Şimdi Ara

Start-stop özelliği ve Turbo sağlığı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
11
Cevap
0
Favori
969
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Herkese merhaba,

    Çoğumuzun bildiği gibi turbo beslemeli motorlarda durduğunuz gibi aracı stop etmek turbonun sağlığı ve ömrü açısından kötüdür. (Yanlış bilmiyorsam) Gerekli yağlamayı yapabilmesi için 1-2 dakika gibi kısa bir süre aracı rölantide çalıştırmak gerekir. Benim sorum ise ;

    Turbo beslemeli motorlarda start-stop özelliğinde bu yağlama nasıl yapılıyor? Tabiiki üretici firmalar tarafından düşünülmüştür sadece nasıl bir sistem olduğunu merak ettim. Emanet olarak alığım 2014 1.2 TSI Octavia ile otobandan çıkar çıkmaz ilk ışıklarda araç stop edince aklıma geldi, merak ettim.

    Şimdiden teşekkürler.



  • ben de merak edıyorum
  • Konunun genel olarak bilinmesine rağmen bazen ufak tefek karışıklıklar olabiliyor. Teknik olarak kısaca özetliyorum.

    Turbo beslemeli motorlarda motoru çalıştırdığınız andan itibaren turbo çalışır. Yağlamasını ise motor yağı ile yapar. Turbo, birbirine aynı mil ile bağlı iki adet pervaneden meydana gelir. Egzoz gazının basıncı ile tahrik edilen pervane, kendisine bağlı olan diğer pervaneyi de döndürerek yüksek basınçta hava emilebilmesini sağlar, ve bu havayı emme manifolduna gönderir.



    Burada en sık yapılan yanlışlıklardan biri şudur. Turbonun motor çalışmasına rağmen her zaman devrede olmadığı sanılır. Oysa ki durum farklıdır. Turbo, motor çalıştıktan stop edilene kadar her zaman devrededir. Değişen şey ise, egzoz gazının basıncı ve buna bağlı olarak turbonun basıncı ve devridir. Turbo, 150000 devire kadar çıkabilir. (Yanlış değil, 150 bin)

    Start&Stop sistemi açıkken trafiğe girdiniz. SS devreye girdiği anda motor stop eder. Motor stop ettikten sonra yağlama yapılmaz fakat, optimum kıvama gelen yağ, ne turbodan ne de motordan bu kısa süre içerisinde süzülmez. Gaz pedalına bastığınızda ise motor çalışır ve turbo tekrar dönmeye başlar, çünkü motor rolanti devri ile çalışmaya başlamış ve artık egzoz manifoldundan çıkan egzoz gazı, turboyu döndürmeye başlamıştır.

    10 metre ilerledikten sonra tekrar durduğunuzda yine aynı işlemler gerçekleşir.

    Burada sorulması gereken şey şudur : ''Araç durduğu anda stop eden motor, turbonun yağsız kalmasına neden olup, ömrünü azaltır mı?'

    Normalde yukarıda belirttiğim gibi çok yüksek devirlere kadar çıkabilen turbonun, milisaniye mertebesinde bile yağsız kalması, iki pervaneyi birbirine bağlayan milin sürtünmeye maruz kalmasına ve kesilmesine sebep olur. Fakat turbo, ifade ettiğim gibi egzoz gazının basıncına bağlı olarak devirlendiği için her zaman yüksek devirlerde çalışmaz. Rolanti hızıyla sıkışık trafikte ilerlerken turbo düşük basınçta çalıştığı için ve yağ kendi özelliğini yitirmeden ve süzülmeden tekrar çalıştığı için ömrü azalmaz.

    Sonuç olarak S&S devrede iken, turbo verimli bir şekilde çalışır, yüksek devire çıkılmadığı için zorlanmaz. Yağsız kalması ise söz konusu değildir. Yağlama durur fakat yağsız kalmaz.

    Turbo beslemeli araçların, motoru stop etmeden önce kısa süre rolanti devrinde beklemeleri tavsiye edilir. (30 sn.) Bunun sebebi, yüksek basınç ile çalışmış olan turbonun motorun rolanti hızına bağlı olarak, basıncının düşmesinin beklenmesidir. Motor devri rolantiye düşer, egzoz gazı basıncı olabilecek minimum miktara iner, turbo basıncı minimuma iner, turbo devri ise düşer. Motoru stop ettiğiniz anda ise turbo çok kısa süre içerisinde durur.


    Not : LionTech16 adlı üyeden alıntıdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TheCaliph_ -- 17 Ekim 2014; 22:19:32 >




  • Start&stoplu araçlar stop ettiğinde yakıt tüketimi hariç herşey normal çalışıyormuş gibi faaliyetlerine devam ediyor diye biliyorum..bu manada araç stop edince turbo yağlama aynen devam ediyor..serviste bu soruyo kabaca aldığım cevap bu şekilde..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • TheCaliph_ kullanıcısına yanıt
    teşekkürler
  • Cevaplar için teşekkürler. Nette biraz araştırma yaptım ve @tttnet.net arkadaşın dediğine çıkıyor kabaca.
  • yakıt tasarrufu sağlıyor ama ben bu sisteme alışamadım hala. Bindiğim arabada varsa ve kapatılabiliyorsa direkt kapatıyorum. Cahilce belki ama araba bozulacakmış gibime geliyor. Yeniliklere açık biriyimdir oysa ki ama ben bu s&s ile bağdaşamadım. :)
  • @supremum01 aynen katılıyorum bende alışamadım nedense garip geldi. Yani zaten manuel sever bir sürücü olarak DSG + S&S biraz zevksiz geldi. Tabiiki çok rahat kesinlikle yormuyor, özellikle kalabalık şehirlerde otomatik çok rahat olabilir, fakat şehir içinde S&S özelliği kullanışsız sanki :) Birçok kez kullanma şansım oldu uzun yolda ve birazı şehir içinde, şehir içine girince direk kapatıyorum bu özelliği :)
  • sonunu düşünen kahraman olamaz. start stop sistemi katalog verilerine göre 0.3 litre 100 km de tasarruf sağlıyor. bu hesaba göre 100bin km şehiriçi yol yapınca turbo bozulsa dahi amorti eder.
  • Motorun çalışmasına bağlı olan ve bir zincir ile hareket eden yağ pompası motor durduğunda nereden güç alıyo biraz mantıklı düşünmek lazım şimdiye kadarda elektronik yağ pompası görmedim ve duymadım yani motor stop ettiğinde bütün yağlama durur aktif bir yağlama sistemi yok motorlarda. öyle bir şey olsa turboların ömürleri daha uzun olucaktır. Ayrıca motor ömrüde daha uzuyacaktır ama ne duydum ne de okudum bir yerde. zaten start stop sıkışık trafikte daha çok yakıt tükettirmekte.
  • Start&stop aslında karmaşık bir sistem..aküsünden tutunda aracı çalıştıran yağlamayı yapan sisteme kadar herşey farklı..aynı modelin normal motorlu araçlarıyla karıştırmayın..benim 4.5-5 lt arasında ortalamam var ve genelde kapatmam..araç 55 binde..şu anakadar bir sıkıntı görmedim..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.