|
ABD, sorunlar nedeniyle F-35 alımlarını 2025’te azaltacak
-
-
Onlara Kaan verelim.Biz çok geriden gelsekte bu işi adam gibi yapma becerisi gösterme hususunda yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır desem yanlış yazmış olmam diye düşünüyorum.
-
Bizim f35 çi gençlik kayıp gene.
Destek link Bkz.
https://www.airandspaceforces.com/lockheed-martin-new-f-35-manager/
2.
https://fortworthreport.org/2024/10/10/lockheed-martin-announces-new-leader-for-f-35-stealth-jet-program-slowed-by-tech-issues/
McIntosh oldukça kritik bir isim. Georgia elektrik elektronik mezunu. Yıllarını lockheed e vermiş, F35 ve aegis konusunda tecrübeli bir isim. Bu pozisyona getirilmesini oldukça anlamlı ve yerinde buldum.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi onatba -- 11 Aralık 2024; 21:49:2 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
-
İzim uçağın o seviyeye gelmesine en az 10 sene var, 15 sene makul süre. Zira motoru var, blok güncellemeleri var, mühimmatları var, görünmez boyası var, radar optimizasyonu var, varda var.
Keza ne dikey iniş kalkış olan modeli olacak nede deniz versiyonu o zamana.
Bizim iyi olduğumuz yer şimdilik SİHA’lar Kızıl Elma, Anka 3 ve bunların türevleri ciddi gelişme demek.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi gun -- 11 Aralık 2024; 21:58:25 >
< Bu ileti iOS uygulamasından atıldı > -
Elbette bu iş uzun soluklu uzun yıllar gerektiriyor.Bizim şansımız çok iyi bir ekip ile bu iş yürütülüyor olması ve normal şartların çok ötesinde. Allah esirgesin kazasız belasız hızlı yol katletti.
Benim çok ama çok beklediğim. Kızıl Elmanın kendi kendini kontrol edebilen pilot kontrolu olmadan tamamen insan kontrolü dışında karar veren uçabilen bir uçak olmasıdır.
Kızıl Elma ile bunu başarabilirsek hedefler büyür Dünyada hava gücü olarak çok üst bir seviyeye gelmiş oluruz.
-
Şu olayın aynısı bizim bir devlet projesinde olsa, içerden o kadar çok devlet düşmanı açıklamalar duyarız ki, sesleri öyle çıkar ki. Yerli uçaklarımızın gelişim sürecinde neler neler yazıp çizdiler ya.. Muhalif kesimin saçma yorumlarını eleştirince hemen trol oluyoruz. Bu bile bizdeki bağnaz düşüncelerin varlığını gösteriyor.
Projeler bir gelişim sürecindedir her zaman. Ama her zaman. ör, F-35 te bugün bazı zorunlar olur, yarın bir gün düzeltirler. Zaman vermek lazım.
-
Bilakis oldukça doğru bir yorum olur. Askeri ve sivil havacılıkta kat edilen mesafe ortada.
Bu zamana kadar kaan haricinde tekerini yerden kesmiş, kısmen ve ismen özgün ve özgür bu aşamaya kadar gerçekleşmiş bir tfx projesi yoktu. Çeşitli projeler hep vardı, ancak prototip aşamasına bir türlü gelemiyordu. Kaan bu konuda oldukça önemli bir dönüm noktası oldu. Ancak halen daha yapılması gereken işler var.
Bizim en dezavantajlı olduğumuz konular bana kalırsa halen daha avyonik sistemler(donanım+yazılım). Yerli sistem mimarisi, yazılım ve komponentler açısından 0 dan 5.nesil özgün bir çalışma yapmak kısıtlı bütçeler ile açıkcası pek kolay işler değil. Çok ciddi bir ekip ve bütçe gerekiyor. F35 in bu sebeplerden ötürü maliyetinin 2 trilyon doları aştığı söyleniyor. Fakat açık kaynaklarda da paylaşıldığı üzere projede aselsan, havelsan, tai vb. ve ingiliz BAE systems'in de katkılarıyla birlikte kısa sürede ciddi ölçüde yol alınabilineceğini düşünüyorum.
F35 in yani sensör ve veri füzyonuna dayalı 5.nesil bir uçağın sorunları ve gecikmesinin sebepleri artık 3 aşağı 5 yukarı biliniyor.(termal atık yönetimi, elektrik kapasitesi, radar dertleri, motor vb). Proje başında planlanan 15kw lık atık ısı kapasitesinin yetersiz kaldığı, şu anda 62kw atık ısıya ulaşıldığı, toplam atık ısı yönetim kapasitesinin başarılı bir şekilde 80kw a çıkartılacağına dair haberleri okumuştuk. Aynı zamanda TR3 update i ile ilgili çeşitli dedikodularda dolanıyor.
Bu tarz sorunların bu saatten sonra kaan projesinde ekibin karşısına çıkmasına çıkcası ben pek ihtimal vermiyorum. F35 projesinde çözülen her sorun ve edinilen tecrübeler, sonraki projelerde arge maliyetini kısıyor. F35 i 5.nesil yapan özellikleri kaana aktarma maliyeti çok daha düşük olacaktır. McIntosh'un F35 programının başına getirilmesi bizim için aslında oldukça önemli bir indikatör.
Bunların yanı sıra, bizim mühendislerin İHA lardaki performansı ayan beyan ortada. Günden güne havacılık konusunda oldukça başarılı bir çekirdek kadro yetişiyor.
Açık kaynaklarda yazılan çizilenlere göre BAE systems zaten hali hazırda 30 mühendis ile desteğini sürdürüyor.
Bkz.
Kaan, f35 gibi finansal açıdan açmaza girmez ise umduğumuzdan çok daha kısa sürede hazır hale gelebilir.
Fakat Stavros Atlamazoğlu'na göre kaan projesi finansal açıdan sıkıntıya girebilir.
Makalesi için bkz.the national interestTAI TF Kaan: Turkey's New Stealth Fighter Could Become a Big Failurehttps://nationalinterest.org/blog/buzz/tai-tf-kaan-turkeys-new-stealth-fighter-could-become-big-failure-209570
Bkz.2
https://www.defensenews.com/air/2023/08/31/turkey-seeks-partners-for-tf-x-fighter-program-amid-fiscal-uncertainty/
Herşey bir kenara, bu zamana kadar sıklıkla göz ardı edilen bir konu var. Kaan ile f35 birbirinden tamamen farklı tipte ve tasarımda 2 farklı rolde uçaklar. Basitçe değinmek gerekirse, f35 in yaptığı işlerin tümünü kaanın yapabilmesi mümkün değil. Aynı şekilde kaanın yapacağı işleri f35 yapamaz. Farklı sınıfta farklı nitelikte iki farklı uçak. Ancak ihalarla birlikte gitgide değişen savaş konseptiyle beraber Kaan ın yapacağı işler git gide daha önemli hale geliyor.
Bunların yanı sıra LHD gemisine iniş kalkış yapabilen SİHA ve TİHA lar, ve gelişmiş gemi konuşlu radar sistemleri ile birlikte savaş konseptinde önemli değişimler yaşanacağı aşikar.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi onatba -- 11 Aralık 2024; 23:40:45 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
-
Hayırlısı ile inşallah projeler gerçekleşir geç olsun güç olmasın diyelim.Konu hakkında paylaştığınız bilgiler için teşekkür ederim.
-
Hocam yapay zekaya kendi kendine ateş açabilir komutu şuan için verilemiyor diye biliyorum. En son raddede illa bir insan komut veriyor.
< Bu ileti iOS uygulamasından atıldı > -
Haklısınız.Belki bu zaman içerisinde değişebilir yapay zekaların dost düşman ayrımı öğretilir diye düşünüyorum.
-
Amerikan 5.nesilleri piyasadaki en iyileri ama aşırı kompleks, haliyle problem çıkarmaya meyilli ve pek tabii çok maliyetliler. Benzeri bir sınırlandırma ile kardeşi F-22 Raptor uçak modeli karşılaştı. F-22 öyle bir uçak ki, yurtdışına ihracı Kongre tarafından yasaklanmıştır. F-35 müşterek proje olsa da projenin mantalitesi Amerikan. Benim çekincem zaten KAAN'ı Amerika'nın aksine muazzam mali kaynaklara sahip olmaksızın böyle bir yola sokma ihtimalimiz. ABD bile tam teşekküllü 5.nesil konusunda birkaç adım geri atıyorsa hedefler bir dereceye kadar mütevazi olacak biçimde ayarlanmalı. Fizibil olmayan hedef hayale dönüşür veya F-35'in geliştirilmesine tasarımına başvurulan Sovyet Yakovlev Yak-141 gibi numunelik kalır. Müze parçasına veya hava gösteri aracına döner.
-
Amerikanın 5. Nesilde şu anda geri adım atmasının sebebi, projede 5. Nesil üstün bir uçak için ihtiyaç duyulan yeniliklere dair gelişmeler ve kordinasyon eksiliği neticesinde yaşanan maliyet artışları. Dinamikler çok hızlı ve sürekli değişiyor, proje daha kağıt üstünde bitmeden ek donanımsal yeniliklere ihtiyaç duyuyor. Ürün geliştirme hızı, teknolojinin gelişim hızına yetişemiyor.
Çıkan haberlere bakılırsa, donanma F35'den umudunu kesmek üzere. Tekrardan f18 superhornet siparişleri verilmeye başlanmış vaziyette. Bunun yanı sıra sil baştan hava üstünlüğü konseptiyle geliştirilen 6.nesil NGAD için çalışmalar devam ediyor.
Fakat bir yandan da yeni hükümetin 6.nesil NGAD çalışmalarınıda gereksiz görebileceğine dair haberler çıkıyor. Musk'ın açıklamaları ortada.
Bkz.the national interestAir Force Nightmare: Is the NGAD Fighter Dead?https://nationalinterest.org/blog/buzz/air-force-nightmare-ngad-fighter-dead-214072
Gelişen drone ve AI teknolojileri ile konsept çok hızlı değişiyor. IHA ların ve balistik sistemlerin hava savunma sistemleri karşısındaki başarıları, hava üstünlüğü kavramına yeni boyutlar kazandırdı.
Üstünlük kapsamında yapılan her hamlenin, he masrafın gerekliliği tartışılır vaziyete geldi.
AI drone tipi nispeten düşük maliyetli "savaş oyuncakları", özellikle düşük yoğunluktaki çatışmaları malesef daha olası hale getiriyor. Lojistik maliyetler, son teknoloji ürünü savaş makinelerine karşı önemli bir engel teşkil ediyor.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi onatba -- 12 Aralık 2024; 19:57:53 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
-
Artık böylesine büyük pilotlu uçaklara gerek kalmayacak yeni savaş konseptinde.
Biz siha ve isu (insansız savaş uçağı) konusunda daha da ilerlersek, kimseden uçak almamıza da gerek kalmayacak Türkiye satacak. - ideal bu. olacak inşallah.
En Beğenilen Yanıtlar
Tüm Yanıtları Genişlet
Şu olayın aynısı bizim bir devlet projesinde olsa, içerden o kadar çok devlet düşmanı açıklamalar duyarız ki, sesleri öyle çıkar ki. Yerli uçaklarımızın gelişim sürecinde neler neler yazıp çizdiler ya.. Muhalif kesimin saçma yorumlarını eleştirince hemen trol oluyoruz. Bu bile bizdeki bağnaz düşüncelerin varlığını gösteriyor.
Projeler bir gelişim sürecindedir her zaman. Ama her zaman. ör, F-35 te bugün bazı zorunlar olur, yarın bir gün düzeltirler. Zaman vermek lazım. |
Onlara Kaan verelim.Biz çok geriden gelsekte bu işi adam gibi yapma becerisi gösterme hususunda yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır desem yanlış yazmış olmam diye düşünüyorum.
|
Bilakis oldukça doğru bir yorum olur. Askeri ve sivil havacılıkta kat edilen mesafe ortada.
Bu zamana kadar kaan haricinde tekerini yerden kesmiş, kısmen ve ismen özgün ve özgür bu aşamaya kadar gerçekleşmiş bir tfx projesi yoktu. Çeşitli projeler hep vardı, ancak prototip aşamasına bir türlü gelemiyordu. Kaan bu konuda oldukça önemli bir dönüm noktası oldu. Ancak halen daha yapılması gereken işler var. Bizim en dezavantajlı olduğumuz konular bana kalırsa halen daha avyonik sistemler(donanım+yazılım). Yerli sistem mimarisi, yazılım ve komponentler açısından 0 dan 5.nesil özgün bir çalışma yapmak kısıtlı bütçeler ile açıkcası pek kolay işler değil. Çok ciddi bir ekip ve bütçe gerekiyor. F35 in bu sebeplerden ötürü maliyetinin 2 trilyon doları aştığı söyleniyor. Fakat açık kaynaklarda da paylaşıldığı üzere projede aselsan, havelsan, tai vb. ve ingiliz BAE systems'in de katkılarıyla birlikte kısa sürede ciddi ölçüde yol alınabilineceğini düşünüyorum. F35 in yani sensör ve veri füzyonuna dayalı 5.nesil bir uçağın sorunları ve gecikmesinin sebepleri artık 3 aşağı 5 yukarı biliniyor.(termal atık yönetimi, elektrik kapasitesi, radar dertleri, motor vb). Proje başında planlanan 15kw lık atık ısı kapasitesinin yetersiz kaldığı, şu anda 62kw atık ısıya ulaşıldığı, toplam atık ısı yönetim kapasitesinin başarılı bir şekilde 80kw a çıkartılacağına dair haberleri okumuştuk. Aynı zamanda TR3 update i ile ilgili çeşitli dedikodularda dolanıyor. Bu tarz sorunların bu saatten sonra kaan projesinde ekibin karşısına çıkmasına çıkcası ben pek ihtimal vermiyorum. F35 projesinde çözülen her sorun ve edinilen tecrübeler, sonraki projelerde arge maliyetini kısıyor. F35 i 5.nesil yapan özellikleri kaana aktarma maliyeti çok daha düşük olacaktır. McIntosh'un F35 programının başına getirilmesi bizim için aslında oldukça önemli bir indikatör. Bunların yanı sıra, bizim mühendislerin İHA lardaki performansı ayan beyan ortada. Günden güne havacılık konusunda oldukça başarılı bir çekirdek kadro yetişiyor. Açık kaynaklarda yazılan çizilenlere göre BAE systems zaten hali hazırda 30 mühendis ile desteğini sürdürüyor. Bkz. https://www.baesystems.com/en/article/bae-systems-signs-heads-of-agreement-for-a-future-contract-with-turkish-aerospace-industries-for-tf-x-programme Kaan, f35 gibi finansal açıdan açmaza girmez ise umduğumuzdan çok daha kısa sürede hazır hale gelebilir. Fakat Stavros Atlamazoğlu'na göre kaan projesi finansal açıdan sıkıntıya girebilir. Makalesi için bkz. https://nationalinterest.org/blog/buzz/tai-tf-kaan-turkeys-new-stealth-fighter-could-become-big-failure-209570 Bkz.2 https://www.defensenews.com/air/2023/08/31/turkey-seeks-partners-for-tf-x-fighter-program-amid-fiscal-uncertainty/ Herşey bir kenara, bu zamana kadar sıklıkla göz ardı edilen bir konu var. Kaan ile f35 birbirinden tamamen farklı tipte ve tasarımda 2 farklı rolde uçaklar. Basitçe değinmek gerekirse, f35 in yaptığı işlerin tümünü kaanın yapabilmesi mümkün değil. Aynı şekilde kaanın yapacağı işleri f35 yapamaz. Farklı sınıfta farklı nitelikte iki farklı uçak. Ancak ihalarla birlikte gitgide değişen savaş konseptiyle beraber Kaan ın yapacağı işler git gide daha önemli hale geliyor. Bunların yanı sıra LHD gemisine iniş kalkış yapabilen SİHA ve TİHA lar, ve gelişmiş gemi konuşlu radar sistemleri ile birlikte savaş konseptinde önemli değişimler yaşanacağı aşikar. |
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X