Son dönemlerde Türk Oyun Sektöründe bazı kıpırdanmalar olduğu bir gerçek. İstanbul ve Pusu gibi önemli projelerin yanı sıra pek çok Türk programcısı da kendi çabaları ile bazı oyunlar hazırlamaya başladılar. Bunlardan biri de çat kapı ofisimize gelen Koridor "İnfaz Listesi" isimli oyun oldu. Zarfını açıp oyunu bilgisarımıza kurana kadar büyük bir şaşkınlık içerisindeydik. Hakan Nehir isimli programcı arkadaşımızın tamamıyla kendi çabası ile hazırladığı ve oyunun her anına emeğini yansıttığı bu projeyi incelerken de heyecanımız dinmedi. Temel olarak FPS tarzı olan oyunda, rehine kurtarma, terörist avı, önemli kişileri ele geçirme gibi aynı türdeki büyük yapımlarda gördüğümüz hemen her çeşit aksiyon mevcut.
Önyargıları bir kenara bırakalım
Diğer tüm Türk yapımı oyunlarda olduğu gibi Koridor isimli bu oyunu da incelerken oyunun hatalarını didiklemek yerine onun güzelliklerini ve gerçekten üzerinde harcanan emeğe saygı duymak gerek. İlk başta vasatmış gibi görünen teknik yapısına rağmen Hakan arkadaşımız yaptığı iş gerçekten taktire şayan.
Koridor’un hikayesi de gerçekten ilginç. Son dönem Irak' ta meydana gelen olaylardan sonra ortaya çıkan kaos ve boşluk ortamı bir çok terör grubunun iştahını kabartmıştır. Bu örgütlerden birisi, masum Irak halkıyla hiçbir ilgilerinin bulunmadığı halde sanki onlar adına mücadele ediyormuş gibi bir dizi eyleme başlamıştır. Bu eylemler çerçevesinde bir çok Türk vatandaşı da kaçırılmış ve bazıları öldürülmüştür. Bu olayları incelemek ve bunların arkasındaki terör örgütünü çökertmek amacıyla Türkiye'de "Koridor" adındaki özel bir birim devreye girer. Bu birim içinde yetiştirilmiş askerlerden birisi olan "Duman" kod adlı özel tim elemanıdır ve belirlenen görevleri gerçekleştirmek üzere seçilir.
Ana menüye baktığımızda gayet basit ve anlaşılabilir olduğunu görüyoruz. Ayarlar bölümü fazlasıyla detaylı değil, ama “Eğitim” bölümü ve “Görev emri” bölümü güzel düşünülmüş. Özellikle Görev emri isimli seçenekte karakterimize verilen son derece şerefli ve bir o kadar da tehlikeli görevin ayrıntılarını öğreniyoruz. Yeni oyun seçeneği ile ilk görevimize başladığımızda bir kez daha şaşırıyor ve Hakan’ı tebrik ediyoruz. Çünkü görevimizden hemen evvel minik bir video izliyoruz ve eminim ki Hakan bu videoların özellikle üzerinde durmuş. Videolarda kimi zaman çevre detaylarını kimi zamanda kaçırılan rehinelerin hallerini izliyoruz. Ardından yükleme ekranı ile görev ayrıntılarımızı görüyor ve aksiyona giriyoruz.
Gerçekçilik için özel emek gösterilmiş
Tipik bir FPS oyunu olan Koridor, Quake 3 motoru üzerine monte edilmiş ve Hakan’ın da kendi belirttiği üzere çeşitli siteler ve oyunlardaki modelleme örnekleri kullanılarak hazırlanmış. Oyunun ana iskeleti Quake 3’e ait olduğundan tuş kombinasyonları, teknik alt yapı Quake’i andırmasına rağmen oyunun genel görünüşü Counter Strike’a benziyor. Görev yapısı da gayet basit olan Koridor’da Duman isimli özel askeri yöneterek terörist avlama görevlerin yapıyoruz.
Teknik anlamda kesinlikle bahsedilmesi gereken ayrıntılara gelince. Bir kere Hakan’ın belirttiği üzere nişan alma sistemi mümkün olduğunca gerçekçi tutulmaya çalışılmış. Yani koşarken isabetli atış yapmak neredeyse imkansız. Başarılı atış için ya durarak ya da çömelerek ateş etmek gerekiyor. Minik bir ayrıntı da çevredeki çimen çalı ve siperleri kullanmaktan geçiyor. Yani çalı arazide, çimenler arasında eğildiğimizde teröristler tarafından daha az görülüyor, yeterince yanımıza gelmeden fark edilmiyoruz. Oyunda kullanılan önemli özelliklerden biri de bölgesel hasar sistemi. Ayaklarından vurulan askerler en az hasarı alırken, gövdeden daha yüksek seviyede hasar alıyorlar. Kafaya isabet eden atışlar ise kesin ölüm ile sonuçlanıyor.
Koridor’u oynarken en çok hoşumuza giden yön hiç şüphe yok ki yapay zeka oldu. Daha ilk bölümde dahi yaptığımız tek bir dikkatsizlik bile hemen kafamızdan aldığımız kurşun darbesi ile kendimizi yerde bulmamıza neden oldu. Bu yüzden tüm oyun boyunca tetikte ve yere çömelerek ilerleme ihtiyacı duyduk. Düşmanlar ise bizi gördüklerinde hemen saklanacak bir noktaya geçiyor ve kendilerini güvene alıyorlar. Ayrıca uzaktan dürbünlü tüfek ile atış yapan düşmanlar ise kesinlikle affetmeden kafamıza attıkları mermilerle ani ölümlerimize neden oluyorlar.
Artılar ve eksiler bir arada
Koridor oyununa genç bir programcının üstün emeğine saygımızdan dolayı pembe gözlüklerle bakmak istesek de maalesef kimi zaman oyun çökmelerine varacak seviyede hatalar ile karşılaştık. İlk olarak dikkat çeken ve önem derecesi yüksek olmayan hataların başında çevre dizaynının yeterince dolu olmaması geliyor. Eğer daha fazla obje ile haritalar doldurulabilirse görünüm daha şık olacak diye düşündük. Bir diğer unsur da düşmanların tam olarak nerede olduğunu fark edememek. Kimi zaman ateş altında olduğumuzu hissettek de bize kimin ateş ettiğini uzun süre arayıp bulamadığımız olabiliyor. Ayrıca kurşun değiştirme ve silah değiştirme animasyonları olsaydı oynanabilirlik epey yükselirdi. Kimi yerlerde de karakterimizin sıkışma problemi sorun yaratabiliyor. Son ve en önemli hata ise kesinlikle üzerinde durulması gereken çökme problemi. Koridor’un tüm işletim sistemlerine uymamasından ya da sistemi fazla zorlamasından kaynaklandığını düşündüğümüz bir problemden dolayı oyun her an çökebiliyor. Kimi zaman otomatik save anında kimi zaman ise düşmana ateş ederken bir anda windows hatası ile masaüstüne dönebiliyoruz.
Bahsettiğimiz bu hatalara rağmen oyunda gerçekten hoşumuza giden bir iki teknik detay da elbetteki vardı. Mesela kimi objelerin kurşunla etkileşim halinde olması bize göre başarılı idi. Ayrıca karakter modellemelerinin de gayet başarılı olduğunu belirtmemiz gerek. Oyun esnasında “X” tuşuna basarak üçüncül kişi görüş açısına geçebiliyor olmamız da artılardan bir başkası.
Emeğe saygı göstermek gerek
Son derece amatör ruh ile hazırlanan Koridor "İnfaz Listesi" isimli bu FPS oyununda ne kadar hata olsa da Hakan’ı gösterdiği bu emekten dolayı kutlamak gerek. “Benioku” dosyasında belirttiği üzere Hakan böyle bir FPS oyununu hazırlarken gerek Internet üzerinden gerekse diğer oyunlardan bulduğu materyallerden faydalanmış. Açık söylemek gerekirse böyle bir yol izlemeseydi bu projenin altından kalkamazdı. Fakat tıpkı Hakan gibi bu tip oyun projelerinde gönlü olan ama işin büyüklüğünden korkanlara yol göstermek amacı ile bazı bilgileri vermekte fayda var. Söz gelimi oyun içindeki tüm silah modellemelerinihttp://gunshop.clandeadgoat.net sitesinde bulmak mümkün ve fazladan bir uğraş gerektirmeden bu modelleri oyun içine monte etmek pek çok insanın projesini kolaylaştırabilir.http://www.planetquake.com/polycount sitesinden de Quake 3, Unreal Tournament 2004 gibi oyun motorlarına uygun olarak hazırlanmış pek çok karakter modellemesi de bu işte gönlü olan insanların ufkunu açabilir.
Sonuç olarak değerlendirirsek Koridor; teknik açıdan vasatı çok fazla aşamamasına rağmen kısıtlı imkanlar göz önüne alındığında gerçekten başarılı bir yapım. Pek çok materyal Internet’ten alınmış olsa da, bunların bir araya getirilmesi ve “oyun” haline getirlmesi hiç de sanıldığı kadar kolay iş değil. Tüm bunları göz önüne aldığımızda Hakan’ı bu projesinden dolayı kutluyoruz. Oyunda karşılaştığımız ve yazıda belirttiğimiz hatalar düzeltilebilirse başarılı bir oyun olduğunu söyleyecek duruma gelebiliriz.
Not: Oyunla ilgili daha detaylı bilgi almak içinhttp://www.gesguvenlik.com/koridor sitesini ziyaret edebilirsiniz. Tamamıyla ücretsiz olarak dağıtımı yapılan ve kopyalayıp çoğaltılması (ücretsiz dağıtmak şartıyla) serbest. Oyunun şu anda indirilebilecek bir merkezi yok, ancak sitedeki mail aracılığı ile iletişime geçerseniz oyunu nasıl elde edeceğinizi öğrenebilirsiniz. Merlin’in Kazanı olarak da Koridor’un tüm oyun severlere ulaşması konusunda yardımcı olmaya çalışacağız.