|
Lityum İyon Piller Hakkında Genel Bilgiler (8. sayfa)
-
-
Arkadaşlar Merhabalar, Projem için lityum batarya seti yaptıracağım. Ama sizlere hem marka hem model özelliklerini danışmak istiyorum. Hemde yaptığım analiz doğrumu onay almak istiyorum.
Kullanacağım motor 24 volt üretici bana 26 volt ile çalışmasında sorun olmaz dedi. Bende incelediğim kadarıyla 3,7*7 den 25,9 voltç çıkıyor ilk yüklü ikende 29,4 volt oluyor oda sanırım ilk 5 -10 dakika sonra 25,9 voltajı görüyor. Motor için ilk 5 -10dk sorun olacağını sanmıyorum(inşallah olmaz :)). Sorum şöyle sistemde iki adet dc motor var biri 8-9 amper çekiyor diğeri ise 3-4 amper çekiyor. Yani hesabıma göre anlık olarak 12 amper çekeceğim. Yaklaşık olarak 1 saat e yakın bir kullanım olması için 7 seri ve bu 7 seri 3 paralel ile bağlayarak bir sistem yaptırmak istiyorum yanı 3000mah bir pil kullanırsam 25,9V 9Ah lik bir batarya elde ederim sanırım. Ve her seri bağlı 3 çiftten ayrı ayrı 12 amperde 4 amper çekerim diye düşünüyorum(doğrumudur? Marka model tavsiyeniz ne olur ?
-
Merhabalar. Elimde robot süpürgeden söktüğüm kapasitesi düşük 18650 lityum piller var. Bunları ufak tefek projelerde kullanıyorum. Harici olarak şarj etmek için bir 18650 pil yuvası, 1 tane step down voltaj regülatörü, 1 tane mini usb dişi girişi ve 1 tane de balanslı 1s bms kullanarak bir aparat yaptım. 5 voltluk telefon şarj aletini taktığımda pil yuvasında 4,22 volt alıyorum. Ancak elimdeki pillerden bazıları maksimum 4,05 volta kadar şarj oluyor. Bu aşamadan sonra voltaj yükseleceğine 3,99 a falan geri düşüyor sisteme enerji gelmeye devam etmesine rağmen. Aynı pili çıkartıp ertesi gün ölçtüğümde ise 3,7 volt olduğunu görüyorum. Yani pilin voltajı açıkta, durduğu yerde 1 gecede 0,3 volt falan düşüyor. Merak ettiğim bu durum piller ölü olduğu için mi oluyor yoksa ben bir şeyi yanlış mı yapıyorum? Acaba bu durumu düzeltmek için yapabileceğim bir şey var mı?
Not: Elimde pillerin kapasitesini ölçecek bir ekipman yok. Multimetre var sadece.
-
Arkadaşlar elimde eski tip şarjlı el süpürgesinden sökülme bi DC motor var. Maalesef motorun volt vs bilgilerini bilmiyorum. Elimde yine değerlerini bilmediğim farklı yerlerden sökülme 3.7 volt 18650 li ion piller var. Bu pillerden herhangi birini motora doğrudan bağladığımda motor çalışıyor ancak kablolar ve pil çok fazla ısınıyor. Kabloları kalınlaştırdığımda kablodaki ısınmayı çözüyorum ama pil yine de ısınıyor ve kısa bir süre sonra motorun devri de düşüyor. Pilleri 1 Amper kapasiteli 1S BMS ile bağladığımda ise motor hiç çalışmıyor. Devreye bir ampermetreyi seri bağladığımda motordan çekilen akım 2.5 amper civarında gösteriyor ama o sırada motorun devri oldukça düşük oluyor doğrudan bağlamaya göre. Muhtemelen ampermetre bir şekilde sınırlıyor geçen akımı. Zira piller de bu şekilde kullanırken ısınmıyor.
Şimdi zaten devreye BMS bağlı olmadan sürekli kullanılmayacağını ve BMS bağlı olsa bile eğer piller ısınıyorsa yine kullanmamam gerektiğini biliyorum.
Pillerin maksimum amper değerlerini bilmiyorum.
Sorum ise şunlar:
1-) Daha yüksek amperli - örneğin 20 amper - bir 1S BMS kullanarak motoru çalıştırsam yine de pillerde ısınma sorunu yaşar mıyım?
2-) Piller seri - bu durumda 2S veya 3S BMS kullanarak elbette - veya paralel bağlama yöntemleri ile pillerin anlık verebileceği amper değerini yükseltebilir miyim? Böylece pillerin ısınmasının önüne geçebilir miyim?
3-) Üzerlerinde herhangi bi yazı olmayan bu pillerin maksimum kaç amper verebileceğini öğrenebileceğim bir yol var mı? Elimde ölçüm aleti olarak multimetre ve ZB2L3 devresi var.
-
Daha yüksek amperli bms bağlamak pilin ısınmasını engellemez. Çünkü motor çok yüksek akım çektiği için pil ısınıyor. Belki 10 belki 15 amper çekiyordur. Pilleri paralel bağlamak pillerin ısınmasını ortadan kaldırır çünkü bir pil üzerine düşecek yük , diğer pillere dağıtılmış olur. Ama aynı olmayan pillerin paralel bağlanması pek doğru değil.
Pillerin kapasitesini elinizdeki modül ile ölçebilirsiniz. YouTube'de bir çok zb2l3 rehber videosu mevcut.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
Yanıt için çok teşekkürler hocam. Aslında ana merak ettiğim husus paralel bağlama durumunda çekilen amperin pillere paylaşılıp paylaşılmayacağı, böylece güvenli bir devre kurulup kurulmayacağı bilgisiydi zaten. Eğer dediğiniz gibi paylaşım oluyorsa bu durumda sorunu çözebilirim sanırım. Paralel bağlamada pil kapasitelerinin yakın olması gerektiğini biliyorum. O ölçümü yaparak bunu deneyeceğim.
Peki motorun kaç amperle çalıştığı bilgisine nasıl ulaşabilirim?
-
Pens ampermetre ile ölçmek en sağlıklısı olacaktır. Multimetre ile ölçüm yapıyor iseniz multimetre kablolarının kalın ve kaliteli olması gerekir.
Piyasada 20 liraya satılan basit multimetrelerin kabloları 1 amper bile taşıyamıyor. Bunu da yazmış olayım.
Nasıl anladım ? Elimde tp4056 modül var ben pillerimi bu modül ile şarj ediyorum. Elimde ayrıca USB tester cihazı da var. Yani USB üzerinden çekilen akımı ölçebiliyorum.
Araya multimetre kablosu girmezse pilin şarj akımı 1 amper tertemiz şarj oluyor. Buraya kadar normal.
Ama araya seri şekilde multimetreyi bağlayıp akımı ölçmek istediğimde pil sadece 500-600 mAh çekiyor. Bu da demek oluyor ki multimetre kabloları çok dandik.
Bir multimetre ne kadar kaliteli ise , probu da o kadar kaliteli olur.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
Kesinlikle katılıyorum. Elimdeki piller ile motor arasına multimetreyi seri bağlayıp akım ölçtüğümde motor devir hızının düşmesi ve pillerin ısınmaması da bununla alakalı muhtemelen. 10 ampere kadar ölçüm yapabiliyor güya multimetre ama kablolar bu kadarını geçiremiyor anlaşılan. Okuduğum değer 2.5 amper civarında oluyordu. Ama eminim ki elimdeki piller bu değerde akım ile o ısınmayı gerçekleştirmez. elimde kalın kablolar var aslında. Prob yerine onları kullanabilirim belki.
-
Evet evet , iki adet muz jak ve 2 adet krokodil timsah uç ile güzel bir prob yapılabilir. Silikon kılıflı kablolar var böyle pamuk gibi yumuşak ve yüksek akım için üretilmiş . Onlar kullanılabilir aslında ama biraz tuzlu
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
Emek etmişsiniz gerçekekten elinize gözünüze sağlık.Faydalı bir paylaşım olmuş doğrusu.
-
başka başlık açmadan bir soru sormak istiyorum. elimde korumalı 10 adet tp4056 modül var. pili doğru şekilde bağladığımda çıkış kısmı 2.6v oluyor ve devreyi çalıştırmıyor. 3-4 tane tp4056 denedim hepsi aynı. farklı pillerle denedim. farklı doluluk oranlarında denedim. pilleri doğrudan devreye bağlayıp çalıştırdım. pillerde sıkıntı yok. 4-5 adet tp4056 denedim hepsi aynı 2.6v çıkış veriyor. nedeni ne olabilir? diğerlerini denemedim ama 4-5 tanesi de mi bozuk olur? yabancı bir alışveriş sitesinde yorum kısmına yazan olmş çıkış 2.6v veriyor diye ama cevap verilmemiş. Sizce neden olabilir ?
-
Merhaba;
Açıkçası piyasada orijinal TP4056 çiplerin kullanılmadığı sahte modüller var. Ama onlar bile yarım yamalak da olsa çalışıyor, 2.6 volt çıkış vermiyor.
Size en kalitesizi denk gelmiş olabilir. (Yurtiçinden aldıysanız gayet ucuza kaliteli ürün satanlar var aslında)
-
Merhaba;
Sorunuza DFK24 tarafından gayet doğru şekilde cevap verildiği için ben tekrar bir şey yazmadım. Görüp de cevap atmamazlık etmemiş olayım.
-
Hocam cevabınız için çok teşekkürler. TP4056 ları yaklaşık 2 yıl önce Karaköyde elektronikçiler pasajı var oradan bir dükkandan almıştım 4TL ye. Dediğiniz gibi anlaşılan bana kötü ürünler denk gelmiş. Pil şarj konusunda sıkıntıları yok sadece çıkış kısımlarında sıkıntıları mevcut max. 2,6v olarak. En azından sadece şarj için kullanacağım anlaşılan. Teşekkürler
-
Yeterli bilgi edindim.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Selamlar @piladam ,
Bir projem için 3S şeklinde 18650 kullanmıştım. Adaptör girişini step-up ile 12,6V' a yükselterek 3S BMS' e girip şarj için de kullanıyordum ancak bir iki yerde bunun doğru olmadığını gördüm. Araştırmalarım sonucunda bir sonuca ulaşamadım. Çok az şarj döngüsüne rağmen şarj olmalarının zorlaştığını hissediyorum.
Benim ihtiyacım tam olarak şu;
Piller çıkarılıp şarj edilemiyor. Ben bu pilleri nasıl zarar vermeden şarj edebilirim? Çünkü aynı zamanda BMS ye de bağlı kalmaları gerekiyor.
-
Selamlar
Şu tarz bir şarj aleti işinizi görecektir; https://www.gittigidiyor.com/bilgisayar-tablet/orion-pls-031-12-6v-3s-1-amper-li-ion-pil-sarj-adaptoru_pdp_699239680
Bunun dışında, bataryanın dışına bir balans soketi çıkarabilirseniz(bms'e giden kablolar haricinde bir de dışarıya 4lü soket çıkaracaksınız) şu tarz bir ürün çok işinizi görür; https://www.direnc.net/2s-3s-lipo-batarya-sarj-aleti
Dengesizlik engellenir, hücreler tam verimle kullanılır.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi piladam -- 17 Haziran 2021; 8:46:18 >
-
merhabalar
Ben 3s lipo pil kullanıyorum. Kullandığım cihazda lipo pilin şişmesini önlemek ve ömrünü artırmak için şarjını komple bitirmesini önlemek istiyorum. Yani belirli bir voltajın altına geldiğinde devreye güç vermeyi kessin. Bunun için kullanabileceğim bir modül ya da devre yapısı var mı?
-
Bms vardır zaten pil paketinde diye düşünüyorum.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
Bunun için bms devreleri var, ancak pilden çekilecek akım çok fazla ise(ki genelde li-po pillerde fazladır) bms'in boyutunun büyük olması gerekir, bu durumda cihaza sığmayabilir.
Onun için cihazın üzerinde bir kontrol sistemi olması gerekiyor.
Cihazın çektiği akıma göre bms seçebilirsiniz, örneğin 15 amper çekiyorsa 3S 20 amper bms bakabilirsiniz ancak boyut sıkıntı olacaktır.
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X