Şimdi Ara

yeni nesil sıfır araclarda motor acmak gerekiyormu? (5. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
109
Cevap
0
Favori
42.400
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Arkadaşım bilmiyorum sen rodaj zamanında hor kullanılan bi aracın motorunun bittiği zamanki halini gördünmü veya yağ değişiminde filtre ve yağı ama alışma evresinde bu parçalar birbirini kazıyarak yol açarlar iki metal birbilrine çok yakın nasıl alışır başka? mercedesin bilmemneyin testleri değil ben gördüğümü yaparım ayrıca sen mercedese biniyosan ve sana bu doğru geliyosa sen bilirsin...........
    ama inan benim aracım mercedeste olsa bunu yapmam.Ayrıca o yapılanlar motorun sağlamlığını göstermek amaçlı ama bi 500.000 km trafik kullanımından sonra gelsin görelim aynı motoru?

    Arkadaşım garanti verilir ona tamamda o garanti sürelerinde zaten o motor bişey yaşamazki.....sorun sonraki kmlerde çıkar.demek istediğim bu 3000 km yavaş git noluyo? artı o kadar para verip araba almışsın bi filtreyle 4 litre yağmı gözünde büyüyo?


    Ha bana bu alışma evresinin benim dediğim gibi olmadığını ispat edin tamam ama böyle............



    Selam,
    neden herkese sert girdiğini çok iyi anlamadım ben.

    Araba'ya ilk 1500-3000 km'de yüksek devir yaptırmayacağız. Bunda hem fikiriz değil mi?

    Buna bir itirazı olan olmadı şu ana kadar. Servisler de bunu diyor buradaki arkadaşlar da.

    Soru şu: Motorun 3000 km'den sonra yüklenip açılmasına ihtiyaç var mı?

    Senin tüm postlarını okudum ve buna net bir cevap vermiyorsun. Servisler yok diyor, zaten alışan motor parçası ilk 3000 km'de alışıyor, sonradan motora yüklenme ihtiyacı olmuyor.




  • Sadece birkaç arkadaş deyinmiş bu konuya, ama olay sadece motorda bitmiyor. Sonuçta kul yapısı bir makinadan bahsediyoruz ve herhangi bir aksamda olmayacak bir hata ile karşılaşabilirsiniz.

    Bu nedenle ilk 300/500Km. boyunca kesinlikle hiçbir aksamı zorlayıcı hareket yapılmamalı. Araç en kötü durumu düşünerek, mesela bir teker yerinden fırlayacakmışcasına temkinli kullanılmalı.

    İlk 3000/5000Km boyunca 4000 devir çizgisi aşılmadan, mümkün olduğunca devirlere göre vites değiştirerek kullanılmalı. Bu uygulamada motor içindeki parçalar birbirine alışırken, şanzımanın da onlar ile uyumlu olması hedeflenir. Bu nedenle ilk 3000/5000km arasında, uzun süre sabit hız ve viteste gitmeyin, dediğim gibi vites değiştirin ki aktarma her devirde verimli çalışmaya alışsın.

    Bu dönem geçtikten sonra zaten aracın bir miktar sessizleşip serileştiğini fark edeceksiniz. 5000/10.000Km. arasında ise arabayı mümkün olduğunca devrinde kullanmak iyi sonuç verecektir. Mesela 60' la giderken 4. viteste değil de 3. viteste olun, yani arabayı normal devrinde kullanın. Yavaştan yüksek devirlere alıştırmaya başlayın, haftasonları yapılacak süratli uzun yol/otoban sürüşleri arabanıza iyi gelecektir. Motor aksamları iyice alışırken, şanzıman da bunlara paralel max. uyuma ulaşmaya başlar. Bu dönemde kaçınılması gereken hareket sert motor frenleridir. Örneğin vitesi bu amaçla 5' ten 3' e ya da 4' ten 2' ye atarak yavaşlamaktan kaçınmalısınız. Bunun paralelinde hızlanma için de 2 vites birden düşüp aniden gazlamayınız.

    10.000km' yi bu şekilde düzgün bir ısınma periyodunda geçiren bir araba, aynı koşullara uyulmadan kullanılmış birebir özelliklerdeki araçlardan, fark edilir derecede performanslı, sorunsuz ve uzun ömürlü olacaktır.

    Unutmayalım, ağaç yaşken eğilir.




  • bu olay eski arabalar içinmiş beyler ben öle duydum simdilere gerek yok die düsünüyorum
  • bu konuda her zaman en doğru bilgi araçların el kitaplarında yazar yoksa rodaj kavramı hala geçerli ve bence dikkat edilmesi gereken bir konu!!!!
    örneğin benim nissanın el kitabında şöyle bir bölüm var
    RODAJ DÖNEMİ

    YENİ NİSSAN ARACINIZIN GELECEKTE EMNİYETİNDEN VE TASSARRFUNDAN HİÇBİRŞEY KAYBETMEMESİ İÇİN LÜTFEN İLK 1600KM BOYUNCA AŞAĞIDAKİ TAVSİYE VE TALİMATLARA UYUNUZ.

    * ARACIN SÜRATİ NE OLURSA OLSUN UZUN SÜRE AYNI HIZDA SÜRMEYİN.
    * HİÇ BİR VİTESTE GAZA SONUNA KADAR YÜKLENMEYİN.
    * ANİ KALKIŞLARDAN KAÇININ.
    * SERT FRENLERDEN MÜMKÜN OLDUĞUNCA KAÇININ
    * İLK 800KM BOYUNCA ARACINIZLA RÖMORK ÇEKMEYİN
    NOT: DİZEL MOTORLU ARAÇLAR YAKLAŞIK 5,000KM DEN SONRA EN ÜST VERİMİ VERİR.!!!!!



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cell-im -- 5 Şubat 2007; 0:17:41 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: volkaaan06

    bu olay eski arabalar içinmiş beyler ben öle duydum simdilere gerek yok die düsünüyorum


    Yeni/Eski arasındaki fark şundan ibaret:

    Bugün fabrikalarda kullanılan makinalar, eski örneklere göre çok daha hassas üretim gerçekleştirebilyor. Eskiden parça boyutları için milimetrenin yüzde birleri civarında hata toleransından bahsediliyordu, bugün ise bu oran nanometrelere kadar düştü. Yani aksamlar artık neredeyse birebir eşit üretilebiliyor.

    Buna bağlı olarak parçaların yani motor aksamının ilk kullanımda birbirine alışması, eskiye göre çok daha az zaman alıyor. Ancak bu, rodajın gereksiz olduğu anlamına gelmez. Motor kendi içinde sorunsuz olsa bile şanzıman ile alışmak zorundadır.




  • Tüm Konuları okumadım belki arada değinen olmuştur , sadece tecrübe ederek öğrendiğim olayı söyleyeyim . Yeni motorlarda ( ilk 10bin km ) özellikle ağırlıklı olarak şehir içinde kullanıyorsanız ve aracınızda yol bilgisayarı yoksa yağ eksilmesini fark edemezsiniz , mutlaka yağ çubuğundan kontrol edin ve gerekiyorsa tamamlatmakta tereddüt etmeyin .
    Şimdiye kadar 5-6 sıfır araç sahibi oldum , her birinin insanlarda olduğu gibi farklı huyları var en iyi sonuç için araç kullanım klavuzlarını oturup roman gibi okumak .
  • Bu tartışma daha öne olmuştu.Ben alalı 1.5 sene oldu aracımı 4bin5yüz km de.Sürekli şehir içi kullanıyorum haftada bir sahil yoluna iniyorum 3000 devire çıkartıyorum bazen 4 cu viteste 3500 4000 yapıyorum seviniyor araç :) yakıt sarfıyatı artıyor tabıkı o zaman. Yağını 10 bın yada 1 sene mantığı vardı ben serivse gitmedim zaten bır sorunu yok boşa para vermıyım dedım kendım yıkama yağlamada değiştirttim 2 ay önce.Vakumlattım yağı siyahtı ama hiç eksilme olmamış zaten yeni üretim araçlarda eksilme olmaması lazım çok yuksek devirde kullanılıyorsa az bir miktar sanırım buharlaşıyor ondan kayıp oluyor.Yağı değişince motor sesi azaldı. Çok hızlı sürmekte mumkun olmuyor 3 4 defa yan ilçeye gittim giderkende 120 max 5. viteste 3bin devirde sürdüm. Zonguldaktayım karadenız şehirlerinde yokuş çok olur şehir içi 3. vitesten yukarı kullanamıyorum uzun yokuşlarda da 2. viteste çıkıyorum 2bin devir civarı. Olay bu alışma diye birşey 1000 km ye kadar yüklenilmese iyi olur yüklenirsende sorun olmaz sorun sen aracı sattıktan sonra 75 bın lerde belki kendını gösterir. Çapak filan motora bir şey yapmaz arkadaşlar zaten bu yağ onun için hem parçalar bırbırıne sürtürken az aşınsın hemde bu küçük kopan parçaları sürtünme bölgelerınden alıp kartere indirmek zaten yağ filitreside bu parçaları sürkülasyon esnasında tutarak tekrar pistonların bulunduğu bölgeye girmesini engelliyor.yanı aracınızda bunun için bir sistem var alışma evresınde kopan parçalar zaten tekrar bulundukları ortama gelemıyorlar. yanı motoru bılıyorsunuz nıye aynı seylerı tartışıyorsunuz merak etmeyın bunu tasarlayanlar duşunuıyorlar bunları.Sızın yapmanız gereken uygun zamanda yağ ve filitresını değiştirmek.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: enforacle

    Bu tartışma daha öne olmuştu.Ben alalı 1.5 sene oldu aracımı 4bin5yüz km de.Sürekli şehir içi kullanıyorum haftada bir sahil yoluna iniyorum 3000 devire çıkartıyorum bazen 4 cu viteste 3500 4000 yapıyorum seviniyor araç :) yakıt sarfıyatı artıyor tabıkı o zaman. Yağını 10 bın yada 1 sene mantığı vardı ben serivse gitmedim zaten bır sorunu yok boşa para vermıyım dedım kendım yıkama yağlamada değiştirttim 2 ay önce.Vakumlattım yağı siyahtı ama hiç eksilme olmamış zaten yeni üretim araçlarda eksilme olmaması lazım çok yuksek devirde kullanılıyorsa az bir miktar sanırım buharlaşıyor ondan kayıp oluyor.Yağı değişince motor sesi azaldı. Çok hızlı sürmekte mumkun olmuyor 3 4 defa yan ilçeye gittim giderkende 120 max 5. viteste 3bin devirde sürdüm. Zonguldaktayım karadenız şehirlerinde yokuş çok olur şehir içi 3. vitesten yukarı kullanamıyorum uzun yokuşlarda da 2. viteste çıkıyorum 2bin devir civarı. Olay bu alışma diye birşey 1000 km ye kadar yüklenilmese iyi olur yüklenirsende sorun olmaz sorun sen aracı sattıktan sonra 75 bın lerde belki kendını gösterir. Çapak filan motora bir şey yapmaz arkadaşlar zaten bu yağ onun için hem parçalar bırbırıne sürtürken az aşınsın hemde bu küçük kopan parçaları sürtünme bölgelerınden alıp kartere indirmek zaten yağ filitreside bu parçaları sürkülasyon esnasında tutarak tekrar pistonların bulunduğu bölgeye girmesini engelliyor.yanı aracınızda bunun için bir sistem var alışma evresınde kopan parçalar zaten tekrar bulundukları ortama gelemıyorlar. yanı motoru bılıyorsunuz nıye aynı seylerı tartışıyorsunuz merak etmeyın bunu tasarlayanlar duşunuıyorlar bunları.Sızın yapmanız gereken uygun zamanda yağ ve filitresını değiştirmek.


    aslında amac tartısmak filan degil.bu konuyu acarken sıfır arac alıp konu hakkında bilgisi olmayan arkadasların bilgilenmesiydi benim amacım ama herkesin fikri farklı.ustalar farklı farklı konusuyor servisler farklı farklı.eskiler farklı yeniler farklı.neyse umarım herkes az da olsa isine yaracak bir kac sey bulmustur.




  • ilk 3 bin km de aynı surat ve/veya devirde uzun sure gıtmeyın dıyorlar..Çokta zor bir iş değil ki...
  • Arkadaşlar rodaj ve motor açma aynı şeymi? rodaj ilk birkaç bin km'de belirli devir ve hızları aşmamak, parçaların alışma dönemi. Motor açmak ise bundan farklı bir şey sanki. Performans ve ekonomiye yönelik. Bir arkadaş demişti forumda. Araç 5000 üstü devirlerde 5 dk. falan kullanılırsa motor açılır şeklinde. Yani rodajdakinden farklı bir işlem. İkisi arasında fark varmı bilenler açıklasa..
  • rodaj şart cahillik yapmayalım!
  • Rodaj kalmadı denilebilir.Markaların ilk 1500-3000km işte 3000 deviri geçmeyin çok hızlı gitmeyin yüklenmeyin demelerinin sebebi parça ve montajdan doğabilecek hataların vericiği zararı minimuma düşürmek sonuçda montajda veya parçada bir sorun varsa bu ilk km lerde ortaya çıkar.Bu dönemde atıyorum 1 parçadan çıkıcak olsa sorun zorlamadan dolayı 2-3 parçadan çıkmaması için tamamen kendilerini düşünmeye yönelik bir olay yani sen yapıyomusun dersen bende yapıyorum açıkcası ama parçalar birbirine ne kadar çok alışırsa araba o kadar iyi gider.Bknz:GPS veya gtech ölçümlerinde bile bizim gibi profesyonel olmayan sürücüler fabrika verilerinden 1sn daha hızlı 0-100km yapması gibi veya iki arabada aynı model aynı güce sahip olmasına rağmen birinin diğerini geçmesi gibi




  • Bir arkadaşım 2005 te Opel Corsa 1.2 twinport,triptronic aldı. Arabayı alır almaz çıktık yola 170 küsür hız yaptık. Ne rodaj ne bişey hiç dinlemedik. Şu an gayet güzel gidiyor... :)
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vti_1.6

    Bir arkadaşım 2005 te Opel Corsa 1.2 twinport,triptronic aldı. Arabayı alır almaz çıktık yola 170 küsür hız yaptık. Ne rodaj ne bişey hiç dinlemedik. Şu an gayet güzel gidiyor... :)


    aman hoca yavas naptınız 170 filan
  • quote:

    Orjinalden alıntı: se@

    arkadaslar yeni nesil araclarda motor acmak gerekmiyormu? serviste sordugumda rodaj suresinin 3-4bin km oldugunu uzun yola cıkıp aracı acmaya gerek olmadıgını yeni nesil motorların zaten acık oldugunu soyluyorlar.bu acma terimini eski nesil arkadaslar bilirler:) ama sıfır araba alan birkac arkadasım otobanda motoru zorladıklarında motorun cekisinin degistigini ve bu islemden sonra aracın hatırı sayılır bicimde daha az yakmaya basladigini soylediler.sizin fikirleriniz neler cıkıp otobana basalımmı gaza? birde aracın motorunu acmazsan kör kalır basınca gitmez vs. diyenler var.ustaların ve konuyla ilgili arkadasların goruslerini bekliyorum.ve bu acma işlemini yapacaksak ne kadar zorlamamız lazım motoru ?


    Kim dediyse yanlış bilior bizim araba ilk aldığımızda su gibi benzin içiordu babam gölbaşına giderken çevre yolun arabayı 200 km ye kadar çıkarmış ondan sonra hem arabanın performansı arttı hemde daha az yakmaya başladı arabamız Hyundai Accent Era 1.4 97hp




     yeni nesil sıfır araclarda motor acmak gerekiyormu?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Beyler en büyük yanlıştan birisi daha bu motorun açılması ne demek?Pistonların sekmanların krank ve eksantrik mili gibi parçaların yataklarına ve birbirine alışmasıdır yani yol açmasıdır.Buda rodaj süresince yani ilk 1500 ila 3000 km arasında olur.Kısacası motorun fabrikadan açık gelebilmesi için en az 1500 km yapması gerekir.Ha bizim insanımız napıyor bu süreyi hızlanmndırmak için basıyor yani yeni motora hem yük hem güç hemde aşırı devir bindiriyor.Sonucu ise motora farkına varılmadan harabiyet veriyor.....
    Benden tavsiye:
    -Rodaj süresince ani duruş ve kalkış yapmayın
    -Motoru yüksek devirlere çıkarmayın
    -Aşırı süratli gitmeyin(Max 100-120)
    -Sabit hız ve devirde çok fazla yol katetmeyin
    ve en önemlisi servis ve kitapçık gerek yok desede bu kmler sonunda motor yağını ve filtresini değişin ve bundan sonra motora yüklenin tabir-i caizse motoru açın..........



    VALLA BEN DE BÖYLE BİLİYORUM..VE BİZZAT UYGULADIM..HATTA ARABAMIN 3000. KM DE YAĞ VE FİLTRESİNİ DEĞİŞTİRDİM. SONRA DELİ GİBİ 180-190 VURDURMAYA ÇALIŞTIM..VE ARACIMDAKİ PERFORMANS VE YAKITINDAN MEMNUNUM..ŞU AN Ş.İÇİ 27 YKR CİVARI YAKIYOR..NORMAL KULLANIM..90 YTL LİK BENZİNLE(YAKLAŞIK 30 LT.) 550-600 KM YOL YAPIYORUM..YANİ ŞU AN NORMAL KULLANIMDA TEST VERİLERİNİ SÜREKLİ OLARAK YAKALIYORUM..VE PERFORMANS KONUSUNDA FARK OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM..SERVİSİM DE BU KANIDA..
    BİLGİLER İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM..

    EDIT: KONU HORTLAKMIŞ YAHU...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CX2 -- 23 Temmuz 2007; 18:06:46 >




  • yeni arac alanların kafasına en cok takılan sorulardan biri bu ama yani hic eskimeyecek bir konu,,taki elektrik motorlu arabalar cıkıncaya dek...
  • Bu konu neden tekrar ısıtılmış bilmiyorum ama madem açılmış, bildiklerimizi yinelemekte fayda var.

    Evet, yeni nesil araçların çoğunda gerekir. Ama öncelikle terminolojide anlaşmak gerek. "Motor açma" deyiminden ben motor rodajını anlıyorum. Motor rodajı (veya kısaca rodaj) ise segman ve silindir yüzeylerinin birbiriyle eşleşme (mating) sürecidir. Motor açma ile bunun dışında bir şey anlaşılıyorsa, yazacaklarımın her ne anlaşılıyorsa onunla ilgisi olmayacaktır.

    Sanayide üretim toleransları vardır. Özellikle yüzbinlerce hatta milyonlarca üretilen malzeme ve bileşenlerde (buna otomobil yedek parçaları dahildir) toleranslar daha büyüktür. Toleranstan kasıt planlanan ile üretilen arasındaki ölçü farklarıdır. Siz bir pistonun657 gram olarak planlarsınız ama üretim bandından +/-5 gram toleransla çıkar. Bir piston 652 gram gelirken, diğeri 662 gram gelebilir. Böylece 2 piston arasında 10 gramlık bir fark oluşabilir. Buna "üretim toleransı" denir. Çok sıkı bir kalite kontrol ile üretimden çıkan ve tam 657 gram gelmeyen tüm pistonları tek tek ölçerek eleyebilirsiniz. Ama bu +/-5 gr. toleransda üretimin - kabaca - %90'ını çöpe atmak demektir ve bu durumda bir pistonun maliyeti 10 kat artar.

    Eskiden; piston, silindir ve segmanlar söz konusu olduğunda, bu toleranslar genellikle "binde" mertebeşindeydi. Şimdilerde "onbin" mertebesine kadar azaldı.

    Peki, rodaj söz konusu olduğunda, ne tür bir toleranstan söz ediyoruz?
    Öncelikle 2-boyutlu düzlem ölçülerinden yani uzunluk, çap, genişlik, açıklık vb. gibi boyutlardan söz ediyoruz. Bir silindir honlanırken yüksekliğinin her noktasında eşit çap ölçüsüne sahip olduğu varsayılır ama üretimden çıkarken maalesef her yükseklik noktasında çap eşit değildir. Yine silindirin çapı silindiri oluşturan dairen her noktasından ölçüldüğünde aynı değildir, yani kusursuz bir dairemiz de yoktur elimizde!..

    Keza segmanlar da öyle, tasarlanan ölçülerine kusursuzlukla uymazlar.
    İşte bu kusurların oranına biz tolerans diyoruz.

    Teknolojiyle birlikte toleranslar sürekli küçülüyor ama maalesef birbirine karşı işleyen iki parçanın birbiri için yaratacağı kadar küçük mertebelere ulaşamadı henüz.

    Bu nedenle hala otomobillerin çoğunda, daha az sürmekle birlikte, rodaj gereklidir.

    Maliyetin önemli bir unsur olduğu ve bu nedenle üretim toleransları daha yüksek parçaların kullanıldığı A, B ve (büyük ölçüde) C segmentinde otomobiller hala rodaja ihtiyaç duymaktadırlar.

    D segmentinde ise bazı modellerde rodaj gerekmiyorken, diğer bazılarında gerekebilir.

    E ve F segmentinde hiç bir modelde gerekmediğini düşünüyorum çünkü bu segmentlerde motorlar ön-rodajlama (maliyetli bir işlem) yapıldıktan sonra motora takıldığı için rodaja gerek duymamaktadırlar.

    Ancak, motor uzmanları arasında bir görüş, firmaların "rodaj gerektirmez" iddialarının fazla ciddiye alınmaması gerektiğini söyler. Bu görüşe göre, rodajın önemi azalmıştır ama hangi segmentte olursa olsun rodaj kurallarına uymamakla karşılaşılacak kayıplar vardır.

    Nihayetinde rodaj motorunuza ekstra güç kazandırmaz. Motorunuz 100 beygir endike güxe sahipse, mükemmel rodaj sonrası 110 beygire çıkmaz. Kötü bir rodaj ise 5-10 beygir kaybettirebilir.

    Günümüzde çoğu otomobilin manuelinde rodaj gerektirip gerektirmediği yazılıdır.

    Bazı inanışların aksine, rodaj sadece piston ve segmanlar için gereklidir. Otomobilinizin diğer parçalarının rodaja ihtiyacı yoktur. Öyle olsa her türlü ekipmanın, mesela yeni aldığınız bir çamaşır makinesinin bile rodaja ihtiyacı olurdu!..

    Kötü rodaj kompresyon kaçağına ve dolayısyla güç kaybına sebep olur. Kompresyon kaçağı olmaması için segmanların silindir cidarlarına (normal çalışma sıcaklığındayken) sıfır aralıkla oturması gerekir. Rodaj süreci. imalattan birbirine tam uydurulmadan çıkmış silindir ve pistonların yavaş yavaş birbirine uydurulması sürecidir. Bu süreci ne kadar kitabına uygun atlatırsanız, o kadar güçlü kompresyonunuz olur.

    Eski motorlarda rodaj 4000-6000 km kadar sürüyordu. Üretim tolaranslarının giderek küçülmesi sayesinde günümüzde dizeller için 1500 km, benzinliler için 800-1000 km'ye kadar düştü. Trend bu hızla devam ederse, önümüzdeki yıllarda 250-500 km civarına düşebileceğini söyleyebiliriz.

    Peki ideal rodaj nasıl yapılmalıdır? Uzmanların önerisi şöyle:

    Rodaj için önerilen kilometreyi üçe veya dörde bölün. Örneğin 1000 km'yi 250-350 km'lik 3-4 dilime bölün. İlk 250-350 km'de maksimum motor devrinin %35'ini aşmamaya özen gösterin. İkinci 250-350 km'de maksimum devrin %50'sini, son dilimde %75'ini aşmamaya özen gösterin. 1000 km dolunca, motoru istediğiniz kadar bağırtabilirsiniz.

    Bu önerilere ilvaten rodaj periyodunda şunlara özellikle dikkat edilmesi gerekiyor:

    1. Uzun süre rölantide çalıştırmayın.
    2. otoyolda uzun süre aynı devirde gitmeyin.
    3. Kısa periyodlar için bile olsa asla motoru aşırı yüklemeyin.
    4. Çok uzun ve dik okuşalar tırmanmaktan hele yüklüyseniz kaçının.
    5. Verilen limitler dahilinde motoru sürekli değişen yüklere maruz bırakın.
    Yani motor devri sabit kalmasın.
    6. Sert ve aşırı motor frenlerinden kaçının. Ama ılımlı motor freni veya kompresyon yavaşlaması ideal rodajın da anahtarıdır.

    İdeal rodaj için bir uzman şunu öneriyor:

    Geceleyin tenha bir alanda aracınızı birinci ve ikinci viteste hızlandırıp, motor freniyle yavaşlayın. Geri vitese alıp hızlanın, hatta takometrede ibre kırmızı çizgiyi görene kadar hızalanın. Kırmızı çizgiyi görür görmez, motor kompresyonuyla, fren kullanmadan yavaşlayın. Bu hareketi ileri-geri bıkana veya yorulana kadar defalarca tekrarlayın. İdeal rodaj budur.

    Yukarıdaki önerilere uyarsanız, rodaj sürecini başarıyla atlatırsınız. Elbette harfiyen uymanız gerekmez ama çoğuna uyduğunuzda, amaç hasıl olmuş demektir.

    Neden rodaj esnasında motoru rölantide, tam yük altında veya yüksüz durumda uzun süre çalıştırmamak gerektiğinin elbette teknik açıklaması var ama hayli uzun. Kısaca şöyle özetleyebiliri:

    1. Yüksek devir ve maksimum yük altında özellikle krom kaplama kompresyon segmanları akkor haline gelir. Silindir duvarına bir film tabakası halinde kaplı bulunan yağ bu akkor halindeki segmanla temas ettiğinde camlaşarak katılaşır ve silindir yüzüyinde bir tür sır oluşur (oil glazing) Bu sır düzenli bir dağılım göstermez. Sıcaklığın daha yüksek olduğu yanma odasına yakın yüzeylerde daha fazladır. Kompresyon segmanı bu camlaşmış tabaka üzerinden kayarak gider gelir. Segmanla silindir cidarı arasındaki boşluklar kapanmak şöyle dursun, yeterli sürtünme sağlanamadığından daha da açılır. Aşırı durumlarda motoru sökmek bile gerekebilir.

    2. Sadece rölantide veya yüksüz çalıştırırsanız, bu defa da tersi olur. Normalde kompresyon ve yağ segmanı ile silindir duvarı arasında, segmanlar normal çalışma sıcaklığına ulaştığında oluşan genleşme ile kapanan bir boşluk bırakılır. Bu boşluğun tamamen kapanması için segmanların yeteri kadar ısınması ama akkor haline gelmemesi lazımdır. yeterince ısınmayan segmanlar beklendiği kadar genleşemediği için silindir duvarında oluşan yağ filmi tabakasını aşağı, kartere süpürmek yerine hydro-planning (lastiklerdeki aqua-planningin benzeri) etkisiyle bu film tabakası üzerinden geçer gider. Bu da yanma odasında yanmaya hazır bir yağ tabakası bırakır. Bu yağ tabakası yanarak (okside olarak) birikir ve zamanla silindir duvarını kaplar ve segmanla silindir duvarı arasında düzensiz bir yüzey oluşmasına, dolayısıyla kompresyon kaçağına, yağ yanmasına, sebeb olur.

    İşin teknik özeti budur. Toleranslar düştükçe bunların etkileri azalmaktadır ama hala sıfır toleransa ulaşaılamadı. O yüzden rodaja ihtiyaç var. Bu rodaj, pahalı arabalarda, fabrikada yapılır, ucuz arabalarda kullanıcısı yapar.

    Son söz: Aracınızın rodaj gerektirip gerektirmediği kullanma kılavuzunda yazar, sağa sola sormaya gerek yoktur. Manuele uyunuz, piman olmazsınız.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 26 Temmuz 2007; 10:31:10 >




  • Sorun halledilmiştir. Sözün bittiği yerdir. Motor metal bir parçadır. İnsanla karıştırmamak gerekir. Rodaj süresi bittikten sonra, hız serbesttir. Motor açılsın hız yapalım, tembel olmasın, sağır olmasın bunlar gülünç şeylerdir. 100 metre koşumu bu antremanla açılsın. Fabrikadan sağlıklı bir üretim ve iyi bir rodaj süresi senin aracının gücüne göre maksimum limitte hız yapabilir anlamına gelir. Gerisi şansına ve rodaj uygulamana kalmıştır. Teşekkürler tralles
  • rodaj her arabada mutlaka vardır sonuçta mekanik makineler bunlar. ayrıca her araçta değişmekle beraber ilk ay 120 km üstüne çıkılması, yüksek devir çevirilmemesi, ani manevralar yapılmaması, sert fren uygulanmaması, ani hızlanma yapılmaması önerilir. ayrıca ilk ay yağ tüketimi de fazladır
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.