Şimdi Ara

Termodinamiğin 1. yasası neyi kanıtlar?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
37
Cevap
1
Favori
1.212
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bu yasa "enerjinin korunumu" olarak da bilinir. Enerji, yoktan var edilemez; var olan enerji de yok edilemez; sadece bir şekilden diğerine dönüşür.


    Sizce bu yasa neyi kanıtlar ve neden?


    A: Ateizm

    B: Deizm/Teizm

    C: Hiçbirini




  • Ampirik çerçevede materyalizm ve natüralizmi onaylayan bir matematiksel genelleme. Enerjinin korunumu tüm fizik biliminin kalbinde duruyor. Esasında termodinamiğin birinci yasasına uyan teistik veyahut deistik ontolojiler de düşünülebileceği için bence hiçbirisini başarılı ve diğer seçenekleri eleyici şekilde onaylamıyor. Bir fizik yasasıyla zaten bu sözkonusu ontolojik inançların hiçbirisi tamamen bilimsel bir düzlemde kanıtlanamazlar. Ateizm aslında mekanik materyalizm ve natüralizm kanalıyla daha ağır basıyor ama materyalizmi ve termodinamiği kapsayan teistik kozmolojiler kurgulanabilir tıpkı eylemsizliği keşfeden Galileo Galilei ve Isaac Newton'un saatçi evrenleri gibi. Bu mevzu bahis kozmolojilerde tanrı saatçidir ve kendi kendine işleyen, yani eylemsiz salınan bir evren yaratıp evreni bir köşeye kendi kendisine çalışması için koymuştur. Aynı şekilde Tanrı termodinamiğe uygun işleyen bir kainatı yine termodinamiğe uygun şekilde kendi nurundan veya sınırsız enerji cevherinden meydana getirebilir. Ama başta belirttiğimiz üzere termodinamik materyalizme de, bir çeşit materyalizm denebilecek natüralizme de neredeyse mükemmel ve eksiksiz şekilde uyar. Haliyle kendi cevabım C, yani hiçbiri.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • enerji her şekilde hareket temellidir, harekette zaman ve mekana bağımlıdır. zaman ve mekana bağımlı olanda sebeb-sonuca mahkumdur. enerjide bundan dolayı nedensiz varolamaz. Bu yüzden A şıkkının kanıtı olabileceğine inanmıyorum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nat Alianovna kullanıcısına yanıt

    O halde agnostiksin? benim anlamadığım şey insan neden yaratıcı var der ya da yok der? enerji, yoktan var edilemez sözünden çıkacak iki sonuç var, 1; ezeli tanrı/tanrılar evreni yarattı. 2; zaten ezeli olan evreni kimse yaratmadı dolayısıyla tanrı yok. İkisinin de olma ihtimali %50.


    Teizmi hiç eklemeyecektim aslında ayrımcılık olmasın diye yazdım :) benim için bir dinin gerçek olması demek 2+2 nin 4 dışı sonuç vermesi demek.

  • Eğer bu gerçekten doğruysa ateizmi destekler ancak bu kural bir yaratıcı varsa onun için geçerli değildir. Onun için bildiğimiz hiçbir kural geçerli değildir.

  • Termodinamiği baz alan bütün "kanıtlayıcı" yaklaşımların ens rationis olduğunu ve birbirlerini yanlışlayamadıklarını iddia ediyorum yalnızca. Materyalizm ve natüralizmin kozmolojileri haliyle ateizmin kozmolojisi termodinamik ile son derece yalın, bütünlüklü ve tutarlı bir ilişkiye sahip ancak şüphesiz ki Burnet'ın dediği gibi materyalistin özdeği ya da varlığı duyum nesnesi değil; kısmi gözlemden yola çıkan bir ens rationis (çıkarım objesi). Sadelikten ve kısmi gözlemin tasavvurda olduğu gibi devam ettirilmesinden yola çıkarak materyalizmin daha isabetli olduğunu söylemek mümkündür ama kimse terazinin örtülü tarafında ne olduğunu gerçekten deneyimlemeden bilemez (David Hume'un ampirik bilgi prensibi).

    www.merriam-webster.com
    Definition of ENS RATIONIS
    https://www.merriam-webster.com/dictionary/ens%20rationis


    quote:

    enerji her şekilde hareket temellidir, harekette zaman ve mekana bağımlıdır. zaman ve mekana bağımlı olanda sebeb-sonuca mahkumdur. enerjide bundan dolayı nedensiz varolamaz. Bu yüzden A şıkkının kanıtı olabileceğine inanmıyorum


    Tam tersi zaman ve mekan harekete bağlı değişkenlerdir ve bileşiklerdir; düşüncenin veya algının veya edimin hiçbir türü zaman-mekan-hareket birliğinden bağımsız değildir. Düşünce zaten neredeyse ışık hızındadır; bu sebeple de "sabit" kavramlara hemen ulaşır. Işık hızı bir sabittir çünkü ve herhangi bir "hareket", ister tanrısal ister insani ister natüral olsun, "zaman ve mekandışı bir hareket" addediliyorsa izafiyet teorisi bütününde çok yanlış kavranmış veya en azından ontolojik bir spekülasyondan dışlanıyor demektir.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Bence a çünkü sonsuzdan geldik sonsuza gidiyoruz demek gibi.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • teizmi kesinlikle kanıtlamaz
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Nat Alianovna

    Termodinamiği baz alan bütün "kanıtlayıcı" yaklaşımların ens rationis olduğunu ve birbirlerini yanlışlayamadıklarını iddia ediyorum yalnızca. Materyalizm ve natüralizmin kozmolojileri haliyle ateizmin kozmolojisi termodinamik ile son derece yalın, bütünlüklü ve tutarlı bir ilişkiye sahip ancak şüphesiz ki Burnet'ın dediği gibi materyalistin özdeği ya da varlığı duyum nesnesi değil; kısmi gözlemden yola çıkan bir ens rationis (çıkarım objesi). Sadelikten ve kısmi gözlemin tasavvurda olduğu gibi devam ettirilmesinden yola çıkarak materyalizmin daha isabetli olduğunu söylemek mümkündür ama kimse terazinin örtülü tarafında ne olduğunu gerçekten deneyimlemeden bilemez (David Hume'un ampirik bilgi prensibi).

    https://www.merriam-webster.com/dictionary/ens%20rationis

    quote:

    enerji her şekilde hareket temellidir, harekette zaman ve mekana bağımlıdır. zaman ve mekana bağımlı olanda sebeb-sonuca mahkumdur. enerjide bundan dolayı nedensiz varolamaz. Bu yüzden A şıkkının kanıtı olabileceğine inanmıyorum


    Tam tersi zaman ve mekan harekete bağlı değişkenlerdir ve bileşiklerdir; düşüncenin veya algının veya edimin hiçbir türü zaman-mekan-hareket birliğinden bağımsız değildir. Düşünce zaten neredeyse ışık hızındadır; bu sebeple de "sabit" kavramlara hemen ulaşır. Işık hızı bir sabittir çünkü ve herhangi bir "hareket", ister tanrısal ister insani ister natüral olsun, "zaman ve mekandışı bir hareket" addediliyorsa izafiyet teorisi bütününde çok yanlış kavranmış veya en azından ontolojik bir spekülasyondan dışlanıyor demektir.

    Demek istediğim zaten bu üçünün degişken olsa bile birbirine bağlı olduğudur. Zamansızlık, zaman ve mekan gözlemcisi tarafından değerlendirilemez. Zamansızlık bir insanın en üst kavramı, bunu da zaman kavramının zıttı olarak düşünebiliyor. Düşünebilmesi kavrayabileceği manasına gelmiyor, bu yüzden çelişkiler, bağımlılık-bağımsızlık konusu zamansızlığa atfedilemez. Bununla beraber tanrının varlık konumunu insan algısındaki zamansal bir varlık ile eşleştirmiyorum. Buna göre varlık ve yokluk bir yaratımdır. Varlık yoksa yoktur izahı zaman-mekansal bir değerlendirmedir, bu boyutta iki seçenek vardır, biri değilse diğerinin izahıdır, bu mantığı kullanmamız gerekirse bazı kavramlar zaten doğuştan literature hatalı girmiştir


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Düşünebilmesi kavrayabileceği manasına gelmiyor,


    Tamamen olgular olmasa bile konseptler her halükarda kavranabileceği için bence bu fazla bir anlam ifade etmiyor. Olgusal olmayan sezgisel bir konseptin kavranamayacağı iddiası Avrupa Ortaçağından beri yeryüzünün belki de en tehlikeli yaklaşımı olmuştur. Böylesi bir Gazzalîciliği (sezgiciliği) süratla terk etmenizi öneririm. Düşünce, sezgi, kavrayış, akıl, algı vs izafiyetten zaten bağımsız düşünülemez. Her çeşit yaklaşım ve kategorileştirme, her çeşit "iş" veya edim, her çeşit kavramsallık veya kavramsı kavramsallık ilke itibarıyla zaman-mekan-hareket birliğine bağlıdır. Her şey alansal bir bütündür ve hiçbir şey, ne sezgi ne düşünce ne de algı ne de konseptler bundan ayrıştırılamaz. Bu genel görelilik teorisinin zorunlu sonucu. "Varlık vardır" ise ontolojik bir araştırmanın kurucu sütunu ve varlık gibi konseptlerin kapsayıcı nitelikleri her şey: Tanrı da dahil. Bu konuda eski Yunan felsefesi haklıdır; Uzakdoğu felsefesindeki boşlukçuluğu erek veya sezgi objesi yapan Taoizm en azından ontolojik olarak çok büyük bir fundamental hataya sahip. Bu sebeple fizik bilimi Yunan temelli Avrupa'da gelişebiliyor çünkü temel ontolojik varsayımlarının ayakları yere basıyor; kökenci bir boşluk savunusunun aksine. Ortadoğu ise Gazzalicilikle olgusal bile olmayan soyutlukları akılsal sezgiyle tanımlanamaz addetmekle ama bunları akılsal sezgiyle her nasıl oluyorsa sezmekle ve var ama tanımlanamaz şeklinde "varolan ve ayrıca tanımlı olan" addetmekle meşgul. İş yapan, iş tanımını enerjisinin zaman ve mekana oranıyla elde eden bir ilahi özneyi zaman mekan dışına atmakla meşgul. Bu açık bir çifte standart ve dediğim gibi genel görelilik gibi çarpıcı derecede etkileyici bir kuramın düşünce dünyasındaki sonuçlarının reddiyesi. Hem de Ortaçağ teolojisine ait gayet basit kategorileştirmelerle. Üzgünüm.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Ateizmi kanıtlamadığı kesin. Enerji, madde, hız, uzay-zaman'a ait kurallar yaratılanları bağlar, sınırlar; Yaratıcı sınırlanmaktan çok uzaktır.


    Ayrıca enerjinin korunumu kanununun yakın gelecekte geçerliliğini yitirme olasılığı çok yüksek. bkz. kuantum dalgalanmaları.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kuasar.p -- 26 Ocak 2021; 23:19:32 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kuasar.p

    Ateizmi kanıtlamadığı kesin. Enerji, madde, hız, uzay-zaman'a ait kurallar yaratılanları bağlar, sınırlar; Yaratıcı sınırlanmaktan çok uzaktır.


    Ayrıca enerjinin korunumu kanununun yakın gelecekte geçerliliğini yitirme olasılığı çok yüksek. bkz. kuantum dalgalanmaları.

    Ateizm görüldüğü kadarıyla özdekçiliğe veya diğer bilinen ismiyle materyalizme dayanıyor. Termodinamiğin birinci yasasıysa her haliyle özdekçi bir yapıyı temsil ediyor yani tüm dönüşümlerine rağmen hep süregelmiş, yokluktan yaratılmamış, kitle düzeyini korumuş bir varlığa (öz cevhere). Yani ateizm, termodinamik materyalizm ile mükemmel denebilecek bir yalınlıkta uyuştuğu için daha ağır basıyor ama termodinamik teizmle veya deizmle de uzlaştırılabileceği ve tüm bu görüşler esasında metafiziksel bir boyuta sahip ens rationis yaklaşımlar olduğu için son kertede bu bir anlam ifade etmiyor. Zaman-mekan ve zaman-mekandışı kategorileştirmesi bu tartışmada biraz anlamsız ve genel görelilik kuramına da aykırı. Teoriye göre tüm yaklaşımlar ve konseptler zaman-mekan-hareket birliğinin genel şablonu içerisindeyken ve bir sabitlik (the speed of light, c) etrafında biçimlenen değişkenler gözlemcinin referansına ve algısına bağlı iken ve gözlemciden bağımsız tanımlanamıyorken zaman-mekandışı somut bir hareket referansı bulunamaz; misal Tanrı "ol" dedi oldu gibisinden. Bu edimi algılayıp hareket veya iş olarak adlandıracak, her zaman için uzay-zaman çerçevesinde ele alacak olan bir referans gerekiyor. Genel görelilik teorisi reddedilmeden tanrısal edimler veya işler uzayzaman - hareket füzyonundan ayrı ele alınamaz.


    Fiziğin her zaman için kalbinde duran enerjinin korunumu geçerliliğini yitirmeyebilir çünkü kuantum dalgalanmaları kuvvetli ihtimalle mümkün olan her potansiyelin ihtimaller sayacı dahilinde gerçekleşebileceği kararsız kuantum alanlarında meydana geliyor. Bu alanlar o derece kararsız ki zaman ve mekan da bu alanlarda seçilemeyecek derecede düzensiz; bu da sözkonusu alanların muazzam bir potansiyel enerjiyi dengesizce toplam yapılarında tuttuğunu ve kararsızca saldıklarını gösteriyor. Esasında fizikte enerjinin korunumu belki de en sağlam ilkelerden birisidir ve misal parçacık fiziğinde başka pek özellik korunumu sözkonusudur; momentum, açısal momentum yönü, elektrik yük korunumları gibi.

    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: HIGHER

    Bence a çünkü sonsuzdan geldik sonsuza gidiyoruz demek gibi.

    Bence ateist olmak için sonsuzluk paradoksuna çözüm getirilmesi gerek. Teist/deist olmak için de metafiziğin var olduğuna dair kanıt gerek.

  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-4D62BFE91

    Bence ateist olmak için sonsuzluk paradoksuna çözüm getirilmesi gerek. Teist/deist olmak için de metafiziğin var olduğuna dair kanıt gerek.



    Alıntıları Göster

    Sonsuzluk paradoksu sorun değil ancak özdekçilik bir metafizik. Meta (μετὰ) yalnızca sonrası veya ötesi demek. Hareketin ve tabiatın yani "fiziğin" (φυσικά) ele alınışından sonra daha kapsamlı bir ontolojik ele alıştan söz ediliyor. Teorik fizikte yapılan iş de büyük ölçüde "metafizik" sayılır, yani gözlem aletlerinin yetersiz kaldığı yerde dünyanın daha kapsamlı şekilde matematiksel araçlar ve mevcut doğabilimsel bilgilerle "tamamlanması". 

    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Bu kapalı bir sistem için geçerli Ek+Ep =0 .Peki ya Evren kapalı bir sistem mi ? Belki , belki de degil..Gözlemleyebildigimiz ufkun ya da hubble sabitinin cizdigi ufkun ötesi de olabilir..Belki de ilginc bir şekilde Evren sonsuzluğa gidiyordur ya da kendini tekrar eden büyük çöküş ile birlikte sonlaniyordur bir yinelgendir..Genişleyen evren ki bunu kırmızıya kayma ile biliyoruz şu soruyu sordurabilir , Evren neyin icinde genişliyor ? cevap hiçlik mi ? belki, belki de degil..Aslina bakarsan bir karadelik dusun ve tüm kütleyi cekiyor ..

    Mesela

    karadelik --------<<<<-----------m1 kutlesi ---------<<<<<-------- m2 kutlesi

    Simdi F = m.M.G /r^2 ye göre m1 kütlesi üzerine uygulanan kuvvet m2 kütlesine uygulanan kuvvetden daha büyüktür..Hatta zaman gectikce m1 kütlesi ile m2 kutlesi arasında ki uzaklik (c.tn) artarak uzar...

    Tam burada m1 kutlesi ve m2 kütlesinde ki gözlemciler birbirlerine baktiklarinda gözlerine gelen ısıgın kırmızıya kaydıgını görecektir...Yani bir genişleme olmayıp tam tersine büyük bir çöküş olsa bile galaksiler birbirinden uzaklaşırdı...Çunki m1 ve m2 farklı kuvvetlerle çekilir..

    Şimdi Tüm evrene nüfuz edebilen bir karadelik düşünürsek biz onu görmedigimiz için ^^^iste bak evren genisliyor ^^ diyebiliriz ama belki de çöküyordur...Bu Evrendeki enerjinin karadeligin icine girdigi anlamina gelir..Yani eger böyle bir karadelik varsa Enerji korunamaz..Yogunluk azalır...

    Şimdi yogunluguk sîfıra ulastıgında bu zaten hiclik degil mi ?

    Cunki karadelik m1 kütlesini cekerse m1 ve m2 nin bulundugu 3 boyutlu konumun madde miktarı azalır...Öyle bi tn zamanı vardır ki konum vektörü sonsuz, yogunluk ise sıfırdır..Sanırım buna da zaten hiçlik diyoruz..

    Yani özetle , Evren kapalı olmayabilir hatta sonsuz olabilir bu yuzden de bir yaratıcıya ihtiyacı olmayabilir belki de tasavvuf dogru söylüyordur Tanri evrendir bence iyi bir aday...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Nat Alianovna kullanıcısına yanıt

    Ortaçağ felsefesi diyerek bir metafizik düşünceyi küçümsemeniz onun antitezini oluşturmuyor. Ayrıca orta da bir sezgi yok, zaman varsa zamansızlıkta vardır diyorum, ancak beden boyutsal olarak bu algı yasalarına tâbi olduğu için kavramsallaştırılamayacağını söylüyorum, aksi takrdirde parodoks atfedip çelişkisel bağlam kuracaksın, bu sefer bana söylediğini kendin uygulayacaksın. zaten kendi kesin yargılarına ulaşmışsın, aynı şeyi söyleyip farklı kapılardan çıkıyoruz


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Ayrıca orta da bir sezgi yok


    O zaman tartışacak bir şey yok. Sezgi de yoksa akıl da yoksa gözlem de yoksa konseptler doğru kullanılmıyor demektir çünkü insan bilgisinin başka bir [felsefi ya da bilimsel] kaynağı yok.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nat Alianovna kullanıcısına yanıt

    tamamen sezgicilik üzerinden değerlendirmenize itafen söylüyorum, bu bahsettiklerinizin hepsi bir bütündür, algıdan yola çıkar


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Dolayısıyla göreliliğe uymak veya teoriyi reddetmek durumunda. Ortası yok.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Esaretin Nedeni kullanıcısına yanıt

    Açık ya da kapalı ne farkederki sonuçta var olan bir enerji nereye gidecek? ön kapıdan sızan enerji arka kapıdan girecek evrenin biçimi değişebilir okyanusa bir damla mürekkep damlatsak yıllar sonra ilk halinden eser kalmayacak ama bu mürekkep kayıp olmayacak.

  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.