Şimdi Ara

Maksimum Tork Sabit Devir Hakkında

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
7
Cevap
0
Favori
783
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,

    Arkadaşlar araçlar konusunda fazla bir bilgim yok, teknik verilere bakarken anlayamadığım bir husus hakkında fikir danışmak istiyorum.

    1.4 Fire Benzinli motor için şöyle bir veri var:

    max güç: 6000 d/d 77hp
    max tork: 3000 d/d 115 Nm

    Bu verilere göre Fire motordan maksimum tork yanlızca 3000 d/d 'da elde ediliyor. Yani motor 5000 d/d'ya geldiğinde torku mu düşüyor? Rampada tork gerektiğinden 3000 devirdemi tutulamalı araba? Çok saçma geldi bana ama böyle yazılmış, izah edebilirseniz sevinirim.

    Not: hp= rpm x tork formülünü forumda okumuştum.



  • öncelikle yazı bana ait değildir,tralles abimize aittir,sonuna kadar okursanız aklınızda soru işareti kalmayacağına eminim:

    http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm Lütfen sonuna kadar okuyun.
  • 3000 devirde daha "kuvvetli" evet doğru.fakat tekerleklerde tork vitese bağlı, yani vites düştükçe tekerlekteki tork artar, böylece 5 ile çıkılan yeri 3. vites daha rahat çıkarız.
  • Motora ve yokuşa göre değişir. Rampanın dikliğine göre tork ihtiyacı da değişecektir.
     Maksimum Tork Sabit Devir Hakkında

    Çizikli olana göre konuşacak olursak 2600 devirden 5000 devire kadar ~10nm tork düşüşü oluyor. Bu motor 5200 devirde tam gücünü veriyor. Yani bu motora göre konuşacak olursak motor maksimum güç devrine kadar ciddi tork düşüşü yaşamıyor. Ancak maksimum güç devrinden sonra hem tork hem de beygir düşüşü yaşanıyor. Bence çoğu araçta da böyledir.
  • vites 1 de 3000 devirde veriyorsa 5. vitesde atıyorum 4000 de veriyor diye veriyorum yani şanzımandan dolayı böyle ve tork da da düşüş oluyor vites attıkça
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kimano
    1.4 Fire Benzinli motor için şöyle bir veri var:

    max güç: 6000 d/d 77hp
    max tork: 3000 d/d 115 Nm

    Bu verilere göre Fire motordan maksimum tork yanlızca 3000 d/d 'da elde ediliyor. Yani motor 5000 d/d'ya geldiğinde torku mu düşüyor? Rampada tork gerektiğinden 3000 devirdemi tutulamalı araba? Çok saçma geldi bana ama böyle yazılmış, izah edebilirseniz sevinirim.


    Her devri motorda yerine göre kullanırız. Hızlanmak devri tarayarak yapılır. Bu veriler ise röntgen gibi çekilmiş resimlerdir. Hem ne kadar erken, hem de ne kadar yüksek olursa o kadar iyi. Birisi tek başına iyi değil. Fiat da diyor ki tork en yakışıklı 3000 d/dak da çıkıyor, resmini orada çektim (max. tork ifadesini kullandığı için). Bu bize kabaca bir fikir verir. En çok 115 nm oluyor, ve 3000 d/dak.

    Eğer max. tork demeseydi daha ilerki devirlerde daha da yüksek olma ihtimali vardı. Kullanımı sık, makul bir devirde göstermek için 3000d/dak. motor hızını tercih etmiş diyebilirdik. Mesela 1960-70'lerdeki Amerikan arabalarının verileri ekseriyet böyle okunmalıdır. Onlar max. tork değil, makul seyir hızarına denk gelen devirlerde (1800~2500 gibi) tork değeri verirlerdi.

    2000 d/dak motor hızında belki bu torkun %75'ini veriyor. Bu da bizim için gayet yeterli olur. Her %15'lik eğimi çıkmak için maksimum torka ihtiyaç yoktur.

    Tekerlek göbeğindeki bijonlar da 150 nm tork ile sıkılmışlardır. O torkla öyle yıllarca dururlar, ne zaman ki biz onları döndürmeye başalarız o zaman iş yapmış oluruz ve bijonlar da gevşemiş olur. İş yapmak için bu torku çevirmek gerekir. Üst devirlerde tork daha düşük olsa da motor daha çok döneceği için daha çok güç üretir ve aynı süre içinde daha çok iş yapabilir. Tıpkı tekerlek gibi, biz bijonları tersine döndürünceye kadar bijonlar 150 nm ile orada öylece dururlar.

    * * *

    Buarada torkun bellirli bir devirde verilmesi akıl karıştırabilir. Sanki tork harekete yani işe bağlıymış gibi düşünülebilir. Bu aslında doğru değil. Motor 3000 devirde hali hazırda işi yapacak gücü üretiyor ama kuvveti (yani torku) bu üç bin devirlik hareketine ilk aşamada bağlı değil aslında. Tıpkı statik bijonlar gibi. Bu sırada 115 nm. dönel kuvveti var.

    Veya tıpkı koltukta hissettiğimiz kuvvet gibi. "Koltuğa yapıştıran araba" dediğimiz zaman biz koltuğa göre hareketli değilizdir. Sadece kuvveti hissederiz. Hangi kuvveti? Torku. Koltukta hissettiğimiz şey sadece ve tamamen tork eğrisidir. Ama biliyoruz ki bu "koltuk dinamometresi" son derece yanıltıcı olabilir. Burada hissettiğimiz şey güç değildir. Uçakta mesela hiç de anormal kuvvetler hissetmiyoruz ama en az 80 ton, 8 km yukarıya çıkıp bir süre sonra 800 km/s hız yapıyor. Burada uçağın gücünü gerçekten hissetsek paramparça olurduk. Çünkü koltukta da hissettiğimiz bu az kuvveti çok uzun bir süreyle vermiştir, süreye yayamıştır.

    Hatayı da buradaki süre kısmında yapıyoruz. Müzik dinlerken her notanın uzunluğunu aklınızda tutup birbirine ekleyip genel toplamı verebiliyorsanız o zaman koltuktaki yapıştırma kuvvetini de akılda tutarak motor gücünü anlayabilirsiniz.




  • Yanıtlarınız için çok teşekkür ederim arkadaşlar, detaylı açıklamalar gerçekten tatmin edici.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.