Şimdi Ara

Tork-max tork devri ve tork eğrileri--->3 ayrı motor karakteri

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
14
Cevap
0
Favori
10.581
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Genelde hepimiz tork ve beygir gücü gibi kavramlar hakkında az çok bilgi sahibiyiz. bilmeyen arkadaşlarda internetten rahatlıkla bilgi edinebilirler.

    Benim sorum ise 3 tane değişik karakterdeki motorun verilerini tartışmak üzerine.

    1. motor 86 beygir, 122 max torku 3500 devirde veriyor. 86 beygire 6000 devirde ulaşıyor.

    2. motor 95 beygir, 125 max torku 4000 devirde veriyor. 95 beygire 6000 devirde ulaşıyor.

    3. motor 100 beygir, 127 max torku 4800 devirde veriyor. 100 beygire 6000 devirde ulaşıyor.

    Bu 3 motorun tork grafikleri elimde yok ama yukarıda belirtilen otomobiller sırasıyla mazda2,colt ve jazz..

    Bu 3 otomobilin (bulunabilirse) tork eğrileriyle birlikte vadettiklerini ve performanslarını tartışmakta yarar görüyorum.

    Uzman arkadaşlar bizleri bu 3 farklı karakterdeki motor hakkında aydınlatırlarsa seviniriz.

    0-100, son hız, yokuş performansı, motor ömrüne etkisi gibi farklılıkların tartışılması yararlı olur düşüncesindeyim.

    Tork ve güç eğrileri bulunabilirse bu yorumlamamızı da kolaylaştıracaktır.

    Saygılarımla.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi egeli1981 -- 30 Ocak 2009; 9:25:48 >







  • Verdiğiniz veriler aracın son hız, yokuş perforansı 0--100 hızlanması için yeterli değildir.Aracın ağırlığı, hava direnci, şanzımanının yapısıda önemlidir.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: alpernbugra

    Verdiğiniz veriler aracın son hız, yokuş perforansı 0--100 hızlanması için yeterli değildir.Aracın ağırlığı, hava direnci, şanzımanının yapısıda önemlidir.



    Evet tüm bu veriler için vites şanzıman yapısı ve ağırlıklarıda gerekiyor, haklısınız.

    O halde sorumu şu şekilde güncellemem gerekiyor.

    Tork eğrileri ile birlikte bu 3 farklı motorun karakterlerini yorumlayabilir miyiz ? Eşit ağırlık, eşit hava direnci ve benzer şanzımanların olduğu düşünülürse eğer hangi motor daha performanslı,0-100 de daha başarılı, yokuşlarda daha zanlı davranır.hangi motor son hıza değerlerinde daha az zorlanır yada deviri çok kendini çok fazla zorlamaz.

    Tüm aramalarıma rağmen her 3 aracın da tork-güç grafiklerine ulaşamadım.

    Saygılarımla.




  • Bu yazılan teknik verilerin dışında bir de motorun sürülebilirliği vardır ki bunu hiçbir teknik veri ve sayısal değer yansıtmaz bu ancak araca binip denedikten sonra ortaya çıkar.
    Örnek olarak megane 80 hp dci ve astra 90 hp cdti motorlarda astra teknolojik oyuncaklar açısından sabit turboya karşılık düşük devirlerde daha iyi çekiş sağlayan değişken geometrili turboya sahiptir,Çok sübaplı bir silindir kafası astrada görev yapmaktadır ve daha kısa oranlı 6 ileri bir şanzıman araca eşlik etmekte ve bunların sonucunda hem daha fazla tork ,daha fazla güç ve daha düşük devirde max tork değerine sahiptir fakat tüm bu avantajlara karşın düşük devirlerde varla yok arası sıkıntılı bir kullanıma sahiptir tabi bu dazavantajların sonucunda eski zaman turboları gibi yok turbo girecek yok dizel devirli kullanılır yok 3500 devre kadar bekleyin gibi servislerin bir nevi hikayelerini dinlemek zorunda kalıyoruz ki dci motorda böyle şeyleri dinlememiz için hiç bir gerekçe yok tüm sayısal dezavantajlara rağmen iyi bir atmosferik gibi hiç bir boşluk yaşatmadan gücünü sayılardan bağımsız olarak doğrusal şekilde pratiktede hiçbir sıkıntıya yol açmadan istikrarlı olarak devirlenerek kullanıcısını memnun etmektedir.




  • Ben sürülebirlikten çok motor performansları hakkında bir merak içerisindeyim.

    Bana bu 3 modelin tork-Hp grafiklerini bulabilecek yada bulunabilecek bir kaynak belirtebilecek bi arkadaş olursa tüm hesaplamaları yapıp bir değerlendirme sunma kısmını da ben yapabilirim.

    Elimde tork-hp ve devir le ilgili tüm hesaplama formülleri mevcut.

    Tek eksik TORK GRAFİKLERİ..

    Saygılarımla.
  • Arkadaşlar internette yakıt tasarrufu ile ilgili araştırma yaptığımda genelde bu konu ile ilgili yazılarda "aracınızı maksimum tork devrinde sürün maksimum tork devri aracın en az yaktığı devirdir" yazmışlar. Bu doğru mudur, mesela benim aracın maksimum tork devri 4000? Bu cümle bana mantıksız gibi geliyor.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: medvet

    Arkadaşlar internette yakıt tasarrufu ile ilgili araştırma yaptığımda genelde bu konu ile ilgili yazılarda "aracınızı maksimum tork devrinde sürün maksimum tork devri aracın en az yaktığı devirdir" yazmışlar. Bu doğru mudur, mesela benim aracın maksimum tork devri 4000? Bu cümle bana mantıksız gibi geliyor.


    Yanlış bilgi.

    Verimlilik için bu söylenen doğru.

    Yani en az yakmak için değil ama en az yakıtla en fazla tork elde etmek için bu doğru. yani motorun en verimli olduğu devir.

    TORK EĞRİLERİ ni bulan veya yardımcı olacak bir arkadaş var mı :)

    Saygılarımla.
  • Teşekkürler Egeli Arkadaşım
  • sayın egeli ,
    bir aracın hızlanma ve performasn değerleri vites oranları iel direk alakalı bir konudur. Bu nedenle bir arasın vites oranı diğerine göre avantaj içerirse ,belki kalkışta avantaj taşır ancak sonra bu avantajını kaybedebilir.

    acnak motor ömrü ve arızasız bir motor için temel olarak yüksek beygiri olanı tercih etmek öenm arz eder ama siz o kadar birbrine yakın güçte araçlar vermişsiniz ki şu öbüründen daha uzun gider demek için teoride bile olsa yeterli veri yoktur.

    Prensip olarak yüksek beygiri düşük devirde veren motor daha iyidir. Nedeni ise bu motor güce ulaşmak için zorlanmaz sahibini üzmez, çabuk devirlenir ve viteslerle oynamak zorunda kalmazsınız. Bir aracın vitesi ile ne kadar çok değiştirmek zorunda hissediyorsanız bilin ki o araç gücü yeterli değildir.Bu nedenle vitesin tork artırımına hitiyaç duymaktasınız. Vitesler motor gücünün sağlanamadığı devirlerdeki eksikliği tamamlamak için vardır. Bir araç satın alırken ilk bakılması gereken bezinli ise maksimum gücü kaçtır ve kaç devirde bunu vermektedir.Sizin verilerinize göre bu 3 . araçtır.Bu nedenle seçimim diğer şartları sağlamasada 3 araç olur.
    Ama diğerleri öyle bir şanzıman koyar ki bu güç eksikliğini tork artışı ile size hissettirmeyebilir ama unutmayınki sizin hissetmeyeceğinizi motor hisseder ve uzun aman sonra bunu arıza olarak önünüze sunar.

    Bu varsayımlarımı araç ağırlıkların aynı olduğu teker çapalrından tutun da aherşeyi ile aynı araca konduğunu varsayarak yaptım. Saonuçta araç ağrılığı bizim kullanma stilimizi etkileyen en büyük faktördür.isteseniz 86 bygirlik araca 5 kodaman ile oturarak hızlanmaya çalışın dediğimi hemen anlayacaksınız.

    bu arda söylemek istediğim önemlşi bir şey var. Araç almaya giderken mümkünse 4 tane 80-100 kg lık kodoman arkadaşlarınız ile binerek test ediniz. eğer hızlanma olsun duruş olsun yokuş tırmanma olsun performasını beğenirseniz , alacağınız araç tek söferle araç uçar gider.

    Bu tavsiyemi uygulayıp da sonradan performans açısından pişman olana raslamadım. (sıfır araçlar için diyorum)




  • Alma niyetim olmasa da Octavia 1.6 100 bg.lik modeli test etmek için söylediğiniz gibi 2 kodaman ve bir de ben 85 kg.lık ağırlığımla 3. kodaman olarak gitmiştik. Yanımıza birde bayi yetkilisi arkadaşımız katılınca önümüzdeki daha ilk rampada 1.6 atmosferik aracın 4 kişi ve 300 kg.lık bir ağırlıkla nasıl bayıldığını net şekilde hissettik. Hatta motor üzerine hiçbir bilgisi olmayan arkadaşın bu aracı biri arkadan geri mi çekiyor sözlerine de muhatap olmak zorunda kalmıştı yetkili arkadaş.

    Benzinli araçlar için maksimum tork devrinde az yakıt yakar cümlesi doğru değildir. Benzinli araçlarda dizel araçlar gibi düşük ancak yeterli çekişin sağlandığı 2000 devir civarlarında minimum yakıt tüketimi sağlar. Turbo dizel araçlarda ise minimum yakıt tüketiminin maksimum tork devri başlangıcında elde edildiğini söylemek yanlış olmaz. Max tork devri başlangıcı diyorum çünkü örneğin Corolla 1.4 motorlarda tork eğrisi 1800 devirde tavan yaptığında (190 nm) 3000 devire kadar düz bir grafik çizerek daha sonra düşmeye başlar. Bu sebeple Coralla için 1800 devirdeki tüketimi 3000 devirde söz konusudur diyemeyiz. Toyota.nın tercih ettiği bu tork eğrisi aracın kesintisiz ve kararlı bir hızlanma sağlamasına sebep oluyor.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Yavuz

    Alma niyetim olmasa da Octavia 1.6 100 bg.lik modeli test etmek için söylediğiniz gibi 2 kodaman ve bir de ben 85 kg.lık ağırlığımla 3. kodaman olarak gitmiştik. Yanımıza birde bayi yetkilisi arkadaşımız katılınca önümüzdeki daha ilk rampada 1.6 atmosferik aracın 4 kişi ve 300 kg.lık bir ağırlıkla nasıl bayıldığını net şekilde hissettik. Hatta motor üzerine hiçbir bilgisi olmayan arkadaşın bu aracı biri arkadan geri mi çekiyor sözlerine de muhatap olmak zorunda kalmıştı yetkili arkadaş.

    Benzinli araçlar için maksimum tork devrinde az yakıt yakar cümlesi doğru değildir. Benzinli araçlarda dizel araçlar gibi düşük ancak yeterli çekişin sağlandığı 2000 devir civarlarında minimum yakıt tüketimi sağlar. Turbo dizel araçlarda ise minimum yakıt tüketiminin maksimum tork devri başlangıcında elde edildiğini söylemek yanlış olmaz. Max tork devri başlangıcı diyorum çünkü örneğin Corolla 1.4 motorlarda tork eğrisi 1800 devirde tavan yaptığında (190 nm) 3000 devire kadar düz bir grafik çizerek daha sonra düşmeye başlar. Bu sebeple Coralla için 1800 devirdeki tüketimi 3000 devirde söz konusudur diyemeyiz. Toyota.nın tercih ettiği bu tork eğrisi aracın kesintisiz ve kararlı bir hızlanma sağlamasına sebep oluyor.


    ağırlık ile yapılan test gerçekten hem etkili hem de pratikte aracın hızlanmasının nasıl etkilendiğini gösteren bir testtir.

    Çünkü bir aracın yüksek hızlara çıkmasını ve ve bunu korumasını sağlayan beyigir gücünün nasıl kullnıldığı ve üretildiğini hissedebileceğiniz bir şeydir.

    az ykam işi aslında teoride çok derin mevcuların birlikte ölçülmesi ile bulunabilir. Şöye ki bir motor tasarımında çok yakmayacak şekilde dizayn edilebilir ancak otomobil üretici firma bu motoru seçerken kendi tasarımına girdecek bir şeyi şipariş eder veya hazır varsa kullnır . Burada şanzıman oranları ve aracı boş ağırlığı da hesaba katılarak biraz güvenlik payı bırakılır ki müsteri mutsuz olmasın. ,

    Ancak birbirne yakın motorlar ve şanzıman oranları seçilen araçlarımıza bazen 100-200 kg arasında değişşen gövde ağırlıkları yakıt olayında ve çekişte cidd iatkisi olmaktadır.Aracın ağırlığı sınıfırnın maksimum ağırlığına yakın ise o kasaya uygun güçte bir motor ve şanzıma oranı konulması gerekmektedir.Bu işi tam kıvamında yapmalarına olanak yoktuır.Belki sadece fromula yarış arabaları veya süper arabalar buna uygun her şeyi gözden geçirilerek yapılır. yani şüphe varsa bir üst motor veya düşük şanzıman oranı seçilerek iş sağlama alınır.

    Biz tüketicileri bu tür ince işlerden haberi yoktur. Piyasada araçlara bakanlar bu işte baştan aşağı her şeyi düşünülmü şolduğunu zannederler. Ama aslında her şeyin bir ortalaması alınır. Mükemmel bir tasarım yaptığınızda bu bir kişiye uyar diğerine uymayabilir. Kimisinin boyu uzundur kimisinin kilosu fazladır vs vs.

    İşte aracın yakıt tüketimi denince benzer şekilde önceden gözlenemeyen ağırlık birincil önem arz eder.

    Bu noktaya kadar olay anlaşılmış ise , bundan sonra torku ayarlayabileme gibi bir avantajı mühendislerimiz kullanmaktadır.

    Şöyle ki , ağar motor torkunun yetmediği devir ve güç bandı varsa bu boşluğu doldurmak için buna uygun vites aralığı koyarak bu motor torkunu kullnarak sorunların aşılmasına gayret edilir. Bu durumda olan şey şudur eeğr bir aracın beygir gücü yetersiz ise bu devirde üreteceği beygir gücü düşük olacak tork ile devirin düşmesi engellense bile üretilen beygir gücü araç ağırlığı artı araç içi kişilerin toplam ağırlıklarını kaldırabilecek bir durumu sürdüremez. Bu teknik açıklamaya piyasa ağzıyla kısaca ARAÇ ÇEKMİYOR tabirini kullnamaktayız.

    Eğer bir araç için çekmiyor tabirini kullanırsanız biliniz ki o devir ve durumda maksimum yakıt tüketiyordur.daha fazla detaya girmek şu an için gereksiz diye düşünüyorum. Çünkü zengin fakir karışım ve güç gibi fenomenler devreye girmektedir.

    Bu derumda dizel araç için yapıan açıklamlar doğrudur diyebiliriz. Çünkü düşük devirde maksimum tork üretildiği için araç çekişi faktörü sağlanmakta ve beygir gücü olarak aracın min oranını kullanmaktasınız.

    Bir arcın az yakıt tüketmesi için mutlaka az beygir üretmeniz şartttır. Siz aracın katalogtaki beygir gücünü üretirseniz o zaman maksimum yakıt harcarsınzı isterseniz 10 vites koyun durum değişmez.

    Demek ki dizelin benzinli gerçeklerinden ayırt olasını sağlayan gerçek dizelin maksimum devire daha düşük devirde ulaşarak bu devirde motor beygir gücünün yüzdesel olarak küçük bir kısmının kullnılmasındandır.

    halbuki benzinli araçta ne kadar yüksek devir çevirirseniz o kadar fazla güç üretirsiniz. Optimum noktası için bakılması gereken şey grafikler ve araç ağırlığı gibi pratik uygulamalar veya bahsettiğim çekiş düşüklüğü yaşanan banttır.

    Öncelikle tork artışına baklacaksınız hangi devirde ne kadar tork makmünün torka oranı kaç sonra beygir gücüne kanacaksınzı aynı devirde ne kadar maksimum beygirin ne kadarını kullnıyorsunuz sonra bir excel tablosu yapıp devire göre güç ve torkun kullanım yüzdelerini belirleyeceksiniz.hangi devirde optimum yakıt tüketilecektir bakan herkes az çok anlayabilecek duruma gelir.




  • Bu 3 otomobilin tork-HP-devir grafiklerine ulaşılacak bir kaynak var mı acaba ?

    Sy.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi egeli1981 -- 9 Şubat 2009; 20:18:13 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: egeli1981

    Bu 3 otomobilin tork-HP-devir grafiklerine ulaşılacak bir kaynak var mı acaba ?

    Sy.



    http://www.rototestinstitute.com/popup/performancegraphs.php?ChartsID=739

    buradan birçok aracın torq eğrilerine ulaşabilirsin.
  • Şehiriçi kullanımda verilen değerler hariç diğer parametreler eşit olarak kabul edildiğinde, 1 nolu araç düşük devirde sağladığı yüksek torktan dolayı avantajlı gibi duruyor. Şehirlerarası kullandığında 3 veya 2. motorlar o devirlere ulaşıldığında avantajlı olur. Ama sürtünmenin fazla olduğu, dur kalk ve şehir içinde 1 numaralı motoru tercih ederdim.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.