Şimdi Ara

Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
35
Cevap
0
Favori
21.779
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Hep merak ederim de aklıma gelmişken sormak istedim.
    Bu araçların motoru en arkada körükten sonra, aktarma ise zannediyorum ortadan yani körüğün önünde kalan tekerlekten.

    Nasıl oluyor bu iş?



  • Evet, motor da çekiş de en arkada. Dahası motorun en arkaya konulmasının asıl nedeni çekişi en arkadan yapabilmek. Peki neden?

    Dar şertili şehir içi yollarda dönüşlerde şeridi takip edebilmek, pararleldeki trafiği tehlikeye atmamak. Böylece, çekilen kısım (römork) daha içerden dönmüyor, en arka tekerlek aynanın her zaman gördüğü orta tekerleğin izini takip ediyor, şoför de kaza olunca "römork içe girdi, dışa çıktı, ben görmedim, bilmedim" diyemiyor. Çekiş katarda (önde) olduğunda römorktaki tekerlekler de içeri dönerek yine belirli bir iz takibi sağlanabiliyor ama bu çekişin en arkada olduğu haldeki kadar kararlı değil, römork dışardaki aynanın gördüğü en uzak köşeye sadık kalarak dönmüyor.

    Böylece römorklar uzatılabildi. Bir de çift vagonluları var (double articulated).

    Bunu inceleyen alan "kinematik"tir. Sabit bir şasi üzerinde olsaydı çekişin önde veya arkada olmasının önemi yoktu. Ancak ortadan eklemli bir araçta haereket serbestiliği derecesi artmıştır, çekişin bu eklemin ne tarafında olduğu dönüşünü etkileyecektir. Belirli bir hareket serbestliği derecesi üzerinde tahriğin nereden verildiği hareketin çizgisini etkileyebilir. Mesela burada etkiliyor.



    Arka tekerleklerde sabit toe olan yarı römorklu araçla (tır), körüklü otobüsün dönüş alanlarının karşılaştırması.




    Körüklü otobüslerde dönüş açısına göre kullanılan koridor genişliği değişkenlik gösterir. Arkadan itişli (sabit toe) körüklü otobüsler burada gösterilenden daha dar bir koridorda dönebilirler. Daha da önemlisi koridor dönüş açısına göre değişkenlik göstermez. Çekiş ön tarafta ve arkada değişken toe kullanıldığında, arka aks dönüş açısı ve hıza göre değişen kuvvetlerle farklı tepkiler gösterebiliryorlar, değişik hızlarda değişik alanlar tarayarak dönüyorlar (over-reactive, over-corrective davranabiliyorlar). Arkadaşların hatırlattığı gibi dinamik açıdan dezavantajları olmasına rağmen motorun ve çekişin römorka konulmasının nedeni bu.
    Yapay Zekanın Yanıtı

    Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?

    Körüklü otobüsler, genellikle şehir içi toplu taşımacılığında kullanılan, birbirine körükle bağlanan iki veya üç vagondan oluşan araçlardır. Bu otobüsler, yüksek yolcu kapasiteleri ve verimlilikleri ile bilinirler.

    Körüklü otobüslerin çalışma prensibi, çekiş sistemine dayanır. Motor, ön vagonda bulunur ve şanzıman aracılığıyla arka vagona güç iletir. Arka vagon, körük aracılığıyla ön vagona bağlıdır ve bu sayede otobüsün hareket etmesini sağlar.

    Körüklü otobüslerin aktarma sistemi, yolcuların farklı hatlardan aktarma yapmalarına olanak tanır. Aktarma noktalarında, yolcular bir otobüsten inip diğerine binebilirler. Aktarma sistemi, körüklü otobüslerin birbirine bağlandığı körükler sayesinde çalışır.

    Körükler, otobüslerin birbirlerine esnek bir şekilde bağlanmasını sağlayan kauçuk veya kumaştan yapılmış yapılardır. Aktarma sırasında, körükler uzayarak yolcuların bir otobüsten diğerine sorunsuz bir şekilde geçmelerini sağlar.

    Körük, yolcuların yağmur, kar veya rüzgar gibi hava koşullarından korunmasına da yardımcı olur. Ayrıca, körükler otobüsün hareket etmesi sırasında gürültü ve titreşimi azaltarak yolculuk konforunu artırır.

    Körüklü otobüsler, şehir içi toplu taşımacılığında vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Yüksek yolcu kapasiteleri, verimlilikleri ve aktarma sistemleri sayesinde, şehirlerde trafik sıkışıklığını azaltmaya ve yolcuların toplu taşımayı tercih etmelerini teşvik etmeye yardımcı olurlar.

    Yapay Zekanın Yanıtını Genişlet
  • motor arkada değilmi

    belkide önden çeker dir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serseri006 -- 7 Mart 2012; 12:54:24 >
  • motorda,tahrikli dingilde en arkada. Koruk kopsa otobus gidemez.
  • iki tip var bildiğim;
    birinin motoru ön kısımda, tahrik orta dingilde,
    diğerinin ise motoruda tahrikli dingili de arkada...
    off hangi hatta olursa olsun çok kalabalık oluyorlar, hiç sevmiyorum bu otobüsleri...
  • Belkide mili dönecek bir şekilde yapmışlardır. Mesela önden çekişli araçlarda steering için kullanılan bir parça var, onun büyüğü gibi ...
  • Benim bildiğim körük öncesindeki tekerde tahrik oluyor; ama arka tekerde ise de sorun değil, çoğu şaft'ta zaten u mafsal vardır. Bir u mafsal yeter o hareketi yapmaya...

     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?
  • karlı havada körüklü otobüsü patinaj çekerken görmüştüm,en arkadaki tekerden itişli..
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Otobüs kalkar mı?
    12 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • ikarusların motor ortada tahrik ortada mercedesin motor en arkada tahrikte en arkada. araca neden mercedes böyle bir düzen yaptı bilemem



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Du Hast -- 7 Mart 2012; 14:27:27 >
  • motor arkada olduğu için...arkadan itişli..herhangi akatarmaya gerek yok...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ahmtıl

    motor arkada olduğu için...arkadan itişli..herhangi akatarmaya gerek yok...

    Nasıl yok hocam? Vites-Şanzıman arası aktarma yok mu?
  • Motor freni yaparken ve ani hizlanmalarda koruk aksamina asiri bir yuk binmiyor mu bu durumda?
    Mantiken aktarmanin da agirlik merkezine yakin aks'ta olmasi (ortada) daha mantikli geliyor, otobus hinca hinc dolu iken dusunun.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: _eRay

    quote:

    Orijinalden alıntı: ahmtıl

    motor arkada olduğu için...arkadan itişli..herhangi akatarmaya gerek yok...

    Nasıl yok hocam? Vites-Şanzıman arası aktarma yok mu?

    hocam bildiğim kadarıyla..otomatik vitesli...bütün zımbırtıları arkada diye biliyorum...
  • İngilizcesi ARTICULATED BUS. Adana'da fabrikası var. TEMSA imal ediyor. Körükten sonrası römork şeklinde, tahrik unsuru yok. Ön tekerler de sadece yönlendirme için. Motor ön ve orta dingilin arasında, otomatik şanzıman da arkasında, tahrik edilen de ortadaki (çift tekerlekli) dingil.

     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?


     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?




  • ikarus'larda motor orta aks ve on aks arasinda. Cekis ise orta aksta. Yani korukten sonra hic bir sey yok.


    Mercedes'lerde motor arka aksin onunde. Cekis ise orta aksta. Yani motorla cekisin oldugu tekerler arasinda koruk var.

    Mercedes'im aktarimini merak ediyorum. Koruk kisminda nasil baglanti, hareketli parcalar var...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Du Hast

    ikarusların motor ortada tahrik ortada mercedesin motor en arkada tahrikte en arkada. araca neden mercedes böyle bir düzen yaptı bilemem

    Mercedes in cekisi en arkada mi?

    O zaman cok orantisiz guc dagilimi olur ama?

    Ustadlarimiz gelsin, aydinlatsinlar bizi :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ahmtıl

    quote:

    Orijinalden alıntı: _eRay

    quote:

    Orijinalden alıntı: ahmtıl

    motor arkada olduğu için...arkadan itişli..herhangi akatarmaya gerek yok...

    Nasıl yok hocam? Vites-Şanzıman arası aktarma yok mu?

    hocam bildiğim kadarıyla..otomatik vitesli...bütün zımbırtıları arkada diye biliyorum...

    Körüklü diyince benim aklıma eskileri geliyor ve onlar düz vites

     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?




  • Evet, motor da çekiş de en arkada. Dahası motorun en arkaya konulmasının asıl nedeni çekişi en arkadan yapabilmek. Peki neden?

    Dar şertili şehir içi yollarda dönüşlerde şeridi takip edebilmek, pararleldeki trafiği tehlikeye atmamak. Böylece, çekilen kısım (römork) daha içerden dönmüyor, en arka tekerlek aynanın her zaman gördüğü orta tekerleğin izini takip ediyor, şoför de kaza olunca "römork içe girdi, dışa çıktı, ben görmedim, bilmedim" diyemiyor. Çekiş katarda (önde) olduğunda römorktaki tekerlekler de içeri dönerek yine belirli bir iz takibi sağlanabiliyor ama bu çekişin en arkada olduğu haldeki kadar kararlı değil, römork dışardaki aynanın gördüğü en uzak köşeye sadık kalarak dönmüyor.

    Böylece römorklar uzatılabildi. Bir de çift vagonluları var (double articulated).

     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    Evet, motor da çekiş de en arkada. Dahası motorun en arkaya konulmasının asıl nedeni çekişi en arkadan yapabilmek. Peki neden?

    Dar şertili şehir içi yollarda dönüşlerde şeridi takip edebilmek, pararleldeki trafiği tehlikeye atmamak. Böylece, çekilen kısım (römork) daha içerden dönmüyor, en arka tekerlek aynanın her zaman gördüğü orta tekerleğin izini takip ediyor, şoför de kaza olunca "römork içe girdi, dışa çıktı, ben görmedim, bilmedim" diyemiyor. Çekiş katarda (önde) olduğunda römorktaki tekerlekler de içeri dönerek yine belirli bir iz takibi sağlanabiliyor ama bu çekişin en arkada olduğu haldeki kadar kararlı değil, römork dışardaki aynanın gördüğü en uzak köşeye sadık kalarak dönmüyor.

    Böylece römorklar uzatılabildi. Bir de çift vagonluları var (double articulated).

     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?


    Peki iz takibinde cekisin nasil etkisi oluyor?

    En arka aksin gucu iletmesi ya da bosta donmesi donme capina nasil etki ediyor?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • benim bildiğim körüklü kısım hep römork yani tahrik ortada .
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka


    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    Evet, motor da çekiş de en arkada. Dahası motorun en arkaya konulmasının asıl nedeni çekişi en arkadan yapabilmek. Peki neden?

    Dar şertili şehir içi yollarda dönüşlerde şeridi takip edebilmek, pararleldeki trafiği tehlikeye atmamak. Böylece, çekilen kısım (römork) daha içerden dönmüyor, en arka tekerlek aynanın her zaman gördüğü orta tekerleğin izini takip ediyor, şoför de kaza olunca "römork içe girdi, dışa çıktı, ben görmedim, bilmedim" diyemiyor. Çekiş katarda (önde) olduğunda römorktaki tekerlekler de içeri dönerek yine belirli bir iz takibi sağlanabiliyor ama bu çekişin en arkada olduğu haldeki kadar kararlı değil, römork dışardaki aynanın gördüğü en uzak köşeye sadık kalarak dönmüyor.

    Böylece römorklar uzatılabildi.


    Peki iz takibinde cekisin nasil etkisi oluyor?

    En arka aksin gucu iletmesi ya da bosta donmesi donme capina nasil etki ediyor?


    Bunu inceleyen alan "kinematik"tir. Sabit bir şasi üzerinde olsaydı çekişin önde veya arkada olmasının önemi yoktu. Ancak ortadan eklemli bir araçta haereket serbestiliği derecesi artmıştır, çekişin bu eklemin ne tarafında olduğu dönüşünü etkileyecektir. Belirli bir hareket serbestliği derecesi üzerinde tahriğin nereden verildiği hareketin çizgisini etkileyebilir. Mesela burada etkiliyor.


     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?

    Arka tekerleklerde sabit toe olan yarı römorklu araçla (tır), körüklü otobüsün dönüş alanlarının karşılaştırması.



     Körüklü Otobüste Aktarma Nasıl Oluyor?

    Körüklü otobüslerde dönüş açısına göre kullanılan koridor genişliği değişkenlik gösterir. Arkadan itişli (sabit toe) körüklü otobüsler burada gösterilenden daha dar bir koridorda dönebilirler. Daha da önemlisi koridor dönüş açısına göre değişkenlik göstermez. Çekiş ön tarafta ve arkada değişken toe kullanıldığında, arka aks dönüş açısı ve hıza göre değişen kuvvetlerle farklı tepkiler gösterebiliryorlar, değişik hızlarda değişik alanlar tarayarak dönüyorlar (over-reactive, over-corrective davranabiliyorlar). Arkadaşların hatırlattığı gibi dinamik açıdan dezavantajları olmasına rağmen motorun ve çekişin römorka konulmasının nedeni bu.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.