Şimdi Ara

Klima Sorusu (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
266
Cevap
0
Favori
57.058
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • evet arkadaşlar aslında çok tuzaklı ama güzel bir soru bu?
    Isı transferi konusunu bilenler bu işi güzelce yanıtlamışlar roverci , yılmaz 101 ve awacs arkadaşlar gibi,
    ama olayın bilinmeyen bir yönünü aydıtlatmam gerekmekte.

    Ben konuya 2 ayrı yönden cevap vermem gerekiyor.
    A - İÇ HAVA SİRKÜLASYONU KAPALI İKEN

    eğer klimanızın konumu açık ve sirkülasyon kapalı ise bu sınırlı miktarda havayı m3 olarak soğutacaksınız demektir.Buda aracın iç hacmi demektir.bu durum için ısı transferini mesela 50.000kcal olarak alırsak dışarıdan hava girişi olmadığını varsayarak fan hızı benzin tüketimini etkilemez derim.
    Çünkü sizin soğutacagınız miktar hava bellidir.Bunu eğer yüksek fan hızında yaparsanız sadece süreyi kısaltır ve daha kısa zamanda soğutma yaparsanız.Ama tranfer ettiğiniz ısı miktar olarak aynı olacağı için benzin harcamanız aynı olur.(belli bir süre sonra)

    Bunu yine basit bir benzetme ile anlayayım .Elimizde 10 litre su olsun .Bunu bir tencerede kaynatırken harcayacagımız gazı sormuş türbülans , gazın vanasını az da açsanız çok da açsanız belli bir miktar gaz tüketmeniz gerekir ki su belli bir sıcaklığa çıksın.Sadece değişen süre olacaktır.Tenceredeki suyu ısıtma ile soğıutma açısından ısı tranferi konusu için hiçbir fark yoktur.

    B- İÇ HAVA SİRKÜLASYONU AÇIK VE HAVA ÇOK SICAK VE NEMLİ İKEN.(izmir ,antalya ,mersin vb)

    Bu soğutma için en ağır koşuldur. Çünkü hem hava sıcak (yani devamlı bir soğutma yapılacak ) ve hemde nemli ise (nem çok fazla miktarda su buharı barındırdığı için) çok fazla miktarda soğutma yapması anlamına gelir.Burada siz fanı birinci konuda tutarsanız yeterli hava debisi sağlanamayağı için klimanın motoru sürekli devrede kalacaktır.

    Nedeni ise dışarıdan gelen güneş ısınları (radyasyon) ile sıcak havanın içinde bulunan nem (konveksiyon ısısı)
    ısısın ile aynı anda boğuşmak zorunda kalacaksınız.En yüksek soğutma gücü nemi dışarı atmak olacagı için .
    Belki sizlere çok komik gelecek ama en fazla benzini fan 1 de harcarsınız bu durum için.
    Olayın prensibini anlamak için yokuşta çıkamayan aracı vites büyütmek yerine gaza yüklenmek ile kıyaslayabilirsiniz.

    C- İÇ HAVA SİRKÜLASYONU AÇIK HAVA SICAK VE KURU İKEN (ANKARA GİBİ deniz kenarı olmayan yerler)
    Bu soğutma orta derecede soğutma koşuluna girer. burada eğer camlarınız kapalı ise ve fan değerini 4 de getirirseniz aracınız daha fazla yakıt yakar.
    Çünkü gerekenden daha fazla soğutma yapıyorsunuz demektir.aslında fan 2 de gerekli soğukluğa ulaşılabilecek iken daha fazla fanı çalıştırmak aynen rovercinin dediği gibi klima motorunu daha uzun süre çalıştırmak demektir.Dikkatinizden kaçmamsı gerekn durum sirkülasyon açık olduğu için sürekli deşarıdan gelen sıcak hava ile boğuşmanızdan dolayıdır.

    burada dip not olarak kesin bir olayı açıklayayım.Araç klimalarının pompaları(motor) belli sürelerde devreye girer çıkar .Çünkü kondenser belli soğukluğa gelince devre kesici sensor motoru keser siz fan yardımı ile soğutulan gazın bulunduğu kondensere hava üflediğiniz için ne kadar çok hava üflerseniz,o kadar çabuk ısınır.Böylece o kadar kısa süre sonra devreye girer.
    Sonuç fan hızı artınca ısı transferi artacağı için klima motoru bu kondenseri belli soğuklukta tutmak için sürekli devrede kalacaktır.



    Görüleceği üzere cevap bulunduğunuz durum için değişmektedir.Bana en ekonomik ve efektif ısıtmayı sorarsanız.cevabnbı için;
    Öncelikle aracınız tüm camlarını 2-3 dakika açık tutun hareket etmeden veya ettikten sonra (bu daha iyidir)

    sonra camlarınızı kapayın sirkülasyonu kapayın ve maximum konumunda fan derecesi ile soğutmaya başlayın(bu tarif otomatik kliması olmayanlar içindir) duruma göre içerisinin soğuduğuna dair fikriniz oluştuğunda fanı 1-2 gibi konuma alın yolunuza devam edin.Bundan sonra eğer belli bir süre sonra aracınıza fan üfleme hızı yeterli gelmiyor ise kademeli olarak artırın .mesela önce fan 2 hızna çıkarın 5-10 dakika bekleyin , yetersiz gelirse fan 3 yapın bu şekilde optimum değeri bulursunuz.

    Önemli not: 1-Klimalar genelde BTu olarak belli bir soğutma kapasitesine sahiplerdir.Genel de aracın motoru büyük ve güçlü olduğu zaman bunların klima pompaları (motoru) da büyük kapasiteli olur.Onun için cip gibi araçlarda çok kısa sürede soğuk hava alabilirsen efektif soğutma 1400 ,1600 gibi motorlarda başta soğuturken biraz geç olmaktadır.Özellikle 1200 motorlarda bayagı problem olmaktadır.

    2- Klimanızın soğutma gücü kayısla kranka bağlı olduğu için devir arttırdığınız da klima pompasının da deviri artar ve daha güçlü sogutma yapabilir.Rölantide aracı bırakırsanız ve kilmanız açık ise benzin tüketimi yüksek devire göre göreceli fazla olabilir.Ev tipi klimalarında böyle bir durum yıktur çünkü ev tiplerinde motor hep belli bir devirde döner.

    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    şimdi ben bu kadar yazıdan sonra "klima açıkken havalandırmayı yüksek devirde çalıştırmak daha fazla benzin tüketimine yol açar" diyen arkadaşlara soruyorum.."neden??????" eğer böyle olsaydı klima açık iken havalandırma mandalı 1 konumundayken rölanti devri(atıyorum 900 iken) havalandırmayı 3 e getirdiğimizde 1000 e çıkmazmıydı? ayrıca bu mantıkla klima kapalıyken fanı 4. kademede çalıştırmak 1. kademede çalıştırmaktan daha fazla benzin sarfiyatına yol açar öyle mi????




  • yazılanların bir kısmını okudum daha önce değinildimi bilmem ama.

    klima açmadan önce debriyaja basmak gerekirmi ????

    sorusunun cevabı sizce ne?
  • sizin bu probleminiz hakkında ford forumunda yazınızı hatırlıyorum.Sizden ricam uzun süre araç kullandıktan sonra klimanızın ısısını 23 dereceye sabitlemeniz ve fan hızını manuel olarak kademeli düşürerek 1 konumuna almanız ve motor kaputunu açarak ,araç çalışır iken klima pompası sürekli mi devrede kalıyor 10 dakika geçse bile hiç mi devreden çıkmıyor ,bana bildirebilir iseniz yorumumu yazacağım.


    quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    roverci benim aracımda klima kompresörü hiç bir zaman kapanmıyor, ayrıca dışarıda çalışan fan da (üfleme fanı değil radyatörün önündeki fan) klima açık olduğu müddetçe çalışıyor. Senin yazdıkların mantıklı ama her arabada bu şekilde mi çalışıyor? Benim araçta (dijital klima) klima komprosörünün AC konumu açık olduğu müddetçe çalıştığından eminim ama istenen dereceye kadar soğutulduğunda içerideki üfleme fanı otomatik olarak yavaşlıyor.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: serkes

    yazılanların bir kısmını okudum daha önce değinildimi bilmem ama.

    klima açmadan önce debriyaja basmak gerekirmi ????

    sorusunun cevabı sizce ne?


    ......................................................................



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Jackal78 -- 1 Haziran 2006; 11:02:28 >




  • debriyaja basmanın klima ile bir ilişkisi olmamalı.Burada klima elektronik olarak devreye girmektedir.Evet çok pimpirikli kişiler varsa motora daha az yük gelsin diye yazdılarsa bilemem .Ama zaten bunlar hesaba katılarak röleler ve kayış kalınlıkları ayarlanıyor.Bence gereksiz.

    quote:

    Orjinalden alıntı: serkes

    yazılanların bir kısmını okudum daha önce değinildimi bilmem ama.

    klima açmadan önce debriyaja basmak gerekirmi ????

    sorusunun cevabı sizce ne?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: devrim1972

    TOYOTA YARIS VE COROLLA MODELLERINI KULLANDIGIM ICIN BILIYORUM, KLIMAYI CALISTIRDIGIMDA, NE YOKUSTA NE DE YOGUN TRAFIKTE, ARABANIN PERFORMANSINDA EN UFAK BIR DUSUS OLMUYOR, SERVISINE SORDUGUMDA, KLIMANIN AYRI BIR MOTORU OLDUGUNU BU YUZDEN DE YAKIT TUKETIMINI OLUMLU VEYA OLUMSUZ PEK DE ETKILEMEDIGINI SOYLEMISLERDI,
    YOKSA ELBETTE, ARACTA CALISAN HERSEY BIR SEKILDE ENERJI TUKETIR, TUKETTIRIR FAKAT BELKI BU TIP KLIMALARDA, DAHA AZ TUKETIM OLABILIR.
    Bir corolla kullanıcısı olarak aynı şeyleri bende yaşadım yeni Toyotalarda klima performansı ve yakıt tüketimini çok az etkiliyor ve bu çok önemli bir özellik Toyotanın eski modellerinde böylemi tam bilmiyorum lakin arkadaşımın kullandığı 99 Toyota carinada yok
  • Bu cevap gelince bu soruyu sormamın ne kadar isabetli olduğunu anladım.
    Arkadaş son derece güzel açıklamış. Çok teşekkürler

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    evet arkadaşlar aslında çok tuzaklı ama güzel bir soru bu?
    Isı transferi konusunu bilenler bu işi güzelce yanıtlamışlar roverci , yılmaz 101 ve awacs arkadaşlar gibi,
    ama olayın bilinmeyen bir yönünü aydıtlatmam gerekmekte.

    Ben konuya 2 ayrı yönden cevap vermem gerekiyor.
    A - İÇ HAVA SİRKÜLASYONU KAPALI İKEN

    eğer klimanızın konumu açık ve sirkülasyon kapalı ise bu sınırlı miktarda havayı m3 olarak soğutacaksınız demektir.Buda aracın iç hacmi demektir.bu durum için ısı transferini mesela 50.000kcal olarak alırsak dışarıdan hava girişi olmadığını varsayarak fan hızı benzin tüketimini etkilemez derim.
    Çünkü sizin soğutacagınız miktar hava bellidir.Bunu eğer yüksek fan hızında yaparsanız sadece süreyi kısaltır ve daha kısa zamanda soğutma yaparsanız.Ama tranfer ettiğiniz ısı miktar olarak aynı olacağı için benzin harcamanız aynı olur.(belli bir süre sonra)

    Bunu yine basit bir benzetme ile anlayayım .Elimizde 10 litre su olsun .Bunu bir tencerede kaynatırken harcayacagımız gazı sormuş türbülans , gazın vanasını az da açsanız çok da açsanız belli bir miktar gaz tüketmeniz gerekir ki su belli bir sıcaklığa çıksın.Sadece değişen süre olacaktır.Tenceredeki suyu ısıtma ile soğıutma açısından ısı tranferi konusu için hiçbir fark yoktur.

    B- İÇ HAVA SİRKÜLASYONU AÇIK VE HAVA ÇOK SICAK VE NEMLİ İKEN.(izmir ,antalya ,mersin vb)

    Bu soğutma için en ağır koşuldur. Çünkü hem hava sıcak (yani devamlı bir soğutma yapılacak ) ve hemde nemli ise (nem çok fazla miktarda su buharı barındırdığı için) çok fazla miktarda soğutma yapması anlamına gelir.Burada siz fanı birinci konuda tutarsanız yeterli hava debisi sağlanamayağı için klimanın motoru sürekli devrede kalacaktır.

    Nedeni ise dışarıdan gelen güneş ısınları (radyasyon) ile sıcak havanın içinde bulunan nem (konveksiyon ısısı)
    ısısın ile aynı anda boğuşmak zorunda kalacaksınız.En yüksek soğutma gücü nemi dışarı atmak olacagı için .
    Belki sizlere çok komik gelecek ama en fazla benzini fan 1 de harcarsınız bu durum için.
    Olayın prensibini anlamak için yokuşta çıkamayan aracı vites büyütmek yerine gaza yüklenmek ile kıyaslayabilirsiniz.

    C- İÇ HAVA SİRKÜLASYONU AÇIK HAVA SICAK VE KURU İKEN (ANKARA GİBİ deniz kenarı olmayan yerler)
    Bu soğutma orta derecede soğutma koşuluna girer. burada eğer camlarınız kapalı ise ve fan değerini 4 de getirirseniz aracınız daha fazla yakıt yakar.
    Çünkü gerekenden daha fazla soğutma yapıyorsunuz demektir.aslında fan 2 de gerekli soğukluğa ulaşılabilecek iken daha fazla fanı çalıştırmak aynen rovercinin dediği gibi klima motorunu daha uzun süre çalıştırmak demektir.Dikkatinizden kaçmamsı gerekn durum sirkülasyon açık olduğu için sürekli deşarıdan gelen sıcak hava ile boğuşmanızdan dolayıdır.

    burada dip not olarak kesin bir olayı açıklayayım.Araç klimalarının pompaları(motor) belli sürelerde devreye girer çıkar .Çünkü kondenser belli soğukluğa gelince devre kesici sensor motoru keser siz fan yardımı ile soğutulan gazın bulunduğu kondensere hava üflediğiniz için ne kadar çok hava üflerseniz,o kadar çabuk ısınır.Böylece o kadar kısa süre sonra devreye girer.
    Sonuç fan hızı artınca ısı transferi artacağı için klima motoru bu kondenseri belli soğuklukta tutmak için sürekli devrede kalacaktır.



    Görüleceği üzere cevap bulunduğunuz durum için değişmektedir.Bana en ekonomik ve efektif ısıtmayı sorarsanız.cevabnbı için;
    Öncelikle aracınız tüm camlarını 2-3 dakika açık tutun hareket etmeden veya ettikten sonra (bu daha iyidir)

    sonra camlarınızı kapayın sirkülasyonu kapayın ve maximum konumunda fan derecesi ile soğutmaya başlayın(bu tarif otomatik kliması olmayanlar içindir) duruma göre içerisinin soğuduğuna dair fikriniz oluştuğunda fanı 1-2 gibi konuma alın yolunuza devam edin.Bundan sonra eğer belli bir süre sonra aracınıza fan üfleme hızı yeterli gelmiyor ise kademeli olarak artırın .mesela önce fan 2 hızna çıkarın 5-10 dakika bekleyin , yetersiz gelirse fan 3 yapın bu şekilde optimum değeri bulursunuz.

    Önemli not: 1-Klimalar genelde BTu olarak belli bir soğutma kapasitesine sahiplerdir.Genel de aracın motoru büyük ve güçlü olduğu zaman bunların klima pompaları (motoru) da büyük kapasiteli olur.Onun için cip gibi araçlarda çok kısa sürede soğuk hava alabilirsen efektif soğutma 1400 ,1600 gibi motorlarda başta soğuturken biraz geç olmaktadır.Özellikle 1200 motorlarda bayagı problem olmaktadır.

    2- Klimanızın soğutma gücü kayısla kranka bağlı olduğu için devir arttırdığınız da klima pompasının da deviri artar ve daha güçlü sogutma yapabilir.Rölantide aracı bırakırsanız ve kilmanız açık ise benzin tüketimi yüksek devire göre göreceli fazla olabilir.Ev tipi klimalarında böyle bir durum yıktur çünkü ev tiplerinde motor hep belli bir devirde döner.

    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    şimdi ben bu kadar yazıdan sonra "klima açıkken havalandırmayı yüksek devirde çalıştırmak daha fazla benzin tüketimine yol açar" diyen arkadaşlara soruyorum.."neden??????" eğer böyle olsaydı klima açık iken havalandırma mandalı 1 konumundayken rölanti devri(atıyorum 900 iken) havalandırmayı 3 e getirdiğimizde 1000 e çıkmazmıydı? ayrıca bu mantıkla klima kapalıyken fanı 4. kademede çalıştırmak 1. kademede çalıştırmaktan daha fazla benzin sarfiyatına yol açar öyle mi????






  • quote:

    Orjinalden alıntı: Awacs

    Klima kompresörünün ne kadar çalışacağı seçtiğiniz ortam sıcaklığı ile alakalı bir konu,
    Daha doğrusu içeride seçtiğiniz ortam sıcaklığı ile ilgili iç mekanda bulunan sıcaklık sensörü eğer seçtiğiniz ortam sıcaklığını yakalarsa kompresörü devreden çıkarır,taki iç ortam sıcaklığında sensöre giden bilgi değişene kadar(Hatta bazı araçlarda birsen çok sensör vardır)

    Klima kompresörünün aküden yada elektrikle tahrik edilmesi ise imkansız bir konudur,çünkü sisteme göre 5 ile 9 kw arası tüketime sahiptirler,
    Başka bir deyişle 5 kw 5000 watt edeceği için kullanacağı enerji çok yüksektir,
    Ancak motor kayışlarından tahrik edilen kompresörün araçta yaptığı çekiş düşüklüğünü anlamak çok kolaydır :
    Ortalama 6 kw deseniz buda 1 kw= 1.36 HP olduğundan 8.16 HP yapacaktırki bu güç eksikliğini hissetmemek mümkün değil,çoğu modifikasyon ile uğraşan arkadaşlar 8-10 hp almak için nelerle uğraşırlar hepimiz biliriz.

    Umarım açıklayıcı olmuştur.

    Sanayideki ustalar klimanın 10 beygir, hidrolik direksiyonun 10 beygir motor gücünü düşürdüğünü söylerler. yani eskiden böyleydi, şimdilerde değişmiştir herhalde.
    şimdi ben bu konunun uzmanı değilim, aslını astarını bilmem ama mühendis mantığıyla düşününce şu noktaya geliyorum. yani bu bölümün tasarımını ben yapıyor olsam şu iki temel ilkeden birisini kesinlikle uygularım:
    Birincisi pulse modulation benzeri bir yöntem kullanırdım. yani aç kapa mantığı. oldukça düşük maliyetli bir çözüm ama kullanım konforu da o derece düşük olur diye tahmin ediyorum. Arkadaşlar yukarıda bahsetmiş, sonuçta sistemde güçlü bir kompresör kullanırım ve soğutma ihtiyacına göre bu kompresörü sürekli ya da ihtiyaca göre ara ara devreye girecek şekilde sensörler vasıtasıyla aç-kapa yapacak bir sistem tasarlarım. burada kompresörün özellikli bişey olmasına gerek yok, gerekli maksimum sıkıştırma gücünü sağlasın yeter. ama özellikle kompresörün devreye girdiği anlarda 1,3-1,6 motorlu bir aracın sürücüsü çekişteki düşmeyi bariz hissedecektir.
    İkinci tasarım ilkesi ise kademeli kompresör kullanmak olabilir böylece kompresörü sıkıştırma oranları az veya çok olacak şekilde kontrol edip soğutma gazının sıcaklığına (soğukluğuna) müdahale edebilirim. 2 veya daha fazla kademeli bir kompresör (veya seri bağlı birden fazla kompresör, kim bilir) kullanabilirim. böylece zayıf bir soğutma gerektiğinde soğutma gazını az sıkıştırarak daha az soğuk bir gaz elde ederim ve böylece motordan daha az güç çekmiş olurum. aç kapa modülasyonunu hiç kullanmam, kompresör uygun kademede ama sürekli çalışır. böylece aracın çekişine müdahale minimum olur. Böyle bir kompresörün maliyeti ise yukarıdaki tekdüze kompresörden elbette daha pahalı olacaktır. ama ne kadar daha pahalı olur bilemiyorum.
    Ya da belki de her iki yöntemin karışımı hibrit bir yöntem kullanmak daha mantıklı olabilir.

    Ama asla kullanmayı düşünmeyeceğim yöntem şudur:çok güçlü bir kompresör kullanarak zehir gibi soğuk bir hava elde etmek ve sonra bunu kalorifer suyuyla istenildiği sıcaklığa kadar ısıtmak. işte böyle bir sistem gerçekten çok yakar.

    benim arabamda nasıl bir tasarım var bilmiyorum ama dijital klima yaz-kış devreye girebiliyor. düşük kademe soğutmak için devreye girdiğinde çekişte bir fark olmazken yüksek kademe soğutma yaptığında (güneşte yanmış arabaya yeni bindiğimde) çekişi bariz düşüyor, bunu hissedebiliyorum. fan ve soğutma kademesini otomatik klima kendisi ayarlıyor.




  • dedikodu güzel önerilerde bulunmuş olabilir tabi kademeli kompresör veya aracımızın vies kutusu mantıgıyla işleyen otomatik hız kontrollü sistemler tasarlanabilir.Biz genelde zorunluluk yüzünden 2000 cc altı motorlara bindiğimiz için bu tür klima problemleri yaşıyoruz.aslında amerikada motor büyüklükleri çok olduğu için en baba kompresörü koymuşlar adamlar 2 daikada buz gibi yapabiliyor.Eğer onlaarda küçükmotorlu arabaya binmeye başlarlarsa birçok tasarım veya kademeli pompa falan yaptırabilirler piyasaya .

    sonuç olarak dedikodunun önerileri yapılabilinir.ancak yatırım meselesi tasarım kalıp ihtiyaç uygulama bunlar uzun ve yorucu işlerdir.
  • Bu konuyu netleştirdikten sonra klima ile ilgili başka bir sorum olacak.

    Klima arabanın camlarındaki buharı çok kısa sürede yok ediyor. İster sıcak ister soğuk konumda olsun. Kışın veya hafif soğuk havada kalorifer sıcak tarafta iken buharı çözsün diye klimayı açtığım zamanda aynen soğuk konumda olduğu gibi yakıt tüketir mi?
  • Klimayi yuksek devirlerde devreye almayin diyorlar. Klima icin zararliymis.
    Devriyaja basmak bunun icin faydali olabilir. Rolantide devreye sokmus oluruz, bana mantikli geldi.

    quote:

    Orjinalden alıntı: serkes

    yazılanların bir kısmını okudum daha önce değinildimi bilmem ama.

    klima açmadan önce debriyaja basmak gerekirmi ????

    sorusunun cevabı sizce ne?
  • jackal 78,

    Klima

    Klimanızı gazsız bırakmayın

    Günümüzde neredeyse tüm otomobillerde standart donanım haline gelen klima, gücünü bir kayış yardımıyla motordan alan kompresör, klima gazını taşıyan borular ve klima radyatöründen oluşuyor. Klimanın çalışma prensibi, aslında evlerimizdeki buzdolaplarından farklı değil. Klimanın içindeki soğutucu gazın donması ve basıncının düşmesi sonucunda iç mekana yollanacak havanın ısısı düşüyor.

    Otomobil klimalarının verimli çalışabilmesi için sistemdeki gazın kontrolünün mutlaka yapılması gerekiyor. Otomobil kullanmayı konforlu ve güvenli kılan klima sistemlerinde uzun süre kullanılmaması ya da sistemdeki kaçaklar nedeniyle görülebilen klima gazı eksilmesi, sisteme bağlanan özel sayaçlar yardımıyla birkaç dakikada tespit edilebiliyor.

    Doğru klima kullanımı
    Elbette klima sisteminin bakımını yaptırmak kadar yaz aylarında yolculuklarımızı daha konforlu kolan bu sistemi gerektiği gibi kullanmak da çok büyük önem taşıyor. Yaz aylarında otomobilin saatlerce sıcak altında kaldığı durumlarda, kabin içinde sıcaklık dayanılmaz hale gelir. İlk etapta otomobilin içindeki sıcak havanın dışarı atılması için camların açılması gerekir. Klima açılıp sıcaklık düşmeye başlar başlamaz camlar kapatılarak klimanın ayarı iç sirkülasyona alınmalı. Böylece sistem kapalı devre çalışacak ve kullanılan hava dışarıdan gelmediği için yoğuşturucudan geçen hava daha soğuk olacaktır. Klimanın ilk çalıştırılması sırasında otomobilin yüksek devirlerde kullanılmasından kesinlikle kaçınılmalıdır.

    http://www.autoshow.com.tr/servis/00545

    ---------------------

    benim bahsettiğim konuyu bold(kalın) yaptım
    bunda şaşıracak bir şey yok.

    Ayrıca eski tip araçlarda kullanılan klima tertibatı ilk devreye girme şekli günümüzdeki araçlardan farklı.
    işte ben bu farklılıkları soruyorum.

    Hatta 1995 senesinden sonra freon CFC-12 klima gazı çevreye ve ozon tabakasına verdiği zararlardan dolayı yasaklanıp yerine
    R-134 A geldi (yanlış hatırlamıyorsam..) bunla birliktede eski sistem klima mekaniği ve tertibatıda kendini geliştirdi.
    belki genelde klima, kopresör, evoparatör, kondansatör, hortumlar ve bağlantı elemanların oluşmasına rağmen
    gelişen teknolojinin uzantısı olarak yapılan ilavelerden bahsediyorum....(bunlar ne???)

    eski tip klimalarda en çok uyarılan konulardan biriydi yüksek devirlerde klimayı devreye sokarken debriyaja basılması konusu..
    ben bunu düşünerek sordum


    quote:

    Orjinalden alıntı: Jackal78

    quote:

    Orjinalden alıntı: serkes

    yazılanların bir kısmını okudum daha önce değinildimi bilmem ama.

    klima açmadan önce debriyaja basmak gerekirmi ????

    sorusunun cevabı sizce ne?


    ......................................................................




  • evet yakıt tüketir.Klimanın motoru ne zaman devreyegirerse aracın yakıt tüketimi artar çünkü bu motoru çevirmek için bir güç harcamaktasın .Güç ise benzinden üretiyor aracımızda.


    quote:

    Orjinalden alıntı: fyazici

    Bu konuyu netleştirdikten sonra klima ile ilgili başka bir sorum olacak.

    Klima arabanın camlarındaki buharı çok kısa sürede yok ediyor. İster sıcak ister soğuk konumda olsun. Kışın veya hafif soğuk havada kalorifer sıcak tarafta iken buharı çözsün diye klimayı açtığım zamanda aynen soğuk konumda olduğu gibi yakıt tüketir mi?

  • sekes hocam sana cevap yazmıştım ancak göremiyorum sitede , uçmuş mu anlamadım gitti.
  • silinmiş herhangibir postun varmı diye kontrol ettim
    ama yok... demekki iletememişsin.
  • neyse herhalde sistem alamadan çıktım.Uzun uzzun yazmıştım.Özet geçiyorum.

    ilk kalkışta debriyaja basılması mutlaka olumlu etki yapacaktır ilk kalkış için, ancak bu olay aracı çalıştırıp hızlandıktan sonra devam eden bir olay araç içi bir kere yeterli soğukluğa erişince devamlı olarak klima kompresörü devamlı devreye girer çıkar .O zamanda , bunu kestirip de debriyaja basmanız imkansız.Yani onlarca vaya yüzlerce kere tekrar eden bir olayda ilk kalkışta bunu yapmak binde bir bile katkısı olmaz gibime geliyor.Burada zarar görecek tek parça manyetik kavrama tabir edilen kompresörün kasnagındaki parça için doğru olabilir. çünkü yüksek motor devri (4500 rpm ve üstü) de klima devreye alındığında bu kompresör dönmeme eylemine sahip olduğu için kayışa ve kavrama parçasına ani yüklemede bulunacaktır.
    Çünkü normal durumda avare dönmekte olduğu için aniden kavrama yapıp çok kısa süre içinde krank devrine ulaşması söz konusu olduğundan bir anlık zarar görmesi muhtemeldir.

    Teknik olarak böyle görünmesi rağmen bu parça ömür ve güvenlik katsayısı yapılırken zaten bu tür tork gerilimlerine maruz kalacağı hesaba katılarak en zor şartlarda ve en yüksek devirlerde yüklemelere tabii tutulmaktadır.Tam olarak bilmiyorum ama milyon adet kavrama bırakma testini geçmeden bu Clutch ve kompresör seti piyasaya sürülmez zaten .Ne yazık ki , bu parçanın da bir sayılı ömrü vardır.Kavrama problemleri yaşanmaya başlanınca bu kısmı değiştirilir olur biter.Ama bu japonlar işin içine girdikten sonra kavrama ve kompresör biribirinden ayrılmayan bir parça ise o zaman yandık.Çünkü kompresör oldukça pahalı bir parçadır.

    Bulabilirsem kompresör detay çizimlerini koyayım siteye




  • altarnetörün motor gücünder 3-6 hp çaldığını biliyomuydunuz
  • serkes sanırım en iyi anlayacaklardan birisi sen olacağın için kavramanın tamiri konusunda aşagıdaki linke herkezin fikir sahibi olması için bakmasını öneririm.Klima kompresörü için bu kavramadan sökmeye başlıyorsunuz.

    http://www.hotrod.com/howto/7954/

    umarım detaylar sizleri sıkmaz , ama bence bir resim bin sözcükten daha değerlidir.
  • araclardaki tek enerji kaynağı yakıt oldugu için neyi acarsak acalım (uzun farlar, buğu sökücü, klima) yakıt tüketiminde artış olur.
    ancak klima konusunda şunu söyleyebilirim;
    kilmayı actıktan sonra seçilecek olan sıcaklık değeri ve üfleme hızının değeri klima kompresörünün çekecegi gücü etkiler.
    örengin: harici hava sıcaklığı +28 derece olsun. arabanın içini yaklaşık 23 derece civarına yavaş yavaş getirmek istiyorsunuz. bu durumda yakıtta ciddi bir sarfiyat söz konusu olmaz. cünkü siz kilma kompresörünü ve fanı hiç zorlamadan yani fazla güçe ihtiyaç duyulmadan calıştırıyosunuz.
    ama diyelim ki harici sıcaklık 32 derece ve siz aracınızın içini 18 derece civarına ve bir an önce getirmek istiyorsunuz. bu durumda hem kompresör daha fazla calışacak hem de üfleme fanı daha fazla calışacagaından fazla enerjiye ihtiyac duyar.
    birim zamanda harcanan güç enerjiye eşittir.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ama şu bir gercek eğer yüksek hızlarda (hızlanırken 3. vitese gectikten sonraki tüm hızlar) klima açmak yerine tüm camları açarsanız aracınız sürtünmeden dolayı daha fazla yakıt yakacaktır. Discovery Channel da Efsane Avcıları programında test edildi ve onaylandı.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------




  • quote:

    Orjinalden alıntı: aykut119


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ama şu bir gercek eğer yüksek hızlarda (hızlanırken 3. vitese gectikten sonraki tüm hızlar) klima açmak yerine tüm camları açarsanız aracınız sürtünmeden dolayı daha fazla yakıt yakacaktır. Discovery Channel da Efsane Avcıları programında test edildi ve onaylandı.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------




    50-60 km'nin üzerinde hızlarda cam açmanın arabanın arkasına paraşüt bağlamaktan farkı yok. Bu şekilde bir serinletme(ne kadar serinletecekse artık) klima açmaktan çok daha fazla sarfiyata neden olur.
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.