Rekabetle alakası yok malesef. Gsm şirketlerinin maliyeti inanılmaz büyük Devlette millet bu işe girsin diye 4 isimle sınırlandırmış. Sınırlandırdığı için bi nevi tekel pozisyonuna bürünerek hepsi maliyetini çıkarıp anca kara geçebiliyor
Yani fazla şirketin olması hepsinin tek tek maliyet harcayıp hiçbirinin maliyetini çıkaramamasına gelicek. atıyorum aveada 20milyon müşteri var.Bunların 19milyonu maliyetine gidiyor.1milyon müşteriylede kar yapıp zenginleşiyor.Basitçe böyle tabi çok daha ayrıntılı ama
Ben istemezmiyim piyasada 20 firma olsun rekabetten dolayı herşey çok ucuz olsun. Ama malesef bu konuda olmuyor öyle.(aynı şey elektrik işinde su işinde filanda var)
şuan isim olarak 4 şirket olarak 3 var ama.Belki bi tane daha gelmesi iyi olabilir.İyice düşünülmesi lazım
uzun oldu ama bide nüfusla alakası yok.Çinde bi operatörün 300milyondan fazla üyesi var ama şirketin durumu öyle çok zengin değil
GSM operatörlerinin alt yapı ve hizmet giderlerine ödediği para %6. Yani gelirlerinin sadece %6'sını alt yapı ve hizmet giderlerine harcıyorlar. Hepsinde bu rakam aynı. Arge'ye de operatörüne göre %2 ile %8 arasında para harcıyorlar.
Bu değerleri BTK'ya mail atıp sorabilirsiniz.
20 milyon abonenin 19 milyonu masrafa gitmiyor yani.
2009 yılı içinde elimizde bir veri mevcut.
Avea %5,38, Vodafone %4,26 ve Turkcell %3,43
Hatta, 2011'de yatırıma harcadığı parayı açıklayan AVEA için bir hesap yapalım. Avea'nın şu an için 12.8 milyon abonesi var. Avea'nın 2011 yılında resmi olarak açıkladığı ARPU değeri 20.4 TL. Yani 1 aboneden ayda 20.4 TL kazanıyor.
Hemen hesaba geçelim.
20.4 x 12 = 244,8 TL. Yani Avea 1 abone den ortalama 1 yılda 244,8 TL kazanıyor.
Kabaca, Avea onca yatırım yapmasına rağmen gelirlerinin %5'ini bile yatırıma ayırmamış.
---
Yeni bir operatör piyasaya girdi ve 1 milyon abone yaptı diyelim.
1.000.000 abone = 245.000.000 TL
Demiştik değil mi?
Bu yeni operatörde Avea'ya yakın bir değerde 122,5 milyon yatırım yapsa her sene. Ne yapar?
Gelirinin %50'sini yatırıma ayırmış olur.
Şu an sadece 10 büyük ilde kapsama hizmeti vereceğim ancak her yöne 1000 dakika 20 TL diyen bir operatör piyasa girse kısa sürede 1 değil 3-4 milyon abone yapar.
Bu verdiği 1000 dakikanın 200 dakikası sabit hatta, 500 dakikası diğer operatörlere, 300 dakikası kendi operatörüne olsa.
Sabit hattın ara bağlantı ücreti 0,87 kuruş, diğer operatörlerin ara bağlantı ücreti ortalaması 1,47 kuruş.
200 x 0,87 = 1,74 TL (sabit hattı arama maliyeti) 500 x 1,47 = 7,53 TL (diğer operatörleri arama maliyeti) 300 x 0 = 0 TL (kendi iç görüşmesi)
Toplamı = 9,27 TL + buna abone başı 0,73'de müşteri hizmetleri maliyeti ekleyelim. 10 TL ediyor en kötü ihtimalle.
Yani her yöne 1000 dakikayı 20 TL'ye verse en az 10 TL kar ediyor.
Bu operatörün başka tarifesi olmasa ve herkes 20 TL'ye 1000 dakika paketini kullansa. Bu paket sayesinde de 3 milyon abone kaydetse.
Yani kabaca bu yeni kurulan operatör yer yöne 1000 dakika 20 TL dedi ve operatör başı ARPU oranı aylık 10 TL oldu. Çok ucuza konuşma yaptırdığı içinde 1 yılda 3 milyon abone yaptı.
Bu firma bu işe girerken diyelim ki 500 milyon TL yatırıma harcadı. 1.5 yılda en kötü ihtimalle kara geçmeye başlıyor.
Tabi operatörlerin bankalardan gelen devada SMS gelirlerini, reklam için aldıkları gelirleri, kurumsal bazda yaptıkları işleri saymıyorum.
En kötü ihtimalle lisans bedellerini de dahil etsek ve sektöre yeni bir firma girse, ucuz konuşma sağlasa ve başlangıçta sadece 20 büyük ili kapsayacak yatırım yapsa 2 senede kendini karşılayabilir.
2 senede de yatırdığın parayı amorti edip 2 sene sonra milyar liralar kar elde edebileceğin başka bir iş yoktur. Bugün ufak çaplı bir firma bile kursanız 2 yıldan önce adam gibi kar elde edemezsiniz.
Verdiğim tüm verileri istediğiniz ekonomi uzmanına kontrol ettirebilirsiniz. Bu iş karlı iştir, giren zarar etmez, kar eder, güzelde kar vardır.
bimcell geldi :D
quote:
Orijinalden alıntı: DHTR
quote:
Orijinalden alıntı: Blizzard Days
Rekabetle alakası yok malesef. Gsm şirketlerinin maliyeti inanılmaz büyük Devlette millet bu işe girsin diye 4 isimle sınırlandırmış. Sınırlandırdığı için bi nevi tekel pozisyonuna bürünerek hepsi maliyetini çıkarıp anca kara geçebiliyor
Yani fazla şirketin olması hepsinin tek tek maliyet harcayıp hiçbirinin maliyetini çıkaramamasına gelicek. atıyorum aveada 20milyon müşteri var.Bunların 19milyonu maliyetine gidiyor.1milyon müşteriylede kar yapıp zenginleşiyor.Basitçe böyle tabi çok daha ayrıntılı ama
Ben istemezmiyim piyasada 20 firma olsun rekabetten dolayı herşey çok ucuz olsun. Ama malesef bu konuda olmuyor öyle.(aynı şey elektrik işinde su işinde filanda var)
şuan isim olarak 4 şirket olarak 3 var ama.Belki bi tane daha gelmesi iyi olabilir.İyice düşünülmesi lazım
uzun oldu ama bide nüfusla alakası yok.Çinde bi operatörün 300milyondan fazla üyesi var ama şirketin durumu öyle çok zengin değil
GSM operatörlerinin alt yapı ve hizmet giderlerine ödediği para %6. Yani gelirlerinin sadece %6'sını alt yapı ve hizmet giderlerine harcıyorlar. Hepsinde bu rakam aynı. Arge'ye de operatörüne göre %2 ile %8 arasında para harcıyorlar.
Bu değerleri BTK'ya mail atıp sorabilirsiniz.
20 milyon abonenin 19 milyonu masrafa gitmiyor yani.
2009 yılı içinde elimizde bir veri mevcut.
Avea %5,38, Vodafone %4,26 ve Turkcell %3,43
Hatta, 2011'de yatırıma harcadığı parayı açıklayan AVEA için bir hesap yapalım. Avea'nın şu an için 12.8 milyon abonesi var. Avea'nın 2011 yılında resmi olarak açıkladığı ARPU değeri 20.4 TL. Yani 1 aboneden ayda 20.4 TL kazanıyor.
Hemen hesaba geçelim.
20.4 x 12 = 244,8 TL. Yani Avea 1 abone den ortalama 1 yılda 244,8 TL kazanıyor.
Kabaca, Avea onca yatırım yapmasına rağmen gelirlerinin %5'ini bile yatırıma ayırmamış.
---
Yeni bir operatör piyasaya girdi ve 1 milyon abone yaptı diyelim.
1.000.000 abone = 245.000.000 TL
Demiştik değil mi?
Bu yeni operatörde Avea'ya yakın bir değerde 122,5 milyon yatırım yapsa her sene. Ne yapar?
Gelirinin %50'sini yatırıma ayırmış olur.
Şu an sadece 10 büyük ilde kapsama hizmeti vereceğim ancak her yöne 1000 dakika 20 TL diyen bir operatör piyasa girse kısa sürede 1 değil 3-4 milyon abone yapar.
Bu verdiği 1000 dakikanın 200 dakikası sabit hatta, 500 dakikası diğer operatörlere, 300 dakikası kendi operatörüne olsa.
Sabit hattın ara bağlantı ücreti 0,87 kuruş, diğer operatörlerin ara bağlantı ücreti ortalaması 1,47 kuruş.
200 x 0,87 = 1,74 TL (sabit hattı arama maliyeti) 500 x 1,47 = 7,53 TL (diğer operatörleri arama maliyeti) 300 x 0 = 0 TL (kendi iç görüşmesi)
Toplamı = 9,27 TL + buna abone başı 0,73'de müşteri hizmetleri maliyeti ekleyelim. 10 TL ediyor en kötü ihtimalle.
Yani her yöne 1000 dakikayı 20 TL'ye verse en az 10 TL kar ediyor.
Bu operatörün başka tarifesi olmasa ve herkes 20 TL'ye 1000 dakika paketini kullansa. Bu paket sayesinde de 3 milyon abone kaydetse.
Yani kabaca bu yeni kurulan operatör yer yöne 1000 dakika 20 TL dedi ve operatör başı ARPU oranı aylık 10 TL oldu. Çok ucuza konuşma yaptırdığı içinde 1 yılda 3 milyon abone yaptı.
Bu firma bu işe girerken diyelim ki 500 milyon TL yatırıma harcadı. 1.5 yılda en kötü ihtimalle kara geçmeye başlıyor.
Tabi operatörlerin bankalardan gelen devada SMS gelirlerini, reklam için aldıkları gelirleri, kurumsal bazda yaptıkları işleri saymıyorum.
En kötü ihtimalle lisans bedellerini de dahil etsek ve sektöre yeni bir firma girse, ucuz konuşma sağlasa ve başlangıçta sadece 20 büyük ili kapsayacak yatırım yapsa 2 senede kendini karşılayabilir.
2 senede de yatırdığın parayı amorti edip 2 sene sonra milyar liralar kar elde edebileceğin başka bir iş yoktur. Bugün ufak çaplı bir firma bile kursanız 2 yıldan önce adam gibi kar elde edemezsiniz.
Verdiğim tüm verileri istediğiniz ekonomi uzmanına kontrol ettirebilirsiniz. Bu iş karlı iştir, giren zarar etmez, kar eder, güzelde kar vardır.
hesaplamanızı tamamen takip edemedim. ama bir iktisatçı olarak şunu söyleyebilirim, bir işletmenin tek gideri "alt yapı ve hizmet giderleri" değildir. mesela operasyon giderleri, reklam pazarlama, finansman giderleri gibi (ki operatörlerin operasyon giderleri çok yüksektir) bir çok gider çeşidi daha bulunmaktadır.
Avea ve Vodafone'un net karı giderek 0'a yaklaşsa da, 0'ın altındadır (yani zarardadır) bunu BTK'ya sormadan da ufak bir araştırmayla öğrenebilirsiniz.
Ben neyin ne gideri olduğunu çok iyi biliyorum. :)
Sırf 3 operatör Türkiye'de tüm bankalardan yıllık toplamda 500 milyon TL SMS ve Mobil İnternet ücreti alıyor. (Hani şu wap.bankaadı.com.tr olan sitelere ücretsiz giriyoruz, online bankacılıkta şifrelerimiz ücretsiz geliyor ya) Avea bunun 100 milyon lirasını, Vodafone 200 milyon lirasını, Turkcell 300 milyon lirasını alsa ekstra kar.
Toplu SMS'den, bayilikten, bayide telefon sattırmaktan, bayide ttech gibi ekstra ürün sattırmaktan, kurumsal reklamdan, avm'ye girdiğimiz anda x markanın yönlendirme ürününün cebe gelmesinden v.s. bir sürü ek gelir var.
Bu şekilde Avea ve Vodafone çok da güzel kar ederken zarar diye söyleyenlerin farklı bir amacı olduğunu düşünüyorum.
quote:
Orijinalden alıntı: DHTR
Ben neyin ne gideri olduğunu çok iyi biliyorum. :)
Sırf 3 operatör Türkiye'de tüm bankalardan yıllık toplamda 500 milyon TL SMS ve Mobil İnternet ücreti alıyor. (Hani şu wap.bankaadı.com.tr olan sitelere ücretsiz giriyoruz, online bankacılıkta şifrelerimiz ücretsiz geliyor ya) Avea bunun 100 milyon lirasını, Vodafone 200 milyon lirasını, Turkcell 300 milyon lirasını alsa ekstra kar.
Toplu SMS'den, bayilikten, bayide telefon sattırmaktan, bayide ttech gibi ekstra ürün sattırmaktan, kurumsal reklamdan, avm'ye girdiğimiz anda x markanın yönlendirme ürününün cebe gelmesinden v.s. bir sürü ek gelir var.