Şimdi Ara

Üst Devirlerde LPG

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
6
Cevap
1
Favori
1.026
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Evet her fırsatta LPG kitlerinde doğur kaliteli ekipman ve doğru ayarın önemini vurgulamaya çalışıyorum. Bu yazımızda ise hem enjektör kalitesinin hemde ayarın üst devirlerde ne kadar önemli olduğuna değinmeye çalışacağım.

    LPG Ecu’su benzin enjektörlerinden sinyal alarak bunu haritada belirlenmiş katsayı ile çarpar ve LPG enjektörlerine püskürtme sinyali gönderir. Hızlı enjektörlerde rölanti durumunda LPG enjektörleri 3ms civarında valtek type30 ve benzeri enjektörlerde ise 4-5 ms civarında oluyor. Rölantide ve orta devirlerde bu süreler aslında çok önem taşımıyor ancak üst devirlere doğru son derece kritik bir hal alıyor.

    Ayar yapmadan önce regülatör basıncımızın doğru ayarlandığından öncelikle emin olamlıyız(Tavsiye 1-1.2 bar arası)

    Motor rölantide çalışırken, yaklaşık 750 rpm, 4 ms püskürtme probşlem çıkartmıyor ancak 5000 rpm de püskürtme süresi kritik bir hal alıyor. Yanlış enjeksiyon zamanlarında üst devirlerde araç fakir karışımda kalabilir, silindir için sıcaklık artar ve bu durumda başka supaplar olmak üzere aracınız zarar görmeye başlar. Performans kaybı, yakıt tüketimide üstüne tuzu biberi olur 🙂

    Şöyle açıklayalım;

    Motor 1000 rpm ile dönerken 1 dakikada 1000 devir döner. 4 silindir motor için her 2 devir de silindire yakıt+hava alındığı düşünülürse 1 dakikada 500 defa (1000/2) silindire yakıt+hava alınır. 1 çevrimin süresini hesaplayalım; 1 dakikada 500 besleme, 60saniye/500çevrim=0,12 sn/çevrim yani 1 çevrim için 0,12 saniye süremiz var silindire hava+yakıt karışımını gönderebilmek için. Bunu milisaniyeye çevirirsek 0,12sn x 1000=120 ms. Kısaca aracımız 1000 devirde çalışırken 120 ms süremiz var, enjektörlerimiz 5-6ms civarında çalışıyordu, yani bol bol püskürtmek için vaktimiz var.

    Rölantide tamam peki aracımız 5000 devir çevirdiğinde durum nasıl oluyor? Aynı hesabu yine yapalım.5000/2=2500 çevrim 60 saniyede, 1 çevrim için bu sefer 0,024 saniye, yani 24 ms süremiz var. 1000 devirde 120 ms süremiz varken gördüğünüz gibi 5000 devirde 24 ms süremiz kalıyor.

    Devir yükseldikçe motorun yükü arttıkça daha fazla yakıt püskürtmemiz gerektiğini de düşünürsek rölantide 5-6 ms olan enjektör püskürtme süreleri üst devirlerde daha da yukarılara çıkıyor.

    İşte burada kritik nokta lpg enjektör püskürtme süremizin 5000 devir için 24 ms den daha uzun olmaması gerekiyor. 24 ms in üzerinde olursa supap kapandıktan sonrada yakıt püskürtmeye devam eder ancak silindire girmeyeceği için aracımız fakir karışımda kalır.

    Daha da üst devirlerde örneğin 6000 devirde 20ms süremiz kalıyor.Yani bizim püskürtme işini çok daha çabuk halletmemiz gerekiyor. Bu süreler içerisinde püskürtmeyi yapabilmek için;

    Doğru regülatör basıncı
    Hızlı enjektörler
    Doğru enjektör nozzle çapı
    Doğru kalibrasyon ve ayar
    gerekmektedir. Gaza yüklenip aracı yüke bindirdiğinizde üst devirlere çıkarken maksimum enjeksiyon sürenize bakmayı unutmayın, tablodaki değerlerin üzerine çıkıyorsanız yeniden ayar-kalibrasyon yaptırmanız gerekmektedir.

    Hangi Nozzle Çapı Aracıma Uygun?

    Doğru LPG Ayarı için 3 ADIM !


    Nozzle Çapı Seçimi

    RPM – ms arasındaki ilişkiyi gösteren tablo ve grafiği paylaşıyorum.

    rpmvsms

    Üst Devirlerde LPG







  • üst devirlerde rpm miktarı artıkkça enjektör açma ve kapama süresi azalacağından dolayı ms değerinin de azdığını gözlemek mümkün .Bu yüzdendir ki map üzerinde ayarda bu şekilde azalan bir parabol değeri gözlenmeli .devirler arası geçişin tedrici olması gereklidir.sert pikmeler ve sapmalar gözlememmelidir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: simsekotogazankara

    üst devirlerde rpm miktarı artıkkça enjektör açma ve kapama süresi azalacağından dolayı ms değerinin de azdığını gözlemek mümkün .Bu yüzdendir ki map üzerinde ayarda bu şekilde azalan bir parabol değeri gözlenmeli .devirler arası geçişin tedrici olması gereklidir.sert pikmeler ve sapmalar gözlememmelidir.
    ama maalesef hala sizin sektörde 8-9 ms rölanti gaz enjeksiyons üresi ile piyasaya sürülen araçlar var üstad :) Şu işin mantığını anlatmak lazım.
  • ustalık ayar kısmında da elbet kendini belli edecektir .Sektörde ustayım diye geçinen bir çok kişinin olduğu çok elzem bir durum.burda iş müşterinin seçiciliğine kalıyor . birde lpg markaları bayilik verirken ekstra bir eğitime tabii tutmaması da başka bir sıkıntı.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: simsekotogazankara

    ustalık ayar kısmında da elbet kendini belli edecektir .Sektörde ustayım diye geçinen bir çok kişinin olduğu çok elzem bir durum.burda iş müşterinin seçiciliğine kalıyor . birde lpg markaları bayilik verirken ekstra bir eğitime tabii tutmaması da başka bir sıkıntı.
    Benim gibi bu işten hiç anlamayanlar doğal olarak firmaların resmi servislerine güveniyor. Benzin daha da artarsa bende LPG düşünüyorum ama aklımda birçok soru işareti var, özellikle nerede taktırsam daha iyi olur arayışındayım.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.