Şimdi Ara

Motor gücünün katlanarak iletilmesi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
21
Cevap
0
Favori
1.157
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,benim bildiğim kadarıyla motordaki tork önce 1,2,3,4,5 vs. ye geliyor.Orada katlanıyor ve sonra diferansiyele gelip bir daha katlanıyor.Diyelim ki aracın 1. vites oranı 4.Diferansiyel oranı da 3 olsun.Arabayı 1 e taktık.Tork 1. viteste 4 kat artacakken diferansiyel gücü düşürmeyecek mi?yoksa direk motorun torkux4x3 hesabı mı geçerli?



  • 4x3 yani krank 12 tur dönerken tekerler 1 tur döner.
  • Disliler arasi oran neyse tork o oranda katlanir. Guc dedigimiz sey kayiplari saymazsak degismez.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Pek mühendisler uzun oranlı şanzıman i sadece yakıt tüketimi için mi kullanıyor. Çünkü kısa oranda daha fazla tork oluyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Thor 61

    Pek mühendisler uzun oranlı şanzıman i sadece yakıt tüketimi için mi kullanıyor. Çünkü kısa oranda daha fazla tork oluyor


    O zaman da çıkış devri yükselmez. Hızı arttıramazsınız.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Thor 61

    Pek mühendisler uzun oranlı şanzıman i sadece yakıt tüketimi için mi kullanıyor. Çünkü kısa oranda daha fazla tork oluyor

    Herşey tork değildir.
    kısa oran demek daha az sürat, daha fazla vites değişimi, daha yüksek devir, daha fazla yakıt tüketimi, daha fazla aşınma, daha fazla ses, daha az konfor demektir.
  • Teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Araç hızını aldıktan sonra tork gereksinimi bayağı düştüğü için düşük devir yüksek hız hedeflemektedir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Normalde diferansiyel oranı vites oranlarından büyük oluyor.Benim demek istediğim ilk başta yazdığım gibi 1. vites oranı 4 olsa tork 3 oranlı diferansiyel e geldiğinde oran 4 ten 3 e düşeceği için tork kstlanması yerine düşmez mi? Hız da artar

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yazım hatası katlanması diyecektim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Up

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Thor 61

    Normalde diferansiyel oranı vites oranlarından büyük oluyor.Benim demek istediğim ilk başta yazdığım gibi 1. vites oranı 4 olsa tork 3 oranlı diferansiyel e geldiğinde oran 4 ten 3 e düşeceği için tork kstlanması yerine düşmez mi? Hız da artar

    Diferansiyel oranını motor devri ile değil vites devri ile ele almak gerekir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil


    quote:

    Orijinalden alıntı: Thor 61

    Normalde diferansiyel oranı vites oranlarından büyük oluyor.Benim demek istediğim ilk başta yazdığım gibi 1. vites oranı 4 olsa tork 3 oranlı diferansiyel e geldiğinde oran 4 ten 3 e düşeceği için tork kstlanması yerine düşmez mi? Hız da artar

    Diferansiyel oranını motor devri ile değil vites devri ile ele almak gerekir.

    Teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Motor gücü, motorun üretebildiği torkun, devir sayısı ile çarpımıdır. Motor torku ile devir sayısı, dişli oranları vasıtası ile birbirine dönüştürülebilir. Şöyle ki ;

    Tork = HP/RPM dir. (sabit katsayılar ihmal)

    Motorun belirli bir devir sayısında üretebildiği güç, dişli oranları ile değiştirilemez. Sadece aktarmadan dolayı bir güç kaybı meydana gelir. (Manual şanzımanlı bir otomobilde aktarma güç kaybı yaklaşık %15'tir.)

    Motor gücü, dişli oranı 4 olan 1. vites dişlisinde 4 katına çıkarılamaz. 1. vites dişlisinde motorun 120 Nm olan torku '4' olan çevrim oranı sayesinde 480 Nm civarına çıkarılır (kayıpları ihmal ediyorum) fakat torkun artmasından dolayı RPM azalır. 6000 olan motor devri 1500 devire düşer. Yani motor gücü değişmezken (kayıplar ihmal) tork*RPM eşitliğinde bir değişken artarken diğeri azaltılır.

    Diferansiyelde ise aynı durum meydana gelir. '5' olan çevrim oranı sayesinde tork bir kez daha arttırılır. Bu sefer 480 Nm olan tork, 2400 Nm olur, fakat 1500 olan giriş devri, 300 devire düşürülür. Bu nedenle aracın en yavaş gittiği vites 1. vitestir.

    Sonuç olarak başta 120 Nm, 6000 RPM olan giriş parametreleri , diferansiyel çıkış milinde toplam çevrim oranının 4*5=20 olmasından dolayı 2400 Nm ve 300 RPM 'e döndürülür. Fakat mekanik aktarmanın güç kaybı %15 civarı ise son çıkış milindeki tork, o oranda düşük olur. Dolayısı ile 100 HP olan maksimum motor gücü, 85 HP'ye düşer.

    Dişli aktarmalarında eğer çevrim oranı 1'den büyük ise (3,22:1 ; 4,35:1 gibi..) tork arttırılıp RPM azaltılır, eğer 1'den küçük ise (0,8:1 ; 0,92:1 gibi.. ) tork azaltılır, RPM arttırılır. Aktarma kaybını ihmal edersek, iletilen güç değişmez.

    Otomobillerde şanzımanda en büyük dişlilerden biri ve ya birkaçının çevrim oranı 1'den küçüktür.

    Not : Değerlerin tamamı farazidir.




  • Çok teşekkürler, bende güç derken torku kasdediyordum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    Motor gücü, motorun üretebildiği torkun, devir sayısı ile çarpımıdır. Motor torku ile devir sayısı, dişli oranları vasıtası ile birbirine dönüştürülebilir. Şöyle ki ;

    Tork = HP/RPM dir. (sabit katsayılar ihmal)

    Motorun belirli bir devir sayısında üretebildiği güç, dişli oranları ile değiştirilemez. Sadece aktarmadan dolayı bir güç kaybı meydana gelir. (Manual şanzımanlı bir otomobilde aktarma güç kaybı yaklaşık %15'tir.)

    Motor gücü, dişli oranı 4 olan 1. vites dişlisinde 4 katına çıkarılamaz. 1. vites dişlisinde motorun 120 Nm olan torku '4' olan çevrim oranı sayesinde 480 Nm civarına çıkarılır (kayıpları ihmal ediyorum) fakat torkun artmasından dolayı RPM azalır. 6000 olan motor devri 1500 devire düşer. Yani motor gücü değişmezken (kayıplar ihmal) tork*RPM eşitliğinde bir değişken artarken diğeri azaltılır.

    Diferansiyelde ise aynı durum meydana gelir. '5' olan çevrim oranı sayesinde tork bir kez daha arttırılır. Bu sefer 480 Nm olan tork, 2400 Nm olur, fakat 1500 olan giriş devri, 300 devire düşürülür. Bu nedenle aracın en yavaş gittiği vites 1. vitestir.

    Sonuç olarak başta 120 Nm, 6000 RPM olan giriş parametreleri , diferansiyel çıkış milinde toplam çevrim oranının 4*5=20 olmasından dolayı 2400 Nm ve 300 RPM 'e döndürülür. Fakat mekanik aktarmanın güç kaybı %15 civarı ise son çıkış milindeki tork, o oranda düşük olur. Dolayısı ile 100 HP olan maksimum motor gücü, 85 HP'ye düşer.

    Dişli aktarmalarında eğer çevrim oranı 1'den büyük ise (3,22:1 ; 4,35:1 gibi..) tork arttırılıp RPM azaltılır, eğer 1'den küçük ise (0,8:1 ; 0,92:1 gibi.. ) tork azaltılır, RPM arttırılır. Aktarma kaybını ihmal edersek, iletilen güç değişmez.

    Otomobillerde şanzımanda en büyük dişlilerden biri ve ya birkaçının çevrim oranı 1'den küçüktür.

    Not : Değerlerin tamamı farazidir.


    Diferansiyel oranı 1 vites oranından küçük olsaydı, yani 4 ten daha küçük olsa, mesela 2,5 olsa nasıl olurdu?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • O zaman da diferansiyel 4 kat yavaşlatılmış, 4 katta güçlenmiş (tork) hareketi 2,5 kere daha yavaşlatıp yine 2,5 kat güçlendirirdi.

    Diferansiyel hareketi motordan değil viteste olan dişliden alır

    Örnek 4000 devir çevirirken 4.0 oranlı 1.vitesten diferansiyele 1000 devir ulaşır.
    Diferansiyel 2.5 ise 1000 devri 2.5 e böler de şimdi ben hesaplayamadım



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 28 Şubat 2013; 21:35:39 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman da diferansiyel 4 kat yavaşlatılmış, 4 katta güçlenmiş (tork) hareketi 2,5 kere daha yavaşlatıp yine 2,5 kat güçlendirirdi.

    Diferansiyel hareketi motordan değil viteste olan dişliden alır

    Örnek 4000 devir çevirirken 4.0 oranlı 1.vitesten diferansiyele 1000 devir ulaşır.
    Diferansiyel 2.5 ise 1000 devri 2.5 e böler de şimdi ben hesaplayamadım


    Teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman da diferansiyel 4 kat yavaşlatılmış, 4 katta güçlenmiş (tork) hareketi 2,5 kere daha yavaşlatıp yine 2,5 kat güçlendirirdi.

    Diferansiyel hareketi motordan değil viteste olan dişliden alır

    Örnek 4000 devir çevirirken 4.0 oranlı 1.vitesten diferansiyele 1000 devir ulaşır.
    Diferansiyel 2.5 ise 1000 devri 2.5 e böler de şimdi ben hesaplayamadım


    Kusura bakmayın bu son sorum.Imkansız ama 1. vites oranı yine 4 olsa diferansiyel oranı 1 den küçük olsa bu seferde tork düşer hız artardı değil mi?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Aynen öyle.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.