazla aşınması - Düşük hava basıncı, bozuk rot ayarı, standard dışı (geniş) jant kullanımı
    Lastiğin tabanının ortasında aşırı aşınma, vuruntu, yalpalama - Yüksek hava basıncı, balansızlık, jantta/mekanik aksamda ayarsızlık, standard dışı (dar) jant kullanımı
    Düzensiz lastik aşınması - Bozuk rot ayarı

    Oto Lastik Denklik Tablosu
    "3.resime bakınız"
    Kaynak: Bridgestone.com.tr ve Lassa.com.tr





     HYUNDAİ BİLGİ PLATFORMU




  • diğer resimler çıkmamış buradan göndereyim bari
    1.resim
  • 1.

     HYUNDAİ BİLGİ PLATFORMU
  • 2.

     HYUNDAİ BİLGİ PLATFORMU
  • Bahri Kardeşim ellerine sağlık, uğraşmışsın yine bir güzel bilgileri derleyip yazmışsın.Teşekkürler.
  • Aracınız kış şartlarına hazır mı?
    Kışa hazırlıksız yakalanmamak için mutlaka püf noktalarına dikkat edin ve aracınızı iyi bir kontrolden geçirin.

    Aşırı soğuk, kar ve buz, sürüşü çok tehlikeli hale sokabiliyor. Herhangi bir zamanda sürücünün başına geldiğinde sorun olmayan bir olumsuzluk, kış şartlarında ölümcül olabiliyor.

    Bu sebeple, koruyucu kış bakımı büyük önem taşıyor. Karlı kış şartlarında hasar ve yaralanmalı kazalardan korunmanın en iyi yolunun, 'mecbur kalmadıkça taşıt kullanmamak' olduğu bildiriliyor.

    Uzmanlar, bakımlı bir araçla kış şartlarında sürüşün çok zevkli olduğunu belirterek, en iyi planlama kılavuzunun, aracın kataloğu olduğunu bildiriyor. Uzmanlar, "Kataloğu okuyarak, imalatçının önerilerine ve servis takvimine uyunuz. Kışın hızlı araç kullanmayınız. Kötü havalarda mümkünse yola biraz daha erken çıkınız" önerisinde bulunuyor.

    Uzmanlar, sürücülerin kışa girmeden önce alması gereken bazı önemli tedbirleri şöyle sıralıyor:

    Normalde çok iyi çalışmayan bir motorun, kötü hava şartlarında çok daha zor çalıştığını veya hiç çalışmayabileceğini vurgulayan uzmanlar, motorun zor ilk hareket, bozuk rölanti ve avans ayarı, stop etme, düşük güç gibi sürüş problemleri varsa, iyi bir serviste ayarlattırılmasını öneriyor.

    Uzmanlar, yakıt sistemindeki nemin donmasını önlemek için, depoya ayda bir kez bir şişe buz önleyici katık eklenmesi gerektiğini ifade ederek, "Yakıt deponuzu yarıdan fazla dolu tutun. Dolu tutulan yakıt deposu, borulardaki donmayı önleyecektir" diyorlar. Uzmanlar, motorun yağını ve yağ filtresinin de katalogda belirtilen sürelerde (genellikle her 5 bin-10 bin kilometrede bir) değiştirilmesi gereğine dikkat çekiyor.

    Soğutma sisteminin, iki yılda bir tamamen boşaltılıp yıkanarak tekrar doldurulması gerektiğini kaydeden uzmanlar, motor tamamen soğumadan radyatör kapağının açılmaması gerektiğini bildiriyor. Uzmanların bir diğer tavsiyesi de, termostatın çalışıp çalışmadığı, kayışların, kelepçelerin ve hortumların sıkılık ve durumlarının kontrol edilmesi veya ettirilmesi yönünde.

    Aküye dikkat

    İlk harekete geçme zorluklarına karşı ateşleme sisteminin kontrol ettirilmesi gerektiğini belirten uzmanlar, cam sileceklerinin ve camların da temiz tutulması konusunda uyarıyor. Uzmanlar, aşınmış, sertleşmiş sileceklerin değiştirilmesi gerektiğini vurguluyor.

    Aküleri kışın oldukça zor bir görevin beklediğini hatırlatan uzmanlar, soğuk motoru çevirmek için çok daha fazla enerji gerektiğine dikkat çekerek, "Kışa girmeden önce akünüzü kontrol ettiriniz. Zayıfsa şarj ettiriniz veya eski ise değiştiriniz.Sizin yapabilecekleriniz, kutupları ve kablo başlarını tel fırça ile fırçalamak, tüm yüzeyleri temizlemek, bağlantıları sıkmak olabilir. Eğer kapakları açılıyorsa, akünün içerisindeki sıvı seviyesini kontrol edebilir, eksikse saf su ekleyebilirsiniz. Akü yüzeyindeki artıklara dokunmayınız, akü ile çalışırken gözlük ve lastik eldiven giyiniz" diyorlar.

    Sıkı kontrol

    Uzmanlara göre, tüm lambaların kontrol edilmesi ve çalıştıklarından emin olunması gerekiyor. Lambaların üzerini kaplayan yol kirlerinin ıslak bezle temizlenmesi gerektiğini söyleyen uzmanlar, görüş azaldığında mutlaka farların yakılmasını öneriyor.Kaçaklara karşı egzoz sisteminin kontrol ettirilmesi gereğine işaret eden uzmanlar, gövde ve döşemede küçük delikler olup olmadığının kontrol edilmesi gerektiğini bildiriyor. Uzmanlar, aracın kapalı garajda çalıştırılarak ısıtılması durumunda, egzoz dumanının ölümcül olabileceği uyarısında bulunuyor.

    Uzmanlar, lastik dişlerinin durumunun kontrol edilmesi gerektiğini de ifade ederek, aşınmış lastiklerin kışın kullanılmasının büyük sorunlar açabileceğini kaydediyor. Lastik basınçlarının ayda bir (soğukken) kontrol edilmesi gerektiğini de hatırlatan uzmanlar, frenlerin bir tarafa çekmesinin, tehlikeli kaymalara sebep olabileceğini de belirtiyor.

    Cilayı unutmayın

    Kışın yolların buzlanmaya karşı tuzlandığını hatırlatan uzmanlar, "Yol tuzlarının, aracınızın metal kısımlarını çürütmemesi, boyasını bozmaması için, mümkünse, aracınızı ayda en az iki defa yıkayınız. İyi bir cilalama da gereklidir. Cila, yağışla gelen kirleticilerin araç yüzeyine yapışmasını önler. Kışın aracınızın içini de en az bir kez temizleyiniz" diyorlar.

    Aracınız kaymaya başlarsa

    Kışın genellikle frenleme, hızlanma ve dönüşler sırasında kaymalar olduğunu belirten uzmanlar, böyle bir durumda aşağıdaki işlemlerin uygulanmasını öneriyor:

    "Aracınız arkadan itişli ise, ayağınızı frenden uzak tutunuz. Vitesi boşa alınız. Direksiyonu, aracın önünün gitmesini istediğiniz yöne çeviriniz ve tekerleklerde kayma sona ermeden önce direksiyonu tekrar geriye düzeltiniz. Kontrolü sağladıktan sonra, yavaşça hızlanabilirsiniz."

    Ön tekerlek kaymalarının, sert fren ve hızlanmadan kaynaklandığını ifade eden uzmanlar, şunları kaydediyor:

    "Bu durumu düzeltmek için, fren ve gaz pedalının ikisinden de ayağınızı çekiniz. Vitesi boşa alınız. Eğer çekiş kaybından önce ön tekerlekleri yönlendirdiyseniz, direksiyon simidini döndürmeyiniz. Eğer tekerlekler hafifçe yana kayıyorsa hafifçe fren yapınız. Tekerleklerin yolu kavramasını bekleyiniz. Çekiş sağlandığında, direksiyon kontrolünü de yeniden kazanmış olacaksınız. Frenleme sırasında tekerlek kilitlenmesi oluyorsa, ABS (anti-lock) freniniz varsa, freni pompalamayınız. ABS'niz yoksa, kilitlenme çözülünceye kadar freni gevşetiniz ve yavaşça tekrar frenleyiniz."

    Aracınız kar ya da çamura saplanırsa

    Uzmanlar, aracı kar veya çamura saplanan sürücülere şunları öneriyor:

    "Tekerlekleri düz durumda tutarak aracınızın düz gitmesini sağlayınız. İleriye gidemiyorsanız, önce geriye, sonra tekrar ileriye doğru gitmeye çalışınız. Elle kumandalı vites kutusu kullanıyorsanız, tekerleklerin kaymasını önlemek için vitesi 2. vitese alınız. Motoru stop ettirmeden ve çekişi sağlayıncaya kadar gaza yavaşça basınız. Kara saplandığı için ilerleyemeyen aracınızın tekerleklerine yol açmak için hafif ileri-geri yapınız ve giderek bu mesafeyi arttırınız. Karda mahsur kalırsanız, aracınızın iki ucunda güvenli mesafede iki ışıldak yakınız. Karın egzoz borusunu kapatmasına izin vermeyiniz. Taşıtın içinde kalınız ve temiz hava girişi için bir camı hafifçe açık bırakınız. Battaniyelere sarınınız ve sıcak kalmak için kaloriferi saatte birkaç dakika çalıştırınız."

    Asla unutmayın

    Uzmanlar, kış güvenliği açısından taşıtta bulundurulması gereken yardımcı araçları şöyle sıralıyor:

    'Cep telefonu, battaniyeler, ilk yardım çantası, uyarı araçları (ışıldak ve reflektör), marş kabloları, kum veya paspas (çekiş için), çekme halatı, tekerlek zincirleri, el feneri, buz kazıyıcı, kar fırçası, küçük bir kürek, eldiven, bot ayakkabı, uzun yolculuklar için ayrıca bir paket mum, bir miktar yüksek enerjili kuru gıda, su, ekstra battaniye ve gerekli ilaçlar.'

    Kış mevsiminin gelmesi ve geceleri hava sıcaklığının eksi derecelere düşmesi nedeniyle araç camlarında oluşan buzlanma, alınacak birkaç küçük tedbirle önlenebiliyor.

    Uzmanlar, hava sıcaklıklarının eksi dereceleri gördüğü şu günlerde özellikle geceleri hava sıcaklığının aşırı düştüğünü ve bu ani ısı kaybı nedeniyle araç camlarında buzlanma meydana geldiğini dile getirerek, alınacak birkaç küçük önlemle oluşan bu buzun kısa sürede önlenebileceğini belirtiyor.

    Havanın soğuk olduğu günlerde silecek suyuna donmayı önleyici katkılar konulması gerekiyor. Bu sayede hem silecek suyunun, hem de boruların donmasının önüne geçilebilirsiniz.

    Gece otomobilin park edilmesinin ardından sileceklerin yukarı kaldırılmasının ya da camla silecekler arasına karton konulmasının sileceklerin cama yapışmasının önüne geçeceğini belirtiyor.

    Sürücülerin araçlarında buz kazıyıcı ya da buz çözücü bulundurması gerektiğini de ifade eden uzmanlar, araçların mümkün olduğu sürece kapalı mekanlarda tutulması gerektiğini, eğer kapalı mekan yoksa araçların branda ile örtülmesinin buzlanmayı engelleyeceğini vurguluyor.

    Sabah sürücülerin aracına bindiğinde kaloriferleri açarak camdaki buzun çözülmesini beklemeleri gerektiğini tavsiye eden uzmanlar, buz çözülmeden sileceklerin çalıştırılmasının silecekleri tahrip edeceğini ve buzlu camın üstüne asla sıcak su dökülmemesi gerektiğini dile getiriyor.

    Ayrıca elma sürüldüğü taktirde buzun çözülebileceği de ifade ediyorlar.
    Tüm sürücülerin korkulu rüyası olan kar ve buzlanmaya karşı yapılması gerekenler o kadar da zor değil.

    Hemen hemen tüm sürücülerin korkulu rüyası haline gelen kar ve buzlanmaya karşı güvenli sürüş için yapılması gerekenleri yeterince biliyor musunuz?

    Kötü hava şartlarında güvenli sürüş için, sürüş tekniğinin yanında, araçta bulundurulması gereken malzemeler de önemli rol oynuyor. Bu arada karlı ve buzlu havada trafiğe çıkacak sürücülerin sürüş stilini yol ve hava şartlarına uydurmk ve her zamankinden daha dikkatli araç kullanmak büyük önem taşıyor.

    Sürüş teknikleri

    - Bir kazadan kaçınmanın en iyi yolu önceden tahmin etmektir. Bu nedenle önünüzdeki araçla aranızdaki takip mesafesini normalin iki katına çıkarın. Manuel şanzımanlı araç kullananlar debriyaj pedalını dikkatli kullanmalı, pedalı sertçe bırakmamalı. Otomatik şanzımanlı araç kullananlarsa hızlanmalarda asla gaz pedalına sonuna kadar basmamalı.

    - Buzlu ya da karla kaplı bir yokuş inerken mümkün olduğunca motorun frenleme gücünden faydalanılmalı, belirli aralıklarla fren pedalına hafifçe basılmalı.

    - Cam ve silecek süpürgeleri arasına karton koyarak soğuk gecelerde sileceklerin donup cama yapışmasını önlemeye çalışın.

    - Camlar buğulandığında ise yan camlardan birini hafifçe aralayın, havalandırmayı en sıcak konuma getirin, fanı en yüksek hıza getirip ön cama yönlendirin.

    - Sağlam bir çekme halatı, takoz, yedek ampuller, eldiven ve sizi sıcak tutacak yedek giysiler acil durumlardan kurtulmanızı kolaylaştıracaktır.

    - Öndeki aracın izinden giderek patinaj riskini azaltabilirsiniz.

    - Kar küreği, buz kazıyıcısı ve buğu çözücü spreyler otomobilini açık havaya park eden sürücüler için en gerekli ekipmanlar arasında yer alıyor.

    - Yolda kaldığınızda açlığınız bastıracak ve enerji verecek bir paket çikolata da otomobilde bulunmalı.

    Gerekli malzemeler

    Karlı havalarda emniyetli sürüş için araçlarda bulundurulması gereken malzemeler:

    - Zincir, takoz ve çekme halatını mutlaka aracınızda bulundurun: Kar üzerinde tutunmayı sağlayan zincir, kış günlerinin en önemli yardımcılarında birisidir. Ancak zincirin takılmasında dikkat edilmesi gereken noktalar mevcuttur. Eski tip zincirleri takmak zaman ve araç gereç açısından yeni tiplerle karşılaştırıldığında oldukça zahmetlidir. Eski tip zinciri tekerleğe takabilmek için önce aracı krikoyla kaldırmak, ya da zinciri yola sererek aracı üzerine çıkarmak gerekir. Lastik tam olarak zincirin üzerine çıktığında dışta kalan baklalara üstteki halkaları takmak ve gergilerle sabitlemek gerekiyor. Zincir takma sırasında dikkat edilmesi gereken en önemli konuysa zincirdeki baklaların tamamının aynı yönde durması ve herhangi bir dönmenin olmaması. Aksi halde zincir birkaç metre sonra kopabiliyor. Takmatik zincirleri takmak için zincirin kasnak görevini üstlenen çelik tel ya da halatın lastiğin üst tarafından geçirilmesi, bağlantı kancalarının takılması ve gergi lastiğiyle sabitlenmesi yeterli oluyor. Dikkat edilmesi gereken en önemli konuysa, zincir takılı haldeyken 100-200 metre kadar gidip sonra durarak, zincirin yerleşmesiyle oluşan boşlukları, gergileri yeniden ayarlayarak ortadan kaldırmak. Böylece zincir tekerleği tam olarak saracağı için maksimum güvenlik sağlanmış olacaktır.

    - Buz kazıma aleti ve buz çözücü: Isıtıcınız ve buz çözücünüz camlarınızı buzdan ve kardan arındırmak için yeterli olmayabilir. İyi bir buz kazıyıcı ve ön cam için buz çözücü, kalın buz tabakasını temizleyerek camınızdan uzak tutmaya yardımcı olabilir.

    - Yedek silecek lastiği: Kar ve buz, silecek lastiğinin camla temas eden yüzünü kolaylıkla tahrip ederek hasara uğratabilir. Yanınızda bir takım yedek silecek lastiği bulundurmanız ve lastiklerinizi altı ayda bir değiştirmeniz gerekli.

    - Akü güçlendirme paketi: Akünüz soğuğa dayanamaz ya da kazara akünüzü boşaltacak olursanız; taşınabilir akü güçlendirme paketi yola devam etmeniz yardımcı olabilir.

    - Yakıt sistemi antifrizi: Otomobilinizin yakıt kanallarında biriken nem, soğuk havada donarak sizi zor durumda bırakabilir.Yakıt deponuza düzenli aralıklarla yakıt sistemi antifrizi dökerek nemi otomobilinizin yakıt sisteminden uzak tutun.

    - Battaniye ve öbür temel gereçler: Ne kadar çok önlem alırsanız alın, yine de kış mevsiminin hava koşullarında yolda kalabilirsiniz. Otomobilinize eski battaniyeler koyarak kendinizi koruyun. Ayrıca sizi sıcak tutacak giysiler, cep fenerleri ve işaret fişeklerini de unutmayın.
    Kışın zorlu koşullarında yolda kalmamak ve güvenli seyahat etmek için aracınızı kışa hazırlayın.

    Otomobiliniz, kış aylarının zorlu şartlarıyla mücadele edebiliyor mu? Kış mevsiminden önce aracınızı bir servise götürerek bazı temel kontrolleri yaptırmadıysanız, her an bir olumsuz durumla karşılaşabilirsiniz. Uzmanlara göre, akü, antifiriz, motor yağı, fren hidroliği, şanzıman-diferansiyel yağı, silecek ve fıskiyeleri, lastik, rot balans, kalorifer, far ayarları ve reziztans kontrolleri büyük önem taşıyor.

    Akü

    Uzmanlar, otomobilin bütün sistemlerinin güç kaynağı olan akünün, kış aylarının en çok baş ağrıtan parçası olduğuna dikkat çekiyor. Çünkü akünün, kış aylarında farların, kaloriferlerin ve diğer elektrik ihtiyacı duyan sistemlerin çok çalışması sebebiyle daha fazla yük taşıdığı için özelliğini kaybedebileceğini vurgulayan uzmanlar, bu sebeple voltaj ve şarj gücünün, 'Midtronic' adı verilen bir cihazla ölçülmesi gerektiğini bildiriyor. Uzmanlar, akünün kontrolüne yarayan bir başka aletin de asit bamometresi olduğunu ifade ederek, akü kapağı açılarak yapılan ölçümde, akünün şarja ya da saf suya ihtiyaç duyup duymadığını öğrenmenin mümkün olduğunu kaydediyor.

    Antifiriz

    Antifiriz, radyatör soğutma suyunun donma ve ısınma derecesini düzenleyen bir kimyasal. 'Bomametri' adı verilen cihazla yapılan ölçümde, radyatör suyundaki antifirizin etkisi belirlenerek ya eklenmesi ya da soğutma suyunun tamamen boşaltılarak yeniden antifiriz ve su eklenmesi yoluna gidiliyor. Antifiriz miktarını, aracın kullanıldığı bölgenin iklimi belirlemekle birlikte, genel olarak radyatör suyunun yüzde 75'inin antifiriz, yüzde 25'inin de su olması öneriliyor.

    Fren hidroliği

    Kış aylarında gerek görüş şartlarının kötüleşmesi gerekse yolların kayganlaşması yüzünden frenler çok daha önemli bir hal alıyor. Bu sebeple, fren hidroliğinin de bütün özelliklerinin tam olması şart. Fren hidroliği kapak açılarak gözle ve elle yapılan muayene sonucunda kontrol ediliyor ve gerekirse ekleme ya da ortalama 50-60 bin kilometrede de tamamen yenileme gerekiyor.

    Direksiyon hidroliği

    Güvenlik açısından önemli unsurlardan biri olan hidrolik yağı da kış bakımı sırasında kontrol edilmesi gereken bir nokta. Hidrolik deposu kapağıyla seviye, elle de vizikosite olarak adlandırılan yoğunluk kontrolü yapılmalı ve gerekiyorsa yağ eklenmeli.

    Şanzıman ve diferansiyel yağı

    Otomobillerin mekaniğinde en önemli parçalardan olan şanzıman ve diferansiyelin yağı da kontrol edilmelidir. Çünkü soğuk kış gecelerinde bu yağın donması halinde, araç büyük hasar görebilir. Bu sebeple, bu yağın bulunduğu bölümün tapası açılarak bakılmalı, belirli miktar akma yapmıyorsa mutlaka yağ eklenmelidir.

    Motor yağı

    Aracın kalbi olan motorun verimli çalışabilmesi için çok önemli rol üstlenen motor yağının da kontrolünde fayda var. Yağ gösterge çubuğuyla seviye ölçülürken, elle de yoğunluğu belirlemek mümkün. Eğer yağ, çubuğun üzerinde belirtilen sınırların altındaysa mutlaka ekleme yapılmalı ya da periyodik değişim kilometresi geldiyse yağ değiştirilmelidir.

    Hava filtresi

    Yanma odasına giden havanın süzgeci rolünü üstlenen hava filtresi de kontrol edilerek gerekiyorsa değiştirilmeli ve yanmanın daha sağlıklı olması sağlanmalıdır.

    Silecek suyu

    Yollardaki çamurun, aracın camı üzerinde oluşturduğu tabakayı silmek için ihtiyaç duyulan silecek suyunun tam olması, istenirse detarjan katılarak yağlı pislikleri de temizlemesi, kışın özellikle güvenlik açısından çok önemli.

    Silecekler ve fıskiyeler

    Kış aylarında belki de aracın en çok kullanılan parçalarından olan sileceklerin yeni ve sorunsuz olması, hem görüş hem de rahatlık bakımından önemlidir. Eğer silecekler, püskürtülen suyu iz bırakmadan temizliyorsa bir sorun yok demektir. Ancak iz bırakıyorsa, lastiklerinin değiştirilmesi gerekiyor. Fıskiyeler de püskürtme yönünde bir sorun olup olmadığına göre ya temizlenmeli ya da ayarlanmalıdır.

    Kalorifer-klima sistemi

    Klima ve kalorifer sistemi çalıştırılarak gerek ısıtma, buğu çözme, gerekse diğer fonksiyonları açısından elden geçirilmeli, varsa sorunlar giderilmelidir. Ayrıca klimalı araçlarda kullanılan polen filtresi de kontrol edilerek gerekiyorsa değiştirilmelidir.

    Rezistans

    Kışın arka camdaki buğuyu çözerek görüş imkanını artıran rezistans da kontrol edilmesi gereken unsurlardan biri. 'Multimetre' adı verilen cihazla, rezistans çizgilerini oluşturan devrelerin direnci ve güç aktırımı kontrol edilmeli. Sorun varsa ya tamiri ya da camın değiştirilmesi yoluna gidilmelidir.

    Farlar

    Kışın erken kararan veya kapalı hava sebebiyle, yaz aylarına göre daha fazla ihtiyaç duyulan farlar da daha iyi bir görüş için gerek yükseklik, gerekse yan açılar olarak kontrol edilmelidir. Bir sorun varsa gerekli ayarlar yapılmalı ve ampuller değiştirilmelidir.

    Balatalar ve diskler

    Aracın güvenli seyriyle ilgili bir başka önemli nokta olan fren balataları ve diskler de kontrol edilmesi gereken parçalardan. Gözle yapılan muayenede balataların durumu kontrol edilmeli ve gerekiyorsa değiştirilmelidir. Disklerde de herhangi bir sıkıntı olup olmadığına bakılarak gerekli tedbirler alınmalıdır.

    Rot-balans

    Aracın yol tutuşu ve sürüş konforu için balans ve rot ayarları da dikkatlice yaptırılmalıdır. Aracın diğer bakımları yapılırken sökülen lastikler önce balans için cihaza takılmalı ve gerekiyorsa kurşun eklemeleriyle titreşimi ortadan kaldırılmalıdır. Balans ayarından sonra sonra rota sokulan araç, sağa sola çekmeler ve diğer dengeler için ayarlanmalıdır.

    Lastikler

    Otomobili ve dolayısıyla içindekileri yola bağlayan lastikler, kış aylarında kilit rolü üstlenmektedir. Çünkü gerek yağışlar, gerekse kış şartlarında lastikler, frenden yol tutuşuna kadar güvenlik için çok önemlidir. Bu sebeple lastiklerin gözle ve ilgili cihazlarla diş derinliğinden yüzeyine kadar kontrolleri yapılmalı, gerekirse bir lastikçiye gidilerek lastiğin durumundan emin olunmalıdır.

    Korozyon

    Aracın boyası üzerinde meydana gelen çizik, kırılma vs. sorunlar, yağışlarla birlikte daha büyük sorun haline gelir. Çünkü buradan sızan su, zamanla aracın boyasında ciddi problemler doğurabilir. Bu sebeple, boyadaki bu tür bölgeler rötuşlanmalıdır.

    Kış aylarının en önemli koruyucusu olan antifrizlerle ilgili yeterince bilgi sahibi misiniz?

    Kış aylarında otomobiller için son derece önemli bir koruyucu olan antifriz, bilinenin aksine sadece kış mevsiminde değil 4 mevsim kullanılabiliyor.

    Ünlü bir motor yağı firmasının internet sitesinde yer alan habere göre, kış aylarında otomobiller için son derece önemli bir koruyucu olan antifriz, bilinenin aksine sadece kış mevsiminde değil, 4 mevsim kullanılabiliyor. Antifrizin 4 mevsim kullanılabilmesinin nedeni ise içeriğindeki katıklarla aynı zamanda metal ve alaşımlarını paslanma ve aşınmaya karşı koruması ve kışın donmayı önlediği gibi, yazın da harareti önlemesi.

    Donma noktasına dikkat

    "Ne kadar çok antifriz kullanırsam o kadar çok koruma sağlarım" düşüncesi de yanlış. Donma noktası -12 derece olan saf antifriz, su ile karıştırıldığında donma noktası -65 dereceye kadar düşüyor. Ancak antifriz + su karışımında antifriz oranı arttıkça donma noktası bir dereceye kadar düşüyor, daha sonra tekrar yükseliyor. Bu nedenle doğru miktarda su ile karıştırılması önemli. Su oranı yüzde 70'i aşarsa donma yüzde 30'un altına düşüyor ve hararet tehlikesi başgösterir.

    Türkiye iklim koşullarında maksimum koruma için yüzde 33 ila yüzde 50 arasında antifriz kullanımı tavsiye ediliyor. Karışım yaparken sert sulardan kaçınılması gerekiyor. Çünkü sert sular antifrizin içindeki koruyucu katıkların etkisini azaltıyor. Bu nedenle musluk suyu yerine yumuşatılmış ve distile edilmiş su kullanılması tavsiye ediliyor.

    "Antifriz eklenmesi veya değiştirilmesine bomometre ile ölçüm yapıldıktan sonra karar verilmelidir" düşüncesi de antifriz kullanımında yanlış bir bilgi. Bomometre cihazı, sadece karışımdaki etilen glikol miktarını ölçer. Formülündeki koruyucuların durumu hakkında bilgi vermez. Dolayısıyla, antifrizin soğutma sistemini koruma gücünü ölçemez.

    Antifirizler farklı olabilir

    Antifriz değişiminin yılda bir defa yapılması gerekiyor. Ancak bu konuda en doğrusu, araç üreticisinin tavsiyesini dinlemektir.

    "Bütün antifrizler birbirlerinin aynısı" olduğu görüşü de yanlış bilinenler arasında yer alıyor. Çünkü, piyasadaki antifriz ürünleri arasında büyük oranda kalite farkı vardır. OAT (organik asit teknolojisi) ile üretilen antifrizler içeriğindeki katıkların kimyasal özellikleri sayesinde hem daha uzun ömürlüdürler hem de aşınmaya karşı daha iyi koruma sağlarlar. Genel maksatlı antifrizler normalde yılda bir defa, ekleme yapılmadan değiştirilir. Gelişmiş antifrizler ise daha uzun ömürlü olduklarından 3 yıla kadar kullanılabilmektedir.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Bahri Kardeşim ellerine sağlık, uğraşmışsın yine bir güzel bilgileri derleyip yazmışsın.Teşekkürler.

    rica ederim abi senin kadar bilgi ekleyemesemde birşeyler yapmaya çalışıyorum belki bu yazdıklarımızdan faydalanan olur diye
    sende boşdurmamışssın seninde ellerine sağlık yazı sadece kış ayı değil araç bakımı ilede bilgilendiriyor
    +10 diyorum
  • Emreciğim nerdesin sesin soluğun çıkmıyor. dersler seni zorluyor galiba.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Emreciğim nerdesin sesin soluğun çıkmıyor. dersler seni zorluyor galiba.


    Mevlüd abi dersler malum. Bu sene çok zor. Kafa kaldırmaya vaktim olmuyor. Ancak arada sırada giriyorum. Bu hafta heralde hiç giremem. Ancak Cuma günü girerim. Sağlıcakla Kalın. İyi forumlar.
  • 
Sayfa: önceki 4546474849
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.